Itsensä ylittäminen fyysisesti..

Se on kyllä toisaalta siistiä. 😁

Tykkään riehua polttopuita. Nyt kun lunta on 60 cm, se puu kaataminen ja kuljetus pihaan on haastavaa ja mun kohdalla hiton fyysistä remuamista. Mutta silti mottikin pihaan kun tulee, se lämmittää mieltä.

Kunto huonontunut, kun on jäänyt tämä laji ja monta muuta pois kiireen takia...mutta silti mieli vaan tykkää tästä. Jos on löpönkatku sormissa ihanaa, niin kyllä se on kaksitahtibensan pakokaasu yhdistettyänä sahsnpuruunkin oiva tuoksu. 😄

On hyvä, että ihminen joutuu repimään vähän lämpimän eteen ja tekemään fyysistä hommaa. Lopulta ihmiskroppa ja mieli on luotu siihen. 😊

Kun mä olen nyt joutunut joku 1,5 vuotta vaan möhöttämään ja tekemään nipertelyhommia, enkä ole kerennyt metsähommiin, enkä säbäilyyn...niin alkaa päähän käymään...

Mutta joskos sitä taas tästä lähdetään touhulinjalle. 😄

127

678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hikoiluttava kuntoilu kolmesti viikossa pitää mielen virkeänä.
      Piristää, ei edes väsytä.

      • Mäkin tykkäisin tuollaisesta... mut aika ei vain riitä sellaiseen...

        Mulla kyllä aikamoisia muutoksia elämässä, että hetkinen menee, kun keksii uudenlaiset mahkut. 😊


    • Anonyymi

      Ylitin kans itseni fyysisesti tänään. Kauppa- ja äänestysreissun lopuksi hain pitsan, josta sain mahtumaan vatsaan 7/8. Päälle hotkin Fazerin hasselpähkinärouhelevyn 180 g!

      Sen jälkeen olinkin niin poikki ja ähkysså, että kaaduin sänkyyn ja nukuin pari tuntia.

      Seuraavalla kerralla täytyy valita toisenlainen fyysinen toiminta.

      xLiner

      • Anonyymi

        Äänestin Haavistoa jo median tasoittamiseksi, en pidä kenenkään suosimisesta ja sitä negatiivista kuvaa nyt halutaan hänestä antaa. En äänestä presidentin puolisoa, äänestän ihmistä ihmisenä sukupuoliseen suuntautumiseen katsomatta.
        On se outoa miten Suomessa on rummutettu 15 vuotta ihmisoikeuksista ja otetaan esille vaaleissa sukupuolinen suuntautuneisuus. Ei kovin rehellistä toimintaa medialta.

        Menneisyys mitä olemme saaneet jo Suomessa aikaan halutaan tuhota, varmistaakseen vain jonkun melkein professorin joka ei Suomeen ole veroja pitkään aikaan maksanut läpimeno.

        Liika suklaa ei ole hyvästä, kolmasosa levystä saa jo sokerit korkealle.



      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Heh...

        Sä olet kuin Biisonimafian tyyppi...


        "Aina maksimit!"🤣

        https://youtu.be/tZBjY_WcMHs?si=9VjAzWo-t8ecp4wk

        Mutta ihan jees...huomenna varmaan kulutat noi maksimeilla taas jollain keppijumpslla. 😁

        Tämä tapahtui jo ennen kolmea. Vieläkin on niin huono olo etten pysty syömään mitään. Lyllersin saunaan, joku munapää oli taas sulkenut tuuletusventtiilin pesuhuoneesta! Hapeton kostean pskainen lämminlöyhkäinen ilma, likaisen ja hikisen ihmisen haju, hyi! En tajua kun noille tyhjäpäille ei mene jakeluun, sitä räppänää ei saa sulkea! Ekat 5 min rankkaa tuuletusta. Kuuma sauna, jääkylmä suihku, ai että se on ihanaa!

        Löysin näköjään hyvän ihoöljyn, oikeasti öljyisen - tuoksuukin ihan hyvälle eikä ollut edes kallis. Ihan markettikamaa. Ei kiristä nahkaa!😁

        Jospa jaksaisin huomenna lihastreeniin ihan salille. Viime aikoina ollut energiat tosi vähissä. On kertynyt kulutettavaa 😂

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äänestin Haavistoa jo median tasoittamiseksi, en pidä kenenkään suosimisesta ja sitä negatiivista kuvaa nyt halutaan hänestä antaa. En äänestä presidentin puolisoa, äänestän ihmistä ihmisenä sukupuoliseen suuntautumiseen katsomatta.
        On se outoa miten Suomessa on rummutettu 15 vuotta ihmisoikeuksista ja otetaan esille vaaleissa sukupuolinen suuntautuneisuus. Ei kovin rehellistä toimintaa medialta.

        Menneisyys mitä olemme saaneet jo Suomessa aikaan halutaan tuhota, varmistaakseen vain jonkun melkein professorin joka ei Suomeen ole veroja pitkään aikaan maksanut läpimeno.

        Liika suklaa ei ole hyvästä, kolmasosa levystä saa jo sokerit korkealle.

        Vedän aina levyn kerralla, eikä kestä kauaa. Koitan olla ostelematta mitään turhaa, mutta tänään sitten, viikonlopun ja äänestyksen kunniaksi (=tekosyyt) kuljin karkkihyllyn kautta.

        Stuppia olisin äänestänyt ainoastaan, jos vastassa olis ollut persu. Huonotkin vaihtoehdot voi laittaa jonkinlaiseen järjestykseen 😄

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä tapahtui jo ennen kolmea. Vieläkin on niin huono olo etten pysty syömään mitään. Lyllersin saunaan, joku munapää oli taas sulkenut tuuletusventtiilin pesuhuoneesta! Hapeton kostean pskainen lämminlöyhkäinen ilma, likaisen ja hikisen ihmisen haju, hyi! En tajua kun noille tyhjäpäille ei mene jakeluun, sitä räppänää ei saa sulkea! Ekat 5 min rankkaa tuuletusta. Kuuma sauna, jääkylmä suihku, ai että se on ihanaa!

        Löysin näköjään hyvän ihoöljyn, oikeasti öljyisen - tuoksuukin ihan hyvälle eikä ollut edes kallis. Ihan markettikamaa. Ei kiristä nahkaa!😁

        Jospa jaksaisin huomenna lihastreeniin ihan salille. Viime aikoina ollut energiat tosi vähissä. On kertynyt kulutettavaa 😂

        xLiner

        Höpö...🤣

        Mieti kun mä pistäsin tään energian pullisteluun...😄

        Jotain Tony Halmeen filosofiasta ostan...

        Niin ja täällä ulkosaunassa ilma on raikas...pukkarissa miinus 5-0 astetta.

        Varasin vaan axen, minkä tilasin fiksukaupasta puoli-ilmaseks....sillä pestään...mut ei vielä. 😄

        Nyt pitää naattia. 😁


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vedän aina levyn kerralla, eikä kestä kauaa. Koitan olla ostelematta mitään turhaa, mutta tänään sitten, viikonlopun ja äänestyksen kunniaksi (=tekosyyt) kuljin karkkihyllyn kautta.

        Stuppia olisin äänestänyt ainoastaan, jos vastassa olis ollut persu. Huonotkin vaihtoehdot voi laittaa jonkinlaiseen järjestykseen 😄

        xLiner

        Oot sä kunnon hörhö. 🤣


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Höpö...🤣

        Mieti kun mä pistäsin tään energian pullisteluun...😄

        Jotain Tony Halmeen filosofiasta ostan...

        Niin ja täällä ulkosaunassa ilma on raikas...pukkarissa miinus 5-0 astetta.

        Varasin vaan axen, minkä tilasin fiksukaupasta puoli-ilmaseks....sillä pestään...mut ei vielä. 😄

        Nyt pitää naattia. 😁

        Minkäslaista pullistelua meinasit? Uhoomista? Siellä susirajalla taitaa olla tilaa kulkea vaikka rantapallot kainaloissa, ja aina voi huudella variksille että tuuppa koittaan.. !! 😂

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minkäslaista pullistelua meinasit? Uhoomista? Siellä susirajalla taitaa olla tilaa kulkea vaikka rantapallot kainaloissa, ja aina voi huudella variksille että tuuppa koittaan.. !! 😂

        xLiner

        Ri kun mun piti laittaa joku Tony Halmeen biisi tuohon mut jäi laittamatta linkki...😁

        Unohda..😁


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Ri kun mun piti laittaa joku Tony Halmeen biisi tuohon mut jäi laittamatta linkki...😁

        Unohda..😁

        Kuule, mitään ei unohdeta! (Disse pullistelee siellä variksille..)

        xLiner


    • Anonyymi

      En rehki jos ei ole ihan pakko, esim. joku ajaisi takaa niin juoksisin, mutta liikun monta kertaa päivässä. Käsipainot, punnerrusta, liikkuvuutta, kyykkyjä, venytystä, hiihtoa, vesijumppaa, kävelyä, kaikkia sen verran kun on kiva liikkua pieniä aikoja kerrallaan.
      Sitä sanotaan mikroliikunnaksi tai naposteluliikunnaksi.

      • Ois varmaan just jees...

        Riippuu elämisen menosta, pystyykö siihen. 😊


    • Anonyymi

      Itsensä haastaminenhan se hauskinta on, jos mikään. Liikkumaanhan meidät on tehty, eikä möllöttämään. 🙂👍

      Mun mies välillä kysyy, että miksi heilun jatkuvasti, teen jotain ja olen aktiivinen, kun hän taas istuu tai makaa suurimman osan päivästä. Minä en vaan pysty moiseen, pitää olla tekemistä.

      Jasu

      • Mä osaan möhöttääkin, mut en päiviä...rupee pää hajoomaan. Pitää saada tehdä jotain mikä näkyy...😃

        Joskus 10 vuotta sitten olisin jo parturoinut tuon kohdan puista, mut nyt pitää miettiä mliikkeensä tarkkaan. Ei ole enää samaa energiaa, kuntoa ja voimaa...

        Mutta eipähän tuhlata energiaa....😄

        Ja tehokkaasti joka joule tulee käyttöön. 😁


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Mä osaan möhöttääkin, mut en päiviä...rupee pää hajoomaan. Pitää saada tehdä jotain mikä näkyy...😃

        Joskus 10 vuotta sitten olisin jo parturoinut tuon kohdan puista, mut nyt pitää miettiä mliikkeensä tarkkaan. Ei ole enää samaa energiaa, kuntoa ja voimaa...

        Mutta eipähän tuhlata energiaa....😄

        Ja tehokkaasti joka joule tulee käyttöön. 😁

        Kyllä sitä joo joutuu nykyään jo lepäilemäänkin. Ei enää palaudu heti, kuten nuorempana. Mutta levosta osaa nykyään myös nauttia.

        Sellasta olemista on vaikee mun jaksaa, että päivä kuluu vaan seiniä kattellen. Ja tiedostan olevan tekemistäkin. Enkä jaksa mitäön 24/7 vieraiden kanssa pölinääkään. Sekin on sellasta, kun istutaan kylässä, että parin tunnin päästä alan olla jo ihan kypsä siihen istumiseen ja pölpöttämiseen. Pitäs päästä liikkumaan. 😅

        Alan olla jo levoton ja välttelevä. Se on sen merkki, että Jadu kaipaa tekemistä, istuminen ja pulinst piisaa. Tai pulistakin voi tekemisen ihessa, mutta istuksia vaan höpisemässä, niin en kyllä jaksa kauaa.

        Jasu


    • Anonyymi

      Itsensä ylittäminen, aina välillä, tekee hyvää itsetunnolle. Tosin eihän kukaan oikeasti pysty itseään ylittämään, mutta omien rajojen testaaminen on hyvästä, kunhan pysyy järjen rajoissa.

    • Siltähän tuo näyttää. - Riehumiselta. 😁

      Täytyy sanoa, että kyllä minä nautin vähän erilaisesta tuoksusta käsissäni.. - Tänäänkin kun leivoin korvapuusteja ja laskiaispullia pakastimeen, niin taikinan tuoksu käsissä on ihan kiva. Ja kanelin tuoksu. 🙂

      Mutta ymmärrän kyllä, että tuollaisen fyysisen urakan jälkeen on varmasti itseensä tyytyväinen olo, kunhan ei vaan saa raittiin ilman myrkytystä. 👍

      • No ulkosaunassa voipi olla vähän häkää, niin tasoittaa. 😄


      • Disseisback kirjoitti:

        No ulkosaunassa voipi olla vähän häkää, niin tasoittaa. 😄

        No häkä voi olla kyllä pelottavan nopea tappaja.. Vähän tarkkuutta siellä!
        Kyllä sua vielä tarvitaan, joten eipäs sluibailla siellä ☝️


      • Xena-183 kirjoitti:

        No häkä voi olla kyllä pelottavan nopea tappaja.. Vähän tarkkuutta siellä!
        Kyllä sua vielä tarvitaan, joten eipäs sluibailla siellä ☝️

        Häkä, eli hiilimonoksidi tuskin kaataa, mutta voi siltijotain muuta huippaavaa yhdistettä löytyä. 😁

        https://youtu.be/nPqUBEGeifE?si=qo4kaqyUuYOPUl5t

        😄😄😄









      • Anonyymi











      • Disseisback kirjoitti:

        Pikkusen lipsahti levottoman puolelle. 😆

        Älä nyt? - Melkein mitä vaan, että nukut paremmin. 😜

        No, joskus täällä kai saa olla vaikka vähän levotonkin. Melko harmitonta hupia 😉


      • Xena-183 kirjoitti:

        Älä nyt? - Melkein mitä vaan, että nukut paremmin. 😜

        No, joskus täällä kai saa olla vaikka vähän levotonkin. Melko harmitonta hupia 😉

        Joo. Toisaalta kivaa. 😁

        Mutta mielikuvitus vaan lähtee harhailemaan vähän liian villisti. 😁
        Tyyliin: Entäs jos....😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Joo. Toisaalta kivaa. 😁

        Mutta mielikuvitus vaan lähtee harhailemaan vähän liian villisti. 😁
        Tyyliin: Entäs jos....😁

        Haha! 😂
        Sieluni silmin näen, että jo siinä kohdassa nouset kelistä riippuen traktorin tai moottoripyörän selkään, ajat pitkän lenkin, annat tuulen hulmuta kasvoillesi, ajattelet, kuinka elämä on ihanaa juuri näin ja palaat tyytyväisenä yksin kotiin! 😅


      • Xena-183 kirjoitti:

        Haha! 😂
        Sieluni silmin näen, että jo siinä kohdassa nouset kelistä riippuen traktorin tai moottoripyörän selkään, ajat pitkän lenkin, annat tuulen hulmuta kasvoillesi, ajattelet, kuinka elämä on ihanaa juuri näin ja palaat tyytyväisenä yksin kotiin! 😅

        Ehkä? 😁


      • Xena-183 kirjoitti:

        Haha! 😂
        Sieluni silmin näen, että jo siinä kohdassa nouset kelistä riippuen traktorin tai moottoripyörän selkään, ajat pitkän lenkin, annat tuulen hulmuta kasvoillesi, ajattelet, kuinka elämä on ihanaa juuri näin ja palaat tyytyväisenä yksin kotiin! 😅

        Lähinnä siis, että parempi kun en sotkeudu naiaeläjiin, niin pääsee vähemmällä. 😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Lähinnä siis, että parempi kun en sotkeudu naiaeläjiin, niin pääsee vähemmällä. 😁

        No sepä! Ja sama. - Mieseläjiin, siis. 😆
        Sitä tulee niin äkkiä niin mukavuudenhaluiseksi. - Olishan se ihanaa, kun vierellä olisi joku "valmis" kumppani, joka olisi ollut siinä jo vähintään 30 vuotta.

        Kun ei vaan jaksaisi aloittaa taas kaikkea ihan alusta.. ja kenties epäonnistua..
        Sitten vaan kitkutellaan näin 👍
        Ja harmitellaan Sinkut-palstalla 😂


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        No sepä! Ja sama. - Mieseläjiin, siis. 😆
        Sitä tulee niin äkkiä niin mukavuudenhaluiseksi. - Olishan se ihanaa, kun vierellä olisi joku "valmis" kumppani, joka olisi ollut siinä jo vähintään 30 vuotta.

        Kun ei vaan jaksaisi aloittaa taas kaikkea ihan alusta.. ja kenties epäonnistua..
        Sitten vaan kitkutellaan näin 👍
        Ja harmitellaan Sinkut-palstalla 😂

        Jokos sinäkin olet lyönyt kirveesi kiveen liian usein?
        Ei se ole kuulkaa tällainen arkipäiväistynyt suhdekaan mitään ruusutarhaa. Siinä voi kuolla tylsyyteen.

        Parastahan olisi jos voisi helposti törmätä tutulta tuntuvaan uuteen ihmiseen joka kolmas vuosi ;)

        Joskus ideoin sellaista vaihtorinkiä. Että tietyn porukan kesken sovitaan vaihtoväli ja vuorosysteemit. :)))

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jokos sinäkin olet lyönyt kirveesi kiveen liian usein?
        Ei se ole kuulkaa tällainen arkipäiväistynyt suhdekaan mitään ruusutarhaa. Siinä voi kuolla tylsyyteen.

        Parastahan olisi jos voisi helposti törmätä tutulta tuntuvaan uuteen ihmiseen joka kolmas vuosi ;)

        Joskus ideoin sellaista vaihtorinkiä. Että tietyn porukan kesken sovitaan vaihtoväli ja vuorosysteemit. :)))

        -keinovaginamies-

        Aika huimaa 😂
        Ja kuulostaa kyllä ihan sinulta 👍

        No enpä voi kehua tylstyttäneeni kirvestä tuolla tavoin. Ajatuksen tasolla lähinnä pohtinut vasta.. Tai jotain 😉


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Aika huimaa 😂
        Ja kuulostaa kyllä ihan sinulta 👍

        No enpä voi kehua tylstyttäneeni kirvestä tuolla tavoin. Ajatuksen tasolla lähinnä pohtinut vasta.. Tai jotain 😉

        Niin mutta ajattele, uusi tuttu <-> tuttu uusi.

        Ihmisen perusolemus vaikuttaa olevan tyytymättömyys vallitsevaan.

        Mitenkäs sitä tulevaisuudessa sitte kattellaan? Soitellaanko J.Karjalaista mustat lasit päässä?

        -keinovaginamies-


      • Xena-183 kirjoitti:

        No sepä! Ja sama. - Mieseläjiin, siis. 😆
        Sitä tulee niin äkkiä niin mukavuudenhaluiseksi. - Olishan se ihanaa, kun vierellä olisi joku "valmis" kumppani, joka olisi ollut siinä jo vähintään 30 vuotta.

        Kun ei vaan jaksaisi aloittaa taas kaikkea ihan alusta.. ja kenties epäonnistua..
        Sitten vaan kitkutellaan näin 👍
        Ja harmitellaan Sinkut-palstalla 😂

        No mua juurikin se mukavuudenhaluisuus tökkäsis....mulle tässä vissiin sattunut sellaiset tyypit eron jälkeen, että kun mä hullaannun, niin sit odotellaan, että mä hoidan kaiken kivan...

        Mä tartten myös suhteessa jotain. 😉

        Eikä se ole vain seksi...vaikka oon mies. 😁


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta ajattele, uusi tuttu <-> tuttu uusi.

        Ihmisen perusolemus vaikuttaa olevan tyytymättömyys vallitsevaan.

        Mitenkäs sitä tulevaisuudessa sitte kattellaan? Soitellaanko J.Karjalaista mustat lasit päässä?

        -keinovaginamies-

        Ajattelenhan minä, mutta ei sittenkään.. minulle. 🙂 - Jos olisin vuoden saati kolmen vuoden ajan ollut suhteessa, niin en varmaankaan vaihtaisi ihan vaan vaihtamisen ilosta. - Ja minulla on kyllä omat konstini pitää seksielämäkin vireänä pitkässäkin suhteessa, joten senkään puolesta en varmaankaan vaihtaisi, jos osat on jo yhteen koeteltu ja toisiinsa sopiviksi todettu. 😉

        Mutta onhan se totta, ettei tämänhetkinen tilanne ole mikään ideaali, joten kattellaan.

        Tuosta toisesta en tiedä vielä. Huomenaamuna menen näkökenttätutkimukseen, jonka jälkeen lääkäri soittaa, oletettavasti vielä huomisen aikana, vaikka aina ei voi olla varma siitäkään. 😄


      • Disseisback kirjoitti:

        No mua juurikin se mukavuudenhaluisuus tökkäsis....mulle tässä vissiin sattunut sellaiset tyypit eron jälkeen, että kun mä hullaannun, niin sit odotellaan, että mä hoidan kaiken kivan...

        Mä tartten myös suhteessa jotain. 😉

        Eikä se ole vain seksi...vaikka oon mies. 😁

        Hah! Minä olin exän kanssa suhteessa se, joka järkkäsi kaiken kivan.., kun ehdin ja niin kauan kun jaksoin..
        Sepä oli juurikin mukavaa edesmenneen mieheni kanssa, että hänkin oli "asioiden" suhteen luova ja hän järjesti meille yhteistä tekemistä.

        Ja kyllä, nimenomaan ei vain seksiä, vaikka olenkin nainen.., mutta onhan sekin tärkeää. 😊


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Ajattelenhan minä, mutta ei sittenkään.. minulle. 🙂 - Jos olisin vuoden saati kolmen vuoden ajan ollut suhteessa, niin en varmaankaan vaihtaisi ihan vaan vaihtamisen ilosta. - Ja minulla on kyllä omat konstini pitää seksielämäkin vireänä pitkässäkin suhteessa, joten senkään puolesta en varmaankaan vaihtaisi, jos osat on jo yhteen koeteltu ja toisiinsa sopiviksi todettu. 😉

        Mutta onhan se totta, ettei tämänhetkinen tilanne ole mikään ideaali, joten kattellaan.

        Tuosta toisesta en tiedä vielä. Huomenaamuna menen näkökenttätutkimukseen, jonka jälkeen lääkäri soittaa, oletettavasti vielä huomisen aikana, vaikka aina ei voi olla varma siitäkään. 😄

        Hienoa kuulla että löytyy naisia joilla on konstit kunnossa ;)
        Joissakin suhteissa tämä jää pahasti miesten aloitteellisuuden harteille.

        Pitkässä puussapa on se silmälääkärin raportti. Tuossahan voisi jo alkaa hermoilla jos olisi hätäinen.

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa kuulla että löytyy naisia joilla on konstit kunnossa ;)
        Joissakin suhteissa tämä jää pahasti miesten aloitteellisuuden harteille.

        Pitkässä puussapa on se silmälääkärin raportti. Tuossahan voisi jo alkaa hermoilla jos olisi hätäinen.

        -keinovaginamies-

        Eipä se siitä hermoilemalla sen nopeammin valmistu. 😄 Vielä näkee näpytellä kännykällä S24:llekin, niin eihän tässä ole hädän päivää. 😉👍


      • Xena-183 kirjoitti:

        Hah! Minä olin exän kanssa suhteessa se, joka järkkäsi kaiken kivan.., kun ehdin ja niin kauan kun jaksoin..
        Sepä oli juurikin mukavaa edesmenneen mieheni kanssa, että hänkin oli "asioiden" suhteen luova ja hän järjesti meille yhteistä tekemistä.

        Ja kyllä, nimenomaan ei vain seksiä, vaikka olenkin nainen.., mutta onhan sekin tärkeää. 😊

        Niin... mun pää rupee jossain vaiheessa mitailee, että miten puntit menee, koska mua on hyväksikäytetty...yritetään yhä lasten äitin taholta...🙄

        Tää on jännä traums. 😄


      • Disseisback kirjoitti:

        Niin... mun pää rupee jossain vaiheessa mitailee, että miten puntit menee, koska mua on hyväksikäytetty...yritetään yhä lasten äitin taholta...🙄

        Tää on jännä traums. 😄

        Kaikilla meillä, joilla on jo takana elettyä elämää ja menneitä parisuhteita, on omat traumamme. On hyvä, jos edellisestä suhteesta voisi oppia ja hyödyntää niitä asioita sitten uudessa suhteessa. - Silloin kun hain eroa lasten isästä, järjestin meille perhekeskukseen parisuhdeterapiaa. - Kotona minulla oli sellainen tunne, tai ei edes tunne vaan ihan kokemus siitä, että exä ei edes ymmärtänyt kaikkia niitä asioita, mitkä oli meidän eroomme vaikuttanut. Hän ei kuunnellut mitä sanoin ja puhuimme kuin eri kieltä. - Terapiassa kahden ammattilaisen läsnä ollessa sain kertoa niistä asioista ja koska toinen niistä ammattilaisista jatkoi exän kanssa yksityisterapiaa, niin oletan (ja toivon), että hän jatkoi niiden asioiden käsittelyä exän kanssa. - Sanoinkin terapiakäynnillä ihan ääneen, että kerron niistä tapahtumista erityisesti siksi, että exä ymmärtäisi välttää sellaista käytöstä tulevissa parisuhteissaan..

        Tuo (taloudellinen) hyväksikäyttö voi olla sinulle trauma, mutta on se ihan realismiakin. - Kyllä minäkin tapailin avioeroni jälkeen jotakuta, mutta meidän taloudellinen tilanteemme oli todella erilainen ja erityisesti tyttäreni koki, että minua käytetään hyväksi. - No, ei se lyhyt suhde olisi toiminut muutenkaan, joten se päättyi jo hyvin varhaisessa vaiheessa.

        Sen jälkeen minäkin kyllä kiinnitän enemmän huomiota niihin asioihin, vaikka nuorempana se ei olisi tullut mieleenkään.


      • Xena-183 kirjoitti:

        Kaikilla meillä, joilla on jo takana elettyä elämää ja menneitä parisuhteita, on omat traumamme. On hyvä, jos edellisestä suhteesta voisi oppia ja hyödyntää niitä asioita sitten uudessa suhteessa. - Silloin kun hain eroa lasten isästä, järjestin meille perhekeskukseen parisuhdeterapiaa. - Kotona minulla oli sellainen tunne, tai ei edes tunne vaan ihan kokemus siitä, että exä ei edes ymmärtänyt kaikkia niitä asioita, mitkä oli meidän eroomme vaikuttanut. Hän ei kuunnellut mitä sanoin ja puhuimme kuin eri kieltä. - Terapiassa kahden ammattilaisen läsnä ollessa sain kertoa niistä asioista ja koska toinen niistä ammattilaisista jatkoi exän kanssa yksityisterapiaa, niin oletan (ja toivon), että hän jatkoi niiden asioiden käsittelyä exän kanssa. - Sanoinkin terapiakäynnillä ihan ääneen, että kerron niistä tapahtumista erityisesti siksi, että exä ymmärtäisi välttää sellaista käytöstä tulevissa parisuhteissaan..

        Tuo (taloudellinen) hyväksikäyttö voi olla sinulle trauma, mutta on se ihan realismiakin. - Kyllä minäkin tapailin avioeroni jälkeen jotakuta, mutta meidän taloudellinen tilanteemme oli todella erilainen ja erityisesti tyttäreni koki, että minua käytetään hyväksi. - No, ei se lyhyt suhde olisi toiminut muutenkaan, joten se päättyi jo hyvin varhaisessa vaiheessa.

        Sen jälkeen minäkin kyllä kiinnitän enemmän huomiota niihin asioihin, vaikka nuorempana se ei olisi tullut mieleenkään.

        No sä mietitkin törkeen hyvin juttuja.. vähän vaarallisesti jopa...sit kutkutat vielä biiseillä miettimään...

        Öömmm...tähän pitäis nyt keksii aiheesen liittyvää...

        https://youtu.be/bvcDDX9CqCQ?si=RN3hjJwvHazvY47P


        Tarpeeks lähelle...😃


      • Disseisback kirjoitti:

        No sä mietitkin törkeen hyvin juttuja.. vähän vaarallisesti jopa...sit kutkutat vielä biiseillä miettimään...

        Öömmm...tähän pitäis nyt keksii aiheesen liittyvää...

        https://youtu.be/bvcDDX9CqCQ?si=RN3hjJwvHazvY47P


        Tarpeeks lähelle...😃

        No älä nyt vedä noin vakavaksi. Täällä ei kai pitäisikään pohtia liikaa, mennä fiiliksellä vaan.
        Kunhan kiusaan niin kuin sinäkin. Olet vain pysyvinäsi mukana. Tunnethan sä minut. 😉

        Nyt ei oikein irtoa. 🤔 Täytyy valmistautua jo huomiseen päivään. Ohjelmaa tiedossa aamusta iltaan.

        Toivottelen tällä siis kauniit unet 😊

        https://youtu.be/Xp70yrHAHKY?si=mrICDJib4a9uKrW0

        Tai.. hetkinen! Nytpä löytyi vielä parempi 😜
        https://youtu.be/oRRCNYibhnU?si=vdvndDl-WDk3hSQo


      • Xena-183 kirjoitti:

        No älä nyt vedä noin vakavaksi. Täällä ei kai pitäisikään pohtia liikaa, mennä fiiliksellä vaan.
        Kunhan kiusaan niin kuin sinäkin. Olet vain pysyvinäsi mukana. Tunnethan sä minut. 😉

        Nyt ei oikein irtoa. 🤔 Täytyy valmistautua jo huomiseen päivään. Ohjelmaa tiedossa aamusta iltaan.

        Toivottelen tällä siis kauniit unet 😊

        https://youtu.be/Xp70yrHAHKY?si=mrICDJib4a9uKrW0

        Tai.. hetkinen! Nytpä löytyi vielä parempi 😜
        https://youtu.be/oRRCNYibhnU?si=vdvndDl-WDk3hSQo

        Toka biisi tökkäs heti...

        Ekaa en oo kuullutkaan..

        Mutta valmistaudu sä töihin ja nuku...

        Mä ehkä kuuntelen ton ekan uudelleen. 😊

        Öitä. 🥱😴


      • Xena-183 kirjoitti:

        Kaikilla meillä, joilla on jo takana elettyä elämää ja menneitä parisuhteita, on omat traumamme. On hyvä, jos edellisestä suhteesta voisi oppia ja hyödyntää niitä asioita sitten uudessa suhteessa. - Silloin kun hain eroa lasten isästä, järjestin meille perhekeskukseen parisuhdeterapiaa. - Kotona minulla oli sellainen tunne, tai ei edes tunne vaan ihan kokemus siitä, että exä ei edes ymmärtänyt kaikkia niitä asioita, mitkä oli meidän eroomme vaikuttanut. Hän ei kuunnellut mitä sanoin ja puhuimme kuin eri kieltä. - Terapiassa kahden ammattilaisen läsnä ollessa sain kertoa niistä asioista ja koska toinen niistä ammattilaisista jatkoi exän kanssa yksityisterapiaa, niin oletan (ja toivon), että hän jatkoi niiden asioiden käsittelyä exän kanssa. - Sanoinkin terapiakäynnillä ihan ääneen, että kerron niistä tapahtumista erityisesti siksi, että exä ymmärtäisi välttää sellaista käytöstä tulevissa parisuhteissaan..

        Tuo (taloudellinen) hyväksikäyttö voi olla sinulle trauma, mutta on se ihan realismiakin. - Kyllä minäkin tapailin avioeroni jälkeen jotakuta, mutta meidän taloudellinen tilanteemme oli todella erilainen ja erityisesti tyttäreni koki, että minua käytetään hyväksi. - No, ei se lyhyt suhde olisi toiminut muutenkaan, joten se päättyi jo hyvin varhaisessa vaiheessa.

        Sen jälkeen minäkin kyllä kiinnitän enemmän huomiota niihin asioihin, vaikka nuorempana se ei olisi tullut mieleenkään.

        No mun lasten äiti ei vieläkään tajua miksi erosin hänestä. Hän kävi Minnesotahoidossa ja poika kävi hänen läheistapaamisessa. Hän sanoi sillä muistakin asioista kuin alkoholi-asioista... ja useinhan slkoholismi onkin vain oire jostain...

        Mutta ei exä päässyt itseensä kiinni. Enkä usko hänen ikinä pääsevnkään. Hänellä on jokin kuori, minkä läpi hän ei näe, eikä ehkä kykene.

        Taloudellinen hyväksikäyttö on vain ilmeosempää, ehkä kyse oli diagnosoimattomasta narsistisesta käyttäytymishäiriöstä. Tytö taitaa olla viimeisin uhri joka rimpuilee hänestä irti. Onneksi nyt on joku mies joka vie kiinnostuksen...sälittää, mut aikuinen mies...

        Sisko, minä, mutsi ja poika ollaan jo paremmalla puolella. Nyt tsempataan kaikki yhdessä tyttöä. 😊

        Mä imen kaiken negan ihteeni minkä voin, että lapset pääsis omaan elämään käsiks...
        Vaikea heille olisi selittää mitä tässä tapahtuu... he kyllä ihmettelet välillä exän toimia, mutta hän on silti heidän äiti ja se ei tuu muuttumaan mihkään...

        Mutta joskus he oppivat pitämään sopivaa väliä, ettei tarvitse muuta kun toivotella jouluja, vappuja ja juhannusta. Ettei mikään heidän elämässään ole kiinni äitissään.

        Mä oon ehkä aliarvioinut miten tää kaikki vaikuttaa mun elämään...🤔


      • Disseisback kirjoitti:

        No mun lasten äiti ei vieläkään tajua miksi erosin hänestä. Hän kävi Minnesotahoidossa ja poika kävi hänen läheistapaamisessa. Hän sanoi sillä muistakin asioista kuin alkoholi-asioista... ja useinhan slkoholismi onkin vain oire jostain...

        Mutta ei exä päässyt itseensä kiinni. Enkä usko hänen ikinä pääsevnkään. Hänellä on jokin kuori, minkä läpi hän ei näe, eikä ehkä kykene.

        Taloudellinen hyväksikäyttö on vain ilmeosempää, ehkä kyse oli diagnosoimattomasta narsistisesta käyttäytymishäiriöstä. Tytö taitaa olla viimeisin uhri joka rimpuilee hänestä irti. Onneksi nyt on joku mies joka vie kiinnostuksen...sälittää, mut aikuinen mies...

        Sisko, minä, mutsi ja poika ollaan jo paremmalla puolella. Nyt tsempataan kaikki yhdessä tyttöä. 😊

        Mä imen kaiken negan ihteeni minkä voin, että lapset pääsis omaan elämään käsiks...
        Vaikea heille olisi selittää mitä tässä tapahtuu... he kyllä ihmettelet välillä exän toimia, mutta hän on silti heidän äiti ja se ei tuu muuttumaan mihkään...

        Mutta joskus he oppivat pitämään sopivaa väliä, ettei tarvitse muuta kun toivotella jouluja, vappuja ja juhannusta. Ettei mikään heidän elämässään ole kiinni äitissään.

        Mä oon ehkä aliarvioinut miten tää kaikki vaikuttaa mun elämään...🤔

        Onpa ikävä kuulla noin myrkyllisestä ihmissuhteesta. - En ole lääkäri enkä psykologi, mutta tiedän, että päättyneestä parisuhteesta toipuminen voi viedä jopa vuosia aikaa. Mikäli perheessä on ollut narsisti, se jättää sieluun syviä vaurioita. - Mutta tiedäthän Disse, että kukaan ihminen ei ole sen arvoinen, että hän saa jättää sinut pysyvästi rikkinäiseksi.

        Kuulostaa siltä, että olet päätynyt samaan ratkaisuun kuin minäkin ja olet asettunut vaikeassa elämäntilanteessa kilveksi lasten ja heidän hankalan toisen vanhempansa väliin. Sinullekin taitaa olla luonnollista pitää huolta muista, ehkä jopa hieman itsesi unohtaen. - En tiedä kuinka muutenkaan olisit voinut toimia, mutta tottakai, pitkään jatkuessaan, tilanne on hajottanut sinua fyysisesti, henkisesti sekä sielullisesti. - Sinun kannattaa kuunnella itseäsi ja tarkastella kuinka oikeasti jaksat. - Toisaalta, ehkä tuo kausiluonteinen työ antaa sinulle nyt tarpeellisen hengähdystauon, kun voit viettää paljon aikaa luonnossa ja rakastamissasi puuhissa. 🙂 - Se on kuitenkin hankalaa, että lapsen ollessa alaikäinen et ole pystynyt kokonaan ottamaan etäisyyttä lasten äitiin ja katkaisemaan lopullisesti yhteydenpitoa. - Se lienee valitettava tosiasia, että niin kauan kuin olette jossakin kontaktissa keskenänne, hän pystyy jatkamaan sinun "myrkyttämistäsi" ja pian loman jälkeen olet taas yhtä väsynyt.

        Kirjoitat: "Mä oon ehkä aliarvioinut miten tää kaikki vaikuttaa mun elämään..." - Hyvä huomio! Jos uuden suhteen aloittaminen tuntuu sinusta kovin vaikealta ja pelottavaltakin tuntemasi varauksellisuuden vuoksi, kannattaa pohtia josko ihan keskusteluterapiasta olisi apua sinullekin.
        Tai toinen vaihtoehto voisi olla, että hyvältä vaikuttavan uuden kumppanin kanssa (jonka kanssa olette tietenkin avoimesti jutelleet tästä) menisittekin yhdessä pariterapiaan. Uusien kumppanien ei kannata alkaa terapoida toinen toistaan, vaan terapointi on syytä jättää ulkopuolisille ammattilaisille. - Sitä voisin jopa suositella, jos vain mahdollista.

        Älä anna sen aiemman toksisen ihmissuhteen vaikuttaa koko loppuelämääsi, vaan ota elämäsi takaisin omiin käsiisi. 🤗

        Huoh.. Aikamoinen paasaus tästäkin nyt tuli... Sori siitä. 😅


      • Xena-183 kirjoitti:

        Onpa ikävä kuulla noin myrkyllisestä ihmissuhteesta. - En ole lääkäri enkä psykologi, mutta tiedän, että päättyneestä parisuhteesta toipuminen voi viedä jopa vuosia aikaa. Mikäli perheessä on ollut narsisti, se jättää sieluun syviä vaurioita. - Mutta tiedäthän Disse, että kukaan ihminen ei ole sen arvoinen, että hän saa jättää sinut pysyvästi rikkinäiseksi.

        Kuulostaa siltä, että olet päätynyt samaan ratkaisuun kuin minäkin ja olet asettunut vaikeassa elämäntilanteessa kilveksi lasten ja heidän hankalan toisen vanhempansa väliin. Sinullekin taitaa olla luonnollista pitää huolta muista, ehkä jopa hieman itsesi unohtaen. - En tiedä kuinka muutenkaan olisit voinut toimia, mutta tottakai, pitkään jatkuessaan, tilanne on hajottanut sinua fyysisesti, henkisesti sekä sielullisesti. - Sinun kannattaa kuunnella itseäsi ja tarkastella kuinka oikeasti jaksat. - Toisaalta, ehkä tuo kausiluonteinen työ antaa sinulle nyt tarpeellisen hengähdystauon, kun voit viettää paljon aikaa luonnossa ja rakastamissasi puuhissa. 🙂 - Se on kuitenkin hankalaa, että lapsen ollessa alaikäinen et ole pystynyt kokonaan ottamaan etäisyyttä lasten äitiin ja katkaisemaan lopullisesti yhteydenpitoa. - Se lienee valitettava tosiasia, että niin kauan kuin olette jossakin kontaktissa keskenänne, hän pystyy jatkamaan sinun "myrkyttämistäsi" ja pian loman jälkeen olet taas yhtä väsynyt.

        Kirjoitat: "Mä oon ehkä aliarvioinut miten tää kaikki vaikuttaa mun elämään..." - Hyvä huomio! Jos uuden suhteen aloittaminen tuntuu sinusta kovin vaikealta ja pelottavaltakin tuntemasi varauksellisuuden vuoksi, kannattaa pohtia josko ihan keskusteluterapiasta olisi apua sinullekin.
        Tai toinen vaihtoehto voisi olla, että hyvältä vaikuttavan uuden kumppanin kanssa (jonka kanssa olette tietenkin avoimesti jutelleet tästä) menisittekin yhdessä pariterapiaan. Uusien kumppanien ei kannata alkaa terapoida toinen toistaan, vaan terapointi on syytä jättää ulkopuolisille ammattilaisille. - Sitä voisin jopa suositella, jos vain mahdollista.

        Älä anna sen aiemman toksisen ihmissuhteen vaikuttaa koko loppuelämääsi, vaan ota elämäsi takaisin omiin käsiisi. 🤗

        Huoh.. Aikamoinen paasaus tästäkin nyt tuli... Sori siitä. 😅

        Ei mitään. Ihsn asiaa. 😊

        Mä tajuan paljon elämästäni, mutta en taatusti kaikkea. Osa menee rutiinillakin ohi ja toisaalta aina en tiedä mitään paremmasta. 😁

        Voisihan näistä käydä yksin tai kaksin terapiassa, mutta siinä on se ongelma, että mun pää toimii mun aikataulun mukaan, ei terapeutin. 😄

        Ammattilainen voi auttaa poimimaan juttuja ja ohjailemaan jotain, mutta varsinsisen työn teen itse. Silleen olen vähän nuivasti suhtautunut ulkopuoliseen ammattiapuun. Olen kyllä käyttänyt, mutta minusta ne on liian hitaita ja omituisia ollut...

        Tässä vähän jo mietin pientä palstapäläjäystä huomiselle. Multa on tilattu hommmaa palstalle ja pätin, että huomenna pistän vähän tuulemaan. 😁

        Ehkä sekin tekee hyvää...mä oon ollut liikaa vakavien juttujen äärellä. Nyt pitää herätellä vähän mielikuvitusta. 😄


      • Disseisback kirjoitti:

        Ei mitään. Ihsn asiaa. 😊

        Mä tajuan paljon elämästäni, mutta en taatusti kaikkea. Osa menee rutiinillakin ohi ja toisaalta aina en tiedä mitään paremmasta. 😁

        Voisihan näistä käydä yksin tai kaksin terapiassa, mutta siinä on se ongelma, että mun pää toimii mun aikataulun mukaan, ei terapeutin. 😄

        Ammattilainen voi auttaa poimimaan juttuja ja ohjailemaan jotain, mutta varsinsisen työn teen itse. Silleen olen vähän nuivasti suhtautunut ulkopuoliseen ammattiapuun. Olen kyllä käyttänyt, mutta minusta ne on liian hitaita ja omituisia ollut...

        Tässä vähän jo mietin pientä palstapäläjäystä huomiselle. Multa on tilattu hommmaa palstalle ja pätin, että huomenna pistän vähän tuulemaan. 😁

        Ehkä sekin tekee hyvää...mä oon ollut liikaa vakavien juttujen äärellä. Nyt pitää herätellä vähän mielikuvitusta. 😄

        "Ammattilainen voi auttaa poimimaan juttuja ja ohjailemaan jotain, mutta varsinaisen työn teen itse." - Jep. Tämä on niissä se idea. 🙂

        Odotellaan siis mieleniinnolla sitä jatkoa, mitä sun pää on nyt kehitellyt palstalla puitavaksi.👍🤗


      • Xena-183 kirjoitti:

        "Ammattilainen voi auttaa poimimaan juttuja ja ohjailemaan jotain, mutta varsinaisen työn teen itse." - Jep. Tämä on niissä se idea. 🙂

        Odotellaan siis mieleniinnolla sitä jatkoa, mitä sun pää on nyt kehitellyt palstalla puitavaksi.👍🤗

        No se luultavasti on vain satiirista hömppää...huumoria. Kieli poskessa satuilua...

        Mutta porukka tykkää. 😄


    • Anonyymi

      Hienoa, tosta touhulinjasta tulee kyllä hyvälle tuulelle! Millaista puuhaa se kenellekin sitten on. Mut oli niin hyväntuulinen viesti et alkoi itseäkin hymyilyttää 😀

      • No järjen kanssahan tässä touhussa ei ole mitään tekemistä...

        Pelkkää fiilistä ja varmaan voivotusta sen perään...

        Tulee mieleen kissa joka kiipeää puuhun, mut ei miettinyt miten sieltä tulis alas. 🤣


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No järjen kanssahan tässä touhussa ei ole mitään tekemistä...

        Pelkkää fiilistä ja varmaan voivotusta sen perään...

        Tulee mieleen kissa joka kiipeää puuhun, mut ei miettinyt miten sieltä tulis alas. 🤣

        Mut just sen fiiliksen takiahan asioita tehdään. 👍👍 💯


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mut just sen fiiliksen takiahan asioita tehdään. 👍👍 💯

        Näinpä....😃👍


      • Anonyymi







      • Anonyymi


    • Anonyymi

      Paras olohan on kun saa kropan kipeäksi.
      Pitkän laiskottelun jälkeen huomaa miten kuntoillessa ihminen voimistuu nopeasti. Tissit kasvavat ja joka paikkaan koskee. Tulehtunut keho ja kipu, ei ole mitään muuta niin mukavaa mitä treenikipu.

    • Fyysisesti rasittavan suorituksen jälkeen on kieltämättä aina hyvä olo. Paitsi, jos on tulossa kipeäksi tms. Liike vapauttaa kehoon endorfiineja, se tuntuu parhaimmillaan jopa huumaavalta. En sano, että parempaa kuin seksi, mutta melkein 😄 Nyt olen saanut taas säännöllisen rytmin liikkumiseen ja positiivisen vaikutuksen huomaa heti mielialassa. Aivan kuin saisi myös paremman yhteyden kehoonsa. Kiva tunne 😊

      • Ymmärrän ja uskon. 😊


    • Anonyymi

      Juu, kroppaa pitää rasittaa, ainakin joskus. Kokonaisvaltainen hyvän olon tunne lopuksi. Olen todennut, että lapio tai kirves ovat ainakin itselleni kunnon mittari. Jos tyyppi jaksaa painaa tuolla koko päivän jommallakummalla, niin sen jälkeen tuo jaksaa lähes mitä tahansa. Puhutaanko siinä vaiheessa jo jatkuvasta eleettömästä kestävyydestä? Eli homma ei enää tunnu missään? Ojaa kaivetaan vaikka yöhön saakka. - cu-*olutta*

    • Kova fyysinen ja tunteja kestävä työ antaa kiksit ja valmiin tuloksen näkeminen palkitsee.. Viime kesänä harjoittelin 7-8 tuhannella kilolla ja ensi kesäksi jäi 3-4 kiloa hommaa. Työkaluina pääasiassa kottikärryt ja lapio. Pihamaalle on helpompi lähteä töihin kuin puntille tai lenkille. Kun päivän on riehunut niin, ettei jalat meinaa kantaa, on kropassa hurmos. Ymmärrän siis hyvin mistä puhut D.

      Teen mielekästä ajatus-, ongelmanratkaisu- ja organisointityötä. Silti luulen, että olisin yhtä onnellinen fyysisessä työssä vaikka maatalon emäntänä. Yleensä en ole se, kuka fyysisessä työssä väsyy ja luovuttaa. Saatan lomallakin tehdä isän kotitilalla kovasti hommia ihan vain omaksi iloksi tietysti lököilyn ja lomailun lisäksi.

      • Tähän vaaditaan tietty ihmistyyppi...mut tää ei sovi ehkä laakereillaan öllöttäjän kanssa. 😃


    • Jotenkin se on suomalaisessa, kurjuuden maksimointi ja siitä nauttiminen. Itsekin tykkään mökillä, kun hommat menee vaikeiksi, vain suorittaa ja vielä tiukentaa tahtia, kosa periksi ei perkele anneta. Jotain sellaista, pitää selvitä ja mieluummin vielä selvitä kunnialla. Vaikkei kukaan muu ikinä sitä näkisi, siitä kuulisi.

      • Ja joka vuosi on vain vaikesmpaa...🤣


      • Disseisback kirjoitti:

        Ja joka vuosi on vain vaikesmpaa...🤣

        Eikä perkele ole, periksi ei anneta!!! 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Eikä perkele ole, periksi ei anneta!!! 😂

        Ompas..mutta ei tietenkään snneta periksi. 😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Ompas..mutta ei tietenkään snneta periksi. 😁

        No joo, ehkä vähän on vaikeampaa vuosi vuodelta. Mutta en tunnusta!!! 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        No joo, ehkä vähän on vaikeampaa vuosi vuodelta. Mutta en tunnusta!!! 😂

        Puut imee nykyään niin paljon nesrettä itseensä ja on siten painavempia ever.😃


      • Disseisback kirjoitti:

        Puut imee nykyään niin paljon nesrettä itseensä ja on siten painavempia ever.😃

        Se on kato se ilmastonmuutos, on sateisempaa ja muutenkin kosteampaa, puut ovat hyvin kylläisiä. Ja painavia, ylipainoisia jopa. Samasta syystä ne ei meinaa kuivaa yhdessä vuodessa polttokuntoon 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Se on kato se ilmastonmuutos, on sateisempaa ja muutenkin kosteampaa, puut ovat hyvin kylläisiä. Ja painavia, ylipainoisia jopa. Samasta syystä ne ei meinaa kuivaa yhdessä vuodessa polttokuntoon 😂

        Saavat muuten ensi keväänä/kesänä kuivaa rutisten. 😁

        Kuivaa puuta en osta...😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Saavat muuten ensi keväänä/kesänä kuivaa rutisten. 😁

        Kuivaa puuta en osta...😁

        On kyllä mennyt mökillä viimeiset kolme vuotta niin, että pöllikuivattu ja sittemmin pilkottu kesän "kuivaama" klapi ei pinottuna homeelta ole välttynyt, sen verran on ilma ollut kosteampaa. Viimeksi moista jostain vuodelta 2014 tms., nyt kolme vuotta peräkkäin. Ei ole tullut lehtipuuta edes kaadettua, ei viitti kun havupuukin ottaa hometta. No onneksi liiterissä on tilaa mökkiläisen tarpeisiin, pitää pinkata jatkossa klapit ristiin ja vain joka toiseen välikköön, ehkä se siitä.


      • randombypasser kirjoitti:

        On kyllä mennyt mökillä viimeiset kolme vuotta niin, että pöllikuivattu ja sittemmin pilkottu kesän "kuivaama" klapi ei pinottuna homeelta ole välttynyt, sen verran on ilma ollut kosteampaa. Viimeksi moista jostain vuodelta 2014 tms., nyt kolme vuotta peräkkäin. Ei ole tullut lehtipuuta edes kaadettua, ei viitti kun havupuukin ottaa hometta. No onneksi liiterissä on tilaa mökkiläisen tarpeisiin, pitää pinkata jatkossa klapit ristiin ja vain joka toiseen välikköön, ehkä se siitä.

        No mulla puut hyvin kuivanut. Pinojen päälle peltiä, niin kyllä tykkäävät. Ja mielummin pinoihin, ei mihinkään aumaan...

        Tosin mulla oli kasaan viskeltynä pari vuotta puita katoksessa, missä seinät seipästä...

        Jatkossa ehkä pinoan sinnekin ja jätän pinojen väliin sentin pari väliä....🙂

        Ilma ja hyvä katto on kuivamisen perusidea. 🙂


      • Disseisback kirjoitti:

        No mulla puut hyvin kuivanut. Pinojen päälle peltiä, niin kyllä tykkäävät. Ja mielummin pinoihin, ei mihinkään aumaan...

        Tosin mulla oli kasaan viskeltynä pari vuotta puita katoksessa, missä seinät seipästä...

        Jatkossa ehkä pinoan sinnekin ja jätän pinojen väliin sentin pari väliä....🙂

        Ilma ja hyvä katto on kuivamisen perusidea. 🙂

        Aina ne pinkat on olleet katettuja, mutta ei ole auttanut, muutama viime vuosi on olleet niin märkiä Pirkanmaalla. Vituttaa kuin pientä eläintä, vaikka on se puu silti polttokuivaa, mutta ei priimaa.
        Ja no ennen näitä vuosia oli muutama vuosi niin kuivia, että oli ihan turha laittaa kasvimaalle mitään kasvamaan kun kaikki kuivui hengiltä, olisi pitänyt olla joka viikko kastelemassa kaikkea ja vähän päällekin. Kastelin sitten pakolliset sillon kun mökillä olin, loput sai pärjäillä omillaan.

        Märkä maa ja hyvä lumikerros viittavat siihen, että maamyyrät on syöneet kaikki kirsikan ja luumun juurakot silpuksi, onpahan sitten taas hiukan vähemmän hoidettavaa 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Aina ne pinkat on olleet katettuja, mutta ei ole auttanut, muutama viime vuosi on olleet niin märkiä Pirkanmaalla. Vituttaa kuin pientä eläintä, vaikka on se puu silti polttokuivaa, mutta ei priimaa.
        Ja no ennen näitä vuosia oli muutama vuosi niin kuivia, että oli ihan turha laittaa kasvimaalle mitään kasvamaan kun kaikki kuivui hengiltä, olisi pitänyt olla joka viikko kastelemassa kaikkea ja vähän päällekin. Kastelin sitten pakolliset sillon kun mökillä olin, loput sai pärjäillä omillaan.

        Märkä maa ja hyvä lumikerros viittavat siihen, että maamyyrät on syöneet kaikki kirsikan ja luumun juurakot silpuksi, onpahan sitten taas hiukan vähemmän hoidettavaa 😂

        Oot kattanut pressuilla.

        Mäkin joskus trin niin ja virhe. Pelti on paras...

        Pressu vaan ei jotenkin toimi...en osaa sanoa syytä. Mutta pelti katteena toimii...

        Mielummin 10-15 cm jokasuuntaan levemäpi ja sentti pari kallistusta riittää. Mut topakasti kiinni...tuuliaisia on nykyään. 😊

        Kokeile edes, jos mahkuja...😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Oot kattanut pressuilla.

        Mäkin joskus trin niin ja virhe. Pelti on paras...

        Pressu vaan ei jotenkin toimi...en osaa sanoa syytä. Mutta pelti katteena toimii...

        Mielummin 10-15 cm jokasuuntaan levemäpi ja sentti pari kallistusta riittää. Mut topakasti kiinni...tuuliaisia on nykyään. 😊

        Kokeile edes, jos mahkuja...😁

        Pressu kyllä, mutta aseteltuna kuin pelti, alla kymmenen senttiä kiertotilaa ja passelit ylitykset. Eikä kyllä kuivu puu homeetta edes avopinkoissa liiterissä vaikka seinät on varsin ilmavat. Mutta tää on ihan tuttua, sama homma oli siinä 2010 ympärillä, kaikki oli muutaman vuoden märkää ja mökki likimain kellui savimaalla, sai aina talven jälkeen miettiä ekalla visiitillä, että mistähän kohden tonttia mökki löytyykään. Jotenkin se kuitenkin onnistui pysymään suunnilleen entisellä paikallaan 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Pressu kyllä, mutta aseteltuna kuin pelti, alla kymmenen senttiä kiertotilaa ja passelit ylitykset. Eikä kyllä kuivu puu homeetta edes avopinkoissa liiterissä vaikka seinät on varsin ilmavat. Mutta tää on ihan tuttua, sama homma oli siinä 2010 ympärillä, kaikki oli muutaman vuoden märkää ja mökki likimain kellui savimaalla, sai aina talven jälkeen miettiä ekalla visiitillä, että mistähän kohden tonttia mökki löytyykään. Jotenkin se kuitenkin onnistui pysymään suunnilleen entisellä paikallaan 😂

        Mä en tiedä, mutta jokin siinä pellissä vaan on erilaista... en osaa selittää...

        Mutta itse sen totesin... eikä puut ole myttiintyneet enää...

        Pelti päällä ja se riittää...

        Mä nyt meinasin, että alan tehdä tässä kotitalon pihassa polttopuita. Hommaan eurolavoja, pistän jotain suojakangasta niiden alle, ettei heinät kava läpi. Sit 1,2 m × 1 m lavoja kuusi peräkkäin, että toiseen suuntaan on se 6 m ja toiseen 1,2 m. Lankut päihin ja joku 1,5 m korkeita pinoja pari vierekkäin... 10 cm pinojen jäliinkin tilaa. Sit jotkut lautajuoksut ja pelti päälle. 9 kuutiota puuta saa kuivua minkä kuivuu...syksyllä vien osan liiteriin loput saa jäädä seuraavaksi vuodeksi... ja keväällä ains lisää samoin kuivumaan. 😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Mä en tiedä, mutta jokin siinä pellissä vaan on erilaista... en osaa selittää...

        Mutta itse sen totesin... eikä puut ole myttiintyneet enää...

        Pelti päällä ja se riittää...

        Mä nyt meinasin, että alan tehdä tässä kotitalon pihassa polttopuita. Hommaan eurolavoja, pistän jotain suojakangasta niiden alle, ettei heinät kava läpi. Sit 1,2 m × 1 m lavoja kuusi peräkkäin, että toiseen suuntaan on se 6 m ja toiseen 1,2 m. Lankut päihin ja joku 1,5 m korkeita pinoja pari vierekkäin... 10 cm pinojen jäliinkin tilaa. Sit jotkut lautajuoksut ja pelti päälle. 9 kuutiota puuta saa kuivua minkä kuivuu...syksyllä vien osan liiteriin loput saa jäädä seuraavaksi vuodeksi... ja keväällä ains lisää samoin kuivumaan. 😁

        Jep, on tullut huomattua sama. Aiemmin toimi kyllä pressukin, mutta nyt kun on taas ollut muutaman vuoden yhtä monsuunikautta, niin eipä toimikaan. Aaltopeltiä pinkan päälle ja se siitä. Mä luulen, että pressu kerää kosteutta peltiä paremmin kun lämpötila ja ilmankosteus vaihtelevat, niin se on sitten aina märempi molemmin puolin. Metalli kun tuppaa johtamaan lämpöä hyvin, muovi ei sitten tippaakaan, osasyy siihen miksi stryroxia tai finnfoamia on joka paikassa.

        Noilla mitoilla ne on fin-lavoja, eurolava on hitusen hoikempi kaveri, mutta pituus kyllä täsmää. Toi kyllä toimii kuivatusalustana hyvin jos saat sen kankaan alle ettei heinä kasva läpi, muuten mätänee alta, niin puut kuin lavatkin. Jso sais 10-20cm sorakorokkeen alle, että on hiukan muuta pihaa ylempänä, niin olis hyvä, kiertäis ilma paremmin, mutta turha hifistellä heti alkuunsa. Kaveri teki aikanaan vastaavan virityksen ja hyvin toimi vuosikaudet, ihan pressukatteella, tosin jätti puoli metriä ilmatilaa yläpuolelle 👍


      • randombypasser kirjoitti:

        Jep, on tullut huomattua sama. Aiemmin toimi kyllä pressukin, mutta nyt kun on taas ollut muutaman vuoden yhtä monsuunikautta, niin eipä toimikaan. Aaltopeltiä pinkan päälle ja se siitä. Mä luulen, että pressu kerää kosteutta peltiä paremmin kun lämpötila ja ilmankosteus vaihtelevat, niin se on sitten aina märempi molemmin puolin. Metalli kun tuppaa johtamaan lämpöä hyvin, muovi ei sitten tippaakaan, osasyy siihen miksi stryroxia tai finnfoamia on joka paikassa.

        Noilla mitoilla ne on fin-lavoja, eurolava on hitusen hoikempi kaveri, mutta pituus kyllä täsmää. Toi kyllä toimii kuivatusalustana hyvin jos saat sen kankaan alle ettei heinä kasva läpi, muuten mätänee alta, niin puut kuin lavatkin. Jso sais 10-20cm sorakorokkeen alle, että on hiukan muuta pihaa ylempänä, niin olis hyvä, kiertäis ilma paremmin, mutta turha hifistellä heti alkuunsa. Kaveri teki aikanaan vastaavan virityksen ja hyvin toimi vuosikaudet, ihan pressukatteella, tosin jätti puoli metriä ilmatilaa yläpuolelle 👍

        No mä viskaan jotain viiraa just sen verran alle, että heinät ei kasvais, mutta kyllä ne osaa tulla sieltä aikanaan...

        Mut jos per pino oisivat tuossa vajaan vuoden...


        Joo, siis en tiedä lavan tyyppiä, mut 1,2x1 mois se koko...jäis 5 cm reunaan ja 10 cm välliin ilmaa, kun latois 50 cm puita sinne pari riviä. 😊


      • Disseisback kirjoitti:

        No mä viskaan jotain viiraa just sen verran alle, että heinät ei kasvais, mutta kyllä ne osaa tulla sieltä aikanaan...

        Mut jos per pino oisivat tuossa vajaan vuoden...


        Joo, siis en tiedä lavan tyyppiä, mut 1,2x1 mois se koko...jäis 5 cm reunaan ja 10 cm välliin ilmaa, kun latois 50 cm puita sinne pari riviä. 😊

        Osta joku halpa pressun rähjä ja laita se, ei kasva mikään läpi vuosikausiin. Tosin kun se ottaa pois, niin voi mennä sittenkin vuosia ennen kuin mikään siinä kasvaa, että ei ehkä ihan etupihan paraatipaikalle sitä kannata laitella 😂

        Kyllä ne pinkat varmaan tolla sun rakenteella vuodessa tai vajaassakin kuivuvat, ilma pääsee kuitenkin joka suuntaan liikkumaan kunnolla 👍


      • randombypasser kirjoitti:

        Osta joku halpa pressun rähjä ja laita se, ei kasva mikään läpi vuosikausiin. Tosin kun se ottaa pois, niin voi mennä sittenkin vuosia ennen kuin mikään siinä kasvaa, että ei ehkä ihan etupihan paraatipaikalle sitä kannata laitella 😂

        Kyllä ne pinkat varmaan tolla sun rakenteella vuodessa tai vajaassakin kuivuvat, ilma pääsee kuitenkin joka suuntaan liikkumaan kunnolla 👍

        Saatan saada viiraa. Ja eipä siinä nurtsi sit kasva, mutta eipä tarttekaan. Onpahan vähemmän sitäkin ajettavana. 😀


      • Disseisback kirjoitti:

        Saatan saada viiraa. Ja eipä siinä nurtsi sit kasva, mutta eipä tarttekaan. Onpahan vähemmän sitäkin ajettavana. 😀

        No viira on hyvä jos sitä satut saamaan, mutta jostain Puuilosta tms. lähtee sitä pressuakin halavalla. Tuukko hakeen? EN! 😂

        Mä voisin kyllä viirata puolet mökkitontista, näin tarkemmin ajatellen, säästyisi aikaa johonkin hauskempaan 🤔


      • randombypasser kirjoitti:

        No viira on hyvä jos sitä satut saamaan, mutta jostain Puuilosta tms. lähtee sitä pressuakin halavalla. Tuukko hakeen? EN! 😂

        Mä voisin kyllä viirata puolet mökkitontista, näin tarkemmin ajatellen, säästyisi aikaa johonkin hauskempaan 🤔

        No ei sekään pitkään pidä alustoja kasvittomana... huokoista sekin...


      • Disseisback kirjoitti:

        No ei sekään pitkään pidä alustoja kasvittomana... huokoista sekin...

        No ei pidä ei, sillä se kevytpeite voi olla joskus parempikin ratkaisu. Mulla taitaa kyllä olla viiraa jemmassa, muutamaa eri tiheyttäkin, mutta ei ihan niin isoja määriä mitä tartteet. Jäänyt talteen muihin käyttöihin painotyöajoilta.


    • Anonyymi

      Voi voin vaa kuvitella.. Itse nuoruudessani 30v sitten kotitilalla me teimme isän kanssa samoja hommia. Aivan samat fibat noista jutuista. Parasta oli olla metsässä ja kuunnella hiljaisuutta ja tuulen huminaa puissa. Voi kun kaipaan noita aikoja.

      • Tämän soisi niille jotka arvostaa. 😊


    • Anonyymi

      Just noin. Puuta pilkotaan kirveellä täälläkin, kannetaan niitä selkeä soikeana, lapetaan uuniin ja hillutaan hiilien kanssa ja jottei hiki ehdi kuivua kolataan vielä päälle toiset kolme tuntia hehtaari sotalla lunta jne. V*ttu mikä talavi, mutta kunto on kohta täyttä rautaa!

      • Heh... kuulostaa halkoholistilta. 😁


    • Anonyymi

      niin polttopuiden pilkkominen on taktinen laji suurien erittäin oksaiste4n koibvupölliien kanssa varsinkin.

      kerran alkoi kyllästyttämään pikkukirveen kanssa, hiitsasin kunnollisen halkomakirveen ja valoin vielä lyijyä painoksi lisää kärkeen.

      alkoi tulemsasn pöllleistä haketta

      • Haketta ei tarvii tulla, mutta pitäö noita vähän pieniä, niin kuivavat vähän. 😁


    • Anonyymi

      Olen joskus nuorempana ollut sellaisessa iskussa että olen alittanut itseni fyysisesti useita kertoja. En tiedä onnistuisiko enää. Koskaan en ole fyysisesti ylittänyt itseäni. Kuulostaa mahdottomalta, ennemminkin sellainen ruumiista irtautumisen kokemus, mutta eihän se ole fyysistä?

      -keinovaginamies-

    • Anonyymi

      mutta niin jos todella raskas hakomakirves, niin sitä tarviytsee vain nostaa ylös, halkaisee pöllin maan vetovoiman avulla kun kärki tipahtaa itsestään..

    • Anonyymi

      joskus piti halkoa useampia kokonaisia koivupuita haloiksi, tutullla isännällä hommissa... kolme mottia koivuhalkoja... tuli mieleen käydä erään isännän luona.. olisi tekemisen puutetts.... ennenkin olin olut tuolla töissä...

    • Anonyymi

      joo todella hquska joululahja veljeltä tuli ne4tflix-lipuke lqahjako54r66i... kun vwli taidi muiisyeekin etyä niin aullahan on noiys nlutey-juyyujse niin boi yoimisd...

    • Anonyymi

      Kerro ihmeeswsä liwää aqsioitqa Tissi-Diss3;:S

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mitäsd Tisdi-Disse, munswmon mird...... syö mynqsi kuin näå54rh34n munw6

      ... piti sittwe3n kaqtsos joku haaveilijwnkin mini-kuvs.

      miiaaä laulussa lauletsswn: ";my name is Luciffer, please take my hand, i'll be your valentine 'til end of time"

      • Mrnikö nyt jo tiistainkin lääkkeet? 🤔


    • Anonyymi

      mitähän homo-tissi-disselle tyänään kuuluupi joko on pennnut eli lwpdsuksidry tuikiyyu didägilrrllä`?

      hrhrhh

      Onko pr4nnuy diid tuiokiyyu?

      • Hyvin ftrkjzhjyb kuuluu... vähän hhfgiyrhhhycbdilon harmittaa, mutta vhhfyjdykxgglkxcnkkzvb siitä viis...

        Sähän tiedät.! 😃


    • Laitetaans tännekin jotain musaa.. 😃

      https://youtu.be/C_FNd9iY9EE?si=4XHlc-3UCtJQc2yH

      No Behmille sanon sen verran, etä samat ssnat ri merkkaa mitään...mutta samat tahdot samoista asioista merkkaa. 😄

      Pstt..ihmiset oppii mitä "pitäisi" ssnoa...😃

    • Toinen rakkausbiisidilemma...

      https://youtu.be/EO0p_U1w89A?si=jKbu9HH_4rz0YVck

      Vartiainen pistää tuulen ja kaiken muun kertomaan kuinka hän rakastaa....wtf? Eikö hän voi sitä itse kertoa/näyttää?

    • Laitetaans joutessaan toinenkin rakkauslaulu syyniin..

      https://youtu.be/CvjbA2CjxnY?si=ReDC5OePvvGDjnES

      Jos on pimeässä ja ja jylmä on, niin kukaan muu ei voi läämittää tai jotain..🙄

      Ja pask.t...ei kukaan siihen jäis odottamaan jotain "valittua".

      Entäpäs jos valitun pakki on tuhannen sekaisin? Tuskin se sinne hortoilee p.skat housuissa...😁

      Vsloja päälle..

      Next.,🙃

    • Anonyymi

      Aloituksesta tulee mieleen Antti Tuiskun hiihtoprojekti.
      40 vuotiaana huippuhiihtäjäksi SM-kisoissa. Positiivinen kokeilu.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      234
      16720
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      23
      2118
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      110
      1940
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      190
      1712
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      119
      1453
    6. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1092
    7. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      216
      962
    8. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      119
      857
    9. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      61
      738
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      212
      731
    Aihe