Toimintamatka on aina paljon lyhyempi sähköajolla vs polttomoottorilla

Anonyymi-ap

Toimintamatka on aina lyhyempi autolla joka liikkuu akusta virran ottavalla sähkömoottorilla.

Tankissa on paljon enemmän energiaa kuin akuissa.

Polttoaine ei hajoa tai vikaannu, näemme - 70 luvun autoja liikenteessä ainakin kesäisin - 80 -90 autoja joilla liikutaan kaikki. ja tietysti 2000 luvun aikana tehtyjä. 24 vuotta päivittäin käytetty uutena 20te arvoinen.

Ihminen voi ostaa omaksi nyt auton esim 1500e ja startata sillä 15 vuoden kuluttua ja ajaa ruokakauppaan.

8

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihan totta. Sähkön hyötysuhde on umpisurkea. Tankki täyteen sähkö tai tankki täyteen dieseliä. Dieselillä ajaa 4 kertaisen matkan. Siinä se ero, sähköllä ajosta ei sillein hyötyä saa irti kuin dieselistä.

      • Anonyymi

        Sähköllä ajettaessa energiasta saadaan hyödyksi lähes 100%, polttomoottorin hyötysuhde on suunnilleen 30%. Kyllä sähköautolla ajaa yhtä pitkän matkan yhdellä latauksella kuin dieselillä tankillisella, kunhan sähköautoon laitetaan riittävän suuri akku (niin suuria ei laiteta). Hyötysuhteiden eron vuoksi akun ei tarvitse sisältää suhteellisesti yhtä paljon energiaa, pärjätään pienemmällä akulla.

        Litra dieselöljyä sisältää energiaa n. 11,5 kWh, mutta polttomoottorin huonon hyötysuhteen vuoksi siitä saadaan hyödyksi auton liikuttamiseen n. 3,5 kWh. Toisaalta moottorin hukkalämmöllä voidaan lämmittää auton sisätiloja talvella, sähköautossa lämmitys kuluttaa akusta sähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköllä ajettaessa energiasta saadaan hyödyksi lähes 100%, polttomoottorin hyötysuhde on suunnilleen 30%. Kyllä sähköautolla ajaa yhtä pitkän matkan yhdellä latauksella kuin dieselillä tankillisella, kunhan sähköautoon laitetaan riittävän suuri akku (niin suuria ei laiteta). Hyötysuhteiden eron vuoksi akun ei tarvitse sisältää suhteellisesti yhtä paljon energiaa, pärjätään pienemmällä akulla.

        Litra dieselöljyä sisältää energiaa n. 11,5 kWh, mutta polttomoottorin huonon hyötysuhteen vuoksi siitä saadaan hyödyksi auton liikuttamiseen n. 3,5 kWh. Toisaalta moottorin hukkalämmöllä voidaan lämmittää auton sisätiloja talvella, sähköautossa lämmitys kuluttaa akusta sähköä.

        Kyllä mielestäni paremmin saa hyötyä tankista bensaa kuin tankista sähköä. Kumpaakin kokeilleens pitäydyn vastauksessani että disel mesellä 220d ajan noin 1200km tankilla ja model Y:llä ajan noin 300km tankilla(ja tämä niin että auto varmaan pysähtyy sitten) vastaavilla ajoilla tuon dieselin kanssa mietin. Eli moottoritietä reippaasti.

        Diesel pysähtyisi 1200km kohdalla varatankkeineen. Kyllä dieselillä ajaa 4x sen mitä sähköllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mielestäni paremmin saa hyötyä tankista bensaa kuin tankista sähköä. Kumpaakin kokeilleens pitäydyn vastauksessani että disel mesellä 220d ajan noin 1200km tankilla ja model Y:llä ajan noin 300km tankilla(ja tämä niin että auto varmaan pysähtyy sitten) vastaavilla ajoilla tuon dieselin kanssa mietin. Eli moottoritietä reippaasti.

        Diesel pysähtyisi 1200km kohdalla varatankkeineen. Kyllä dieselillä ajaa 4x sen mitä sähköllä.

        Laitetaanpa se mesekin samalle viivalle model Y:n kanssa. Tankataan tankkiin naftaa vain sama energiamäärä kuin Y:n akkuunkin, eli 5 l (ei siis tankkia täyteen). Valitaan vuodenaika jolloin ei tarvita sisätilojen lämmittämistä tai jäähdyttämistä. Sitten lähdetään ajamaan peräkkäin. Osaat varmaankin jo arvata kumpi auto pysähtyy ensin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköllä ajettaessa energiasta saadaan hyödyksi lähes 100%, polttomoottorin hyötysuhde on suunnilleen 30%. Kyllä sähköautolla ajaa yhtä pitkän matkan yhdellä latauksella kuin dieselillä tankillisella, kunhan sähköautoon laitetaan riittävän suuri akku (niin suuria ei laiteta). Hyötysuhteiden eron vuoksi akun ei tarvitse sisältää suhteellisesti yhtä paljon energiaa, pärjätään pienemmällä akulla.

        Litra dieselöljyä sisältää energiaa n. 11,5 kWh, mutta polttomoottorin huonon hyötysuhteen vuoksi siitä saadaan hyödyksi auton liikuttamiseen n. 3,5 kWh. Toisaalta moottorin hukkalämmöllä voidaan lämmittää auton sisätiloja talvella, sähköautossa lämmitys kuluttaa akusta sähköä.

        Nestemäiset polttoaineet painavat noin 0,8 kg/litra, 50 kWh akkua vastaavalla energialla ajelee 12 kg dieseliä, jos 1 kg dieseliä vastaa reilut 4 kWh. Matkassa se vastaa jo lähes 250 km. Akun painon verran dieseliä saa kulumaan yli 6000 km matkalla, jos sähköauton akku painaa 300 kg (esim Peugeot, Opel)


    • Anonyymi

      Bensalitran valmistamiseen pelkästään jalostamossa käytetään 1kWh sähköä, eli 60 litran tankilliseen 60kWh. Tuosta bensatankillisesta sitten käytetään liikkumiseen vain keskimäärin 20% energiaa, 80% heitetään lämpönä jasaasteena ulkoilmaan.
      On siis todellakin totta että bensatankissa on enemmän energiaa, mutta miksi se suunnaton energiamäärä jätetään käyttämättä?
      On todellakin järkevää ladata tuo jalostamiseen käytetty sähkö suoraan akkuun ja käyttää se energia miltei kokonaisuudessaan hyödyksi.

    • Anonyymi

      Eihän sillä ole mitään väliä, että millä käyttövoimalla on enemmän tai vähemmän toimintamatkaa, jos se valittu versio on itselle sopiva.

      Jos sähköllä pääsee 200 km ja se riittää itselle niin silloinhan se on OK. Jos ei, niin silloin kannattaa käyttää jotain muuta, niin helppoa se on.

      Linja-autoonkin mahtuu aina enemmän ihmisiä kuin henkilöautoon, mutta aika monelle se henkilöauto on ihan riittävä.

    • Anonyymi

      Olihan mitä typerin avaus ja perustelut kovin väkisin väännettyjä, kuten ystävällämme päivittäin on.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5275
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3287
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1415
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe