Suomenkielinen käyttöohje

Grafia

Olen huomannut joitakin kameramalleja joissakin liikkeissä myytävän kahdella eri hinnalla. Ero johtuu siitä, että kalliimmassa paketissa on mukana manuaali suomen kielellä, halvemmassa englanniksi.

Eikös jokin kuluttajansuojan piiriin kuuluva laki sano niin, että suomenkielinen käyttöohje pitää olla mukana ilman eri hintaa? Vai onko mun muistini täysin jäätynyt?

27

13234

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllähän se noin on. Hintaero johtuu siitä, että toinen esimerkkisi kameroista on ostettu suomalaiselta maahantuojalta ja toinen ulkomaalaiselta (yleensä saksalaiselta). Hintaero ei siis johdu varsinaisesti käyttöohjeista.

Kun käyttöohjeen puuttumattomuus on tuotu kauppatilanteessa selville, niin ei tuossa kuluttajan kannalta mielestäni mitään epäselvää ole, oli lait millaiset tahansa.

• Suomessa

kuluttajalle myytävissä tuotteissa on oltava
        suomenkieliset käyttöohjeet, oli tavara peräisin
        mistä tahansa vinkuintiasta. Kannattaisi kokeilla
        seuraavaa: osta se halvempi kamera, ja vaadi
        siihen sitten suomenkieliset käyttöohjeet, jotka
        siinä pitäisi olla mukana.

• Grafia

http://tinyurl.com/923zo

Tuon mukaan suomenkielinen ohje pitää olla ilman eri hintaa. Mielestäni digikamera on sen verran monimutkainen laite, että sitä ei noin vain nopsasti sormikopelolla opi käyttämään.

• Suomessa kirjoitti:

kuluttajalle myytävissä tuotteissa on oltava
        suomenkieliset käyttöohjeet, oli tavara peräisin
        mistä tahansa vinkuintiasta. Kannattaisi kokeilla
        seuraavaa: osta se halvempi kamera, ja vaadi
        siihen sitten suomenkieliset käyttöohjeet, jotka
        siinä pitäisi olla mukana.

Ja tuoko on mielestäsi asiallista toiminaa? Kun kauppa kerran suomiohjeiden puutteen selkeästi ilmoittaa, niin miksi ette osta suosilla niitä suomenkielisen käyttöohjeen sisältäviä tuotteita. Ja antakaa muille mahdollisuus ostaa halvemmalla tuotteensa, elleivät he kerta tarvitse suomiohjeita.

• Susi
        kriittinen kirjoitti:

Ja tuoko on mielestäsi asiallista toiminaa? Kun kauppa kerran suomiohjeiden puutteen selkeästi ilmoittaa, niin miksi ette osta suosilla niitä suomenkielisen käyttöohjeen sisältäviä tuotteita. Ja antakaa muille mahdollisuus ostaa halvemmalla tuotteensa, elleivät he kerta tarvitse suomiohjeita.

Kauppa on velvoitettu toimittamaan tuotteen suomenkielisten ohjeiden kanssa.

Täytyy olla tyhmä tai todella tietämätön jos osataisi saman tuotteen kalliimmalla vain koska kauppias yrittää aidan alta.

Käyttöohjeet kuluvat olennaisesti alkuperäiseen tuotteeseen eivätkä siten muodosta omaa tuotettaan jota voisi myydä tai hinnoitella erikseen samassa paketissa.

• suomalainen
        Susi kirjoitti:

Kauppa on velvoitettu toimittamaan tuotteen suomenkielisten ohjeiden kanssa.

Täytyy olla tyhmä tai todella tietämätön jos osataisi saman tuotteen kalliimmalla vain koska kauppias yrittää aidan alta.

Käyttöohjeet kuluvat olennaisesti alkuperäiseen tuotteeseen eivätkä siten muodosta omaa tuotettaan jota voisi myydä tai hinnoitella erikseen samassa paketissa.

Ilman muuta on kuluttajalla oikeus ostaa halvemmalla, englanninkielisellä ohjeella, tyhmä maksaa enemmän.

• byrokraatit suolle
        Grafia kirjoitti:

http://tinyurl.com/923zo

Tuon mukaan suomenkielinen ohje pitää olla ilman eri hintaa. Mielestäni digikamera on sen verran monimutkainen laite, että sitä ei noin vain nopsasti sormikopelolla opi käyttämään.

byrokraatit suolle - kuluttajalla on vapaus valita!

• Jälleenmyyjä

Eli ymmärsin että kyseessä on samassa liikkeessä myytäviä tuotteita!

Ero tuskin johtuu siitä että toisessa on manuaali ja toisessa ei. Suomessa myytävissä kuluttajatuotteissa on aina oltava manuaali(käyttöohjekirja) mukana. Se ei tee eroa mistä myyjä on tuotteen hankkinut.

Jos liike myy samaa kameraa kahdella eri hintaa on kyseessä useasti verkkokauppa jonka varastot seuraavat monen eri maahantuojan varastoja. Jos tuotetta tuo esim. kaksi eri maahantuojaa on todennäköistä että tuotteilla on vähän eri hintakin.

Jos kamerat on hankkittu saksasta niin ilmeisesti ne on silloin olleet myöskin siellä halvempia ja todennäköisesti kaikki kamerat ovat myös sieltä eikä osa suomesta.

• Grafia

Niin siis kyllä toki molemmissa paketeissa on manuaali, mutta kalliimmassa suomeksi ja halvemmassa englanniksi, ja molemmissa asia myös erikseen mainitaan. Muuten molemmissa näyttää olevan sama sisältö.

• Jälleenmyyjä
        Grafia kirjoitti:

Niin siis kyllä toki molemmissa paketeissa on manuaali, mutta kalliimmassa suomeksi ja halvemmassa englanniksi, ja molemmissa asia myös erikseen mainitaan. Muuten molemmissa näyttää olevan sama sisältö.

Ahaa. Ei muuta kuitenkaa asiaa.

Ote kuluttajasuojalaista.

"Tavarassa on myös virhe, jos sen yhteydessä ei luovuteta ostajalle sellaisia ohjeita, jotka ovat tarpeen tavaran asentamista, kokoonpanoa, käyttöä, hoitoa tai säilytystä varten."

Ja luonnollisesti nämä ohjeet pitää olla sillä kielellä että kuluttajalla on mahdollisuus ymmärtää ohjeet. Jostain muistan lukeneeni että vähintää toisella kotimaisella pitäs olla.

• Jälleenmyyjä kirjoitti:

Ahaa. Ei muuta kuitenkaa asiaa.

Ote kuluttajasuojalaista.

"Tavarassa on myös virhe, jos sen yhteydessä ei luovuteta ostajalle sellaisia ohjeita, jotka ovat tarpeen tavaran asentamista, kokoonpanoa, käyttöä, hoitoa tai säilytystä varten."

Ja luonnollisesti nämä ohjeet pitää olla sillä kielellä että kuluttajalla on mahdollisuus ymmärtää ohjeet. Jostain muistan lukeneeni että vähintää toisella kotimaisella pitäs olla.

Eipä tuosta kuluttajasuojalain pykälästä mitään epäselvyyksiä olekaan. Lähinnä nyt itsekin edellä kyselin, että onko moraalisesti oikein alkaa kitisemään jälkikäteen suomenkielisistä ohjeista, jos kauppa tuo ERITTÄIN SELKEÄSTI ilmi, että suomenkielistä käyttöohjetta ei paketista löydy.

Ja kannattaa myös muistaa, että ei ohjeen puuttumisesta reklamoinnin seuraus välttämättä ole ohjekirjan saaminen. Se seuraus voi olla hyvin myös se, että kauppias haluaa purkaa kaupan tai väkertää nopeasti itse pikaohjeet.

• Grafia
        kriittinen kirjoitti:

Eipä tuosta kuluttajasuojalain pykälästä mitään epäselvyyksiä olekaan. Lähinnä nyt itsekin edellä kyselin, että onko moraalisesti oikein alkaa kitisemään jälkikäteen suomenkielisistä ohjeista, jos kauppa tuo ERITTÄIN SELKEÄSTI ilmi, että suomenkielistä käyttöohjetta ei paketista löydy.

Ja kannattaa myös muistaa, että ei ohjeen puuttumisesta reklamoinnin seuraus välttämättä ole ohjekirjan saaminen. Se seuraus voi olla hyvin myös se, että kauppias haluaa purkaa kaupan tai väkertää nopeasti itse pikaohjeet.

Jos laki määrää, että suomenkielinen ohje tulee ilman muuta olla mukana, mutta sitä ei ole, niin silloinhan kauppias antaa minulle vaillinaisen tuotteen. Onko se sitten moraalista?

Mulle on ihan sama, purkaako kauppias kaupan. Olenpahan saanut ainakin ilmaiseksi tutustua tuotteeseen. Ja jos olen ilman käyttöopasta sattunut jopa viottamaan tuotetta, niin sehän on kauppiaan harmi. Jos taas kauppias pikaisesti kääntää ohjeet, niin mulle riittää se, että ohjeet myös kuluttajaviraston mielestä ovat riittävän hyvät. Tässä tapauksessa tosin kauppiaalla jo on suomenkieliset ohjeet olemassa, joten mitä niitä enää toistamiseeen kääntämään.

Tämä on periaatteellinen seikka. Niin kauan kuin me kuluttajat suostumme siihen, että kauppiaan ei tarvitse noudattaa lakia kuin vasta asiakkaan - ja tarpeen mukaan myös kuluttajaviraston - niin erikseen vaatiessa, niin kauan asiaan ei parannusta saada. Toistaiseksi jotkut kauppiaat luottavat siihen, ettei asiakas ole laista tietoinen, kokeilevat kepillä jäätä.

Sitä paitsi myymällä halvemmalla ilman vaadittavia oppaita kauppias saa taloudellista hyötyä toisten kauppiaitten kustannuksella, kun esim. Mikrobitin hintaseurannassa pääsee niitten kauppiaitten ohi, jotka noudattavat lakia.

• Grafia kirjoitti:

Jos laki määrää, että suomenkielinen ohje tulee ilman muuta olla mukana, mutta sitä ei ole, niin silloinhan kauppias antaa minulle vaillinaisen tuotteen. Onko se sitten moraalista?

Mulle on ihan sama, purkaako kauppias kaupan. Olenpahan saanut ainakin ilmaiseksi tutustua tuotteeseen. Ja jos olen ilman käyttöopasta sattunut jopa viottamaan tuotetta, niin sehän on kauppiaan harmi. Jos taas kauppias pikaisesti kääntää ohjeet, niin mulle riittää se, että ohjeet myös kuluttajaviraston mielestä ovat riittävän hyvät. Tässä tapauksessa tosin kauppiaalla jo on suomenkieliset ohjeet olemassa, joten mitä niitä enää toistamiseeen kääntämään.

Tämä on periaatteellinen seikka. Niin kauan kuin me kuluttajat suostumme siihen, että kauppiaan ei tarvitse noudattaa lakia kuin vasta asiakkaan - ja tarpeen mukaan myös kuluttajaviraston - niin erikseen vaatiessa, niin kauan asiaan ei parannusta saada. Toistaiseksi jotkut kauppiaat luottavat siihen, ettei asiakas ole laista tietoinen, kokeilevat kepillä jäätä.

Sitä paitsi myymällä halvemmalla ilman vaadittavia oppaita kauppias saa taloudellista hyötyä toisten kauppiaitten kustannuksella, kun esim. Mikrobitin hintaseurannassa pääsee niitten kauppiaitten ohi, jotka noudattavat lakia.

"Jos laki määrää, että suomenkielinen ohje tulee ilman muuta olla mukana, mutta sitä ei ole, niin silloinhan kauppias antaa minulle vaillinaisen tuotteen. Onko se sitten moraalista?"

On. Kauppias on ilmoittanut tuotteen puuttellisuudesta ja siitä on ostaja ostohetkellä ollut tietoinen.

"Jos taas kauppias pikaisesti kääntää ohjeet, niin mulle riittää se, että ohjeet myös kuluttajaviraston mielestä ovat riittävän hyvät. Tässä tapauksessa tosin kauppiaalla jo on suomenkieliset ohjeet olemassa, joten mitä niitä enää toistamiseeen kääntämään."

Höpöhöpö. Esim. Fujin kameroissa ne ohjeet maksaa Suomen "konttorilta" tilatessa 85 e/kpl. Tekijänoikeudet ei salli taas näiden ohjeiden vapaata kopiointia. Mutta tieto sitä vastoin on vapaata, joten tod.näk. moni kauppias nopeasti rustaa tietokoneella ohjeet pääpiirteissään, eli tekee ns. pikaohjeet.

"Sitä paitsi myymällä halvemmalla ilman vaadittavia oppaita kauppias saa taloudellista hyötyä toisten kauppiaitten kustannuksella"

Osta sinä siis suosilla tuotteesi niiltä toisilta kauppiailta. Kaikki eivät tarvitse niitä suomenkielisiä ohjeita ja ostavat ennemin tuotteen ilman niitä, jos se vaikuttaa olennaisesti hintaan.

• tuolla
        kriittinen kirjoitti:

"Jos laki määrää, että suomenkielinen ohje tulee ilman muuta olla mukana, mutta sitä ei ole, niin silloinhan kauppias antaa minulle vaillinaisen tuotteen. Onko se sitten moraalista?"

On. Kauppias on ilmoittanut tuotteen puuttellisuudesta ja siitä on ostaja ostohetkellä ollut tietoinen.

"Jos taas kauppias pikaisesti kääntää ohjeet, niin mulle riittää se, että ohjeet myös kuluttajaviraston mielestä ovat riittävän hyvät. Tässä tapauksessa tosin kauppiaalla jo on suomenkieliset ohjeet olemassa, joten mitä niitä enää toistamiseeen kääntämään."

Höpöhöpö. Esim. Fujin kameroissa ne ohjeet maksaa Suomen "konttorilta" tilatessa 85 e/kpl. Tekijänoikeudet ei salli taas näiden ohjeiden vapaata kopiointia. Mutta tieto sitä vastoin on vapaata, joten tod.näk. moni kauppias nopeasti rustaa tietokoneella ohjeet pääpiirteissään, eli tekee ns. pikaohjeet.

"Sitä paitsi myymällä halvemmalla ilman vaadittavia oppaita kauppias saa taloudellista hyötyä toisten kauppiaitten kustannuksella"

Osta sinä siis suosilla tuotteesi niiltä toisilta kauppiailta. Kaikki eivät tarvitse niitä suomenkielisiä ohjeita ja ostavat ennemin tuotteen ilman niitä, jos se vaikuttaa olennaisesti hintaan.

hinnalla saisi jo kaksikin kameraa???
        No joo, tosiasia on, että käyttöohje pitää olla.
        Olisihan ihan sama, jos myyjä antaisi vain suulliset
        käyttöohjeet ja nekin vastatuuleen huutaen niille,
        jotka niitä eivät tarvitse. Ja pyytäisi kirjallisen
        sitoumuksen siitä, että takuuseen ei vedota eikä
        mitään kitinöitä tai valituksia tule.

• Grafia
        kriittinen kirjoitti:

"Fujin kameroissa ne ohjeet maksaa Suomen 'konttorilta' tilatessa 85 e/kpl."

Jos minä olen hukannut alkuperäiset suomenkieliset ohjeet, niin saan maksaakin tuon verran uusista ohjeista, sittenpähän opin pitämään tavaroistani parempaa huolta.

Jos taas Fujin mukana ei ole tullut alunperin lainkaan suomenkielisiä ohjeita, niin ei asiakkaan tuosta tarvitse erikseen maksaa: se riittää että tekee valituksen kuluttajavirastoon heti puutteen huomattuaan.

• Grafia kirjoitti:

"Fujin kameroissa ne ohjeet maksaa Suomen 'konttorilta' tilatessa 85 e/kpl."

Jos minä olen hukannut alkuperäiset suomenkieliset ohjeet, niin saan maksaakin tuon verran uusista ohjeista, sittenpähän opin pitämään tavaroistani parempaa huolta.

Jos taas Fujin mukana ei ole tullut alunperin lainkaan suomenkielisiä ohjeita, niin ei asiakkaan tuosta tarvitse erikseen maksaa: se riittää että tekee valituksen kuluttajavirastoon heti puutteen huomattuaan.

"Jos taas Fujin mukana ei ole tullut alunperin lainkaan suomenkielisiä ohjeita, niin ei asiakkaan tuosta tarvitse erikseen maksaa: se riittää että tekee valituksen kuluttajavirastoon heti puutteen huomattuaan."

Miksi sitä kameraa ei voi suosilla jättää ostamatta, jos niitä suomenkielisiä käyttöohjeita tarvitsee ja kaupantekotilanteessa tuodaan selvästi ilmi, että niitä ohjeita ei paketissa ole. Kokonaan toinen asia olisi se, jos asiakas ei olisi käyttöohjeiden suomiversion puuttumista tiennyt ostohetkellä. Mutta tuo on vain turhanpäiväistä kitinää ja kuluttajaviranomaisten tarpeetonta työllistämistä.

• veronmaksaja
        kriittinen kirjoitti:

"Jos taas Fujin mukana ei ole tullut alunperin lainkaan suomenkielisiä ohjeita, niin ei asiakkaan tuosta tarvitse erikseen maksaa: se riittää että tekee valituksen kuluttajavirastoon heti puutteen huomattuaan."

Miksi sitä kameraa ei voi suosilla jättää ostamatta, jos niitä suomenkielisiä käyttöohjeita tarvitsee ja kaupantekotilanteessa tuodaan selvästi ilmi, että niitä ohjeita ei paketissa ole. Kokonaan toinen asia olisi se, jos asiakas ei olisi käyttöohjeiden suomiversion puuttumista tiennyt ostohetkellä. Mutta tuo on vain turhanpäiväistä kitinää ja kuluttajaviranomaisten tarpeetonta työllistämistä.

Onko kukaan miettinyt, montako kymmentä miljoonaa euroa tyhjästä valittajat maksavat veronmaksajille vuodessa? Käsittelyajat ovat kuulema jo 1,5 vuotta ruuhkasta johtuen. Kun siellä on pääasiassa tällaisia asioita, joissa dille kuluttaja on ennen ostoa tuntenut tilanteen, niin voi HYVÄÄ PÄIVÄÄ.

• Dille
        veronmaksaja kirjoitti:

Onko kukaan miettinyt, montako kymmentä miljoonaa euroa tyhjästä valittajat maksavat veronmaksajille vuodessa? Käsittelyajat ovat kuulema jo 1,5 vuotta ruuhkasta johtuen. Kun siellä on pääasiassa tällaisia asioita, joissa dille kuluttaja on ennen ostoa tuntenut tilanteen, niin voi HYVÄÄ PÄIVÄÄ.

Pitää täysin paikkaansa.

Jotkut käyttävät hyvää asiaa törkeästi väärin

• mie
        kriittinen kirjoitti:

"Osta sinä siis suosilla tuotteesi niiltä toisilta kauppiailta. Kaikki eivät tarvitse niitä suomenkielisiä ohjeita ja ostavat ennemin tuotteen ilman niitä, jos se vaikuttaa olennaisesti hintaan."

Kaikki eivät tarvitse Hervannan ja Tampereen välistä tieosuuttakaan ja kuitenkin maksavat siitä. Minä maksan joka vuosi yli 15 000 € veroja vaikken tarvitse mainittua tieosuutta ja olen veroillani maksanut sinun koulutustasi. En tarvitse tuota tietä ja voi olla että sinun koulutuksestasi ei minulle tule koskaan olemaan yhtään henkilökohtaista hyötyä.

Minusta on kuitenkin ihan oikein että maksan yhteiskunnan yhteisiä kustannuksia ja pidän hienonan asiana että, Suomessa on lainsäädännöllä haluttu turvata vain suomea tai ruotsia puhuvien mahdollisuus saada käyttöohjeet omalla kielellä. He ovat usein keski-ikäisiä ja vanhempia, jotka ovat Suomen vaurauden rakentaneet ja vapauden turvanneet.

En ollenkaan ymmärrä "kaikki eivät tarvitse" ajattelua. Jos haluaa ostaa tavaroita ilman suomenkielisä ohjeita, niin niitä saa ulkolaisista nettikaupoista ilman ongelmia. Suomesta ostaessa pitää ohjeet olla kotimaisilla kielillä.

• ehehe
        veronmaksaja kirjoitti:

Oletteko koskaan laskenyt paljonko nämä kitisevät asiakkaat tuovat työtä suomalaisille...

• Kuluttaja

Jos tuotteesta puuttuvat suomenkieliset käyttöohjeet, on tuotteessa virhe. Kun tuote myydään halvemmalla ja käyttöohjeiden puuttuminen on informoitu kuluttajalle, tämä tietoisesti ostaa vieheellisen tuotteen (vertaa esim. pintaviallisen tuotteen).

Jälkeenpäin on turha vedota virheeseen, jonka olemassa olosta on ollut tietoinen kaupantekohetkellä. Tämä asia käy myös ilmi kuluttajansuojalaista.

• nero

Ja jos asiakas on niin pölvästi ettei osaa valtakieliä : englantia, saksaa, espanjaa, venäjää ,
        niin se saakin maksaa tuplahinnan.

• joopajoo

Hei Kuluttaja!

Ilmoitan, etten aio tänään noudattaa liikennesääntöjä.

Jos jäät autoni alle suojatiellä kun ajan ylinopeutta punaisia päin, niin syy on yksin sinun.

• juntit
        joopajoo kirjoitti:

Hei Kuluttaja!

Ilmoitan, etten aio tänään noudattaa liikennesääntöjä.

Jos jäät autoni alle suojatiellä kun ajan ylinopeutta punaisia päin, niin syy on yksin sinun.

kaveri yhessä tietokone liikkeessä haki ympäriinsä yhelle juntille SUOMENKIELISIÄ OHJEITA TIETOKONEEN NÖYTTÄÄN. vittu haloo.. itteeni peruskuluttajana hävettää tommosten "periaatteen ihmisten" puolesta.

• Aasikas

Musta meidän lainsäädäntö on aika yksiselitteinen tässä käyttö-ohje asiassa ja mitä tulee siihen, et ihmisten pitäis opetella kieliä niin sanonpa vain, että ehkä ensin näiden "opettele kieliä" kirjoittajien kannattaisi opetella kirjoittamaan suomea ilman virheitä. Ainakin katsoa, että sanat ovat oikein kirjoitettuja.
      Vasta sitten he voivat heitellä kiviä toisten kielitaitoa kohtaan.
      Toiseksi monesti ohjekirjojen kieli on ammatti- tai teknistä englantia ym. kieltä ettei sitä monikaan vanhempi ihminen ymmärrä.
      Eivätkä kaikki halua istua tuntitolkulla kotonaan tietokoneellaan kääntäen manuaalia indokiinasta suomeksi tuotteen ostettuaan.
      Kolmanneksi, tämä vaatimus on nimenomaan kuluttajan omaksi suojaksi tehty ja ymmärtääkseni Suomi ei ole ainoa maa jossa on tämä lainkohta käytössä suuressa EU:ssa.
      Tällä myös helpotetaan myyjän ja maahantuojan vastuuta kaupan synnyttyä, varsinkin mikäli tuotteessa ilmenee virhe esim. väärän käytön seurauksena.
      En kannata ohjeita tyyliin "ei kissaa mikroon", mutta mikäli myyjä myy asiakkaalle kodinkoneen ilman suomenkielistä ohjetta (tämän tietäen) ja laitetta käyttäessä syntyykin, jokin tilanne joka olisi voitu välttää suomenkielisellä manuaalilla niin oma mielipide on, että silloin myyjä on vastuussa tästä virheestä vaikkei se kuuluisikaan normaaliin takuun piiriin näiden suomenkielisten (tai ruotsinkielisten)käyttö-ohjeiden puuttuessa, koska asiakas ei ole voinut tietää tälläista asiaa ja, että se voi johtaa laitteen rikkoontumiseen.

• hips

Laki ei velvoita suomenkielisten ohjeiden toimittamiseen. Voi halutessaan käyttää vaikka pelkkiä kuvia. Tietyissä tuotteissa myös pelkkä englannin kieli riittää. Lain vaatimus kuuluu kiteytettynä:

• Kiksi Paavolle

Laki velvoittaa suomesta liikkeestä ostettavan tuotteen pitää sisältää suomenkieliset ohjeet.
      Jos joku välttämättä haluaa ilman suomenkielisiä käyttöohjeita, tilatkoon tuotteensa nettikaupasta ulkomailta. Hietä ko. lainsäädäntö ei kainet koske.
      Turhaa jaarittelua selvän asian ympärillä.
      Kumma kun joku saa tyydytyksen jankkamisesta näillä nettisaiteilla.
      Pienet on ympyrät, sanon ma

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      461
      2775
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2615
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      267
      1575
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1174
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      440
      1121
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1088
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      960
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      928
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      879
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      875
    Aihe