Nykyään fat:ssä alla Schwalben Jumbi Jimit kokoa 26*4.0, ovat kevyet ja hyvin rullaavat yleisrenkaat monenlaiseen käyttöön, mutta lumipito irtonaisessa lumessa ei niillä ole kovin kaksinen ja kun talvikäyttö Fat:ni on lähinnä Lapin tunturipolkujen ajamista (puolet talvesta Lapissä töissä) tyyliin:
https://aijaa.com/2lRLU9
https://aijaa.com/aRGfvj
niin vielä parempaa lumipitoa olisin kaipaamassa kuin mitä tuo Jumbo Jim yleisrengas antaa.
Ongelman asiaan muodostaa se että johtuen ketjulinjan sijainnista, niin pyörääni on haasteellista saada sovitettua 4.0":aa leveämpää rengasta (4.2" saattaisi vielä mennä) ja iso osa varsinaisesti lumelle tarkoitettuja Fat renkaita ovat 4.6" ja siitä ylöspäin.
Eli olisiko neuvoa (ja etenkin omia kokemuksia) hyviä talvikäyttöön olevia renkaita tuolta kapeammasta päästä, eli leveydeltään 4.0-4.2" ?
Mitkä olisi Fat:iin paremmat renkaat talveksi?
22
517
Vastaukset
- Anonyymi
Rengaskuvion pitäisi olla semmoista samanlaista kuin moottorikelkkojen vetotelassa eli poikittaisia "laippoja". Raskashan tuollainen luomuna olisi poljeskella mutta sähköllä menee ja akkua kuluu. Kovalla lumella varmasti epämukavaa kyytiä ellei ole laadukkaat iskarit sekä joustava satulatolppa.
- Anonyymi
Korjaus: moottorikelkan telamatto virallinen termi.
Tietysti olisi hyvä että ehdotuksissa pysyttäisiin renkaissa joita oikeasti on markkinoilla, eikä sellaisissa ”minkälainen pitäisi olla.
Itselläni tulisi kyseisellä kuviolla olevasti renkaasta mieleen se, että vaikka liikkeen suuntainen vetopito olisi ainakin pehmeällä lumella hyvä, niin miten käyttäytyisi muunlaisilla alustoilla sekä se, että oletuksellisesti sivusuuntainen pito olisi toteutustavassa huonohko.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tietysti olisi hyvä että ehdotuksissa pysyttäisiin renkaissa joita oikeasti on markkinoilla, eikä sellaisissa ”minkälainen pitäisi olla.
Itselläni tulisi kyseisellä kuviolla olevasti renkaasta mieleen se, että vaikka liikkeen suuntainen vetopito olisi ainakin pehmeällä lumella hyvä, niin miten käyttäytyisi muunlaisilla alustoilla sekä se, että oletuksellisesti sivusuuntainen pito olisi toteutustavassa huonohko.Kai se noin olisi polkupyörällä ajaessa, ehkä nastat auttaisivat sivulle luisun ehkäisemiseksi.
V-mallinen nappulakuvio lienee sellainen jota olisi fillarinrenkaissa saatavilla, liian tiheää kuviota voisi parantaa hiomalla/veistämällä ylimääräisiä nappuloita ja korottaa jo paikallaan olevia karkeammiksi. Eräs mahdollisuus olisi itse valmistaa leikkelemällä vaikka vanhoista autonrenkaista sopivia paloja ja liimaamalla ne pyöränkumin päälle haluttuun muodostelmaan.
- Anonyymi
entäs tuollainen?
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/870985/Vee-Tire-Snow-Avalanche-fatbike-rengas-26-x-4-0Tuo linkin Snow Avalance oli itseasissa kyseise pyörän ensiasennusrengas josta sitten vaihdoin tuohon Jumbo Jimiin.
Rengas rullaa todella huonosti, mutta siinä ei ole edes hyvä lumipito. Renkaassa on pienikuvioinen nappulointi joka ei saa lumesta kovin kummoista otetta sekä se on herkkä tukkeutumaan lumen koostumuksen ollessa tietyn lainen.
Lisäksi Rengas on painava kokoisekseen.
Eli ei kiitos tuota enään uudestaan itselleni...
- Anonyymi
Melkein suosittelisin pyörän vaihtoa jotta saisi leveämmät renkaat ja samalla valikoima kasvaisi. Nämä voisi olla hyvä valinta: https://foxcomp.fi/45nrth-vanhelga-26x4-2-tan-60tpi
Tuota VanHelgaa on pari muutakin henkilöä jo suositellut (toisella palstalla) ja kun renkaan tietoihin/arvosteluihin tutustunut, niin voisi olla aika lähellä sitä mitä hakemassa.
Tällähetkellä tuolla 4.0” Jumbo Jimillä jää ketjulinjaan isoimmalla rattaalla tuollainen 3mm rakoa, eli ainakin teoriassa tuo 0.2” leveämpi rengas olisi juuri se maksimi mikä pyörään voisi mennä ennen kuin ketju on renkaassa kiinni.
En haluaisi Fat:a vaihtaa, kun muuten ominaisuuksiltaan ihan kelpo peli, lukuunottamatta tuota asiaa että siihen ei leveämmät renkaat mahdu (tai eteen kyllä mahtuisi huomattavasti leveämpi mutta ei taakse).- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuota VanHelgaa on pari muutakin henkilöä jo suositellut (toisella palstalla) ja kun renkaan tietoihin/arvosteluihin tutustunut, niin voisi olla aika lähellä sitä mitä hakemassa.
Tällähetkellä tuolla 4.0” Jumbo Jimillä jää ketjulinjaan isoimmalla rattaalla tuollainen 3mm rakoa, eli ainakin teoriassa tuo 0.2” leveämpi rengas olisi juuri se maksimi mikä pyörään voisi mennä ennen kuin ketju on renkaassa kiinni.
En haluaisi Fat:a vaihtaa, kun muuten ominaisuuksiltaan ihan kelpo peli, lukuunottamatta tuota asiaa että siihen ei leveämmät renkaat mahdu (tai eteen kyllä mahtuisi huomattavasti leveämpi mutta ei taakse).Parhaimmillaan lumipolut ovat kovia ja kantavat hyvin. Itse en ole fatilla ajanut metriäkään eikä talvipyöräilykään ole oma juttu mutta lähipiirissä on kokemusta ja netin ihmeellisestä maailmasta olen ymmärtänyt että rengas ei voi olla liian leveä jos olosuhteet eivät ole aivan optimaaliset. En ainakaan muista että kukaan olisi valittanut liian leveistä renkaista. 4 tuuman rengas on oikeasti aika kapea jos vähänkin kantavuutta tarvitaan ja pitokin kasvaa renkaan levetessä. Kun lapissa pyörit seuraavan kerran niin käy testaamassa erilaisia vuokrapyöriä niin huomaat eron. Kesällä 4 tuumaa lienee passeli jos ei ole tarkoitus mennä suon yli niin että heilahtaa.
Anonyymi kirjoitti:
Parhaimmillaan lumipolut ovat kovia ja kantavat hyvin. Itse en ole fatilla ajanut metriäkään eikä talvipyöräilykään ole oma juttu mutta lähipiirissä on kokemusta ja netin ihmeellisestä maailmasta olen ymmärtänyt että rengas ei voi olla liian leveä jos olosuhteet eivät ole aivan optimaaliset. En ainakaan muista että kukaan olisi valittanut liian leveistä renkaista. 4 tuuman rengas on oikeasti aika kapea jos vähänkin kantavuutta tarvitaan ja pitokin kasvaa renkaan levetessä. Kun lapissa pyörit seuraavan kerran niin käy testaamassa erilaisia vuokrapyöriä niin huomaat eron. Kesällä 4 tuumaa lienee passeli jos ei ole tarkoitus mennä suon yli niin että heilahtaa.
Tuo on totta, juuri tulin taas äsken ajolenkiltä jossa pohja oli kova (eilennä lanattu kelkalla) ja sen päällä vain hyvin vähän laisesti uutta satanutta lunta
https://aijaa.com/EWR0g6
Eikä pienintäkään ongelmaa ajossa.
Mutta sitten kun reitti on pehmeää ajamatonta lunta taikka jotain kosteikkoa, niin renkaan leveyttä ei oikein voita mikään. Tuo oma 4.0" rengas on sellaisissa olosuhteissa selvästi huonompi kuin nuo leveämmät 4.8-5.05" leveät vaojtoehdot mitä löytyy, mutta ihan vain sen takia en viitsi koko pyörää vaihtaa, vaan koitan selviytyö tuolla leveydellä mitä pyörään saa mahtumaan.
Nyt tosiaa tilattuna tuo aavistuksen (4.2") leveämpi 45NRTH:n VanHelga rengas jossa selkeästi isompikuvioinen nappula kuin tuossa Jumbo Jimissä ja uskoisin että saa parempaa otetta pehmeästi lumipinnasta.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuo on totta, juuri tulin taas äsken ajolenkiltä jossa pohja oli kova (eilennä lanattu kelkalla) ja sen päällä vain hyvin vähän laisesti uutta satanutta lunta
https://aijaa.com/EWR0g6
Eikä pienintäkään ongelmaa ajossa.
Mutta sitten kun reitti on pehmeää ajamatonta lunta taikka jotain kosteikkoa, niin renkaan leveyttä ei oikein voita mikään. Tuo oma 4.0" rengas on sellaisissa olosuhteissa selvästi huonompi kuin nuo leveämmät 4.8-5.05" leveät vaojtoehdot mitä löytyy, mutta ihan vain sen takia en viitsi koko pyörää vaihtaa, vaan koitan selviytyö tuolla leveydellä mitä pyörään saa mahtumaan.
Nyt tosiaa tilattuna tuo aavistuksen (4.2") leveämpi 45NRTH:n VanHelga rengas jossa selkeästi isompikuvioinen nappula kuin tuossa Jumbo Jimissä ja uskoisin että saa parempaa otetta pehmeästi lumipinnasta.Ikuisuuskysymyksiä nämä kalustoasiat. Yhtä jokapaikan höylää ei liene vielä keksitty. Paikalliset hc maastopyöräilijät käyvät polkemassa yöllä moottorikelkkaurilla ihan perus maastopyörillä ja pakkaskelillä kantavuudessa ei ole yleensä ongelmia. No miehen tuntien, ainakin palstalta sanoisin että saattaa se fattikin vaihtua toiseen kun tuuli puhaltaa sopivasta suunnasta. Onhan sitä kalustoa päivitelty muutenkin varsin ahkerasti.
Anonyymi kirjoitti:
Ikuisuuskysymyksiä nämä kalustoasiat. Yhtä jokapaikan höylää ei liene vielä keksitty. Paikalliset hc maastopyöräilijät käyvät polkemassa yöllä moottorikelkkaurilla ihan perus maastopyörillä ja pakkaskelillä kantavuudessa ei ole yleensä ongelmia. No miehen tuntien, ainakin palstalta sanoisin että saattaa se fattikin vaihtua toiseen kun tuuli puhaltaa sopivasta suunnasta. Onhan sitä kalustoa päivitelty muutenkin varsin ahkerasti.
Samaa mieltä siinä mielessä että mikään "jokapaikanhöylä" ei ole kunnolla toimiva ratkaisu kovinkaan moneen tarpeeseen.
Mutta kyllä nyt koitan pärjätä Fat:n osalta sillä että löydän siihin paremmin tuohon lumiajoon toimivat renkaat ja toivoisin että noilla nyt tilatuilla VanHelgoilla tämä tilanne paranisi.
Tuota Fat:n vaihtoa jarruttaa myös se asia, että olen aika "lukkiutunut" tietyn valmistajan sähkötekniikkaan (Bosch) ja heidän tekniikalla olevia sähköfättejä joissa tuo leveämpi rengaskoko (eli 4.8" tai enemmän) käytössä tiedän itse vain Moustache Samedi Fat4:n joka vaikuttaisi kyllä hienolta pyörältä, mutta hintaa yli 6t.€ ja käyttetyjä en juuri ole nähnyt liikkeellä.santtu_1975X kirjoitti:
Tuo on totta, juuri tulin taas äsken ajolenkiltä jossa pohja oli kova (eilennä lanattu kelkalla) ja sen päällä vain hyvin vähän laisesti uutta satanutta lunta
https://aijaa.com/EWR0g6
Eikä pienintäkään ongelmaa ajossa.
Mutta sitten kun reitti on pehmeää ajamatonta lunta taikka jotain kosteikkoa, niin renkaan leveyttä ei oikein voita mikään. Tuo oma 4.0" rengas on sellaisissa olosuhteissa selvästi huonompi kuin nuo leveämmät 4.8-5.05" leveät vaojtoehdot mitä löytyy, mutta ihan vain sen takia en viitsi koko pyörää vaihtaa, vaan koitan selviytyö tuolla leveydellä mitä pyörään saa mahtumaan.
Nyt tosiaa tilattuna tuo aavistuksen (4.2") leveämpi 45NRTH:n VanHelga rengas jossa selkeästi isompikuvioinen nappula kuin tuossa Jumbo Jimissä ja uskoisin että saa parempaa otetta pehmeästi lumipinnasta.Nyt olisi VanHelgat vaihdettu alle, toivottavasti lähipäivinä ehtii pyörää maastoon testaamaan, aika julmetusti isompi nappula tuosta Vanhelgasta kyllä löytyy, eikähän tuo jo saa otetta hieman irtonaisemmastakin lumesta (missä tuon aikaisemman Jumbo Jim:n ominaisuudet ei oikein riitäneet), tuo Vanhelga tosiaan sen 6-7mm. tuota JJ:ä leveänpi ja ihan maksimi leveys alkaa tuohon omaan pyörääni olemaan, isoimmalla rattaalla ylempi ketjulinja on nyt jo lähes renkaassa kiinni ja alempi ketjulinja sitten jo ottaa renkaan kylkeen kevyesti.
Painoahan noilla Vanhelgoilla on lähess 600gr./kpl tuota JJ:ä enemmän, vaikuttavat hyvin tukevilta ja kovaakin ajoa kestäviltä.
Kuvassa uusi VanHelga ylempänä ja vanha JJ alempana
https://aijaa.com/pHVcwZsanttu_1975X kirjoitti:
Nyt olisi VanHelgat vaihdettu alle, toivottavasti lähipäivinä ehtii pyörää maastoon testaamaan, aika julmetusti isompi nappula tuosta Vanhelgasta kyllä löytyy, eikähän tuo jo saa otetta hieman irtonaisemmastakin lumesta (missä tuon aikaisemman Jumbo Jim:n ominaisuudet ei oikein riitäneet), tuo Vanhelga tosiaan sen 6-7mm. tuota JJ:ä leveänpi ja ihan maksimi leveys alkaa tuohon omaan pyörääni olemaan, isoimmalla rattaalla ylempi ketjulinja on nyt jo lähes renkaassa kiinni ja alempi ketjulinja sitten jo ottaa renkaan kylkeen kevyesti.
Painoahan noilla Vanhelgoilla on lähess 600gr./kpl tuota JJ:ä enemmän, vaikuttavat hyvin tukevilta ja kovaakin ajoa kestäviltä.
Kuvassa uusi VanHelga ylempänä ja vanha JJ alempana
https://aijaa.com/pHVcwZJa kuvan VanHelga siis 26*4.2" ja JJ 26*4.0"
santtu_1975X kirjoitti:
Ja kuvan VanHelga siis 26*4.2" ja JJ 26*4.0"
VanHelgoilla ensimmäinen testilenkki maastossa ajettuna
https://aijaa.com/Dy2rqc
On kyllä hienosti toimiva rengas pehmeällä lumipinnalla, ei voi muuta sanoa, Paikkoihin mihin JumboJim:llä olisi jäänyt sutimaan tyhjää ei VanHelgoilla ollut mitään ongelmaa edetä ja vielä ei ollut edes kovin alhaiset paineet käytössä.
ja sitten tietysti haittapuolena että ovat painavat (yli 1.6kg/kpl) ja rullaavat todella huonosti.santtu_1975X kirjoitti:
VanHelgoilla ensimmäinen testilenkki maastossa ajettuna
https://aijaa.com/Dy2rqc
On kyllä hienosti toimiva rengas pehmeällä lumipinnalla, ei voi muuta sanoa, Paikkoihin mihin JumboJim:llä olisi jäänyt sutimaan tyhjää ei VanHelgoilla ollut mitään ongelmaa edetä ja vielä ei ollut edes kovin alhaiset paineet käytössä.
ja sitten tietysti haittapuolena että ovat painavat (yli 1.6kg/kpl) ja rullaavat todella huonosti.Tänäin toinen maastolenkki VanHelgoilla, tiputin vielä hieman paineita lisää ja pito vieläkin parempi, ei voi kuin olla tyytyväinen valintaan, osui kyllä erittäin hyvin siihin mitä olinkin renkailta hakemassa.
Ei noita tosin voi miksikään jokapaikan renkaiksi suositella työmatkoihin yms. vaan ovat aika puhtaasti maastorenkaat pehmeähköön maastoon, mutta siinä sitten ovatkin erittäin hyvät.
- Anonyymi
Mitenkähän toimisi jos edessä olisi leveä minisuksi renkaaseen vyötettynä? Ei ainakaan uppoaisi etuosastaan niin herkästi.
Toi kokonaan etuhaarukkaan kiinnitettynä, rengaskiinnitys tuskin olisi niin toimiva.
Noita etuhaarukkaan kiinnitettäviä suksia itseasissa on ihan olemassa
https://riemurasia.fi/video/Suksipyora/210583
- Anonyymi
Onko sähköfatbikeen sopivia lokasuojia?
- Anonyymi
Ei ole ne joutuu itse vääntämään pellistä,paras rengason sliksit
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1181756
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill381475Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221408Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461250
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521241- 521188
- 591127
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.481014