https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/vety-on-vetovoimainen-kayttovoima-mutta-onko-silla-tulevaisuutta-autoissa/
Paljon ajaville etua syntyy luonnollisesti vetytankkauksen nopeudesta sähköauton lataukseen verrattuna. Talvella puolestaan polttokennossa tapahtuvassa reaktiossa vedystä vapautuu sähkön ja veden lisäksi lämpöenergiaa, toisin sanoen hukkalämpöä. Talvella tämä lämpö ei kuitenkaan mene automaattisesti harakoille, vaan sitä voidaan käyttää auton ja sen komponenttien lämmittämiseen. Akkusähköautossa puolestaan hukkalämpöä ei synny hyvän hyötysuhteen ansiosta, joten lämmitys otetaan aina energiavarastosta, siis akusta
a kuten Suomessa hyvin tiedetään, sähkön säilöminen on haastavaa. Tämä voi näkyä korkeina pörssisähkön hintoina esimerkiksi tyyninä pakkaspäivinä, jolloin tuulivoima ei tuota merkittävästi energiaa. Toisaalta taas meillä voi olla hyvinkin pitkiä ajanjaksoja, jolloin pörssisähkön hinta on käytännössä nollassa – alkukesästä mediassa uutisoitiin jo suunnitelmista laittaa juuri täysipäiväiseen käyttöön saatu Olkiluoto 3 -ydinvoimala tauolle!
Sen sijaan vetyä voidaan säilöä helpommin, ja käytännössä voimalat voitaisiin valjastaa vedyntuotantoon silloin, kun sähköstä on ylituotantoa. Näin saataisiin tasapainotettua energiantuotantoa järkevin keinoin.
Pörssisähkö pakottaa myös vetyautoiluun!
10
264
Vastaukset
- Anonyymi
Hienoa 👍 Näin ne vetyasiat etenevät 😊
- Anonyymi
😍😋😍😋😍😋😍😋😍
😍 Nymfomaani -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21
🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞
- Anonyymi
Vetyauto on Suomen olosuhteisiin mainio vaihtoehto 👍
"Pitkät välimatkat, perävaunujen poikkeuksellisen suuri määrä ja talviolosuhteet ovat myös suomalaisen autoilun erityispiirteitä. Ei siis ole lainkaan kaukaa haettua, että meillä vetyautot voisivat tehdä paremmin kauppaansa kuin vaikka eteläisissä Euroopan maissa." - Anonyymi
Kun lukee ajatuksella linkatun artikkelin, niin sen sanoma on selvästi "Vetyautojen myynti jää marginaaliseksi häviten täyssähköautoille niin käytettävyydeltään kuin hintakilpailussa kokonaisuutta mitattaessa.". Vain pieni määrä ihmisiä voi aidosti saada hyötyä vetyautoista kun bensiini, diesel, etanoli ja kaasuautojen myynti kielletään.... eli käytännössä autoilijat Lapissa vetäen pitkiä matkoja talvella jotakin painavaa auton perässä. Ja siltikään ei ennusteta vetyautojen voittavan kansaa puolelleen EDES PITKÄLLÄ AIKAVÄLILLÄ.
"Näistä epäkohdista huolimatta vetyauto ei ole missään nimessä kuolleena syntynyt ajatus. Akkuautojen korvaajaksi siitä ei kuitenkaan ole, ei myöskään BMW:n vetyohjelman johtajan Jürgen Guldnerin mielestä. – VUONNA 2035 vetyautoja voi olla ensirekisteröinneistä NOIN VIISI PROSENTTIA, Guldner arvioi. Myös Suomessa arviot ovat samansuuntaisia. Autoalan tiedotuskeskuksen käyttövoimaennusteessa arvioidaan, että VUONNA 2035 vetyautojen osuus Suomen ensirekisteröinneistä olisi 5,7 %, ja VUOTEEN 2040 mennessä määrä voisi kasvaa jopa 9,2 prosenttiin."
Ja samaan aikaan täyssähköautot ovat vuoteen 2035 mennessä kehittyneet taas selvästi enemmän, koska niille on kysyntää ja monet autotehtaat kilpailevat asiakkaista, joten pakko kehittää kilpailevaa autotehdasta parempi täyssähköauto.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka- - Anonyymi
Voi olla että tulevaisuudessa sähkön AJASTETTU käyttö lisääntyy muutenkin että on kyseenalaista kuinka paljon sähkö-vety-sähkö voimaloista on aidosti hyötyä kun tasoitusta tapahtuu jo muutenkin yhteiskunnassa?
Pörssisähkön tasaamista tulee tapahtumaan jo pelkästään täyssähköautojen määrän selvästi kasvaessa monessa maassa. Ihmiset pyrkivät lataamaan niitä kotona ensisijaisesti halvempina tunteina ja tämä tulee lisääntymään selvästi varsinkin 2030-luvulla kun ajoakut ovat selvästi kehittyneet eikä ole niin paljoa pakko ladata tyhjästä täyteen vaan usein reilusti ennestään ajoakkua jäljellä arjen ajoihin, jolloin voidaan myös kytätä hyvin usein halvempia päiviä (yölatausta) tarvittaessa.
Kaukolämmössä voidaan myös korvata osittain fossiilisia suoralla sähköllä lämmittäessä yöaikaan halpoina tunteina, joten kaukolämmössäkin suoraan voidaan hyödyntää halpaa sähköä.
Kotitaloudet voivat myös ajastaa pörssisähkönkulutustaan halvoille tunneille esim. lämminvesivaraajat, uima-altaan lämmitys, lattialämmitys, saunominen, uunin käyttö, pesukoneen käyttö, autotallin lämmitys jne. ja niihin löytyy jo jopa teknisiä apuvälineitä jotka laskevat suoraan pörssisähköstä milloin sähköä kannattaa käyttää ja ehdottavat aikoja käyttäjälleen.
"THEMO DIN pörssisähkö hintarele ajastaa ja ohjaa varaavien lämmitysjärjestelmien sähkönkulutusta automaattisesti pörssisähkön edullisten tuntien ajalle.
Pörssisähkö hintarele toimii kolmen ennalta asetetun kriteerin perusteella:
Montako vuorokauden edullisinta tuntia? Tyypillisesti 3-14h
Kallein sähkönhinta jonka haluat maksaa? Normaalisti 5-11 senttiä/kWh
Max tauko 16-30h lämmitysjaksojen välillä? ”Hätäjarru” estää kylmenemisen
THEMO DIN pörssisähkö hintarele ohjaa yhtä tai useampaa kontaktoria ryhmäkeskuksessa. Kontaktori on lämmityslaitetta ohjaava 3-vaihe välirele. Ryhmäkeskuksessa on omat kontaktorit lämminvesivaraajalle ja lattialämmityksille, ja niiden tehonkesto on tyypillisesti 3*25A."
"kWhNet.com on helppo tapa toteuttaa Shelly releen pörssisähkö ohjaus. Palvelusta voit valita määritellä releet kytkeytymään halvimmiksi tunniksi tai hintarajan mukaisesti.
Pörssisähkö relePörssisähkö rele: Shelly Pro 1
Shellyn valikoimasta löytyy laajasti erilaisia releitä eri käyttötarkoituksiin. Kun sähkölämmityspiirin ohjaukseen lisätään esimerkiksi ”Shelly Pro 1” rele, voidaan lämmitys määritellä kytkeytymään päälle vain halvimmiksi tunneiksi.
”Shelly Plug S” avulla voit helposti ohjata mitä tahansa pistorasioihin liitettyjä kuormia Spot hintaan perustuen."
https://www.omavahti.fi/tuote/themo-din/
https://www.kwhnet.com/shelly-porssisahko-ohjaus/ - Anonyymi
Löytyykö täältä joku asiasta oikeasti tietävä, asiansa osaava tai jokin ymmärtävä taho miksi linkissä olevat pörssisähkön hinnoittelu ei ole Suomessa verrattavissa esim.Ruotsin, Norjan jne hintoihin ?
Nämä energiaalan johtajat puhuvat Pohjoismaiden yhteismarkkinoista ja hinnoittelusta ?
Linkin tiedoissa ei tähän käsitykseen ei maalaisjärjellä pääse.
Viisasteluille en anna arvoa ja ohitan, niitä kyllä on kuulut jo tarpeeksi energiaalan johtajilta.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ - Anonyymi
Ehkä typerin avaus vetypojalta aikoihin.
- Anonyymi
Ajele sinä vetyautollasi kun minä lataan työautoani pörssisähköllä....onneksi saan ne vähennykseen verotuksessa ja sinä maksat.
Pörssisähkö näyttää Suomessa ja Virossa 25 s ja muualla pohjolassa ( Tanska, Norja, Ruotsi, Latvia , Liettua...) 8 s. Siinä on jotain yhteismarkkinaan viittaava mutta ei hinta ! - Anonyymi
Yhteispohjoismaalaiset markkinat ovat yhtä kuin jokaisen maan yhtiöiden runkolinjat yhtyvät toisiinsa. Energian hintaan niillä ei ole mitään vaikutusta, se on ns.vääristeltyä, kauniimmin sanottuna muunneltua totuutta käyttäjille. Yhtiöt saavat itse määrätä minkä hinnan pistävät, ahneemopi ottaa tietysti enemmän.
Jo viime vuonna nämä meidän " päättävät elimet " puhuivat että Euroopan kaasumarkkinoiden määräävän silloisen sähkön hinnan. Nyt eivät voi enää uskalla siihen vedota. Tulevaisuudessa saadaan uusi verrokiksi kohde vety.
Aina yhtiöillä on jokin valmis syy MIKSI OTTAVAT MINKÄ VAIN SAAVAT.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1054978Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631413289Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503165Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4192326Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2381442Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121261- 761217
- 731190
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311158Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1221059