Mihin ammattiliittoon kannattaisi liittyä?

Olen miettinyt ammattiliittoon liittymistä, ja minua mietityttää mihin minun kannattaisi liittyä. Olen IT-alalla ja minua koskevan TESsin neuvottelee Ammattiliitto Pro, joten se voisi olla luonnollinen valinta. Toisaalta olen valmistunut yliopistosta, joten sen puolesta minulle sopisi ilmeisesti YTN. Minkälaisia kokemuksia porukalla on Prosta ja YTNstä?

YTN vaikuttaa jotenkin vässykältä järjestöltä - se ei esimerkiksi aio liittyä poliittisiin lakkoihin, ja mietin liittoon liittymistä on juuri vastalauseena nykyisen hallituksen politiikalle. Akavan alaisten liittojen ympärillä myös liehuu sellainen Sture Fjäderin lemu, etteivät ne oikein innosta.

Yksi asia mikä myös mietityttää on se, että onko ammattiliiton valinnalla - tai sellaiseen liittymisellä - jotain mahdollisia haittapuolia? Antaisiko YTNään liittyminen jotain nostetta urakehitykselle, jota Pro ei antaisi? Tuleeko minulle Prohon liittymisen myötä velvoite osallistua kaikkiin sen järjestämiin lakkoihin?

25

352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      YTK on kapitalisten perustama ja maksaa vain työttömyyskorvausta ei muuta tee .
      Äärioikeiston tarkoitus on ajaa ay liike matalaksi ja kieltää lakot . Sit yölääset olis kiltei halpatyövoima orjii, kuten venakois on .

      • Puhuin YTNstä, en YTKsta.


    • Anonyymi

      et liity YTN:ään vaan vaikkapa ininööriliittoon, Insinööriliitto on YTN:n alainen jäsenliitto ja akavalainen ammattiliitto.
      https://ytn.fi/ytn/jasenliitot/

      • Okei, mutta tuo mitä sanoin YTNstä koskee ihan yhtä lailla sen alaisia järjestöjä.


    • Anonyymi

      It-puolella liitoilla ei ole oikeastaan mitään merkitystä, järjestäytymisasteet ovat 10-20%. Osassa firmoista vieläkin vähemmän.

      Lakkoon ei ole mitään velvollisuutta, olipa liiton jäsen tai ei. Onhan se ylimääräinen juopottelupäivä tai muutama. Jos rahaa on niin laita mielummin joulupata-keräykseen.

      • Anonyymi

        itse ollut it-alan hommissa kymmeniä vuosia, aina paremmin menee kun ei kuulu liittoon, nämä liittoon kuuluvat ovat aina olleet sitä heikompaa ainesta ja yleensä ekana lomautettavissa/pois potkittavissa. Mutta jokainen voi itse valita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        itse ollut it-alan hommissa kymmeniä vuosia, aina paremmin menee kun ei kuulu liittoon, nämä liittoon kuuluvat ovat aina olleet sitä heikompaa ainesta ja yleensä ekana lomautettavissa/pois potkittavissa. Mutta jokainen voi itse valita.

        Sama, meillä itseasiassa muutama liitto riiteli ”verisesti” keskenään vallanpitäjän paikasta.

        Lopputuloksena liitot heitettiin ns helvettiin, oma tes sopimus on tehty firman ja luottamusvaltuutettujen kesken neuvotellen. Täytyy sanoa että harvinaisen helpot neuvottelut ilman näitä riitelijöitä.


    • Anonyymi

      Lakkoon ei tarvitse osallistua jos ei kiinnosta omat työelämä heikennykset mitä nyt suunnitellaan. Etsikää nyt vaikka 1950 luvun työehdot ja verratkaa tähän päivään ja sen jälkeen mietitte onko työnantajat hyvä hyvyyttään parantanut niitä työehtoja. Itse lapsuudesta muistan 60-luvun lopulta metallin lakon joka kesti viikkoja niin meillekkin yksi perheen isä myi suvussa kulkeneen perheraamattunsa itkua pidellen, mutta pakko oli kun kaapit tyhjänä ja pienet lapset nälässä, eli ei silloin ihan heti periksi annettu. Tutkikaa historiaa ja jättäkää iltapäivälehtien höpötykset vähemmälle huomiolle.

    • Anonyymi

      Ei kannata liittyä ammattiliittoon. Kannattaa liittyä YTK:hon, työttömyyskassaan, että saa ansiosidonnaisen, jos on tarvis.

      Sama palkka on liitossa tai ei. Liittoon kuuluminen ei vaikuta ansiosidonnaiseen. Liitoilla ei ole mitään tekemistä ansiosidonnaisen kanssa.

      YTK maksaa jotain 100 euroa vuodessa, liiton kautta 400-500, riippuu palkasta. Liiton jäsenmaksu veloitetaan useimmilla suoraan joka palkasta. Netto kasvaa, kun eroaa liitosta, mutta muista liittyä työttömyyskassaan, (YTK).

      Liiton jäsenmaksu on osittain verovähennyskelpoinen. Se on harhaa. Maksettavaa tulee joka tapauksessa enemmän kuin YTK:n kautta. Sitä paitsi liiton jäsenmaksun verovapaus on riitautettu, koska on perustuslain vastainen. Ei ole mikään tulonhankkimisvähennys, vaan korvaus ammattiliitolle. Mistä? Liittymisen vapaus.

      • Anonyymi

        A-kassan jäsenmaksu 25€/kuukausi, sisältää työttömyyskassa maksun ja saa liiton edut päälle sekä lakkopäiviltä rahallista korvausta ja keväällä ollaankin yleislakossa tämän hallituksen ansiosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        A-kassan jäsenmaksu 25€/kuukausi, sisältää työttömyyskassa maksun ja saa liiton edut päälle sekä lakkopäiviltä rahallista korvausta ja keväällä ollaankin yleislakossa tämän hallituksen ansiosta.

        Ei muuten pidä paikkaansa, kassan jäsenyys on tuon verran mutta liiton maksu on sitten kolminkertainen kassamaksun päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuten pidä paikkaansa, kassan jäsenyys on tuon verran mutta liiton maksu on sitten kolminkertainen kassamaksun päälle.

        Älä nyt puhu jaskaa kun jokainen voi asian tarkistaa nettisivuilta, säälittävä yritys, älä ota enään tai ainakaan tänne hönössä kirjoittele.


      • Anonyymi

        Kovat on tulot, jos työttömyyskassan jäsenmaksut ovat useita satasia vuodessa. On älyllisesti epärehellistä verrata työttömyyskassan jäsenmaksua ammattiliiton jäsenmaksuun, ne ovat keskenään kaksi eri asiaa. Kummallakin on oma tonttinsa hoidettavana ja niitä ei ole asiallista verrata keskenään. Varsinkaan jäsenmaksuja.

        Jos tarkkoja ollaan, niin YTK nostaa jäsenmaksujaan toiseksi eniten vuodelle 2024. Suurimman nousun tarjoaa lakimiesten ja lääkärien työttömyyskassa, jossa jäsenmaksu nousee 17%, kun YTK:ssa jäsenmaksu nousee 6%. Muilla jäsenmaksut pysyvät samoina tai laskevat.

        Eikä saa unohtaa sitä tosiasiaa, että YTK on kiinteähintaisista työttömyyskassoista kallein. Siinä missä YTK:n jäsenmaksu on 105e on toiseksi kalleimman työttömyyskassan, Avoin työttömyyskassa A-Kassan, jäsenmaksu 96e vuodessa. Halvimpia ovat jo edellä mainittu Lakimiesten ja lääkärien työttömyyskassa ja Terveydenhuoltoalan työttömyyskassa, joissa kummassakin jäsenmaksu on 42euroa.


        Mitä itseasiaan tulee, mihin ammattiliittoon kannattaa liittyä on asia aikalailla yksinkertainen, siihen joka neuvottelee omalla työpaikalla käytettävän TES:n, olipa se työntekijä- tai toimihenkilö-TES. Näin varmistetaan, että työpaikalla voi kääntyä ongelmatilanteissa oman ammattiliiton valtuutettuun, ja samalla on paikallistoiminnassa sananvaltaa.


    • Anonyymi

      Yleislakko lähenee...porvarin yöunet vähenee...

      • Anonyymi

        ay-pomot iloitsevat, liittoon kuuluvat maksavat heidän yltäkylläisen elämän.


    • Anonyymi

      Yksinkertainen vastaus : jos olet tyhmä, voit liittyä mihin tahansa, jos pystyt ajattelemaan omilla aivoillasi, ei mihinkään.

    • Anonyymi

      Ei kannata liittyä ammattiliittoon. Kannattaa kuulua YTK:hon, että saa ansiosidonnaisen, jos joutuu työttömäksi. Sama palkka on liitossa tai ei. Liiton jäsenmaksuja on turha maksaa.

    • Anonyymi

      Kommunisteja kaikki liitot .

    • Anonyymi

      Ei kannata liittyä ammattiliittoon. Ja varsinkaan, jos et kannata sdp:tä tai vasemmistoliittoa. Koska SAK:n liitot on kaikki niiden johtamia ja nytkin lakkoilevat persuja vastaan. Ei ole kysymys asioista vaan valtataistelusta puolueiden välillä ja liittopomojen välillä. Puheenjohtajapeliä. Luulevat, että mitä "kovin" lakkoilija, niin saa eniten kannatusta. Ei perkele!

    • Anonyymi

      Tämä meneillään oleva lakko aalto on naamioitu hallitusta vastaan käytäväksi. Perimmiltään tässä on Ay-herrojen suuri huoli omasta asemastaan. Alati kiihtyvä jäsenkato on heille ongelma. Kuka nämä poloiset sitten elättää kun viimeinenkin duunarin on eronnut ammattiliitosta?

    • Anonyymi

      Ei taida it-alalla olla tarvetta liitoille, itse hairahduin olemaan jäsen vuonna -91, ei ollut iloa sillä kertaa ja toista kertaa en ole erehtynyt. Ja työttömyyspäiviä edelleen nolla.

    • Anonyymi

      Pro on umpipaska ja toimimaton liitto. Pam paljon parempi.

      Prolle kelpaa rahat, mutta apu loppuu siihen kun tarvitsisi toimia mitä varten liitot ovat olemassa. Ihme vempulointia pääluottareiden kanssa ja nämä pääluottaritkin ovat tietyissä firmoissa mitä sattuu, erityisesti ICT-alalla.

    • Anonyymi

      Ytk + ytk työelämä, yht joku 125€/vuosi. Ytk työelämästä saa tarvittaessa lakitukea jos tulee ongelmia esim irtisanomisissa, lisäksi ilmainen vapaaajan vakuutus ym

    • Anonyymi

      jos pystyt vähänkin ajattelemaan omilla aivoillasi, niin vastaus on : EI MIHINKÄÄN.

    • Anonyymi

      Ei ainakaan Pro. Ihan kuutamolla koko porukka oma luottamusmies mukaan lukien. Firmassa yt:t ja työntekijjöitä laitettiin pois. Samaan aikaan alihankkijoita tekemässä samoja töitä, jatkoivat tekemistä. Sen jälkeen otettu vielä lisää ja tekemään samoja töitä, jotka eivät vähentyneet yhtään.

      Ei täyttynyt tuotannolliset eikä taloudelliset syyt, mutta eipä Pro:ta kiinnostanut jäsenen asia.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2188
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2046
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1951
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe