Kännyköiden keräily kouluissa ei poista oppimisvaikeuksia kokonaan

Anonyymi-ap

Kännykkä on viestintäväline ja peliväline ja jos sitä ei saa käyttää koulussa sitä käytetään kotona ja koulumatkoilla. Sen käyttö vie kuitenkin oman aikansa. Tunneilla tietysti keskittymiskyky häiriintyy itseltä ja sivullisilta. Olen kauhukseni katsellut koulusta palaavia alaluokkalaisia, jotka kävelevät katujen ylitse kännykkäänsä tuijotellen, tai istuvat lumipenkalla bussia odotellen kännykkä tiiviisti silmien edessä. Kännykän jatkuva käyttö on tutkimusten mukaan lisännyt likinäköisyyttä. Kännykkä päällä ihan kehossa kiinni on aiheuttanut myös tutkimusten mukaan terveyshaittoja. Opettajan pitäisi pystyä opettamaan kännykän järkevää käyttöä ja vastuullisuutta. Vaikka kännykät poistettaisiin kokonaan , oppimistulokset eivät ehkä muuttuisi odotetulla tavalla. Kännykkä mukana kuitenkin lisää lapsen turvallisuuden tunnetta, kun voi koulupäivän aikana olla yhteydessä vanhempiinsa tai käyttää vaikka tarvittaessa hätäpuhelinta. Ketään ei saa kuvata tietämättään, ei kavereita eikä opettajaa, saati suunnitella kuvattavia väkivaltatilanteita, pitäisi olla itsestään selvä asia. Opettajan pitäisi pystyä tekemään opetuksestaan kännykkää kiinnostavampi. Voi olla että myös opettajien opettamisen taidot ovat laskeneet. Oli aika jolloin oppilaat pelkäsivät opettajiaan, nyt koulutovereitaan. Pelko on oppimisen kannalta huono kaveri. Tutkimuksien avulla olisi mahdollista kartoittaa oppilaiden omia mielipiteitä tilanteesta. Perempi olisi jos voitaisiin käyttää tunneilla tietokoneita entistä enemmän ja saada opetus mielenkiintoisemmaksi.

4

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Samaa mieltä. Kyllä silti vissiin pitäis saada jonkinlainen kännykkäkielto, vaikka vain oppitunnin ajaksi ja opettajalle oikeus käyttää tarvittaessa lieviä voimakeinoja. Lisäksi käsittääkseni eräs iso kasvanut ongelma on motivaation puute, jossa taustalla voi olla vaikkapa haitallisesti löysä kasvatus. Motivoitunut oppilas ei tarvi opettajan ohjausta siihen, että jättää oppitunnin/luennon alkaessa tiktokit ja ottaa äänen pois.

      lajijasuris

    • Kännykän räplääminen korostaa nopean mielihyvän saamista mistä tahansa mielenkiintoisesta. Mikäli sellaista ei muutoin ole saatavissa, on sellaiseen tottunut yksilö varmastikin tylsistynyt ellei jopa suorastaan ahdistunut, alakuloinen taikka jotain vakavampaakin.

      Nykyään oppilaille ei anneta edes numeroita, vaan jokin sanallinen ympäripyöreä "arvostelu", joka ei merkitse lapselle yhtikäs mitään.

      Kännykkää räplätessä saa välittömän palautteen ja palkkion niin sosiaalisesta mediasta kuin peleistä ja muusta sellaisesta. Kuinka esität asian ihmistaimelle, että koulussa kannattaa opetella asioita, jotka eivät nyt vaikuta mielenkiintoisilta, mutta ovat hyvin osattuina eduksi tulevina vuosina ja vuosikymmeninä. Sellainen ei tarkoita mitään lapselle, joka on tottunut saamaan palkinnon/rangaistuksen tekemisistään noin sekunnissa.

      Kännykät, pelit ja sosiaalinen media ovat tulleet osaksi nyt lapsina ja nuorina olevia sukupolvia, joten kännykän kieltäminen kokonaan ei ole mikään ratkaisu. Sen sijaan kasvatuksessa ja opettamisessa tulisi kenties painottaa enemmän viivytetyn tyydytyksen palkitsevaa tunnetta vaikeassa ja aikaa vievässä asiassa verrattuna nopeaan mielihyvään jostakin helposta asiasta.

      Keskittyminen ja pitkäjänteisyys ovat taitoja, jotka joillakin ovat helpommin omaksuttavissa kuin muilla, mutta harjoittelemalla niitäkin oppii. Ja kenties juuri niiden opettamiseen olisi syytä keskittyä ainakin alemmilla alaluokilla nykyään. Yläluokilla ne varmaan sitten osattaisiin sen verran, että oikeisiin kouluaineisiin pystyttäisiin keskittymään tarvittavan ajan.

    • Anonyymi

      Eihän noilta kultamussukoilta voi mitään kieltää, tarumatisoituvat samantien

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

      Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      99
      1556
    2. Kerran oltiin mekin kahdestaan

      Saanko sanoa, että minua kyllä vähän huvitti jälkeenpäin? Olit kuin vapiseva jänis ketun vieressä valmis loikkimaan paik
      Ikävä
      13
      1256
    3. Ozzy Osbourne on kuollut

      Kevyet mullat ja R.I.P. Ei soi enää Paranoid.
      Maailman menoa
      234
      1243
    4. Persut yritti estää somalinaista väittelemästä lääketieteen tohtoriksi

      Yrittivät saada hänet lähihoitajakouluun, vaikka pärjäsi hyvin koulussa. Nyt hän on yliopistossa väitellyt lääketieteen
      Maailman menoa
      270
      1132
    5. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      179
      1013
    6. Naiset, naiset

      Älkää antako painonne nousta. Naisella ylipaino ei ole hyvä.💝
      Ikävä
      141
      1010
    7. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1009
    8. Oikeasti, voitais mennä kahville

      ja jutella niin kuin normi-ihmiset. Kyllä toivon sitä. En pelkää kohdata enkä istua sun kanssa samassa pöydässä. Miten o
      Ikävä
      81
      1009
    9. Yritin keväällä unohtaa sinut nainen

      mutta siinä kävi niin, että ikävä tuli korkoineen takaisin. Niin että mikä taikavoima sinulla on minuun, sitä joutuu mie
      Ikävä
      33
      852
    10. No mitä nyt

      Ollaanko vaiko eikö olla? Miehelle.
      Ikävä
      74
      849
    Aihe