Ehkä tyhmä, mutta ei välttämättä helppo kysymys:
Mikä erottaa harrastelijan ammattitaiteilijasta?
Koulutus? Toisaalta eihän koulusta saatu todistus ole vielä mikään meriitti, alan kouluja kun on pilvin pimein ja käsittääkseni taso vaihtelee.
Ammattilainen saa elantonsa taiteesta? Mutta eikö melkeinpä useimmat taiteilijat joudu tekemään ajoittain muutakin työtä henkensä pitimiksi?
Ammattitaiteilija tekee taidetta päätoimisesti? Itse olisin taipuvainen olemaan tämän kannalla. Muita teorioita?
harrastelija vai ammattilainen
13
1390
Vastaukset
- juuso
kysymys on helppo ja itseppä siihen vastasit. Jos taiteiliaksi ryhtyy täytyy olla melkoisen varma taidoistaan. Vaikka taso oppilaitoksissa vaihtelisikin, niin työssä se taso viimeistään huomataan. Tietenkään ei lahjakkuudellakaan takuu varmaa leipää ole. Olit sitten taidemaalari, muusikko taikka kirjailiaronoilia, voit olla yhtä hyvä harrasteliana ammattilaisten kanssa. Silloin harrastus kyllä vaatii melkoisen panostuksen. Jokainen voi itse miettiä mitä elämältään haluaa.
- ammatti: kuvataiteilija
Se selviää verokortista!
Ammattitaiteilija tekee jonkinlaisen taiteilijaveroilmotuksen. Verokortissa lukee ammatti.
Voit siis verottajalta tarkistaa, kuka on taiteilija ja kuka opettaja. - käyttäminen
Mielestäni taiteilija-nimikettä voi käyttää sellainen, joka tekee taidetta päätyönään (ei harrastuksena) ja osallistuu näyttelyihin suhteellisen usein.
Koulutuksella ei ole niinkään merkitystä, sillä eihän taiteilijan pätevyysvaatimuksia edes ole määritelty mitenkään. Samoin se, minkä verran työstä saa palkkaa (myynti ja apurahat), on vähemmän tärkeää. Eihän taidetta kuitenkaan tehdä ensisijaisesti rahan takia, eli se eroaa ihan ratkaisevasti varsinaisista ansiotyö-ammateista. Päätoiminen työskentely ja töiden asettaminen näytille mielestäni riittää taiteilijan statuksen saamiseen, rahaa tulee jos on tullakseen. Van Gogh epäilemättä oli taiteilija, vaikka ei kummoisesti myynyt... - kertoo
.. eli
Jos sinusta itsestäsi tuntuu että olet taiteilija niin olet sitä. Näin minä olen asian ainakin käsittänyt. Rajanvetoja voi tehdä muullakin tavoin, mutta jos itsellä on se sellainen jatkuva tunteen palo taiteen tekemiseen, niin viis näyttelyistä tai veroilmoituksista..
Kun tunnet olevasi taiteilija niin olet taiteilija.
Perustan väitteeni omaan kokemukseeni. Olen ehkä kymmenenvuotiaasta saakka ollut sisäisesti sitä mieltä että olen taiteilija. Noista "ensimmäisen oivalluksen päivistä" on kulunut aikaa tuollaiset pariymmentä vuotta elämää. Välillä aktiivisesti taiteillen ja välillä tehden jotain ihan muuta. Mutta se lapsena syttynyt "tunteen palo" ei ole sammunut vieläkään.
Vastanyt voin sanoa että 13 vuotiaana alkanut aktiivinen kuvataiteeseen suuntautuminen on ruvennut kannattamaan.
viimeisen kahden- kolmen vuoden aikana olen ruvennut tienaamaan leipäni taiteellani. 50% ajasta kuluu edelleen hanttihommissa, mutta parempi sekin kuin ei mitään..
Mutta meitähän on moneksi.. tämä on minun näkemykseni.- Henriikka
Tämä on vaikea kysymys kuka on taiteilija...itse olen saanut vahvan kulttuuritaustan sekä isäni että isoisäni olivat kokopäiväisiä taiteilijoita ja he kävivät Turun että Hgin taidekoulun. Itse kävin Kpään taidekoulun ja katsonkin että koulutukseen pääseminen on taiteilijaksi kasvamiseen pohjaedellytys...sillä niin kevyesti käytetään taiteilija nimitystä. Nähtiinhän se myös idolsikisassakin -kaikki kokivat olevan hyviä laulajia? ;) Itse olen valtavan kriittinen itseäni kohtaan ja aina tuntuu että on aina lisää opittavaa taiteen saralta..kuitenkin mikäli ei ole koulutukseen hakeutunut (kunnon kouluun ei epämääräisiin opistoihin )niin näytön saavuttaminen on kahta kertaa vaikeampaa.
Taiteilija ja taiteellisuus on eri asia.
Mutta käy aina joskus näinkin kuten Van Goghille..todellinen taide ei tosiaan ole aina myyntituloista kiinni..uusi tyyli ei aina välttämättä pure ja myös joku voi myydä vaikka kuinka paljon perusmaisemia jss.ilman että niillä sen kummempaa arvoa on kuin ehkä sisustuksellisuus...Taiteen sisäinen maailma tekee taiteen ja tällöin taiteilijan. - Luciano Sillanpää
Henriikka kirjoitti:
Tämä on vaikea kysymys kuka on taiteilija...itse olen saanut vahvan kulttuuritaustan sekä isäni että isoisäni olivat kokopäiväisiä taiteilijoita ja he kävivät Turun että Hgin taidekoulun. Itse kävin Kpään taidekoulun ja katsonkin että koulutukseen pääseminen on taiteilijaksi kasvamiseen pohjaedellytys...sillä niin kevyesti käytetään taiteilija nimitystä. Nähtiinhän se myös idolsikisassakin -kaikki kokivat olevan hyviä laulajia? ;) Itse olen valtavan kriittinen itseäni kohtaan ja aina tuntuu että on aina lisää opittavaa taiteen saralta..kuitenkin mikäli ei ole koulutukseen hakeutunut (kunnon kouluun ei epämääräisiin opistoihin )niin näytön saavuttaminen on kahta kertaa vaikeampaa.
Taiteilija ja taiteellisuus on eri asia.
Mutta käy aina joskus näinkin kuten Van Goghille..todellinen taide ei tosiaan ole aina myyntituloista kiinni..uusi tyyli ei aina välttämättä pure ja myös joku voi myydä vaikka kuinka paljon perusmaisemia jss.ilman että niillä sen kummempaa arvoa on kuin ehkä sisustuksellisuus...Taiteen sisäinen maailma tekee taiteen ja tällöin taiteilijan.Tuo laulaja-rinnastus on mielenkiintoinen. Ja onhan laulaminen eräs taiteen laji sekin...
Mikä tekee laulajasta ammattilaisen?
Laatu? Ei. Kun arvioidaan jonkun ammattilaisuutta, työn taso ei ole ratkaiseva. Ja kuka sitäkin on valtuutettu arvioimaan? Miten sitä voi objektiivisesti mitata? Kuviota mutkistaa vielä sekin, että aikalaiset eivät tiedä, mitä myöhemmin arvostetaan (vrt. Van Gogh).
Koulutus? Ei. Varsinkin pop/rock/iskelmälaulajilla ei yleensä ole muodollista musiikin tutkintoa. Oopperalaulajilla ym. se voi olla tavallisempaa, mutta ei pelkkä tutkinto kenestäkään ammattilaista tee. Kun paperit on saatu, täytyy vielä laulaa.
Toimeentulo? Ehkä. Vaikeaa on Ville Valon tai Jari Sillanpään ammattilaisuutta kiistää, sen verran paljon he laulamisellaan tienaavat. Toisaalta, jos he lakkaisivat ottamasta maksua laulamisestaan, lakkaisivatko he olemasta ammattilaisia?
Intohimo laulamiseen. Ei. Ammattilainen voi olla ilman intohimoa, ja laulaa pelkästään bisneksen vuoksi. Ja moni, jolla on intohimoa laulamiseen, pääsee toteuttamaan sitä vain suihkussa ja karaokessa.
Kokopäivätoimisuus? Ei. Jos on päässyt tiettyyn asemaan, vähempikin voi hyvin riittää. Ei ole yksi tai kaksi rokkibändiä, jotka ovat suosioon päästyään keskittyneet seksiin ja huumeisiin, rokkenrollin jäädessä vähemmälle. Kokopäivätoimisuus ei toisaalta takaa sitä, että kukaan kiinnostuisi tuotoksista.
Mikä sitten? Itse tarjoaisin oikeastaan vain yhden kriteerin: Tunnetaanko kyseinen henkilö laulajana?
Laulaja on siis sellainen, joka laulajana tunnetaan. Hän on ammattilainen. Hän tuottaa musiikkia ja hänen musiikkiaan kuunnellaan. Kaikki eivät tietenkään tykkää, mutta ei tarvitsekaan. Oma yleisö löytyy, ja se riittää. Ja nekin, jotka eivät tykkää, joutuvat myöntämään, että näyttäisi olevan joitakin, jotka tykkäävät.
Että tämmöinen pitkä sepustus, näin yön hetkinä. Eri mieltäkin saa olla ;) - Henriikka
Luciano Sillanpää kirjoitti:
Tuo laulaja-rinnastus on mielenkiintoinen. Ja onhan laulaminen eräs taiteen laji sekin...
Mikä tekee laulajasta ammattilaisen?
Laatu? Ei. Kun arvioidaan jonkun ammattilaisuutta, työn taso ei ole ratkaiseva. Ja kuka sitäkin on valtuutettu arvioimaan? Miten sitä voi objektiivisesti mitata? Kuviota mutkistaa vielä sekin, että aikalaiset eivät tiedä, mitä myöhemmin arvostetaan (vrt. Van Gogh).
Koulutus? Ei. Varsinkin pop/rock/iskelmälaulajilla ei yleensä ole muodollista musiikin tutkintoa. Oopperalaulajilla ym. se voi olla tavallisempaa, mutta ei pelkkä tutkinto kenestäkään ammattilaista tee. Kun paperit on saatu, täytyy vielä laulaa.
Toimeentulo? Ehkä. Vaikeaa on Ville Valon tai Jari Sillanpään ammattilaisuutta kiistää, sen verran paljon he laulamisellaan tienaavat. Toisaalta, jos he lakkaisivat ottamasta maksua laulamisestaan, lakkaisivatko he olemasta ammattilaisia?
Intohimo laulamiseen. Ei. Ammattilainen voi olla ilman intohimoa, ja laulaa pelkästään bisneksen vuoksi. Ja moni, jolla on intohimoa laulamiseen, pääsee toteuttamaan sitä vain suihkussa ja karaokessa.
Kokopäivätoimisuus? Ei. Jos on päässyt tiettyyn asemaan, vähempikin voi hyvin riittää. Ei ole yksi tai kaksi rokkibändiä, jotka ovat suosioon päästyään keskittyneet seksiin ja huumeisiin, rokkenrollin jäädessä vähemmälle. Kokopäivätoimisuus ei toisaalta takaa sitä, että kukaan kiinnostuisi tuotoksista.
Mikä sitten? Itse tarjoaisin oikeastaan vain yhden kriteerin: Tunnetaanko kyseinen henkilö laulajana?
Laulaja on siis sellainen, joka laulajana tunnetaan. Hän on ammattilainen. Hän tuottaa musiikkia ja hänen musiikkiaan kuunnellaan. Kaikki eivät tietenkään tykkää, mutta ei tarvitsekaan. Oma yleisö löytyy, ja se riittää. Ja nekin, jotka eivät tykkää, joutuvat myöntämään, että näyttäisi olevan joitakin, jotka tykkäävät.
Että tämmöinen pitkä sepustus, näin yön hetkinä. Eri mieltäkin saa olla ;)Taiteen arvioimisessa on vaikea olla objektiivinen ja sanoisin että lähes mahdottomuus aina kritiikki on viitteenomaista siksi on hyvä saada monelta eri ihmiseltä lausunto..koulutus eli se että olet päässyt taidekouluun antaa viitettä siihen että sinulla on oikeasti lahjoja alalle eikä se jää vain omaksi näkökulmaksi..siinä idolsikisassa en verrannut laulua sen kummemmin taiteeseen vaan lähinnä lahjakkuuteen. Huomasi selvästi että monilla ihmisillä siinä kisassa heistä tuntui että osaavat laulaa mutta todellisuus oli toista. Sitten oli niitä joilla oli lahjoja mutteivat olleet kehittäneet itseään laulutunnein äänenmuodostamisineen. Eli tähän esimerkkiin verraten voi soveltaa myös piirtämisen/värisilmän etc. lahjaan todellinen lahjakas taiteilija menee koulutukseen ja pyrkii kehittämään itseään eikä ole useinkaan valmis etteikö olisi uutta opittavaa ja pyrittävää. Sanoisin että taiteen ulkoinen puoli tulee lahjakkuudesta ja tekniikan kehittämisestä ja sisäinen osuus elämänkokemuksesta ja näkemyksestä.
Myös laajan kulttuurituntemuksen omaksuminen on ehdoton edellytys. - Luciano Sillanpää
Henriikka kirjoitti:
Taiteen arvioimisessa on vaikea olla objektiivinen ja sanoisin että lähes mahdottomuus aina kritiikki on viitteenomaista siksi on hyvä saada monelta eri ihmiseltä lausunto..koulutus eli se että olet päässyt taidekouluun antaa viitettä siihen että sinulla on oikeasti lahjoja alalle eikä se jää vain omaksi näkökulmaksi..siinä idolsikisassa en verrannut laulua sen kummemmin taiteeseen vaan lähinnä lahjakkuuteen. Huomasi selvästi että monilla ihmisillä siinä kisassa heistä tuntui että osaavat laulaa mutta todellisuus oli toista. Sitten oli niitä joilla oli lahjoja mutteivat olleet kehittäneet itseään laulutunnein äänenmuodostamisineen. Eli tähän esimerkkiin verraten voi soveltaa myös piirtämisen/värisilmän etc. lahjaan todellinen lahjakas taiteilija menee koulutukseen ja pyrkii kehittämään itseään eikä ole useinkaan valmis etteikö olisi uutta opittavaa ja pyrittävää. Sanoisin että taiteen ulkoinen puoli tulee lahjakkuudesta ja tekniikan kehittämisestä ja sisäinen osuus elämänkokemuksesta ja näkemyksestä.
Myös laajan kulttuurituntemuksen omaksuminen on ehdoton edellytys.Jatkaisin vielä tuota laulaminen-kuvataide rinnastusta. En ehkä tehnyt tarpeeksi selväksi, että luettelemani asiat sopivat mielestäni myös kuvataiteeseen.
Kuka siis on ammattitaiteilija, "oikea" kuvataiteilija?
Töiden tasoa, koulutusta, toimeentuloa, intohimoa ja kokopäivätoimisuutta ei mielestäni voi pitää minään kriteerinä sille, onko joku "oikea" taiteilija vai ei. Kieltämättä nämä asiat usein liittyvät taiteilijan menestykseen, mutta kriteereistä ei silti mielestäni ole kyse. Perustelut voit lukea aiemmasta viestistäni, ne soveltuvat myös kuvataiteeseen - samoin kuin vaikkapa kirjallisuuteen.
Tunnut pitävän muodollista koulutusta kovassa arvossa. Itse olen enemmänkin sitä mieltä, että kaikki opiskelu on viime kädessä itseoppimista - olipa oppimisen puitteet sitten Kankaanpään taidekoulu, Kuvataideakatemia, Turun piirustuskoulu, Limingan taidekoulu, Vapaa taidekoulu tai pelkkä kirjasto ja oma työhuone. Koulu ei tee kenestäkään taitavaa, ja taitava voi olla ilman muodollista koulutusta. Myöskään siihen ei pitäisi liikaa kiinnittää huomiota, kuka tulee valituksi johonkin kouluun - onhan valinta kuitenkin viime kädessä vain muutaman ihmisen (valintaraadin) mielipide. Miksi juuri nämä muutamat ihmiset olisivat oikeutettuja arvioimaan, kenellä on lahjakkuutta ja kenellä ei? Miksi heidän mielipiteensä olisi ehdottomasti oikeampi kuin jonkun toisen? (huom: En sano tätä katkeruuttani. En ole pyrkinyt koskaan taidekouluun, enkä pidä itseäni lainkaan taiteilijana. Olen muuten vain alueesta kiinnostunut.)
Mielestäni jokainen, joka tekee kuvataidetta ja asettaa töitään esille, on kuvataiteilija. Mitä laajemmin taiteilija tunnetaan, sen ammattimaisempana häntä voidaan pitää. Tästä ei kuitenkaan kannata vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä siitä, kenen työt ovat pitkällä aikavälillä arvokkaimpia (jälleen esimerkki van Gogh).
Samoin keskustelu siitä, onko jokin "taidetta", "viihdettä" vai "näennäistaidetta", on mielestäni täysin tarpeetonta. Kuka senkin määrittelee, mikä kuuluu mihinkin luokkaan? Kaikki, mikä asetetaan taiteen nimissä esille, on taidetta. Sillä siisti, eikä asiaa tarvitse tehdä sen monimutkaisemmaksi. Se on sitten eri asia, mistä kukakin tykkää ja mistä ei. - Henriikka
Luciano Sillanpää kirjoitti:
Jatkaisin vielä tuota laulaminen-kuvataide rinnastusta. En ehkä tehnyt tarpeeksi selväksi, että luettelemani asiat sopivat mielestäni myös kuvataiteeseen.
Kuka siis on ammattitaiteilija, "oikea" kuvataiteilija?
Töiden tasoa, koulutusta, toimeentuloa, intohimoa ja kokopäivätoimisuutta ei mielestäni voi pitää minään kriteerinä sille, onko joku "oikea" taiteilija vai ei. Kieltämättä nämä asiat usein liittyvät taiteilijan menestykseen, mutta kriteereistä ei silti mielestäni ole kyse. Perustelut voit lukea aiemmasta viestistäni, ne soveltuvat myös kuvataiteeseen - samoin kuin vaikkapa kirjallisuuteen.
Tunnut pitävän muodollista koulutusta kovassa arvossa. Itse olen enemmänkin sitä mieltä, että kaikki opiskelu on viime kädessä itseoppimista - olipa oppimisen puitteet sitten Kankaanpään taidekoulu, Kuvataideakatemia, Turun piirustuskoulu, Limingan taidekoulu, Vapaa taidekoulu tai pelkkä kirjasto ja oma työhuone. Koulu ei tee kenestäkään taitavaa, ja taitava voi olla ilman muodollista koulutusta. Myöskään siihen ei pitäisi liikaa kiinnittää huomiota, kuka tulee valituksi johonkin kouluun - onhan valinta kuitenkin viime kädessä vain muutaman ihmisen (valintaraadin) mielipide. Miksi juuri nämä muutamat ihmiset olisivat oikeutettuja arvioimaan, kenellä on lahjakkuutta ja kenellä ei? Miksi heidän mielipiteensä olisi ehdottomasti oikeampi kuin jonkun toisen? (huom: En sano tätä katkeruuttani. En ole pyrkinyt koskaan taidekouluun, enkä pidä itseäni lainkaan taiteilijana. Olen muuten vain alueesta kiinnostunut.)
Mielestäni jokainen, joka tekee kuvataidetta ja asettaa töitään esille, on kuvataiteilija. Mitä laajemmin taiteilija tunnetaan, sen ammattimaisempana häntä voidaan pitää. Tästä ei kuitenkaan kannata vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä siitä, kenen työt ovat pitkällä aikavälillä arvokkaimpia (jälleen esimerkki van Gogh).
Samoin keskustelu siitä, onko jokin "taidetta", "viihdettä" vai "näennäistaidetta", on mielestäni täysin tarpeetonta. Kuka senkin määrittelee, mikä kuuluu mihinkin luokkaan? Kaikki, mikä asetetaan taiteen nimissä esille, on taidetta. Sillä siisti, eikä asiaa tarvitse tehdä sen monimutkaisemmaksi. Se on sitten eri asia, mistä kukakin tykkää ja mistä ei.Olet oikeassa minä tosiaan arvostan "muodollista" koulutusta jossa toki aina kaikki perustuu itse oppimiseen ei edes taidekoulussa tehdä kaikkea valmiiksi oppilaille mutta se antaa puitteet perusopinnoille väriopista, taidehistoriasta, kuvanveistosta etc. kukaan ei ole seppä syntyessään vaikka lahjoja olisikin niitä täytyy aina kehittää. Ensin opetellaan miten siivet toimii; pienet linnunpoikasetkin räpistelevät ensin sitten vasta lähdetään lentoon ei toisinpäin ;)
Kävin tässä taannoin yhdessä harrastelija näyttelyssä ja olen toki yhden harrastelijanäyttelyn jyryttänytkin- työt olivat suoraan sanottuna kaikki raakileita joita olisi pitänyt vielä työstää. Usko hänellä oli kova mutta tyyli oli erittäin harrastelijamainen. Hän oli yrittänyt tehdä realistisia kasvokuvia mutta epäonnistui värien käytössä, siveltimen vedot olivat heikkoja ja omaa tyyliä ei ollut muodostunut...tämän voi sanoa pitkän taidekokemuksen kautta (... mikäli olet ollut paljon taiteen kanssa tekemisessä niin siihen tulee selkeä näppituntuma kuten jokaiselle ammattilaiselle omalla alallaan- toki joskus voi rajan veto olla hankalaa-tasoja kun on paljon ja eri tyylejä)..lisäksi hämmästyin hänen vähäistä kulttuuritietämystä ..ja myös ensimmäinen ihminen jonka olen kuullut haukkuvan Schjerfbeckin töitä (vaikka itse ei yltänyt lähellekään samaan tasoon enkä hänenä olisi tuollaista kehdannut edes suustani päästää vaikkei töistä sinänsä välittäisikään tunnetasollaan luulisi arvostavan hänen korkeata taiteellista tasoaan)varsinkin loppuajan, joissa ainakin minua koskettaa ihmisen ajan pikkuhiljainen loppuminen jolloin meistä ei kenestäkään jää kuin pieni aavistuksellinen herkkä veto kankaalle...
Se että ymmärtää taiteen perusolemuksen(toki taiteella voi olla erilaisia pyrkimyksiä oli kyse sitten ekspressionismista, käsitetaiteesta, surrealismista jne.) voi myös ymmärtää mikä tekee harrastelijasta taiteilijan..
Tämän vuoksi sekä taiteilijoille että maallikoille olisi hyväksi laaja taidehistorian tuntemus..vaikka vain saadakseen näyttelyistä enemmän irti kun pääsee asian sisälle.
- pavirotta
Ammattiurheilija on henkilö, joka harjoittaa urheilua taloudellisia päämääriä silmällä pitäen (Otavan tietosanakirja). Taitelijoihin pätee sama. Pääammatti on kullakin se, mistä saa pääasiallisesti toimeentulonsa. Ja jos on omaisuutta ja voi elää koroilla silloin voi harrastaa mitä tahtoo, vaikka taidetta, olematta minkään ammatin edustaja.
- AnonyymiUUSI
no pääsääntöisesti voisi tietenkin sanoa että ammattilainen tekee taidetta ammatiksi.Jollain tavalla.Mutta siis ammattilaisuus ja harrasteliaisuus ei välttämättä tee taiteesta huonompaa tai parempaa.Ihminen joka tekee taidetta kuitenkin aktiivisesti on taiteilija.Yleensä harrastelijoilla ja ammattilaisilla on molemmilla jotain koulutusta.Taide on vaikea ammatti tehdä työkseen ei sillä oikeen elä.Moni taiteilija tekee jotain muuta työtä tai opetustyötä elääkseen.
- AnonyymiUUSI
minulla on monenlaista taidekoulutusta musiikin alueelta tanssin alueelta ja kuvataiteesta teen yhtä taidetta ja musiikkia mutta en tienaa sillä elantoani.Joskus saan streamauksista vähän jotain pikku euroja,joskus joku ostaa tai tilaa minulta maalauksen.Vaikka se ei ole minulle ns ammatti niin silti pidän itseäni taiteilijana.Mielestäni sana taiteilija ei ole mikään ammattinimike vaan se puhuu ihmisistä jotka tekevät taidetta.Suurin osa onkin harrastajia vaikka ihan hyviä olisivat.Taiteella on vaikea elää.Tavallaan ehkä myös mielummin se on harrastus.
- AnonyymiUUSI
isäni oli harrastelija taiteilija mutta hän oli loistava tekemään ja ahkera.Olen aina pitänyt isääni taiteilijana.Vaikka se ei ollutkaan hänelle ammatti.hän ei tahtonut siitä ammattia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki1253970Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan
eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma553424- 2122755
Pidennetään viikko 8 päiväiseksi
Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest382692Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!
Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem282532Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet haluaisit nähdä juontohommissa?
Katja Ståhl on ollut kuluvalla viikolla sairaalahoidossa. Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet halu482044- 1171580
Tiesitkö? Tuure ja Saana Boelius ovat sisaruksia!
Tiesitkö? Tuure Boelius ja Saana Boelius ovat tänä syksynä kumpainenkin reality-ohjelmissa tv:ssä: Tuure Petollisissa ja361578Vähäkankailla ollut ongelmia vuokra-asunnossa
Aina ne ikävätkin asiat tulevat mediaan. Jasmin ja Marko saaneet edellisestä asunnostaan häädöt ja Jasmin todettu varatt1641536Jos elämäsi ihminen
on osoittanut kiinnostuksensa, niin kannattaa vastata edes jotain vaikka mikä olisi. Toista mahdollisuutta ei välttämätt741261