Pörssisähkö pakottaa myös vetyautoiluun!

Anonyymi-ap

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/vety-on-vetovoimainen-kayttovoima-mutta-onko-silla-tulevaisuutta-autoissa/

Paljon ajaville etua syntyy luonnollisesti vetytankkauksen nopeudesta sähköauton lataukseen verrattuna. Talvella puolestaan polttokennossa tapahtuvassa reaktiossa vedystä vapautuu sähkön ja veden lisäksi lämpöenergiaa, toisin sanoen hukkalämpöä. Talvella tämä lämpö ei kuitenkaan mene automaattisesti harakoille, vaan sitä voidaan käyttää auton ja sen komponenttien lämmittämiseen. Akkusähköautossa puolestaan hukkalämpöä ei synny hyvän hyötysuhteen ansiosta, joten lämmitys otetaan aina energiavarastosta, siis akusta

a kuten Suomessa hyvin tiedetään, sähkön säilöminen on haastavaa. Tämä voi näkyä korkeina pörssisähkön hintoina esimerkiksi tyyninä pakkaspäivinä, jolloin tuulivoima ei tuota merkittävästi energiaa. Toisaalta taas meillä voi olla hyvinkin pitkiä ajanjaksoja, jolloin pörssisähkön hinta on käytännössä nollassa – alkukesästä mediassa uutisoitiin jo suunnitelmista laittaa juuri täysipäiväiseen käyttöön saatu Olkiluoto 3 -ydinvoimala tauolle!

Sen sijaan vetyä voidaan säilöä helpommin, ja käytännössä voimalat voitaisiin valjastaa vedyntuotantoon silloin, kun sähköstä on ylituotantoa. Näin saataisiin tasapainotettua energiantuotantoa järkevin keinoin.

8

407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hienoa 👍 Näin ne vetyasiat etenevät 😊

    • Anonyymi

      Vetyauto on Suomen olosuhteisiin mainio vaihtoehto 👍

      "Pitkät välimatkat, perävaunujen poikkeuksellisen suuri määrä ja talviolosuhteet ovat myös suomalaisen autoilun erityispiirteitä. Ei siis ole lainkaan kaukaa haettua, että meillä vetyautot voisivat tehdä paremmin kauppaansa kuin vaikka eteläisissä Euroopan maissa."

    • Anonyymi

      Kun lukee ajatuksella linkatun artikkelin, niin sen sanoma on selvästi "Vetyautojen myynti jää marginaaliseksi häviten täyssähköautoille niin käytettävyydeltään kuin hintakilpailussa kokonaisuutta mitattaessa.". Vain pieni määrä ihmisiä voi aidosti saada hyötyä vetyautoista kun bensiini, diesel, etanoli ja kaasuautojen myynti kielletään.... eli käytännössä autoilijat Lapissa vetäen pitkiä matkoja talvella jotakin painavaa auton perässä. Ja siltikään ei ennusteta vetyautojen voittavan kansaa puolelleen EDES PITKÄLLÄ AIKAVÄLILLÄ.

      "Näistä epäkohdista huolimatta vetyauto ei ole missään nimessä kuolleena syntynyt ajatus. Akkuautojen korvaajaksi siitä ei kuitenkaan ole, ei myöskään BMW:n vetyohjelman johtajan Jürgen Guldnerin mielestä. – VUONNA 2035 vetyautoja voi olla ensirekisteröinneistä NOIN VIISI PROSENTTIA, Guldner arvioi. Myös Suomessa arviot ovat samansuuntaisia. Autoalan tiedotuskeskuksen käyttövoimaennusteessa arvioidaan, että VUONNA 2035 vetyautojen osuus Suomen ensirekisteröinneistä olisi 5,7 %, ja VUOTEEN 2040 mennessä määrä voisi kasvaa jopa 9,2 prosenttiin."

      Ja samaan aikaan täyssähköautot ovat vuoteen 2035 mennessä kehittyneet taas selvästi enemmän, koska niille on kysyntää ja monet autotehtaat kilpailevat asiakkaista, joten pakko kehittää kilpailevaa autotehdasta parempi täyssähköauto.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-

    • Anonyymi

      Voi olla että tulevaisuudessa sähkön AJASTETTU käyttö lisääntyy muutenkin että on kyseenalaista kuinka paljon sähkö-vety-sähkö voimaloista on aidosti hyötyä kun tasoitusta tapahtuu jo muutenkin yhteiskunnassa?

      Pörssisähkön tasaamista tulee tapahtumaan jo pelkästään täyssähköautojen määrän selvästi kasvaessa monessa maassa. Ihmiset pyrkivät lataamaan niitä kotona ensisijaisesti halvempina tunteina ja tämä tulee lisääntymään selvästi varsinkin 2030-luvulla kun ajoakut ovat selvästi kehittyneet eikä ole niin paljoa pakko ladata tyhjästä täyteen vaan usein reilusti ennestään ajoakkua jäljellä arjen ajoihin, jolloin voidaan myös kytätä hyvin usein halvempia päiviä (yölatausta) tarvittaessa.

      Kaukolämmössä voidaan myös korvata osittain fossiilisia suoralla sähköllä lämmittäessä yöaikaan halpoina tunteina, joten kaukolämmössäkin suoraan voidaan hyödyntää halpaa sähköä.

      Kotitaloudet voivat myös ajastaa pörssisähkönkulutustaan halvoille tunneille esim. lämminvesivaraajat, uima-altaan lämmitys, lattialämmitys, saunominen, uunin käyttö, pesukoneen käyttö, autotallin lämmitys jne. ja niihin löytyy jo jopa teknisiä apuvälineitä jotka laskevat suoraan pörssisähköstä milloin sähköä kannattaa käyttää ja ehdottavat aikoja käyttäjälleen.

      "THEMO DIN pörssisähkö hintarele ajastaa ja ohjaa varaavien lämmitysjärjestelmien sähkönkulutusta automaattisesti pörssisähkön edullisten tuntien ajalle.

      Pörssisähkö hintarele toimii kolmen ennalta asetetun kriteerin perusteella:

      Montako vuorokauden edullisinta tuntia? Tyypillisesti 3-14h
      Kallein sähkönhinta jonka haluat maksaa? Normaalisti 5-11 senttiä/kWh
      Max tauko 16-30h lämmitysjaksojen välillä? ”Hätäjarru” estää kylmenemisen

      THEMO DIN pörssisähkö hintarele ohjaa yhtä tai useampaa kontaktoria ryhmäkeskuksessa. Kontaktori on lämmityslaitetta ohjaava 3-vaihe välirele. Ryhmäkeskuksessa on omat kontaktorit lämminvesivaraajalle ja lattialämmityksille, ja niiden tehonkesto on tyypillisesti 3*25A."

      "kWhNet.com on helppo tapa toteuttaa Shelly releen pörssisähkö ohjaus. Palvelusta voit valita määritellä releet kytkeytymään halvimmiksi tunniksi tai hintarajan mukaisesti.
      Pörssisähkö relePörssisähkö rele: Shelly Pro 1

      Shellyn valikoimasta löytyy laajasti erilaisia releitä eri käyttötarkoituksiin. Kun sähkölämmityspiirin ohjaukseen lisätään esimerkiksi ”Shelly Pro 1” rele, voidaan lämmitys määritellä kytkeytymään päälle vain halvimmiksi tunneiksi.

      ”Shelly Plug S” avulla voit helposti ohjata mitä tahansa pistorasioihin liitettyjä kuormia Spot hintaan perustuen."

      https://www.omavahti.fi/tuote/themo-din/

      https://www.kwhnet.com/shelly-porssisahko-ohjaus/

    • Anonyymi

      Löytyykö täältä joku asiasta oikeasti tietävä, asiansa osaava tai jokin ymmärtävä taho miksi linkissä olevat pörssisähkön hinnoittelu ei ole Suomessa verrattavissa esim.Ruotsin, Norjan jne hintoihin ?
      Nämä energiaalan johtajat puhuvat Pohjoismaiden yhteismarkkinoista ja hinnoittelusta ?
      Linkin tiedoissa ei tähän käsitykseen ei maalaisjärjellä pääse.
      Viisasteluille en anna arvoa ja ohitan, niitä kyllä on kuulut jo tarpeeksi energiaalan johtajilta.

      https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

    • Anonyymi

      Ehkä typerin avaus vetypojalta aikoihin.

    • Anonyymi

      Ajele sinä vetyautollasi kun minä lataan työautoani pörssisähköllä....onneksi saan ne vähennykseen verotuksessa ja sinä maksat.
      Pörssisähkö näyttää Suomessa ja Virossa 25 s ja muualla pohjolassa ( Tanska, Norja, Ruotsi, Latvia , Liettua...) 8 s. Siinä on jotain yhteismarkkinaan viittaava mutta ei hinta !

    • Anonyymi

      Yhteispohjoismaalaiset markkinat ovat yhtä kuin jokaisen maan yhtiöiden runkolinjat yhtyvät toisiinsa. Energian hintaan niillä ei ole mitään vaikutusta, se on ns.vääristeltyä, kauniimmin sanottuna muunneltua totuutta käyttäjille. Yhtiöt saavat itse määrätä minkä hinnan pistävät, ahneemopi ottaa tietysti enemmän.
      Jo viime vuonna nämä meidän " päättävät elimet " puhuivat että Euroopan kaasumarkkinoiden määräävän silloisen sähkön hinnan. Nyt eivät voi enää uskalla siihen vedota. Tulevaisuudessa saadaan uusi verrokiksi kohde vety.
      Aina yhtiöillä on jokin valmis syy MIKSI OTTAVAT MINKÄ VAIN SAAVAT.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikka Purra haluaa muuttaa

      maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....
      Maailman menoa
      211
      9775
    2. Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!

      🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen
      Maailman menoa
      45
      4553
    3. Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan

      Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht
      Maailman menoa
      126
      4062
    4. Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!

      Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu
      Maailman menoa
      113
      3947
    5. Kaivattusi nimi

      Kaivattusi nimi on
      Ikävä
      206
      3686
    6. Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut

      😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik
      Maailman menoa
      41
      3043
    7. Aamun Riikka: sakset tiputtavat 31 000 lasta köyhyysrajan alle

      ✂️ STM:n tuoreen arvion mukaan Riikan leikkaukset pudottavat peräti 31 000 lasta köyhyysrajan alle, kun aikaisempi THL
      Maailman menoa
      17
      1611
    8. Rakastan sua mutten uskalla jutella sulle

      Kumpa sä näkisit tämän viestin❤️ Kaipaan sua vaikka oot välillä ihan lähellä mutten saa sanottua sulle enää mitään. Ujos
      Ikävä
      156
      1597
    9. Mihin rakastuin sinussa?

      Rakastuin siihen, miten katsoit minua Rakastuin siihen, miten hymyilit minulle Rakastuin siihen, kuinka hyväksi sait its
      Ikävä
      92
      1524
    10. Mistä tietää että mies on kiinnostunut?

      Millaisista merkeistä olette huomanneet?
      Ikävä
      115
      1336
    Aihe