Kenellä on varaa mennä lautalla Travemyndeen

Anonyymi-ap

Tuohan on ihan sikahintainen reissu, menee puolet matkabudjetista.

69

856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Yksi suunta on tuon noin 700 e. ruokineen.


    • Anonyymi

      Liian pieni matkabudjetti.
      Lisää rahaa matkabudjettiin tai sitten Tuuriin.

    • Anonyymi

      Miksi pitää työtyä saksanlaivaan kun lyhemmillä laivamatkoilla olisi ollut halvempaa.
      Olisit laittanu halvemman kulkupelin niin olisi varaa reissata.

    • Anonyymi

      Tuon 700 euroa voi kaksin- tai kolminkertaistaa.

    • Anonyymi

      Minulle tuli hinnaksi 2360 euroa kahdelle hengelle edestakaisin ateriapaketeilla. Lähtö kesäkuun alussa ja paluu heinäkuun puolenvälin jälkeen. Mitään muuta en muuttanut tai valinnut.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Tuolla rahalla ostaa jo vähän dieseliäkin mutta jos haluaa nukkua laivalla voi siinä samalla matkailuautoa ajeluttaa laivan kyydissä niin mikäs siinä. Voi tulla jollekin mieleen, että miksi se matkailuauto on hankittu. Tuonkin reissun voisi tehdä vaikka henkilöautolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla rahalla ostaa jo vähän dieseliäkin mutta jos haluaa nukkua laivalla voi siinä samalla matkailuautoa ajeluttaa laivan kyydissä niin mikäs siinä. Voi tulla jollekin mieleen, että miksi se matkailuauto on hankittu. Tuonkin reissun voisi tehdä vaikka henkilöautolla.

        Monilla on kyllä tarkoitus mennä laivalla ja Saksaan, ja ajella ympäri Eurooppaa vähän pidempi kierros. H-autolla se on yhtä tuskaa. Ei tarvitse etsiä ruoka, WC, eikä yöpymispaikkoja kun voi syödä, ja nukkua ja kusta/paskoa autossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monilla on kyllä tarkoitus mennä laivalla ja Saksaan, ja ajella ympäri Eurooppaa vähän pidempi kierros. H-autolla se on yhtä tuskaa. Ei tarvitse etsiä ruoka, WC, eikä yöpymispaikkoja kun voi syödä, ja nukkua ja kusta/paskoa autossa.

        Just näin. Joutuu etsimään kauppoja josta saa ruokaa, siis harhailla oudoissa paikoissa.
        Pitää etsiä vc tyhjennyspaikkoja ja nukkua rekkojen välissä moottoritien laidalla
        ja kuunnella kylmäkoneiden pärinää ja muuta kolinaa.
        Mihinkään muualle ei uskalla jäädä nukkumaan kun rosvot pelottaa.
        Onhan se hienoa kierrellä eurooppaa joka vuosi katsoa ne samat paikat kun muualle ei uskalla mennä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just näin. Joutuu etsimään kauppoja josta saa ruokaa, siis harhailla oudoissa paikoissa.
        Pitää etsiä vc tyhjennyspaikkoja ja nukkua rekkojen välissä moottoritien laidalla
        ja kuunnella kylmäkoneiden pärinää ja muuta kolinaa.
        Mihinkään muualle ei uskalla jäädä nukkumaan kun rosvot pelottaa.
        Onhan se hienoa kierrellä eurooppaa joka vuosi katsoa ne samat paikat kun muualle ei uskalla mennä.

        Ruokakauppoja tuskin tarvitsee etsiä, kun niitä on jatkuvasti tien varsilla. Ellei sitten halua jotain tiettyä kauppaketjun ruokakauppaa.

        Ihan on oma valinta, jos haluaa viettää öitään moottoritien varsien levähdyspaikoilla. Ja kun etsii, niin varmasti löytää sellaisiakin paikkoja, joissa voi nukkua rekkojen välissä.

        Vaihtoehtoina tietysti on karavaaniparkit tai leirintäalueet. Niissä on vessantyhjennyspaikat ja muut palvelut. Eikä tarvi rosvoja pelätä. Näitä riittää varmasti jokaiselle. Helppo löytää navigaattorilla. Suurin ’ongelma’ on valinnan vaikeus.

        Sekin on ihan oma valinta missä kiertelee. Rohkeutta tarvitaan sen verran kuin matkailussa yleensäkin.
        Kirjoituksestasi päätellen sinun kyllä kannattaa jäädä pyörimään tuttuihin kotinurkkiisi loma-ajatkin. Siellä on tutut kaupat, kapakat, rosvot. Vessatkn ovat tuttuja eikä sinun niiden tyhjennyksistä tarvi huolehtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruokakauppoja tuskin tarvitsee etsiä, kun niitä on jatkuvasti tien varsilla. Ellei sitten halua jotain tiettyä kauppaketjun ruokakauppaa.

        Ihan on oma valinta, jos haluaa viettää öitään moottoritien varsien levähdyspaikoilla. Ja kun etsii, niin varmasti löytää sellaisiakin paikkoja, joissa voi nukkua rekkojen välissä.

        Vaihtoehtoina tietysti on karavaaniparkit tai leirintäalueet. Niissä on vessantyhjennyspaikat ja muut palvelut. Eikä tarvi rosvoja pelätä. Näitä riittää varmasti jokaiselle. Helppo löytää navigaattorilla. Suurin ’ongelma’ on valinnan vaikeus.

        Sekin on ihan oma valinta missä kiertelee. Rohkeutta tarvitaan sen verran kuin matkailussa yleensäkin.
        Kirjoituksestasi päätellen sinun kyllä kannattaa jäädä pyörimään tuttuihin kotinurkkiisi loma-ajatkin. Siellä on tutut kaupat, kapakat, rosvot. Vessatkn ovat tuttuja eikä sinun niiden tyhjennyksistä tarvi huolehtia.

        Kiitos vaan neuvoista, lisä opastus on aina paikallaan kun olen vasta 35v reissannut pitkin paikkoja. Kyllä nyt helpotti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vaan neuvoista, lisä opastus on aina paikallaan kun olen vasta 35v reissannut pitkin paikkoja. Kyllä nyt helpotti.

        Kyllä opastusta todella tarvit, jos vielä 35vuoden jälkeen sun käsityksesi ovat tuollaisia, jota kirjoituksessasi tuossa edellä, jotka kommentoin.

        Ole hyvä vaan ja ehkä seuraavat vuodet onkin sitten helpompia ja mukavampia….


    • Anonyymi

      Miksi pitää ylipäätään lähteä Saksaan. Minä ajan aina Kuopiosta Kolille, siinä minun reissuni.

      • Anonyymi

        Koita kerran, niin tiedät. Miksei vähän pitemmällekin, vaikka kyllä Saksassakin riittää näkemistä ja kokemista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koita kerran, niin tiedät. Miksei vähän pitemmällekin, vaikka kyllä Saksassakin riittää näkemistä ja kokemista.

        Minua huvittaa ottaa kantaa tähän Saksa näkemykseen. Tein huvikseni pienen rundin jota on vaikeaa pistää paremmaksi. Tosi. Lähtö Travemunde - Cochem. Yhtenä päivnä lounaalla Viandenissa. ( Kurjat, Hugo ) Lapsille, jos niitä mukana. Cochem - Rust. Rust - Bodensee. Bodensee - ST Gilgen, Wolfgansee. Wolfgansee Spreewald, tätä kohdetta ei kannata missata. Dresden. Ruoka on hyvää Saksassa, ei huippua yleensä, mutta hyvää. Näin tänään eläkeläinen, Tiguanin omistaja. Nyt muuttuu näkemys Saksasta matkailumaana.


    • Anonyymi

      Me menemme taas Tuuriin.
      Ei tarvita sikahintaisia lauttamatkoja eikä ryöstöhintaisia vaunupaikkoja, sillä vietämme viikon loman siinä kyläkaupan parkkipaikalla.

      • Anonyymi

        Voi varmaan ostaa parkkiruudun sieltä Tuurin parkkipaikalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi varmaan ostaa parkkiruudun sieltä Tuurin parkkipaikalta.

        Sitä varten Kyläkaupalla on Onnela (karavaanarialue). Siellä voi asustaa 20 eurolla/vuorokausi, jolla saa sähkön, palvelut ja saunan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä varten Kyläkaupalla on Onnela (karavaanarialue). Siellä voi asustaa 20 eurolla/vuorokausi, jolla saa sähkön, palvelut ja saunan.

        Ja se on hyvä ettei Tuurin saunassa kukaan irvistele rumatikistä


      • Anonyymi

        Tuurissahan onkin tosi hienot maisemat ja paljon nähtävyyksiä. On hieno asfalttipiha, vieresssä virtaa joku kuraoja. Sisällä pari ferraria ja lamboa ikkunan takana. Ja paljon halpaa WC-paperia yms.. ostettavaa kotiin viemiseksi.😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuurissahan onkin tosi hienot maisemat ja paljon nähtävyyksiä. On hieno asfalttipiha, vieresssä virtaa joku kuraoja. Sisällä pari ferraria ja lamboa ikkunan takana. Ja paljon halpaa WC-paperia yms.. ostettavaa kotiin viemiseksi.😂

        Eihän siihen asfalttipihalle jää muut kuin superpihit jotka eivät halua maksaa Vesalle kahtakymppiä sähköpaikasta karavanalueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuurissahan onkin tosi hienot maisemat ja paljon nähtävyyksiä. On hieno asfalttipiha, vieresssä virtaa joku kuraoja. Sisällä pari ferraria ja lamboa ikkunan takana. Ja paljon halpaa WC-paperia yms.. ostettavaa kotiin viemiseksi.😂

        Taitaa olla teillekin tuttu paikka varsinkin silloin kun leikkaat karavaanijulkaisusta ilmaiskupongin pari kertaa vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi varmaan ostaa parkkiruudun sieltä Tuurin parkkipaikalta.

        Ne omistusparkkiruudut on vuokratontilla?


    • Anonyymi

      Onko pojilla taas tylsää?

    • Anonyymi

      Kenellä ei ole varaa? Menee töihin ja elää järkevästi, niin on vara matkustaa jos haluaa.

      • Anonyymi

        Lisää näitä erittäin viisaita opastuksia kiitos.


    • Anonyymi

      Ensiksikin ei kukaan ota töihin tällaista 83-vuotiasta.
      Eikä vajaan 4 000 euron eläkkeeni riitä matkusteluun, niinkauan kun joudun maksamaan kahdelle eri naiselle vielä elatusapumaksujakin monta vuotta .

      • Anonyymi

        OLiko ihan pakko hääriä monessa paikassa sarvi suorana ?
        Ei liene tuo ehkäisykään nykyaikana tuntematon käsite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OLiko ihan pakko hääriä monessa paikassa sarvi suorana ?
        Ei liene tuo ehkäisykään nykyaikana tuntematon käsite.

        Mitä ehkäisyä suosittelet 83-vuotiaalle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ehkäisyä suosittelet 83-vuotiaalle?

        Yks kortsu, kumikinttaan peukalo siihen päälle ja jätä naimatta.
        Ehkä riittää.


    • Anonyymi

      Jos ei ole varaa, niin ei kannata harmistella korkeita hintoja.

    • Anonyymi

      Tuuriin menee ne, joilla on siihen varaa.

    • Anonyymi

      Harvoilla rahaa on rajattomasti. Täytyy miettiä, mihin sen pistää. Kun edestakaisen reilusti yli kaksi tonnia maksavan laivamatkan hinnalla saa 50 yöpymistä (hintaan 50 euroa yö) , niin tuleehan sitä mietittyä, onko laivan käyttö hintansa arvoista.

      Tietenkin nuo laivamatkat ovat kalleimpia kesällä, mutta silloinhan useimmat tahtovat matkustaa.

      • Anonyymi

        Olen todennut, että Suomessa on riittänyt nähtävää ja kierrettävää jo kymmeniksi vuosiksi. Vielä riittää kierrettävää, joten ei ole mitään kiinnostusta lähteä Saksaan tai muualle Eurooppaan vain siksi, että voi kehua talvella kavereille kuinka monta tuhatta kilometriä tuli ajettua ja kuinka halpaa viinaa löytyi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen todennut, että Suomessa on riittänyt nähtävää ja kierrettävää jo kymmeniksi vuosiksi. Vielä riittää kierrettävää, joten ei ole mitään kiinnostusta lähteä Saksaan tai muualle Eurooppaan vain siksi, että voi kehua talvella kavereille kuinka monta tuhatta kilometriä tuli ajettua ja kuinka halpaa viinaa löytyi.

        Joka kiven kääntämällähän kyllä aika loppuu ensin.


    • Anonyymi

      Vertailun vuoksi, paljonko maksaa matkailuautopaikka lautalle Tallinnaan?

      • Anonyymi

        Noin 100-150 euroa. Riippuen Laivayhtiöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin 100-150 euroa. Riippuen Laivayhtiöstä.

        Säästää paljon rahaa sitten ajamalla Baltian maiden ja Puolan läpi Saksaan, eikä mene siihen Travemunden lauttaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säästää paljon rahaa sitten ajamalla Baltian maiden ja Puolan läpi Saksaan, eikä mene siihen Travemunden lauttaan.

        No eipä siinä juuri säästä kun laskee polttoaine ym. kustannukset. Tuo hinta on vain yhteen suuntaan. Eli yhteensä n. 200-300euroa. Jos noin 1200-1500 eurolla pääsee Helsingistä-Travemundeen ja takaisin niin kyllä valitsisin mielummin laivamatkan.

        Tallinnasta on matkaa Saksan rajalle maanteitä pitkin n. 1500km. eli edestakaisin n.3000km. Vaikka polttoainekustannukset jäisi pienemmäksi Baltian reitillä niin mielummin haistelen raikasta meri-ilmaa kuin diisselin katkua baltian huonoilla teillä. Saksassa, Hollannissa ym. Länsi-Euroopassa on paaaljon paremmat autobaanat ajella paikasta toiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä siinä juuri säästä kun laskee polttoaine ym. kustannukset. Tuo hinta on vain yhteen suuntaan. Eli yhteensä n. 200-300euroa. Jos noin 1200-1500 eurolla pääsee Helsingistä-Travemundeen ja takaisin niin kyllä valitsisin mielummin laivamatkan.

        Tallinnasta on matkaa Saksan rajalle maanteitä pitkin n. 1500km. eli edestakaisin n.3000km. Vaikka polttoainekustannukset jäisi pienemmäksi Baltian reitillä niin mielummin haistelen raikasta meri-ilmaa kuin diisselin katkua baltian huonoilla teillä. Saksassa, Hollannissa ym. Länsi-Euroopassa on paaaljon paremmat autobaanat ajella paikasta toiseen.

        Kun ei pääse kesällä lähellekään noilla hinnoilla, vaan yli kahden tonnin menee. Minä en enää suostu tuota väliä Finnlinesillä kulkemaan, vaikka monta kertaa olen aikaisemmin kulkenut.

        Viimeiset kaksi reissua olemme tehneet niin, että olemme menneet ensin Viroon, ajaneet sieltä Latvian Liepajaan ja matkustaneet siitä lautalla Travemündeen. Tulee paljon halvemmaksi ja lautta on Travemündessä puoliltapäivin, joten samana päivänä ehtii vielä ajaakin. Säästää rahaa eikä tarvitse toimia yötä vasten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä siinä juuri säästä kun laskee polttoaine ym. kustannukset. Tuo hinta on vain yhteen suuntaan. Eli yhteensä n. 200-300euroa. Jos noin 1200-1500 eurolla pääsee Helsingistä-Travemundeen ja takaisin niin kyllä valitsisin mielummin laivamatkan.

        Tallinnasta on matkaa Saksan rajalle maanteitä pitkin n. 1500km. eli edestakaisin n.3000km. Vaikka polttoainekustannukset jäisi pienemmäksi Baltian reitillä niin mielummin haistelen raikasta meri-ilmaa kuin diisselin katkua baltian huonoilla teillä. Saksassa, Hollannissa ym. Länsi-Euroopassa on paaaljon paremmat autobaanat ajella paikasta toiseen.

        Mielestäni Via Baltica on ihan ok kunnossa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ei pääse kesällä lähellekään noilla hinnoilla, vaan yli kahden tonnin menee. Minä en enää suostu tuota väliä Finnlinesillä kulkemaan, vaikka monta kertaa olen aikaisemmin kulkenut.

        Viimeiset kaksi reissua olemme tehneet niin, että olemme menneet ensin Viroon, ajaneet sieltä Latvian Liepajaan ja matkustaneet siitä lautalla Travemündeen. Tulee paljon halvemmaksi ja lautta on Travemündessä puoliltapäivin, joten samana päivänä ehtii vielä ajaakin. Säästää rahaa eikä tarvitse toimia yötä vasten.

        No elämä on valintoja. Itse valitsen Itämeren risteilyn siinä samalla kun seuraavan kerran keski ja länsi-eurooppaan suuntaan nokkani. Muutamien satasten tai tonnin lisämeno ei haittaa kun voi loikoilla aurinkokannella tai makoilla porealtaassa sen sijaan että perse ja kaasujalka puuduksissa kyntää asfalttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ei pääse kesällä lähellekään noilla hinnoilla, vaan yli kahden tonnin menee. Minä en enää suostu tuota väliä Finnlinesillä kulkemaan, vaikka monta kertaa olen aikaisemmin kulkenut.

        Viimeiset kaksi reissua olemme tehneet niin, että olemme menneet ensin Viroon, ajaneet sieltä Latvian Liepajaan ja matkustaneet siitä lautalla Travemündeen. Tulee paljon halvemmaksi ja lautta on Travemündessä puoliltapäivin, joten samana päivänä ehtii vielä ajaakin. Säästää rahaa eikä tarvitse toimia yötä vasten.

        Stena Linella Liepajasta Travemundeen näyttäisikin maksavan jonkunlaisella hytilläkin noin saman verran kuin Helsinki - Tallinna, vaikka matka on monta kertaa pidempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stena Linella Liepajasta Travemundeen näyttäisikin maksavan jonkunlaisella hytilläkin noin saman verran kuin Helsinki - Tallinna, vaikka matka on monta kertaa pidempi.

        Yhtä pitkä matka kuin Helsinki - Rovaniemi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ei pääse kesällä lähellekään noilla hinnoilla, vaan yli kahden tonnin menee. Minä en enää suostu tuota väliä Finnlinesillä kulkemaan, vaikka monta kertaa olen aikaisemmin kulkenut.

        Viimeiset kaksi reissua olemme tehneet niin, että olemme menneet ensin Viroon, ajaneet sieltä Latvian Liepajaan ja matkustaneet siitä lautalla Travemündeen. Tulee paljon halvemmaksi ja lautta on Travemündessä puoliltapäivin, joten samana päivänä ehtii vielä ajaakin. Säästää rahaa eikä tarvitse toimia yötä vasten.

        Tuosta saa käsityksen, että matkailijalla on aikataulu. Meillä ei ole koskaan aikatauluan kun matkakulkimeella lähdetään. Usein suljetaan puhelimetkin niin saadaan olla aivan rauhassa eikä kenenkään tarvitse tietää missä ollaan. Riittää kun itse tietää. Ei ole navigaattoria mutta vanha karttakirja on mukana. Ei tubetella eikä pidetä meteliä leirintäalueiden saunoissa jossa joillakin on pakollinen tarve kertoa kaikki omat käydyt ja käymättömät reissut.


    • Anonyymi

      Kun vetelisi vaunun etelärannikolta lappiin, niin se on 3 tankillista ja saman verran takaisin eli pelkät polttonestekustannukset olisi jo 500-600 €.
      Mutta kun matkustelee Itä-Suomeen niin selviää paljon vähemmällä.
      Ylimainostettu Lappi on kaukana ja älyttömän kallis paikka.
      Mutta Ilomantsin karjalanpiirakat maistuvat erinomaisilta.

      • Anonyymi

        Outoa että tuoreen karavaanarin pitää ensimmäiseksi ajaa Pohjois-Norjaan (pari "tosi tärkeää" paikkaa). Myönnettäköön että itsekin tuli tuo pakkolenkki heitettyä silloin alussa, mutta jatkossa on tullut todettua ettei "suomineidon vyötäröä" korkeammalle ole asiaa. Meni jopa kymmeniä vuosia ennen kuin tuli käytyä Kilpisjärvellä (Levin kohdalla on painettu vaan kaasua). Etelämpänä on paljon nähtävää, eikä tarvitse ajaa satoja kilometrejä päivässä nähdäkseen muka jotain erityistä.

        Niin ja mitä tuolla Euroopassa tekee. On vaan helteitä ja tukalaa ilmaa, päivällä ei jaksa olla kuin ilmastoidussa autossa. Vaikka ruoka voi olla hiukan halvempaa (viinakset ei kiinnosta), asuminen ja ajaminen maksaa paljon. Suomessa selviää paljon lyhyemmin ajomatkoin.


      • Anonyymi

        Mutta jos ei halua niitä ilomantsin kalliita ja ylimainostettuja karjalanpiirakoita.
        Ne on nuo matkatki eri mittasia ja riippuu mistä lähtee liikkeelle.
        Ei kaikki lähde pääkaupunkiseudulta reissuun. Toisille lappi on aivan vieressä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos ei halua niitä ilomantsin kalliita ja ylimainostettuja karjalanpiirakoita.
        Ne on nuo matkatki eri mittasia ja riippuu mistä lähtee liikkeelle.
        Ei kaikki lähde pääkaupunkiseudulta reissuun. Toisille lappi on aivan vieressä.

        Jos Saksaan aikoo sieltä Pohjoisesta lähteä, niin kannattaa ajaa Ruotsin ja Tanskan kautta maita ja siltoja pitkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Saksaan aikoo sieltä Pohjoisesta lähteä, niin kannattaa ajaa Ruotsin ja Tanskan kautta maita ja siltoja pitkin.

        Ei paljon kannata, kun ensin lautalla Ruotsiin maksaa, ja sitten siltojen ylittäminen Ruotsista Tanskaan maksaa enemmän kuin lautta Helsingistä Tallinnaan,.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Saksaan aikoo sieltä Pohjoisesta lähteä, niin kannattaa ajaa Ruotsin ja Tanskan kautta maita ja siltoja pitkin.

        Jokainen päättää itse mikä kannattaa ja mikä ei. Ei joka asiassa tarvitse nouvoa kun ei tiedä toisten asioita. Kannattaa olla neuvomatta jos ei kysytä neuvoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei paljon kannata, kun ensin lautalla Ruotsiin maksaa, ja sitten siltojen ylittäminen Ruotsista Tanskaan maksaa enemmän kuin lautta Helsingistä Tallinnaan,.

        Ei tarvi lautalla mennä jos asuu esim. Oulussa tai Kemissä ja menee rajan yli Torniosta.
        Juutinrauman ja Ison-beltin siltamaksut oli viime vuonna yhteen suuntaan noin 65 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outoa että tuoreen karavaanarin pitää ensimmäiseksi ajaa Pohjois-Norjaan (pari "tosi tärkeää" paikkaa). Myönnettäköön että itsekin tuli tuo pakkolenkki heitettyä silloin alussa, mutta jatkossa on tullut todettua ettei "suomineidon vyötäröä" korkeammalle ole asiaa. Meni jopa kymmeniä vuosia ennen kuin tuli käytyä Kilpisjärvellä (Levin kohdalla on painettu vaan kaasua). Etelämpänä on paljon nähtävää, eikä tarvitse ajaa satoja kilometrejä päivässä nähdäkseen muka jotain erityistä.

        Niin ja mitä tuolla Euroopassa tekee. On vaan helteitä ja tukalaa ilmaa, päivällä ei jaksa olla kuin ilmastoidussa autossa. Vaikka ruoka voi olla hiukan halvempaa (viinakset ei kiinnosta), asuminen ja ajaminen maksaa paljon. Suomessa selviää paljon lyhyemmin ajomatkoin.

        Outoa, tai ei, mutta joka syksy tulee Lapissa käytyä ja usein päädytään myös Norjan puolelle. On ne maisemat vaan niin upeita ja ruskan väriloistoon ei kyllästy koskaan.
        Euroopassakin reissataan, koska näkemistä ja kokemista löytyy ihan toiseen malliin kuin kotimaassa. Mikään pakko sinne ei ole mennä heinä-elokuun helteillä, esim. syyskuu on mitä parhainta lomailuaikaa suomalaiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvi lautalla mennä jos asuu esim. Oulussa tai Kemissä ja menee rajan yli Torniosta.
        Juutinrauman ja Ison-beltin siltamaksut oli viime vuonna yhteen suuntaan noin 65 euroa.

        Tämän Naantalista lautalla Ruotsiin ja sieltä siltojen yli Tanskaan ajaneen asuntoautoilijan mukaan tässä youtube-videossa vain se niiden kahden eri sillan ylittäminen maksoi kyllä yhteensä 220 euroa:

        https://youtu.be/7emwDkW15EY?si=1cyKM6OPQElA5SaO&t=243


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän Naantalista lautalla Ruotsiin ja sieltä siltojen yli Tanskaan ajaneen asuntoautoilijan mukaan tässä youtube-videossa vain se niiden kahden eri sillan ylittäminen maksoi kyllä yhteensä 220 euroa:

        https://youtu.be/7emwDkW15EY?si=1cyKM6OPQElA5SaO&t=243

        Eli Ruotsista siltojen yli Tanskaan ja sieltä Saksaan maksoi hälle 220 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän Naantalista lautalla Ruotsiin ja sieltä siltojen yli Tanskaan ajaneen asuntoautoilijan mukaan tässä youtube-videossa vain se niiden kahden eri sillan ylittäminen maksoi kyllä yhteensä 220 euroa:

        https://youtu.be/7emwDkW15EY?si=1cyKM6OPQElA5SaO&t=243

        Joo se olikin h-auton ylityksen hinta v. 2023. Asuntoautoilla hinta suurinpiirtein 2 x enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli Ruotsista siltojen yli Tanskaan ja sieltä Saksaan maksoi hälle 220 euroa.

        Pelkkä siltojen ylitys itse ajaen. On se kallista ajaa sillalla.


    • Anonyymi

      Kitupiikit kausipaikkalaiset vertailee hintoja. Eivät ole koskaan käyneet missään.

    • Anonyymi

      Kokeilin varausta kesälle. Minulle tuli kahdelle hengelle ja autolle hinnaksi Naantali-Kapellskär välille 127 euroa. Hinta sisältää kummallekin aterian. Tuon välin voi kulkea päivällä, joten hyttiä ei tarvitse.

      Rödby-Puttgarden välin lautta taas maksaa 35 euroa, joten suunnilleen 170 euroa menee lauttoihin Ruotsin kautta ajaessa.

      • Anonyymi

        Tuo Rödby-Puttgarden lautta ajaa Tanskasta Saksaan, mutta sitä ennen jo maksaa se sillan ylitys Ruotsista Tanskaan asuntoautolla sen 120 euroa.


    • Anonyymi

      Tulee paljon halvemmaksi mennä aamulautalla Tallinnaan. Siitä kun lähtee noin klo 12 lasettamaan kohti Saksaa, on seuraavana aamuna klo 7 Frankfurt Oderissa. Tuolla entisen itäblokin alueella ei kannata yöpyä/pysähdellä varkaiden takia. Varsinkin maaseudulla voi tapahtua mitä tahansa. Tallinnassa kannattaa tankata täyteen, sitten Kaunasissa ja Puolan läpi mennä pysähtymättä. Näin olen tehnyt neljästi ja ei ole ollenkaan niin paha ponnistus mille kuulostaa. Maisemat Baltiassa on kyllä tylsiä.

      • Anonyymi

        Jollekin sopii, useimmille 1500 km ajomatka putkeen on liikaa. Joskus olen 1000 km ajanut, eikä sekään ole enää kivaa. Meille luokkaa 500 km ajomatkat ovat ok. Tosin ajomatkan sopiva pituus riippuu niin teiden kunnosta, kuin liikenteen määrästä, ajokelistä jne...

        Euroopassa on paljon nähtävää ja koettavaa. Suosittelen ajelemaan välillä pikkuteitäkin pitkin ja tutustumaan paikkoihin. Mistä lie tuli mieleen, mutta tällainenkin paikka löytyi viime reissulla;
        https://www.detmold-adlerwarte.de/


    • Anonyymi

      Ylivoimaisesti halvinta on kun ei lähde minnekkään eikä tarvi miettiä mikä kannattaa.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Rahti Finnlinesin elättää, matkustajat ja ajoneuvot ovat vain marginaalinen lisä.
        Kaiholla muistan aikaa, jolloin reittihinnat olivat todella edullisia, ruoka halpaa ja olutkin maksoi vain pari euroa / tuoppi. Eikä siitä niin kauaa ole, taisi olla vielä 2005 kun Finnlines lähti vielä Kalasatamasta.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Niin tosiaan kulkeehan Finnlines myös Naantali- Kappelskär välillä.


    • Anonyymi

      Tästä on vuosia, mutta Finnlines olisi ottanut moottoripyörästä 1200 euroa edestakaisena matkana hytteineen. Onneksi ei otettu, sillä Saksassa oli 34-36 astetta lämmintä päivällä, enkä usko matkailuautoakaan viileäksi.
      Finnairilla 140 euroa edestakainen matka kaksi kertaa Berliiniin. Lentokentältä auto 10 päivän ajaksi noin 260 euroa ilman muutaman kympin lisävakuutusta. Pakasta vedetty Fiat 500 valkoisilla nahkaistuimilla ja lasikatolla verhoineen. Piti olla toinen merkki, mutta luokka autossa oli sama. Hieman ahdas matkalaukuille, jotka kyllä mahtuivat takapenkille. Polttoainetta mielestäni vei aika paljon, mutta myös 3600 kilometriä. Itäsaksan läpi Alpeille, sieltä Moselille, Ranskaan ja Hartz vuoriston kautta takaisin Berliiniin.
      Aivan varmasti oli hyviä ruokapaikkoja ja hotelleja enemmän kuin matkaparkkeja matkailuautoille.
      Nyt matkalle tuli jonkin verran enemmän hintaa, kuin laiva olisi maksanut. Huomatkaa moottoripyörälle, joka mahtuu laivassa vaikka mihin väliin.
      Menkää käymään Hartz vuoristossa Berliinin lähellä, mutta eivät taida kaikki matkailuautot nousta pahimpia rinteitä? Henkilöautostakin epäilin puhdin loppuvan kuumuudessa. Kuorma auto toisella kaistalla repi vaihteita tavalla, jota en ole aikaisemmin nähnyt tapahtuvan.
      Noin 8 kertaa omalla autolla maassa käyneenä, muuten 10-13 kertaa, joista kaikkia en muista. Hyvä maa ja hyvät tiet, jotka Ranskaassa maaseudulla ovat huonommat.
      Matkan hinta oli kesällä kysytty. Saksassa eräässä paikassa matkailuautoihmiset olivat saaneet talvella liput ostettuaan matkailuautolle jokseenkin hinnan, joka täällä on havlvimmillaan mainittu,

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4853
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1161
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1136
    Aihe