Pörssisähkö pakottaa myös vetyautoiluun!

Anonyymi-ap

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/vety-on-vetovoimainen-kayttovoima-mutta-onko-silla-tulevaisuutta-autoissa/

Paljon ajaville etua syntyy luonnollisesti vetytankkauksen nopeudesta sähköauton lataukseen verrattuna. Talvella puolestaan polttokennossa tapahtuvassa reaktiossa vedystä vapautuu sähkön ja veden lisäksi lämpöenergiaa, toisin sanoen hukkalämpöä. Talvella tämä lämpö ei kuitenkaan mene automaattisesti harakoille, vaan sitä voidaan käyttää auton ja sen komponenttien lämmittämiseen. Akkusähköautossa puolestaan hukkalämpöä ei synny hyvän hyötysuhteen ansiosta, joten lämmitys otetaan aina energiavarastosta, siis akusta

a kuten Suomessa hyvin tiedetään, sähkön säilöminen on haastavaa. Tämä voi näkyä korkeina pörssisähkön hintoina esimerkiksi tyyninä pakkaspäivinä, jolloin tuulivoima ei tuota merkittävästi energiaa. Toisaalta taas meillä voi olla hyvinkin pitkiä ajanjaksoja, jolloin pörssisähkön hinta on käytännössä nollassa – alkukesästä mediassa uutisoitiin jo suunnitelmista laittaa juuri täysipäiväiseen käyttöön saatu Olkiluoto 3 -ydinvoimala tauolle!

Sen sijaan vetyä voidaan säilöä helpommin, ja käytännössä voimalat voitaisiin valjastaa vedyntuotantoon silloin, kun sähköstä on ylituotantoa. Näin saataisiin tasapainotettua energiantuotantoa järkevin keinoin.

10

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hienoa 👍 Näin ne vetyasiat etenevät 😊

      • Anonyymi

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        😍 ­­N­­­y­m­f­o­m­a­a­­n­­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Vetyauto on Suomen olosuhteisiin mainio vaihtoehto 👍

      "Pitkät välimatkat, perävaunujen poikkeuksellisen suuri määrä ja talviolosuhteet ovat myös suomalaisen autoilun erityispiirteitä. Ei siis ole lainkaan kaukaa haettua, että meillä vetyautot voisivat tehdä paremmin kauppaansa kuin vaikka eteläisissä Euroopan maissa."

    • Anonyymi

      Kun lukee ajatuksella linkatun artikkelin, niin sen sanoma on selvästi "Vetyautojen myynti jää marginaaliseksi häviten täyssähköautoille niin käytettävyydeltään kuin hintakilpailussa kokonaisuutta mitattaessa.". Vain pieni määrä ihmisiä voi aidosti saada hyötyä vetyautoista kun bensiini, diesel, etanoli ja kaasuautojen myynti kielletään.... eli käytännössä autoilijat Lapissa vetäen pitkiä matkoja talvella jotakin painavaa auton perässä. Ja siltikään ei ennusteta vetyautojen voittavan kansaa puolelleen EDES PITKÄLLÄ AIKAVÄLILLÄ.

      "Näistä epäkohdista huolimatta vetyauto ei ole missään nimessä kuolleena syntynyt ajatus. Akkuautojen korvaajaksi siitä ei kuitenkaan ole, ei myöskään BMW:n vetyohjelman johtajan Jürgen Guldnerin mielestä. – VUONNA 2035 vetyautoja voi olla ensirekisteröinneistä NOIN VIISI PROSENTTIA, Guldner arvioi. Myös Suomessa arviot ovat samansuuntaisia. Autoalan tiedotuskeskuksen käyttövoimaennusteessa arvioidaan, että VUONNA 2035 vetyautojen osuus Suomen ensirekisteröinneistä olisi 5,7 %, ja VUOTEEN 2040 mennessä määrä voisi kasvaa jopa 9,2 prosenttiin."

      Ja samaan aikaan täyssähköautot ovat vuoteen 2035 mennessä kehittyneet taas selvästi enemmän, koska niille on kysyntää ja monet autotehtaat kilpailevat asiakkaista, joten pakko kehittää kilpailevaa autotehdasta parempi täyssähköauto.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-

    • Anonyymi

      Voi olla että tulevaisuudessa sähkön AJASTETTU käyttö lisääntyy muutenkin että on kyseenalaista kuinka paljon sähkö-vety-sähkö voimaloista on aidosti hyötyä kun tasoitusta tapahtuu jo muutenkin yhteiskunnassa?

      Pörssisähkön tasaamista tulee tapahtumaan jo pelkästään täyssähköautojen määrän selvästi kasvaessa monessa maassa. Ihmiset pyrkivät lataamaan niitä kotona ensisijaisesti halvempina tunteina ja tämä tulee lisääntymään selvästi varsinkin 2030-luvulla kun ajoakut ovat selvästi kehittyneet eikä ole niin paljoa pakko ladata tyhjästä täyteen vaan usein reilusti ennestään ajoakkua jäljellä arjen ajoihin, jolloin voidaan myös kytätä hyvin usein halvempia päiviä (yölatausta) tarvittaessa.

      Kaukolämmössä voidaan myös korvata osittain fossiilisia suoralla sähköllä lämmittäessä yöaikaan halpoina tunteina, joten kaukolämmössäkin suoraan voidaan hyödyntää halpaa sähköä.

      Kotitaloudet voivat myös ajastaa pörssisähkönkulutustaan halvoille tunneille esim. lämminvesivaraajat, uima-altaan lämmitys, lattialämmitys, saunominen, uunin käyttö, pesukoneen käyttö, autotallin lämmitys jne. ja niihin löytyy jo jopa teknisiä apuvälineitä jotka laskevat suoraan pörssisähköstä milloin sähköä kannattaa käyttää ja ehdottavat aikoja käyttäjälleen.

      "THEMO DIN pörssisähkö hintarele ajastaa ja ohjaa varaavien lämmitysjärjestelmien sähkönkulutusta automaattisesti pörssisähkön edullisten tuntien ajalle.

      Pörssisähkö hintarele toimii kolmen ennalta asetetun kriteerin perusteella:

      Montako vuorokauden edullisinta tuntia? Tyypillisesti 3-14h
      Kallein sähkönhinta jonka haluat maksaa? Normaalisti 5-11 senttiä/kWh
      Max tauko 16-30h lämmitysjaksojen välillä? ”Hätäjarru” estää kylmenemisen

      THEMO DIN pörssisähkö hintarele ohjaa yhtä tai useampaa kontaktoria ryhmäkeskuksessa. Kontaktori on lämmityslaitetta ohjaava 3-vaihe välirele. Ryhmäkeskuksessa on omat kontaktorit lämminvesivaraajalle ja lattialämmityksille, ja niiden tehonkesto on tyypillisesti 3*25A."

      "kWhNet.com on helppo tapa toteuttaa Shelly releen pörssisähkö ohjaus. Palvelusta voit valita määritellä releet kytkeytymään halvimmiksi tunniksi tai hintarajan mukaisesti.
      Pörssisähkö relePörssisähkö rele: Shelly Pro 1

      Shellyn valikoimasta löytyy laajasti erilaisia releitä eri käyttötarkoituksiin. Kun sähkölämmityspiirin ohjaukseen lisätään esimerkiksi ”Shelly Pro 1” rele, voidaan lämmitys määritellä kytkeytymään päälle vain halvimmiksi tunneiksi.

      ”Shelly Plug S” avulla voit helposti ohjata mitä tahansa pistorasioihin liitettyjä kuormia Spot hintaan perustuen."

      https://www.omavahti.fi/tuote/themo-din/

      https://www.kwhnet.com/shelly-porssisahko-ohjaus/

    • Anonyymi

      Löytyykö täältä joku asiasta oikeasti tietävä, asiansa osaava tai jokin ymmärtävä taho miksi linkissä olevat pörssisähkön hinnoittelu ei ole Suomessa verrattavissa esim.Ruotsin, Norjan jne hintoihin ?
      Nämä energiaalan johtajat puhuvat Pohjoismaiden yhteismarkkinoista ja hinnoittelusta ?
      Linkin tiedoissa ei tähän käsitykseen ei maalaisjärjellä pääse.
      Viisasteluille en anna arvoa ja ohitan, niitä kyllä on kuulut jo tarpeeksi energiaalan johtajilta.

      https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

    • Anonyymi

      Ehkä typerin avaus vetypojalta aikoihin.

    • Anonyymi

      Ajele sinä vetyautollasi kun minä lataan työautoani pörssisähköllä....onneksi saan ne vähennykseen verotuksessa ja sinä maksat.
      Pörssisähkö näyttää Suomessa ja Virossa 25 s ja muualla pohjolassa ( Tanska, Norja, Ruotsi, Latvia , Liettua...) 8 s. Siinä on jotain yhteismarkkinaan viittaava mutta ei hinta !

    • Anonyymi

      Yhteispohjoismaalaiset markkinat ovat yhtä kuin jokaisen maan yhtiöiden runkolinjat yhtyvät toisiinsa. Energian hintaan niillä ei ole mitään vaikutusta, se on ns.vääristeltyä, kauniimmin sanottuna muunneltua totuutta käyttäjille. Yhtiöt saavat itse määrätä minkä hinnan pistävät, ahneemopi ottaa tietysti enemmän.
      Jo viime vuonna nämä meidän " päättävät elimet " puhuivat että Euroopan kaasumarkkinoiden määräävän silloisen sähkön hinnan. Nyt eivät voi enää uskalla siihen vedota. Tulevaisuudessa saadaan uusi verrokiksi kohde vety.
      Aina yhtiöillä on jokin valmis syy MIKSI OTTAVAT MINKÄ VAIN SAAVAT.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      429
      4692
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1670
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1411
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1319
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1234
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1151
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      960
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      837
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    Aihe