Mikä mättää?

Anonyymi-ap

Missä on vika? Koulukiusaamisesta on jauhettu monta vuotta. Viime vuosina erityisen paljon. Kuluneen vuoden aikana on puhuttu tuntien pituuksista ja jaksojärjestelmästä. Opettajat halusivat tiettyä ja siitä tietystä haluttiin kynsin ja hampain pitää kiinni. Nykyisistä opettajista peruskoulussa ja toisella asteella varmaankin puolet ovat uusia ja vanhat on lähtenyt kaiken maailman virka- ja opintovapaille. Ne loput vanhat, jotka vielä jäivät on taineet menettää motivaation, kun jatkuvasti haetaan sijaisia. Missä on vika? Onko vika työyhteisössä? Onko vika esihenkilöissä? Joku mättää ja pahasti. Tämä ongelma alkaa näkymään opetuksessakin, kun joka oppitunnilla on uusi sijainen ilman koulutuksia epämääräisillä ohjeilla.

69

1598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pitäisi saada loputkin vanhat pois sieltä. He itse kiusaavat aina muutamaa omaa oppilastaan, mikä sitten pyhittää muut oppilaat kiusamaan. Lupa on, kun opekin haukkuu tuota yhtä.

      • Anonyymi

        Aika huikea väite, että opettajat kiusaavat oppilaita.

        On vaikea uskoa, että tällaista toimintaa ei saataisi loppumaan koulussa. Yhteyttä pitää ottaa kouluun ja sivistysjohtoon. Tapaus tutkitaan sitten perin pohjin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika huikea väite, että opettajat kiusaavat oppilaita.

        On vaikea uskoa, että tällaista toimintaa ei saataisi loppumaan koulussa. Yhteyttä pitää ottaa kouluun ja sivistysjohtoon. Tapaus tutkitaan sitten perin pohjin.

        Tiedän, koska minulle kävi näin. Ja samaa kuulee nuoremmilta ja lapsiltakin edelleen. Mikään ei muutu ennenkuin nuo empatiakyvyttömät hellarit poistetaan tuolta.


      • Anonyymi

        Höpöpuhetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän, koska minulle kävi näin. Ja samaa kuulee nuoremmilta ja lapsiltakin edelleen. Mikään ei muutu ennenkuin nuo empatiakyvyttömät hellarit poistetaan tuolta.

        Onko koulussa helluntalaisia opettajia? Eikö vanhoillislestadiolaisuus ole ennemminkin Muoniossa vallitseva uskonnollinen suuntaus?

        2010-luvulla kylläkin Muoniossa oli tila, jossa helluntalais-taustaisia ihmisiä oli paljon Muonion evankelis-luterilaisen kirkon toiminnassa. Mutta tuntui, että he pyrkivät salaamaan helluntailaisen taustansa. Sitä ei sanottu ääneen, mutta oppisisältö ei ollut perus-luterilaisuutta.

        Nämä aikuiset ihmiset onnistuivat tuolloin jakamaan Muonion nuorison kahteen eri leiriin, jotka eivät voineet/saaneet olla tekemisissä keskenään. Tämä siis 2300 asukkaan kunnassa. Hedelmistään puu tunnetaan? Kuinka moraalista/kristillistä tällainen jakava/repivä toiminta voi olla?

        Vanhemmat tuskin haluaisivat päästää lapsiaan aikuisten ihmisten kanssa juomaan viinaa. Kuitenkin tuolloin 2010-luvun alussa vanhemmat päästivät lapsensa seurakuntatalolle näiden piilohelluntalaisten kanssa yömyöhään asti messumössöttömään. Siinä sitten univajeessa ja vaikutuksille alttiissa iässä ja omasta asiastaan varmojen aikuisten hengellisen veivauksen seurauksena uskoon tultiin ja koettiin kaikkea hyvin suurta. Olisiko kaljan juonti tunturissa ollut kuitenkin henkisesti ja jopa hengellisesti terveempää? Sitä on vaikea sanoa.

        Jos ihminen kuuluu luterilaiseen kirkkoon ja maksaa kirkollisveroa sille, hänen pitäisi saada tämä tuote luterilaisuus, eikä tuotetta helluntalaisuus. Eikö tämä ole kuluttajansuojaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko koulussa helluntalaisia opettajia? Eikö vanhoillislestadiolaisuus ole ennemminkin Muoniossa vallitseva uskonnollinen suuntaus?

        2010-luvulla kylläkin Muoniossa oli tila, jossa helluntalais-taustaisia ihmisiä oli paljon Muonion evankelis-luterilaisen kirkon toiminnassa. Mutta tuntui, että he pyrkivät salaamaan helluntailaisen taustansa. Sitä ei sanottu ääneen, mutta oppisisältö ei ollut perus-luterilaisuutta.

        Nämä aikuiset ihmiset onnistuivat tuolloin jakamaan Muonion nuorison kahteen eri leiriin, jotka eivät voineet/saaneet olla tekemisissä keskenään. Tämä siis 2300 asukkaan kunnassa. Hedelmistään puu tunnetaan? Kuinka moraalista/kristillistä tällainen jakava/repivä toiminta voi olla?

        Vanhemmat tuskin haluaisivat päästää lapsiaan aikuisten ihmisten kanssa juomaan viinaa. Kuitenkin tuolloin 2010-luvun alussa vanhemmat päästivät lapsensa seurakuntatalolle näiden piilohelluntalaisten kanssa yömyöhään asti messumössöttömään. Siinä sitten univajeessa ja vaikutuksille alttiissa iässä ja omasta asiastaan varmojen aikuisten hengellisen veivauksen seurauksena uskoon tultiin ja koettiin kaikkea hyvin suurta. Olisiko kaljan juonti tunturissa ollut kuitenkin henkisesti ja jopa hengellisesti terveempää? Sitä on vaikea sanoa.

        Jos ihminen kuuluu luterilaiseen kirkkoon ja maksaa kirkollisveroa sille, hänen pitäisi saada tämä tuote luterilaisuus, eikä tuotetta helluntalaisuus. Eikö tämä ole kuluttajansuojaa?

        Kyllä nuita piilohelluntailaisia on edelleen opettajina, osa opinto/virkavapailla. Ovat kaikki samasta sivukylästä ja sen kyläkoulun entisiä opettajia.

        Muistan hyvin tuon erotuksen ajan, se hämmentää edelleen. Ja moni näistä nuorista kärsii muistoistaan, olivat suoraan sanottuna uskonnon uhreja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko koulussa helluntalaisia opettajia? Eikö vanhoillislestadiolaisuus ole ennemminkin Muoniossa vallitseva uskonnollinen suuntaus?

        2010-luvulla kylläkin Muoniossa oli tila, jossa helluntalais-taustaisia ihmisiä oli paljon Muonion evankelis-luterilaisen kirkon toiminnassa. Mutta tuntui, että he pyrkivät salaamaan helluntailaisen taustansa. Sitä ei sanottu ääneen, mutta oppisisältö ei ollut perus-luterilaisuutta.

        Nämä aikuiset ihmiset onnistuivat tuolloin jakamaan Muonion nuorison kahteen eri leiriin, jotka eivät voineet/saaneet olla tekemisissä keskenään. Tämä siis 2300 asukkaan kunnassa. Hedelmistään puu tunnetaan? Kuinka moraalista/kristillistä tällainen jakava/repivä toiminta voi olla?

        Vanhemmat tuskin haluaisivat päästää lapsiaan aikuisten ihmisten kanssa juomaan viinaa. Kuitenkin tuolloin 2010-luvun alussa vanhemmat päästivät lapsensa seurakuntatalolle näiden piilohelluntalaisten kanssa yömyöhään asti messumössöttömään. Siinä sitten univajeessa ja vaikutuksille alttiissa iässä ja omasta asiastaan varmojen aikuisten hengellisen veivauksen seurauksena uskoon tultiin ja koettiin kaikkea hyvin suurta. Olisiko kaljan juonti tunturissa ollut kuitenkin henkisesti ja jopa hengellisesti terveempää? Sitä on vaikea sanoa.

        Jos ihminen kuuluu luterilaiseen kirkkoon ja maksaa kirkollisveroa sille, hänen pitäisi saada tämä tuote luterilaisuus, eikä tuotetta helluntalaisuus. Eikö tämä ole kuluttajansuojaa?

        Ja vielä sde kun aluksi oltiin niin helluntailaista ja sitten mentiin temppareihin. En tuomitse mutta ihmettelen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vielä sde kun aluksi oltiin niin helluntailaista ja sitten mentiin temppareihin. En tuomitse mutta ihmettelen

        Sietääkin ihmetellä.
        Mitä suuntausta tempparit edustaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sietääkin ihmetellä.
        Mitä suuntausta tempparit edustaa?

        Pääasia että olisi ihmisillä hyvä mieli ja se tulee kokonaisvaltaisesti. Eih uskho ohle mikhän vankhila olemasa. Kristitty voi hyvin tehdä huorin, koska armo on yhteinen lopulta. Tietenkin on tyhmää tehdä niin. Tempparit on vain yksi ilmiö monista.


      • Anonyymi
        UUSI

        😋😍😋😍😋😍😋😍😋

        😍 ­­­N­­y­­m­f­o­­­m­a­­a­­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Opettajat halusivat varmastikin pitää kiinni vanhasta ja tutusta kynsin ja hampain. Mutta samalla tavoin sivistyslautakunta halusi pakkototeuttaa jotain uutta kynsin, hampain ja verenmaku suussa.


      Sivistyslautakunta, kokous 9.11.2022
      § 103 Oppitunnin pituus ja jaksojärjestelmä yhtenäiskoulussa ja lukiossa

      Oli tehty kysely.

      SITAATTI: Lisäksi nykyisen jaksojärjestelmän (neljä jaksoa) jaksojen pituuksia pidettiin sopivina (84% vastaajista). Valittaessa neli- ja viisijaksojärjestelmästä vastaajista 83 % valitsi nelijaksojärjestelmän mieleisemmäksi.

      SITAATTI: Lautakunta päättää perustaa työryhmän, joka tekee ennalta-arviointia oppitunnin pituuden ja jaksojärjestelmän vaikutuksista yhtenäiskoulussa ja lukiossa.

      NÄKÖKULMA: Valtava enemmistö vanhan kannalla kyselyn perusteella. Päätös on kuitenkin jostain syystä uuden työryhmän perustaminen, ei kyselyn mukaan toimiminen.



      Sivistyslautakunta, kokous 30.11.2022
      § 117 Oppitunnin pituus ja jaksojärjestelmä yhtenäiskoulussa ja lukiossa

      SITAATTI: Lautakunnan asettama työryhmä kokoontui kaksi kertaa (14. ja 21.11.2022) ennalta-arvioimaan oppitunnin pituuden ja jaksojärjestelmän vaikutuksia yhtenäiskoulussa ja lukiossa.

      SITAATTI: Yhteenvetona työryhmätyöskentelystä, lausunnoista sekä kyselyjen vastauksista voi todeta, että kaikkia osapuolia tyydyttävää ratkaisua ei ole.

      Esittelijän esitys: siirtyminen viisijaksoon yms. 2025 syksyllä. Esittelijän esityksestä poikkeava ehdotus: siirrytäänkin 2023 syksyllä.

      NÄKÖKULMA: Ehkä sivistyslautakunnan jäsenet eivät tajunneet millainen rasitus ja työmäärä tällaisesta uudistuksesta näin kireällä aikataululla on koko koululle. Lisäksi sivistyslautakunta käveli koulun ja tuohon kyselyyn vastanneiden valtaisan enemmistön mielipiteiden yli. Juridisesti ja toimivaltasuhteellisesti päätös 100% oikein. On kuitenkin olemassa myös päätösten moraalinen puoli ja ylipäätään maalaisjärkinen vaatimus päätösten tolkullisuudesta.

      NÄKÖKULMA: Ehkä sivistyslautakunnan pakkopäätöksen ajama rasitus on aiheuttanut näitä aloittajan kuvailemia ongelmia ainakin osittain.


      NETTIVINKKI: Sivistyslautakunnan pöytäkirjat näkyvissä verkossa, kuten lain mukaan pitääkin. Siellä voi itseään lisäsivistää sivistyslautakunnan päätöksen ulottuvuuksista.


      VASTAUSYRITYS ALOITTAJAN KYSYMYKSEEN "Missä on vika?" On vaikea sanoa, missä vika piilee näin monisyisessä asiassa. Kuitenkin verkkoa penkomalla Suomen koulujen (ei pelkästään Muonion) ongelmiin löytyy kuitenkin kokonainen patteristo vikoja, joista kukin voi poimia mieleisimpänsä.

      Vika on siis: opetussuunnitelmassa, älylaitteissa, huoltajien kyvyttömyydestä kasvattaa lapsiaan koulukelpoisiksi, inkluusiossa, liiallisessa tasa-arvossa, liian vähäisessä tasa-arvossa, vasemmistohallituksessa, tarkkailuluokkien poistamisessa, tasoryhmien poistamisessa, oikeistohallituksessa, maahanmuutossa, kurinpidon laimentumisessa, ilmiöpohjaisessa oppimisessa, maahanmuuton vähäisyydessä, miesten vähyydessä opettajantoimessa, patriarkaatissa, feminismissä, auringonpilkuissa, kasvisruokavaliossa, liharuokavaliossa, vanhoillislestadiolaisuudessa, helluntalaisuudessa, luterilaisuudessa, ateismissa, islamissa, keskittymiskyvyttömyyden puutteessa, lukuharrastuksen vähentymisessä, johdossa, vanhemmissa, oppilaissa, armovitosissa, Wilmassa, luokallejättämättömyydessä, muovimatoissa, sisäilmassa, ulkoilmassa, koronassa ja ilmastonmuutoksessa.

      • Anonyymi

        Hyviä perusteluja ja nostoja! Täyttä asiaa. Kyselyssä, josta puhuit oli kuitenkin kysymykset asetettu puolueellisesti. Kyselyssä oli sanottu, että viisijaksojärjestelmässä koulupäivien pituus kasvaa. Peruskoulussa enemmän klo 15 asti ja lukiossa klo 16 asti. Tottakai nuori vastaa nelijaksojärjestelmän, koska annetaan valheellisesti ymmärtää, että viisijaksossa olisi pidempiä päiviä. Jos kyselyn kysymykset olisi alunperin muotoiltu neurtaalisti ja puolueettomasti, tulokset olisivat todennäköisesti ollut aivan eriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyviä perusteluja ja nostoja! Täyttä asiaa. Kyselyssä, josta puhuit oli kuitenkin kysymykset asetettu puolueellisesti. Kyselyssä oli sanottu, että viisijaksojärjestelmässä koulupäivien pituus kasvaa. Peruskoulussa enemmän klo 15 asti ja lukiossa klo 16 asti. Tottakai nuori vastaa nelijaksojärjestelmän, koska annetaan valheellisesti ymmärtää, että viisijaksossa olisi pidempiä päiviä. Jos kyselyn kysymykset olisi alunperin muotoiltu neurtaalisti ja puolueettomasti, tulokset olisivat todennäköisesti ollut aivan eriä.

        Hyvä pointti.

        Kyselyissä on tärkeää, että kysymyksenasettelu on mahdollisimman neutraali.

        Viisijaksojärjestelmä on kuitenkin oikeasti pidentänyt päiviä yläkoululla. Joka ainoan yläkoulun luokan jokainen päivä päättyy nykyään kello 15. Aiemmin kun välitunteja oli vähemmän, kun oppituntejakin oli vähemmän, olivat klo 14 loppuvat päivätkin yleisempiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä pointti.

        Kyselyissä on tärkeää, että kysymyksenasettelu on mahdollisimman neutraali.

        Viisijaksojärjestelmä on kuitenkin oikeasti pidentänyt päiviä yläkoululla. Joka ainoan yläkoulun luokan jokainen päivä päättyy nykyään kello 15. Aiemmin kun välitunteja oli vähemmän, kun oppituntejakin oli vähemmän, olivat klo 14 loppuvat päivätkin yleisempiä.

        No niin onhan yläasteella viisijaksojärjestelmä, mutta jaksoja on vain kaksi. Päiväthän voisi olla lyhyempiä, jos jaksojakin olisi viisi.


      • Anonyymi

        Ainoa mikä puutui tuosta listalta oli Jehovat.ja mitä ne sitten on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin onhan yläasteella viisijaksojärjestelmä, mutta jaksoja on vain kaksi. Päiväthän voisi olla lyhyempiä, jos jaksojakin olisi viisi.

        Tämä on aivan totta. Jos jaksoja olisi yläkoululla viisi, tulisi myös lyhyempiä päiviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoa mikä puutui tuosta listalta oli Jehovat.ja mitä ne sitten on?

        Eikös sinne Palojoen suuntaan ole pesiytyt joku lahko homma viime vuosina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoa mikä puutui tuosta listalta oli Jehovat.ja mitä ne sitten on?

        Jumalan pilkka ihmiskunnalle . Se se on jehovat. Sen uskokonnon taakse kätkeytyy kaikki paha. Tekopyhää skeidaa koko sakki.


    • Anonyymi

      Se on se vapaa kasvatus,kuri puuttuu täysin,koska sitä ei enää suvaita.Oppilaat makoilevat ties missä,mitään järjestystä ei ole,ainakin tv kuvan perusteella.Kunnolla kuria kouluihin ja ne oppilaiden vanhemmat samaan kurikoulutukseen,ovat nykyaikana hirveetä jengiä.

      • Anonyymi

        Näkeehän se jo työelämästä,kun näitä ns. uusia vapaan kasvatuksen tuloksia tulle työelämään,piittaamattomia,laiskoja paskoja,kunhan saa pitää luuria kädessä ja lusmuta kaiken aikaa,se on kivaa.Työnteosta viis,ettei vaan tule paha mieli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näkeehän se jo työelämästä,kun näitä ns. uusia vapaan kasvatuksen tuloksia tulle työelämään,piittaamattomia,laiskoja paskoja,kunhan saa pitää luuria kädessä ja lusmuta kaiken aikaa,se on kivaa.Työnteosta viis,ettei vaan tule paha mieli.

        Eikö työelämässä voi ottaa luuria pois? Sanoa, ettei se kuulu työpaikalle. Tai jos se käteen ilmestyy, niin ole hyvä ja itse ilmesty sen jälkeen työpaikan ulkopuolelle ilman työsuhdetta.


      • Anonyymi

        Mikä on tv-kuva johon viittaat? Oletko päässyt katsomaan valvontakameroiden kuvaa? Tähänhän pitäisi olla oikeus lakien mukaan vain todella harvoilla, eivätkä hekään saa julkisesti kommentoida näkemäänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö työelämässä voi ottaa luuria pois? Sanoa, ettei se kuulu työpaikalle. Tai jos se käteen ilmestyy, niin ole hyvä ja itse ilmesty sen jälkeen työpaikan ulkopuolelle ilman työsuhdetta.

        Puhelimen voi ottaa pois tunnin alussa. Tämä ei ole kuin Muonion koulun oma "päätös" . Ai niin , muoniossahan on omat lait ja säädökset


    • Anonyymi

      Onhan tämä kuultu monta kertaa , ja luettu lehdistä , että yhä useampi nuori ja alle koulu ikäinen lapsi kärsii masennuksesta , ja, että tämä aiheuttaa pahaa oloa , Se

      ilmenee erilaisilla kiukukn purkauksilla , kiusaamisella, kotona on vaikeaa voi olla, että on. jompi kumpi vanhempi tai molemmat työttömiä, .

      Eivät osaa käsitellä asiaa niin kuin aikuinen, vaan se ilmenee huonolla tavalla, Asiaa voi pahentaa vielä, että Vanhemmat riitelee ,on vähävaraisuutta eikä saa kaliita merkki vaatteitta.

      Kateutta . Tämä ! varakkaidenkin lapset ja nuoret oireilee , Syitä on kyllä useita, mutta on se että saman toistoa on uutisissa, kiusaamista ok puhuttu monta kertaa , on kampanhoitu kiusaamista vastaan, mutta eipä siinä ole onnistuttu täysin.

      Ollaan jääty jumiin .

      • Anonyymi

        Mutta nuoren kuuluukin olla ikävuodet 13-25 ahdistunut ja masentunut. Tämä on nuoruuden olemukseen kuuluva asia.

        Nykyään tuo normaali tila on diagnosoitu ja medikalisoitu sairaus.

        Jos nuoren ahdistusmasennus ei kaikkoa 25 ikävuoteen mennessä, niin sitten se on jotain muuta sitten terapiaa ja kaikkea muuta.

        Ja toki nuorillakin pitää hoitaa kuntoon skitsofrenian tasoiset jutut ja vakavien traumojen jälkitilat.

        Mutta ahdistusmasennus on nuoruuden olemukseen kuuluva asia. Nuori muuttuu yksilöksi. Repii itsensä irti perheestään. Ymmärtää maailman ensi kertaa "todella". Totta kai se ahdistaa. Mutta tämä melkein kuin "pyhä tila" tuhotaan, jos se diagnosoidaan sairaudeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta nuoren kuuluukin olla ikävuodet 13-25 ahdistunut ja masentunut. Tämä on nuoruuden olemukseen kuuluva asia.

        Nykyään tuo normaali tila on diagnosoitu ja medikalisoitu sairaus.

        Jos nuoren ahdistusmasennus ei kaikkoa 25 ikävuoteen mennessä, niin sitten se on jotain muuta sitten terapiaa ja kaikkea muuta.

        Ja toki nuorillakin pitää hoitaa kuntoon skitsofrenian tasoiset jutut ja vakavien traumojen jälkitilat.

        Mutta ahdistusmasennus on nuoruuden olemukseen kuuluva asia. Nuori muuttuu yksilöksi. Repii itsensä irti perheestään. Ymmärtää maailman ensi kertaa "todella". Totta kai se ahdistaa. Mutta tämä melkein kuin "pyhä tila" tuhotaan, jos se diagnosoidaan sairaudeksi.

        Teiniangsti ja masennus ovat täysin eri asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teiniangsti ja masennus ovat täysin eri asioita.

        Teiniangsti ja masennus ovat eri asioita. Mutta nykyään teiniangstiin liittyvä ahdistuneisuus ja masentuneisuus voidaan diagnoisoida ja lääkitä, mitä ei varmaankaan pitäisi tehdä.


    • Anonyymi

      Ompa ikävää luettavaa.

    • Anonyymi

      Jos mie vain saisin päättää, laittaisin lähes koko henkilökunnan uusiksi. Opettajat, avustajat, viranhaltijat. Saisi vanhat samat naamat pois ja uusia tuulia tilalle. Lisäksi asettaisin esikouluun ja ala-asteelle 2 jaksoa sekä 45min mittaiset oppitunnit. Yläasteelle ja lukiolle puolestaan 5 jaksoa ja 45min mittaiset oppitunnit. Tietyissä aineissa kuten kotitalous, liikunta, kuvataide tms tunteja voisi olla 2 putkeen, eli yhteensä 90min.

      Jos kaikki koulut olisivat samassa, olisi kaikki hieman helpompaa. Käsittääkseni Muoniossa toisella-asteella on 3 yhdistelmäopiskelijaa. Tarkoittaen, että he käyvät ylioppilastutkinnon sekä ammatin. Voisi ajatella heidän olevan tyytyväisiä, jos lukio ja ammattikoulu kulkisi samassa aikataulussa. Käsittääkseni myös lukiolla ja ammattikoululla on 1 yhteinen opettaja, joka opettaa peruskoulussakin. Voisi ajatella, että olisi hänellekkin helpompaa, jos ammattikoulu, lukio sekä peruskoulu olisi kaikki samassa aikataulussa. Lisäksi käsittääkseni lukiolla sekä peruskoululla on lähes samat opettajat. Nythän tämä on heille täysi koettelemus, kun lukion sekä yläasteen tunteja menee päällekkäin, siirtymät on lyhyitä koulujen välillä sekä tunnit on eri mittaisia. Jos yläasteella ja lukiolla osuu tunti päällekkäin, hän opettaa yläasteella 45min, jonka jälkeen siirtyy kiireessä lukiolle lopuksi 30min ajaksi. Siinähän lukiolaisen opetus kärsii. (Ps. saa korjata, jos olen käsittänyt jotain väärin)

      Täysin sama aikataulu (5 jaksoa, 45min tunnit) olisi helpompi mm. koulukuljetuksien kannalta. Samassa kuljetuksessa kun kulkee eskarit, peruskoululaiset ja toinen aste.

      • Anonyymi

        Olet käsittänyt kyllä lähes kaiken aivan oikein.

        Tuossa on vain se virheellinen käsitys, että lukion ja yläkoulun tunnit voisivat mennä päällekkäin. Kaikki yläkoulun tunnit ovat 45 minuuttia ja kaikki lukion tunnit 75 minuuttia. Mainitsemasi kaltaista tilaa ei synny.

        Kaikissa näin pienissä koululaitoksissa maassamme on sama ongelma. Kun alakoulussa, yläkoulussa ja lukiossa (ja tässä tapauksessa ammattiopistossakin osittain) on yhteisiä opettajia, on kaikille sopivan oppituntikeston ja jaksojärjestelmän luominen hankalaa. Väistämättä tulos on jonkinlainen kompromissi ja kaikki eivät voi olla tyytyväisiä.

        Olisi varmasti kaikin tavoin hyvä ja selkeä asia jos kaikki oppitunnit olisivat saman kestoisia. Mutta jos tuo kesto olisi 75 minuuttia, se olisi liian pitkä alakoulun pienille oppilaille. Luokanopettajat joutuisivat palastamaan oman 75 minuutin tuntinsa kahdeksi erilliseksi oppitunniksi. 75 minuuttia voisi olla liian pitkä yläkouluunkin, tosin monissa yläkouluissa maassamme se on käytössä. Sitten taas lukiolle 45 minuuttia voisi olla liian lyhyt aika, koska siellä pitäisi edetä enemmän. Tosin Muoniossakin oli lukiossa 45-minuutin tunnit vielä ainakin 2000-luvun alussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet käsittänyt kyllä lähes kaiken aivan oikein.

        Tuossa on vain se virheellinen käsitys, että lukion ja yläkoulun tunnit voisivat mennä päällekkäin. Kaikki yläkoulun tunnit ovat 45 minuuttia ja kaikki lukion tunnit 75 minuuttia. Mainitsemasi kaltaista tilaa ei synny.

        Kaikissa näin pienissä koululaitoksissa maassamme on sama ongelma. Kun alakoulussa, yläkoulussa ja lukiossa (ja tässä tapauksessa ammattiopistossakin osittain) on yhteisiä opettajia, on kaikille sopivan oppituntikeston ja jaksojärjestelmän luominen hankalaa. Väistämättä tulos on jonkinlainen kompromissi ja kaikki eivät voi olla tyytyväisiä.

        Olisi varmasti kaikin tavoin hyvä ja selkeä asia jos kaikki oppitunnit olisivat saman kestoisia. Mutta jos tuo kesto olisi 75 minuuttia, se olisi liian pitkä alakoulun pienille oppilaille. Luokanopettajat joutuisivat palastamaan oman 75 minuutin tuntinsa kahdeksi erilliseksi oppitunniksi. 75 minuuttia voisi olla liian pitkä yläkouluunkin, tosin monissa yläkouluissa maassamme se on käytössä. Sitten taas lukiolle 45 minuuttia voisi olla liian lyhyt aika, koska siellä pitäisi edetä enemmän. Tosin Muoniossakin oli lukiossa 45-minuutin tunnit vielä ainakin 2000-luvun alussa.

        Kyllä kirjoittaja on käsittänyt ihan oikein. Opettajilla on ollut päällekkäisiä tunteja yläkoulu/lukio tai lukio/Lappia. Yleensä näissä tilanteissa lukion oppitunti on pidetty lyhennettynä.


    • Anonyymi

      Koskas nämä jaksot on tullut käyttöön? Mitä hyötyä koko jaksotuksesta on?

      • Anonyymi

        Uusi jaksojärjestelmä tullut käyttöön 1.8.2023. Uuden jaksojärjestelmän perusidea: alakoulussa ja yläkoulussa kaksi jaksoa ja 45-minuutin tunnit. Lukiolla 5 jaksoa ja 75 minuutin tunnit.

        Vanha järjestelmä: Kaikissa kouluissa 4 jaksoa ja 60 minuutin tunnit.

        Käsittääkseni jaksouudistuksen tärkein motiivi oli saada lukio 5-jaksojärjestelmään. Tämä on yleisempi muualla Suomessa, ja mahdollistaa paremmin esimerkiksi muualta tulevien siirtymisen opiskelijoiksi.

        Jaksojärjestelmä siis uudistettiin lukion vuoksi. Päätöksen taustalla on huoli ja pelko Muonion lukion tulevaisuudesta. Lukiollahan on noin 40 opiskelijaa ja se on vielä elinvoimainen, mutta joissakin Lapin kunnissa jotkut lukion vuosikurssit eivät ole aloittaneet ollenkaan, koska opiskelijoita ei ole ollut yhtään. Paikallisen lukion houkuttelevuutta pyritään nyt siis kaikin tavoin lisäämään, ja tämä jaksojärjestelmäuudistus on yksi siirto siihen suuntaan.

        Muutamia vuosia sitten tullut maksuton toisen asteen opetus, on johtanut myös pienten lukioiden aiempien kilpailuvalttien tuhoutumiseen. Pienet lukiot saattoivat ennen markkinoida itseään esimerkiksi "ilmaisilla" läppäreillä ja koulukirjoilla. Nyt nämä lakisääteisesti ilmaisia kaikkialla. Jos Muonion lukion oppilasmäärä laskisi nykyisestä vaikkapa kymmenellä ja jos muualle peruskoulun jälkeen lukioon opiskelemaan lähteminen tulisi yleiseksi, olisi Muonion lukion olemassaolo uhattuna.

        Mikään kunta ei halua lukion lopettavan, koska se tuhoaisi voimakkaasti kunnan vetovoimaa maassamuuttajille.

        Joitain pieniä lukioita Suomessa pyritään pitämään olemassa ottamalla ottamaan niihin ulkomaalaisia opiskelijoita. Esimerkiksi Sallan lukiossa on venäläisiä opiskelijoita ilmeisesti enemmän kuin suomalaisia.


    • Anonyymi

      kiusaamiseen voi puuttua vain kiusaajan kotona.sieltä pahuus tulee

      • Anonyymi

        Juuri niin.


    • Anonyymi

      Kun ulkopuolisena lukee tätä ketjua, väkisinkin tulee mieleen, että Muonion koulutoimi on kaikilta osin täysin kaaoksessa. Sitä ei kukaan hallitse.

      Tuossa tilanteessa kunnanjohtajan on otettava koulutoimi tiukasti ja näkyvästi omiin käsiin. Hänen tulee saada tilanne hallintaan eri toimenpiteillä ja nopeasti.

      Kunnanjohtaja on avainhenkilö ja ratkaisija tässä ongelmassa.

      • Anonyymi

        Muonion koulutoimi ei ole kuitenkaan oikeasti minkäänlaisessa kaaoksessa. On vain uudet jaksot ja oppituntien kestot. Ja nyt sitten koulussa käytetään näitä. Missä se kaaos on? Ei ole mitään kaaosta. Paljon on tosiaan sijaisia ja vanhoja poissa, mutta kyllä se tästä tasoittuu.

        Haluan kiittää sivistyslautakuntaa, että he ovat käyttäneet osaamistaan ja ammattitaitoaan ja rohkeasti yrittäneet luoda uutta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muonion koulutoimi ei ole kuitenkaan oikeasti minkäänlaisessa kaaoksessa. On vain uudet jaksot ja oppituntien kestot. Ja nyt sitten koulussa käytetään näitä. Missä se kaaos on? Ei ole mitään kaaosta. Paljon on tosiaan sijaisia ja vanhoja poissa, mutta kyllä se tästä tasoittuu.

        Haluan kiittää sivistyslautakuntaa, että he ovat käyttäneet osaamistaan ja ammattitaitoaan ja rohkeasti yrittäneet luoda uutta!

        Tästä ketjusta kyllä saa aivan toisenlaisen kuvan, joka on suorastaan katastrofaalinen. Onhan siellä muitakin toimijoita kuin sivistyslautakunta. On sivistystoimenjohtaja rehtori, apulsisrehtori js tietrnkin muu opetushenkilöstö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muonion koulutoimi ei ole kuitenkaan oikeasti minkäänlaisessa kaaoksessa. On vain uudet jaksot ja oppituntien kestot. Ja nyt sitten koulussa käytetään näitä. Missä se kaaos on? Ei ole mitään kaaosta. Paljon on tosiaan sijaisia ja vanhoja poissa, mutta kyllä se tästä tasoittuu.

        Haluan kiittää sivistyslautakuntaa, että he ovat käyttäneet osaamistaan ja ammattitaitoaan ja rohkeasti yrittäneet luoda uutta!

        Kaaos tuleekin sieltä missä kysytään onko oikein vai väärin että Torden tutkitaan Suomen oikeuslaitoksen toimesta.


      • Anonyymi

        Ulkopuolisen minäkin luen ja päivittelen näitä ongelmia. Eikö koulu ole ns kivakoulu ja muoniolaiset Suomen onnellisimmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muonion koulutoimi ei ole kuitenkaan oikeasti minkäänlaisessa kaaoksessa. On vain uudet jaksot ja oppituntien kestot. Ja nyt sitten koulussa käytetään näitä. Missä se kaaos on? Ei ole mitään kaaosta. Paljon on tosiaan sijaisia ja vanhoja poissa, mutta kyllä se tästä tasoittuu.

        Haluan kiittää sivistyslautakuntaa, että he ovat käyttäneet osaamistaan ja ammattitaitoaan ja rohkeasti yrittäneet luoda uutta!

        Tuota väitettä en usko.

        Turha kaunistella ja kiittää lautakuntaa, joka väkisin puski uuden jaksojärjestelmän läpi ja älyttömän nopealla aikataululla. Sitä vastusti kai suurin osa opettajakunnasta. He ovat asiantuntijoita. Sivistyslautakunta on poliittinen päätöksentekijä eikä mikään asiantuntijaelin.

        Kirjoittaja väittää, että ei ole kaaosta. Kun kuuntelee vanhempia ja lukee tätäkin ketjua, muuhun johtopäätökseen ei voi tulla, kuin että tilanne on kaoottinen.

        Jossakin mättää sekin, kun joudutaan käyttämään jatkuvasti sijaisia. Kerran kysyin eräältä pieneltä koululaiselta, kuka on hänen opettajansa. Ei hän oikein osannut vastata siihen, vaan hän totesi, että on paljon sijaisia.

        Vai ei ole kaaosta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaaos tuleekin sieltä missä kysytään onko oikein vai väärin että Torden tutkitaan Suomen oikeuslaitoksen toimesta.

        Totta tuokin.

        Lainsäätäjä ja korkeat valtakunnan virkamiehet ovat myös vastuussa siitä, että meidän koululaitoksemme on nykyään sellaisessa alennustilassa, kun on.

        Erilaisia kasvatustieteiden maistereita ja tohtoreita suolletaan yliopistoista suunnattomia määriä. He tekevät tiedettä. Näin sanotaan. Sitten sitä tungetaan kouluihin ja nyt nähdään tulokset. On avokonttorikouluja, istutaan pipot silmillä oppitunnilla, näpräillään kännyköitä, ruokalassa käydään nenä nyrpeänä maistelemassa nugetteja ja pasteijoita sun muita nykyeineksiä. Onko enää kunnon hernekeittoa, lihakeittoa, makkarasoosia, kalaruokia ja erilaisia perunapohjaisia laatikoita? Sitten mennään kylän grillille "lounastamaan". Tämä kertoo myös siitä, että koululaisilla on rahaa, kun pystyvät tällaiseen. Tuo kaikki on sitä nykyköyhyyttä.

        Tuohon on nykykoulu mennyt ja Pisa-tulokset vahvistavat tilanteen. Yritetään perustaa kaikenlaisia "kivakouluja" ja kiusaamisvapaita kouluja. Kauniita puheita, mutta missä tulokset.

        Katsoiko tai kuunteliko joku Yleltä ohjelmaa Viron kouluista? Meno on aivan toisenlainen. Opettajilla on auktoriteettia ja oppilailla koulunkäyntitapoja. Se näkyy myös tuloksissa.

        Meillä tilanne menee vain heikommaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota väitettä en usko.

        Turha kaunistella ja kiittää lautakuntaa, joka väkisin puski uuden jaksojärjestelmän läpi ja älyttömän nopealla aikataululla. Sitä vastusti kai suurin osa opettajakunnasta. He ovat asiantuntijoita. Sivistyslautakunta on poliittinen päätöksentekijä eikä mikään asiantuntijaelin.

        Kirjoittaja väittää, että ei ole kaaosta. Kun kuuntelee vanhempia ja lukee tätäkin ketjua, muuhun johtopäätökseen ei voi tulla, kuin että tilanne on kaoottinen.

        Jossakin mättää sekin, kun joudutaan käyttämään jatkuvasti sijaisia. Kerran kysyin eräältä pieneltä koululaiselta, kuka on hänen opettajansa. Ei hän oikein osannut vastata siihen, vaan hän totesi, että on paljon sijaisia.

        Vai ei ole kaaosta!

        Niin ketäs sinne lautakuntaan kuuluu ja millainen ammattitaito ratkaissa ongelmia? Ehkä äänestäjätkin ovat vastuussa äänestetään sukua, kaveria ja näin voi ongelmat unohtua. Tämä oli vaan pohdinta teidän ongelmaan. En viitsi alkaa ottaa selvää ketä teillä on päättämässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ketäs sinne lautakuntaan kuuluu ja millainen ammattitaito ratkaissa ongelmia? Ehkä äänestäjätkin ovat vastuussa äänestetään sukua, kaveria ja näin voi ongelmat unohtua. Tämä oli vaan pohdinta teidän ongelmaan. En viitsi alkaa ottaa selvää ketä teillä on päättämässä.

        Näin pienessä kunnassa lautakuntiin voi olla hankala saada ihmisiä ylipäätään.

        Ehkä isoissa kaupungeissa sivistyslautakunnassa on sitten enemmän ammattitaitoa. Mutta Muonionkin lautakuntien jäsenet ovat varmasti käyneet koulutuspäiville tai muuten itsekseen opiskelleet koululainsäädäntöä, kun ovat lautakuntaan ylipäätään menneet.

        Lautakunnissa ei saa lain mukaan olla ihmisiä jotka ovat jäävejä. Sivistyslautakunnassa ei saa olla koulujen tai kirjaston työntekijöitä. Teknisessä ei saa olla ihmisiä jotka vaikka rakennusalan yrittäjiä. Tällä estetään kotiinpäinveto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin pienessä kunnassa lautakuntiin voi olla hankala saada ihmisiä ylipäätään.

        Ehkä isoissa kaupungeissa sivistyslautakunnassa on sitten enemmän ammattitaitoa. Mutta Muonionkin lautakuntien jäsenet ovat varmasti käyneet koulutuspäiville tai muuten itsekseen opiskelleet koululainsäädäntöä, kun ovat lautakuntaan ylipäätään menneet.

        Lautakunnissa ei saa lain mukaan olla ihmisiä jotka ovat jäävejä. Sivistyslautakunnassa ei saa olla koulujen tai kirjaston työntekijöitä. Teknisessä ei saa olla ihmisiä jotka vaikka rakennusalan yrittäjiä. Tällä estetään kotiinpäinveto.

        Eli täytyy olla poliitikko, mielellään poliittisen puolueen jäsen. Tällainen ajattelutapa tuli viimeistään 1970-luvun alussa Muonioonkin. Sen toivat sosiaalidemokraatit ja skdlläläiset. Siihen loppui käytännönläheinen, muoniolainen päätöksenteko. Täytyi olla järjestäytynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli täytyy olla poliitikko, mielellään poliittisen puolueen jäsen. Tällainen ajattelutapa tuli viimeistään 1970-luvun alussa Muonioonkin. Sen toivat sosiaalidemokraatit ja skdlläläiset. Siihen loppui käytännönläheinen, muoniolainen päätöksenteko. Täytyi olla järjestäytynyt.

        1970-luvulla asti Muonion kuntapolitiikka tapahtui ilman puolueita? Näinkö todella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1970-luvulla asti Muonion kuntapolitiikka tapahtui ilman puolueita? Näinkö todella?

        Oli puolueita, mutta oli myös ns. vaaliliittoja kuten Vaaliliitto 1 ja Vaaliliitto 2. Eivät vaatineet mitään jäsenkirjaa. Niissä oli lähinnä yhteisistä asioista kiinnostuneita kunnallisella tasolla. He eivät olleet puoluesidonnaisia.

        Maalaisliitto / keskusta oli vahva ja oli jokunen skdlläläinenkin. Sosiaalidemokraatit olivat hyvin pieni ryhmä. Oli vaalikausia, että heitä ei ollut valtuustossa yhtään.

        Päätöksenteko oli hyvin ihmisläheistä. Toki kyläpolitiikka vaikutti ehkä enemmän. Maalaisliittokin oli hyvin laaja käsite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli puolueita, mutta oli myös ns. vaaliliittoja kuten Vaaliliitto 1 ja Vaaliliitto 2. Eivät vaatineet mitään jäsenkirjaa. Niissä oli lähinnä yhteisistä asioista kiinnostuneita kunnallisella tasolla. He eivät olleet puoluesidonnaisia.

        Maalaisliitto / keskusta oli vahva ja oli jokunen skdlläläinenkin. Sosiaalidemokraatit olivat hyvin pieni ryhmä. Oli vaalikausia, että heitä ei ollut valtuustossa yhtään.

        Päätöksenteko oli hyvin ihmisläheistä. Toki kyläpolitiikka vaikutti ehkä enemmän. Maalaisliittokin oli hyvin laaja käsite.

        Eipä tuo ole kovin puoluesidonnaista nykyisinkään. Ja tietääkseni yksikään ryhmä ei vaadi jäsenkirjaa. Vaalijärjestelmä vaan on sellainen, että puolueen on helpoin saada ehdokkaita läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tuo ole kovin puoluesidonnaista nykyisinkään. Ja tietääkseni yksikään ryhmä ei vaadi jäsenkirjaa. Vaalijärjestelmä vaan on sellainen, että puolueen on helpoin saada ehdokkaita läpi.

        Eiköhän puolueet vaadi kuitenkin "puolueuskollisuutta" sitoutumattomiltakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän puolueet vaadi kuitenkin "puolueuskollisuutta" sitoutumattomiltakin.

        Ei taida. Harvoissa äänestyksissä, joita on ollut ei ole sellaista ollut havaittavissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida. Harvoissa äänestyksissä, joita on ollut ei ole sellaista ollut havaittavissa.

        Joo kuntapolitiikka taitaa olla aika epäpuoluesidonnaista, vaikka puolue-tunnuksin vaalit käydäänkin. Ehkä tämä sen takia, koska kunta ei päätä isoista politisoituneista asioista, vaan oikeastaan toteuttaa hallituksen tahtoja, vaikka toki kunta hyvin itsenäinen päättäjä Suomessa onkin.

        Tarkoitan vaan, että jos Muonion kunta olisi itse saanut päättää hyväksytäänkö Muonion alueella sukupuolineutraali avioliittolaki, niin sitten olisi näkynyt poliittiset jakolinjat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin pienessä kunnassa lautakuntiin voi olla hankala saada ihmisiä ylipäätään.

        Ehkä isoissa kaupungeissa sivistyslautakunnassa on sitten enemmän ammattitaitoa. Mutta Muonionkin lautakuntien jäsenet ovat varmasti käyneet koulutuspäiville tai muuten itsekseen opiskelleet koululainsäädäntöä, kun ovat lautakuntaan ylipäätään menneet.

        Lautakunnissa ei saa lain mukaan olla ihmisiä jotka ovat jäävejä. Sivistyslautakunnassa ei saa olla koulujen tai kirjaston työntekijöitä. Teknisessä ei saa olla ihmisiä jotka vaikka rakennusalan yrittäjiä. Tällä estetään kotiinpäinveto.

        Ei tuo väite pidä paikkaansa ainakaan tässä kunnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota väitettä en usko.

        Turha kaunistella ja kiittää lautakuntaa, joka väkisin puski uuden jaksojärjestelmän läpi ja älyttömän nopealla aikataululla. Sitä vastusti kai suurin osa opettajakunnasta. He ovat asiantuntijoita. Sivistyslautakunta on poliittinen päätöksentekijä eikä mikään asiantuntijaelin.

        Kirjoittaja väittää, että ei ole kaaosta. Kun kuuntelee vanhempia ja lukee tätäkin ketjua, muuhun johtopäätökseen ei voi tulla, kuin että tilanne on kaoottinen.

        Jossakin mättää sekin, kun joudutaan käyttämään jatkuvasti sijaisia. Kerran kysyin eräältä pieneltä koululaiselta, kuka on hänen opettajansa. Ei hän oikein osannut vastata siihen, vaan hän totesi, että on paljon sijaisia.

        Vai ei ole kaaosta!

        Eikö opetus kärsi kun ei ole kuin sijaisia? Ja mistä johtuu että näitä poissaoloja on paljon . Osa ei osaa laskea kun koulusta pääsevät ,onko koko koulujärjestelmä mätä Suomessa?


    • Anonyymi

      Mutta mikä on meininki Ylitorniolla. Sairasta touhua.

      • Anonyymi

        Poliisin tiedotteen mukaan epäilty tekijä maahanmuuttajataustainen. Itse feministinä olen aina ollut hyvin islam-kriittinen.


    • Anonyymi

      Tässähän alkaa kaipaamaan niitä aikoja kun Martti Sahtivaara nimitti hallituksetkin.
      Rehtorina ikimuistoinen Aapo Matti.
      Heikurausen muori ja Kitkiakseli tasaveroisia määräilijöitä.

    • Anonyymi

      Jos tämäkin poika on kulttuurista joka salli tuollaiset teot niin lisääntyyhän ne.

      • Anonyymi

        Usein havaittu ristiriita: maahanmuuton kannattajat ovat usein vasemmisto, vihreitä ja feministeiksi itseään mieltäviä henkilöitä. Kuitenkin tietyt maahanmuuttajaryhmät tekevät seksuaalirikoksia huomattavasti kantaväestöä enemmän. Tässä on ristiriita, koska feministin pitäisi loogisesti vastustaa seksuaalirikosten lisääntymistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein havaittu ristiriita: maahanmuuton kannattajat ovat usein vasemmisto, vihreitä ja feministeiksi itseään mieltäviä henkilöitä. Kuitenkin tietyt maahanmuuttajaryhmät tekevät seksuaalirikoksia huomattavasti kantaväestöä enemmän. Tässä on ristiriita, koska feministin pitäisi loogisesti vastustaa seksuaalirikosten lisääntymistä.

        Ihminen ei tee genetiikkansa vuoksi rikoksia. Kotouttamisen epäonnistuminen aiheuttaa rikollisuutta. Epäonnistuneen kotoutuspolitiikan vuoksi vaikkapa läntisessä naapurimaassamme on melkeinpä sisällissota päällä. Vika ei ole ihmisissä, eettisyyksissä tai uskonnoissakaan, vaan politiikassa ja sen epäonnistumisessa. Valtio ottaa väkeä sisään, mutta ei auta heitä kotoutumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen ei tee genetiikkansa vuoksi rikoksia. Kotouttamisen epäonnistuminen aiheuttaa rikollisuutta. Epäonnistuneen kotoutuspolitiikan vuoksi vaikkapa läntisessä naapurimaassamme on melkeinpä sisällissota päällä. Vika ei ole ihmisissä, eettisyyksissä tai uskonnoissakaan, vaan politiikassa ja sen epäonnistumisessa. Valtio ottaa väkeä sisään, mutta ei auta heitä kotoutumaan.

        Ja naapurin tekemiä virheitä ei ole syytä unohtaa tänäänkään, kun vähitellen selviää, mitenpäin itärajan avautuminen hetkauttaa globaalia änkyräkööriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen ei tee genetiikkansa vuoksi rikoksia. Kotouttamisen epäonnistuminen aiheuttaa rikollisuutta. Epäonnistuneen kotoutuspolitiikan vuoksi vaikkapa läntisessä naapurimaassamme on melkeinpä sisällissota päällä. Vika ei ole ihmisissä, eettisyyksissä tai uskonnoissakaan, vaan politiikassa ja sen epäonnistumisessa. Valtio ottaa väkeä sisään, mutta ei auta heitä kotoutumaan.

        Haluan huomioida, että en väittänyt asian johtuvan genetiikasta.

        On mahdollista, että aloit puhua genetiikasta, koska et halunnut/osannut kommentoida tuota tietynlaisen feminismin epäloogisuutta maahanmuuton suhteen. Vaihdetaan puheenaihe siis, tai väitetään keskustelukumppanin sanoneen jotain mitä hän ei sanonut, kun menee liian vaikeaksi. Yleinen keskustelun piirre näissä vaikeissa aiheissa.

        Olen samaa mieltä, ettei se genetiikasta johdu.

        Kaikki rikollisuus maailmassa maailmassa johtuu lähinnä köyhyydestä, syrjäytyneisyydestä, huonoista kasvuolosuhteista lapsena.

        Mutta olisi ollut Suomessa ehkä mahdollista etukäteen nähdä, että kotouttaminen ei voi onnistua kaikkien maahanmuuttajaryhmien suhteen. Koska Ruotsin kuvio oli nähtävinä. Ja yleisesti Länsi-Euroopan. Vaikuttaa siltä että todella onnistunut kotouttaminen on mahdotonta, koska niin moniin Euroopan maihin on syntynyt syrjäytyneiden maahanmuuttajien yhteisöjä, pahimmillaan varjoyhteiskuntia, jossa varsinaisen yhteiskunnan lait eivät päde.


    • Anonyymi

      Se on kännykkät pois!!! Ei ole totta että näin on kielletty tehdä. _Virheet tehty edellisen hallituksen aikana, vasemmisto myönsi tämän ja nyt olemme tässä. Eli raja auki mutta itse en asu rajalla,, siinä koko kuva_! Helppo se on huudella toisen selkänahan takaa, itse olen mies ja käynyt armeijan.

      Tiedän mitä se on koulussa. Kännykät pois! Kuri takaisin. Lapsilla ei ole oikeus olla tottelematta vanhempia. Vanhemmuus kuralla, kiitos aiempi hallitusvastuu tästäkin. Puhun siis suunannmuutoksesta!!! Se on mahdollinen. Se voidaan vain tehdä

    • Anonyymi

      Ja geenistä puhutaan! Ei ole mitään geeniä. Laista se l ähtee.

    • Anonyymi

      Eikö olisi helpompi palkata pari kolme ammattiauttajaa kun kunnalla on rahaa. Kuntahan mainostaa onnellisuutta nyt tekoja . Jauhetaan ja jauhetaan muttei mitään tapahdu.

      • Anonyymi

        Kunnalla näyttää tosiaan olevan rahaa. Lisää palkataan erilaisia pomoja, palkkoja korotetaan yli keskimääräisen tason. Mitä korkeampi virka sitä korkeampi korotus prosenteissa verrattuna tavallisen työntekijän palkankorotukseen.

        Investoidaan. Onkohan kaikki tarpeen, kuten uusi kunnantalo.


    • Anonyymi

      Nyt siellä palaa se koulu! yksi auto sammuttamassa. Liekkejä ikkunoista. Tahallaan sytytetty se varmaan tutkitaan

      • Anonyymi

        Mikä koulu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä koulu?

        Tuliko pahaa jälkeä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuliko pahaa jälkeä?

        Ei sole palanu kun pukukoppi. Raatoja ei sisällä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7060
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2741
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2313
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      87
      1996
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1717
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1515
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1298
    Aihe