Aivonsa pilanneet dokupenskat

Sivistynyt

hiiteen täältä kitisemästä!

Ja turha väittää vastaan. Oikeasti sivistyneeltä ihmiseltä voi tulla kunnon kritiikkiä olmeille.

Ps. Kubrick ja Lucas (oli) ovat raskaansarjan ohjaajia, joita ei mussupussien kannata nälviä.
Nukkumaan mars!

8

992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zwx

      Kerrankin asiallista kannanottoa tähänkin pulmaan.

    • .Jope

      Varsinkin tuo mitä sanoit Lucasista. Huumorinkukka jne.

      • Auteur

        Huumorinkukka Lucasista... eeei välttämättä. Miehen taiteellisista saavutuksista voi jokainen olla omaa mieltään, mutta jos omilla visioillaan ja ohjauksellaan (star wars -77 uudet) tienaa summat joilla voi tehdä millaisia elokuvia haluaa, on todellakin ansainnut tittelin "raskaansarjan ohjaaja".

        Toki Kubrickista ja Lucasista puhuminen samassa lauseessa voi olla kaukaa haettua, mutta kovia ukkoja molemmat ovat. Kubrick on/oli ehkä enemmän taiteilija ja Lucas taas on lähes puhdasverinen viihdyttäjä . Erot tulevat aika selvästi esiin miesten versioita avaruusoopperoista verrattaessa.
        Se kumman tekeleet kenellekin paremmin sopivat, on luonnollisesti ihan tapauskohtaista.

        Taiteen ja viihteen arvottaminen toisiinsa nähden on vähintäänkin arveluttavaa. Toki Star Wars -elokuvien menestys on leimannut Lucasin lopullisesti, mutta on mies mm. tehnyt elokuvan thx-1138, katsokaa se ja tuomitkaa vasta sitten kaupallisuuden perusteella.

        Itse arvostan sekä Kubrickia että Lucasia elokuvantekijöinä. Lucas on minulle tarjonnut (omasta mielestäni) mahtavimman valkokangas-seikkailun ikinä. Kubrick puolestaan on kunnostautunut ihmistutkielmien saralla.

        Kubrick on instituutio ohjaajien joukossa ja myös aika koskematon kritiikin osalta. Lucas puolestaan on enemmän kuin altis arvostelulle jo pelkän tekemänsä viihteen kaupallisen luonteen vuoksi. Ei Kubrickaan mielestäni mitenkään erehtymätön ollut. Muutama sanalla sanoen heikko tekele hänenkin tuotantoonsa mahtuu, silti arvostelua ei Kubrick osaakseen saa. Moni pelkää kulttuuritietoisuutensa kärsivän jos ilmoittaa ettei pitänyt esim. elokuvista Avaruusseikkailu 2001 tai Hohto, koska on jotenkin yleisesti päätetty, että jokaisen itseään kunnioittavan elokuvanystävän pitää niitä rakastaa.

        Nyt on johtoajatus jo aikoja sitten karannut ja töitäkin voisi tehdä, mutta pointti on siinä ettei mielestäni Lucasiakaan voi oikeasti niin yksioikoisesti tuomita pelleksi, vaikkei hän olekaan saavuttanut niin kollektiivisesti tuettua asemaa kuin kollegansa Kubrick.


      • jönssonligan
        Auteur kirjoitti:

        Huumorinkukka Lucasista... eeei välttämättä. Miehen taiteellisista saavutuksista voi jokainen olla omaa mieltään, mutta jos omilla visioillaan ja ohjauksellaan (star wars -77 uudet) tienaa summat joilla voi tehdä millaisia elokuvia haluaa, on todellakin ansainnut tittelin "raskaansarjan ohjaaja".

        Toki Kubrickista ja Lucasista puhuminen samassa lauseessa voi olla kaukaa haettua, mutta kovia ukkoja molemmat ovat. Kubrick on/oli ehkä enemmän taiteilija ja Lucas taas on lähes puhdasverinen viihdyttäjä . Erot tulevat aika selvästi esiin miesten versioita avaruusoopperoista verrattaessa.
        Se kumman tekeleet kenellekin paremmin sopivat, on luonnollisesti ihan tapauskohtaista.

        Taiteen ja viihteen arvottaminen toisiinsa nähden on vähintäänkin arveluttavaa. Toki Star Wars -elokuvien menestys on leimannut Lucasin lopullisesti, mutta on mies mm. tehnyt elokuvan thx-1138, katsokaa se ja tuomitkaa vasta sitten kaupallisuuden perusteella.

        Itse arvostan sekä Kubrickia että Lucasia elokuvantekijöinä. Lucas on minulle tarjonnut (omasta mielestäni) mahtavimman valkokangas-seikkailun ikinä. Kubrick puolestaan on kunnostautunut ihmistutkielmien saralla.

        Kubrick on instituutio ohjaajien joukossa ja myös aika koskematon kritiikin osalta. Lucas puolestaan on enemmän kuin altis arvostelulle jo pelkän tekemänsä viihteen kaupallisen luonteen vuoksi. Ei Kubrickaan mielestäni mitenkään erehtymätön ollut. Muutama sanalla sanoen heikko tekele hänenkin tuotantoonsa mahtuu, silti arvostelua ei Kubrick osaakseen saa. Moni pelkää kulttuuritietoisuutensa kärsivän jos ilmoittaa ettei pitänyt esim. elokuvista Avaruusseikkailu 2001 tai Hohto, koska on jotenkin yleisesti päätetty, että jokaisen itseään kunnioittavan elokuvanystävän pitää niitä rakastaa.

        Nyt on johtoajatus jo aikoja sitten karannut ja töitäkin voisi tehdä, mutta pointti on siinä ettei mielestäni Lucasiakaan voi oikeasti niin yksioikoisesti tuomita pelleksi, vaikkei hän olekaan saavuttanut niin kollektiivisesti tuettua asemaa kuin kollegansa Kubrick.

        Olen minä muutamasta Kubrick - elokuvasta nauttinutkin (Spartacus, Barry Lyndon, Full Metal Jacket), mutta Space Odyssey ei niihin kuulu, se on selvästi ylipitkä ja lopun väri-iloittelu-huumetrippi käsittämätön, mitä mahtoi Stanley käyttää niihin aikoihin?
        Ja entäs tämä hänen testamenttinsa? Ettei vaan vanha pederasti tehnyt Eyes Wide Shutia, että pääsi näkemään paljasta nuorta lihaa, olisi ollut paljon parempi, jos hän olisi kyennyt tekemään A.I. - elokuvan itse, olisi jäänyt parempi maku suuhun miehen urasta.


      • .Jope
        jönssonligan kirjoitti:

        Olen minä muutamasta Kubrick - elokuvasta nauttinutkin (Spartacus, Barry Lyndon, Full Metal Jacket), mutta Space Odyssey ei niihin kuulu, se on selvästi ylipitkä ja lopun väri-iloittelu-huumetrippi käsittämätön, mitä mahtoi Stanley käyttää niihin aikoihin?
        Ja entäs tämä hänen testamenttinsa? Ettei vaan vanha pederasti tehnyt Eyes Wide Shutia, että pääsi näkemään paljasta nuorta lihaa, olisi ollut paljon parempi, jos hän olisi kyennyt tekemään A.I. - elokuvan itse, olisi jäänyt parempi maku suuhun miehen urasta.

        Kubrick teki muutaman ihan hyvän elokuvan, joista omasta mielestäni paras on Hohto, ainoa hyvä Stephen King -filmatisointi.

        A.I. oli aivan kammottavan pitkäveteinen elokuva, tosin vain yksi lisä Spielbergin loputtomaan paskaelokuvalistaan.


      • oikeesti
        jönssonligan kirjoitti:

        Olen minä muutamasta Kubrick - elokuvasta nauttinutkin (Spartacus, Barry Lyndon, Full Metal Jacket), mutta Space Odyssey ei niihin kuulu, se on selvästi ylipitkä ja lopun väri-iloittelu-huumetrippi käsittämätön, mitä mahtoi Stanley käyttää niihin aikoihin?
        Ja entäs tämä hänen testamenttinsa? Ettei vaan vanha pederasti tehnyt Eyes Wide Shutia, että pääsi näkemään paljasta nuorta lihaa, olisi ollut paljon parempi, jos hän olisi kyennyt tekemään A.I. - elokuvan itse, olisi jäänyt parempi maku suuhun miehen urasta.

        On oikeesti kunnianosoitus psykoanalyysille

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=112&conference=672&posting=22000000000345684


    • Itse asiassa jos katsoo elokuvien arvoa klassikkoina ja näyttelijäohjauksen pohjalta, huomaa että Lucas on varsin heikko ohjaaja, sillä eikö ohjaajan tule ohjata erilaisia asiantuntijoita. Ainakin jos hänellä on pohjaton budjetti ja aikataulu, sillä THX-1138 ei ollut ollenkaan huono elokuva. Valitettavasti Jedin Paluun jälkeen Lucas ei ole tehnyt yhtään oikeasti hyvää elokuvaa. Toisaalta tästä voidaan syyttää tyypin hidasta työtahtia.

      Kubrick taas oli koko ajan aktiivinen ja kokeili estoitta erilaisia tyylejä elokuvissaan. Sotadraamaa, raskasta scifiä, ihmissuhdedraamaa, kauhuelokuva ja satiiri. Harvalla ohjaajalla on yhtä laaja kirjo elokuvia.

    • mystery-86

      se on jonkinlainen tutkielma....pitäis perehtyä siihen oikein kunnolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1870
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1272
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      989
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      905
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      104
      857
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      46
      695
    Aihe