"Laki ja käskyt" eivät tarkoita aina koko Mooseksen lakia

Anonyymi-ap

Uudessa testamentissa käytetty sana "nomos" eli "laki" ei tarkoita aina koko Mooseksen lakia. Se tarkoittaa asiayhteydessä riippuen osaa Mooseksen laista tai sitä kokonaan tai uuden liiton rakkauden käskyä (Jeesuksen käsky) ja uskoa tai pelkästään "opetusta" tai mitä tahansa lakia.

1.Johanneksen kirje:
5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;

Tässä Jumalan käskyt tarkoittavat uuden liiton ja Jeesuksen Kristuksen käskyjä, jotka on mainittu aiemmin kirjeessä.

1.Johanneksen kirje:
3:23 Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.

Toki tähän kuuluu myös käsky rakastaa Jumalaa yli kaiken ja rakkaus Jumalaan mainitaankin kirjeessä erikseen.

Sana "nomos" uudessa testamentissa.

https://www.blueletterbible.org/lexicon/g3551/kjv/tr/0-1/

law (197x).

anything established, anything received by usage, a custom, a law, a command

of any law whatsoever

a law or rule producing a state approved of God

by the observance of which is approved of God

a precept or injunction

the rule of action prescribed by reason

of the Mosaic law, and referring, acc. to the context. either to the volume of the law or to its contents

the Christian religion: the law demanding faith, the moral instruction given by Christ, esp. the precept concerning love

the name of the more important part (the Pentateuch), is put for the entire collection of the sacred books of the OT

Toraisti käyttää väärin sanaa "nomos" eli "laki" ja tulkitsee sen kaikissa kohdissa koskemaan koko Mooseksen lakia, mikä ei ole totuus Raamatussa.

148

549

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sana entole on suomeksi "käskyt" ja sillä voidaan tarkoittaa asiayhteydestä riippuen joko uuden liiton käskyjä tai Mooseksen lain käskyjä.

1.Korinttolaiskirje:
      7:19 Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan Jumalan käskyjen pitäminen.

Tässä "Jumalan käskyt" viittaavat uuden liiton käskyihin eli rakkauden käskyihin ja niiden kanssa yhteensopiviin uuden liiton käskyihin, jotka kieltävät mm. haureuden harjoittamisen. (Apt 15:28-29; 1Tess 4:1-12)

https://www.blueletterbible.org/lexicon/g1785/kjv/tr/0-1/

entolē

commandment (69x), precept (2x).

an order, command, charge, precept, injunction

that which is prescribed to one by reason of his office

a commandment

a prescribed rule in accordance with which a thing is done

a precept relating to lineage, of the Mosaic precept concerning the priesthood

ethically used of the commandments in the Mosaic law or Jewish tradition

• Anonyymi

Mistä tulee sellainen käsitys, että rakkauden laki olisi vain Uuden liiton laki. Näinhän ei ole. Uusi testamentti sanoo, että rakkauden laki on ollut alusta lähtien. Ja toden totta, rakkauden lain käskyt löytyvät myös Vanhan testamentin puolelta.

Uusi testamentti mainitsee kolme käskyä, jotka kuuluvat rakkauden lakiin:

- rakasta lähimmäistäsi
        - rakasta Jumalaa
        - älä katso henkilöön

Muita käskyjä ei UT mainitse rakkauden lain yhteydessä. Nämä kaikki käskyt löytyvät VT:sta. Jeesus soveltaa rakkauden lakia ja useimmat esimerkit koskevat huolehtimista; lähimmäisistä huolehtimista, ja eläimistä huolehtimista, sekä Jumalan rakastamista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä tulee sellainen käsitys, että rakkauden laki olisi vain Uuden liiton laki. Näinhän ei ole. Uusi testamentti sanoo, että rakkauden laki on ollut alusta lähtien. Ja toden totta, rakkauden lain käskyt löytyvät myös Vanhan testamentin puolelta.

Uusi testamentti mainitsee kolme käskyä, jotka kuuluvat rakkauden lakiin:

- rakasta lähimmäistäsi
        - rakasta Jumalaa
        - älä katso henkilöön

Muita käskyjä ei UT mainitse rakkauden lain yhteydessä. Nämä kaikki käskyt löytyvät VT:sta. Jeesus soveltaa rakkauden lakia ja useimmat esimerkit koskevat huolehtimista; lähimmäisistä huolehtimista, ja eläimistä huolehtimista, sekä Jumalan rakastamista.

Mooseksen laissa lähimmäisen rakastamisen laki koski vain Israelin kansaa ja siihen liittyneitä pakanoita, mutta ei muiden kansojen ihmisiä. Näitä sai ja tulikin vihata aina kuolemaan asti, niin kuin Mooseksen lain tappokäskyt ja sodat kertovat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mooseksen laissa lähimmäisen rakastamisen laki koski vain Israelin kansaa ja siihen liittyneitä pakanoita, mutta ei muiden kansojen ihmisiä. Näitä sai ja tulikin vihata aina kuolemaan asti, niin kuin Mooseksen lain tappokäskyt ja sodat kertovat.

Eli sama laki ulotettiin koskemaan laajempaa yleisöä. Kyseessä ei ollut eri laki. Sen soveltaminen vain muuttui.

• Anonyymi

Aloittaja on täysin väärässä. Puhuessaan laista UT:n viittaa aina koko Mooseksen lakiin. Kristuksen laki on Mooseksen laki, jonka Messias profetiat ovat täyttyneet Jeesuksessa Kristuksessa. Rakkauden kaksoiskäskykin löytyy Mooseksen laista, minkä perusteella Jeesus siitä opetti.

Luuk 24:44 Jeesus sanoi heille: "Tätä minä tarkoitin, kun ollessani vielä teidän kanssanne puhuin teille. Kaiken sen tuli käydä toteen, mitä Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa on minusta kirjoitettu."
      45 Nyt hän avasi heidän mielensä ymmärtämään kirjoitukset.

Ap.t 25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."

Jeesus Kristus ei kumonnut laista mitään, mutta luki kadotustuomion niille, jotka purkavat laista yhdenkin käskyn. Koska aloittaja puhuu lakia vastaan vastoin Jeesuksen käskyä, aloittaja on menettänyt pelastuksensa.

Matt 5:
      17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
      18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
      19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
      20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Aloittaja on siinäkin suhteessa väärässä, että evankeliumi muka kumoaisi lain. Paavali sanoi, ettei evankeliumi kumoa lakia vaan evankeliumissa on vaatimus noudattaa lakia.

1 Tim 1:8 Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti.
      ---
      11 Näin sanoo iäti ylistettävän Jumalan kirkkautta julistava evankeliumi, joka on minulle uskottu.

• Anonyymi

Terve ja oikea evankeliumi sisältää kehotuksen Jumalan lakien ja käskyjen noudattamiseen.

Luuk. 16:17

Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.

• Anonyymi

Ei kannattaisi puhua noin suurella äänellä kun ei tunne kirjoituksia. Välillä Ramatussa laki tarkoittaa siviililakeja, välillä Mooseksen kirjojen ns. seremonialakeja, välillä Mooseksen kirjojen moraalilakeja, välillä Mooseksen kirjoja ja profeettoja, välillä juutalaisia lakeja. Välillä rakkauden lakia, joka ei ole sama kuin dekalogi.

• Laki on kumottu uudessa liitossa ja se on selvää.

• Anonyymi

Täytyy olla aika pimeä ymmärrykseltään, jos ei tajua Jeesuksen selityystä siitä mitä Hänen sanansa tarkoittivat, vaikka Hän niin selvästi sanoo. Ja jos vielä ruvetaan pienimpiä TAIVASTEN VALTAKUNNASSA heittämään kadotukseen, niin eikö ole sokeus huipussaan?

Eikö juuri kirjanoppineista ja fariseuksista sanota, rettä he eivät pääse taivasten valtakuntaan vanhurskaudellaan!

Laki ja profeetat tarkoittivat Vanhaa testamenttia, jos siihen lisäsi vielä psalmit.

Luuk 24:44 Jeesus sanoi heille: "Tätä minä tarkoitin, kun ollessani vielä teidän kanssanne puhuin teille. Kaiken sen tuli käydä toteen, mitä Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa on minusta kirjoitettu."

• Anonyymi
        MrHyvis kirjoitti:

Laki on kumottu uudessa liitossa ja se on selvää.

Ei todellakaan ole kumottu. Eikä todellakaan ole selvää. Se on vain sinun tulkintaasi. Raamatussa ei missään lue, että laki olisi KUMOTTU, päin vastoin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täytyy olla aika pimeä ymmärrykseltään, jos ei tajua Jeesuksen selityystä siitä mitä Hänen sanansa tarkoittivat, vaikka Hän niin selvästi sanoo. Ja jos vielä ruvetaan pienimpiä TAIVASTEN VALTAKUNNASSA heittämään kadotukseen, niin eikö ole sokeus huipussaan?

Eikö juuri kirjanoppineista ja fariseuksista sanota, rettä he eivät pääse taivasten valtakuntaan vanhurskaudellaan!

Laki ja profeetat tarkoittivat Vanhaa testamenttia, jos siihen lisäsi vielä psalmit.

"Laki ja profeetat tarkoittivat Vanhaa testamenttia, jos siihen lisäsi vielä psalmit."

Näinkin se välillä oli. Ei läheskään aina.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei todellakaan ole kumottu. Eikä todellakaan ole selvää. Se on vain sinun tulkintaasi. Raamatussa ei missään lue, että laki olisi KUMOTTU, päin vastoin.

Lakiliitto on kumottu ja HÄVITETTY LOPULLISESTI niiltä ,jotka uskoo Jeesuksen Kristuksen.

• Anonyymi
        MrHyvis kirjoitti:

Lakiliitto on kumottu ja HÄVITETTY LOPULLISESTI niiltä ,jotka uskoo Jeesuksen Kristuksen.

Jumalan kymmentä käskyä ei ole kumottu. Jeesus nimenomaan sanoi: En ole tullut kumoamaan lakia ja profeettoja.

1234567---

• Anonyymi kirjoitti:

Jumalan kymmentä käskyä ei ole kumottu. Jeesus nimenomaan sanoi: En ole tullut kumoamaan lakia ja profeettoja.

1234567---

Jeesus ei kumonnut lakia niiltä, jotka ovat lainalaisia esim lakiin luottavat juutalaiset ja lahkolaiset.
        Kristuksen omalla ei ole lakia vaan Armon Hengen liitto.
        Siinä ei ole syntiä ei kuolemaa kuten Paavali hienosti kertoi ja Jeesus tietysti kertoi Paavalille kun testamentti astui voimaan ja tämä on tärjeä asia ymmärtää.

• Anonyymi
        MrHyvis kirjoitti:

Eli kun jäit kiinni valheesta, muutit tekstiäsi.

• Anonyymi kirjoitti:

Eli kun jäit kiinni valheesta, muutit tekstiäsi.

Sehän on selvä, että Kristus on lain loppu.
        Sitä ei tarvitse muuttaa.

• Anonyymi
        MrHyvis kirjoitti:

Sehän on selvä, että Kristus on lain loppu.
        Sitä ei tarvitse muuttaa.

Minun Raamatussani ei lue, että hän olisi lain loppu. Mutta minä luenkin hellarien käännöstä: RK-käännöstä.

Tämähän oli hellarien palsta, eikö?

• Anonyymi kirjoitti:

Minun Raamatussani ei lue, että hän olisi lain loppu. Mutta minä luenkin hellarien käännöstä: RK-käännöstä.

Tämähän oli hellarien palsta, eikö?

Raamatussa lukee:Jeesus on Lainloppu niille, jotka uskovat.
        Eli uskovat Häneen ja Hänen nimeensä.
        Hänen nimessään on pelastus .
        Hän on pelastus.
        Lakiliitto on todella vastakohta armonliitolle.
        Se on jompikumpi ja pelastus on vain Jeesuksessa sillä kukaan ei voi lakia täyttää eikä ole enää mitään puhdistusta lainalla oleville ja 100pros kukaaan ei pysty täyttämään lakia.
        Siksi Jumala hylkäsi Israelin lakiliiton, koska se kansa ei noudattanut sitä.
        Se oli näin väliaikainen kasvattaja ennenkuin täydellinen saapui eli Jeesus ja armonliitto.

• Anonyymi
        MrHyvis kirjoitti:

Jeesus ei kumonnut lakia niiltä, jotka ovat lainalaisia esim lakiin luottavat juutalaiset ja lahkolaiset.
        Kristuksen omalla ei ole lakia vaan Armon Hengen liitto.
        Siinä ei ole syntiä ei kuolemaa kuten Paavali hienosti kertoi ja Jeesus tietysti kertoi Paavalille kun testamentti astui voimaan ja tämä on tärjeä asia ymmärtää.

Hauskasti sanottu 😂

Minun Raamatussani vain ei lue mitään osittaista lakien kumoamista 🤣

• Anonyymi
        MrHyvis kirjoitti:

Raamatussa lukee:Jeesus on Lainloppu niille, jotka uskovat.
        Eli uskovat Häneen ja Hänen nimeensä.
        Hänen nimessään on pelastus .
        Hän on pelastus.
        Lakiliitto on todella vastakohta armonliitolle.
        Se on jompikumpi ja pelastus on vain Jeesuksessa sillä kukaan ei voi lakia täyttää eikä ole enää mitään puhdistusta lainalla oleville ja 100pros kukaaan ei pysty täyttämään lakia.
        Siksi Jumala hylkäsi Israelin lakiliiton, koska se kansa ei noudattanut sitä.
        Se oli näin väliaikainen kasvattaja ennenkuin täydellinen saapui eli Jeesus ja armonliitto.

"Raamatussa lukee:Jeesus on Lainloppu niille, jotka uskovat."

Koitin etsiä Raamatustani noilla hakusanoilla edes yhtä raamatunkohta mutta en löytänyt ainuttakaan. Oletko ihan varma, että Raamatussa lukee: "Jeesus on Lainloppu niille, jotka uskovat."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Raamatussa lukee:Jeesus on Lainloppu niille, jotka uskovat."

Koitin etsiä Raamatustani noilla hakusanoilla edes yhtä raamatunkohta mutta en löytänyt ainuttakaan. Oletko ihan varma, että Raamatussa lukee: "Jeesus on Lainloppu niille, jotka uskovat."

No ei siellä aivan noin luekaan. Siellä lukee:

Room 10:2-4 FinRK "Minä todistan heistä, että heillä on intoa Jumalan puolesta mutta ei ymmärrystä. 3. Sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, he eivät ole alistuneet Jumalan vanhurskauteen. 4. Kristus on näet lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo."

On kätevää unohtaa asiayhteys silloin kun se ei tue omaa teologiaa, vai mitä Mrhyvis?

Paavalihan sanoo ensin:

Minä todistan heistä, että heillä on intoa Jumalan puolesta mutta ei ymmärrystä. Sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, he eivät ole alistuneet Jumalan vanhurskauteen.

Tässä jälkimmäinen lause selittää edellistä. Asian ydin on se, että ryhmä, josta Paavali puhuu, yrittää pelastua omalla vanhurskaudella. Ja siinä yhteydessä kun hän jatkaa: "Kristus on näet lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.", niin tuo näet sana kertoo, että tämä viimeinen lause selittää mistä syystä heidän pitäisi uskoa pelkkään Jumalan vanhurskauteen: "Kristus on näet lain loppu, vanhurskaudeksi..."

Ei siinä sanota, että laki lakkaisi olemasta jollekin porukalle vaan, että Kristuksen kuolema vanhurskauttaa uskovat, ei itse yritetty vanhurskaus jollakin lain noudattamisella. Samalla tuo viimeinen lause tulee kertoneeksi miten tuo porukka yrittää pystyttää omaa vanhurskauttaan: lakia noudattamalla. Siitä pitää huolen tuo sana: näet.

Näin se menee kun lukee ihan suomeksi, mitä siinä sanotaan, ilman, että annetaan lauseille itse keksittyjä merkityksiä, missä hellarit ovat kyllä aika hyviä 😉

• Anonyymi kirjoitti:

Hauskasti sanottu 😂

Minun Raamatussani vain ei lue mitään osittaista lakien kumoamista 🤣

No sinulla jos esim Aku Ankka jota pidät ohjekirjana niin ymmärrän.
        Armonliitto eli usko Jeesukseen pelastaa ja silloin ei ole synninlakia eikä kuolemanlakia.
        On vain Ikuisen Elämänlaki Kristuksessa .
        Tämä on selvä asia.

• Anonyymi kirjoitti:

Room 10:2-4 FinRK "Minä todistan heistä, että heillä on intoa Jumalan puolesta mutta ei ymmärrystä. 3. Sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, he eivät ole alistuneet Jumalan vanhurskauteen. 4. Kristus on näet lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo."

On kätevää unohtaa asiayhteys silloin kun se ei tue omaa teologiaa, vai mitä Mrhyvis?

Paavalihan sanoo ensin:

Minä todistan heistä, että heillä on intoa Jumalan puolesta mutta ei ymmärrystä. Sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, he eivät ole alistuneet Jumalan vanhurskauteen.

Tässä jälkimmäinen lause selittää edellistä. Asian ydin on se, että ryhmä, josta Paavali puhuu, yrittää pelastua omalla vanhurskaudella. Ja siinä yhteydessä kun hän jatkaa: "Kristus on näet lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.", niin tuo näet sana kertoo, että tämä viimeinen lause selittää mistä syystä heidän pitäisi uskoa pelkkään Jumalan vanhurskauteen: "Kristus on näet lain loppu, vanhurskaudeksi..."

Ei siinä sanota, että laki lakkaisi olemasta jollekin porukalle vaan, että Kristuksen kuolema vanhurskauttaa uskovat, ei itse yritetty vanhurskaus jollakin lain noudattamisella. Samalla tuo viimeinen lause tulee kertoneeksi miten tuo porukka yrittää pystyttää omaa vanhurskauttaan: lakia noudattamalla. Siitä pitää huolen tuo sana: näet.

Näin se menee kun lukee ihan suomeksi, mitä siinä sanotaan, ilman, että annetaan lauseille itse keksittyjä merkityksiä, missä hellarit ovat kyllä aika hyviä 😉

Täytyy sanoa, että en parempaa valhetta ole ennen nähnyt.
        Tuo tekstisi oli aivan yliveto.
        Olen sanaton.

• Anonyymi kirjoitti:

Paavalihan sanoo ensin:

Tuon valhe tekstin kyllä kopioin ja käytän sitä jos kirjoitan kirjan väärien raamatunselittäjien toimista.
        Mihinkä eksytyslahkoon kuulut ?

• Anonyymi

Meidän tulee noudattaa Mooseksen lakia.
      Ainut ongelma on ettei kukaan tiedä miten se tehdään.

• Meillä ei ole mooseksen liittoa.Se oli juutalaisille ja väliaikainen, kunnes saapui täydellinen eli Jeesus Kristus.
        Nyt on armonliitto uskosta Häneen ja se on annettu koko maailmalle.
        Jeesus on Pelastus.
        Tämä on Totuus eli Evankeliumin ilosanoma mikä tulee julistaa kaikille kansoille.

• Anonyymi

Ei Jeesuksella eikä Pyhällä Hengellä mitään omia käskyjä ole. Kyllä Jeesus viittaa Jumaan käskyihn ja niiden noudattamiseen. Jeesus käytti erilaisia ilmaisuja ja vertauskuvia, mutta ei Jeesus mitään omiaan puhunut.

1.Johanneksen kirje:
      3:23 Ja tämä on HÄNEN käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.

• Anonyymi

Jumalan lakien ja käskyjen voimassaolo tuleekin yllätyksenä, ja se murskaa monen taivashaaveet.

Matt. 5:18

Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

• Anonyymi

Ei kyllä murskaa sillä:

Galatalaiskirje 3:19-24

[19] Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.

[20] Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.

[21] Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.

[22] Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.

[23] Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.

[24] Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.

[25] Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.

[26] Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.

• Anonyymi

Käskyt on voimassa ja niiden noudattamiseen tulee pyrkiä, mutta pelastuksemme EI TULE lakihenkisellä pätemisellä, ei tekojen kautta.

Pelastuksemme tulee yksinomaan USKOSTA Jeesukseen Kristukseen, Hänen tekemänsä ristintyön kautta.

Muutenhan Kristus olisi turhaan kuollut jos pelastus olisi saatavissa lain tekojen kautta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käskyt on voimassa ja niiden noudattamiseen tulee pyrkiä, mutta pelastuksemme EI TULE lakihenkisellä pätemisellä, ei tekojen kautta.

Pelastuksemme tulee yksinomaan USKOSTA Jeesukseen Kristukseen, Hänen tekemänsä ristintyön kautta.

Muutenhan Kristus olisi turhaan kuollut jos pelastus olisi saatavissa lain tekojen kautta.

Käskyt ovat voimassa ja niitä tulee noudattaa, mutta mitä ne käskyt uudessa liitossa ovat? Ne eivät ole Mooseksen laki kokonaisuudessaan. Ne käskyt ovat rakkauden käskyt ja tässä mainitut käskyt Mooseksen laista.

Apostolien teot:
        15:28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
        15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

1.Tessalonikalaiskirje:
        4:1 Sitten vielä, veljet, me pyydämme teitä ja kehoitamme Herrassa Jeesuksessa, että te, niinkuin olette meiltä oppineet, miten teidän tulee vaeltaa ja olla Jumalalle otolliset, niinkuin vaellattekin, siinä yhä enemmän varttuisitte.
        4:2 Tiedättehän, mitkä käskyt me olemme Herran Jeesuksen kautta teille antaneet.
        4:3 Sillä tämä on Jumalan tahto, teidän pyhityksenne, että kartatte haureutta,
        4:4 että kukin teistä tietää ottaa oman vaimon pyhyydessä ja kunniassa,
        4:5 ei himon kiihkossa niinkuin pakanat, jotka eivät Jumalaa tunne;
        4:6 ettei kukaan sorra veljeänsä eikä tuota hänelle vahinkoa missään asiassa, sillä Herra on kaiken tämän kostaja, niinkuin myös ennen olemme teille sanoneet ja todistaneet.
        4:7 Sillä ei Jumala ole kutsunut meitä saastaisuuteen, vaan pyhitykseen.
        4:8 Sentähden, joka nämä hylkää, ei hylkää ihmistä, vaan Jumalan, joka myös antaa Pyhän Henkensä teihin.
        4:9 Veljellisestä rakkaudesta ei ole tarvis teille kirjoittaa; sillä itse te olette Jumalalta oppineet rakastamaan toisianne;
        4:10 niin te myös teette kaikkia veljiä kohtaan koko Makedoniassa. Mutta me kehoitamme teitä, veljet, siinä varttumaan yhä enemmän
        4:11 ja katsomaan kunniaksenne, että elätte hiljaisuudessa ja toimitatte omia tehtäviänne ja teette työtä käsillänne, niinkuin olemme teitä käskeneet,
        4:12 että vaelluksessanne olisitte säädylliset ulkopuolella olevia kohtaan ettekä olisi kenenkään avun tarpeessa.

• Anonyymi

Galatalaiskirje 4:21-26

[21] Sanokaa minulle te, jotka tahdotte lain alaisia olla, ettekö kuule, mitä laki sanoo?

[22] Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa, toinen orjattaresta, toinen vapaasta.

[23] Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan mukaan, vapaan taas lupauksen voimasta.

[24] Tämä on kuvannollista puhetta; nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;

[25] sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.

[26] Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käskyjen noudattaminen on tärkeää uuden liiton Jumalan kansalle, mutta pitää tietää, mitä ne käskyt ovat. Johannes kiteyttää ne sanomalla näin:

1.Johanneksen kirje:
        3:23 Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.
        3:24 Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.

Uudessa liitossa ei tarvitse eikä edes saa noudattaa kaikkia Mooseksen lain käskyjä. Esimerkiksi tappamiseen kehottavat käskyt ovat suoraan evankeliumin ja armon vastaisia. Sen sijaan, että lain käskyjä rikkovat tapettaisiin, tulee heille julistaa evankeliumia syntien anteeksisaamiseksi ja tarjota Jumalan armoa.

Vanha ja uusi liitto ovat täysin erilaisia. Uusi liitto korvaa vanhan liiton ja ohjaa ihmisiä käyttäytymään monia vanhan liiton käskyjä vastaan. Meidän ei ole lupa tappaa lain rikkojia: heille tulee antaa aikaa parannukseen ja mahdollisuus saada syntinsä anteeksi evankeliumin kuulemisen kautta. Evankeliumi ja Jumalan armo ovat Mooseksen lain tappokäskyjä vastaan.

• Anonyymi

Lain tekojen kautta hyveilemällä pelastus ei tule sillä:

Galatalaiskirje 5:4-6

[4] Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.

[5] Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.

[6] Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei kyllä murskaa sillä:

Galatalaiskirje 3:19-24

[19] Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.

[20] Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.

[21] Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.

[22] Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.

[23] Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.

[24] Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.

[25] Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.

[26] Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.

Niin ,mutta eihän saatanan lapset hyväksy Totuutta vaikka miten teksti selvästi ilmoittaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Käskyt ovat voimassa ja niitä tulee noudattaa, mutta mitä ne käskyt uudessa liitossa ovat? Ne eivät ole Mooseksen laki kokonaisuudessaan. Ne käskyt ovat rakkauden käskyt ja tässä mainitut käskyt Mooseksen laista.

Apostolien teot:
        15:28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
        15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

1.Tessalonikalaiskirje:
        4:1 Sitten vielä, veljet, me pyydämme teitä ja kehoitamme Herrassa Jeesuksessa, että te, niinkuin olette meiltä oppineet, miten teidän tulee vaeltaa ja olla Jumalalle otolliset, niinkuin vaellattekin, siinä yhä enemmän varttuisitte.
        4:2 Tiedättehän, mitkä käskyt me olemme Herran Jeesuksen kautta teille antaneet.
        4:3 Sillä tämä on Jumalan tahto, teidän pyhityksenne, että kartatte haureutta,
        4:4 että kukin teistä tietää ottaa oman vaimon pyhyydessä ja kunniassa,
        4:5 ei himon kiihkossa niinkuin pakanat, jotka eivät Jumalaa tunne;
        4:6 ettei kukaan sorra veljeänsä eikä tuota hänelle vahinkoa missään asiassa, sillä Herra on kaiken tämän kostaja, niinkuin myös ennen olemme teille sanoneet ja todistaneet.
        4:7 Sillä ei Jumala ole kutsunut meitä saastaisuuteen, vaan pyhitykseen.
        4:8 Sentähden, joka nämä hylkää, ei hylkää ihmistä, vaan Jumalan, joka myös antaa Pyhän Henkensä teihin.
        4:9 Veljellisestä rakkaudesta ei ole tarvis teille kirjoittaa; sillä itse te olette Jumalalta oppineet rakastamaan toisianne;
        4:10 niin te myös teette kaikkia veljiä kohtaan koko Makedoniassa. Mutta me kehoitamme teitä, veljet, siinä varttumaan yhä enemmän
        4:11 ja katsomaan kunniaksenne, että elätte hiljaisuudessa ja toimitatte omia tehtäviänne ja teette työtä käsillänne, niinkuin olemme teitä käskeneet,
        4:12 että vaelluksessanne olisitte säädylliset ulkopuolella olevia kohtaan ettekä olisi kenenkään avun tarpeessa.

Käskyt ne ovat hyvät moraaliohjeet tottakai, mutta lakina ne ei meillä ole eikä tietenkään äkkikuolemana.
        Näin raamattu sanoo.
        Pappeus ja kaikki muukin heitettiin romukoppaan.
        Uusiliitto on täysin uusi.
        Siitä täytyy lähteä liikkeelle, että se on uusi.
        Judaistit elää vanhassa josta Paavali murehti kun tiesi,että juutalaiset menevät kadotukseen kun eivät halua ottaa uuttaliittoa itselleen.
        Niin se on..

• Anonyymi
        MrHyvis kirjoitti:

Käskyt ne ovat hyvät moraaliohjeet tottakai, mutta lakina ne ei meillä ole eikä tietenkään äkkikuolemana.
        Näin raamattu sanoo.
        Pappeus ja kaikki muukin heitettiin romukoppaan.
        Uusiliitto on täysin uusi.
        Siitä täytyy lähteä liikkeelle, että se on uusi.
        Judaistit elää vanhassa josta Paavali murehti kun tiesi,että juutalaiset menevät kadotukseen kun eivät halua ottaa uuttaliittoa itselleen.
        Niin se on..

"Käskyt ne ovat hyvät moraaliohjeet tottakai, mutta lakina ne ei meillä ole eikä tietenkään äkkikuolemana. Näin raamattu sanoo."

Jälleen....Minun Raamatussani ei lue noin.

• Anonyymi kirjoitti:

"Käskyt ne ovat hyvät moraaliohjeet tottakai, mutta lakina ne ei meillä ole eikä tietenkään äkkikuolemana. Näin raamattu sanoo."

Jälleen....Minun Raamatussani ei lue noin.

Heitä se Aku Ankka pois raamatun välistä

• Anonyymi

Helluntailaisuus on perin juurin kiero petollinen harhaoppi, mikä on lähtöisin Saatanasta.

Siellä annetaan ymmärtää, että Jeesuksella ja Pyhällä Hengellä olisi omia käskyjä ja lakeja, jotka ovat erilaisia kuin Jumalan antamat käskyt.

• Anonyymi

Saatana sanoi helluntailaisten tapaan, että heillä on tiedossa ne käskyt ja opit,, joita tulee noudattaa, kun vaan annat sen "hengen" kuljettaa itseäsi.

Matt. 4:10

Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on: 'Herraa, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman ja häntä ainoata palveleman'."

• Anonyymi

Se me tiedetään miten herjata, mutta ei sitä miten Mooseksen laki pidetään ja jokaista piirtoa noudatetaan.

• Anonyymi

Psykologiassa vuorovaiktus toisiin ihmisiin jaetaan: lapsi, vanhempi ja aikuinen tyyppeihin. Meissä kaikissa ne toimivat eri suhteissa eri tilanteissa. Raamatussa sama voidaan jakaa uskomiseen, lakeihin ja ymmärtämiseen. Lapsi uskoo, oppinut toteuttaa Raamatun eli Jumalan lakeja ja aikuinen pyrkii ymmärtämään Raamattua. Aikuisia tuntuu olevan kovin vähän, uskovaisia ja Raamattua lakikirjanaan pitäviä paljon.

• Anonyymi

Helluntailaisten selitykset ovat psykologisia, he pitävät uskoakin ihmisen mielenmuutoksena, kreikaksi "metanoia", mikä psykologinen ilmiö.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helluntailaisten selitykset ovat psykologisia, he pitävät uskoakin ihmisen mielenmuutoksena, kreikaksi "metanoia", mikä psykologinen ilmiö.

Psykologiaa on myös jakomielisyys ja yleistäminen. Aidossa vuorovaikutustilanteissa sinullakaan ei voi olla helluntalaista tai muutakaan mielikuvasi mukaista ihmistä - jos nimittäin haluat oikeast kohdata toisen henkilön. Kristillisyydessä mieli muuttuu, koska siihen pyritäänkin, mutta muuttuuko persoona ja onko muutos lopultakaan hyväksi.

En minäkään pidä psykologiasta tai teologiasta. Oleellista on aitous, omien tunteiden kokeminen ja ymmärtäminen ja henkinen hyvinvointi. Ne eivät tarvitse "logioita". Jos vaikka liikkuu luonnossa, on kivempaa kun osaa siitä nauttia. Jos aivot toimii, on sekä rauhaa että energiaa, se on hyvinvointia, uskomiselle, psykologialle tai telogioille yksi ja sama.

Aikuisuus tarkoittaa ymmärtämistä. Asiat ovat käsitelty järjestykseen ja silti voi kokea uutta.

• Anonyymi

Jeesuksen seuraajat jakaantuivat jo varhain kahteen eri ryhmään: niihin, jotka jatkoivat Mooseksen lain kaikkien käskyjen noudattamista ja niihin, jotka noudattivat pelkästään rakkauden käskyjä ja niiden kanssa yhteen sopivia muita käskyjä, joita on yhdeksän tai kymmenen Mooseksen laista. (Apt 15:28-29; 1Tess 4:1-12)

Jerusalemin kokouksessa vuonna 50 päätettiin vapauttaa pakanat Mooseksen lain käskyjä pitämästä. Paavali kirjoitti tästä hyvin selvästi, samoin Heprealaiskirje. Mooseksen lain seremonialliset käskyt kuvattiin esikuvaksi Kristuksesta: ne olivat käyneet vanhoiksi ja tarpeettomiksi ja Kristus oli korvannut ne - niitä ei tarvinnut noudattaa.

On todennäköistä, että Jerusalemin kokouksen jälkeen seurakunnasta erotettiin ne, jotka vaativat (etenkin pakanoilta) kaikkien Mooseksen lain käskyjen noudattamista ja lihan ympärileikkausta. Paavalin linja voitti ja se on nyt vallalla. Uuden liiton käskyihin kuuluvat vain rakkauden käskyt ja niiden kanssa yhteensopivat muutamat muut käskyt Mooseksen laista.

Mooseksen laki ja evankeliumi ja Jeesuksen Kristuksen armo ovat toisiaan vastaan ja kumoavat toisensa. Uudessa liitossa ei ole lupa ketään tappaa, mutta Mooseksen laki käskee tappamaan tiettyjä käskyjä rikkoneet ja lain hylkääjät. Uudessa liitossa julistetaan sen sijaan evankeliumia syntien anteeksisaamiseksi ja Jumalan armoa. Nämä kumoavat siis toisensa eikä molempia voida noudattaa yhtä aikaa.

Mooses ja Jeesus asetetaan toisiaan vastaan Uuden testamentin kirjeissä. Jeesus ja uuden liiton järjestys ovat korvanneet vanhan liiton käskyineen. Uudessa liitossa ei tarvita kivistä Jumalan temppeliä, leeviläistä pappeutta ja eläinuhreja. Jeesuksen seuraajien ruumis on Jumalan temppeli, he ovat kaikki hengellisiä pappeja ja Kristuksen uhri on tehnyt tarpeettomaksi eläinuhrit. Mooseksen lain mukainen tappaminen on Jumalan tahdon vastaista uudessa liitossa ja siten syntiä.

On merkillistä, että tappaminen oli Mooseksen lain mukaan Jumalan tahto, mutta uudessa liitossa se on Jumalan tahtoa vastaan ja syntiä. Miten käskyt ovat voineet muuttua näin radikaalisti? Onhan nimittäin totta, että uudessa liitossa ei ole lupa tappaa Mooseksen lain rikkojaa ja lain hylkääjää vaan hänelle pitää julistaa evankeliumia ja Jumalan armoa syntien anteeksisaamiseksi. Miten helluntailaiset selittävät tämän muutoksen? (eivät mitenkään, kun eivät osaa)

• Anonyymi

Mooseksen laki perustuu rakkauden lakiin. Rakkauden laki löytyy kyllä jo Vanhasta testamentista. Se ei ole sama kuin dekalogi.

• Anonyymi

Ei Mooseksella mitään omia lakeja ole. Mooses oli pelkkä kirjuri.

Vain Jumalalla on valta säätää, muuttaa ja kumota lakeja.

Ei Mooseksella, Jeesuksella, Pyhällä Hengellä eikä Paavalilla mitään omia lievempiä lakeja ole, kuten hellarit yrittää ihmisille uskotella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei Mooseksella mitään omia lakeja ole. Mooses oli pelkkä kirjuri.

Vain Jumalalla on valta säätää, muuttaa ja kumota lakeja.

Ei Mooseksella, Jeesuksella, Pyhällä Hengellä eikä Paavalilla mitään omia lievempiä lakeja ole, kuten hellarit yrittää ihmisille uskotella.

Jeesus ja laki

17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.

Helluntailaiset yrittävät kikkailla monella tavalla ja kumota lait ja asetukset, milloin vetoaat uskoon, milloin rakkauteen, Parhami ja Olseni taisi vedota homoseksiinkin ja tehdä siitä ylimääräinen armolahja.

Room. 3:31

Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo. [Matt. 5:17; Room. 8:3,4]

• Anonyymi

Kolmannen polven kristitty Timoteus oli kastettu lapsena Kristityksi ja saanut silloin Pyhän Hengen lahjan.
      Raamatun mukaan hän ymmärsi Jumalan asioita jo vauvana "brephoksena".

Olet myös jo lapsesta asti tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen.

και οτι απο βρεφους τα ιερα γραμματα οιδας τα δυναμενα σε σοφισαι εις σωτηριαν δια πιστεως της εν χριστω ιησου

Thayer's Greek Lexicon

Sana

Translitteroitu

Strongin koodi 1025

βρεφος

brephos bref'-os

Sanan tausta

Sanaluokka

of uncertain affin.

subst. (neut.)

King James Version käännökset sanasta

AV-babe 5, child 1, infant 1, young child 1

Merkitys

1) an unborn child, embryo, a foetus

2) a new-born child, an infant, a babe

• Anonyymi

Johannes kastaja oli saanut Pyhän Hengen lahjan jo kohdussa ollessaan ja uskoi Jumalaan ja ilmaisi uskonsa kohdussa ollessaan ilolla, mikä on yksi Pyhän Hengen ominaisuus. Usko, toivo, rakkaus, rauha ja ilo.

Luuk. 1:44

Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani.

• Anonyymi

Ei Mooseksen laista ole poimittu mitään lakeja uuteen liittoon, vaan se on hengen liitto ja koko laki on jätetty tuomioksi jumalattomille ja lakiin luottaville.
      Uudessa liitossa on vain vapauden laki.

• Anonyymi

Apt 15:28-29 kertoo että Mooseksen lain muutamaa käskyä tulee noudattaa myös uudessa liitossa. Olet siis väärässä.

Apostolien teot:

• Lainalla ja siitä uskonsa hakevat ovat kuten raamattu sanoo kirouksen alla.
      Heillä ei ole syntien puhdistajaa .
      Uudessa liitossa on 2 Rakkauden käskyä ja molemmat
      KÄSKEE RAKASTAMAAN jos sitä käyttää laki/käskymuodossa.
      Siis kaiken täyttymys on Rakkaus ja siihen Jumalan Henki meitä ohjaa.
      Rakkaus on kaikessa olomuodossaan HYVÄÄ ja se on kaikkeen ja kaikille.
      Sen takia se on täydellisyys ja täyttymys.
      Todella upea lahja Jumalalta ihmisille.

• Anonyymi

Sinun mukaan lain alla ovat ne kristityt, jotka noudattavat lakia. Paavali noudatti kaikessa lakia, joten hän oli sinun mukaan lain alla ja erossa Kristuksen armosta.

Ap.t 25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18066023/etsitko-voimaa-vai-vanhurskautta#comment-123990259

Sinä et tajua edes kristinuskon perusasioita. Kun Paavali puhui lain alaisista, hän tarkoitti niitä LAIN RIKKOJIA, joiden päälle putoaa lain kiroukset. Kukaan lain noudattaja ei koskaan joudu lain alle eli lain kirousten alle. Lain rikkojat ovat lain kirousten alla, kuten sinäkin olet lain alla, koska vastustat lain noudattamista.

5 Moos 28:45 Kaikki nämä kiroukset tulevat sinun päällesi, vainoavat sinua ja saavuttavat sinut, kunnes tuhoudut, koska et kuullut Herran, sinun Jumalasi ääntä etkä noudattanut hänen käskyjänsä ja säädöksiänsä, jotka hän on sinulle antanut.

Dan 9:11 "Koko Israel on rikkonut sinun lakisi ja poikennut sinun tieltäsi eikä ole totellut sinua. Ja niin meidän päällemme kaatui se kirous ja rangaistus, joka on kirjoitettu Mooseksen, Herran palvelijan, lakiin, sillä me olemme tehneet syntiä sinua vastaan.

Armon alla ovat ne, jotka ovat tehneet parannuksen laittomuudesta uskossa Jeesukseen Kristukseen ja jotka ovat alkaneet noudattaa lakia uskonsa tähden. Koska sinä elät laittomuudessa, sinä et ole armon alla.

2 Moos 20:6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.

Room 6:14 Synti ei enää ole teidän herranne, sillä te ette ole lain vaan armon alaisia.
        15 Miten siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme elä lain vaan armon alaisina? Emme toki!
        16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.

Jos joku kristitty ei halua noudattaa lakia, kuten Mattila ei halua noudattaa, hän ei voi koskaan saavuttaa vanhurskautta Kristuksessa, kuten Paavali kirjoitti. Tätä sinä et voi mitenkään paeta, koska nämä sanat tuomitsevat sinut:

Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
        20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Mauno Mattila on väärä profeetta, jota ei kannata kuunnella ollenkaan.

Matt 7:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
        16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
        ---
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

• Anonyymi kirjoitti:

Sinun mukaan lain alla ovat ne kristityt, jotka noudattavat lakia. Paavali noudatti kaikessa lakia, joten hän oli sinun mukaan lain alla ja erossa Kristuksen armosta.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18066023/etsitko-voimaa-vai-vanhurskautta#comment-123990259

Sinä et tajua edes kristinuskon perusasioita. Kun Paavali puhui lain alaisista, hän tarkoitti niitä LAIN RIKKOJIA, joiden päälle putoaa lain kiroukset. Kukaan lain noudattaja ei koskaan joudu lain alle eli lain kirousten alle. Lain rikkojat ovat lain kirousten alla, kuten sinäkin olet lain alla, koska vastustat lain noudattamista.

5 Moos 28:45 Kaikki nämä kiroukset tulevat sinun päällesi, vainoavat sinua ja saavuttavat sinut, kunnes tuhoudut, koska et kuullut Herran, sinun Jumalasi ääntä etkä noudattanut hänen käskyjänsä ja säädöksiänsä, jotka hän on sinulle antanut.

Dan 9:11 "Koko Israel on rikkonut sinun lakisi ja poikennut sinun tieltäsi eikä ole totellut sinua. Ja niin meidän päällemme kaatui se kirous ja rangaistus, joka on kirjoitettu Mooseksen, Herran palvelijan, lakiin, sillä me olemme tehneet syntiä sinua vastaan.

Armon alla ovat ne, jotka ovat tehneet parannuksen laittomuudesta uskossa Jeesukseen Kristukseen ja jotka ovat alkaneet noudattaa lakia uskonsa tähden. Koska sinä elät laittomuudessa, sinä et ole armon alla.

2 Moos 20:6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.

Room 6:14 Synti ei enää ole teidän herranne, sillä te ette ole lain vaan armon alaisia.
        15 Miten siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme elä lain vaan armon alaisina? Emme toki!
        16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.

Jos joku kristitty ei halua noudattaa lakia, kuten Mattila ei halua noudattaa, hän ei voi koskaan saavuttaa vanhurskautta Kristuksessa, kuten Paavali kirjoitti. Tätä sinä et voi mitenkään paeta, koska nämä sanat tuomitsevat sinut:

Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

Mauno Mattila on väärä profeetta, jota ei kannata kuunnella ollenkaan.

Matt 7:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
        16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
        ---
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Paavali sortui ulkokultaisuuteen suoraan sanottuna kun hän yritti mukailla eri uskontoja ja sehän lukee raamatussa selvästi kun hän itse sen myöntää.
        Olla juutalaisille juutalainen voittaakseen heidän sieluja Kristukselle jne.
        Kristityt eivät ole lain alla ollenkaan tai jos joutuu lainalle se on kaamea tilanne, koska silloin on menettämässä pelastuksen.

• Anonyymi

Ei uskovan tarvitse lakia miettiä kun on uskoon tullut. Kun kerran ymmärtää lain tarkoituksen, koko lain voi unohtaa. Ihminen, joka rakastaa, on luonnostaan sellainen, joka tekee oikein, eli ei riko lakia. Jos sattuu rikkomaan, niin siitähän selviää anteeksi pyynnöllä.

Turha asiasta on vääntää.

• Anonyymi

Mutta rakastaa ei voi lain mukaan. Rakkaus on tunne mitä ei voi käskeä. Lahjaksi sen voi saada.

• Anonyymi

Aloittaja on täysin väärässä.

Puhuessaan laista UT:n viittaa aina koko Mooseksen lakiin. Kristuksen laki on Mooseksen laki, jonka Messias profetiat ovat täyttyneet Jeesuksessa Kristuksessa. Rakkauden kaksoiskäskykin löytyy Mooseksen laista, minkä perusteella Jeesus siitä opetti.

Jeesus Kristus ei kumonnut laista mitään, mutta luki kadotustuomion niille, jotka purkavat laista yhdenkin käskyn. Koska aloittaja puhuu lakia vastaan vastoin Jeesuksen käskyä, aloittaja on menettänyt pelastuksensa.

Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
      18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
      19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

• Anonyymi

Eli nuo tarkoittaa sitten mitä?
      Sapattina ei saa tehdä nuotiota?

• Anonyymi

Mitä hyödyttää jaella Raamatun jakeita jos niillä ei ole mihinkään asiaan mitään merkitystä.

• Anonyymi

>>>"raamatun jakeita"<<<

vieläpä nää lakihenkiset kirjoittaa "puoli raamattua" pötkössä niitä jakeita , eivätkä osaa poimia sieltä ns. tähdellistä , > ydinasiaa , vaan koko litania samaan pötköön . . .

tässä nyt lyhyesti , asian ytimestä :

"Te tutkitte kirjoituksia , sillä teillä on mielestänne NIISSÄ elämä , ja ne juuri todistavat
        minusta" Joh: 5: 39

• Anonyymi

Saako sapattina puhua paskaa muista uskovista?

• Anonyymi

Saa, sillä paskan puhuminen uskovista on adventistien saptinvieton yksi peruskivistä. Muuten, adventistit eivät ole uskovia, Jumalan lapsia, vaan heidän isänsä on valheen isä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saa, sillä paskan puhuminen uskovista on adventistien saptinvieton yksi peruskivistä. Muuten, adventistit eivät ole uskovia, Jumalan lapsia, vaan heidän isänsä on valheen isä.

No no älä sano väärää todistusta !

Näytä sinä hyvää esimerkkiä oikeasta uskovaisesta !

• Anonyymi

Roomalaiskirje:
      13:8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
      13:9 Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
      13:10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.

Tässä sanotaan "mikä muu käsky tahansa", mutta sillä ei tarkoiteta Mooseksen lain tappokäskyjä vaan kymmenen käskyn joukosta kuutta viimeistä käskyä, jotka kertovat ihmisten välisistä suhteista ja niistä kolme Paavali mainitsee esimerkkinä.

Se, joka pitää nämä kuusi käskyä eikä riko niitä vastaan, noudattaa rakkauden käskyä.

Mutta jos joku tappaa Mooseksen lain rikkojan ja lain hylkääjän (esimerkiksi sapatin käskyn rikkojan), niin hän ei osoita rakkautta tätä lainrikkojaa kohtaan. Toisen tappaminen sapatin rikkomisen vuoksi ei ole rakkauden osoitusta häntä kohtaan.

Se on rakkautta, että tappamisen sijasta julistetaan evankeliumia syntien anteeksisaamiseksi ja tarjotaan Jumalan armoa.

Rakkauden käskyä noudattava ei siis tapa sapatin rikkojaa vaan tarjoaa hänelle elämää Jeesuksen Kristuksen armossa ja evankeliumin vapaudessa, johon sapatin käsky ei edes kuulu. Näin helluntailaisten tulisi lakia ja armoa opettaa ja ymmärtää.

Opetatteko ja ymmärrättekö lain ja armon tällä tavalla?

• Anonyymi

Ei ole mitään oppia laista ja armosta uudessa liitossa. Ei mitään ihmeellistä räpiköintiä lain kanssa ja sitten armolla loput.

Lain tehtävä on yksinomaan uudessa liitossa tuomita jumalattomat ihmiset sekä myös ne, jotka lakiin luottavat. Siksi laki ei ole hävinnyt. Se on vain nyt pelkästään tuomion väline. Sen kautta ei voi pelastua selitteli sitä miten tahansa.

Armo uudessa liitossa on se, että me voimme päästä Jumalan lapsiksi Hengessä, kun Jumala armahtaa meitä Kristuksen tähden ja antaa meille luvatun Pyhän Hengen. Siinä Jumalan armo tulee täydelliseksi kun Jumala itse hengellään johtaa meitä taivaaseen. Siinä ansio on yksin Jumalalla ja ihmisen tulee vain nöyrtyä Jumalan edessä ottamaan armon Hengen vastaan.

• Anonyymi

Niin, tämä Uusitestamentti kirjoiteltiin aika myöhään, 1548 saatiin vasta meille yysi- testamentti, siihen asti piti lukea Moosesta ja lakia.

• Anonyymi

Kyllä Raamattu puhuu Jumalan käskyistä, mitä pitä totella.
      Ei mistää helluntaijohtajien Parhamin ja Olsenin käskyistä. Ne miehet oli homppeleita.

Ilm. 14:12

Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.

Jeesuksen usko pitää käskyt voimassa.

Matt. 5:18

Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

• Anonyymi

Alkuseurakunta sai Paavalin kirjeitä. Ei niissä mitään Tooran lakeja neuvottu pitämään. itseasiassa moitittiin sellaisesta eksytyksestä. Oli pahemman luokan älytöntä eksytystä takertua Tooran lakeihin. Varsinkaan Paavali, joka oli ennen ollut sellainen, ei pitänyt siitä että joku ajatteli vaeltaa lain mukaan. Turhaanko Kristus on kuollut hän kyseli silloin.

Uuden liiton usko ei ollut kirjaimen vanhaa uskoa, vaan uutta Hengen liiton uskoa, jossa pääosa ei ollut kirjoitusten tutkiskelu ja niistä kinastelu sekä muiden herjaaminen. Siinä uskovilla oli johdattajana Pyhä Henki ja se oli sellainen johtotähti uskovan tiellä ettei pelkoa eksymisestä ei ollut vaikkei Tooraa koko ajan luettu. Ja tuskin alkuseurakuntalaisilla edes oli sellaista, koska vielä ei oltu keksitty kirjapainotaitoa eikä sitä ollut jokaisen taskussa.

• Anonyymi

>>>Alkuseurakunta sai Paavalin kirjeitä. Ei niissä mitään Tooran lakeja neuvottu pitämään. <<<

Sinä valehtelet kuin Saatana.

Paavali vaati aina Mooseksen lain noudattamista myös pakanoilta.

Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
        ---
        25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."
        ---
        28:23 Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaan Jeesukseen.

• Anonyymi

Miksi kopioit noita valheita joka palstalle?
        Onko sinussa Parhamin henki päällimmäisenä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi kopioit noita valheita joka palstalle?
        Onko sinussa Parhamin henki päällimmäisenä?

Helluntailaisissa on jokin muu henki, mutta heiltä puuttuu Totuuden Henki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helluntailaisissa on jokin muu henki, mutta heiltä puuttuu Totuuden Henki.

Pelkkä henkiin uskominen ei ole tervettä kristinuskoa ollenkaan.

Jumalan sana on totuus.

Jumalan sana pysyy voimassa.

Henkiä on kaikenlaisia, eksyttävät henget matkii Pyhää Henkeä ja niihin eksyttäviin henkiin helluntailaisten lahkojen toiminta perustuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pelkkä henkiin uskominen ei ole tervettä kristinuskoa ollenkaan.

Jumalan sana on totuus.

Jumalan sana pysyy voimassa.

Henkiä on kaikenlaisia, eksyttävät henget matkii Pyhää Henkeä ja niihin eksyttäviin henkiin helluntailaisten lahkojen toiminta perustuu.

Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.

Jeesus viittaa kirjoitettuihin käskyihin, jotka ovat voimassa. ei puhu mistään henkien voimavaikutuksista, vaan Raamattuun kirjoitetuista Jumalan käskyistä ja laista, jotka ovat edelleen voimassa uuden liiton aikana, aina tuhatvuotisen valtakunnan loppuun asti.

18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

18 Sillä totisesti sanon minä teille: siihenasti kuin taivas ja maa katoo, ei pidä vähinkään piirto eikä joku rahtu laista katooman, siihenasti kuin kaikki tapahtuvat.

18 Ty sannerligen säger jag eder: Intill dess himmel och jord förgås, skall icke den minsta bokstav, icke en enda prick av lagen förgås, förrän det allt har fullbordats.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.

Jeesus viittaa kirjoitettuihin käskyihin, jotka ovat voimassa. ei puhu mistään henkien voimavaikutuksista, vaan Raamattuun kirjoitetuista Jumalan käskyistä ja laista, jotka ovat edelleen voimassa uuden liiton aikana, aina tuhatvuotisen valtakunnan loppuun asti.

18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

18 Sillä totisesti sanon minä teille: siihenasti kuin taivas ja maa katoo, ei pidä vähinkään piirto eikä joku rahtu laista katooman, siihenasti kuin kaikki tapahtuvat.

18 Ty sannerligen säger jag eder: Intill dess himmel och jord förgås, skall icke den minsta bokstav, icke en enda prick av lagen förgås, förrän det allt har fullbordats.

Jeesus ja laki

17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]

17 Älkäät luulko, että minä tulin lakia ja prophetaita päästämään: en minä tullut päästämään, vaan täyttämään.

17 I skolen icke mena att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har icke kommit för att upphäva, utan för att fullborda

• Anonyymi

Mooseksen lain ja Jeesuksen sanoman välillä on ristiriita, jos Jeesus vapautti Israelin kansan "lain orjuudesta" eli Mooseksen laista. Mooseksen laissa sanotaan sen käskyjen olevan "ikuinen säädös" Israelille. Niistä ei saa ottaa mitään pois eikä lisätä niihin mitään. Jos Jeesus olisi purkanut sen lain käskyjä tai hylännyt koko lain, olisi hän sen lain mukaan lain rikkoja ja kuolemanrangaistuksen ansainnut.

Mooseksen laissa ennustetaan profeetasta, joka nousee kansan keskuudesta: häntä tulee kuulla ja joka ei häntä kuule, hänet tulee hävittää kansasta. (5Moos 18:15-19; Apt 3:19-26) Apostolien mukaan Jeesus on tämä profeetta, vaikka hän Paavalin ja Heprealaiskirjeen opetusten mukaan hylkäsi suurimman osan Mooseksen laista. Matteuksen evankeliumin mukaan Jeesus purki eläessään kostoon kehottavat käskyt ja käskyn, jonka mukaan eronnut nainen sai mennä avioliittoon (ei sallinut sitä).

Jeesuksen uhri on korvannut vanhan liiton esikuvalliset uhrit. Uskovan ruumis on korvannut vanhan testamentin Jumalan temppelin. Yleinen pappeus on korvannut leeviläisen pappeuden. Jeesus on korvannut ylimmäisen papin Aaronin poikien joukosta. Uuden liiton järjestys on korvannut vanhan liiton järjestyksen. Kaikki tämä sanotaan Paavalin kirjeissä ja Heprealaiskirjeessä.

Ajatteleepa tätä asiaa miltä kantilta tahansa, niin Raamatussa on ristiriitoja. Mooseksen laista ei saisi purkaa yhtäkään käskyä eikä varsinkaan hylätä sitä lähes kokonaan. Laissa ennustetaan profeetasta, jota tulee kuulla. Jos Jeesus olisi hylännyt Mooseksen lain tai purkanut sen käskyjä - tai käskenyt niin tehdä - niin hän olisi toiminut vastoin Mooseksen lakia, joka ei hyväksy yhdenkään käskyn purkamista tai lisäämistä lakiin. Jeesusta voitaisiin pitää jopa vääränä profeettana, jos näin olisi.

Miten siis on? Purkiko Jeesus Mooseksen lain käskyjä? Käskikö hän (Paavalia) hylkäämään lähes koko Mooseksen lain, niin että sen käskyjä ei tarvitse uudessa liitossa noudattaa?

• Anonyymi

Mooseksen laki on edelleen voimassa kokonaisuudessaan niille, jotka elävät vanhassa liitossa sen käskyjen mukaan. Vanhurskaus tulee Mooseksen lain käskyjen täydellisestä noudattamisesta. Se on elämän ja kuoleman kysymys; siunauksen ja kirouksen kysymys.

Uudessa liitossa olevat on vapautettu vanhan liiton käskyistä, mitä vanhurskauttamiseen tulee. Ihminen ei tule vanhurskaaksi lain teoista vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen evankeliumin sanan mukaan. Tämä on ikuisen elämän ehto; ne ovat kirottuja, jotka yrittävät saavuttaa vanhurskautta noudattamalla Mooseksen lain käskyjä.

Uudessa liitossa on käskyjä, joita tulee noudattaa. Ne eivät ole kaikki Mooseksen lain käskyt. Noudatettavien käskyjen joukkoon kuuluvat rakkauden käskyt ja käsky uskoa Jeesukseen Kristukseen, Jumalan Pojan nimeen. Haureuden kieltävä käsky on uutta liittoa. Tässä ovat tärkeimmät. Rakkauden käskyyn kuuluu noudattaa lisäksi kuutta viimeistä käskyä kymmenen käskyn joukossa. Myös kolme ensimmäistä ovat velvoittavia.

Uusi liitto on korvannut vanhan liiton. Voit elää vain jomman kumman liiton ja sen liiton käskyjen mukaan. Vanhan liiton "juutalainen" on velvollinen opiskelemaan tarkoin kaikki Mooseksen lain käskyt ja niitä pitää noudattaa. Uudessa liitossa ei ole tarpeen opiskella kovinkaan paljon tai ollenkaan Mooseksen lakia.

Jumala on kirjoittanut rakkauden käskyn lastensa sydämiin ja riittää, että sitä noudatetaan. Jumala ei ole kirjoittanut toraistin sydämeen kaikkia Mooseksen lain käskyjä. Toraisti ei muista niitä ulkoa. Hänen pitää lukea niitä jatkuvasti elämänsä loppuun asti kirjasta.

• Anonyymi

Mooseksen lain käskyt ovat kokonaan voimassa sille, joka elää vanhassa liitossa. Hän on velvollinen noudattamaan niitä kaikkia. Jos hän ei noudata tarkasti niitä kaikkia yhtäkään niistä rikkomatta, niin hän on kirottu eikä saavuta vanhurskautta. Hän joutuu kadotukseen.

Uudessa liitossa elävä on vapautettu useimmista Mooseksen lain käskyistä. Hän on siunattu ja saavuttanut sen vanhurskauden, joka saadaan uskon kautta ilman lain tekoja. Saadakseen vanhurskauden ei siis tarvitse noudattaa Mooseksen lakia tai mitään muutakaan lakia. Hän pelastuu.

Uuden liiton Jumalan lapsi ei elä laittomuudessa ja synnissä, kun on armon alla eikä lain alla. Hän noudattaa Hengen uudessa tilassa rakkauden käskyjä ja uskoo Jeesukseen.

• Anonyymi

>>>Mooseksen lain ja Jeesuksen sanoman välillä on ristiriita, jos Jeesus vapautti Israelin kansan "lain orjuudesta" eli Mooseksen laista. <<<

Raamatussa ei sanota missään, että lain noudattaminen johtaisi orjuuteen. Jeesus vapautti kansansa synnin orjuudesta. Jos joku ei lakia noudata, hän on synnin orjuudessa. Ihminen vapautuu synnin orjuudesta, kun hän alkaa noudattaa Mooseksen lakia uskossa Jeesukseen Kristukseen. Laissa on käsky uskoa Kristusta, joten sekin käsky täytyy täyttää.

Joh 8:34 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.

1 Joh 3:4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.

Room 6:16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mooseksen laki on edelleen voimassa kokonaisuudessaan niille, jotka elävät vanhassa liitossa sen käskyjen mukaan. Vanhurskaus tulee Mooseksen lain käskyjen täydellisestä noudattamisesta. Se on elämän ja kuoleman kysymys; siunauksen ja kirouksen kysymys.

Uudessa liitossa olevat on vapautettu vanhan liiton käskyistä, mitä vanhurskauttamiseen tulee. Ihminen ei tule vanhurskaaksi lain teoista vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen evankeliumin sanan mukaan. Tämä on ikuisen elämän ehto; ne ovat kirottuja, jotka yrittävät saavuttaa vanhurskautta noudattamalla Mooseksen lain käskyjä.

Uudessa liitossa on käskyjä, joita tulee noudattaa. Ne eivät ole kaikki Mooseksen lain käskyt. Noudatettavien käskyjen joukkoon kuuluvat rakkauden käskyt ja käsky uskoa Jeesukseen Kristukseen, Jumalan Pojan nimeen. Haureuden kieltävä käsky on uutta liittoa. Tässä ovat tärkeimmät. Rakkauden käskyyn kuuluu noudattaa lisäksi kuutta viimeistä käskyä kymmenen käskyn joukossa. Myös kolme ensimmäistä ovat velvoittavia.

Uusi liitto on korvannut vanhan liiton. Voit elää vain jomman kumman liiton ja sen liiton käskyjen mukaan. Vanhan liiton "juutalainen" on velvollinen opiskelemaan tarkoin kaikki Mooseksen lain käskyt ja niitä pitää noudattaa. Uudessa liitossa ei ole tarpeen opiskella kovinkaan paljon tai ollenkaan Mooseksen lakia.

Jumala on kirjoittanut rakkauden käskyn lastensa sydämiin ja riittää, että sitä noudatetaan. Jumala ei ole kirjoittanut toraistin sydämeen kaikkia Mooseksen lain käskyjä. Toraisti ei muista niitä ulkoa. Hänen pitää lukea niitä jatkuvasti elämänsä loppuun asti kirjasta.

>>>Uudessa liitossa olevat on vapautettu vanhan liiton käskyistä, mitä vanhurskauttamiseen tulee. <<<

Uudessa liitossa kirjoitetaan Mooseksen laki sydämeen, jotta sitä noudatetaan. Joka ei lakia noudata, hänen sydämessään ei ole lakia, eikä hän ole uudessa liitossa. Paavalin sanojen mukaan vain ne kristityt ovat vanhurskaita, jotka noudattavat Mooseksen lakia.

Heb 8:7 Jos ensimmäinen liitto olisi ollut rikkumaton, ei sen sijalle olisi tarvittu toista.
        8 Mutta nyt Jumala moittii kansaansa: -- Kuulkaa! Aika tulee, sanoo Herra, jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. [Jer. 31:31-34]
        9 Se ei ole samanlainen liitto kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin, kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. He eivät pysyneet minun liitossani, ja siksi en minäkään välittänyt heistä, sanoo Herra.
        10 Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

• Anonyymi

Se on kaunista ja yksinkertaista kun uudessa liitossa ei mitään lakia tarvitse miettiä. Juuri sitä lain kirousta ei ole. Ei meille UT:ssa missään kohden lueta lakia Mooseksen lain mukaan että näillä mennään. Ei Paavali sitä tehnyt ja vaikka Mooseksen laki ei ole uuden liiton uskovan mittari, ei se automaattisesti tarkoita sitä että hän sitä rikkoisi tieten tahtoen. Hän elää Hengen elämää, eikä se mitään pahankurisuutta ole, ei ilkeilyä muita ihmisiä kohtaan, eikä herjaamista, vaan sellaista että on hyvä todistus myös ulkopuolisilta ihmisiltä. Siksi Paavali saattoi sanoa että hänellä on hyvä omatunto ihmisten ja Jumalan edessä. Ei laki sellaista tee.

• Anonyymi

hellareiden henget tiedetään, mistä ne on peräisin, Parhami ja Olseni oli molemmat saaneet sen hellareiden henkikasteen

• Anonyymi

Jos yhteiskunnan laki käskisi tappaa vääräuskoiset kivittämällä heidät kuoliaaksi ja kivittäjien tulee olla sen yhteisön jäseniä, jossa vääräuskoinen asuu, niin kivittäisitkö?

Jos yhteiskunnan laki käskisi tappaa sapatin rikkojat, niin tappaisitko?

Jos yhteiskunnan laki käskisi tappaa pojan, joka on irstas ja juomari, niin tappaisitko?

Nämä käskyt ovat Mooseksen laista. Noudattaisitko niitä?

• Anonyymi

Pelkästään Paavalin siteeraamiin kohtiin pitäytyminen pitäisikin saada hälytyskellot soimaan. Paavalissa oli demoni "hän" ja mies valehteli tarvittaessa eikä pitänyt sitä sitä edes syntinä.

2. Kor. 12:8

Sentähden olen minä kolmasti Herraa rukoillut, että hän läksis minusta.

Room. 3:7

Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä?

Svenska Bibeln 1917 kääntää, että Paavali oli luonteeltaan epärehellinen

Och å andra sidan, om Guds sannfärdighet genom min lögnaktighet ännu mer har trätt i dagen, honom till ära, varför skall då jag likväl dömas såsom syndare?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pelkästään Paavalin siteeraamiin kohtiin pitäytyminen pitäisikin saada hälytyskellot soimaan. Paavalissa oli demoni "hän" ja mies valehteli tarvittaessa eikä pitänyt sitä sitä edes syntinä.

Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä?

Svenska Bibeln 1917 kääntää, että Paavali oli luonteeltaan epärehellinen

Och å andra sidan, om Guds sannfärdighet genom min lögnaktighet ännu mer har trätt i dagen, honom till ära, varför skall då jag likväl dömas såsom syndare?

Paavalin puheet tulee aina verrrata Jeesuksen ja oikeiden apostolien puheisiin.

Paavali ei ollut oikea Karitsan apostoli, joita oli 12 kpl.

Ilm. 21:14

Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paavalin puheet tulee aina verrrata Jeesuksen ja oikeiden apostolien puheisiin.

Paavali ei ollut oikea Karitsan apostoli, joita oli 12 kpl.

Ilm. 21:14

Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet.

Paavali ei ottanut itse omista synneistään vastuuta, vaan syytti omista synneistään jotain kolmatta tahoa. Vanhoja aatameita ja lihoja ja milloin mitäkin.

Room. 7:17

Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.

Room. 7:20

Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paavali ei ottanut itse omista synneistään vastuuta, vaan syytti omista synneistään jotain kolmatta tahoa. Vanhoja aatameita ja lihoja ja milloin mitäkin.

Room. 7:17

Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.

Room. 7:20

Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

Johannes puhuu ihan eri tavalla. Siksi heillä oli riitoja keskenään.

1. Joh. 3:9

Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.

Johannes säilytti terveen uskon loppuun asti. Siksi muut Paavali mukaan lukien karkottivat hänet pois sielä Patmos-nimiselle saarelle.

Paavalissa oli asuvaisena Saatanan demonihenki, josta King James käännös käyttää nimeä "The messenger of Satan" -niminen demoni, joka oli Paavalissa koko lopun elämänajan. Ei se mikään mykkä henki ollut. Oli Paavalin mukan lähetysmatkoilla. Uusi henkiopas.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Johannes puhuu ihan eri tavalla. Siksi heillä oli riitoja keskenään.

1. Joh. 3:9

Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.

Johannes säilytti terveen uskon loppuun asti. Siksi muut Paavali mukaan lukien karkottivat hänet pois sielä Patmos-nimiselle saarelle.

Paavalissa oli asuvaisena Saatanan demonihenki, josta King James käännös käyttää nimeä "The messenger of Satan" -niminen demoni, joka oli Paavalissa koko lopun elämänajan. Ei se mikään mykkä henki ollut. Oli Paavalin mukan lähetysmatkoilla. Uusi henkiopas.

Paavali oli pääepäilty Ananiaan ja Safiiran murhasta, koska hänelle ne tappohommat oli tuttuja entuudestaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos yhteiskunnan laki käskisi tappaa vääräuskoiset kivittämällä heidät kuoliaaksi ja kivittäjien tulee olla sen yhteisön jäseniä, jossa vääräuskoinen asuu, niin kivittäisitkö?

Jos yhteiskunnan laki käskisi tappaa sapatin rikkojat, niin tappaisitko?

Jos yhteiskunnan laki käskisi tappaa pojan, joka on irstas ja juomari, niin tappaisitko?

Nämä käskyt ovat Mooseksen laista. Noudattaisitko niitä?

Juutalaiset kuitenkin tappoivat Jumalan pojan sapattirikkomuksista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juutalaiset kuitenkin tappoivat Jumalan pojan sapattirikkomuksista.

Jeesus ei koskaan rikkonut sapattia. Fariseusten syytös sapatin rikkomisesta oli väärä.

• Anonyymi

Pyhä Henki ja Jeesus ovat sidottuja Jumalan sanaan, ei niillä ole mitään omia erilaisia ja lievempia lakeja ihmiselle tarjota, kuten hellarit yrittävät valheitaan syöttää.

Isä,Poika ja Pyhä Henki yhtä ovat.

6 Tämä on se, joka vedellä ja verellä tulee, Jesus Kristus, ei ainoastansa vedellä, vaan vedellä ja verellä. Ja Henki todistaa, että Henki on totuus. (kaste)

6 Han är den som kom genom vatten och blod, Jesus Kristus, icke med vattnet allenast, utan med vattnet och blodet. Och Anden är den som vittnar, eftersom Anden är sanningen.

7 Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:

7 Ty tre äro de som vittna:

8 Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.

8 Anden, vattnet och blodet; och de tre vittna ett och detsamma.

• Anonyymi

Uudessa liitossa kirjoitetaan Mooseksen laki sydämeen, jotta sitä noudatetaan. Joka ei lakia noudata, hänen sydämessään ei ole lakia, eikä hän ole uudessa liitossa. Paavalin sanojen mukaan vain ne kristityt ovat vanhurskaita, jotka noudattavat Mooseksen lakia.

Heb 8:7 Jos ensimmäinen liitto olisi ollut rikkumaton, ei sen sijalle olisi tarvittu toista.
      8 Mutta nyt Jumala moittii kansaansa: -- Kuulkaa! Aika tulee, sanoo Herra, jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. [Jer. 31:31-34]
      9 Se ei ole samanlainen liitto kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin, kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. He eivät pysyneet minun liitossani, ja siksi en minäkään välittänyt heistä, sanoo Herra.
      10 Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Puhuessaan laista UT:n viittaa aina koko Mooseksen lakiin. Kristuksen laki on Mooseksen laki, jonka Messias profetiat ovat täyttyneet Jeesuksessa Kristuksessa. Rakkauden kaksoiskäskykin löytyy Mooseksen laista, minkä perusteella Jeesus siitä opetti.

• Anonyymi

Paavali vaati aina Mooseksen lain noudattamista myös pakanoilta.

Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
        ---
        25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."
        ---
        28:23 Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaan Jeesukseen.

• Anonyymi

Ei Jeesus vanhan liiton jäseniä irtisanonut. Molemat liitot ovat voimassa.

Vanhan liiton synnyttävät lait ovat edelleen voimassa.

Matt. 5:17

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei Jeesus vanhan liiton jäseniä irtisanonut. Molemat liitot ovat voimassa.

Vanhan liiton synnyttävät lait ovat edelleen voimassa.

Matt. 5:17

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.

Uudesa liitossaei syntitaakkoja peritä.

KUKAAN EI KANNA ISIENSÄ SYNTITAAKKOja EIKÄ JOUDU TUOMIOLLE TOISTEN SYNTIEN TÄHDEN, EI EDES VASTASYNTYNYT VAUVA.
        Silloin kun jatkat isiesi jumalattomuutta ja pahuutta ja teet samoja syntejä kuin he, niin joudut vastuuseen näistä synneistä, niin kuin Mooses sanoi: teet isiesi syntejä ja joudut tuomiolle näistä isiesi synneistä, joita olet isiesi tapaan tehnyt. Israelin kuninkaasta on sanottu: "Ja hän vaelsi kaikissa isänsä synneissä, joita tämä oli tehnyt ennen häntä".

• Anonyymi

Ei uudessa liitossa ole mitään lakeja. Ei ankaria eikä lieviä. Yksikin lain kirjain ja olet harhaoppinen. On vain Hengessä vapauden laki ja siinä ohjaset ovat Jumalan käsissä. Siinä ei vajavaisilta ihmisiltä kysellä että mitenkä tämä nyt pitäisi oikein tulkita ja mitä voin tänään oikein tehdä etten riko lakia. Sitä hullunhauskaa uskonnollisuutta Hengessä ei ole, vaan se on iloa, riemua ja rakkautta Jumalan yhteydessä.

Tietenkin uskonnollinen ihminen onnettomana pilkkaa sitä eikä voi eikä halua ymmärtää oikeaa pelastussanomaa Kristuksessa. Mutta se ei ole mitään ihmeellistä. Sama ilmiö on kerrottu Raamatussa miten lihanmieli vainoaa hengessä syntynyttä. UT ei kerro meille Jumalan laista, vaan se kertoo siitä miten ihmiset vaeltavat Hengessä ja mitä ilmiöitä se tuo uskoon.

• Anonyymi

Sinä valehtet jatkuvasti kuin Saatana. Sinä et siteeraa Raamattua, vaan oksennat omia lihallisia ajatuksia, jotka eivät perustu Raamattuun.

• Anonyymi kirjoitti:

Sinä valehtet jatkuvasti kuin Saatana. Sinä et siteeraa Raamattua, vaan oksennat omia lihallisia ajatuksia, jotka eivät perustu Raamattuun.

Edellisen kommentin kirjoittaja ja selvästi lain puolesta kiivailija, joka syyttää jatkuvalla syötöllä muita kirjoittajia saatanallisesta valehtelusta, on joko juutalainen tai sitten peruskoulun opit ovat menneet sivu suun ja luetun ymmärtäminen jäi kuin jäikin tynkäksi kananlennoksi.

Kananlentoa harrastavien keskuudessa on yleistä siteerata sokeasti Raamattua, ymmärtämättä tekstin sisältöä. Heb. 8:ssa kerrotaan selvästi, minkä kansan Raamatun Jumala on ja ketä laki koskee.

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Edellisen kommentin kirjoittaja ja selvästi lain puolesta kiivailija, joka syyttää jatkuvalla syötöllä muita kirjoittajia saatanallisesta valehtelusta, on joko juutalainen tai sitten peruskoulun opit ovat menneet sivu suun ja luetun ymmärtäminen jäi kuin jäikin tynkäksi kananlennoksi.

Kananlentoa harrastavien keskuudessa on yleistä siteerata sokeasti Raamattua, ymmärtämättä tekstin sisältöä. Heb. 8:ssa kerrotaan selvästi, minkä kansan Raamatun Jumala on ja ketä laki koskee.

Kristinusko perustuu Raamattuun ja siinä olevaan lakiin. Jeesus ei koskaan kumonnut lakia vaan vaati sen noudattamista. Jeesus ei koskaan arvostellut ketään lain noudattamisesta. Joka seuraa Kristusta, hän lakia noudattaa.

Sinä nimimerkki "Henki" olet useissa kommenteissa vastustanut kristinuskoa mitä törkeimmällä tavalla, mikä johtuu siitä, että olet tunnustuksellinen saatananpalvoja.

Tästä olemme saaneet pitävän näytön: https://keskustelu.suomi24.fi/t/17992903/jeesuksen-synnittomyys---osa-3#comment-122835492

Sinun tarkoitus on lähettää tähän foorumiin useita provosoivia postauksia koko ajan, joissa enemmän tai vähemmän härskisti vastustetaan Jumalan sanaa. Teet tämän yleensä kirjautumatta anonyymisti, mutta nyt kirjoitit kirjautuneena.

• Anonyymi

>>>OMAN TODITUKSESI PERUSTEELLA OLET KAMMOTAVA JA VERENHIMOINEN SÄÄLIMÄTÖN MURHAAJA!<<<

Sinuun on mennyt riivaajahenki.

• Anonyymi kirjoitti:

Kristinusko perustuu Raamattuun ja siinä olevaan lakiin. Jeesus ei koskaan kumonnut lakia vaan vaati sen noudattamista. Jeesus ei koskaan arvostellut ketään lain noudattamisesta. Joka seuraa Kristusta, hän lakia noudattaa.

Sinä nimimerkki "Henki" olet useissa kommenteissa vastustanut kristinuskoa mitä törkeimmällä tavalla, mikä johtuu siitä, että olet tunnustuksellinen saatananpalvoja.

Tästä olemme saaneet pitävän näytön: https://keskustelu.suomi24.fi/t/17992903/jeesuksen-synnittomyys---osa-3#comment-122835492

Sinun tarkoitus on lähettää tähän foorumiin useita provosoivia postauksia koko ajan, joissa enemmän tai vähemmän härskisti vastustetaan Jumalan sanaa. Teet tämän yleensä kirjautumatta anonyymisti, mutta nyt kirjoitit kirjautuneena.

Laki koskee ainoastaan juutalaisia.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18153814/juutalaisten-uusi-liitto

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Laki koskee ainoastaan juutalaisia.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18153814/juutalaisten-uusi-liitto

Mooseksen laki koskee kaikkia kansoja. Se lukee myös uudessa testamentissa. Raamatun Messias profetoiden mukaan Messias saa kaikki kansat noudattamaan Mooseksen lakia, eikä Jeesus poikennut tästä tavoitteesta mihinkään.

Ap.t 10:34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: "Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä.
        35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.

Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
        10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
        11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34+]
        12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
        13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

• Anonyymi kirjoitti:

Mooseksen laki koskee kaikkia kansoja. Se lukee myös uudessa testamentissa. Raamatun Messias profetoiden mukaan Messias saa kaikki kansat noudattamaan Mooseksen lakia, eikä Jeesus poikennut tästä tavoitteesta mihinkään.

Ap.t 10:34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: "Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä.
        35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.

Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
        10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
        11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34 ]
        12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
        13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

Raamattu ei valehtele, vaan sanoo selvästi, että laki koskee vain juutalaisia (Hebr. 8:7-10):

8:7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
        8:8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen ISRAELIN heimon ja JUUDAN heimon kanssa UUDEN LIITON,
        8:9 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
        8:10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen ISRAELIN heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini HEIDÄN mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen HEIDÄN Jumalansa, ja he ovat MINUN kansani.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihanaa kuulla, että joku uskova kerrankin tunnustaa tuntevansa Saatanan. Tuomitseminen ei tuosta enää voi muuttua rakkaudellisemmaksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Kristinusko perustuu Raamattuun ja siinä olevaan lakiin. "

Kristinusko perustuu Vanhan testamentin uudelleen tulkintaan, ei Raamattuun!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34 ]

Sinä saatanoit kuin valehtelu!

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Raamattu ei valehtele, vaan sanoo selvästi, että laki koskee vain juutalaisia (Hebr. 8:7-10):

8:7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
        8:8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen ISRAELIN heimon ja JUUDAN heimon kanssa UUDEN LIITON,
        8:9 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
        8:10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen ISRAELIN heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini HEIDÄN mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen HEIDÄN Jumalansa, ja he ovat MINUN kansani.

"Minä panen lakini HEIDÄN mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen HEIDÄN Jumalansa, ja he ovat MINUN kansani."

Korostaisin vielä, että: "...HE ovat MINUN kansani".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Minä panen lakini HEIDÄN mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen HEIDÄN Jumalansa, ja he ovat MINUN kansani."

Korostaisin vielä, että: "...HE ovat MINUN kansani".

Raamatun mukaan ainoastaan juutalaiset ovat Jumalan kansa. Raamattu ei ole yhtään rasistinen teos.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vessareissujaankin voi perustella Raamatulla. Se ei tee silti niistä raamatullisia, vaikka ne perustuisivatkin Raamattuun.

Varusteissasi sinulla tulee olla pieni lapio, ja kun menet ulos tarpeellesi, kaiva sillä kuoppa ja peitä sitten ulosteesi. (5Moos 23:14, FinRK)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>>OMAN TODITUKSESI PERUSTEELLA OLET KAMMOTAVA JA VERENHIMOINEN SÄÄLIMÄTÖN MURHAAJA!<<<

Sinuun on mennyt riivaajahenki.

Ihanaa haukkumista, toisen henkilöön puuttumista, arvostelua ja tuomitsemista. Kuinka onnistuitkin rikkomaan Jumalan tahtoa yhdessä kommentissasi noin monella eri tapaa!

Lisää tätä!

• Anonyymi

Jaa, te helluntailaiset valitsette itse, mitkä lait teille käy.

Pe.ku

• Anonyymi

Pe.ku olet oikeassa. Sinulta löytyy hyviä näkemyksiä myös menneiltä ajoilta mitä kirjoittelit.

• Anonyymi

Kymmenen käskyä oli osa Tooraa, Tooraa, ei edes kymmentä käskyä, kirjoiteta uskovien sydämiin. Kymmenen käskyä oli Jumalan Israelin heimojen kanssa tekemään liiton sydän: kivisydän.
        Sana varoittaa ja näyttää tien: Sillä te ette ole käyneet sen vuoren tykö, jota voidaan käsin koskea ja joka tulessa palaa, ettekä synkeyden, ette pimeyden, ette myrskyn,
        ette pasunan kaiun ettekä äänen tykö, joka puhui niin, että ne, jotka sen kuulivat, pyysivät, ettei heille enää puhuttaisi;
        sillä he eivät voineet kestää tätä käskyä: "Koskettakoon vuorta vaikka eläinkin, se kivitettäköön";Uskoakseen Jumalaa ja pelastukseen ei pidä käydä Siinain vuorelle: "TE ETTE KÄYNEET SEN VUOREN TYKÖ" Kymmenen käskyä annettiin Siinain erämaassa; kukaan ei voi kiistää tätä totuutta.
        Eikö pitäisi jo olla selvää, että nyt, tällä hetkelle elämme uuden liiton aika. Uudessa liitossa käymme uuden liiton välimiehen tykö! vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö,
        taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
        ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.
        Ette ymmärrä kristinopin alkeita: Mitä käärmeen myrkkyä olet juoneet? Uuden liiton ylipappi on Jeesus ja pelastukseen käymme Jeesuksen tykö.
        Mitä kumma vetää aina vain Mooseksen luo?????

• Anonyymi

Jeesus lähetti uuden liiton profeettoja, jotka ovat LAINOPETTAJIA.

Matt. 23:34

"Kuulkaa siis: Minä lähetän teidän luoksenne profeettoja, viisaita miehiä ja LAINOPETTAJIA. Toiset heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, toisia ruoskitte synagogissanne ja ajatte takaa kaupungista toiseen."

• Anonyymi

Sinä luterilainen valhejuutalainen odatat aikaa, jolloin saat ruoskiai saatanan synagoogassasi Jeesuksen omia!

• Anonyymi

Paavali oli lainopettaja.

• Anonyymi

Parannuksentekoon kutsutaan joskus katumaan myös kaikkia demokraattisia töitä, sillä ihminen voi tulla hulluksi kaikesta kerralla. Jumala on yksi ja Häntä on peljättävä.

• Anonyymi

Helluntailaiset eivät tee parannusta valehtelustaan.

Ps. 119:163

Valhetta minä vihaan ja inhoan, mutta sinun lakiasi minä rakastan.

• Anonyymi

Kastekäskyn järjestys uudessa liitossa: Ensin kaste syntien anteeksisaamiseksi
      ja sitten opetus.

Ei se käskyjen ja lakien opetus ole mihinkään kadonnut, kuten helluntailaiset valehtelee.

Kristuksen omaksi kastettuja kutsutaan Jeesuksen opetslapsiksi.

Matt.28:19-20
      " Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni 1) KASTAMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
      2) JA OPETTAMALLA heitä pitämään kaikki, mitä minä olen KÄSKENYT teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

• Anonyymi

Matt. 23:34

"Kuulkaa siis: Minä lähetän teidän luoksenne profeettoja, viisaita miehiä ja LAINOPETTAJIA. Toiset heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, toisia ruoskitte synagogissanne ja ajatte takaa kaupungista toiseen.

• Anonyymi

Mooseksen laki ei saanut lisätä mitään. Mooseksen lakiin ei voi liittää porttokirkon kastetta! Koska lisäsit Mooseksen lakiin pakanuudesta otetun kasteen perkeleen nimeen, niin todistit olevasi laittomuuden harjoittaja!

• Anonyymi

Matteuksen evankeliumin: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen", on mitä ilmeisemmin Sanan väännös tai lisäys. Apostolit eivät kastaneet ketään hokemalla: "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen", vaan opetuslapset toimivat aivan kuin Sana opettaa:kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa. Jeesuksen seuraajat olivat tottuneet käyttämään Jeesuksen nimeä jo Herran vaeltaessa maan päällä: Herra, riivaajatkin ovat meille alamaiset sinun nimesi tähden.
        Pietarin mennessä temppeliin hän kohtasi ramman: Niin Pietari sanoi: "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy." Pietari käytti Jeesuksen nimeä: "Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä".
        Samoin Pietari käski kastaa Jeesuksen nimeen Korneliuksen perheväen: "hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen."
        Herran Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen Pietari oli kaiken aikaa Jeesuksen kanssa. Näin ollen Pietari tunsi Jeesuksen opetukset. "ilmestyen heille neljänkymmenen päivän aikana ja puhuen Jumalan valtakunnasta". Sanan perusteella voi päätellä ja voi pitää varmana, ettei Jeesus käskenyt kastaa isän ja pojan ja pyhän hengen nimeen.
        SINÄ LUTERILAINEN, ET PYSTY ITSE PERUSTELEMAAN KASTEOPPIASI ET EDES YHDELLÄ RAAMATUN JAKEELLA ETKÄ PYSTY OSOITTAMAAN JEESUKSEN OPETTANEEN KASTAMAAN ISÄN JA POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMEEN.
        JEESUKSEN OMIEN SANOJEN MUKAAN PIETARI TIESI, MITÄ JEESUS OLI OPETTANUT:
        Miksi minulta kysyt? Kysy niiltä, jotka ovat kuulleet, mitä minä olen heille puhunut; katso, he tietävät, mitä minä olen sanonut."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mooseksen laki ei saanut lisätä mitään. Mooseksen lakiin ei voi liittää porttokirkon kastetta! Koska lisäsit Mooseksen lakiin pakanuudesta otetun kasteen perkeleen nimeen, niin todistit olevasi laittomuuden harjoittaja!

"Mooseksen laki ei saanut lisätä mitään. "

Ja siltikin Jumala ja ihmisetkin muuttivat lakia kolmisenkymmentä kertaa Raamatussa.

• Anonyymi

Helluntailaisuus ei ole tervettä kristinuskoa koskaan ollutkaan.
      Maallikoiden ja jamalattomiehen miehimysten perustama harhaoppinen lahkoliike.

• Anonyymi

Maailmaan lähetetty eksytys !

• Anonyymi

Mitä oppia löytyykään sinun synagoogastasi? Synagoogissan he teitä, Jeesuksen omia ruoskitte!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Maailmaan lähetetty eksytys !

Raamatusta ei tarvi lukea kuin vähän alusta, missä kerrotaan syntiinlankeemuksesta ja perisynnistä, niin järkevä lukija käsittää heti, että helluntailaisten opit vastaavat täysin paratiisissa olleen käärmeen oppeja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raamatusta ei tarvi lukea kuin vähän alusta, missä kerrotaan syntiinlankeemuksesta ja perisynnistä, niin järkevä lukija käsittää heti, että helluntailaisten opit vastaavat täysin paratiisissa olleen käärmeen oppeja.

Jeesus ei ollut kuullutkaan mistään perisynti-opista, kun se keksittiin vasta noin 300 vuotta Jeesuksen syntymän jälkeen. Tästä löytyy kattavat aineistot kirkkohistoriasta.

• Anonyymi

Paavalikin sai demonin sisälleen, saatikka hurmoslahkoissa jatkuvasti kävijät.

Demoni (The messenger of Satan) sai Paavalinkin valehtelemaan tarvittaessa.

• Anonyymi

Eikös se olekaan enää sathan?

• Anonyymi

Toraisti, koska et ole uskossa Jeesukseen, niin et tunne Jeesuksen antamaa uuden liiton lakia.
      Paavali kirjoitti: (Mooseksen) Lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset; ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-
      Jeesuksen seuraajat ovat Kristuksen käskyjen alaisia: tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.
      Luterilainen toraisti ja Myheritagejuutalainen, jos tapat minut, rikot Jeesuksen antamaa käskyä. Tappaminen on pahaa:
      Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus (Kristuksen) lain täyttämys.
      Viimeisellä tuomiolla kysytään, ei sapatinviettoa eikä Mooseksen lain täyttämistä, vaan Kristuksen lain täyttämistä: minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda.
      Ne, jotka ovat uudesti syntyneitä Jumalan lapsia, luonnostaan täyttävät uuden liiton eli Kristuksen lain: Kantakaa toistenne kuormia.
      Vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?

• Anonyymi

Oikein kirjoitit, että rakkaus on lain täyttämys, eikä tee lähimmäiselle mitään pahaa. Uuden liiton rakkauden käsky on se, jota noudatetaan, mutta Mooseksen lain tappokäskyjen noudattaminen olisi syntiä.

Roomalaiskirje:
        13:10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.

Lain rikkojaa ei tapeta uudessa liitossa. Hänelle julistetaan evankeliumia syntien anteeksisaamiseksi ja Jumalan armoa uudeksi elämäksi hengen uudessa tilassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oikein kirjoitit, että rakkaus on lain täyttämys, eikä tee lähimmäiselle mitään pahaa. Uuden liiton rakkauden käsky on se, jota noudatetaan, mutta Mooseksen lain tappokäskyjen noudattaminen olisi syntiä.

Roomalaiskirje:

Lain rikkojaa ei tapeta uudessa liitossa. Hänelle julistetaan evankeliumia syntien anteeksisaamiseksi ja Jumalan armoa uudeksi elämäksi hengen uudessa tilassa.

Miten lain rikkojan tappaminen voisi olla rakkauden osoitus häntä kohtaan? Sitä en ymmärrä.

Jeesus ei tuominnut aviorikoksesta kiinni saatua naista kuolemaan. (Joh 8) Hän antoi anteeksi ja sanoi: "Älä enää syntiä tee."

Näin tulee menetellä uudessa liitossa. Lain rikkojille julistetaan evankeliumia sen sijaan, että heidät tapettaisiin.

Jos yhteiskunnan laki käskisi tappaa sapatin käskyn rikkojan, niin Jeesuksen seuraaja ei sitä tekisi. Hän julistaisi evankeliumia syntien anteeksisaamiseksi. Adventisti ja toraisti sen sijaan olisivat heittämässä ensimmäisen kiven. He ovat murhanhimoisia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten lain rikkojan tappaminen voisi olla rakkauden osoitus häntä kohtaan? Sitä en ymmärrä.

Jeesus ei tuominnut aviorikoksesta kiinni saatua naista kuolemaan. (Joh 8) Hän antoi anteeksi ja sanoi: "Älä enää syntiä tee."

Näin tulee menetellä uudessa liitossa. Lain rikkojille julistetaan evankeliumia sen sijaan, että heidät tapettaisiin.

Jos yhteiskunnan laki käskisi tappaa sapatin käskyn rikkojan, niin Jeesuksen seuraaja ei sitä tekisi. Hän julistaisi evankeliumia syntien anteeksisaamiseksi. Adventisti ja toraisti sen sijaan olisivat heittämässä ensimmäisen kiven. He ovat murhanhimoisia.

Olet väärässä. Jeesus käski heittämään ensimmäiset kivet, mutta ei sallinut niiden miesten heittää, jotka olivat itse maanneet naisen kanssa, koska heidätkin olisi pitänyt kivittää. Miehet lähtivät pois, jolloin paikalla ei ollut enää lain vaatimia kahta todistjaa, joten naista ei voitu tuomita enää kuolemaan. Sen takia Jeesuskaan ei tuominnut kuolemaan. Jeesus ei myöskään sanonut, että olisi antanut naisen synnit anteeksi. Jeesus siis noudatti lakia pilkun tarkasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noo tunnetko kaikki advarit ? Varmaan lakihenkisiä advareita on mutta ei ne kaikki ole !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Melkoista vihapuhetta!

Montako adventistia tunnet henkilökohtaisesti?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet väärässä. Jeesus käski heittämään ensimmäiset kivet, mutta ei sallinut niiden miesten heittää, jotka olivat itse maanneet naisen kanssa, koska heidätkin olisi pitänyt kivittää. Miehet lähtivät pois, jolloin paikalla ei ollut enää lain vaatimia kahta todistjaa, joten naista ei voitu tuomita enää kuolemaan. Sen takia Jeesuskaan ei tuominnut kuolemaan. Jeesus ei myöskään sanonut, että olisi antanut naisen synnit anteeksi. Jeesus siis noudatti lakia pilkun tarkasti.

"mutta ei sallinut niiden miesten heittää, jotka olivat itse maanneet naisen kanssa, koska heidätkin olisi pitänyt kivittää. "

Ai jaa! Hauskasti keksitty! Minun Raamatussani ei lue tuollaista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyseinen kertomus ei sisälly varhaisimpiin Matteuksen evankeliumin käsikirjoituksiin. Sen ovat maallikot sinne jälkeen päin lisänneet. Ilmankos se sisältääkin harhaoppia.

• Anonyymi

Paavali kirjoitti siinä sen, että on juutalaisille fariseuksille kuin olisi itsekin lain alainen, ei ala heidän kanssaan väittelemään Mooseksen laista vaikka itse on siitä vapaa.

Ja silloin kun ollaan laista vapaa, ei ole mitään käskyjä. Ei mitään rakkauskäskyjä, että on pakko rakastaa. Mikä on ajatuksenakin nurinkurinen että Jumala pakottaisi käskyillä rakastamaan. Henki antaa sen rakkauden ja siitä ihmisen rakkaudesta muista kohtaan näkee sen, että hän on Jumalasta syntynyt eikä ole uskonnollinen jääräpää farisealaisessa tuomion hengessä.

• Anonyymi

Rakkauden käsky on nyt kuitenkin annettu uudessa liitossa noudatettavaksi. Ja se että rakastaa, ei ole (pelkkä) tunne vaan tahtotila. Ja rakkaus näkyy käytännön teoissa ja siinä, mitä ei tee. Vaikka toista ei voi pakottaa rakastamaan käskyn voimalla, niin on se käsky kuitenkin annettu uuteen liittoon.

1.Johanneksen kirje:
        3:24 Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rakkauden käsky on nyt kuitenkin annettu uudessa liitossa noudatettavaksi. Ja se että rakastaa, ei ole (pelkkä) tunne vaan tahtotila. Ja rakkaus näkyy käytännön teoissa ja siinä, mitä ei tee. Vaikka toista ei voi pakottaa rakastamaan käskyn voimalla, niin on se käsky kuitenkin annettu uuteen liittoon.

1.Johanneksen kirje:

Käskyn toteutus tuleekin viimeisessä jakeessa. "Me tiedämme Hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut."

Sitä kautta toteutuu rakkaus kun meissä on Jumalan Henki. Silloin saatamme rakastaa toinen toisiamme, silloin meillä on luonnostaan rakkaus kun tunnemme Jumalan toinen toisissamme emmekä ole mitään uskonnollisia kyyliä toinen toisiamme kohtaan kuten kävisi jos se olisi käsky. Jokainen mököttäisi tahollaan, että ei minua kukaan rakasta vaikka se on käsky.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käskyn toteutus tuleekin viimeisessä jakeessa. "Me tiedämme Hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut."

Sitä kautta toteutuu rakkaus kun meissä on Jumalan Henki. Silloin saatamme rakastaa toinen toisiamme, silloin meillä on luonnostaan rakkaus kun tunnemme Jumalan toinen toisissamme emmekä ole mitään uskonnollisia kyyliä toinen toisiamme kohtaan kuten kävisi jos se olisi käsky. Jokainen mököttäisi tahollaan, että ei minua kukaan rakasta vaikka se on käsky.

Myös uskosta osattomat ja eriuskoiset rakastavat toinen toisiaan, erityisesti samanmielisiä ja samalla tavalla uskovia. Jopa ateistit voivat rakastaa toinen toistaan eikä siihen tarvita mitään Pyhää Henkeä.

Voidaan jopa nähdä se, että uskonnottomat ovat paljon armollisempia toisiaan kohtaan kuin kristityt uskovaiset. Näkeehän sen tälläkin foorumilla: toinen toisensa tuomitsemista aina kadotukseen asti ja jatkuvaa riitelyä. Te tappaisitte toisianne, ellei siitä rangaistaisi. On siinä meillä malli rakkaudesta! :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

1.Johanneksen kirje:

Rakkauden kaksoiskäsky rakentuu kahdesta osasta, jotka tulevat Mooseksen laista. Pitää rakastaa kaikilla voimilla Jumalaa ja sen jälkeen lähimmäisiä.

Raamatun mukaan Jumalaa rakastetaan noudattamalla Mooseksen lakia. Joka ei lakia noudata, hän ei rakasta Jumalaa, eikä hänen sydämessään ole lakia, joten hän ei ole edes uudessa liitossa Kristuksen kanssa.

5 Moos 6:4 "Kuule, Israel! Herra on meidän Jumalamme, Herra yksin.
        5 Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja koko voimastasi.
        6 Pidä aina mielessäsi nämä käskyt, jotka minä sinulle tänään annan.

1 Joh 5:3 Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa.

5 Moos 30:11 Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana.
        ---
        14 Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää.

Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Myös uskosta osattomat ja eriuskoiset rakastavat toinen toisiaan, erityisesti samanmielisiä ja samalla tavalla uskovia. Jopa ateistit voivat rakastaa toinen toistaan eikä siihen tarvita mitään Pyhää Henkeä.

Voidaan jopa nähdä se, että uskonnottomat ovat paljon armollisempia toisiaan kohtaan kuin kristityt uskovaiset. Näkeehän sen tälläkin foorumilla: toinen toisensa tuomitsemista aina kadotukseen asti ja jatkuvaa riitelyä. Te tappaisitte toisianne, ellei siitä rangaistaisi. On siinä meillä malli rakkaudesta! :)

Harhaopit ovat juuri sitä varten että vääristelevät uskoa ja saavat usko ja uskovat näyttämään naurettavilta. Heidän älyttömät väitteensä Mooseksen laista viimeistä piirtoa myöten tekevät uskosta vain toisten tuomitsemista. Uskosta osattomat eivät vain ymmärrä että ei se kaikki oikeasti ole uskoa ja uskovaisuutta. Tavallaan siinä saatanan juoni onnistuu loistavasti.

• Anonyymi

"...ei ala heidän kanssaan väittelemään Mooseksen laista vaikka itse on siitä vapaa."

Kunpa edes joku teistä tajuaisi, mitä laista vapaana oleminen tarkoittaa, vaikkei minun Raamatussani moista termiä olekaan...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"...ei ala heidän kanssaan väittelemään Mooseksen laista vaikka itse on siitä vapaa."

Kunpa edes joku teistä tajuaisi, mitä laista vapaana oleminen tarkoittaa, vaikkei minun Raamatussani moista termiä olekaan...

Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää (Kristuksen lain), on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Harhaopit ovat juuri sitä varten että vääristelevät uskoa ja saavat usko ja uskovat näyttämään naurettavilta. Heidän älyttömät väitteensä Mooseksen laista viimeistä piirtoa myöten tekevät uskosta vain toisten tuomitsemista. Uskosta osattomat eivät vain ymmärrä että ei se kaikki oikeasti ole uskoa ja uskovaisuutta. Tavallaan siinä saatanan juoni onnistuu loistavasti.

Paavali kirjoitti: (Mooseksen) Lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset; ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-
        Jeesuksen seuraajat ovat Kristuksen käskyjen alaisia: tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.
        Jos tapat minut, rikot Jeesuksen antamaa käskyä. Tappaminen on pahaa:
        Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus (Kristuksen) lain täyttämys.
        Viimeisellä tuomiolla kysytään, ei sapatinviettoa eikä Mooseksen lain täyttämistä, vaan Kristuksen lain täyttämistä: minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda.
        Ne, jotka ovat uudesti syntyneitä Jumalan lapsia, luonnostaan täyttävät uuden liiton eli Kristuksen lain: Kantakaa toistenne kuormia.
        Vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos tapat minut, rikot Jeesuksen antamaa käskyä. Tappaminen on pahaa:

Viimeisellä tuomiolla ei kysytä mitään mitä ihminen on tehnyt, vaan silloin ne, jotka ovat Hengessä Jumalan lapsia, pääsevät taivaaseen. Ne, jotka ovat jo täällä ajassa olleet Jumalaan Hengen kautta yhteydessä, joissa on se pelastuksen sinetti. Asia on niin yksinkertainen ja siten me pelastumme emme itsemme kautta, vaan armon Hengen kautta, Jonka Jumala on lahjoittanut. Ainut tehtävämme on vaalia tuota Henkeä, sillä se on elävä Henki eikä mitään teologinen henki, jonka saa kuin kaikki sopivat teologiset askelmerkit ovat kohdallaan.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      127
      3148
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      38
      2513
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2435
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      2178
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1700
    6. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      26
      1415
    7. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      173
      1410
    8. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      283
      1257
    9. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      292
      1248
    10. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      63
      1090
    Aihe