{Kuva} Joulukalkkuna

Vietettiin sukulaisten ja ystävien kanssa pienimuotoset pikkujoulut. Nyyttikesti-tyylillä. Sovittiin, että tarjottavat olisivat jotain muuta kuin perinteisiä jouluruokia. Muuten menu on vapaa.

Olen syksyn aikana kertonut palstalla, kuinka minun tekisi mieli pastaa kalkkunaa. Se olisi kevyttä syötävää. Nyt siihen tuli tilaisuus. Kalkkuna onnistui yli odotusten ja oli oikein hyvää. 😊

https://aijaa.com/DAXBhM

Ihanaa joulunalusaikaa kaikille! 🧑‍🎄🤶🍗🎄

T: joulukalkkuna

PS. Mitä syötävää, tai juotavaa itse veisitte pikkujoulun nyyttäreihin?

54

390

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Voisin syödä nuo appelsiinit.

• Ne appelsiinit meni siitä ensimmäisenä.

Kyllä se kalkkunakin kelpasi.

Raatokuva, ei suositella herkille!
        https://aijaa.com/R2GKnL

• Kalkkuna meni se aika nopeasti ja hyvin on kaluttu jopa tuo raatokin. Mitään soppaa en lähtenyt siitä väsäämään, koska ei oltu kotinurkissa. Enkä ala mitään raatoja roudaamaan kotiin. 😄

• Anonyymi

Kalkkuna on hifistelyä. Kerran tein muuten vain pakastebroilerin. Hieroin siihen käsin maustesekoitusta ja annoin olla uunissa matalalla lämmöllä ja lopuksi nostin lämpötilan hetkeksi korkeammalle.

Sen kylkeen tein toki porkkanaperunamuusia. Mutta tiedä sitten liittyikö tämä aiheeseen, mutta kuten tavallista se nahka oli parasta.

>simiti<

• Kuulostaa hyvältä. Tuon kalkkunan paistoin paistopussissa. Pysyy mehevänä, eikä kuivu. 😊
        Itse en syö nahkaa ollenkaan.

• Anonyymi
        tosi.typy kirjoitti:

Kuulostaa hyvältä. Tuon kalkkunan paistoin paistopussissa. Pysyy mehevänä, eikä kuivu. 😊
        Itse en syö nahkaa ollenkaan.

No eihän siitä toki pussissa tulekkaan rapeaa. Siitä tulee sellaista limaista lötköä.

Toki itsekin saattaisin laittaa kalkkunan pussiin, koska en ole sellaista koskaan paistanut. En kyllä usko, että ilman pussiakaan menisi pilalle ja lisäksi tulisi rapea nahka.

>simiti<

• Anonyymi kirjoitti:

No eihän siitä toki pussissa tulekkaan rapeaa. Siitä tulee sellaista limaista lötköä.

Toki itsekin saattaisin laittaa kalkkunan pussiin, koska en ole sellaista koskaan paistanut. En kyllä usko, että ilman pussiakaan menisi pilalle ja lisäksi tulisi rapea nahka.

>simiti<

Itse paistan kalkkunan paistopussissa, koska se helpottaa paistamista ja siivoamista. Kalkkunan voi aivan hyvin paistaa myös ilman pussia. Se vaan saattaa kuivua, jos ei muista säännöllisin väliajoin kostuttaa sitä paistonesteellä.
        Itse koen tuon kostuttamisen rasittavana, siksi valitsen paistopussin.

• Anonyymi

En ole koskaan ollut nyyttäripikkujouluissa.. jos nyt kuitenkin sellaisia viettäisin niin kysyisin muilta osallistujilta mitä tuon 😂. Punaviiniä veisin juomapuoleksi, se on selvää.

- Sheena

• Ainahan sitä jotain keksii. Vaikka jälkiruokia. Kaveri toi itse tekemän mustikkapiirakan. Oli kuulemma aika tyhjentää pakastinta ja mustikat veivät siellä liikaa tilaa.

Juomapuoli on aina tervetullutta. 😊

• Kalkkuna on hyvää ruokaa, mutta sen paistaminen on hankalaa, sillä siitä tulee helposti kuiva (eli vaatii kokemusta). Meillä oli kauan sitten kalkkunoita, hanhia ja ankkoja ja muutamia niistä syötiin (ketut ja supikoirat söivät niistä melkein kaikki).
      Ankka on tuosta sarjasta ruokana selvästi paras.
      Hanhen munat taas ovat leivonnassa parhaat (suuria ja vatkautuivat hyvin, mutta vatkautuvuuteen saattaa olla syitä myös ruokinnassa).

• Ai niin ja pitäisi opetella leipomaan lusikkaleipiä, sillä niitä voisi viedä mukanaan.
        Kunnollisia ei löydä helposti mistään kaupasta.

• Paistopussi on kätevä. Mehut pysyy sisällä, eikä kalkkuna kuivu liikaa. Itse en ole maistanut ankanlihaa, mutta oletan sen maistuvan kalkkunalle.

• buddy-love kirjoitti:

Ai niin ja pitäisi opetella leipomaan lusikkaleipiä, sillä niitä voisi viedä mukanaan.
        Kunnollisia ei löydä helposti mistään kaupasta.

Tuo lusikkaleipien ohje näyttää helpolta. Se olisi varmasti nyyttikestien vetonaula.

Lusikkaleivät
        https://youtu.be/X8sHZwQIftg?si=SNchsQTV5BzAQnKw

• tosi.typy kirjoitti:

Tuo lusikkaleipien ohje näyttää helpolta. Se olisi varmasti nyyttikestien vetonaula.

Lusikkaleivät

Seurasin joskus pienenä vierestä kun äitini teki noita ja systeemi oli melko sama, mutta minusta sitä voi-sokeriseosta kuumennettiin vielä sekoittamisen jälkeen (ja minusta vaikutaa, että tuo on juuri erona siihen miten ne leipomoissa nykyään tekevät).
        Pitäisi ryhtyä joskus testaamaan.

• buddy-love kirjoitti:

Seurasin joskus pienenä vierestä kun äitini teki noita ja systeemi oli melko sama, mutta minusta sitä voi-sokeriseosta kuumennettiin vielä sekoittamisen jälkeen (ja minusta vaikutaa, että tuo on juuri erona siihen miten ne leipomoissa nykyään tekevät).
        Pitäisi ryhtyä joskus testaamaan.

Muistat vaan, että ne saavat olla uunissa vain 10 min. Ajastin päälle, tai seisot vieressä. Muuten tulee mustia ja palaneita kekäleitä.
        Tuossa videolla leipurilla oli vanhan mallinen ruokalusikka. Sillä tulee oikean muotoisia lusikkaleipiä. Nykyaikaiset ruokalusikat ovat muodoltaan pyöreämpiä ja matalampia.

Mitä hilloa laittaisit väliin?

• tosi.typy kirjoitti:

Muistat vaan, että ne saavat olla uunissa vain 10 min. Ajastin päälle, tai seisot vieressä. Muuten tulee mustia ja palaneita kekäleitä.
        Tuossa videolla leipurilla oli vanhan mallinen ruokalusikka. Sillä tulee oikean muotoisia lusikkaleipiä. Nykyaikaiset ruokalusikat ovat muodoltaan pyöreämpiä ja matalampia.

Mitä hilloa laittaisit väliin?

Väliin ehdottomasti vattuhilloa, josta on poistettu siemenet.
        (muutenkin hilloista pitäisi poistaa hampaiden väleihin juuttuvat siemenet)

• tosi.typy kirjoitti:

Paistopussi on kätevä. Mehut pysyy sisällä, eikä kalkkuna kuivu liikaa. Itse en ole maistanut ankanlihaa, mutta oletan sen maistuvan kalkkunalle.

Ankan ja kalkkunan maussa on suuri ero ja ankka on lisäksi hyvin rasvainen lintu, eli se ei kuiva huolimattomasti paistettunakaan.
        Sinun pitää joskus käydä ravintolassa, joka tarjoilee ankkaa, sillä minusta se on linnuista paras.

• buddy-love kirjoitti:

Väliin ehdottomasti vattuhilloa, josta on poistettu siemenet.
        (muutenkin hilloista pitäisi poistaa hampaiden väleihin juuttuvat siemenet)

Aina. Siemenet jymähtää niin vaikeisiin hampaankoloihin, ettei niitä meinaa saada pois. Ehdottomasti siemenet pois hilloista.

Vadelmahillo on paras vaihtoehto. Tuossa videolla leipurilla oli ilmeisesti omenahilloa (en ole aivan varma).

• buddy-love kirjoitti:

Ankan ja kalkkunan maussa on suuri ero ja ankka on lisäksi hyvin rasvainen lintu, eli se ei kuiva huolimattomasti paistettunakaan.
        Sinun pitää joskus käydä ravintolassa, joka tarjoilee ankkaa, sillä minusta se on linnuista paras.

Täytyy laittaa korvan taakse. Mielelläni maistan ankkaa, kunhan se on hyvin valmistettu. En vastusta uusia makuja. Paitsi merenelävissä ja nilviäisissä. Niihin suhtaudun skeptisesti.

Itse en lähtisi kokeilemaan ankan paistamista, siitä saattaisi tulla katastrofi.

Kalkkunan paistamisen ohjeessa oli n. 40 min. kiloa kohti, uunin alatasolla ja matalalla lämmöllä. Laitoin vielä varmuuden vuoksi paistomittarin.

• tosi.typy kirjoitti:

Täytyy laittaa korvan taakse. Mielelläni maistan ankkaa, kunhan se on hyvin valmistettu. En vastusta uusia makuja. Paitsi merenelävissä ja nilviäisissä. Niihin suhtaudun skeptisesti.

Itse en lähtisi kokeilemaan ankan paistamista, siitä saattaisi tulla katastrofi.

Kalkkunan paistamisen ohjeessa oli n. 40 min. kiloa kohti, uunin alatasolla ja matalalla lämmöllä. Laitoin vielä varmuuden vuoksi paistomittarin.

Itse olen melko epäluuloinen ruokien suhteen ja haluan tietää mitä syön.
        (lapsena usein vakuuteltiin jonkin olevan hyvää ja ainakin pitää maistaa - ja lähes aina kyseessä oli suuri pettymys)

• buddy-love kirjoitti:

Itse olen melko epäluuloinen ruokien suhteen ja haluan tietää mitä syön.
        (lapsena usein vakuuteltiin jonkin olevan hyvää ja ainakin pitää maistaa - ja lähes aina kyseessä oli suuri pettymys)

On järkevää suhtautua uusiin ruokiin ja makuihin epäluuloisesti. Pahimmassa tapauksessa niistä saa vatsavaivoja ja huonon olon.

En usko, että koskaan pääset yli siitä voileipäkakkutraumastasi. Koko lapsuus pilattu!

• tosi.typy kirjoitti:

Lusikkaleivät

Minä laitan lusikkaleipätaikinaan kohotusaineeksi soodaa enkä leivinjauhetta.

Äitini pyörähtäisi haudassaan, jos näkisi, että lusikkaleipiä tehdään ruokalusikalla 😬 Ne tehdään ehdottomasti teelusikalla, että ne ovat siroja! Ei niiden ole tarkoitus olla sentään mitään hiivaleipiä..

Minulla on äidin perintönä muutama tietyn mallinen Savoniaa syvempi ja hieman terävämpikärkinen teelusikka, jotka toimivat muotteina. ☺️

Uunit ovat tietenkin erilaisia, mutta minä paistan puolikkaita vain 150, max 160 asteessa n. 8-10min. Pikkuleipien ei kuulu olla kovin tummia, vaan mieluummin vaaleita.

• Xena-183 kirjoitti:

Äitini pyörähtäisi haudassaan, jos näkisi, että lusikkaleipiä tehdään ruokalusikalla 😬 Ne tehdään ehdottomasti teelusikalla, että ne ovat siroja! Ei niiden ole tarkoitus olla sentään mitään hiivaleipiä..

Minulla on äidin perintönä muutama tietyn mallinen Savoniaa syvempi ja hieman terävämpikärkinen teelusikka, jotka toimivat muotteina. ☺️

Uunit ovat tietenkin erilaisia, mutta minä paistan puolikkaita vain 150, max 160 asteessa n. 8-10min. Pikkuleipien ei kuulu olla kovin tummia, vaan mieluummin vaaleita.

Tekeekö sooda taikinasta kuohkeampaa, tai helpommin lusikoitavaa? Itse en ole koskaan kokeillut leipoa lusikkaleipiä.

Tuossa videolla leipuri mainitsee, että teelusikka olisi parempi, mutta sopivaa ei löytynyt juuri siihen hätään.

Mitä hilloa laittaisit väliin? Videolla leipuri ilmeisesti laittaa omenahilloa.

• tosi.typy kirjoitti:

On järkevää suhtautua uusiin ruokiin ja makuihin epäluuloisesti. Pahimmassa tapauksessa niistä saa vatsavaivoja ja huonon olon.

En usko, että koskaan pääset yli siitä voileipäkakkutraumastasi. Koko lapsuus pilattu!

Siihen pilaamiseen kuuluu myös vasikkahyytelö, jonka mainostettiin olevan ihan parasta ruokaa.
        Ei ollut.

• Xena-183 kirjoitti:

Saisivat tehdä tuohon tarkoitukseen koko pellin kokoisen muotin.
        Siis muotti pöydälle ja sitten lastalla vedetään kolot täyteen ja muotti käännetään pellille, jonka päälle kololliset putoavat kukin omalle kohdalleen.
        Varmaan muotin pitäisi olla peltiä, jossa on silikonipinnoite (en pidä teflonista, sillä se aiheuttaa elimistössä ikäviä ilmiöitä, vaikka siitä ei juuri puhuta). Tai sitten kokonaan silikonia, mutta silloin se olisi kallis.

• tosi.typy kirjoitti:

Tekeekö sooda taikinasta kuohkeampaa, tai helpommin lusikoitavaa? Itse en ole koskaan kokeillut leipoa lusikkaleipiä.

Tuossa videolla leipuri mainitsee, että teelusikka olisi parempi, mutta sopivaa ei löytynyt juuri siihen hätään.

Aloin miettiä, että perinteisin aine taitaa olla tämä:

https://www.apteekkituotteet.fi/Hirvensarvisuola-30-g

• tosi.typy kirjoitti:

No tuota.. siinä äidin ohjeessa on soodaa eikä leivinjauhetta.. En minä tiedä miksi 😁 Niin on vain aina tehty ja niin tekee tyttäreni sekä hänen kaksi serkkuaan, jotka olen opettanut tekemään lusikkaleipiä.

Kyllä meillä useammin käytettiin siellä välissä vaaleaa (omena-) marmeladia, mutta olemme laittaneet myös punaista, kuten vadelmamarmeladia.

Lusikkaleivät on muuten muotoiltava silloin, kun taikina on vielä lämmintä, eli taikina ei saa olla kovin iso kerrallaan, jos pikkuleipiä tekee yksin. Lisäksi me myös laitamme marmeladin väliin ja pyörittelemme pikkuleivät sokerissa heti kuumina, kun ne ovat tulleet uunista. Siinä näpit meinaa palaa..
        Mutta kummitätini (isän sisko) on myös sanonut, että tarttuu se sokeri myös jäähtyneisiin pikkuleipiin. - Siinä on varmaan kahta koulukuntaa. 🙂

• buddy-love kirjoitti:

Saisivat tehdä tuohon tarkoitukseen koko pellin kokoisen muotin.
        Siis muotti pöydälle ja sitten lastalla vedetään kolot täyteen ja muotti käännetään pellille, jonka päälle kololliset putoavat kukin omalle kohdalleen.
        Varmaan muotin pitäisi olla peltiä, jossa on silikonipinnoite (en pidä teflonista, sillä se aiheuttaa elimistössä ikäviä ilmiöitä, vaikka siitä ei juuri puhuta). Tai sitten kokonaan silikonia, mutta silloin se olisi kallis.

Se taikina vaan murenee tosi helposti. Vaarana on, että pikkuleivät menettävät muotonsa, vaikka toimitaan nopeastikin silloin, kun se taikina on vielä hieman lämmintä. 🤔

Sitäpaitsi, niiden leipominen on parhaimmillaan hyvin sosiaalinen tapahtuma. 😁

• buddy-love kirjoitti:

Siihen pilaamiseen kuuluu myös vasikkahyytelö, jonka mainostettiin olevan ihan parasta ruokaa.
        Ei ollut.

Hahaa! Tytinää. :D
        Meidän mummon herkkua. Mummo teki aina tytinästä herkkuvoileipiä ja tarjoili niitä vieraille. Silloin piti tehdä huomaamaton katoamistemppu.
        Myönnän, se on pahaa. Se näyttää ja maistuu epäilyttävältä.

Nyt tulee ikäviä mielikuvia menneisyydestä. Hyi!

• Xena-183 kirjoitti:

No tuota.. siinä äidin ohjeessa on soodaa eikä leivinjauhetta.. En minä tiedä miksi 😁 Niin on vain aina tehty ja niin tekee tyttäreni sekä hänen kaksi serkkuaan, jotka olen opettanut tekemään lusikkaleipiä.

Kyllä meillä useammin käytettiin siellä välissä vaaleaa (omena-) marmeladia, mutta olemme laittaneet myös punaista, kuten vadelmamarmeladia.

Lusikkaleivät on muuten muotoiltava silloin, kun taikina on vielä lämmintä, eli taikina ei saa olla kovin iso kerrallaan, jos pikkuleipiä tekee yksin. Lisäksi me myös laitamme marmeladin väliin ja pyörittelemme pikkuleivät sokerissa heti kuumina, kun ne ovat tulleet uunista. Siinä näpit meinaa palaa..
        Mutta kummitätini (isän sisko) on myös sanonut, että tarttuu se sokeri myös jäähtyneisiin pikkuleipiin. - Siinä on varmaan kahta koulukuntaa. 🙂

Tästä on ehdottomasti vedettävä johtopäätös, lusikkaleipien leipominen on taito- ja tekniikkalaji. Varmasti ovat herkullisia. 😊

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Ei ainakaan paljon mainostettu Pekingin ankka. Kyllä kotimainen broileri sen mennen tullen ja vielä palatessakin voittaa! Kahdesti olen sen itse Pekingissä todennut, tyyriissä ravintolassa.

• tosi.typy kirjoitti:

Kaveri käyttää Hirvensarvisuolaa kesämökin marjapensaiden suojaukseen. Se pitää linnut loitolla.

Ilmeisesti lintujen hajuaistissa on eroja, sillä silloin kun meillä oli niitä hanhia, niin ne yrittivät mennä uimaan autonpesusankoon ja joivat sitä pesuaineista vettä. Eli siis hanhet eivät ainakaan haista juuri mitään.
        Lintujen aisteja pitäisi tutkia enemmän.

• Xena-183 kirjoitti:

Se taikina vaan murenee tosi helposti. Vaarana on, että pikkuleivät menettävät muotonsa, vaikka toimitaan nopeastikin silloin, kun se taikina on vielä hieman lämmintä. 🤔

Sitäpaitsi, niiden leipominen on parhaimmillaan hyvin sosiaalinen tapahtuma. 😁

Sosiaalisuskriteeri saattaa poistaa työllistävyyshaitan.
        Tosin itse leivon aina yksin, joten ehkä haaveilen edelleen siitä tehokkaasta muotista.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei ainakaan paljon mainostettu Pekingin ankka. Kyllä kotimainen broileri sen mennen tullen ja vielä palatessakin voittaa! Kahdesti olen sen itse Pekingissä todennut, tyyriissä ravintolassa.

Kiinassa turisteille ei ankka ole välttämättä ankkaa, sillä siellä on tapana huijata asiakasta niin paljon kuin vain mahdollista.

• buddy-love kirjoitti:

Ilmeisesti lintujen hajuaistissa on eroja, sillä silloin kun meillä oli niitä hanhia, niin ne yrittivät mennä uimaan autonpesusankoon ja joivat sitä pesuaineista vettä. Eli siis hanhet eivät ainakaan haista juuri mitään.
        Lintujen aisteja pitäisi tutkia enemmän.

Ne hanhet eivät varmaankaan ole marjapensaiden kimpussa, vaan pikkulinnut ja räkättirastaat.
        Siellä apteekin linkissä mainittiin jotain marjapensaista ja niiden suojaamisesta.

• buddy-love kirjoitti:

Sosiaalisuskriteeri saattaa poistaa työllistävyyshaitan.
        Tosin itse leivon aina yksin, joten ehkä haaveilen edelleen siitä tehokkaasta muotista.

Useammin minäkin yksin muuten leivon, mutta juurikin nuo lusikkaleivät kulkevat meidän suvussa perinnereseptinä ja niitä on aina ollut sukujuhlissa tarjolla.
        Kaksi veljentytärtäni ovat aiemmin pyytäneet, että opetin heitä leipomaan niitä . Myös yksi lasteni serkku heidän isänsä puolelta rakastaa lusikkaleipiä ja on lapsesta saakka pistellyt niitä juhlissa poskeensa kuin leipää.. 😬 - Aikuistuttuaan hänkin pyysi perehdytystä niiden leipomiseen, jotta hän osaa jatkossa leipoa niitä itselleen. 😁

• tosi.typy kirjoitti:

Ne hanhet eivät varmaankaan ole marjapensaiden kimpussa, vaan pikkulinnut ja räkättirastaat.
        Siellä apteekin linkissä mainittiin jotain marjapensaista ja niiden suojaamisesta.

Niin mainitsevat, mutta onkohan tuota tehoa testattu luotettavasti.
        Tietysti ammoniakki saattaa haista linnun mielestä kissalle ja se karttaisi hajua siksi, mutta kuinka tarkka noiden lintujen hajuaisti on.

Täällä on kyllä yleensä runsaasti räkättejä, eli testaus olisi mahdollista.

• Xena-183 kirjoitti:

Useammin minäkin yksin muuten leivon, mutta juurikin nuo lusikkaleivät kulkevat meidän suvussa perinnereseptinä ja niitä on aina ollut sukujuhlissa tarjolla.
        Kaksi veljentytärtäni ovat aiemmin pyytäneet, että opetin heitä leipomaan niitä . Myös yksi lasteni serkku heidän isänsä puolelta rakastaa lusikkaleipiä ja on lapsesta saakka pistellyt niitä juhlissa poskeensa kuin leipää.. 😬 - Aikuistuttuaan hänkin pyysi perehdytystä niiden leipomiseen, jotta hän osaa jatkossa leipoa niitä itselleen. 😁

Hyvä että perinne jatkuu. Monissa suvuissa tuokin taito on jo kadonnut.
        (yleensäkin ihmisten kyvykkyys on kaventunut ja on hämmästyttävää miten niin monet asiat ovat useimmille nykyään mahdottomia)

((oma kakkuharrastukseni alkoi siitä, että lapsena sain kakkua mielestäni aivan liian harvoin ja oli siis pakko opetella tekemään itse))

• buddy-love kirjoitti:

Hyvä että perinne jatkuu. Monissa suvuissa tuokin taito on jo kadonnut.
        (yleensäkin ihmisten kyvykkyys on kaventunut ja on hämmästyttävää miten niin monet asiat ovat useimmille nykyään mahdottomia)

((oma kakkuharrastukseni alkoi siitä, että lapsena sain kakkua mielestäni aivan liian harvoin ja oli siis pakko opetella tekemään itse))

Tuo näyttää olevan toimiva motivaattori. 😁
        Äitini oli hyvä leipomaan (ja laittamaan ruokaa), kuten myös molemmat mummuni.
        Yksi parhaista lahjoista, mitä olen koskaan saanut äidiltä, oli iso ruutuvihko, johon hän on omin käsin kirjoittanut perheeni tärkeimmät perinnereseptit ja sen lisäksi hän myös oli leikannut ja liimannut sinne muitakin hyviä reseptejä ja teki lopuksi sisällysluettelon.

Vihko on muutenkin koristeltu kauniilla kuvilla ja siinä on omistuskirjoitus minulle: "Vanhoja ja hyväksi havaittuja ohjeita Jouluna 2000. - Aloin tehdä aatonaattoiltana ja sain valmiiksi tapaniniltana. Mukavia lukuhetkiä. Äiti" ❤️

• buddy-love kirjoitti:

Niin mainitsevat, mutta onkohan tuota tehoa testattu luotettavasti.
        Tietysti ammoniakki saattaa haista linnun mielestä kissalle ja se karttaisi hajua siksi, mutta kuinka tarkka noiden lintujen hajuaisti on.

Täällä on kyllä yleensä runsaasti räkättejä, eli testaus olisi mahdollista.

Siellä apteekin linkissä annettiin myös annosteluohje. Kaveri oli laittanut sekoituksen vanhaan ja puhtaaseen, 2 l limupulloon.
        Se pullo oli osaksi upotettu maahan, marjapensaan juurelle, jotta se pysyy paikoillan.
        Heillä se toimi ja he pystyivät kerämään pensaista marjasatoa.

• Xena-183 kirjoitti:

Tuo näyttää olevan toimiva motivaattori. 😁
        Äitini oli hyvä leipomaan (ja laittamaan ruokaa), kuten myös molemmat mummuni.
        Yksi parhaista lahjoista, mitä olen koskaan saanut äidiltä, oli iso ruutuvihko, johon hän on omin käsin kirjoittanut perheeni tärkeimmät perinnereseptit ja sen lisäksi hän myös oli leikannut ja liimannut sinne muitakin hyviä reseptejä ja teki lopuksi sisällysluettelon.

Vihko on muutenkin koristeltu kauniilla kuvilla ja siinä on omistuskirjoitus minulle: "Vanhoja ja hyväksi havaittuja ohjeita Jouluna 2000. - Aloin tehdä aatonaattoiltana ja sain valmiiksi tapaniniltana. Mukavia lukuhetkiä. Äiti" ❤️

Hieno ja tärkeä lahja.
        Sinun kannattaa tehdä tuosta perinne.

• tosi.typy kirjoitti:

Siellä apteekin linkissä annettiin myös annosteluohje. Kaveri oli laittanut sekoituksen vanhaan ja puhtaaseen, 2 l limupulloon.
        Se pullo oli osaksi upotettu maahan, marjapensaan juurelle, jotta se pysyy paikoillan.
        Heillä se toimi ja he pystyivät kerämään pensaista marjasatoa.

Mielenkiintoinen systeemi.
        Ehkäpä testaan tuota.

• Nyt on kyl paha kysymys, ehkä jtn herkkuja, esim. pipareita tai sipsiä! :)

• Sinulla on mielenkiintoinen nimimerkki. Oletko aivan itse keksinyt sen, vai oletko Randen vieraileva pikkuserkku?

Piparit ja sipsit ovat nyyttäreihin hyvä vaihtoehto.

• tosi.typy kirjoitti:

Sinulla on mielenkiintoinen nimimerkki. Oletko aivan itse keksinyt sen, vai oletko Randen vieraileva pikkuserkku?

Piparit ja sipsit ovat nyyttäreihin hyvä vaihtoehto.

Ihan itse keksin. :D

• randommmmmmm_ kirjoitti:

Ihan itse keksin. :D

Hmmmm ... vähän epäilen.
        Vanhan sananlaskun mukaan, "Imitaatio on aidointa imartelua".

• Anonyymi

En kyllä kalkkunaa edes maistaisi, siinä on joku juttu ettei vaan mene mutta onneksi olkoon niille joille kelpaa.

Mitäköhän sitä veisi? varmaankin viinaa tai viiniä, riippuisi vähän porukasta.

-harmiseikirj-

• Juomat ovat tervetulleita nyyttikesteihin.

Ei kaikesta tarvitse tykätä. Makuja on monia.
        Itse paistoin pipareita. Tein viime viikolla isomman satsin, niitä riitti vielä nyyttäreihinkin.

(tämä kuva on jo ollut palstalla)
        https://aijaa.com/KOiyOH

• Näyttipä teidän kalkkuna herkulliselta 👍😋

Ehkä tekisin nyyttäreihin vaikka suolaisia pasteijoita tai jonkin kahvikakun. Kenties taatelikakun, tai jos olisin oikein ajoissa leiponut, niin englantilaisen hedelmäkakun. 🙂

• Kiitos. Hyvää se kalkkuna oli, vaikka ei tuo nyt niin kaunis ollut. Ainakin oli kypsää. Helposti irtosi lihat luistaan. 😄🍗

Suolaiset pasteijat menevät nyyttikesteissä varmasti kaupaksi. Niitä kannattaa tehdä runsaasti. Kakut sopivat jälkiruokapöytään. Ihania herkkuja moneen makuun. 😊

• Anonyymi

"PS. Mitä syötävää, tai juotavaa itse veisitte pikkujoulun nyyttäreihin?"
      Mitä ne sellaiset ovat?
      Ihan oikeasti, en tiedä. Olenhan vasta 80 v joten en voi kaikkea tietää...

• Hätätilanteissa, kuten yllätykselliset nyyttikestit, voi kaupasta hakea vaikka pussillisen Kettukarkkeja. Ei se niin tarkkaa ole. Jokainen osallistuu ja tuo jotain, oman mielensä mukaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3352
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3147
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      2570
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2528
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1943
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1840
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1465
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82