Miksihän nuo poromiehet

Anonyymi-ap

Käyttää hylkeen nahka karvalakkeja, kenkiä ja kinttaita?
Tuossa poromies sarjassa heillä näky olevan hylkeen nahkasta tehtyjä asusteita.
Eihän ne hylkeet ole mitään petoja jotka poroja tappaa.
Eikö poromiesten pitäs käyttää karhu, susi, ahma ja Kotka lakkeja, kenkiä, kinttaita sekä peskejä, koska nuohan ne niitä heidän poroja tappaa.
Hylkeen nahkahan liittyy inuiittien perinteiseen kulttuuriin eikä saamelaisten.

13

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täällä Inarin kunnassa niin paljo kaikkea inuiittien perinteiseen kulttuuriin liittyviä asioita.
      Ei Petsamon historiastakaan löytynyt hylkeenpyytäjistä mitään tietoa vaikka oon yrittänyt monta tuntia hakea.
      En löytäny edes tietoa, että Inarin kunnassa olis joskus ollut hylkeitä joita poromiehet, saamelaiset sekä koltansaameelaiset olis metsäneet ja ne on sen takia kuolleet sukupuuttoon.
      Teoriassa olis kyllä mahdollista, että Inarin hylkeitä, mursuja sekä valaita on ollut, koska Saimaan norppakin on olemassa.
      Saamelaisten ja koltansaamelaisten tutkimusten mukaan he on olleet täällä ensin ja he ovat sitte tappaneet vissiin ilmeisesti tappaneet nuo hylkeet, mursut sekä valaat sukupuuttoon ja syyttävät meitä suomalaisia!
      Minun suku on vasta joskus 1860 luvulla tänne Inarin kunnan lähi alueille ja ei niissä kuvissa näkyny hylkeen, mursun tai valaan nahkoja pihalla kuivumassa.

      • Anonyymi

        Olisko nuo hylkeen nahka asusteet saamelaisten, koltansaamelaisten ja poromiehien merkkejä, että ” Me ollaan alkuperäisiä HYLKEENPYYTÄJÄ SUKUJA ”

        En oikein ymmärrä, että mitä suojattavaa heissä on jos ovat tappaneet Inarin hylkeet, norpat, mursut ja valaat sukupuuttoon ja nyt heidän pitäs saada yhdenvertaisuuslain avulla oikeus tappaa kaikki sukupuuttoon!

        Minusta nämä EU suojausten saamiset alkuperäiskansana menee jo yli ymmäryksen, koska Suomessa hylkeet ja norpat on suojeltuja eläimiä.
        Niitä hylkeitä, norppia, mursuja ja valaita pitäs alkaa istuttamaan takasin Inarijärveen, Juutuajokeen ja kyllä kai niitä Ivalojoessakin on ollut Paatsjoessa, Näätämöjoessa, Lemmenjoessa, Kaamasjoessa ja mitä näitä jokia ja järviä täällä onkaan.

        Lunneja ja pingviinejäkin täällä on varmaan ollut, mutta ovat tietenkin tappaneet neki sukupuuttoon ja syyttelevät meitä suomalaisia siitäkin!

        Alkaa vaikuttaan kyllä niin törkeältä touhulta nuo SaKä:n hommat, kun heidän pitää saada YHDENVERTAISUUSLAKI niin saavat tappaa kaikki sukupuuttoon!

        Ehän minä ole METSÄHALLITUKSELLA käynyt, kuin SIIVOOAMASSA vain joskus niitä toimisto ja muita tiloja!
        Ei siellä ollu edes ketään töissä, koska minä kävin illalla klo 22 jälkeen.
        He oli kaikki kotona nukkumassa, koska aamulla heidän piti olla klo 6-7 töissä. Hehään tekee niitä tyhjän päiväsiä töitä eli vievät puita tulipaikoille ja ilmottelevat kuolleista poroista ja muista eläimistä mitä näkyy.

        Mettähallitus vois kyllä alkaa ilmottamaan, että ” Täällä on hylkeen tappama poro ja saat pyytää sen hylkeen niin saat uuden lakin ja kinttaat jos ei ole kauhian iso pää tai kädet!”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko nuo hylkeen nahka asusteet saamelaisten, koltansaamelaisten ja poromiehien merkkejä, että ” Me ollaan alkuperäisiä HYLKEENPYYTÄJÄ SUKUJA ”

        En oikein ymmärrä, että mitä suojattavaa heissä on jos ovat tappaneet Inarin hylkeet, norpat, mursut ja valaat sukupuuttoon ja nyt heidän pitäs saada yhdenvertaisuuslain avulla oikeus tappaa kaikki sukupuuttoon!

        Minusta nämä EU suojausten saamiset alkuperäiskansana menee jo yli ymmäryksen, koska Suomessa hylkeet ja norpat on suojeltuja eläimiä.
        Niitä hylkeitä, norppia, mursuja ja valaita pitäs alkaa istuttamaan takasin Inarijärveen, Juutuajokeen ja kyllä kai niitä Ivalojoessakin on ollut Paatsjoessa, Näätämöjoessa, Lemmenjoessa, Kaamasjoessa ja mitä näitä jokia ja järviä täällä onkaan.

        Lunneja ja pingviinejäkin täällä on varmaan ollut, mutta ovat tietenkin tappaneet neki sukupuuttoon ja syyttelevät meitä suomalaisia siitäkin!

        Alkaa vaikuttaan kyllä niin törkeältä touhulta nuo SaKä:n hommat, kun heidän pitää saada YHDENVERTAISUUSLAKI niin saavat tappaa kaikki sukupuuttoon!

        Ehän minä ole METSÄHALLITUKSELLA käynyt, kuin SIIVOOAMASSA vain joskus niitä toimisto ja muita tiloja!
        Ei siellä ollu edes ketään töissä, koska minä kävin illalla klo 22 jälkeen.
        He oli kaikki kotona nukkumassa, koska aamulla heidän piti olla klo 6-7 töissä. Hehään tekee niitä tyhjän päiväsiä töitä eli vievät puita tulipaikoille ja ilmottelevat kuolleista poroista ja muista eläimistä mitä näkyy.

        Mettähallitus vois kyllä alkaa ilmottamaan, että ” Täällä on hylkeen tappama poro ja saat pyytää sen hylkeen niin saat uuden lakin ja kinttaat jos ei ole kauhian iso pää tai kädet!”

        Meidän Salmijärven suvussa oli enemmän naisia mitä miehiä, mutta meillä suvussa miehiä kyllä jotka on suvun naisten lapsia myös niin, kuin minä.
        He on vaan alemmas polvessa mitä minä.
        He niitä nuorempia sukulaisia vaikka ovatkin vanhempia mitä minä. Tuo on syy miksi SUVUN JÄRKI ja ÄLYKKYYS tulee PERÄSTÄ, koska eihän nuoremmat sukulaiset tietenkään kaikkia asioita ole hoksanneet.
        Sitä varten suvussa on meitä vanhempia sukulaisia jotka miettii asioita ja ei me sanota vaan me voidaan kirjoittaa asioita.
        Nuoremmat sukulaiset osaa lukea ja he sanoo ” Voi vittu tuo on saatana kyllä meidän vanhaa viisasta sukua ja me ollaan luultu, että kaikki on kuolleet jo.”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän Salmijärven suvussa oli enemmän naisia mitä miehiä, mutta meillä suvussa miehiä kyllä jotka on suvun naisten lapsia myös niin, kuin minä.
        He on vaan alemmas polvessa mitä minä.
        He niitä nuorempia sukulaisia vaikka ovatkin vanhempia mitä minä. Tuo on syy miksi SUVUN JÄRKI ja ÄLYKKYYS tulee PERÄSTÄ, koska eihän nuoremmat sukulaiset tietenkään kaikkia asioita ole hoksanneet.
        Sitä varten suvussa on meitä vanhempia sukulaisia jotka miettii asioita ja ei me sanota vaan me voidaan kirjoittaa asioita.
        Nuoremmat sukulaiset osaa lukea ja he sanoo ” Voi vittu tuo on saatana kyllä meidän vanhaa viisasta sukua ja me ollaan luultu, että kaikki on kuolleet jo.”

        Meän suvun Presidentit käytti aikoinaan Frakkia ja Silinteri hattua joten nyt, kun Presidentti vaihtui niin he avasivat näitä lukkoja niin pääsin heidän avulla syvemmälle HENKIEN maailmaan.
        Ei Tarja Halonen ollut Herra Presidentti vaan Rouva Presidentti joka tukki näitä henkisiä kanavia!

        Herra Tasavallan Presidentti Stubb aloitti työt tänään virallisesti ja ei haittaa vaikka Munkkiniemen vieras asunnossa on, koska ei Mäntyniemeä ollut olemassakaan kun minun sukulaiset on olleet Presidentteinä.
        Kyllä ihan selvästi SUKUNI VANHA VIISAUS HENKISEN YHTEYDEN KAUTTA saatiin auki!

        Remppa kestää 2vuotta joten aikaa on reilusti kanavoida vanhaa suvun viisautta. Ahtisaari kuoli, Niinistö siirty eläkkeelle ja Stubb alko töihin.
        Halonen on hyvänä apuna, koska naista tarvitaan myös koska Suomessa naiset joutui päättämään asioista kun miehet oli sodassa ja ulkomaan matkoilla.

        Vanhat asiat pitää hoitaa kuntoon.
        Salametsästys oli ennen vanhaan vielä suurempi rikos mitä nykysin!

        Paljokohan nuo on niitä hylkeitä oikein tappaneet ja mihin helvettiin he on nuo piilottaneet, koska edes Metsähallitus ei ole ollut tietoinen että Inarin hylkeitä ja norppia on olemassa!
        Kyllä lakit, kengät ja kinttaat on vahvoja fakta todisteita, että Inarin hylje ja norppa kanta on olemassa ja saamelaiset ja poromiehet ainakin piiloottaa niitä sekä salametsästää niitä!

        Kyllä minä exäni tunnen ja nuohan kaikki on semmosia rosvoja! Exät sano aina mulle : Saatanan kyttä!
        Minä sanoin heille jokaiselle vuoron perään : Painu nyt vittuun siitä jauhamaan paskaa ja opettele valehtelemaan paremmin!
        2 näistä existä osti Joululahjaksi muka kultaisen rannekellon! Ei ne olleet kultaa vaan kullattuja ja ei ne huolineet niitä edes Kulta.fi missä olis saanut kultakelloista rahaa ainakin MILJOONAN!

        Erojen jälkeen sanoin : Saan ottaa kellon pois ranteesta, kun ei tarvi kellosta katsoa mitähän se nyt valehtelee!
        Viiminen osti seinäkellon Joululahjaksi ja sydän kaulakorun.
        Se haukku siskon kanssa minut Joulun pilaajaksi!
        Näytin korulla, että kukahan se Joulun pilaaja oikein on!
        En saanut edes ketjua kiinni joten minä pukkasin kielen ulos sekä aloin korisemaan sekä esittämään faktaa aiheesta ” Ei tarvi hirttoköyttä joululahjaksi antaa edes kullattuna!”
        Seinäkellosta sanoin : Kehtasitki noin ruman kellon ostaa!
        Kyllä kysyin myös : Olikohan oikein siinä korissa jossa myytiin -50%:lla kelloja jotka ei ole 10vuoteen kelvanneet kelleen.
        Laitto sen kellon olohuoneeseen seinälle ja kuvitteli, että minä katon siitä kellosta milloin tulee kotia.
        Pääs töistä klo 15 ja kävi kaupassa, kun tuli kotia töistä.
        Katoin kelloa, kun avas oven ja kello oli 15.10.
        En viittiny sanoa joka päivä, että ” Oot lähteny töistä jo 14.50 ja oot johtoportaassa niin opetat varastamaan kallista työaikaa!”

        Jos kellon saa lahjaksi puolisolta niin se on merkki, että hän valehtelee!
        3 olen saanu ja jokainen kellon antaja valehteli päin naamaa. He on vielä samoja joilta sain sormuksetkin!
        En ollu nuorimman pojan isän kanssa kihloissa, mutta se kosi. Meinas pieksää minut kun en vastannu vaan esitin kuuroa. Alko huutamaan niin sanoin : Ensin sinä muiluutat pitkin seiniä, nostat kurkusta seinälle ja sen jälkeen karjut kitarisat ojossa koska sinun pitää päästä naimisiin.
        Minä muutiin Ivaloon niin mies kävi, mutta ei koskaan kysyny ” Olisko mullekki äitis firmassa töitä?”
        Oli päissään viikonlopun ja ainut viikonloppu jonka oli selvinpäin oli viikonloppu, kun minä lähin ryyppäämään!
        Ei me oltu yhessä vaan oli tullu lasta tapaamaan.
        Raapasin vähän rajummat kännit ja en muistanu että pojan sänky oli minun sängyn vieressä.
        Ukko heränny kun olin tullu kotia ja oli seurannu, että mitä nyt tapahtuu ja kenen kanssa tuun.
        Taksilla tulin oven eteen.
        Lattialla istuin riisumassa kenkiä ja en päässy ylös niin konttasin makuuhuoneeseen. Kiikuin pojan sänkyyn nukkumaan. Aamulla ihmettelin, ku kyljet on kipeänä ja kädet osuu johonki. Sänky oli niin että minä mahduin mutta jos vaihdoin asentoa niin kädet osu laitoihin.

        Ukko kerto itse mulla ja sano : Sulla on alkoholi ongelma ku noin päissään tuut kotia!
        Sanoin : Tämä on minun koti ja minä tuun kotiani just niin päissään, ku halua ja oot tänne tullu lastas kattomaan ja viettämään hänen kanssa aikaa!
        Sanoin myös : Räkytäppä vielä vähän niin minä lähen kylälle ja minä tuun päissään naimaan tänne, ku oot lasta tullu katsomaan etkä kyttäämään mitä minä teen!
        Lopetti ja ilmotti, kun seuraava tapaaminen olis ollu : Oletkos hullu?
        Vastasin : En ole vaan ajattelin jos haluat viettää lapsen kanssa aikaa niin voisin maksaa puolet matkoista!
        Ilmotti : En ole tulossa!


    • Anonyymi

      KoiranKarvaKinttaat ihan selvästi !

    • Anonyymi

      Alma Median tietojen mukaan ne on valmistettu Tsiuttajoelta pyydetyistä hylkeistä. Pyytäjä on Leejo von Kisurainen.

    • Anonyymi

      Tesla on poromiesten auto. Ei kuluta jäkälää.

      • Anonyymi

        Tesla ei ole auto vaan renkailla kulkeva Elon Mustin luoma muna jatke jolla pieni munaset sekä vähä älyset ajelee.
        Elon Must on Teslan luonu sitä varten, että pieni munaset ja vähä älyiset luulee että heillä on isommat munat sekä enemmän järkeä mitä meillä muilla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla ei ole auto vaan renkailla kulkeva Elon Mustin luoma muna jatke jolla pieni munaset sekä vähä älyset ajelee.
        Elon Must on Teslan luonu sitä varten, että pieni munaset ja vähä älyiset luulee että heillä on isommat munat sekä enemmän järkeä mitä meillä muilla!

        En muistanu laittaa, että minä tiedän tuon siitä kun en omista munia.
        Olen istunu Teslan kyydissä jota ajo vanhempi mies henkilö ja jos hänellä olis munaa sekä älyä niin hän olis vienyt vaimonsa omaan kotimaahan niin olis päässyt eläkkeelle jo aikoja sitten.


    • Anonyymi

      Vihreät poromiesten kaverit suojelevat hylkeitä,omituista,

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      eihä net ittekkään tiä mitä materialia milloinki käyttät. Kattopellin ymmärtävät liian kovaksi

    • Anonyymi

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

      😍 K­­u­­u­­m­­a­t­ ­t­y­­t­­ö­­t­­­ ­o­d­­o­­t­t­a­v­­­­­a­­t­­­ ­s­­i­­­n­u­­­a­­­ -> https://us4.fun/kissgirl?18297844

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe