Jonkunlaiset käsijarrut "mummopyörään", hinta-arvio?

Anonyymi-ap

Tarkoitus olisi ostaa joku käytetty vaihteeton "mummopyörä". Näissä ei usein ole käsijarruja ollenkaan ja se on sitten ehkä jo vähän turvallisuusriski.

Mitähän maksaisi halvimmillaan karkeasti ottaen asennustyö jossain pyöräkorjaamossa + itse fyysiset jarrut sellaiseen "mummopyörään" jossa ei käsijarruja ole? Halvimmat mutta toimivat jarrut riittää.

26

327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jalkajarru on paljon parempi. Käsijarru ihan tarpeeton.

      • Anonyymi

        Mietin tilannetta, että jos on paljon vauhtia ja kettinki irtoaa, niin olisi hyvä olla varajarrukin ja käsijarru sopisi siihen. Mutta se hinta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietin tilannetta, että jos on paljon vauhtia ja kettinki irtoaa, niin olisi hyvä olla varajarrukin ja käsijarru sopisi siihen. Mutta se hinta?

        Osta ankkuri tai jarruvarjo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietin tilannetta, että jos on paljon vauhtia ja kettinki irtoaa, niin olisi hyvä olla varajarrukin ja käsijarru sopisi siihen. Mutta se hinta?

        Ei niitä saa mennä muuttelemaan. Eikä missään nimessä saa laittaa lisäjarrua sellaisen fillarin etupyörään, jossa sitä ei ole tehdasvalmisteisena.
        Se haarukan ja emäputken läpi menevän ohjainkannattimen liitos, tai jopa itse haarukka, ei ole välttämättä tarkoitettu kestämään jarrutusvoimia.
        Tiedän tapauksen missä äijä oli rakentanut tuollaisen systeemin. Se kaveri on nyt tapaturmaeläkkeellä, eikä aja fillaria enää ikinä.


    • Anonyymi

      Osta siihen mummonpyörää pässinsarvetkin samalla et saa muuten luotisuoraa ajoasentoa

      • Anonyymi

        En hae luotisuoraa ajoasentoa, haen käsijarruja


      • Anonyymi

        En hae luotisuoraa ajoasentoa, haen käsijarruja vain. Pässinsarvista en ole koskaan pitänyt.


    • Anonyymi

      Älä ala itse taiteilemaan, ne on vaaralliset. Eiköhän polkupyöräliikkeessä tonnilla saa siihen etupyöräänkin jarrun.

      • Anonyymi

        Onko se noin kallista, 1000 euroa käsijarrusta etupyörään?

        Mitä ne jarrut sinänsä maksaisi itse "taiteiltuna"?


      • Anonyymi

        Mikä osuus tuosta 1000 eurosta on karkeasti itsensä fyysisen laitteen hinta, ja mikä asennustyön?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se noin kallista, 1000 euroa käsijarrusta etupyörään?

        Mitä ne jarrut sinänsä maksaisi itse "taiteiltuna"?

        Ne vaihtaa siihen vahvemman etuputken, haarukan ja pyörän/vanteen. Kyllä siitä hintaa siunaantuu.


    • Anonyymi

      Onko todella tonnin hintainen asennus polkupyöräliikkeessä? Ja mikähän osuus tuosta on jarrujen hinta (haen halpoja perusjarruja) ja mikä asennuksen? Nyt kuulostaa kyllä jo enemmän autojen käsijarrujen hinnoilta, kun upouusi mummopyöräkin voisi olla rahassa 600 ehkä.

    • Anonyymi

      (anteeksi spammi, suomi24 keskustelu ei aina julkaise heti kommentteja joten tuli jotkut moneen kertaan vähän eri muodossa)

    • Anonyymi

      Korjaamolla teetettynä ja Suomesta ostetuilla osilla tuo maksaa luultavasti paljon enemmän kuin se käytetty mummopyörä.

      Itse tehtynä ja käytetyillä osilla touhussa saattaisi olla järkeä. Jarrut pitäisi kuitenkin saada kiinni pyörään, ja vanteissa pitäisi olla jarrupinta.

    • Anonyymi

      Taakse levyjarrukiekko ja jarrusatulan kiinnitykseen jarruadapteri.

      • Anonyymi

        Etuhaarukan voi vaihtaa haarukkaan, jossa on jarrusatulan korvakkeet. Etukiekko pitää tietenkin myös vaihtaa jarrulevymalliin.
        Vanhanmallisissa joustohaarukoissa oli aikoinaan hevosenkengän muotoinen osa cantilever tappeineen. Kolua jostain ja irrota rälläkällä hevosenkengän muotoinen osa ja kiinnitä pyörään ja näin saat pyörääsi cantiever tapit, ja niihin tappeihin kiinnitä cantileverit, mutta kiekossa pitää olla jarrupinta.


    • Anonyymi

      Etujarrun osalta haarukasta pitää löytyä kiinnitykset asennettavalle jarruille, oli kyseessä sitten vannejarru tai levyjarru. Myös kiekko pitää tukea jarrumallia.

    • Anonyymi

      Rullajarrut eteen ja taakse.

    • Anonyymi

      Vannejarruja en suosittele kellee

    • Anonyymi

      Ovat myös vanhanaikasia

    • Anonyymi

      Kannattaa ostaa semmoinen käytetty jossa jo valmiina käsijarru, useimmiten ovat edessä ainakin uudemmissa naistenpyörissä.
      Huoltovapain yhdistelmä tekniikasta mitään tietämättömälle käyttäjälle lienee rullajarru edessä ja perinteinen jalkajarru takana.

    • Tuossa tilanteessa kun sinulla ei sitä pyörää ole vielä hankittuna, niin taloudellisesti katsottuna ainoa järkevä vaihtoehto on hankkia suoraan sellainen pyörä jossa jo haluamasi jarrut valmiina (eli oletuksellisesti takajarru jalkajarruna + etupyörään vaikuttava käsijarru).
      Tuo kuvailemasi käsijarrujen jälkiasennus pyörään missä niitä ei alunperin ole ollut eikä näinolle oletuksellisesti niiden vaatimia kiinnityspisteitä rungossa, on tietysti mahdollista, mutta sitten enemmän sellaista tee-itse miesten harrastusta ja vastuu kysymysten takia välttämättä vasinaiset pyöräliikkeet eivät edes halua tuollaisiin töihin lähteä. Tai ainakin kustannus on pyörän hankintahintaan nähden suhteettoman hinnakas.

    • Anonyymi

      Kiitos asiallisista vastauksista, niille joilta asiallisia vastauksia sai.

      Vastaukset lukeneena päätin alustavasti, että joko otan vain jalkajarrut tai otan myös käsijarrulla varustetun suoraan, mutta en ala mm. kalliin hinnan vuoksi asennuttamaan mitään uusia jarruja pyörään.

      - AP

    • Anonyymi

      Volvon kierrejouset pyörää

    • Anonyymi

      Sähköinen käsijarru on paras talvella. Ei jäädy pakkasella pesun jälkeen. Itellä on autossa sähköinen käsijarru.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      106
      1982
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1460
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      99
      1403
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1327
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1154
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      479
      1085
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      49
      961
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      933
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      882
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      846
    Aihe