Katselin tuossa Kirjolla-sarjasta pari jaksoa. Kyseisessä sarjassa seurataan viiden autistin elämää.
Mitä mieltä naiset ovat, voisitko olla jonkun sarjan autistisen henkilön kanssa parisuhteessa. Jos et, niin miksi et?
Nainen, voisitko ottaa autistin?
49
797
Vastaukset
- Anonyymi
En ole katsellut sarjaa, joten en tiedä. Mutta mulla on ystäviä autisminkirjolla, ADD ja lievästi kehitysvammaisia ja mielenterveyden kanssa veivaavia. Ihmisessä ei merkitse mulle mitään diagnoosit, vaan miten tuun kanssaan toimeen kaikkineen. Onhan mullakin vaitta mitä vikaa kropassa, mutta ei ne estä parisuhdetta.
Jasu- Anonyymi
🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑
🍑 Nymfomaani -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Puhut ikään kuin naisissa ei olisi autisteja. 😁 Ja miksi kysyt sarjan hahmoista: eihän niiden kanssa voi olla parisuhteessa.
Miksi kysyt vain, kävisikö autistimies naiselle? Miksi et kysy, kävisikö autistinainen miehelle?
Yhdistelmiähän on monta:
Neurotyypillinen M - neuroepätyypillinen N
Neurotyypillinen N - neuroepätyypillinen N
Neurotyypillinen N - neuroepätyypillinen M
Neurotyypillinen M - neuroepätyypillinen M
Neuroepätyypillinen N - neuroepätyypillinen M
Neuroepätyypillinen N - neuroepätyypillinen N
Neuroepätyypillinen M - neuroepätyypillinen M
Millä ala-asteen matematiikalla poimit näistä vaihtoehdoista vain yhden? 🤔
🦄- Anonyymi
Kaikki sarjan päähenkilöt olivat kiinnostuneita naisista. Siksi varmaan kysyttin naisten kiinnostusta päähenkilöihin. Olettaisin.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki sarjan päähenkilöt olivat kiinnostuneita naisista. Siksi varmaan kysyttin naisten kiinnostusta päähenkilöihin. Olettaisin.
xLinerNo siinä tapauksessa tuon aloittajalle suuntaamani kysymyksen voisi esittää sarjan tekijöille.
🦄 - Anonyymi
voi taivas!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
voi taivas!
Niin! Juuri se. Taivas.
Sellaiselta se tuntuu, kun joku kerrankin sanoo jotain fiksua. 😄👍
🦄 "Millä ala-asteen matematiikalla poimit näistä vaihtoehdoista vain yhden? "
Monta syytä:
1. Mitä yksinkertaisempi kysymys sitä paremmin siihen saa yleensä vastauksia.
2. Itseäni asia kiinnostaa juuri noin päin.
3. Suurin osa sarjan päähenkilöistä oli miehiä, joten siinä on enemmän enemmän tietoa millaisia autistit ovat.
4. Sarjan nainen oli puhetavaltaan ja käytökseltään lähinnä ns normaalia ihmistä.
4. Miehet yleensä vastaavat tällä palstalla, vaikka ei kysyttäisikään.
- Anonyymi
Mullekaan kyseinen sarja ei ole tuttu, mutta IRL tuttavapiiriin kuuluu myös nepsy-yksilöitä. Tuo on kaikkineen niin vaihteleva joukko ihmisiä, että kirjo kuvaa tuota hyvin. Mitään kaiken ja kaikki kattavaa vastauta en voi siis antaa. Riippuu niin monesta tekijästä.
Eksäni on nepsy piirteinen, joten voin todistettavasti todeta, et se ei ole mulle ongelma. Voisin edelleen elää yhdessä niiden hänen nepsy piirteidensä, se ei olisi mikään ongelma.- Anonyymi
Tuli vielä mieleeni, että ainakin itselleni on tärkeää olla jossain määrin kartalla siitä mistä asiat johtuvat. Kun jollekin asialla on olemassa syy, niin sen hyväksyminen ja ymmärtäminen on helpompaa. Mä olen kuullut monen neuroepätyypillisen tuttavani suusta sen kaltasia lauseita kuin "en mä ole mikään paha ihminen". Toi kuvaa mun mielestäni melko hyvin sitä mihin he voivat törmätä silloin, kun toisella osapuolella ei ole mitään käsitystä mistä jokin käytös tai toiminta johtuu.
Tuttavistani moni on tullut jossain kohtaa leimatuksi vaikeaksi ihmiseksi, ilkeäksi ihmiseksi, itsekkääksi ihmiseksi, ihmiseksi, joka ei ota toisia huomioon jne. Itsekin olen joskus aikoinaan, kun en tuntenut heitä riittävästi, sortunut joidenkin kohdalla tuollaiseen ajatteluun. Olen tulkinnut heidän käytöstään neurotyypillisen ihmisen standardeilla ja pitänyt tiettyjä asioita tahallisina ja tarkoituksellisina, vaikka kyse on ollut päinvastaisesta. Nykyään olen jo oppinut, että moni heistä on ihmisinä hyvin kilttejä ja huomioonottavia, vaikka se tosiaan ei aina käy kaikesta ilmi.
- Anonyymi
Sarja oli tosi hyvä.
Täytyy kyllä todeta, että nuo kivat tyypit ovat liian autistisia mun makuuni. Herrrrmot menis jos miesystävä olis tuollainen. Valitan 😔
xLiner - Anonyymi
Luulen, että osa ihmisistä on siinä rajalla. Itse olen tällaisen henkilön kanssa parisuhteessa. Itseäni ei haittaa tietynlainen rajoittuneisuus sosiaalisesti ja saan valtavasti tietoa hänen kiinnostuksen kohteistaan on todella älykäs.
- Anonyymi
Niin ja vastauksena kysymykseen, en pystyisi täysin autistisen ihmisen (sarjan henkilöt) kanssa olemaan suhteessa, mutta piirteisen kanssa on onnistunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja vastauksena kysymykseen, en pystyisi täysin autistisen ihmisen (sarjan henkilöt) kanssa olemaan suhteessa, mutta piirteisen kanssa on onnistunut.
Ehkä adhd:ni vuoksi, en muista vastata kaikkiin kysymyksiisi heti, mutta syy, miksi en pystyisi on se, että itselläni on omat haasteet keskittymisen ja tarkkaavuuden kanssa, en kestäisi jos toinen olisi liian pedantti.
- Anonyymi
Mun mielestä mitään ryhmää ei pitäisi korostaa tai nostaa esille. On sitten homo autisti vege atoopikko what ever.
- Anonyymi
Toisella lapsellani on autisminkirjon häiriö. En todellakaan ottaisi. Sellaisen voisi laittaa pihalle. Muttet lastasi voi ,etkä missään nimessä edes tahdo.💩
- Anonyymi
Siksi,että se on helvetin raskasta. Et saa mitään emotionaalista vastakaikua vaikka toisit kuun taivaalta.
- Anonyymi
Mistä ihmeestä nää häiriöt sitte johtuu? Ku tuntuu, että pariin kolmeen vuoteen oikein räjähdysmäisesti on alettu vatkaamaan jostain neuro-ongelmaisista???
- Anonyymi
Juoko naiset raskausaikana? Saadaanko lapsi 50:nä? Vetääkö vanhemmat jotain heinää vai älylaitteetko ne sädettää?!??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juoko naiset raskausaikana? Saadaanko lapsi 50:nä? Vetääkö vanhemmat jotain heinää vai älylaitteetko ne sädettää?!??
Kännyköistä. Säteilystä. Peleistä .netistä. somesta. Ennen leikittiin ulkona. Mentiin liiluttiin ja tehtiin kaikenlaista. Nyt nyhjotellään ja liikutellaan korkeintaan sormia. Tässä tulos💩
- Anonyymi
Niitä diagnosoidaan tehokkaammin ja ylipäänsä huomataan tehokkaammin jne. Asia, joka on aiemmin suurimmalta osin mennyt ihmisten normaalin erilaisuuden piiriin, on nykyään "häiriö". Joka suvussa on menneinä vuosikymmeninä ollut niitä vähän erikoisempia yksilöitä, mutta ei siitä ole silloin tehty mitään isompaa ongelmaa. Jotkut suvut ovat miltei kokonaisuudessaan olleet vähän oudompaa sakkia, mutta ei siitä ole tehty sen isompaa ongelmaa. Valtaosa aiemmin eri alojen neroina pidetyistä on ollut jossain määrin neuroepätyypillisiä ja heillä on ollut noita erikoiskiinnostusalueitaan jne, mutta ei sitä ole pidetty ongelmana. Nykypäivänä tutkitaan esim. neuvolassa kaikenmosta sellaista, joka ei ole tullut kenellekään mieleen ongelmana edes 15 vuotta sitten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niitä diagnosoidaan tehokkaammin ja ylipäänsä huomataan tehokkaammin jne. Asia, joka on aiemmin suurimmalta osin mennyt ihmisten normaalin erilaisuuden piiriin, on nykyään "häiriö". Joka suvussa on menneinä vuosikymmeninä ollut niitä vähän erikoisempia yksilöitä, mutta ei siitä ole silloin tehty mitään isompaa ongelmaa. Jotkut suvut ovat miltei kokonaisuudessaan olleet vähän oudompaa sakkia, mutta ei siitä ole tehty sen isompaa ongelmaa. Valtaosa aiemmin eri alojen neroina pidetyistä on ollut jossain määrin neuroepätyypillisiä ja heillä on ollut noita erikoiskiinnostusalueitaan jne, mutta ei sitä ole pidetty ongelmana. Nykypäivänä tutkitaan esim. neuvolassa kaikenmosta sellaista, joka ei ole tullut kenellekään mieleen ongelmana edes 15 vuotta sitten.
Joo, kyse taitaa pääosin olla just tosta diagnosoinnin ja huomaamisen tehostumisesta. Mä muistan omana kouluaikanani (josta ei ole niin kauhean kauan), että joukossa oli sellasia ei niin tyypillisiä yksilöitä, mutta ei heillä ollut mitään diagnooseja, eikä sitä heidän epätyypillisyyttään pohdittu sen syvemmin. He nyt vaan oli sellasia. Muutaman heistä tunnen nyt aikuisenakin ja edelleen ovat vähän erikoisia, mutta ihan ok ovat elämässään pärjänneet. Nyt tässä viimeaikoina on sitten alkanut törmäämään ihmisiin, joilla on diagnoosia ja jossain kirjolla ovat, joista ei vähän vieraampi edes huomaa yhtään mitään erikoista.
- Anonyymi
No en todella.
- Anonyymi
On tosi raskasta reagoida näihin. Ihan hirveää olla siinä seurassa.
- Anonyymi
Tuskinpa. Ihan vaan sen takia että jos toisella vaikea vaikkapa tulkita toisen tunteita tai sarkasmia ym. Olisi pitemänpäälle itselleni rakasta.
- Anonyymi
Raskasta siis piti kirjoittaa. Ja itselläni hyvin tärkeää suhteessa tulla ymmärretyksi ilman että joudun asiaa selittämään ja olen sarkastinen ihminen.
En voisi… siksi, että minä haluan kumppanini olevan henkisesti samalla tasolla minun kanssani. Minun on vaikea kuvitella, että kemiamme kohtaisivat romanttisessa mielessä lainkaan.
Muuta en asiaan osaa sanoa kuin että Topi Borg on ainakin hyvännäköinen. Ja ihan fiksultakin ulosantinsa perusteella vaikuttaa. 👍
En ole katsonut tuota sarjaa ollenkaan joten sen perusteella en vastaa.
Ja itse kysymykseen, ehdottomasti voisin.
Miksen voisi?
Ei se helppoa olis, mutta ei liian hankalaakaan.
<3- Anonyymi
En ole katsonut ohjelmaa, joten en tiedä heidän henkilökohtaisista vaikeuksistaan.
Olen kuitenkin työskennellyt muutaman autistisen henkilön hoitajana. Mun hekilökohtaisten kokemusten mukaan, jotka perustuu pelkästään hoitosuhteeseen; en menisi sellaista uhrausta tekemään, oman elämäni suhteen.
Mitä mulla on kokemuksia todella autistisista henkilöistä; he ovat todella vaativia, heillä on omat tapansa, joista eivät luovu.
Toisin sanoen ihan yksinkertaiset jutut; kuten esineiden tai valokuvien; pitää prikulleen olla niillä paikoilla, jolle ne alunperin oli järjestetty. Siivotessani; pölyjä pyyhkiessäni, olin vahingossa siirtänyt kuvia ilmeisesti väärään järjestykseen, lipaston päällä. Potilas sai jonkin näköisen raivokohtauksen ja pyyhkäisi kädellään kaikki lipaston päällä olleet esineet ja valokuvat lattialle, kiukussaan!
Siinä hajosi valokuva kehyksiä ja valokuvia... oli lasinsirpaleita ympäriinsä ja hedelmät kulhokin sirpaleina. Asukkaan omainen oli tuohduksissa tuhosta; mulle!
Mä olin aiheuttanut koko hävityksen; huolimattomuudellani!
Sen jälkeen mä kieltäydyin menemästä kyseisen ihmisen huoneeseen siivoamaan tai avustamaan missään askareessa häntä.
Oli pari muutakin autismista kärsivää, mutt eivät he olleet raivohulluja. Toinen heistä istuskeli omissa olloissaan useimmiten, tai seurasi meriakvaarion kaloja.
Hän ei puhunut koskaan sanaakaan, nyökkäsi hyväksyvänsä tai pudisti päätään kieltäytyessään jostain. Heidän kanssaan ei koskaan ollut mitään vaikeuksia, mutt jotenkin poissaolevia he olivat aina; omissa oloissaan viihtyviä.
Minut itseni on joskus autismin kirjoon kuuluvaksi, ilmeisestin valokuvanuistini vuoksi ja ehkä äkkipikaisuutenikin. Lapsena puolustin itseäni nyrkein, jos mua kiusattiin. Mulla näet oli puhevaikeuksia, en pystynyt sanomaan kaikkia kirjaimia.
Niin sanottu kielijänne oli liian lyhyt tai kireä, se leikattiin, eikä mun puheestani enää kuule virheellysyyksiä. Tosin apuna on suomenkielen monimuotoisuus; synonyymejä löytyy, melkein sanalle kuin sanalle! Ne kiertoilmaisut mä ainakin osaan ulkoa; suomenkielen kohdalla.
Mutt en mä ainakaan halua toista samankaltaista, parisuhteeseen kanssani; munt luokitellaan kaiketi jo nykyään ihan normaaliksi naiseksi. Se ei kuitenkaan takaa sitä; ettenkö mä ole itsepäinen ja siten myös hankala kumppanina. Mä oon pian 40 vuotias ja olen seurustellut kuuden miehen kanssa. Suhteet ovat loppuneet ja mä luulen ett parisuhteet sai nyt loppua mun kohdaltani. Mulla on koottu perheeni, elukoineen, joka kyllä antaa mulle tekemistä yllin kyllin. Uutta sotaa parisuhde rintamalla; mä en enää tule aloittamaan.
trollikka No tuota.. En ole katsonut kyseistä sarjaa, joten ehkä en ymmärrä kysymystä oikein. - Mutta käsittääkseni moni vastaavista häiriöistä on saattanut jäädä lapsena/nuorena diagnosoimatta. - Siksi toisaalta haluaisinkin, että tutustun ihmiseen ihmisenä eikä jokin diagnoosi edellä. - Ajattelen niin, että kyllä saattaisi olla mahdollista, että olisin joskus vaikka päätynytkin autistin kanssa parisuhteeseen.
- Anonyymi
En todellakaan ottaisi autisti miestä. On yhdestä aspergerista kokemus ja enempää sellaista kokemusta en halua enää koskaan kokea!
- Anonyymi
En ole katsellut sarjaa, mutta väärin aseteltu kysymys kuitenkin.
Kumppania ei koskaan "oteta". Persoonallisuuden kokonaisuus ratkaisee ja jotakuinkin samalla taajudella pitää olla. Jos on itse vaikkapa sosiaalinen ja viihtyy ihmisten parissa, hakee parisuhteessaan tiivistä tai ainakin jonkinmoista vuorovaikutusta kumppaniin ja muihin ihmisiin, niin ei taatusti ole samalla tajuudella autistin kanssa, jolle sekä sosiaalisuus että vuorovaikutus on ongelma.
Mikään diagnoosi ei kuitenkaan ole ihmisen persoonallisuus. Autismin kirjolla on koko joukko ihmisiä, joista monilla ei ole diagnoosia, joillain on, mutta he eivät erotu kovinkaan neurotyypillistä tai jos erottuvatkin niin edukseen.
Henkilökohtaisesti mietin varsin usein kuka sanoo ja määrää mikä on kussakin asiassa neurotyypillistä ja mikä neuroepätyypillistä. Välillä kun vaikuttaa siltä, että neuroepätyypillisyys joltain osin on yleisempää kuin neurotyypillisyys 🤔.
- Sheena - Anonyymi
En ikinä enää aspergerin kanssa. Kommunikointi ja ymmärretyksi tulemisen vaikeus täyttä helvettiä 24/7. Olen empaattinen tunneihminen mutta 13 vuoden jälkeenkäään asperger ei tätä ymmärrä koska luulee muiden olevan samanlaisia kuin hän. Todella joustamatonta käytöstä mikä lähinnä shokeeraa tällaista tavallista tallaajaa.
Mun yks kaveri on autistiluokan opettaja. Siellä se opettaa luokan edessä ja nää oppilaat vaan tuijottaa eteenpäin. No ei se nyt ihan niin menny. Miks sä olit noin pitkään yhdessä. Oliko teillä muksuja vai miksi?
JeroP kirjoitti:
Mun yks kaveri on autistiluokan opettaja. Siellä se opettaa luokan edessä ja nää oppilaat vaan tuijottaa eteenpäin. No ei se nyt ihan niin menny. Miks sä olit noin pitkään yhdessä. Oliko teillä muksuja vai miksi?
Toi oli siis mun harhakäsitys autismista, mutta kun mä enemmän puhuin tän kouluavustajan kanssa, niin sitten mä tiedän. Ei tässä tarkotuksena ollu pilailla autistien kustannuksella, vaan lähinnä itelleni. Mun mielestä asioihin pääsee paremmin sisään puhumalla ihmisten kanssa kuin jostain telkkarista. On mulla hurjempiakin kokemuksia aiheen kannalta, mutta ne menee jo sinne hiljasuuden lupauksen piiriin.
En ole katsonut sarjaa enkä muutoinkaan ole tutustunut autistien parisuhde-elämään sen erityisemmin, mutta en halua lähtökohtaisesti tyrmätä ajatusta parisuhteesta autismikirjoon kuuluvan kanssa. Ajatuksena se tuntuu kaukaiselta, sen myönnän, mutta kaikkihan riippuu siitä, miten vahvan yhteyden pystyy jonkun kanssa muodostamaan.
Minulle saattaisi ehkä koitua ylitsepääsemättömäksi esteeksi, jos kokisin, ettei toinen osaisi tulkita minua tai minä häntä. Kommunikaatio on tärkeää parisuhteessa ja sen tulee toimia, vaikka toisella tai molemmilla olisi jotain neuroepätyypillisiä piirteitä. Jos kuitenkin kohtaisi ihmisen, jonka kanssa kemiat kohtaisivat oikealla tavalla ja homma toimisi, niin ei toinen diagnoosi mikään este olisi.- Anonyymi
Juuri nämä kommunikaation puutteet ovat vääjäämättä edessä.
Anonyymi kirjoitti:
Juuri nämä kommunikaation puutteet ovat vääjäämättä edessä.
Kommunikointi saattaisi tosiaan olla haastava osa-alue, jos tapa kommunikoida on kovin erilainen kahden ihmisen välillä. Uskon kyllä ihmisen kykyyn löytää kompromisseja ja mukautua uusiin toimintatapoihin, mutta tietenkään kukaan ei voi liikaa venyttää itseään eikä suhde saa tuntua tervassa tarpomiselta.
En ikinä. Lapseni on jo autismin kirjolla. En yksinkertaisesti jaksaisi kumppania joka olisi kans. Kaikki ylimääräinen energiani ja aikani laitan jo lapseni hyvinvointiin. Ei ole yhtään enempää mistä ammentaa.
- Anonyymi
Kokemuksesta, yhteinen elämä erittäin haastavaa. Assilla suuria puutteita vuorovaikutus taidoissa eikä itse ymmärrä tätä. Tyypillisesti erityismielenkiinnon kohteita, kuten musiikki. Tuntuu, ettei päässä pyöri mikään muu kuin omat harrastukset. Kyvyttömyyttä tunnistaa niin omia kuin toisen tunteita. Saamattomuutta, ei osaa luontevasti pyörittää arkea vaan putoaa herkästi sinne lapsen rooliin. Omat tarpeet aina ensisijaisia, tässä näkyy myös voimakas itsekkyys. Välillä on vaikea mieltää häntä aikuiseksi, koska kaikkea toimintaa motivoi omat tarpeet. Saavuttaakseen omat tarpeet, on myös valmis valehtelemaan.
- Anonyymi
mikä tuo kysymys nyt on oikein olevinaan? Ei nykyään 2024 enää pitäisi tällaisia kysymyksiä esittää koska aspergerit on osana yhteiskuntaa ja heitä ei enää pelätä niin paljoa kun ihmiset tietää paremmin niiden ajatuskulusta.
- Anonyymi
Sepä se, normaali ihminen ajattelee aivan eri tavalla kuin Asperger.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mutta ethän koskaan mene leimaamaan aspergereita&autisteja ettet sano niille mitään pahaa, kiitos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sillä vain fiksu ja empaattinen ihminen ymmärtää että heitä pitää kunnioittaa ihmisinä samalla lailla kuin kaikkia muitakin.
- Anonyymi
Elän arkea liki täysin toisistaan poikkeavien nepsyaikuisten kanssa. Kaikki ovat outoja ja tärähtäneitä. Tietävät sen itsekin. Jollet halua vaikeuksia elämääsi, vältä heitä! Itse olen vain kaveri tuki ja turva. Kumppanikseni haluan vain tunneälykkään ja kommunikointikykyisen yksilön. Pahat traumat jäänyt aspergerista.
- Anonyymi
nuorille pojille eli kulli-kimmoille ja tumppu-teemuyille pelottaqvia nuoret naiset.
- Anonyymi
Hyvää iltaa terveisin Kikkeli-Keijo sekä Teemu-Tuympuputtaja jeeeee
Oikeasti niin tyttöjäkin voi pelottaqa isommar ryrör.. - Anonyymi
Jan_Peter
Löin elämäni ensimmäistä kertaa vetoa pari viikkoa sitten Tappara-pelissä. Heti voitolle. Aloittelijana vaan laitoin isomman panoksen Tapparan 3 pisteen voitolle kuin tasurille. No, kiitos hyvien kertoimien molemmissa jäin silti voitolle. Tänään mennään tasapanoksin. Lieventää muuten vitutusta huomattavasti.
Maksimaalisen nautinnon varmaan saisi sillä, että tulisi tasuri, ja sitten vielä lisäpiste. Siinä vaiheessa olisi taivas auki.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734529Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202205- 1021376
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos181231- 711168
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia123999Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel66998Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75925Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi255884- 65876