Mä tässä mietin (ja pahoitin mielenikin melkein), että tämä viime aikojen, noin suunnilleen koronasta alkanut mielensäpahoittamisen vyöry mistä tahansa ja suunnilleen kaikesta, kollektiivinen oksentaminen kaiken päälle ei oikeastaan olekaan sitä. Se ei ole jotain uutta mielensä pahoittamista jostain, vaan se on oikeastaan suiden avaamista (julkisesti) siitä, mikä nyt ketäkin sattuu kulloinkin närästämään jollain tavalla. Tänään tuo, huomenna se, ylihuomenna tämä jne.
Yhdistävä tekijä näille närästysyrjöille ei ole mielensä pahoittaminen jostain itsessään, vaan se, että Suomessa on vihdoin opittu sanomaan ääneen mikä vituttaa. Toinen yhdistävä tekijä on se, että närästysyrjöjen sanomaa ei pahemmin mietitä, kunhan nyt vaan roiskaistaan ne yrjöt maailmalle, muiden silmille, whatever. Mikä johtaa kolmanteen yhteiseen tekijään, siihen että oksennetaan omaa pahaa oloa muiden päälle asiaa sen tarkemmin miettimättä, toisin sanoen ei pahemmin harkita mitä sanotaan, eikä ainakaan yritetä miettiä muiden näkemyksiä/kokemuksia asioista, vaan lähinnä halutaan saada toiset tietoiseksi omasta vitutuksesta ja myös vittuuntuneiksi, koska se voi lievittää omaa pahaa oloa, mutta vaikkei, niin ainakin muilla on yhtä paha olla kuin itsellä.
Tähän tuo lisämausteensa, mutta vain sivuhyötynä oksennuksella saavutettu eri asteinen julkisuus. Joskus se on julkisuutta kaveripiirin sisällä (minä ja kolme muuta), joskus vaikkapa työyhteisöjulkisuutta (minä ja ne kuusi muuta), mutta mahdollisesti jopa valtakunnan tasoista julkisuutta (minä ja ne 200 muuta).
Summa summarum, Suomessa on alettu oppia sanomaan melkein suoraan, että nyt vituttaa jokin, vittuuntukaa kaikki tekin joille asiani kerron. Meillä on hämmentävä yhteiskunta...
Mielensäpahoittaminen, NOW!
84
884
Vastaukset
- Anonyymi
Pysyttelen kaukana oksentajista.
- Anonyymi
😋😍😋😍😋😍😋😍😋
😍 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#18160679N
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
Pitääkö tämä käsittää niin, että tupisuu suomalainen on oppinut sanomaan asiansa ääneen? Huomionhakuisuuutta?
Vai onko tuollainen käytös vain aikuisten kiukkuportkuraivareiden ja mielensäpahoittamisen äänekäs ilmaisumuoto, jonka voisi sanoa myös toisin?
Lopputulos on joka tapauksessa sama. Kun kukaan ei välitä.Sekavan aloitukseni pohjaviesti oli (ehkä) se, että finski on oppinut puhumaan kun ketuttaa, eikä vain panemaan murheitaan henkisen mattonsa alle. Ja kun sitä on vasta alettu tekemään, niin läikkyyhän se välillä vähän ylikin.
Niin, se on totta, ketään ei kiinnosta 😂randombypasser kirjoitti:
Sekavan aloitukseni pohjaviesti oli (ehkä) se, että finski on oppinut puhumaan kun ketuttaa, eikä vain panemaan murheitaan henkisen mattonsa alle. Ja kun sitä on vasta alettu tekemään, niin läikkyyhän se välillä vähän ylikin.
Niin, se on totta, ketään ei kiinnosta 😂Jos ajatellaan vanhempaa sukupolvea, ne murisivat itsekseen ja äijät lähtivät hakkaamaan metsää (ottivat viinapullot mukaan). Ei silloin mielipiteitä julistettu kaikille, vaikka koko kylä kyllä tiesi kaikkien asiat sanomattakin. Vasta nykyinen sukupolvi on oppinut olemaan äänekkäämpi. Välillä vähän liikkaakin.
tosi.typy kirjoitti:
Jos ajatellaan vanhempaa sukupolvea, ne murisivat itsekseen ja äijät lähtivät hakkaamaan metsää (ottivat viinapullot mukaan). Ei silloin mielipiteitä julistettu kaikille, vaikka koko kylä kyllä tiesi kaikkien asiat sanomattakin. Vasta nykyinen sukupolvi on oppinut olemaan äänekkäämpi. Välillä vähän liikkaakin.
Niinhän se meni, tavalla tai toisella oltiin hiljaa, nieltiin asioita ja sitten korjattiin ketutusta jollain tavalla. Viinalla. Nyt on toinen soundi kitarassa ja se on hyvä, mutta sitä malttia kaipaisin, valitettaisiin vasta kun on kotvan harkittu oliko todella aihetta valittaa.
randombypasser kirjoitti:
Niinhän se meni, tavalla tai toisella oltiin hiljaa, nieltiin asioita ja sitten korjattiin ketutusta jollain tavalla. Viinalla. Nyt on toinen soundi kitarassa ja se on hyvä, mutta sitä malttia kaipaisin, valitettaisiin vasta kun on kotvan harkittu oliko todella aihetta valittaa.
Osa nuoremmasta sukupolvesta (ei kaikki) kokee olevansa jollain tavalla etuoikeutettuja. On vaikea ymmärtää tällaista asennoitumista, koska itse en käyttäytyisi noin. Johtuen, että minulla oli tiukka isä, joka asetti hyvin nopeasti rajat ja määräsi "asenteen korjausharjoituksia". Siinä ei ollut varaa niskoitteluun.
tosi.typy kirjoitti:
Osa nuoremmasta sukupolvesta (ei kaikki) kokee olevansa jollain tavalla etuoikeutettuja. On vaikea ymmärtää tällaista asennoitumista, koska itse en käyttäytyisi noin. Johtuen, että minulla oli tiukka isä, joka asetti hyvin nopeasti rajat ja määräsi "asenteen korjausharjoituksia". Siinä ei ollut varaa niskoitteluun.
Joo'o, olet varmaankin oikeassa tuon päätelmäsi kanssa. Ainakin jotain sen suuntaista pöhinää se on.
Mulla ei ollut niinkään kotoa käsin tarjolla asennekoulutusta, mutta kaduilta/kyliltä senkin edestä ja lisäksi tietty piti ihan itse opetella asennetta kuntoon kodin osalta, jotta hommat toimisivat. Elämä kyllä koulii.- Anonyymi
Sekavan aloitukseni pohjaviesti oli (ehkä) se, että finski on oppinut puhumaan kun ketuttaa, eikä vain panemaan murheitaan henkisen mattonsa alle. Ja kun sitä on vasta alettu tekemään, niin läikkyyhän se välillä vähän ylikin.
Niin, se on totta, ketään ei kiinnosta 😂Pitäisikö asiat jättää omaan mieleen painamaan loppu iäkski? Sekö on mielestäsi oksentamista että kertoo toiselle miltä hänen kohtelu tuntui?
- Anonyymi
Onko sun mielen joku pahoittanut?
Jaettu veetutus on paras ketutus.. tai jotakin..
Nähdäkseni tuo ilmiö on hyvinkin yleinen. Somen yleisyys saanut tuon ilmiön aikaan. Jokainen joka haluaa voi yrjötä omaa ketutustaan ulos milloin ja missä vain. Mitä useamman saa kettuuntumaan omasta veetutuksestaan, sen oikeutetummaksi tuo närästys tulee.
Ja siihen ainaiseen oman pahoinvointinsa yrjöämiseen someen.. niin.. siitä tulee riippuvaiseksi. Sitä oikein hakemalla hakee seuraavaa närästyksen aihetta ja kun se löytyy, väki oikein hekumallisesti kiihdyttää itsensä ketutuksen aallonharjalle, jotta pääsee oksentamaan sen someen.
Muoti-ilmiö.On se aika yleistä, on.
Itselleni tähän nimenomaiseen asiaan kiinnitti mediassa huomiota artisti Bessin itkupotkukiukkuyrjöt aiheesta, jonka media-arvo oli negatiivinen. Hänelle itselleen.
Äänimies laittoi minimikin kiinni asusteeseen ja kappas, laittoi kiinni juuri tissien väliin, hupsis saatana. No miksiköhän näin? Koska äänimies teki duuniaan, laittoi sen mikin kiinni ns. optimaaliseen paikkaan äänen keräämiseksi ja teki sen siksi, että on ammattilainen ja palkattu siihen duuniin. Jos olisi ojentanut mikin Bessukalle että laitappa toi jonnekin, niin mikä olisi ollut seuraus? Jos Bessukkainen olisi osannut itse laittaa sen sopivaan paikkaan ja sopivaan kulmaan, niin ei mikään. Mutta jos mikki olisi ollut huonossa kohden tai huonossa kulmassa, olisi äänimies saanut (silloinkin) paskakuorman niskaansa.
Ja mitä teki äänimies. Duuninsa. Mitä teki niin sanottu artisti? Poltti käpynsä, kun ei ymmärrä asioiden laajempaa kokonaisuutta. Mielensäpahoittaja.
Ergo. Bessu on dorka ja äänimies ammattilainen.
ps. Ja Bessikan artistitaitoihin en ota kantaa, se on ammattilaisten duuni, mutta pahoitin mieleni koska kyseinen episodi toi esille sen, kuinka dorka hän on.randombypasser kirjoitti:
On se aika yleistä, on.
Itselleni tähän nimenomaiseen asiaan kiinnitti mediassa huomiota artisti Bessin itkupotkukiukkuyrjöt aiheesta, jonka media-arvo oli negatiivinen. Hänelle itselleen.
Äänimies laittoi minimikin kiinni asusteeseen ja kappas, laittoi kiinni juuri tissien väliin, hupsis saatana. No miksiköhän näin? Koska äänimies teki duuniaan, laittoi sen mikin kiinni ns. optimaaliseen paikkaan äänen keräämiseksi ja teki sen siksi, että on ammattilainen ja palkattu siihen duuniin. Jos olisi ojentanut mikin Bessukalle että laitappa toi jonnekin, niin mikä olisi ollut seuraus? Jos Bessukkainen olisi osannut itse laittaa sen sopivaan paikkaan ja sopivaan kulmaan, niin ei mikään. Mutta jos mikki olisi ollut huonossa kohden tai huonossa kulmassa, olisi äänimies saanut (silloinkin) paskakuorman niskaansa.
Ja mitä teki äänimies. Duuninsa. Mitä teki niin sanottu artisti? Poltti käpynsä, kun ei ymmärrä asioiden laajempaa kokonaisuutta. Mielensäpahoittaja.
Ergo. Bessu on dorka ja äänimies ammattilainen.
ps. Ja Bessikan artistitaitoihin en ota kantaa, se on ammattilaisten duuni, mutta pahoitin mieleni koska kyseinen episodi toi esille sen, kuinka dorka hän on.Tuotahan on yllättävän paljon liikkeellä. Siis sitä että on dorka. Pitää tehdä kärpäsistä härkäsiä ja sit huutaa siitä someen.
En tiedä mitä tyydytystä ihmiset saavat itkupotkuraivareistaan, mutta olisiko siinä jokin kytkös.. vaikkapa mielihyvähormonien tuotantoon tai vastaavaan.
Tulee mieleen se putoushahmo "Kato mua, kato mua, kato mua.."
Hakemalla haetaan huomiota ja hinnalla millä hyvänsä. Julkimoilla se on ymmärrettävää, sillä heidän leipänsä on kiinni julkisuuden huomiosta, mutta tuota samaa tapahtuu taviksissakin. Ja ketutuksen julkituominen on vain tämän päivän tapa saada huomiota. Aina löytyy lampaita komppaamaan ja symppaamaan ympärille kunhan tarpeeksi kovaa huutaa.
En tiedä. Mutta tuo mielensäpahoittaminen on muoti-ilmiö.Pikku-pirpana kirjoitti:
Tuotahan on yllättävän paljon liikkeellä. Siis sitä että on dorka. Pitää tehdä kärpäsistä härkäsiä ja sit huutaa siitä someen.
En tiedä mitä tyydytystä ihmiset saavat itkupotkuraivareistaan, mutta olisiko siinä jokin kytkös.. vaikkapa mielihyvähormonien tuotantoon tai vastaavaan.
Tulee mieleen se putoushahmo "Kato mua, kato mua, kato mua.."
Hakemalla haetaan huomiota ja hinnalla millä hyvänsä. Julkimoilla se on ymmärrettävää, sillä heidän leipänsä on kiinni julkisuuden huomiosta, mutta tuota samaa tapahtuu taviksissakin. Ja ketutuksen julkituominen on vain tämän päivän tapa saada huomiota. Aina löytyy lampaita komppaamaan ja symppaamaan ympärille kunhan tarpeeksi kovaa huutaa.
En tiedä. Mutta tuo mielensäpahoittaminen on muoti-ilmiö.Onhan sitä, on todellakin, mutta onhan sitä tutkittukin, että ihmiskunnan älykkyysosamäärä on kääntynyt laskuun. Eli dorkailu tulee vain lisääntymään lähivuosina.
Kyllä mä ymmärrän, että tyyppiä ärsytti se että joku tuli ryntäille (ilmeisesti uusi tilanne...), mutta joku tolkku pitäisi olla mussuttamisessa, tällä(kin) kertaa lähinnä tyhjästä. Jos olisin tuo mikkimies, niin haastaisin Bessimistin oikeuteen kunnianloukkauksesta, koska alalla kaikki taatusti tietävät kuka tuo nimenomainen mikkimies on.randombypasser kirjoitti:
Onhan sitä, on todellakin, mutta onhan sitä tutkittukin, että ihmiskunnan älykkyysosamäärä on kääntynyt laskuun. Eli dorkailu tulee vain lisääntymään lähivuosina.
Kyllä mä ymmärrän, että tyyppiä ärsytti se että joku tuli ryntäille (ilmeisesti uusi tilanne...), mutta joku tolkku pitäisi olla mussuttamisessa, tällä(kin) kertaa lähinnä tyhjästä. Jos olisin tuo mikkimies, niin haastaisin Bessimistin oikeuteen kunnianloukkauksesta, koska alalla kaikki taatusti tietävät kuka tuo nimenomainen mikkimies on.Niih.. en tiedä tapausta, niin en myöskään ota kantaa kyseiseen tapaukseen. Ihminen taantuu, se on selväksi tullut jo ihan arkkelämässä. Eletään liian helppoa elämää.
Siksipä on varaa tuohtua turhasta.Pikku-pirpana kirjoitti:
Niih.. en tiedä tapausta, niin en myöskään ota kantaa kyseiseen tapaukseen. Ihminen taantuu, se on selväksi tullut jo ihan arkkelämässä. Eletään liian helppoa elämää.
Siksipä on varaa tuohtua turhasta.En minäkään paljoa siitä tiedä, eikä ole tarpeenkaan. Se että raivotar laukoo messevät otsikot ja kaksi päivää myöhemmin laukoo että asia on sovittu, oli väärinkäsitys, kertoo kaiken olennaisen. Artisti oli dorka, mutta duunari kärsinee loppuikänsä. Jackpot.
Eli artisti nimeltä Bess ikuisesti pannaan ja "sanan" levitystä kaikille tutuille, siinä on valittu tie.
Pahoitin miltei mieleni, kun huomasin äsken että Vaasan Sportilla on 9 ruotsalaista pelaajaa. Menee mielestäni jo liiallisuuksiin
- Anonyymi
Vilkaisin faktat niin suomalaisia on kuitenkin tuplasti eli n. 33% on ruotsalaisia, ja kun siellä seudulla yli 20% on ruotsinkielisiä niin ei se niin valtava epäsuhta ole.
-harmiseikirj- Anonyymi kirjoitti:
Vilkaisin faktat niin suomalaisia on kuitenkin tuplasti eli n. 33% on ruotsalaisia, ja kun siellä seudulla yli 20% on ruotsinkielisiä niin ei se niin valtava epäsuhta ole.
-harmiseikirj-On tuo varmaan liigan kaikkien aikojen ennätys
pujotteIija kirjoitti:
On tuo varmaan liigan kaikkien aikojen ennätys
Tapahtuiko ihmeparaneminen..? Jäin miettimään sitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-harmiseikirj-Kerran olin matkalla ja pysähdyin Närpiön huolsikalle kahville.
Kaikki puhuivat ruotsia ja minäkin sitten mongersin että en pulla och kaffe.
Myyjä vain virnuili ja antoi kahvin ja pullan. Totesi vain suomeksi, että oleppa hyvä. 😄
>simiti< - Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Tai siis ulkomaalaisia..
Tuolla on kokoonpano. Joukkueenjohto on kokonaan suomalaisia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vaasan_Sport
-harmiseikirj- Pikku-pirpana kirjoitti:
Tapahtuiko ihmeparaneminen..? Jäin miettimään sitä.
Ei tapahtunut, mutta nyt tuntuu aika hyvältä
pujotteIija kirjoitti:
Ei tapahtunut, mutta nyt tuntuu aika hyvältä
No hyvä ja voihan harmi.
Anonyymi kirjoitti:
Tuolla on kokoonpano. Joukkueenjohto on kokonaan suomalaisia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vaasan_Sport
-harmiseikirj-Joo, mä muistelin kuulleeni jostain, että 12, mutta ulkkiksia ainakin 13-14 kokoonpanossa...
Pikku-pirpana kirjoitti:
No hyvä ja voihan harmi.
Äsken lievä kurkkukipu loppui yhtäkkiä
Mites sinulla?pujotteIija kirjoitti:
Voi olla, katoin vaan tämän lllan kokoonpanoja
Joo, on niitä aika liuta siellä. Vissiin jos ei Ruotsin kahteen ylempään mahdu, niin voi matkustaa lautalla lahden yli ja tulla sutimaan sm-liigaa...
Ja täällä noissa peräpään joukkueissa saa kyllä mahkuja...Jos sattuu olemaan hyvä, niin kohtahan ne kaupataan pois kärkiseuroille. :oDpujotteIija kirjoitti:
Äsken lievä kurkkukipu loppui yhtäkkiä
Mites sinulla?Olen koko päivän neulonut villasukkaa ja ollut aika hyvä olo. Tuossa sit väsähdin ja yskä alkoi .. inhottava kuiva yskä. Siihen sit otin rommiteetä ja johan kaikkosi yskä. Mutta varjopuolena .. taidan olla humalassa...
Pikku-pirpana kirjoitti:
Olen koko päivän neulonut villasukkaa ja ollut aika hyvä olo. Tuossa sit väsähdin ja yskä alkoi .. inhottava kuiva yskä. Siihen sit otin rommiteetä ja johan kaikkosi yskä. Mutta varjopuolena .. taidan olla humalassa...
Minulla ei nyt yskää ole ollut, vähäistä nuhaa vaan
Päivällä ilmeisesti yskänlääke sekoitti vatsan, aikamoinen kipu oli parituntiaNo Suomi on kaksikielinen maa ja Vaasa yksi kaksikielisimmistä kaupungeista, niin en näe tuossa ideologista ristiriitaa.
pujotteIija kirjoitti:
Minulla ei nyt yskää ole ollut, vähäistä nuhaa vaan
Päivällä ilmeisesti yskänlääke sekoitti vatsan, aikamoinen kipu oli parituntiaHyvä jos pääset vähällä. Siitä olen iloinen.
- Anonyymi
Mistä tuli tälläinen aihe mieleen?
Aika monestakin asiasta, tässä ihmetellyt lähikuukaudet jatkuvaa rutinaa mediassa. Bess-imistin avautuminen täysin tyhjästä oli vähän niin kuin se kuuluisa kamelin selän katkonut olki.
Oiskohan se, kun porukka kotona otti häppää ja alkoi seurata somea...sit pikkupöhnässä piti kaikenlaisiin kirjoitella mitä sattuu ja sitten siihen tottui. :oD
Ja varmaan paljon vanhempi väki oppi käyttämään nettiä, niin nyttenhän ne edelleen jatkaa samaa marmatuslinjaansa.
Poitsu tuli tänne joululomaksi ja töihin kauppaan missä oli jo ennen koulua. Mutsin luota olis lyhyempi matka kun mun luota, mutta se ei jaksa kuunnella sen marinoita vaikka mistä. Ja jouluna tulee vielä sisko, jonka kanssa sitten mutsi kilpaa valittaa kaikenlaisesta. :oD
Siskokin jo päälle 50;nen ja mutsi täyttänee kohta 80, niin kyllä siellä joulunpyhät on sellainen kilpamarmatus vaikka mistä. :oD No aaton vois käydä sitä kuuntelemassa. :oD Sit riittää taas toviksi. :o)No tokko se häppä siihen on yksin syynä, sen verran sitä kitinää kaikesta mahdollisesta on tullut ja tulee. Mä tosiaan luulen, että finski on vihdoin oppinut uskaltamaan narisemisen muutenkin kuin vain lähimmilleen. Hyvä suuntaus, huono aihevalinta 😂
Siinähän sulla menee pyhät kivasti hutikassa kun kuuntelet muorien narinaa, kun ei sitä selvinpäinkään kuuntele 🤣randombypasser kirjoitti:
No tokko se häppä siihen on yksin syynä, sen verran sitä kitinää kaikesta mahdollisesta on tullut ja tulee. Mä tosiaan luulen, että finski on vihdoin oppinut uskaltamaan narisemisen muutenkin kuin vain lähimmilleen. Hyvä suuntaus, huono aihevalinta 😂
Siinähän sulla menee pyhät kivasti hutikassa kun kuuntelet muorien narinaa, kun ei sitä selvinpäinkään kuuntele 🤣No selvinpäin pitää kuunnella, kun on yksi pukkikeikka. :o)
Jos ei sitten poikaa naamioi tontuksi ja ota kuskiksi. :oDDisseisback kirjoitti:
No selvinpäin pitää kuunnella, kun on yksi pukkikeikka. :o)
Jos ei sitten poikaa naamioi tontuksi ja ota kuskiksi. :oDSe onkin sitten ensimmäinen pukkikeikka selvinpäin tässä maassa sitten vuoden 1948, jolloin kävi niin, että Einari Mehtoselta (Kälviä) loppui viina jouluaattona ja edessä oli luvattuja pukkikeikkoja naapuripirtteihin, tärisevin käsin. Onneksi viimeisen pirtin isäntä oli jo sammunut ja niinpä Einari otti vastaan joululahjana isännältä "tarpeettomaksi" jääneet pari litraa pontikkaa, kun emäntä sitä niin Einarille niin kovin tyrkytti pukinpalkkana.
Se onkin sitten ensimmäinen pukkikeikka selvinpäin tässä maassa sitten vuoden 1948, jolloin kävi niin, että Einari Mehtoselta (Kälviä) loppui viina jouluaattona ja edessä oli luvattuja pukkikeikkoja naapuripirtteihin, tärisevin käsin. Onneksi viimeisen pirtin isäntä oli jo sammunut ja niinpä Einari otti vastaan joululahjana isännältä "tarpeettomaksi" jääneet pari litraa pontikkaa, kun emäntä sitä niin Einarille niin kovin tyrkytti pukinpalkkana.
No tuossakin tapauksessa "palkka" varmaan nautittiin keikan jälkeen. 😁
Ehkä mäkin vedän ensin keikan ja sit kotona lämmitän saunan ja otan jonkun naukun. 😄
Mä oon oppinut jouluna nauttimaan siitäkin, että muut paasaa ja häärää ja mä oon zillisti vaan. Ja uskon siihen tänäkin jouluna. 😁Disseisback kirjoitti:
No tuossakin tapauksessa "palkka" varmaan nautittiin keikan jälkeen. 😁
Ehkä mäkin vedän ensin keikan ja sit kotona lämmitän saunan ja otan jonkun naukun. 😄
Mä oon oppinut jouluna nauttimaan siitäkin, että muut paasaa ja häärää ja mä oon zillisti vaan. Ja uskon siihen tänäkin jouluna. 😁No sehän on ihan tapauskohtaista. Palkan voi nauttia paikan päälläkin, jos isäntä on sammunut ja emäntä on... No sanotaan vaikka pukkiin menevä. Ja jos isäntä on sammunut, niin sitä isännänsammutinta varmaan jäi yli, ellei palkaksi, niin ainakin jälkiruoaksi kun ensin emännän kanssa on tilit tasattu. Kyllä joulu on hienoa aikaa 😂
Kyllä mä tykkään siitä viime hetkien jouluhärdellistä, siihen on kiva osallistua että saadan porukalla niin sanottu joulu kasaan. Muuten jouluhärdelli on hanurista.
Tuomas Kyrön ensimmäinen Mielensäpahoittaja-kirja ilmestyi jo vuonna 2010. Minusta tuntuu, että se nousi niin suosituksi, koska jokainen suomalainen tunnistaa itsessään, läheisissään tai naapureissaan tuon mielensäpahoittajan. Ikään kuin se olisi osa kansanluonnettamme. 🙂
Toki netti ja nopea tiedonvälitys on mahdollistanut jonkun mielensäpahoittumisen leviävän laajaan tietoisuuteen ja sen hyväksi käyttäminen aiheuttaa esimerkiksi monet yritykset tilanteeseen, missä niillä täytyy tai ainakin pitäisi olla testattu kriisiviestintäohjelma.Onhan se ilmiönä ollut olemassa jo pitkään, mutta noussut framille noin koronasta alkaen. Ristus...
Eikä siinä, hyvä että suut aukeaa, mutta olisi kiva, että pohdittaisiin yön tai parinkin yli ennen sitä avautumista, sen sijaan että heti kun vähän närästää, lähtee päivitys kaikkii SoMe -alustoihin mihin on satuttu joskus rekisteröitymään.
Seurakunta. Vittuuntukaamme!
Mutta tuota, armoitettuna some-sopulina ja muiden vittuuntumisesta huvinsa repimisen pioneerina/ammattivittuuntujana mun fb-syöte esimerkiksi on nykyään täynnä asioita joista vittuuntuminen naurattaa mua, asioita joista itse vittuunnun (ärsyttääkseni muita tahi tosissani), söpöjä kissavideoita sekä sysimustalla huumorilla tehtyjä meemejä..
Tätä vain ei edelleenkään kovinkaan moni muu kanssa-somettaja hoksaa et se algoritmi syöttää niillekin siihen aihepiiriin sopivia julkaisuja joihin he itse reagoivat. Ja sehän tuntuu varsin monia sitten vituttavan😃
Viime aikojen yks yllättäjä oli Erika Vikmanin asu sekä (ilmeisesti) ajamatta olleet kainalokarvat Linnan juhlien jatkoilla,
Siis jännä kuin monella edelleen menee sekaisin itse juhlat niitten jatkojen kanssa🤔
Ja siis kainalokarvat naisella on jo niiiin 2017. Niinku meh, ihokarvoja🙄🥱
Ja jos siis haluaa tätä mielensäpahoittamista ja vittuuntumista lähes aiheesta kui aiheesta nähdä, nii fb on kyllä hämmentävän riittoisa temmellyskenttä tähän aiheeseen👍🤔No mulle riittää iltapäivälehdistö, siellä niitä kaikesta mielensä pahoittaneita kyllä riittää.
Huomasin, että Erikan kainalokarvoista oli porinaa nousut, en jaksanut lukea. Bessimistin itkupotkuvitutuksen jaksoin lukea ingressiin asti ja totesin, että olipa tyhmä akka. No en ole arvostanut ennenkään, niin mikään ei muuttunut, mutta sain kipinän tehdä tämän aloituksen.randombypasser kirjoitti:
No mulle riittää iltapäivälehdistö, siellä niitä kaikesta mielensä pahoittaneita kyllä riittää.
Huomasin, että Erikan kainalokarvoista oli porinaa nousut, en jaksanut lukea. Bessimistin itkupotkuvitutuksen jaksoin lukea ingressiin asti ja totesin, että olipa tyhmä akka. No en ole arvostanut ennenkään, niin mikään ei muuttunut, mutta sain kipinän tehdä tämän aloituksen.Aai laulaja Bess ja tämä "mikkimies kopeloi rintojani, eikäku.." -juttu,
No, joo, no🤔🤦m.wurst kirjoitti:
Aai laulaja Bess ja tämä "mikkimies kopeloi rintojani, eikäku.." -juttu,
No, joo, no🤔🤦Jep, se juuri.
Mikki(hiiri)mies teki vain duuniaan, luultavasti juuri kuten on ohjeistettu/opastettu, niin ai stana mikä sika. Joo, totta se on, kyllä ne ryntäät siinä on näppärästi ulottuvilla, mutta jos bessukka olisi itse sen mikin tisseihinsä kinnittänyt eikä soundi (oma äänensä...) olisi kuulunut riittävän laadukkaasti Hänen Auraalisen Ylhäisyytensä mielestä eetteriin, niin siitäkö se paskamyrsky vasta olisikin noussut.
Ja kyllä mä ymmärrän Bessin pointin, mutta aika iso meteli pienestä asiasta ja kaikki vain siksi, että Bess ei itse ole ammattimainen mikkimies joka saisi työn puolesta ripustela mikkejä miltei tisseihin. Ei jatkoon.- Anonyymi
Voisitko sivistää tällaista setämies-maalaista?
Mitä tuo meh nuorisokielessä tarkoittaa?
-keinovaginamies- Anonyymi kirjoitti:
-keinovaginamies-Semmonen halveksuva/väheksyvä äännähdys,
Mun käsittääkseni, en itsekkään ole ihan nuorisoa enää, mut meh🤷 niinku,Anonyymi kirjoitti:
-keinovaginamies-Se on kuten wursti tuossa sanoikin, käytännössä siis lyhennettynä "ei kiinnosta tippaakaan".
m.wurst kirjoitti:
Semmonen halveksuva/väheksyvä äännähdys,
Mun käsittääkseni, en itsekkään ole ihan nuorisoa enää, mut meh🤷 niinku,Juu, just se, sama kuin EVVK, mutta lontooksi.
- Anonyymi
Juu, just se, sama kuin EVVK, mutta lontooksi.
Ok, kiitti näistä infoista molemmille.
Mistä Lontoon sanoista se tulee?
-keinovaginamies- Anonyymi kirjoitti:
-keinovaginamies-Ei taida tulla mistään sanoista erityisesti, vaan itse äännähdys on ainakin aikaisemmin tulkittu sellaiseksi omahyväseksi "ei kiinnosta" äännähdykseksi.
Anonyymi kirjoitti:
-keinovaginamies-Suora, tai ainakin lähin, suomennos vois olla 'pyh!'
Tosin se ei kuulosta samalta🤔 lähin samalta kuulostava olis ehkä joku "njäh!" tai "höh"
Mut ne taas ei tunnu samalta..
Hei, hei. Hei!
'Pöh!' se se on🥳🙌m.wurst kirjoitti:
Suora, tai ainakin lähin, suomennos vois olla 'pyh!'
Tosin se ei kuulosta samalta🤔 lähin samalta kuulostava olis ehkä joku "njäh!" tai "höh"
Mut ne taas ei tunnu samalta..
Hei, hei. Hei!
'Pöh!' se se on🥳🙌Eli PÖH on uusi MEH? 😂
m.wurst kirjoitti:
Kyllä!😃
Check. Tämäkin siis keksittiin jos 60-luvulla, nyt se vain modernisoitiin 😂
- Anonyymi
Mun kokemukseni on, että suomalaiset ovat kyllä aina osanneet sanoa. Aiemmin siihen on vain tarvittu pitkällinen pahan mielen ja sapen kerääminen, jonka jälkeen on sitten voinut (mahdollisesti pikku humalassa) oksentaa ulos kaiken ja vielä vähän lisää, korkojen kera. Nyt tuosta oksentamisesta on ilmeisesti opittu sitten jossain määrin nauttimaan, tai ainakin muiden reaktiosta siihen.
Kylläpä vain, noinhan se on perinteisesti tehty, kerätty ensin riittävästi painetta. Nykyisin tuntuu siltä, että mitään painetta ei edes ole, vaan oksennetaan heti kun hiukan närästää mikä tahansa, sen kummemmin asiaa harkitsematta, silleen reaktiiviset varmuuden vuoksi pikayrjöt heti kun homma ei miellytä.
Ilmiöön on yhtänä merkittävänä osasyynä se, miten ihmiset kuvittelevat julkisuuden tuovat merkittäviä lisätuloja ja siksi julkisuuteen pyritään millä keinolla tahansa.
(itse pysin olemaan mahdollisimman näkymätön ja viimeksikin kun kysyttiin, että laitetaanko nimeni eräässä jutussa näkyville, niin kielsin sen)
((ja sama pukeutumisessa, eli tilanne on paras silloin kun näytän siltä, ettei kukaan kiinnitä minkäänlaista huomiota))E-Lukka kirjoitti:
Kävi niin että kehotin toimittajaa jättämään kuvani pois mutta se hyväkäs julkaisi silti sen
Vaadi pitsakestitys korvaukseksi.
buddy-love kirjoitti:
Vaadi pitsakestitys korvaukseksi.
Pitsakeskitys ennemmin, sanoisin 🤔😂
No se on varmasti yksi osasyy. Huomiota saa helposti somen kautta ja joissain tapauksissa jopa ammattimedialta.
Turhat julkkikset on jo keksitty, tilalle on tulossa uusi ryhmä nimeltään turhat mulkkikset 🙂
Aikansa kutakin. Tämä mielensäpahoittaminen on tämän ajan "kirous" ja kymmenen vuoden päästä se on niin noloa, sitten on jokin muu trendi.
- Anonyymi
Eiköhän sitä mielensäpahoittamista ole aina ollut ja tuotu esiin. Aiemmin se on vain ehkä purettu pienessä piirissä tutuille tai vaikka baarimikolle, siellä missä vaikutetaan, ja nykyään se on usein some kuten sinulla tässä.
Tuo mistä sinä nyt mielesi niin pahoitit, on se mistä nykyään etenkin varttuneemmat miehet usein tuntuvat mielensä pahoittavan, eli se, että naiset ovat alkaneet uskaltaa tuoda julki miesten epäsoveliaan käytöksen. Tässä miesten maailmassa on hyvin vaikeaa naisen tehdä yhtään mitään sille, jos kokee esimerkiksi työpaikallaan seksuaalista häirintää. Helpoimmalla pääsee kun ottaa vain hymyillen osumaa vastaan. Joten respectiä niille, jotka uskaltavat asiaan puuttua, silläkin uhalla että jälleen kerran mielensä pahoittanut vanha mies julkisella keskustelupalstalla heitä nenänvarttaan pitkin katsoen polkee maanrakoon.Ilmiselvästi et lukenut aloitustani ajatuksen kanssa tai vähintäänkin luit sen vain oman viitekehyksesi läpi, vailla käsitystä laajemmasta kuvasta. Ja kas, kuten kommentistasi on selvästi havaittavissa, pahoitit mielesi, jopa niin tanakasti, että olit vaikeuksissa saadaksesi aikaan asiallista tekstiä, minkä piilotusyritys paistaa kommentistasi läpi kuin päivä. Miksi edes yrität piilottaa sitä, miksi et uskalla tuoda turhautumistasi esille samoin kuin minä? Vai onko niin, että turhautumisesi ei ole loogisesti perusteltavissa, vaan on ainoastaan reaktioturhautumista, miltä kommenttisi myös vaikuttaakin.
- Anonyymi
Ilmiselvästi et lukenut aloitustani ajatuksen kanssa tai vähintäänkin luit sen vain oman viitekehyksesi läpi, vailla käsitystä laajemmasta kuvasta. Ja kas, kuten kommentistasi on selvästi havaittavissa, pahoitit mielesi, jopa niin tanakasti, että olit vaikeuksissa saadaksesi aikaan asiallista tekstiä, minkä piilotusyritys paistaa kommentistasi läpi kuin päivä. Miksi edes yrität piilottaa sitä, miksi et uskalla tuoda turhautumistasi esille samoin kuin minä? Vai onko niin, että turhautumisesi ei ole loogisesti perusteltavissa, vaan on ainoastaan reaktioturhautumista, miltä kommenttisi myös vaikuttaakin.
Luin aloituksen, sekä muut kommenttisi. Rupeat taas hyökkäämään, kun et osaa keskustella.
Anonyymi kirjoitti:
Luin aloituksen, sekä muut kommenttisi. Rupeat taas hyökkäämään, kun et osaa keskustella.
Voisin sanoa sinusta saman. Mutta riittää, kun totean, että turhautumisesi ei ole loogisesti, vaan ainoastaan (omakohtaisen) emotionaallisesti perusteltavissa. Ja kun olet lukenut muut kommenttini, ei ole mitään muuta sanottavaa.
Oikeastaan asia on niin, että omalla kommentillasi sinä hyökkäsit, vaikka hienosti yrititkin sen piilottaa. Aloituksessanihan ei ole hyökätty mitään tai ketään vastaan, vaan pitkän kaavan mukaan todettu, että Suomessa on alettua oppia sanomaan kun jokin ei käy/sovi/tyydytä/miellytä. Sinä olet ihan oma-aloitteisesti vetänyt kommenttiisi kaikki minun muut kommenttini mukaan ja päättänyt pahoittaa mielesi niistä, tosin tuomatta sitä esille, että et kommentoi VAIN aloitusta, vaan kaikkea mitä minä olen sattunut (tässä) ketjussa kirjoittamaan. Ja viimeisimmästä kommentistasi päätellen kommentoit sillä kontekstilla, että huomioit kaiken mitä olen joskus jossain kommentoinut mistään asiasta. Hiukan kurja tapa kommentoida yksittäistä asiaa, kun näemmä kommentoitkin hahmoa, henkilöä itse asian sijaan.- Anonyymi
Voisin sanoa sinusta saman. Mutta riittää, kun totean, että turhautumisesi ei ole loogisesti, vaan ainoastaan (omakohtaisen) emotionaallisesti perusteltavissa. Ja kun olet lukenut muut kommenttini, ei ole mitään muuta sanottavaa.
Oikeastaan asia on niin, että omalla kommentillasi sinä hyökkäsit, vaikka hienosti yrititkin sen piilottaa. Aloituksessanihan ei ole hyökätty mitään tai ketään vastaan, vaan pitkän kaavan mukaan todettu, että Suomessa on alettua oppia sanomaan kun jokin ei käy/sovi/tyydytä/miellytä. Sinä olet ihan oma-aloitteisesti vetänyt kommenttiisi kaikki minun muut kommenttini mukaan ja päättänyt pahoittaa mielesi niistä, tosin tuomatta sitä esille, että et kommentoi VAIN aloitusta, vaan kaikkea mitä minä olen sattunut (tässä) ketjussa kirjoittamaan. Ja viimeisimmästä kommentistasi päätellen kommentoit sillä kontekstilla, että huomioit kaiken mitä olen joskus jossain kommentoinut mistään asiasta. Hiukan kurja tapa kommentoida yksittäistä asiaa, kun näemmä kommentoitkin hahmoa, henkilöä itse asian sijaan.Vaikutat pahoittavan mielesi kaikesta mikä ei sovi ajatusmaailmaasi ja tue omia mielipiteitäsi. Koska avasit jäljempänä kommenteissasi sitä mistä nyt olit mielesi pahoittanut aloitukseen liittyen, toki se on aiheellista säilyttää keskustelussa mukana. Jos tulet keskustelun edetessä paljastaneeksi jotain mitä ei ollut tarkoitus, siitä on turha muille keskustelijoille hermostua. Ajattele ennen kuin näpyttelet.
Anonyymi kirjoitti:
Vaikutat pahoittavan mielesi kaikesta mikä ei sovi ajatusmaailmaasi ja tue omia mielipiteitäsi. Koska avasit jäljempänä kommenteissasi sitä mistä nyt olit mielesi pahoittanut aloitukseen liittyen, toki se on aiheellista säilyttää keskustelussa mukana. Jos tulet keskustelun edetessä paljastaneeksi jotain mitä ei ollut tarkoitus, siitä on turha muille keskustelijoille hermostua. Ajattele ennen kuin näpyttelet.
On mielenkiintoista, miten käännät toisten kommentit ympäri ja väistät joka ainoan kerran vastaamasta mainittuihin asioihin sekä lopuksi syytät keskustelukumppaniasi siitä, mitä juuri itse teit. Joten lue aloitukseni uudelleen ja kerro seikkaperäisesti ketä kohtaan siinä hyökättiin, kiitos, kun syytät minua muiden kimppuun hyökkäämisestä. Koska syytöshän on täysin tyhjän kanssa, ellet voi todentaa syytöstä, eikö? Joten ole hyvä.
Lisäksi edellisen kommenttisi kirjoitusvirheiden määrästä voi päätellä sen, että olet tuohtunut ja kirjoitit kommenttisi sekä kiukustuneena, että nopeasti. Kehottaisinkin sinua miettimään sitä, että olisiko joskus käytännöllistä vaikkapa nukkua yön yli ennen kommentointia kirjoitukseen joka herättää tunteita?- Anonyymi
On mielenkiintoista, miten käännät toisten kommentit ympäri ja väistät joka ainoan kerran vastaamasta mainittuihin asioihin sekä lopuksi syytät keskustelukumppaniasi siitä, mitä juuri itse teit. Joten lue aloitukseni uudelleen ja kerro seikkaperäisesti ketä kohtaan siinä hyökättiin, kiitos, kun syytät minua muiden kimppuun hyökkäämisestä. Koska syytöshän on täysin tyhjän kanssa, ellet voi todentaa syytöstä, eikö? Joten ole hyvä.
Lisäksi edellisen kommenttisi kirjoitusvirheiden määrästä voi päätellä sen, että olet tuohtunut ja kirjoitit kommenttisi sekä kiukustuneena, että nopeasti. Kehottaisinkin sinua miettimään sitä, että olisiko joskus käytännöllistä vaikkapa nukkua yön yli ennen kommentointia kirjoitukseen joka herättää tunteita?Hyökkäsit toista keskustelijaa kohtaan, lue yltä. No voi, missä oli typo?
Anonyymi kirjoitti:
Hyökkäsit toista keskustelijaa kohtaan, lue yltä. No voi, missä oli typo?
Et ole validi keskustelukumppani, mutta saat vapaasti valita esimerkiksi olleesi kaikessa oikeassa kaiken aikaa, voittaaneesi mahdolliset väittelyt ja kaikkea muuta sellaista, mikä tuottaa sinulle mielihyvää, mitä ikinä se onkaan.
Mulla ei oo mitään tarvetta harmistua, paitsi sillon jos täällä ei tuu tarpeeks vastauksia. Niin sitten meen kirjottaan jotain ikävään.
- Anonyymi
Palstalla usein sekoitetaan asioita ja tämä on yksi niistä. On varsin luonnollista, että jos lauotaan ilkeitä sanoja suusta toisille ihmisille miten sattuu, se on loukkaavaa. Samalla laitetaan paha kiertämään. Paha kasvattaa pahaa.
Sensijaan jos pahoitetaan mieli esimerkiksi firman pikkujoulujen järjestämisestä laivalla tai saamastaan joululahjasta, ja urputetaan siitä kaikille kaikkialla, silloin kyse on lapsiaikuisesta, joka kiukuttelee lapsen lailla, jolla on paljon känkkäränkkäpäiviä.Asioiden suoraan sanomisen voi tehdä monella tapaa. Yksi tapa on tehdä se ilkeästi, mutta muitakin tapoja on. Oman mieltymyksen tai epämieltymyksen voi tuoda esille suorin, mutta asiallisin sanoin ja milloin vain mahdollista, mieluiten heti tilanteessa. Aina se heti ei ole mahdollista, vaan välillä pitää ottaa aikalisä makustellakseen kokemustaan ja sen herättämiä tunteita, mutta senkin jälkeen soisi, että asia tuodaan esille asiallisesti ja sopivassa kontekstissa sekä viiteryhmässä. Jos Ilta-Sanomat/Lehti/Seiska/HS on se sopiva viiteryhmä, niin sitten se ehkä on, mutta kontekstin olisi hyvä säilyä alkuperäisenä, jotta viestin saavat tahot voisivat paremmin ymmärtää mitä ja miksi tapahtui. Loppu on sitten jokaisen omaa tulkintaa, aivan kuten minä tulkitsin joitain median juttuja ja keksin tekaista tämän aloituksen.
- Anonyymi
Tuon takia en seuraa somea ja valitsen FB kaveritkin huolella niistä, jotka oikeasti tunnen. Olen allerginen pahanolon muiden päälle oksentajille. Hyh. Palstalla en myös lue oksennusjuttuja, enkä muitakaan missä ei osata käytöksen alkeitakaan.
- SheenaOlen kokolailla samantapainen noilta osin, palsta on ehkä ainoa some-paheeni sinällään. En kyllä kaihda oksennuksia somessa, aika usein katson niitä hiukan toisesta vinkkelistä ja kommentoin sitten jotain. Mikä taasen usein herättää hälinää.
Olen kokolailla samantapainen noilta osin, palsta on ehkä ainoa some-paheeni sinällään. En kyllä kaihda oksennuksia somessa, aika usein katson niitä hiukan toisesta vinkkelistä ja kommentoin sitten jotain. Mikä taasen usein herättää hälinää.
Pieni hälinä tuskin haittaa. 90-luvun alussa, kun mulla ei vielä ollu kännykkää, niin lankapuhelimella yritin soittaa Matinkylästä, mutta kun luurin nosti, sieltä kuulu jonkun vieraan puhelu, enkä päässy sillä puhelimella mihinkään. Ja tää sattu useemman kerran. Paikallinen näkemys tietoturvasta, vaikka ei mulla mitään salattavaa.
- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Pieni hälinä tuskin haittaa. 90-luvun alussa, kun mulla ei vielä ollu kännykkää, niin lankapuhelimella yritin soittaa Matinkylästä, mutta kun luurin nosti, sieltä kuulu jonkun vieraan puhelu, enkä päässy sillä puhelimella mihinkään. Ja tää sattu useemman kerran. Paikallinen näkemys tietoturvasta, vaikka ei mulla mitään salattavaa.
Espoossa on puhelinlangat ollut solmussa useammin kuin kerran... Joskus 2000 luvun alkupuolella soitettiin meidän lankapuhelimeen Espoon kauppakeskuksesta, että tilaamanne kodinkone on saapunut, sen voi noutaa. Olin ihan "????!!" sillä en ollut tilannut mitään kodinkonetta, enkä varsinkaan Espoosta. Myyjä oikeasti suuttui ja sanoi, että varmasti olet tilannut, tämä puhelinnumero johon soitin on tässä tilauksessa. Hoksasin kuulustella mikä puhelinnumero ja minkä niminen henkilö on kodinkoneen tilannut. Sitten selvisi, että tunsin ko. henkilön ja puhelinnumero on hänen kännykkänumeronsa, mutta se tuli meidän lankapuhelimeen 🤷♀️ Laitoin viestiä tuolle henkilölle, mutta tuli "ei voida toimittaa".. Lopulta laitoin viestin puolison puhelimeen ja siihen, että älä soita, sano ja menkää puhelinfirmaan ihmettelemään miksi puhelut kääntyy meille. Syytä ei saatu selville, vika vaivasi peräti viikon.
- Sheena JeroP kirjoitti:
Aaaa, toihan oli sitä aikaa kun Mattaria vasta rakenneltiin, sehän oli ysärillä vielä puoliksi metsää ja puoliksi peltoa, ihmekään että puhelinlinjat sekoili. Olen kokenut tuota samaa toisaalla päin pk-seutua kasarilla ja sekin oli aluetta joka alkoi vasta rakentumaan. Onneksi silloin ei ollut GDPR:ää ja tietoturvaa 😂
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
No nytkö tuli lähtö Orpolle?
Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall2522328- 1921704
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä501379Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad511057- 41846
- 15827
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä31810Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver23788Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .25786Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46647