Pikkusen naurattaa dieselteron ongelmat

Anonyymi-ap

Tässä taannoin kaveri dieselterolla ongelmia... 100tkm ajettu, akku särkyi pakkasella, eber jumissa, adblue jäätyi ja särki paikkoja, egr pitäisi kuulemma puhdistaa taas ja dpf vaatinee pesua, nyt vissiin sitten akuutti ongelma suuttimien kanssa, pohjaprikat huonona jne. Kuulemma sen jälkeen 5te mennyt rahaa huoltoihin ja korjauksiin viimeisen reilun vuoden sisään.

59

399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sulla näköjään ei ole yhtään kokemusta dieselautoista, joita on ollut ’aina’ markkinoilla ja aina dieseleitä on käytössä siellä missä tarvitaan kestävää ja luotettavaa liikkumiskykyä. Vielä toistaiseksi ei ole onnistuttu tuomaan markkinoille dieselin korvaavaa vaihtoehtoa näihin tarpeisiin.

      Kun käsityksesi perustuvat johonkin yhden harvinaisen tapauksen pettymysten aiheuttamaan ulostulon taustasta tietämättä, niin aika heikoilla olet. No jotenkin kai sinunkin on saatava harmituksesi ulos. Ehkä kuitenkin tuon ansiosta jaksat eteenpäin omien ongelmiesi kanssa….

      • Anonyymi

        Toisaalta fakta kuitenkin on että nuo aloituksessa luetellut asiat ovat kaikki "normaaleja" dieselin vikakohteita jotka ilmenevät kilometrien myötä, harvemmin jos koskaan tosin samassa autossa 100 tkm ajettuna.

        Kyllähän kestävää ja luotettavaa liikkumiskykyä tarvitaan esim. takseissa, ja niissä on jo paljon sähköautoja: edullisemmat huoltokulut ja polttoaineessa säästö 1000 eur/kk niin aika hankala on dieselin valintaa enää perustella. Jos joku yksittäinen pitkä kyyti jää ajamatta siksi että akussa ei juuri silloin satu olemaan virtaa niin sillä taas ei kokonaisuudessa ole mitään merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta fakta kuitenkin on että nuo aloituksessa luetellut asiat ovat kaikki "normaaleja" dieselin vikakohteita jotka ilmenevät kilometrien myötä, harvemmin jos koskaan tosin samassa autossa 100 tkm ajettuna.

        Kyllähän kestävää ja luotettavaa liikkumiskykyä tarvitaan esim. takseissa, ja niissä on jo paljon sähköautoja: edullisemmat huoltokulut ja polttoaineessa säästö 1000 eur/kk niin aika hankala on dieselin valintaa enää perustella. Jos joku yksittäinen pitkä kyyti jää ajamatta siksi että akussa ei juuri silloin satu olemaan virtaa niin sillä taas ei kokonaisuudessa ole mitään merkitystä.

        Talvi on joka vuosi, adblue jäätyy. Kova eber käyttö tyhjenteli akkua ja kesällä käyttämättömyys wi trhnyt hyvää ja kova talvikäyttö karstoitti ja kulutti. Lyhyttä ajoa, ei polttoa joten dpf alkanut keräämään tuhkaa. Egr on aina paskaa täynnä. 100tkm helpisti suuttimet ja pohjaprikat vuotavat.

        Minulla ollut parikin dieseliä ja yhtä perseestä se on talvella niiden kanssa. Egr, katti ja dpf tyhjät molemmissa ja ohjelmoitu kun meni hermot paskan kanssa. Nyt bensa auto ja vähemmän ongwlmia. Kohta sähkö.


      • Anonyymi

        Minusta vähän vaikuttaa että sinulla ei ole hirveästi kokemusta dieseleistä, tai sitten ne kokemukset on vanhemmasta max. 2000-luvun alun kalustosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talvi on joka vuosi, adblue jäätyy. Kova eber käyttö tyhjenteli akkua ja kesällä käyttämättömyys wi trhnyt hyvää ja kova talvikäyttö karstoitti ja kulutti. Lyhyttä ajoa, ei polttoa joten dpf alkanut keräämään tuhkaa. Egr on aina paskaa täynnä. 100tkm helpisti suuttimet ja pohjaprikat vuotavat.

        Minulla ollut parikin dieseliä ja yhtä perseestä se on talvella niiden kanssa. Egr, katti ja dpf tyhjät molemmissa ja ohjelmoitu kun meni hermot paskan kanssa. Nyt bensa auto ja vähemmän ongwlmia. Kohta sähkö.

        Talvi on tosiaan ollut joka vuosi niinä aikoinakin, kun minulla on ollut dieselauto. Eli 90-luvun lopulta alkaen.

        AdBlue:sta minulla ei ole kokemusta, koska mikään uusista autoistani ei sitä ole tarvinnut, ei myöskään nykyinen euro6-luokiteltu. En silti ole koskaan kuullut tuttaviltanikaan noista jäätymisongelmista.
        Eberiä autossani ei ole, kun en moista ole siihen asentanut. En ole kokenut tarpeelliseksi.
        Käyttämättömyyteen ei ole koitunut ongelmia, koska autoni on hankittu käyttöä varten ja nimenomaan diesel siksi, kun käyttöä on paljon.
        Hiukkassuodatin on ollut jo 3 edellisessäkin autossani eikä se koskaan ole antanut mitään merkkiä olemassaolostaan, saati jostain ongelmasta.
        Se toki on totta, ettei diesel ole tarkoitettu lyhyisiin kauppamatkoihin silloin tällöin. Tuohon riittää hyvin pikkubensatkin. Diesel on tehty ajamista varten ja soveltuu niille, joille ajoa tulee ja tarvitsevat kestävän ja luotettavan auton. Eivät ammattilaiset muuten tietysti hankkisivatkaan lähes poikkeuksetta dieselautoja. Yhä edelleen.

        Nykyisellä autollani on ajettu nyt n 120tkm ja säännölliset huollot ovat riittäneet. Ei mitään ongelmaa kuten ei edellisissäkään. Huoltohinnat ovat liikkuneet reilusta 200 aina auton kattavimman ja suurimpaan huoltoon eli 120tkm:n huoltoon, jonka hinta oli kova, n 1000€. Siinä oli vain ko huoltoon kuuluvat työt ja materiaalit, ei muuta.

        Hiukkasloukku on nykyisin myös moderneissa bensa-autoissa ja lisälämmittimiä ihan yhtä lailla voi asentaa bensa-autoihinkin.

        Sähköautojen isona riski on järjettömät korjauskulut pienistäkin vahingoista esim alustaan. Silloin saatetaan liikkua 15.000 - 30.000 euro kustannuksissa, jos vaikkapa pohjaan akkujen suojakoteloihin tulee sentin painaumakin, kuten eräässä Moottorilehden testissä vastikään kävi ihan tavalliselle japanilaisille jokamiesmallin sähköautolle. Ei mennyt katsastuksessa läpi, tuli korjauskehotus. Siinä tulee varmasti ikävä polttisautoja ja ehköpä vielä kestäviä dieseleitä…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta vähän vaikuttaa että sinulla ei ole hirveästi kokemusta dieseleistä, tai sitten ne kokemukset on vanhemmasta max. 2000-luvun alun kalustosta.

        Onneksi Golf4 1.9tdi oli helppo, katti ja egr mäkeen. Sitten tuli A6 3.0tdiq, dpf/katti ja egr helvettiin, sitten tapeltiin vain ajoitaätain lämmittimen kanssa. Kiva oli myös pelätä jakopäätä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talvi on tosiaan ollut joka vuosi niinä aikoinakin, kun minulla on ollut dieselauto. Eli 90-luvun lopulta alkaen.

        AdBlue:sta minulla ei ole kokemusta, koska mikään uusista autoistani ei sitä ole tarvinnut, ei myöskään nykyinen euro6-luokiteltu. En silti ole koskaan kuullut tuttaviltanikaan noista jäätymisongelmista.
        Eberiä autossani ei ole, kun en moista ole siihen asentanut. En ole kokenut tarpeelliseksi.
        Käyttämättömyyteen ei ole koitunut ongelmia, koska autoni on hankittu käyttöä varten ja nimenomaan diesel siksi, kun käyttöä on paljon.
        Hiukkassuodatin on ollut jo 3 edellisessäkin autossani eikä se koskaan ole antanut mitään merkkiä olemassaolostaan, saati jostain ongelmasta.
        Se toki on totta, ettei diesel ole tarkoitettu lyhyisiin kauppamatkoihin silloin tällöin. Tuohon riittää hyvin pikkubensatkin. Diesel on tehty ajamista varten ja soveltuu niille, joille ajoa tulee ja tarvitsevat kestävän ja luotettavan auton. Eivät ammattilaiset muuten tietysti hankkisivatkaan lähes poikkeuksetta dieselautoja. Yhä edelleen.

        Nykyisellä autollani on ajettu nyt n 120tkm ja säännölliset huollot ovat riittäneet. Ei mitään ongelmaa kuten ei edellisissäkään. Huoltohinnat ovat liikkuneet reilusta 200 aina auton kattavimman ja suurimpaan huoltoon eli 120tkm:n huoltoon, jonka hinta oli kova, n 1000€. Siinä oli vain ko huoltoon kuuluvat työt ja materiaalit, ei muuta.

        Hiukkasloukku on nykyisin myös moderneissa bensa-autoissa ja lisälämmittimiä ihan yhtä lailla voi asentaa bensa-autoihinkin.

        Sähköautojen isona riski on järjettömät korjauskulut pienistäkin vahingoista esim alustaan. Silloin saatetaan liikkua 15.000 - 30.000 euro kustannuksissa, jos vaikkapa pohjaan akkujen suojakoteloihin tulee sentin painaumakin, kuten eräässä Moottorilehden testissä vastikään kävi ihan tavalliselle japanilaisille jokamiesmallin sähköautolle. Ei mennyt katsastuksessa läpi, tuli korjauskehotus. Siinä tulee varmasti ikävä polttisautoja ja ehköpä vielä kestäviä dieseleitä…

        Työautossa hajosi moottori, oli halpaa korjuuttaa 2.1 Mb.


    • Anonyymi

      Hönö luetteli kaikki mahdolliset viat mitä on löytänyt netin syövereistä, hauska poika.

      • Anonyymi

        Kyllä nuo kaikki asiat on dieselautoilijalle aivan tavallista talviautoilijoiden arkea. Kai sitä tottuu olemaan vaikka aidan seipäänä ja pitää sitä normaalina. Silmät aukeaa vasta kun on siirtynyt sähköautoon ja sen helppouteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nuo kaikki asiat on dieselautoilijalle aivan tavallista talviautoilijoiden arkea. Kai sitä tottuu olemaan vaikka aidan seipäänä ja pitää sitä normaalina. Silmät aukeaa vasta kun on siirtynyt sähköautoon ja sen helppouteen.

        Itse en ole törmännyt yhteenkään noista koskaan. Olen tosin ajellut dieseleillä vasta noin 30 vuotta.

        Mitäpäs tuumit sitten, kun naarmuttaa sähköauton pohjaa akkujen kohalta ja katsastuksessa tulee hylky ja korjauskehotus. Korjauksen hinta onkin sitten merkistä riippuen 15.000 - 30.000 euroa. Kallis naarmu…. Tuolla naarmun korjaushinnalla hankki jo hyvä käytetyn dieselin ja ajaa sillä ongelmitta vuosikausia…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nuo kaikki asiat on dieselautoilijalle aivan tavallista talviautoilijoiden arkea. Kai sitä tottuu olemaan vaikka aidan seipäänä ja pitää sitä normaalina. Silmät aukeaa vasta kun on siirtynyt sähköautoon ja sen helppouteen.

        20 vuotta . n 470 tkm. Pösön diiselillä . 3 eri autoa . 1 egr venttiili 400 € töineen . 1 dpf pönttö 245 € itse vaihdettuna . Ad järjestelmää ei autoissani ole ollut . + normaslit huollot . Siinä on minun autoiluni arki kesät talvet . Sähköautosta ei ole kokemuksia , pidän niitä liian kalliina minulle .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse en ole törmännyt yhteenkään noista koskaan. Olen tosin ajellut dieseleillä vasta noin 30 vuotta.

        Mitäpäs tuumit sitten, kun naarmuttaa sähköauton pohjaa akkujen kohalta ja katsastuksessa tulee hylky ja korjauskehotus. Korjauksen hinta onkin sitten merkistä riippuen 15.000 - 30.000 euroa. Kallis naarmu…. Tuolla naarmun korjaushinnalla hankki jo hyvä käytetyn dieselin ja ajaa sillä ongelmitta vuosikausia…

        Yleensä jos autoaan kolhii , niin kaskolla korvataan . Onko sähköauton kasko erilainen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20 vuotta . n 470 tkm. Pösön diiselillä . 3 eri autoa . 1 egr venttiili 400 € töineen . 1 dpf pönttö 245 € itse vaihdettuna . Ad järjestelmää ei autoissani ole ollut . normaslit huollot . Siinä on minun autoiluni arki kesät talvet . Sähköautosta ei ole kokemuksia , pidän niitä liian kalliina minulle .

        Se on totta että uutena monien s-autojen hinta on ihan liian paljon myös minulle, tai varsinkin. En minä muuten millään hinnat alkaen autoilla ajelisikaan....laitapa Nettiatuo hakuun 2008-> neliveto niin dieseleitä...ja paskoja Vageja...sitten Mersuja ja Bemareita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä jos autoaan kolhii , niin kaskolla korvataan . Onko sähköauton kasko erilainen ?

        Lähtökohtaisesti vakuutusyhtiöt ei korvaa mitään jos on edes hypoteettinen syy olla korvaamatta. Vähäisiä korvauksia voidaan myöntää esimerkiksi asiakastyytyväisyyden ylläpitämiseksi. Isompien korvausten suhteen päätös on aina alkutilanteessa hylkäävä. Vakuutusyhtiöillä on erinäisiä hypoteettisia hylkäysperusteita erilaisiin tapauksiin. Suuri osa asiakkaista tyytyy tähän, muissa tapauksissa todistusvastuu on asiakkaalla ja viimmekädessä korvaus on haettava oikeusteitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä jos autoaan kolhii , niin kaskolla korvataan . Onko sähköauton kasko erilainen ?

        Oletkohan aivan varma, että vakuutus korvaa. Moottori-lehtihän tuota selvitteli saman artikkelin mukaan, jossa tuo karmeus korjauskustannukset osalta tuli esiin. Eipä saanut selkeää vastausta mistään vakuutusyhtiöstä.
        Ja miten käy vakuutusten hinnoille, kun noita alkaa enemmän lisääntymään sähköisten autojen yleistyessä myös muuhun kuin citykäyttöön?


    • Anonyymi

      Siinä mielessä kaverillasi on mennyt hyvin, ettei se dieselkulkuväline ole vieläkään palanut.
      Yleensähän ne palaa kun egr jumittaa.

      • Anonyymi

        Dieseleitä on palanut lähnnä siitä syystä, kun niitä on ollut parkissa usein palaavien bensa- ja sähköautojen vieressä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieseleitä on palanut lähnnä siitä syystä, kun niitä on ollut parkissa usein palaavien bensa- ja sähköautojen vieressä.

        Etenkin dieselkoneisia bemareita palaa joka päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etenkin dieselkoneisia bemareita palaa joka päivä.

        Harvemmin kuin sähköautoja…


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvemmin kuin sähköautoja…

        Totuus taitaa olla kuitenkin toinen, mutta kannattaa olla luja uskossaan.


    • Anonyymi

      Nuo on erittäin yleisiä vikoja dieselautoissa joilla ajetaan pääasiassa alle 20 km.n työmatkaa ja käytetään vebastoa lämmittämiseen. Kusisäiliö ei lämpene, akku pettää, EGR tukkeentuu, hiukkassuodatin tukkeutuu ym.
      Dieselauto soveltuu vain pitkille matkoille, lyhyet ajot ovat sille myrkkyä.
      Eli sähköauto niille 90% autoilijoista jotka käyttävät pääsääntöisesti autoaan työ, ym. arkiajoon. Niille 10% autoilijoista jotka ajavat viikottain helsingin ja kuusamon väliä, dieselauto on ihan passeli peli.

      • Anonyymi

        Pitää ajaa Inariin saakka, jarrullinen koppikärry perässä 120km/h tunnissa tauotta ja kehua kun kulutti vain 7l sataselle ;]


      • Anonyymi

        Ajoin 6 vuotta pösö 407 1,6 Hdi ; llä . Työmatka 10 km / sivu . Egr venttiilin vaihto 120 tkm. Hiukkassuodatin 205 tkm . Kusisäiliötä ei ollut . Nuo kaksi korjausta maksoi n. 650 € . Sama auto 1,8 bensa olisi vienyt 3 litraa enemmän / 100km , joten se ei ollut minulle vaihtoehto .


    • Anonyymi

      Diesel autojen tekniikka ottanut takapakkia siitä alkaen kun tuli dpf ja urea. Myös
      polttoainejärjestelmissä lisääntyvissä määrin vikoja mitä uudempia 2000 eteenpäin. Ruiskutuksen paineet nousseet ja ahtamisessa lisää vikaantuva osaa. Tarpeettomia muutoksia.

      Aina ollut bensa autot lähipiirissä 7 eri henkilölle eikä milloinkaan tarvitse ihmetellä vikoja tai maksaa korjauksia, ihmettelyjä.


      Dieseleissä tulee jopa ilmoituksia että tietty km jäljellä ajoa kun ureassa häiriö.

      Urea-järjestelmä ei voi toimia koska se neste ei pysy samanlaisena kun kanisterissa, sekä se säiliö, pumppu, letkut ei voi pysyä kunnossa. Aiheuttaa varmasti useita häiriöitä ja jos toinen ulkopuolinen ihmettelee niin isoja kuluja eikä poista vikoja jotka voi olla 2kk kuluttua tai seuraavana talvena.

      • Anonyymi

        Ureaa ei tarvita kaikissa dieselautoissa, jotka silti täyttävät nykyiset tiukimmatkin päästövaatimukset. En silti ole kuullut ongelmista adbluen osalta niiltä kenellä sellainen dieselin, joka sitä vaatii. Jos ongelmia ylipäänsäkään olisi, niin kyllähän siitä olisi meteli nousdut, koska valtaosa dieseleistä perustu adblu-tekniikkaan päästöjen puhdistustekniikkansa osalta eli saksalaistaustaiset dieselit. Kovasti hiljaista on sillä rintamalla ollut.

        Dpf eli hiukkasloukku on nykyisin pakollinen myös moderneissa eli ruiskutustekniikkaan perustuvissa bensa-autoissakin. Ja noilla bensoillahan tyypillisesti ajetaan lyhyitä matkoja. En silti ole kuullut niidenkään aiheuttaneen ongelmia. Kuten en ole kuullut sitä dieseleidenkään osalta niiltä kenellä dieselauto on. Minulla on sellainen, eikä ole ilmennyt mitään merkkiäkään ongelmista.

        Mitähän on ne ’isot kulut ja viat’, joita kuvittelet jostain minulle tuntemattomista ’häiriöistä’ koituvan. Ei niitä ole tullut vastaan enkä niistä ole kuullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ureaa ei tarvita kaikissa dieselautoissa, jotka silti täyttävät nykyiset tiukimmatkin päästövaatimukset. En silti ole kuullut ongelmista adbluen osalta niiltä kenellä sellainen dieselin, joka sitä vaatii. Jos ongelmia ylipäänsäkään olisi, niin kyllähän siitä olisi meteli nousdut, koska valtaosa dieseleistä perustu adblu-tekniikkaan päästöjen puhdistustekniikkansa osalta eli saksalaistaustaiset dieselit. Kovasti hiljaista on sillä rintamalla ollut.

        Dpf eli hiukkasloukku on nykyisin pakollinen myös moderneissa eli ruiskutustekniikkaan perustuvissa bensa-autoissakin. Ja noilla bensoillahan tyypillisesti ajetaan lyhyitä matkoja. En silti ole kuullut niidenkään aiheuttaneen ongelmia. Kuten en ole kuullut sitä dieseleidenkään osalta niiltä kenellä dieselauto on. Minulla on sellainen, eikä ole ilmennyt mitään merkkiäkään ongelmista.

        Mitähän on ne ’isot kulut ja viat’, joita kuvittelet jostain minulle tuntemattomista ’häiriöistä’ koituvan. Ei niitä ole tullut vastaan enkä niistä ole kuullut.

        Luetko inä tampio lehtiä yhtään. Kovirn pakastatrn aikaan satoja adblue autoja paskana eikä edes osia saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ureaa ei tarvita kaikissa dieselautoissa, jotka silti täyttävät nykyiset tiukimmatkin päästövaatimukset. En silti ole kuullut ongelmista adbluen osalta niiltä kenellä sellainen dieselin, joka sitä vaatii. Jos ongelmia ylipäänsäkään olisi, niin kyllähän siitä olisi meteli nousdut, koska valtaosa dieseleistä perustu adblu-tekniikkaan päästöjen puhdistustekniikkansa osalta eli saksalaistaustaiset dieselit. Kovasti hiljaista on sillä rintamalla ollut.

        Dpf eli hiukkasloukku on nykyisin pakollinen myös moderneissa eli ruiskutustekniikkaan perustuvissa bensa-autoissakin. Ja noilla bensoillahan tyypillisesti ajetaan lyhyitä matkoja. En silti ole kuullut niidenkään aiheuttaneen ongelmia. Kuten en ole kuullut sitä dieseleidenkään osalta niiltä kenellä dieselauto on. Minulla on sellainen, eikä ole ilmennyt mitään merkkiäkään ongelmista.

        Mitähän on ne ’isot kulut ja viat’, joita kuvittelet jostain minulle tuntemattomista ’häiriöistä’ koituvan. Ei niitä ole tullut vastaan enkä niistä ole kuullut.

        Vain suoraan palotilaan tapahtuva bensiinin ruiskutus vaatii hiukkaspöntön jostain vuosimallista lähtien . Imusarjaruiskutus ei tarvitse .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetko inä tampio lehtiä yhtään. Kovirn pakastatrn aikaan satoja adblue autoja paskana eikä edes osia saa.

        Ei ole pistänyt silmiin yhtäkään, vaikka mulle tulee myös alan lehtiä. Sähköautojen ongelmia talviajalta sen sijaan saa lukea jatkuvasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole pistänyt silmiin yhtäkään, vaikka mulle tulee myös alan lehtiä. Sähköautojen ongelmia talviajalta sen sijaan saa lukea jatkuvasti.

        No kyllähän noita nyt on tuotu esiin jos yhtään uutisia seuraa, esim.:
        https://yle.fi/a/74-20069217


    • Anonyymi

      Osta mersun diesel. Mulla 416000 km ajettu eikä muuta tehty kuin öljynvaihdot.

      • Anonyymi

        Älä valehtele. Jakoketju varmasti venynyt. Öljypohja vuotaa nelivedon vetoaksslin takia. Suuttimet ja pohkaprikat olet vaihtanut jo kolmddn kertaan. Vaohdelaatikkokin vetää viimeisiiän, toimii kuin kuminauha ja vaihtaa välillä töksäyttäen.


      • Anonyymi

        Ei taideta nykymersuilla ajaa tuollaisia kilometrimääriä.


    • Anonyymi

      Ja käsiäkin paleli ja harmitti.

      • Anonyymi

        Joo muistan tuon, letku kädessä 30 asteen pakkasessa, jos sen tankin korkin nyt edes sai auki kun lukko oli jäässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo muistan tuon, letku kädessä 30 asteen pakkasessa, jos sen tankin korkin nyt edes sai auki kun lukko oli jäässä.

        Sitten hakemaan huoltoaseman vessasta kuumaa vettä muovipussiin ja tankin luukkoa sulattamaan. Kiva sitten tankata kädet märkänä 30 asteen pakkasessa :-)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten hakemaan huoltoaseman vessasta kuumaa vettä muovipussiin ja tankin luukkoa sulattamaan. Kiva sitten tankata kädet märkänä 30 asteen pakkasessa :-)))

        No eipä se nyt eroa käytännössä mitenkään sähköauton latausluukun sulattelusta paitsi, että sitä joutuu huomattavasti harvemmin tekemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä se nyt eroa käytännössä mitenkään sähköauton latausluukun sulattelusta paitsi, että sitä joutuu huomattavasti harvemmin tekemään.

        Ei sähköautoissa ole lukittavaa bensatankin korkkia.


    • Anonyymi

      Sähköautoilijan elämä on pettymystä pettymyksen perään. Hinnat laskee, ajomatkat on lyhyitä mutta latausajat pitkiä. Ja kun vielä työpaikan taloushallinnon täti palauttaa bumerangina km-korvausanomuksen hymiöllä varustettuna.

    • Anonyymi

      Kateellisen autottoman satuiluja. Mene tänäänkin julkisilla. Ai nehän on lakossa.

    • Anonyymi

      Naapurin Tero ajoi sähkövatkaimensa mökkireissulla kiville ja nyt on edessä kolhitun akkupaketin vaihto.Kustannusarvio 18000 euroa

      • Anonyymi

        Oliko Tero niin yksinkertainen , ettei hänen autossa ole kaskoa ?


      • Anonyymi

        Minulla muuten metsästyskaveri ajoi mk3 diesel golfin öljypohjan paskaksi....wikä ole ainoa. Mootttoei meni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla muuten metsästyskaveri ajoi mk3 diesel golfin öljypohjan paskaksi....wikä ole ainoa. Mootttoei meni.

        Näinhän tuo on ja jos ei öljypohjaa aja paskaksi polttaa väljähtänyt moottori öljyt itse ja leikkaa sitten kiinni. Polttisautojen kanssa pelaaminen on sellaista rasvanäppien hommaa, varmaankin helppoa heille, mutta nykyään tosissaan autoa tarvitseva, haluaako sitä alkaa tarkistelemaan öljyjä ja kuuntelemaan jokaista autosta kuuluvaa ääntä ja miettimään mikä paikka nyt on menossa rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko Tero niin yksinkertainen , ettei hänen autossa ole kaskoa ?

        Oli kyllä, mutta vakuutusyhtiö ei taida korvata, kun harkitsee eli etsii sieltä pienellä kirjoitetusta vakuutuskirjasta käypästä kohtaa….


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla muuten metsästyskaveri ajoi mk3 diesel golfin öljypohjan paskaksi....wikä ole ainoa. Mootttoei meni.

        Hällä varmaan oli kasko? Ei siis hätää…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla muuten metsästyskaveri ajoi mk3 diesel golfin öljypohjan paskaksi....wikä ole ainoa. Mootttoei meni.

        Uusi vaihtomoottori maksaa reilusti alle kymppitonnin. Noin kolmanneksen akkupaketin hinnasta.


    • Anonyymi

      Kyllähän sen näkee pakkasella, mitä autoja sinne tienposkeen on hyytynyt. Kaikki taitaa olla dieseleitä.

      Kyllä se vaan on niin että diesel on pakkasella toivoton. Paras on sähkö, sitten tulee bensa.

      • Anonyymi

        Ei, kyllä ne on sähköautoja, joiden matkaan ei batterin sähkö riittänytkään….


      • Anonyymi

        Ammattiliikenne Suomessa kulkee lähes poikkeuksetta dieselillä. Ei muuten kulkisi, jos olisi ongelmia pakkasella, koska Suomihan pysähtyisi totaalisesti ilman dieselautoja.

        Sähkö- ja bensa-autojen rooli on jokseenkin mitätön noissa kuvioissa. Lähinnä harmia vain tulisi, kun sähkö hyytyy ja bensa ei käynnisty. No silloinkin matkasta selviää dieselillä, onneksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ammattiliikenne Suomessa kulkee lähes poikkeuksetta dieselillä. Ei muuten kulkisi, jos olisi ongelmia pakkasella, koska Suomihan pysähtyisi totaalisesti ilman dieselautoja.

        Sähkö- ja bensa-autojen rooli on jokseenkin mitätön noissa kuvioissa. Lähinnä harmia vain tulisi, kun sähkö hyytyy ja bensa ei käynnisty. No silloinkin matkasta selviää dieselillä, onneksi.

        Rahtiliikenteeseen sopivaa sähköautokalustoa ei ainakaan toistaiseksi ole vaan olemassa.

        Henkilökuljetusten puolella (taksit) taas harva ajaa enää dieselillä. Autot ovat lähinnä sähköautoja tai bensahybridejä. Säästö polttoainekustannuksissa on vaan yksinkertaisesti niin iso.


    • Anonyymi

      Dieselautoissa kusisäiliö ei lämpene, akku pettää, EGR tukkeentuu, hiukkassuodatin tukkeutuu ja vielä mitä muuta.

      • Anonyymi

        ostaa 2004 viiva 2008 1,9 niin ei tukkeudu..--


      • Anonyymi

        Ei koske kunnossaoleva dieseleitä, joita yhdellä tankilla voi ajaa olosuhteista riipoumatta jopa yli 1000 km.. talvellakin.
        Sähköautolla yleisemmin parisen sataa km, parhaimmilla jopa yli 300. Ja sitten jonottamaan latausvuoroa ja latausta. Voi päästä hyvällä tuurilla jopa alle kahteen tuntiin kunnes matkaa voi jatkaa….


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei koske kunnossaoleva dieseleitä, joita yhdellä tankilla voi ajaa olosuhteista riipoumatta jopa yli 1000 km.. talvellakin.
        Sähköautolla yleisemmin parisen sataa km, parhaimmilla jopa yli 300. Ja sitten jonottamaan latausvuoroa ja latausta. Voi päästä hyvällä tuurilla jopa alle kahteen tuntiin kunnes matkaa voi jatkaa….

        Dieselöljy hyytyy -20 asteen lämpötilassa joten kovin talvisissa keleissä ei sinne 1000km päähän kannata lähteä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselöljy hyytyy -20 asteen lämpötilassa joten kovin talvisissa keleissä ei sinne 1000km päähän kannata lähteä.

        Höpö höpö.
        Talvidiesel jähmettyy jossain 35-38 pakkasessa. Arktinen diesel sietää 40 pakkaset tai ylikin.
        Talvidieseliä saa jo syys-lokakuusta alkaen eteläisessä Suomessakin ja arktista pohjoisessa Suomessa.
        Ja sitten oikein kylmiin olosuhteisiin löytyy vielä parempaakin.

        Erittäin harvoin auton polttoainetankin lämpötila laskee noihin asteisiin. No jos ei ajeta laisinkaan ja 40 asteen pakkasia on viikkokausia. Sähköauton akut ovat tuolloin pois pelistä tyystin vastaavassa tilanteessa.


    • Anonyymi

      Mulla koko auto makso about 5tonnii ja kulkee vielä kauan ku sähköautot on jo aikaa sitte menny romikselle ;]

    • Anonyymi

      Muistan, autossa piti olla mukana "tankkaushanskat"

    • Anonyymi

      Minuakin naurattaa ajella alvittomalla dieselillä.

    • Anonyymi

      Muistan kun nuorena miehenä ajeltiin huvikseen diesel Hiacella. Oli sekin hupia talvisaikaan kun tämän tästä sai olla sulattelemassa hyytynyttä vedenerotinta ja ilmaamassa dieseliä. Siihen aikaan tuollaiseenkin löytyi ohjeet auton hansikaslokeron käyttöoppaasta, sieltä opeteltiin. Kysaeessä oli siis ilmeisestikkin ihan normaali dieselautoilijan arkeen kuuluva toiminpide. Kyllä haisi vaatteet ja kourat vahvasti dieseliltä' mutta ei se nuorten miesten menoa paljon haitannut :-)))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ukkola: "Sanna Marin, nolo keikari"

      Nyt osuu niin kohdilleen, että sattuu...hahahaaa. "Marinin rahvaanomainen piehtarointi mammonassa on yhtä kamalaa kats
      Maailman menoa
      349
      4813
    2. Seiska: Taas uusi TTK-romanssi? Pernilla Böckerman ja Anssi Heikkilä suhdehuhujen pyörteissä

      Oho, olisiko rakkautta ilmassa? Ainakin hyvin Pernillan ja Anssin kemiat kohtasivat TTK-parketilla ja olivat myös erittä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      58
      3165
    3. Pietilässä menossa poliisioperaatio

      PIETILÄSSÄ on parasta aikaa menossa poliisioperaatio, jossa on mukana sekä siviili- että virkapukuisia poliiseja. https
      Jämsä
      29
      2357
    4. Mikä kaivatussasi on niin erityistä?

      Asiallisia vastauksia kiitos 🙋‍♂️
      Ikävä
      63
      1171
    5. Hyvän mielen ketju

      Palstalla taas kähinöidään sanasta jos toisesta. Muistuttaisin kaikkia että joka päivä tapahtuu jotakin hyvää. Tähän k
      Sinkut
      216
      966
    6. Opettaja piti tuntia kännissä Jämsänkoskella

      No nin! Jämsänkosken Yhteiskoululla: https://www.jamsanseutu.fi/uutiset/art-2000010246632.html
      Jämsä
      27
      931
    7. Moi rakas nainen

      Mulla seisoo nyt kun ajattelen sua. Tai oikeastaan aina kun ajattelen sua :) haluan sua
      Ikävä
      67
      916
    8. Katso: Danny, 81, lataa tiukkaa tekstiä Farmi Suomi -olosuhteista: "Voi todeta, että ei tämä ole..."

      Danny tilittää tiukkaa tekstiä ja varmaan ihan asiasta. Tuohon ikään jo paljon nähnyt. Mutta saikohan tuonne ottaa oman
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      891
    9. Oletko siis kiinnostunut minusta?

      Seuraavan kerran nipistän sinua, koska haluan varmistaa, ettei tämä ole unta.
      Ikävä
      58
      870
    10. tapahtuukohan tänään

      Jotain jännää🤔
      Ikävä
      88
      862
    Aihe