Asumistuen muutoksien vaikutus perustoimeentulotuessa 2024

Anonyymi-ap

Onko tietoa miten asumistukien lasku 01.04 alkaen seuraavan vuositarkastuksen yhteydessä vaikuttaa perustoimeentulotuen määrään?

Esim. Jos asumistuki laskee 60€ kuukaudessa huhtikuussa, niin saako jatkossa toimeentulotukena 60€ / kk enemmän vai pysyykö se samana? Puolivuotta olen ollut nyt työttömänä ekaa kertaa aikuiselämäni aikana ja tulot ovat nolla.

11

391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Saat sen puuttuvan 60 e perustoimeentulotuesta.

    • Anonyymi

      Ensiksikin, sun vuokra tulee olla Kelan rajan sisällä, jos ei ole, erotuksen maksat ite. Nähtävästi tätä erotusta ei huomioida toimeentulotuessa, koska pitäisi muuttaa halvempaan. Toimeentulotukeen on tulossa viime tietojen mukaan omavastuu, prosenttimäärää en löytänyt tähän kommenttiin. Voi olla melko varma siitä, että köyhä köyhtyy enemmän.

      • Anonyymi

        Mikä helvetti on toimeentulotuen omavastuu? Omavastuu asumiskuluissahan tarkoittaa juuri sitä että asumiskulujen kohtuurajan ylittävä osuus vähennetään perusosasta. Se on se omavastuu.

        Miten viimesijaisimmassa hengissä selviytymiseen tarkoitetussa tuessa edes voisi olla joku omavastuu? Sama kuin kerjäläisten tuloihin laitettaisiin omavastuu.

        Jos asumistuki alenee, se on kompensoitava toimeentulotuesta. Niinhän sen pitää tietenkin mennä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä helvetti on toimeentulotuen omavastuu? Omavastuu asumiskuluissahan tarkoittaa juuri sitä että asumiskulujen kohtuurajan ylittävä osuus vähennetään perusosasta. Se on se omavastuu.

        Miten viimesijaisimmassa hengissä selviytymiseen tarkoitetussa tuessa edes voisi olla joku omavastuu? Sama kuin kerjäläisten tuloihin laitettaisiin omavastuu.

        Jos asumistuki alenee, se on kompensoitava toimeentulotuesta. Niinhän sen pitää tietenkin mennä.

        Tätä olen myös ihmetelly, miten viimeisessä tuessa voi olla omavastuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä olen myös ihmetelly, miten viimeisessä tuessa voi olla omavastuu.

        Onhan se ollut joskus aiemminkin. Tietty prosenttimäärä vuokrasta jota ei katsota menoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä olen myös ihmetelly, miten viimeisessä tuessa voi olla omavastuu.

        Omavastuu taitaa muuttua kymmenen prosenttia, eli varmaan muuten sama määrä tulee kuin ennenkin, mutta asumistuen sijaan toimeentulotukena, miinus n.10-20€ jos ihan oikein käsitin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omavastuu taitaa muuttua kymmenen prosenttia, eli varmaan muuten sama määrä tulee kuin ennenkin, mutta asumistuen sijaan toimeentulotukena, miinus n.10-20€ jos ihan oikein käsitin?

        Yleisen asumistuen perusomavastuuosuus kasvaa 42 %:sta 50 %:iin. Perusomavastuu on jatkossa 50 % niistä tuloista, jotka ylittävät yleisen asumistuen tulorajojen alarajan.

        Yleisen asumistuen korvausprosentti pienenee nykyisestä 80 %:sta 70 %:iin hyväksyttävien asumismenojen ja perusomavastuun erotuksesta. Muutoksen jälkeen tuki korvaa nykyistä pienemmän osan ruokakunnan asumismenoista.

        Yleisen asumistuen 300 euron ansiotulovähennys poistuu. Ansiotulovähennyksen poistuminen


    • Anonyymi

      UP
      Aihe alkaa olla taas ajankohtainen ensikuun alusta lähtien.

    • Anonyymi

      toimeentulotukea saa 1000 €

    • Anonyymi

      Koska asumistuen saaja talouksia on 406 226, kertoo se siitä että Suomessa vedätetään asumisen hintaa yli normaalin tason jopa kunnan "halvemilla" asunnoillakin!
      No asumistuki on salajuoni varakkaiden tilinteolle kun voivat ottaa ylihintaa vuokrilla!
      Pankit on kautta aikojen hykerrelleet käsiään kun saatu vuokralla asumisesta kallista eli pankille tulee velkarahaa hakevia ihmisiä jonona... Nämä velaksieläjät kuvittelevat elävänsä halvemmalla, mutta ennen kuin henki lähtee tajuavat vedätysken siinäkin.

      • Anonyymi

        "voivat ottaa ylihintaa vuokrilla"

        Ei taida pian toimia enää, asumistukea maksetaan vaan tiettyyn rajaan asti eli kuntakohtaiset max rajat ja toimeentulotukea ei enää 1.4 saa jos vuokra menee yli tuon rajan, vain erittäin painavasta syystä voidaan vielä hyväksyä. Eli kunta ei enää siis maksa vuokraloordille ylihinnasta tuloja....


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe