Petra Laiti ja Tuuli Mukka

Anonyymi-ap

Kertokaaapa saamelaiset nyt ihan suoraan, että millä tavalla Petra Laiti ja Tuuli Mukka esiintymisellään edistävät juuri teidän saamelaisten oloja ja oikeuksia?
(Pahoittelut, että en osaa esittää kysymystä saamen kielellä, mutta saamen kielisetkin vastaukset ovat tervetulleita.)

28

702

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Löysi pätsi Kössi avoir kauvoit Hölsö pälö.

      • Anonyymi

        Vastauksen vaatimattomasta (saamenkielisestä??) sanamäärästä (7 klp) päätellen Petra Laitilla ja Tuuli Mukalla ei vaikuttaisi olevan juurikaan mitään hyvää tai positiivista annettavaa saamelais yhteisölle.
        Kommentoikaapa vielä mitä muita jatuksia Petra Laitin ja Tuuli Mukan somessa raivoaminen mielessänne herättää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastauksen vaatimattomasta (saamenkielisestä??) sanamäärästä (7 klp) päätellen Petra Laitilla ja Tuuli Mukalla ei vaikuttaisi olevan juurikaan mitään hyvää tai positiivista annettavaa saamelais yhteisölle.
        Kommentoikaapa vielä mitä muita jatuksia Petra Laitin ja Tuuli Mukan somessa raivoaminen mielessänne herättää.

        Äskeiseen vielä, niin, jos kontinkielellä yrittäisin lähestyä🤔
        Kostauksenvantti kootimattomastavantti (koomensantti koalisestakintti??) konasantti koorastamäntti (7 kopkant) kootellenpäntti Petra Laiti kojantti Tuuli Mukka koientti koikuttaisivantti kolevanontti koorikaanjuntti kotaanmintti kovaahyntti koitantti kositiivistapontti konnettavaa'antti koomelaissantti kohteisolleyntti.
        Kontmempoikaapakomti koalavintti kotamuntti koitamuntti kojatuksiaantti Petra Laiti kojantti Tuuli Mukka komessasontti koivoaminenrantti koalassannemintti korattaahentti.
        (Peruskoulun ala-asteen kirjallisuuden ja äidinkielen tunnilla 1980-luvulla opettaja perehdytti meitä etelän lapsia tällaisiin sanamuunnoksiin)
        Ei varmaan yksikään saamea ainoanakielenään puhuva ymmärrä, mutta siellä pimeässä illassa on varmaan kieliä osaavia saamelaisia niin tulkkailkaa toinen toisillenne ja vastatkaa taas vaikka saameksi.
        Minä yritän sitten tulkita vastausta parhaani mukaan.
        (Ja 25 sanaa vähintään!)


      • Anonyymi

        😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

        🍑 ­­­N­­y­­m­­f­­­o­m­­a­­­a­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#18204271

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Saamenkieliset palvelut saadaan Helsinkiin niin ei tarvi luoda erikseen Saamelaisalueelle jossa saamenkielinen väestö ainakin ennen asui.
      Ivalosta pääsee noin 2tunnissa lentämällä Helsinkiin ja esim. Utsjoelta päästään näin paljon nopeampaa erityissairaanhoitoon Helsinkiin mitä Rovaniemelle.
      KELA kyytejä voidaan näin tulevassa hyödyntää mm Finnairin ja Norweigian lentolippuihin.

      Saamenkielisten palveluiden keskittäminen HUS:iin auttaa myös meitä suomalaisia saamaan parasta erityissairaanhoitoa.
      Voidaan vastaavasti tarjota HUS:in alueella asuville synnytyspalveluita Inarin kunnasta niin saadaan Inarin kunnan saamelaisten, koltansaamelaisten sekä romanien syntyvyystilastot nousuun niin SaKä voi hakea avustus esim EU:sta heidän syntyvyys elvytyksen tueksi.

      • Anonyymi

        Keselin saamelaisten mielipidettä kaksikosta Petra Laiti ja Tuuli Mukka.
        Kertokaa reilusti ja suoraan, että onko tavallisen saamelaisen radio samalla- vai eritaajuudella, kuin Petran ja Tuuli putkiratio.

        Muuten kyllä hienoja ajatuksia tuossa edellisessä kommentissa, mutta jäin kaipaamaan tietoa/täsmennystä miten saamelaiskulttuurin omiminen ja vuosikymmeniä apurahoilla veronmaksajien laskuun eläminen nivoutuu noihin KELA kyyteihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keselin saamelaisten mielipidettä kaksikosta Petra Laiti ja Tuuli Mukka.
        Kertokaa reilusti ja suoraan, että onko tavallisen saamelaisen radio samalla- vai eritaajuudella, kuin Petran ja Tuuli putkiratio.

        Muuten kyllä hienoja ajatuksia tuossa edellisessä kommentissa, mutta jäin kaipaamaan tietoa/täsmennystä miten saamelaiskulttuurin omiminen ja vuosikymmeniä apurahoilla veronmaksajien laskuun eläminen nivoutuu noihin KELA kyyteihin.

        Petra Laitihan on mummonsa kautta Petsamon evakko sukuja myös. Voi olla, että he on Kuolan suomalaisia joten he ei halua mainita asiasta.

        Olen myös Petsamon evakko sukuja, mutta me ollaan Ruijan suomalaisia.
        Äidin suku asui Salmijärvellä ja Norja oli vierässä.
        En isääni kiellä, mutta Ruijan suomalaisuus on äidin puolelta helpompi näyttää toteen mitä isän puolelta.

        Petsamon evakoiden piti huolehtia, ettei saamelaisia kaltoinkohdella. Laitin Petra tekee kaikkea, mutta kohta alkaa Kuolan saamelaiseksi niin pärjää vielä paremmin!

        Onneksi oon sentään ehtinyt jo hoidella asioita niin ei tarvi Kuolalaisten edessä nöyrristellä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Petra Laitihan on mummonsa kautta Petsamon evakko sukuja myös. Voi olla, että he on Kuolan suomalaisia joten he ei halua mainita asiasta.

        Olen myös Petsamon evakko sukuja, mutta me ollaan Ruijan suomalaisia.
        Äidin suku asui Salmijärvellä ja Norja oli vierässä.
        En isääni kiellä, mutta Ruijan suomalaisuus on äidin puolelta helpompi näyttää toteen mitä isän puolelta.

        Petsamon evakoiden piti huolehtia, ettei saamelaisia kaltoinkohdella. Laitin Petra tekee kaikkea, mutta kohta alkaa Kuolan saamelaiseksi niin pärjää vielä paremmin!

        Onneksi oon sentään ehtinyt jo hoidella asioita niin ei tarvi Kuolalaisten edessä nöyrristellä!

        Ruijan suomalainen on alkuperäiskansan ryhmä Norjassa ja olen asunut Norjassa sekä ollut töissä siellä.
        Mun äiti on ollut myös.
        Me ollaan perinteisissä Ruijan suomalaisten töissä.
        Kalatehtaalla ja kalalle me Ruijan suomalaiset elettiin Petsamossakin.
        Isän suku oli kalastajia, mutta ei meidän suvussa ole muita kuin minä joka on molemmista suvuista käynyt Ruijassa kalatehtaalla töissä.
        Muu suku on niin hienoa, ettei he pysty tuollaisia töitä tekemään.
        Aito ehta Ruijan suomalainen tunnetusti tekee kaikkia hommia mitkä rahalle haisee.

        Oon sentään joutessani tekassut ja näin yhdenvertaisuuslain taipuu eli Kveeni joka on suomeksi Ruijan suomalainen on alkuperäiskansaa myös Suomessa. Suomessa yhdenvertaisuuslain mukaan on alkuperäiskansaa eli alkuperäisiä suomalaisia.
        Maahanmuuttajien tehtävä on luoda itse oma kansan ryhmä.
        He sotkee ja tuo sai aikaan sen, että minä aloin TURJAKKEEKSI joka ei ole kunnianloukkaus.
        Petsamoa kutsuttiin Turjan meren maaksi ja kyllä meidän suvussa naisetkin saa olla isäntiä eli turjakkeita.
        Ei tuo ole mikään häpeä!


      • Anonyymi

        Kaleva liittyy myös Petsamoon.
        Toinen minun sukuhaaroista oli Kiestingistä kulkeneet Petsamossa Viennanmerellä kalalla ja myyneet kaloja.
        Muuttivat asumaan, koska töitä heillä oli jo siunaantunut. Nälkä oli syy miksi ihmiset aikoinaan lähti liikkeelle.

        Suku kalastas vieläkin varmaan jos Petsamo kuulus Suomelle, koska ei kala merestä lopu niin, kuin järvistä ja joisti loppuu.

        Kulttuurin omimisesta kannattas Petra Laitin olla hiljaa, koska mummonsa suku on ominut karjalaisten kulttuurin ottamalla sukunimi Karjalaisen käyttöön.
        Minun suvulta kirkko kielsi tuon sukunimen käytön vaikka suku oli Kiestingistä jossa asui karjalaisia myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaleva liittyy myös Petsamoon.
        Toinen minun sukuhaaroista oli Kiestingistä kulkeneet Petsamossa Viennanmerellä kalalla ja myyneet kaloja.
        Muuttivat asumaan, koska töitä heillä oli jo siunaantunut. Nälkä oli syy miksi ihmiset aikoinaan lähti liikkeelle.

        Suku kalastas vieläkin varmaan jos Petsamo kuulus Suomelle, koska ei kala merestä lopu niin, kuin järvistä ja joisti loppuu.

        Kulttuurin omimisesta kannattas Petra Laitin olla hiljaa, koska mummonsa suku on ominut karjalaisten kulttuurin ottamalla sukunimi Karjalaisen käyttöön.
        Minun suvulta kirkko kielsi tuon sukunimen käytön vaikka suku oli Kiestingistä jossa asui karjalaisia myös.

        Petsamo oli asumaton alue 1800 luvulla, kun minun ja monien muiden suvut on sinne menneet.
        He on olleet UUDISRAIVAAJIA kaikki jotka sinne on menneet Suomen suuriruhtinaskunnasta ja kaikki on olleet Suomen kansalaisia.
        Petsamo oli suomalaisten Amerikka jota muut maat alko kadehtimaan.
        Oli ilmeisesti merkkaamaton alue jonka Norja ja Venäjä omisti yhteisesti ja oli tuon takia jäänyt merkkaamatta, että kenen aluetta on ollut.

        Ensimmäinen virallinen Petsamon omistaja on ollut ilmeisesti Suomen valtio ja Suomen suuriruhtinaskunnasta menneet suomalaiset on olleet ensimmäisiä virallisia asukkaita.
        He oli kysyneet Tsaari luvan ja Tsaari oli vuokrannut maat heille ja 2,50 Norjan kruunua oli piippu maksu jonka mukaan vuokraa maksettiin.
        Puut saivat ottaa metsästä rakennus sekä muihin tarpeisiin.

        Tsaari anto diplomaatti oikeudetkin uudisraivaajille näiden muiden oikeuksien lisäksi, mutta suomalaiset ei olla saatu edes samoja oikeuksia mitä saamelaiset sekä koltansaamelaiset on saaneet.
        He on omineet meidän OIKEUDET ja valehtelevat päin naamaa Suomen valtiolle, että heillä on vain oikeuksia ja heiltä on riistetty kaikki.


    • Anonyymi

      Tuuli on Timo K Mukan tyttö ei millään lailla saamelainen vaikka isänsä vieraili paljon kolttien keskuudessa ja kirjoitti tarinoita.

      • Anonyymi

        Siis Tuuli Mukka on kulttuurin omija


    • Anonyymi

      Jaa jaa.

    • Anonyymi

      Järkyttävä tyyppi ja haukkuja tämä Muuli Tukka

    • Anonyymi

      Lappilaisen esiintyminen poron kanssa on laissa kielletty jos kuvattava ja poro ei ole humaltunut.

    • Anonyymi

      Muka ko kukka.

    • Anonyymi

      Voi kiitos paljon kaikille runsaasta kommentoinnista kysymykseeni liittyen!🙏
      Onko teillä saamelaisilla isellänne mielipidettä kerrottavana kulttuurin omimiseen liittyen.
      Pitäisikö esimerkiksi kantasuomalaisista kirjastoista kieltää ja poista Ilmari Kiannon porokirja?
      Jo pelkän kansikuvan perusteella voi sanoa, että niteet ovat varmasti pahinta mahdollista kulttuurin omimista josta saamelaisten oma nuori äänikello Petra Laiti ja hänen sieluntoveri Tuuli Mukka ovat somessa pauhanneet.

    • Anonyymi

      Ja onhan Kivijärvellä lasikattoisia nimi aittoja jossa yöpyvät matkailijat. Kunnanjohtaja Pekka Helppikangas Maaseudun tulevaisuudessa kehuskeli että nämä sopii tänne koska on saamelaisaluetta. Ei sielä Taija asu yhtään saamelaisista. Miksei Petra puutu tähän.

      • Anonyymi

        tää Nillittäjä mikä ei oo ees saamelainen pilaa kaikkeien aitojen saamelaisten maineen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tää Nillittäjä mikä ei oo ees saamelainen pilaa kaikkeien aitojen saamelaisten maineen

        HUOMIO, HUOMIO, HUOMIO!!!
        Nyt kyllä kaivattaisiin ihan aitoa ja oikeaa saamenkielistä kommentti Petrasta ja Tuulista.

        Kommenti 1.)
        Pera Laitin haittavaikutukset saamelaisille itselleen.

        Kommentti 2.)
        Onko ihan jees, että poroisäntien verorahatkin päätyvät marginaalitaiteilija Tuuli Mukan apurahoihin.

        Ja nämä kommentin vain saamenkielisenä kiitos.


    • Anonyymi

      Mielellään varmaan jokainen suomalainen toivoisi, että vähintään joku Edelfeltin tasoinen maalari kuvaisi hänet ja kauniin kotiseutunsa.

      • Anonyymi

        Uhkaa lässähtää tämä keskustelu eikä oikein muutenkaan pysytä aiheessa.
        Petra Laitin ja Tuuli Mukan kommentit ja somessa mielensäpahoittaminen.
        Kertokaa vaikka saamenkielellä, että paljonko juuri sinun elämää Laiti ja Mukka toiminnallaan auttavat.
        Tai onko Laitin ja Mukan avautumisesta enemmän haittaa kuin hyötyä saamelaisille ja heidän kulttuurille noin yleensä.
        Osallistukaa tekin keskusteluun Petra ja Tuuli, niin saadaan kuulla mitä saamelaisaktivisti ja marginaalitaiteilija ajattelee tämän hetken keskustelusta. Kertokaa vaikka mielipide Ilmari Kiannosta ja Porokirjasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uhkaa lässähtää tämä keskustelu eikä oikein muutenkaan pysytä aiheessa.
        Petra Laitin ja Tuuli Mukan kommentit ja somessa mielensäpahoittaminen.
        Kertokaa vaikka saamenkielellä, että paljonko juuri sinun elämää Laiti ja Mukka toiminnallaan auttavat.
        Tai onko Laitin ja Mukan avautumisesta enemmän haittaa kuin hyötyä saamelaisille ja heidän kulttuurille noin yleensä.
        Osallistukaa tekin keskusteluun Petra ja Tuuli, niin saadaan kuulla mitä saamelaisaktivisti ja marginaalitaiteilija ajattelee tämän hetken keskustelusta. Kertokaa vaikka mielipide Ilmari Kiannosta ja Porokirjasta.

        Entäs Sakari Topeliuksen satu Sampo Lappalainen?
        Onko tuossa kyse kulttuurin omimisesta?

        https://areena.yle.fi/lapset/1-3887584

        Luki videon selostuksessa, että ” Sampo Lappalainen lähtee vaaralliselle Rastegaise-vuorelle katsomaan auringon nousua talven jälkeen.”

        Tuossa linkissä jonka laitoin näky myös poro ja Sampo Lappalaisella saamelaisten miesten puku päällä.


    • Anonyymi

      Ja kalle Päätalosta

    • Anonyymi

      Petteri Punakuono aikoi leikata pari miljardia saamelaisista tänä vuonna kaikki muut piiput on jo nuohottu tyhjiksi ei ole vaikea veikata että tämä pääministeri ei juhli juhannusta mäntyniemessä.

    • Anonyymi

      Poro on vieras laji Suomessa , tunturipeura= poro tuotu keski Norjasta Suomeen , ensimmäiset porot tuotiin käsivarren kärkeen Enontekiö v1612 ja länsilappiin . Sieltä poroja on levitetty ympäri Lappia ja 1800 luvulla Rovaniemen seudulle itä lappiin 1800 luvun lopulla .

      • Anonyymi

        Kyllä hävettää saamelaisena nuo Petran höpinät.


    • Anonyymi

      Mitä?
      Joku valvoo siis keskustelun laatua?
      No, eipäs nyt nuin saa toisesta...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1840
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1489
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1262
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1180
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      979
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      942
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      895
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      836
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe