Tapio Huuhaan ristikot

Koska on melkoisen epätodennäköistä, että saisin Helsingin sanomien kuukausiliitteeseen ristikoitani, alkanen julkaista niitä kuukausittain.

Kuvituksessa käytän pääosin Microsoft Bingin yhteydessä toimivaa DALL-E 3 tekoälyä. Joitakin omia aiemmin luomiani kuvia käytän myös. Yritän löytää sopivimmat kuvat luomatta itse kokonaan uusia kuvia.

Ristikon rakenteissa koettelen oman osaamiseni äärirajoja. Tunnen varsin hyvin tekniset laadintaihanteet, mutta en aina pysty ihanteita noudattamaan. Joudun aina välillä tekemään myönnytyksiä. Olen jokaisesta myönnytyksestä tietoinen enkä kaipaa niistä huomautuksia. Toivon, ettei kukaan väännä puukkoa haavassa. Minimikriteerit pyrin kuitenkin joka kohdassa täyttämään ja suoranaisista sääntörikkomuksista saa huomauttaa. Niitä saattaa jäädä, vaikka yritän virheitä välttääkin

Ristikon sanasto on lähellä Hesari-tasoa, mutta pyrin kuitenkin välttämään Intian pikkukyliä, aivan tuntemattomia tuotemerkkejä jne. ylieksoottista sanastoa. Googlaustarvetta on kuin Aulls Lehdon tai Erkki Vuokilan ristikoissa silloin, kun Vuokila laatii paljon viihdetriviaa ja muuta nippelitietoa vaativia ristikoita. Jos googlaustarve menee pahasti överiksi, haluan palautetta.

Ristikon yleistä vaikeustasoa olen jäävi arvioimaan. Yksittäisten vihjeiden helppoutta/vaikeutta kussakin kontekstissa on hankala arvioida. Toivon vihjeistä kommentteja. Erityisesti haluan kommentteja, jos vihjeet koetaan jollakin tavalla ylivaikeiksi. Parannusehdotuksia vihjeistä saa esittää ja se on jopa toivottavaa.

Mielessä on, että voisin laatia ristikot joskus suoraan netissä ratkottaviksi samalla ohjelmalla, jota Pentti Tuovinen käyttää ilmaisristikoissaan. Se vaatinee strategian muutosta. Nykyisin rakennan ristikot ibisPaintX-nimisessä ohjelmassa. Tuovisen käyttämässä ohjelmassa tuskin voisin käyttää runkona nykyistä mallinnetta, joten ibisPaintX olisi vain luonnosteluväline.

Viimeisin ristikko löytyisi aina osoitteesta
https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/sivuston-otsakekuvat/#ristikko

Maaliskuun 2024 ristikon aihe on tällä foorumilla joskus esitetty, mutta ristikon laadinta jäi joskus pahasti kesken ja tartuin 2/2024 siihen uudestaan. Aiheita saa esittää jatkossakin.

176

1824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Olen jokaisesta myönnytyksestä tietoinen enkä kaipaa niistä huomautuksia."

      Ei suuret sanat suuta halkaise.

      Miksi sinun ristikkojasi ei saisi arvostella? Itse kyllä katsot olevasi oikeutettu teilaamaan minkä tahansa muun ristikon.

      • Saa arvostella, mutta teknistä myönnytyksistä, kuten alku- ja loppupiilot, olen itse täysin tietoinen. En kaikkia vaan pystynyt välttämään. Syynä on esim. se, että jos tilaa on vähän pystysuunnassa käytettävissä, alkupiilo on siksi, että tulee vähintään neljän kirjaimen pituinen.

        Pankkiristikossa pääkuvasta johdettu ratkaisulause piti olla jatkuva. Siksi tuli toiseen sanaan ihan väkisin loppupiilo. Oikean alareunan heikkouden olisi joku kokenut ratkoja voinut välttää, mutta tällä kertaa minä en. Olen Ekiä vastaavasta heikkoudesta joskus arvostellut. Koska itse nuo tiedän, turha kai niitä enempää on ruotia. Toki joku voi jatkoa ajatellen antaa ehdotuksia, miten olisin oikean reunan heikkouden voinut välttää.

        Hesarille lähettämässäni ehdotuksessa äärimmäisen haastavassa ritarit-ristikon rakenteessa törmäsin samoihin ongelmiin kuin Aulis ts. tuli alku- ja loppupiiloja. Pääkuvan sanaketjussa en niiltä voinut täysin millään välttyä, koska siinä on todella haastavia kohtia.

        Jotta ei tulisi ns. orporuutuja, kolmikirjaimisia sanoja ja aivan mahdottomia sanoja, jouduin ristikon sisälläkin niihin turvautumaan muutamassa kohdin. Jokainen alku- ja loppupiilon on kyseisessä ristikossa myönnytys ja tehty vain siksi, että vältyttäisiin suoranaisilta laadintavirheiltä.

        Teemu tai Eki olisi ehkä luomani haastavan rakenteen puitteissa niiltä kaikilta välttyä. Työn ja tuskan takana sen uskoisin olevan. Jos Teemu tai Eki ei olisi pystynyt välttämään alku- ja loppupiiloja vastaavan kaltaisessa ristikossa, ristikko olisi mennyt roskakoriin eikä sitä olisi missään julkaistu.

        Aulis Lehto ei heikkouksista olisi tipan tippaa välittänyt. Aulikselle ritarit-ristikon heikkoudet eivät olisi olleet ongelma eikä hän olisi hylännyt ristikkoa niiden takia julkaisukelvottomana. Aulis ei siis olisi niistä henkisesti kärsinyt.

        Kun olen Auliksen ristikoita alku- ja loppupiiloista arvostellut, olen hieman harmissani, mutta paremminkaan en onnistunut. Koska niistä itse jo hieman etukäteen kärsin, olisi kiva, ettei ritarit-ristikon teknistä puutteista kaivettaisi puukolla haavoja. Ymmärrän kyllä, että jollakin on houkutus kaivaa veitsellä, koska olen toisia vastaavista seikoista arvostellut.

        Rakentavaa jatkoa ajatellen on antaa konkreettisia ehdotuksia. Se kyllä edellyttäisi, että kyseinen henkilö on itse laatinut ristikoita, jotta hän täysin ymmärtää, mistä on kyse. Ammattilaatijat voisivat antaa palautteita Magmassa privaatisti. Etukäteenkin olen ristikoita joillekin ammattilaisille näyttänyt, mutta kukaan ei ole esittänyt korjausehdotuksia.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Saa arvostella, mutta teknistä myönnytyksistä, kuten alku- ja loppupiilot, olen itse täysin tietoinen. En kaikkia vaan pystynyt välttämään. Syynä on esim. se, että jos tilaa on vähän pystysuunnassa käytettävissä, alkupiilo on siksi, että tulee vähintään neljän kirjaimen pituinen.

        Pankkiristikossa pääkuvasta johdettu ratkaisulause piti olla jatkuva. Siksi tuli toiseen sanaan ihan väkisin loppupiilo. Oikean alareunan heikkouden olisi joku kokenut ratkoja voinut välttää, mutta tällä kertaa minä en. Olen Ekiä vastaavasta heikkoudesta joskus arvostellut. Koska itse nuo tiedän, turha kai niitä enempää on ruotia. Toki joku voi jatkoa ajatellen antaa ehdotuksia, miten olisin oikean reunan heikkouden voinut välttää.

        Hesarille lähettämässäni ehdotuksessa äärimmäisen haastavassa ritarit-ristikon rakenteessa törmäsin samoihin ongelmiin kuin Aulis ts. tuli alku- ja loppupiiloja. Pääkuvan sanaketjussa en niiltä voinut täysin millään välttyä, koska siinä on todella haastavia kohtia.

        Jotta ei tulisi ns. orporuutuja, kolmikirjaimisia sanoja ja aivan mahdottomia sanoja, jouduin ristikon sisälläkin niihin turvautumaan muutamassa kohdin. Jokainen alku- ja loppupiilon on kyseisessä ristikossa myönnytys ja tehty vain siksi, että vältyttäisiin suoranaisilta laadintavirheiltä.

        Teemu tai Eki olisi ehkä luomani haastavan rakenteen puitteissa niiltä kaikilta välttyä. Työn ja tuskan takana sen uskoisin olevan. Jos Teemu tai Eki ei olisi pystynyt välttämään alku- ja loppupiiloja vastaavan kaltaisessa ristikossa, ristikko olisi mennyt roskakoriin eikä sitä olisi missään julkaistu.

        Aulis Lehto ei heikkouksista olisi tipan tippaa välittänyt. Aulikselle ritarit-ristikon heikkoudet eivät olisi olleet ongelma eikä hän olisi hylännyt ristikkoa niiden takia julkaisukelvottomana. Aulis ei siis olisi niistä henkisesti kärsinyt.

        Kun olen Auliksen ristikoita alku- ja loppupiiloista arvostellut, olen hieman harmissani, mutta paremminkaan en onnistunut. Koska niistä itse jo hieman etukäteen kärsin, olisi kiva, ettei ritarit-ristikon teknistä puutteista kaivettaisi puukolla haavoja. Ymmärrän kyllä, että jollakin on houkutus kaivaa veitsellä, koska olen toisia vastaavista seikoista arvostellut.

        Rakentavaa jatkoa ajatellen on antaa konkreettisia ehdotuksia. Se kyllä edellyttäisi, että kyseinen henkilö on itse laatinut ristikoita, jotta hän täysin ymmärtää, mistä on kyse. Ammattilaatijat voisivat antaa palautteita Magmassa privaatisti. Etukäteenkin olen ristikoita joillekin ammattilaisille näyttänyt, mutta kukaan ei ole esittänyt korjausehdotuksia.

        Etpä tunnu olevan tietoinen siitä, että tuossa "pankkiristikossasi" on pääkuvalauseiden linkkiruutujen kanssa edelleen sen verran pahempaakin häikkää, ettei sitä voi kuitata pelkkänä loppupiilona. Pelkkä koppupiilo sinänsähän ei vielä varsinaisesti edes rikkoisi mitään suhteelisen vakiintunutta ristikkkosääntöä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etpä tunnu olevan tietoinen siitä, että tuossa "pankkiristikossasi" on pääkuvalauseiden linkkiruutujen kanssa edelleen sen verran pahempaakin häikkää, ettei sitä voi kuitata pelkkänä loppupiilona. Pelkkä koppupiilo sinänsähän ei vielä varsinaisesti edes rikkoisi mitään suhteelisen vakiintunutta ristikkkosääntöä.

        Jotta sanat kulkevat reunoja myöten, en muuten saanut toimimaan.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Jotta sanat kulkevat reunoja myöten, en muuten saanut toimimaan.

        Huomaa muuten pilkku . Alin lause on in itsenäinen lause. Pääkyvasta on kolme lausetta ja kaksi virkettä.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Jotta sanat kulkevat reunoja myöten, en muuten saanut toimimaan.

        Mutta et tunnu olevan tietoinen siitä, että pääkuvalauseisiin ja erityisesti niiden linkkiruutuihin liittyy pahempaakin häikkää kuin yksi loppupiilo.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Huomaa muuten pilkku . Alin lause on in itsenäinen lause. Pääkyvasta on kolme lausetta ja kaksi virkettä.

        Myös piste olisi voinut olla. Vas. alhaalla olevsn nuolrn voi tulkita myös kolmannen lauseen aloituskohan merkkauksena. Joka tapsuksessa en ristikkoa ala enää muuttamaan.
        En todellakaan ajatellut, että linkkinuoli nyt mitenkään rikkoo mitään sääntöä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta et tunnu olevan tietoinen siitä, että pääkuvalauseisiin ja erityisesti niiden linkkiruutuihin liittyy pahempaakin häikkää kuin yksi loppupiilo.

        Kerro sitten mitä. Laadinnalisest linkkiruudut ovat miinulle kuin vöhän kuin vihjeruutuja, joissa vain ei ole vihjeitä vaan vihjeen sijasta linkkinuoli. Ne eivät ole orporuutuja, koska ne ohjaavat ratkaisulausetta eteenpäin. Ei kai lunkkuruudun tehtä ole muu kuin nöyttää mihin suuntaan jatketaan. En todellakaan ymmärrä kritiikkiädi ollenkaan.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kerro sitten mitä. Laadinnalisest linkkiruudut ovat miinulle kuin vöhän kuin vihjeruutuja, joissa vain ei ole vihjeitä vaan vihjeen sijasta linkkinuoli. Ne eivät ole orporuutuja, koska ne ohjaavat ratkaisulausetta eteenpäin. Ei kai lunkkuruudun tehtä ole muu kuin nöyttää mihin suuntaan jatketaan. En todellakaan ymmärrä kritiikkiädi ollenkaan.

        "Kerro sitten mitä."

        Sinähän suureen äänen kehuskelit, kuinka olet jokaisesta rakenteellisesta puutteesta tietoinen, ja sen vuoksi et kaipaa niiden osoittamista.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kerro sitten mitä. Laadinnalisest linkkiruudut ovat miinulle kuin vöhän kuin vihjeruutuja, joissa vain ei ole vihjeitä vaan vihjeen sijasta linkkinuoli. Ne eivät ole orporuutuja, koska ne ohjaavat ratkaisulausetta eteenpäin. Ei kai lunkkuruudun tehtä ole muu kuin nöyttää mihin suuntaan jatketaan. En todellakaan ymmärrä kritiikkiädi ollenkaan.

        Kun lähetin Ristikkoakatemian arvioitavaksi ristikkoni, eivät he linkkiruuduista huomauttaneet, vaikka mielestäni aika lailla samaan tapaan toimin.

        Minusta linkkiruudut osoittavat vain, mistä ratkaisulause alkaa tai miten se jatkuu. Jos alku on ilmeinen, alussa ei tarvitse nuolta olla.

        En juuri koskaan yhdistä linkkiruutua vihjeruutuun vaan se on lähes aina oman tyylin ruutunsa. Jos siinä rikon jotain sääntöä, sitten rikon. Tässä suhteessa en aio käytäntöjäni muuttaa.

        Pankkiristikossa keltaiset ruudut linkkiruutuineen on tarkoitus olla poikittainen U-kirjain, joka suta Utah-osavaltion alemman suorakaiteen muotoa. En oikein olisi voinut mielsstäni toisin toimia.

        Ritarit-ristikossa tahalliseti hieman rikon vakiintuneita köytäntöjä, sillä muuten idea ei toimi.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kun lähetin Ristikkoakatemian arvioitavaksi ristikkoni, eivät he linkkiruuduista huomauttaneet, vaikka mielestäni aika lailla samaan tapaan toimin.

        Minusta linkkiruudut osoittavat vain, mistä ratkaisulause alkaa tai miten se jatkuu. Jos alku on ilmeinen, alussa ei tarvitse nuolta olla.

        En juuri koskaan yhdistä linkkiruutua vihjeruutuun vaan se on lähes aina oman tyylin ruutunsa. Jos siinä rikon jotain sääntöä, sitten rikon. Tässä suhteessa en aio käytäntöjäni muuttaa.

        Pankkiristikossa keltaiset ruudut linkkiruutuineen on tarkoitus olla poikittainen U-kirjain, joka suta Utah-osavaltion alemman suorakaiteen muotoa. En oikein olisi voinut mielsstäni toisin toimia.

        Ritarit-ristikossa tahalliseti hieman rikon vakiintuneita köytäntöjä, sillä muuten idea ei toimi.

        Tavoittelen aina maks. selkeää ulkokehää. Se luo omanlaisdnsa haasteen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta et tunnu olevan tietoinen siitä, että pääkuvalauseisiin ja erityisesti niiden linkkiruutuihin liittyy pahempaakin häikkää kuin yksi loppupiilo.

        Vain yhden inhelmakohdan löydän kun vertaan linkkinuoliani esi. PuPe 2-2024 s. 24 lunkkunuiliin, Monikkomuoto oudoksuttaa tosi paljon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kerro sitten mitä."

        Sinähän suureen äänen kehuskelit, kuinka olet jokaisesta rakenteellisesta puutteesta tietoinen, ja sen vuoksi et kaipaa niiden osoittamista.

        Myönmän sen yhden linkkiruudun ongelman, mutta se on oltava niin, että ratkaisulauseet toimii.


    • Siis Eki ei itseltään rakenteeltaan yhtä puutteellisia ristikoita hyväksyisi julkaisuun, mutta Mirja Pihlajamäeltä hyväksyy. Niissä on paljon alkupiiloja sekä joskus eristäytyneitä, lähes itsenäisiä miniristikoita, joissa liittymiä muihin alueisiin ei ole kuin yksi. Mirjalta Eki hyväksyy heikkorakenteiset ristikot. Mirja-kriteereillä Eki voisi ehkä ristikkoni teknisessä mielessä hyväksyä.

      Teknisissä heikkouksissa Eki hyväksyy itseltään vain kahdesta kohtaa muihin alueisiin liittyvät ristikkoalueet, joita syntyy, jos pääkuva sijoitetaan vasemman reunan keskelle. Sinne sijoitettaessa on IS:n ristikkoformaatissa melko vaikea välttää heikot liittymät muuhun osaa ristikkoa. Tila pääkuvan yläpuolella ei juuri anna mahdollisuutta kolmanteen liittymään. Tekniseksi heikkoudeksi joku voi myös laskea satunnaiset 5,2 luokkaa olevat keskimääräiset ratkaisusanojen pituudet.

      Mirjalla on myös ollut ristikon keskellä valtavia onkaloita, joita Eki ei omissa ristikoissaan hyväksyisi. Tosin kiireellä tehdyissä Uutisristikoissa voi olla isoja vihjealueita keskellä ristikkoa. Joskus Ekiltä kymmenen ruudun "labyrintin" kohtasin eräässä Uutisristikossa. Koska ristikot tehdään valtavalla kiireellä, tällaiset ovat ymmärrettäviä.

      Itsellä on ritarit ristikossa yksi vähän turhan iso seitsemän ruudun "onkalo". Viiden ruudun tila on joskus todella kiva asia, sillä se antaa mahdollisuuden ristikkoa elävöittäville kuville ristikon sisäalueella. Jos laatija ottaa tavoitteeksi esim. vain kolmen ruudun vihjetilan ristikon sisäalueella, ei se anna mahdollisuutta hienojen kuvien laittamista ristikon sisälle. Iso tila keskellä ei ole yksiselitteisesti huono asia.

    • Katsoin s. 24 PuPea. siinä linkkinuoli oli pääisin oman tyypin ruutunsa.

      Vas. alareunan käänteestä varmaan on kyse kritiikissä.

      Vas alareunan käännettä ei voinut muuten saanut tehtyä, jotta sanat päättyisivät reunoihin.Käänteelle ehkä olisi pitänyt olla yhden ruudun korkeusero, mutta sille ei ollut tilaa, koska jatko oli tarkoituksella alareunassa ja sanat sai sopimaan oikeaan reunaan menevänä vain alkamalla siitä kohtaa kuin on alettu.

      Ehkä pystysanaa yhden kirjaimen verran lyhentämällä olisi alareunan suhteen tullut kaipaamasi tasoero. Alunperin siinä olikin, mutta sitten oli liian pitkä linkkinuoli. Korjasin sitten ongelman jinkun mielestä väärällä tavalla.

      Koska en pitänyt ratkaisuani suoranaisena virheenä, en lähtenyt koko alareunaa korjaamaa, koska muutostarve olisi ollut tosi iso. Toisen lauseen viimeinen sana olisi silloin pitänyt olla yhden kirjaimen verran pidempi ja lause olisi pitänyt alkaa eri kohdasta. Kolmasosa ristikkoa olisi pitänyt laatia uusiksi.

      Yritän jatkossa tehdä käänteisiin sekä tasoeron että vain yhden ruudun.

      Mutta jos huomioi pilkun, alarivi on oma lauseensa ja nuoli ei ole linkkinuoli vaan aloitusnuoli. Silloin kyse ei ole virheestä millään kriteereillä.

      • Kun katson kahta alinta lausetta, en muilla sanoilka olisi saanut luontevia lauseita. Pystyyn menevän lauseen sisältö olisi tullut vääräksi yhtä kirjainta lyhentämällä (väärä aikamuoto). Minusta pieni tekninen muoto-ongelma on varmaan jonkun mielestä niin suuri, että hän olisi firman johtajana saattanut sen takia hylätä koko ristikon. Olisiko väärä aikamuoto ollut pienempi paha kuin tekninen pikku ongelma? Pilkun kanssa lsuseet ainakin toimivat (pilkku tai piste on välttämätön).

        Paljon pahempia teknisiä virheitä Lehdolla on ollut,'. Pahin on se, että samaan ruutun olusi oitäbyt laittaa e'kaksi eri kirjainta. Irporuutujakin on esiintynyt. Hänen virheellisesti laadittuja ristikoitaan ei kukaan ole vaatinut hylättäviksi.


    • Anonyymi

      Tyypillistä Huuhaata, ei oikolue edes ristikkonsa ratkaisua.

      • Ei kyse ole virheellisestä lukemisesta vasn siitä, miten ratkaisulauseet voi sisällöllisesti toimia.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ei kyse ole virheellisestä lukemisesta vasn siitä, miten ratkaisulauseet voi sisällöllisesti toimia.

        Tyypillistä Huuhaata, ei huomaa ratkaisusanojensa kirjoitusvirheitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tyypillistä Huuhaata, ei huomaa ratkaisusanojensa kirjoitusvirheitä.

        Missä on kirjoitusvirhe jonkun mukaan?


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Missä on kirjoitusvirhe jonkun mukaan?

        Googlelka haettuja ratkaisusanoja on, en sitä edes kiellä.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Missä on kirjoitusvirhe jonkun mukaan?

        Oletko jo löytänyt kirjoitusvirheesi? Oletko edes yrittänyt?


    • Anonyymi

      Huhtikuulle korjaan Ristikkoakatemiaan lähettämäni ristikon ja laajennan HS-formaattii. Sen vasen alalaita oli erittäin huonoa sana. Sain nyt leveämpään formaattiin pahimman vian korjattua. Hesarille esittelemäni ristikot tulevat aikaisintaan huhti-toukokuulle.

    • Anonyymi

      Kun siitä yhdestä nuolesta joku (ilkeämielinrn laatija?) nodt hälyn, laitoin ratkaisulauseiden aloituskohtiin nuolet, jotka ovat erilaisia kuin linkkinuolet. Myös pääkuvan alle lisäsin vinon aloitusnuolen, joka viittaa kahteen ratkaisulauseeseen. Nyt pitäisi tulla srlväksi, että pääkuvasta on kolme ratkaisulausetta ja yksi erillinen ratkaisusana. Linkkinuolivirhettä ei siten ole.

      • Anonyymi

        Huuhaa oli ennen Suomen virallinen "ilkeämielinrn ratkoja". Nyt hän on virallisin "ilkeämielinrn laatija". Muita "lastijoita" saa arvostella mielin määrin, hän närkästyy jos joku (laatijaksi heti epäilty) kritisoi. Onneksi nettitutut arvostavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huuhaa oli ennen Suomen virallinen "ilkeämielinrn ratkoja". Nyt hän on virallisin "ilkeämielinrn laatija". Muita "lastijoita" saa arvostella mielin määrin, hän närkästyy jos joku (laatijaksi heti epäilty) kritisoi. Onneksi nettitutut arvostavat.

        Keisari ei ole mikään laatija. Hän on amatööri räpeltäjä, jolla on suuret luulot itsestään. Kävisi edes ristikkoakatemian ennen kuin alkaa elvistelemään taidoillaan.

        Oletteko huomanneet, että hän selittää omia virheitään sillä, että kyllä ne muutkin. Erittäin lapsellista ja amatöörimäistä, joka ei herätä luottamusta - lähinnä myötähäpeää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huuhaa oli ennen Suomen virallinen "ilkeämielinrn ratkoja". Nyt hän on virallisin "ilkeämielinrn laatija". Muita "lastijoita" saa arvostella mielin määrin, hän närkästyy jos joku (laatijaksi heti epäilty) kritisoi. Onneksi nettitutut arvostavat.

        No joo, olihan siinä asia, jota en virheeksi tulkinnut. Vähän huonona ratkaisuna vas. alanurkkaa itsekin vain. Vähän nyt yhdestä linkkuruudusta tehtiin härkänen, hieman piikitellenkin.

        Nyt ainakin pitäisi olla selvää, mitkä ovat ratkaisulauseita ja mistä ne alkaa ja tulee esille, että vihreätaustainen nuoli EI OLE linkkinuoli. vaan aloituskohdan ilmaisin. Koska halusin tietyn muodon, vähän erikoinen ratkaisu tuli.

        Siinä Ristikkoakatemialle lähettämässäni ristikossa ei linkkiruutuongelmaa ollut. . Aavistuksen jatkopala erottuu muusta ristikosta, koska ruudukon linjat ei joka kohdin osu ihan kohdilleen. Jätän päosin oman kuvitukseni ja vain täydennän DALL-E 3:lla tarvittaessa. Ehkä pari omaa kuvaa kirvaan DALL-E 3:n tuottamilla kuvilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keisari ei ole mikään laatija. Hän on amatööri räpeltäjä, jolla on suuret luulot itsestään. Kävisi edes ristikkoakatemian ennen kuin alkaa elvistelemään taidoillaan.

        Oletteko huomanneet, että hän selittää omia virheitään sillä, että kyllä ne muutkin. Erittäin lapsellista ja amatöörimäistä, joka ei herätä luottamusta - lähinnä myötähäpeää.

        En nyt tehnyt kuin yhden nuolivirheen. Myönmän siinä tiedon puutteeni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keisari ei ole mikään laatija. Hän on amatööri räpeltäjä, jolla on suuret luulot itsestään. Kävisi edes ristikkoakatemian ennen kuin alkaa elvistelemään taidoillaan.

        Oletteko huomanneet, että hän selittää omia virheitään sillä, että kyllä ne muutkin. Erittäin lapsellista ja amatöörimäistä, joka ei herätä luottamusta - lähinnä myötähäpeää.

        Ensinmäkin ristikon rakenteen suhteen moni Ekille laativa on räpeltäjä. Pankkiristikossa on erittäin haasteelline perusrakenne. Nättiin perusrakenteeseen moni ei edes pyri.

        Toki muiden mokilla tai teknisesti heikoilla ratkaisuilla omien puolustelu vain asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Tiettyjä puutteita on ammatikseenkin laatijoilla.

        En tulusi toimeen akatemian pirukan kanssa paikan päällä. Laadintasäönnöt on riittövästi hallussa - tuli yksi puute nyt korjattua.



        Ritariristikon pääkuvan lauseissa rikon tahallisesti käytäntöjä, mutta niissä voi kyllä ottaa vapauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keisari ei ole mikään laatija. Hän on amatööri räpeltäjä, jolla on suuret luulot itsestään. Kävisi edes ristikkoakatemian ennen kuin alkaa elvistelemään taidoillaan.

        Oletteko huomanneet, että hän selittää omia virheitään sillä, että kyllä ne muutkin. Erittäin lapsellista ja amatöörimäistä, joka ei herätä luottamusta - lähinnä myötähäpeää.

        Minusta eb'nem,än Hesarin tulisi Lehdon vuoksi tuntea myötähäpeää laadintavirheiden ja sanaston vuoki - nykyisin ihan totaalisdn amatölrimäistä touhua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta eb'nem,än Hesarin tulisi Lehdon vuoksi tuntea myötähäpeää laadintavirheiden ja sanaston vuoki - nykyisin ihan totaalisdn amatölrimäistä touhua.

        Äärimmäistä amatöörimäisyyttä on se, että kun tulee ongelmallinen kirjainyhdistelmä, laatija ei yritä löytää hyviä sanoja vaan katsoo löytyisikö Googlela ihan mikä tahnsa sana, jolle saisi jonkinlaisen vihjeen. Naurettavjnta on suoraan vihjeessä kertoa ratkaisusana (tuotemerkki tai lyhenne). Yritän tällaisia naurettavuuksia sentään parhaan mukaani välttää. Lehdolla on ylivoimaisesti Suomen huonoin ristikkosanasto.

        En ole väittänyt, että saoitukseni olusi solti mitään huippuluokkaa. Oudoimmilke faktoille edellytän yleistä tunnettavuutta tai ne löytyvät suomen. tai englanninkielisestä Wikipediasta. Sen lisäksi olen hyödyntänyt muutamassa kohden Suomen kylähakemistoa. Ihan mitä sattuu en sentään hyväksy. Hankaluuksua in, sitä en kiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äärimmäistä amatöörimäisyyttä on se, että kun tulee ongelmallinen kirjainyhdistelmä, laatija ei yritä löytää hyviä sanoja vaan katsoo löytyisikö Googlela ihan mikä tahnsa sana, jolle saisi jonkinlaisen vihjeen. Naurettavjnta on suoraan vihjeessä kertoa ratkaisusana (tuotemerkki tai lyhenne). Yritän tällaisia naurettavuuksia sentään parhaan mukaani välttää. Lehdolla on ylivoimaisesti Suomen huonoin ristikkosanasto.

        En ole väittänyt, että saoitukseni olusi solti mitään huippuluokkaa. Oudoimmilke faktoille edellytän yleistä tunnettavuutta tai ne löytyvät suomen. tai englanninkielisestä Wikipediasta. Sen lisäksi olen hyödyntänyt muutamassa kohden Suomen kylähakemistoa. Ihan mitä sattuu en sentään hyväksy. Hankaluuksua in, sitä en kiellä.

        Miksi nuolet ovat samalla taustavärillä kuin pääkuvasta lähtevät sanat. Erittäin amatöörimaista ja sekavaa. Ei olisi uskonut mestarilaatijalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi nuolet ovat samalla taustavärillä kuin pääkuvasta lähtevät sanat. Erittäin amatöörimaista ja sekavaa. Ei olisi uskonut mestarilaatijalta.

        Ihan vaan siksi, että muofostuisi keltainen nauha. Nauhaa tosin nyt rikkoo alarivillä kolmannen lauseen aloituskohdan ilmaisevan nuolen taustaväri.

        Käytin samaa systeemiä myös Ristikkoakatemialle lähettämässäni ristikossa. Ei esim. Antti Skyttä tai Juha Neitola asiasta huomauttaneet.

        Koska yksi nuoli alhaalla on aloituskohdan merkkaus, ainoa vaihtoehto olisi, että olisin jättänyt taustan valkoiseksi. Ulkonäkösyystä en halunnut niin tehdä.

        Kukaan muu ei ole koskaan ennen linkkinuolten keltaisesta taustaväristä huomauttanut.

        Jos saan adiasta enemmänkin huomautuksia, voin poistaa keltaisen taustavärin. En sitä kuitenkaan yhden henkilön huomautuksen perusteella tee.

        Myönnän, että minua rhkä liikaakin kiehtoo yhtenäiset linjat. Katsoin kuitenkin, että linkkinuolet erottuvat riittävästi eikä nauhoja tarvitse katkoa.


    • Anonyymi

      Älkääpäs olko ilkeämielisiä Tapiota kohtaan. Jos sitten Tapion itsensä sanomiset tuntuvat ilkeämielisiltä, niin se johtuu vain sitä, että Tapio rehellisesti kertoo oman aidon kokemuksensa asioiden tilasta. Tapiota tulee kohdella kuin kukkaa kämmenellä.

      • Anonyymi

        "Tapio rehellisesti kertoo oman aidon kokemuksensa asioiden tilast"

        Yritön kertoa asiat jusst niin kuin ne koen. Olen omiin ristikoihin kriittinen ja puutteet harmittavat.

        Suhtaudun kaikkien muidsn laadintoihin kriittisesti ja kerron, mitä mieltä ole, pidetään siitä sitten tai ei.

        Myönnän sen nuolijutun harmittaneen, jun en arvannut millain kommentointi siitä seuraisi..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tapio rehellisesti kertoo oman aidon kokemuksensa asioiden tilast"

        Yritön kertoa asiat jusst niin kuin ne koen. Olen omiin ristikoihin kriittinen ja puutteet harmittavat.

        Suhtaudun kaikkien muidsn laadintoihin kriittisesti ja kerron, mitä mieltä ole, pidetään siitä sitten tai ei.

        Myönnän sen nuolijutun harmittaneen, jun en arvannut millain kommentointi siitä seuraisi..

        Kun sinä Tapio haluat aina sanoa mielipiteesi suoraan, pidetäänpä siitä sitten tai ei, niin sanonpa minäkin nyt suoraan: "Nuoltenkäyttösi" ns. pankkiristikossa on edelleen surkeaa ja pilaa siten pahasti ristikon kokonaisilmettä. Tätä puutetta on varmaan näin jälkikäteen hyvin vaikea korjata.


    • Anonyymi

      Oikeastaan Ekin 10.3.2024 on minulle oikein hyvä vertailukohta, johon omien ristikoitteni sanastoa voisin verrata. Googlattavaa lienee jokaisella ratkojall Ekin ridtikossaa - Jaskakin asian mainitsee. Mutta googlattavaa ei kuitenkaan kohtuuttomasti.

      Googlattavat asiat minulla ovat kyllä aika eri, sillä aika vähän minulla tv:n viihdetriviaa. Sitäkin väliin tulee. Yritän knoppitiedon ja viihdetrivaian, kirjallisuus jne trivian suhteen pysyä suurin piirtein samoissa rajoissa.

      On kuitenkin muistee'ttsvs, että 10.3.2024 ei ole tyypillinen IS kovis trvian suhteen.

      Suoraan sanoen en itse tykkäisi sellaista määrää googlaamista sisältäviä ristikoita ratkoa kuin Eki 10.3.2024 tarjosi ja minä tarjoan. Mutta Ekin trvial pursuit -henkidestä ristikosta myös pidettiin. Toivon etyä minunkin ristikoistani pudettäusiin tsi että ainskin osa pitäisi.

      Minulle trivian käyttö on osin tarkoituksellista, mutta osin tahatonta, yksinkertaisesti osaamattomuuden puutetta. Ekillä ylenpalttinen viihdetrvia ja muu trvia ei luulisi osaamisesta olevan kiinni.

      • Anonyymi

        "Toivon etyä minunkin ristikoistani pudettäusiin tsi että ainskin osa pitäisi."

        Ja jos joku ei jostain niissä ristikoissa pidä, niin on paras pitää pää kiinni eikä ilkeämielisesti kääntää puukkoa haavassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Toivon etyä minunkin ristikoistani pudettäusiin tsi että ainskin osa pitäisi."

        Ja jos joku ei jostain niissä ristikoissa pidä, niin on paras pitää pää kiinni eikä ilkeämielisesti kääntää puukkoa haavassa.

        Ei niistä tarvitse jokaissn pitää. Ei minun tarvitse kaikista Ekin ristikoista pitää.

        Tiedän tasan tarkkaan, jotta joku voi todetta, että onpa p**** paljon googlaamusta eikä siinä Mitään. SE ei harmita, koska asia on etukäteen tiedostettu. Teen sanaston eteen minkä pystyn.

        Jos joku laatija ehdottaa korkreettia muutosehdotuksia, ne huomioin. Muu kritiikki on aika merkityksetöntä.

        Mutta kuten olen todennut, en pysty objektiivisesti arvioimaan vihjeitteni helppoutta/vaikeutta. Niitä saa ruotia ja toivon esitettävän myös vihjeitysehdotuksia. Saatan matkan varrelka muuttaa vihjeitystä


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ei niistä tarvitse jokaissn pitää. Ei minun tarvitse kaikista Ekin ristikoista pitää.

        Tiedän tasan tarkkaan, jotta joku voi todetta, että onpa p**** paljon googlaamusta eikä siinä Mitään. SE ei harmita, koska asia on etukäteen tiedostettu. Teen sanaston eteen minkä pystyn.

        Jos joku laatija ehdottaa korkreettia muutosehdotuksia, ne huomioin. Muu kritiikki on aika merkityksetöntä.

        Mutta kuten olen todennut, en pysty objektiivisesti arvioimaan vihjeitteni helppoutta/vaikeutta. Niitä saa ruotia ja toivon esitettävän myös vihjeitysehdotuksia. Saatan matkan varrelka muuttaa vihjeitystä

        Ehdotus: Voisit korjata ristikon kirjoitusvirheesi.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ei niistä tarvitse jokaissn pitää. Ei minun tarvitse kaikista Ekin ristikoista pitää.

        Tiedän tasan tarkkaan, jotta joku voi todetta, että onpa p**** paljon googlaamusta eikä siinä Mitään. SE ei harmita, koska asia on etukäteen tiedostettu. Teen sanaston eteen minkä pystyn.

        Jos joku laatija ehdottaa korkreettia muutosehdotuksia, ne huomioin. Muu kritiikki on aika merkityksetöntä.

        Mutta kuten olen todennut, en pysty objektiivisesti arvioimaan vihjeitteni helppoutta/vaikeutta. Niitä saa ruotia ja toivon esitettävän myös vihjeitysehdotuksia. Saatan matkan varrelka muuttaa vihjeitystä

        Kyllä täällä Tapio sinunkin ristikkojasi saa jokainen kirjoittaja ruotia juuri sillä tavoin kuin parhaaksi katsoo. Piditpä sinä siitä sitten tai et.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehdotus: Voisit korjata ristikon kirjoitusvirheesi.

        En ymmärrä mitä tarkoitat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ymmärrä mitä tarkoitat

        Onko jossakin vihjeessä kirjoitusvirhe. Se on ihan mahdollista. En ole sellaista vaan huomannut. Kerro tarkka kohta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko jossakin vihjeessä kirjoitusvirhe. Se on ihan mahdollista. En ole sellaista vaan huomannut. Kerro tarkka kohta.

        Etkö vieläkään ole tarkastanut ristikkosi RATKAISUSANOJA?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö vieläkään ole tarkastanut ristikkosi RATKAISUSANOJA?

        Ei Keisariiosaa suomea. Lukihäiriö on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö vieläkään ole tarkastanut ristikkosi RATKAISUSANOJA?

        Muutamin kohdin on outoja sanoja, joita voi pitää väärinä, joten voit pitää väötänä sellaosts, mitä en pidä. Lähetä palautrlo,akkeella kohta, jotz pidät vääränä.

        Voit olla myös ratkonut väärin.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Muutamin kohdin on outoja sanoja, joita voi pitää väärinä, joten voit pitää väötänä sellaosts, mitä en pidä. Lähetä palautrlo,akkeella kohta, jotz pidät vääränä.

        Voit olla myös ratkonut väärin.

        Aiotko tarkistaa ne ratkaisusanat vai et?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko jossakin vihjeessä kirjoitusvirhe. Se on ihan mahdollista. En ole sellaista vaan huomannut. Kerro tarkka kohta.

        Huomasin, mitä tarkoitat


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aiotko tarkistaa ne ratkaisusanat vai et?

        Löysin huolimattomuusvirheen, johon varmaan viittasi. Korjasi äsken yläkulman.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Löysin huolimattomuusvirheen, johon varmaan viittasi. Korjasi äsken yläkulman.

        Jos et löydä muuta korjattavaa, niin mene optikkoliikkeeseen (!).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos et löydä muuta korjattavaa, niin mene optikkoliikkeeseen (!).

        Korjattu. Piti muuttaa yhteensä kahdeksan vihjettä ja ratkaisusanaa, mutta ei kuitenkaan sen enempää. Tuli pakodta yksi karttatieto.


    • Anonyymi

      Minun ristkoitreni käsittely Sanaris foorumissa taitaa sitten olla uusi tabu - kaikkia muita ristikoita saanee käsitellä, mutta ristikkoni on poikkeus. Heti lentää roskikseen, vaikka iso S säikeen aloittaisi, näin oletan. Sylttyteht'dasta ei saa mainistaa edes isoS tai Jaska, oletan.

      • Anonyymi

        Jos niitä siellä ruvettaisiin käsittelemään, niin kirveelläkään sinua ei sieltä saisi poissa pidettyä.


      • Anonyymi

        Ja ihan syystäkin. Katsokaa mitä sontaa Keisari on suoltanut tähänkin säikeeseen - puhumattakaan muista. Joka ikinen, siis ihan joka ikinen, ajatuksen poikanenkin pitää kirjoittaa tänne. Oksettaa ihan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos niitä siellä ruvettaisiin käsittelemään, niin kirveelläkään sinua ei sieltä saisi poissa pidettyä.

        Pitäisikö pyytäö muutamaa nettituttua joskus kokeilemaan, niin asian voisi konkreettisesti testata. Tosin sitä ennen haluan uudella firmaatilla luoda enemmän kuin yhden ristikon. Toukokuussa 2024 voisi joku kokeilla.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Pitäisikö pyytäö muutamaa nettituttua joskus kokeilemaan, niin asian voisi konkreettisesti testata. Tosin sitä ennen haluan uudella firmaatilla luoda enemmän kuin yhden ristikon. Toukokuussa 2024 voisi joku kokeilla.

        Joo kyl me kokeillaan. Laita vaa sit viestii.


    • Anonyymi

      Tapio-Huuhaa on tunnettu hanakkuudestaan kritisoida jyrkkäsanaisesti toisten laatimia ristikkoja. Joskus hänen kritiikkinsä on relevanttia, mutta usein ei.

      Miten Tapio-Huuhaa sitten itse reagoi, jos hänen laatimaansa ristikkoon kohdistetaan relevanttia kritiikkiä? Näin:

      "Kun siitä yhdestä nuolesta joku (ilkeämielinrn laatija?) nodt hälyn,"

      • Se nuolijuttu oli minusta vähän pilkun viilausta. Tosin sekin on nyt huomioitu.

        Kuten toin esille, huhti- tai toukokuun ristikossa kyllä rikon ihan tahallani tavanmaisia tapoja. sillä muuten idea ei toimi. Saa pitää tai olla pitämättä.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Se nuolijuttu oli minusta vähän pilkun viilausta. Tosin sekin on nyt huomioitu.

        Kuten toin esille, huhti- tai toukokuun ristikossa kyllä rikon ihan tahallani tavanmaisia tapoja. sillä muuten idea ei toimi. Saa pitää tai olla pitämättä.

        Ei se mitään pelkkää pilkun viilausta ollut. Ristikkosi rikkoi Hyvösen - Vuokilan sääntöä numero 9.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei se mitään pelkkää pilkun viilausta ollut. Ristikkosi rikkoi Hyvösen - Vuokilan sääntöä numero 9.

        <joku ystävällinen, vaikka sinä voisit ilmoittautua tarkistajaksi
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/muut/ota-yhteytta/
        Siellä voi huomauttaa, jos ei halua huomauttaa jostakin asiasta julkisesti.

        Mitä siihen pääkuvasta johdettuun virheesern tulee, ohjelmoinnissa tuli tehtyä joskus vastaavia virheitä ts. jos muutti yhtä asiaa, jokin vaikutus muuhun jäi välillä noteeraamatta. Laadinta muistuttaa paljon enem,än ohjelmointia kuin ratkonta. Siinä on aina uuden edessä eikä etukäteen tiedä, mitä ongelmia tulee vastasn. Suurin ero ratkontaan on se, että ei ole yhtä oikeaa ratkaisua ja aina asiat voisi tehdä paremmin.

        Toivon arvioinneissa otettavan huomioon rakenteen haastavuus.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        <joku ystävällinen, vaikka sinä voisit ilmoittautua tarkistajaksi
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/muut/ota-yhteytta/
        Siellä voi huomauttaa, jos ei halua huomauttaa jostakin asiasta julkisesti.

        Mitä siihen pääkuvasta johdettuun virheesern tulee, ohjelmoinnissa tuli tehtyä joskus vastaavia virheitä ts. jos muutti yhtä asiaa, jokin vaikutus muuhun jäi välillä noteeraamatta. Laadinta muistuttaa paljon enem,än ohjelmointia kuin ratkonta. Siinä on aina uuden edessä eikä etukäteen tiedä, mitä ongelmia tulee vastasn. Suurin ero ratkontaan on se, että ei ole yhtä oikeaa ratkaisua ja aina asiat voisi tehdä paremmin.

        Toivon arvioinneissa otettavan huomioon rakenteen haastavuus.

        Magmaan voisin laittaa. Siinä voi laittaa kommenteilla huomautukset.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Magmaan voisin laittaa. Siinä voi laittaa kommenteilla huomautukset.

        Voin dinne keskeneräisenkin laittaa, jos jollakulla on ideoita ongelmakohtien selvittämiseksi. Tosin paljon joutuu koko ajan miuttekemaan sanoja.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        <joku ystävällinen, vaikka sinä voisit ilmoittautua tarkistajaksi
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/muut/ota-yhteytta/
        Siellä voi huomauttaa, jos ei halua huomauttaa jostakin asiasta julkisesti.

        Mitä siihen pääkuvasta johdettuun virheesern tulee, ohjelmoinnissa tuli tehtyä joskus vastaavia virheitä ts. jos muutti yhtä asiaa, jokin vaikutus muuhun jäi välillä noteeraamatta. Laadinta muistuttaa paljon enem,än ohjelmointia kuin ratkonta. Siinä on aina uuden edessä eikä etukäteen tiedä, mitä ongelmia tulee vastasn. Suurin ero ratkontaan on se, että ei ole yhtä oikeaa ratkaisua ja aina asiat voisi tehdä paremmin.

        Toivon arvioinneissa otettavan huomioon rakenteen haastavuus.

        "Siellä voi huomauttaa, jos ei halua huomauttaa jostakin asiasta julkisesti."

        Miksi sinun laadintavirheistäsi ei saisi huomauttaa julkisesti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siellä voi huomauttaa, jos ei halua huomauttaa jostakin asiasta julkisesti."

        Miksi sinun laadintavirheistäsi ei saisi huomauttaa julkisesti?

        No eihän kukaan maininnun nytkään missövkohtaa oli virhe. Jos ei julkisesi halua virhetyä yksilöidä, voi laittaa privaatisti.

        Virhe ratkaisusanassa oli puhdasta huolimattomuutta.

        Linkkinuolivirhe oli tietämättömyyttä. En tiennyt niille määrätyn niin tarkkoja sääntöjä. Sanojen minimipituus, orporuutu, piilokirjain ja alueiden liittymiseen toisiinsa liittyvät kysymykset tiedön ja pyrin niissä olenaan tarkka, etten sääntljä piko.

        Vihjeiden sijoittelun teen tarkemmin sääntöjä noudattaen kuin mm. Heli Kärkkäinen, Markku Mäkelä ja Juha Hyvönen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eihän kukaan maininnun nytkään missövkohtaa oli virhe. Jos ei julkisesi halua virhetyä yksilöidä, voi laittaa privaatisti.

        Virhe ratkaisusanassa oli puhdasta huolimattomuutta.

        Linkkinuolivirhe oli tietämättömyyttä. En tiennyt niille määrätyn niin tarkkoja sääntöjä. Sanojen minimipituus, orporuutu, piilokirjain ja alueiden liittymiseen toisiinsa liittyvät kysymykset tiedön ja pyrin niissä olenaan tarkka, etten sääntljä piko.

        Vihjeiden sijoittelun teen tarkemmin sääntöjä noudattaen kuin mm. Heli Kärkkäinen, Markku Mäkelä ja Juha Hyvönen.

        Tapio-Huuhaa: "Linkkinuolivirhe oli tietämättömyyttä."

        Siis kun 2024-03-04 14:34:47 kirjoitit olevasi täysin tietoinen niistä teknisistä myönnytyksistä, joita olet ristikkoosi joutunut sisällyttämään, niin sepä ei nyt sitten pitänytkään paikkaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapio-Huuhaa: "Linkkinuolivirhe oli tietämättömyyttä."

        Siis kun 2024-03-04 14:34:47 kirjoitit olevasi täysin tietoinen niistä teknisistä myönnytyksistä, joita olet ristikkoosi joutunut sisällyttämään, niin sepä ei nyt sitten pitänytkään paikkaansa.

        Amatöörin räpellystä tämä touhu on, vaikka Keisari kuinka yrittää asiantuntijana esiintyä - vaatteita ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapio-Huuhaa: "Linkkinuolivirhe oli tietämättömyyttä."

        Siis kun 2024-03-04 14:34:47 kirjoitit olevasi täysin tietoinen niistä teknisistä myönnytyksistä, joita olet ristikkoosi joutunut sisällyttämään, niin sepä ei nyt sitten pitänytkään paikkaansa.

        Jos en tajunnut asian oleban niin tarkoin määritellyn ohjeissa, en tietenkään osannut kritiikkiä siitä tulevan. Ihan hyvä, että asia jatkoa ajatelken nostettiin esille, vaikka asia minua iha p*** harmitti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos en tajunnut asian oleban niin tarkoin määritellyn ohjeissa, en tietenkään osannut kritiikkiä siitä tulevan. Ihan hyvä, että asia jatkoa ajatelken nostettiin esille, vaikka asia minua iha p*** harmitti.

        Jassoo. Eli rehvakkaasti kirjoitit olevasi "täysin tietoinen" ristikkoosi sisältyvistä teknisistä myönnytyksistä, mutta tarkoititkin sillä vain sitä itsestään selvää asiaa, että olet tietoinen aivan kaikista sellaisista teknisistä puutteista, joista olet tietoinen.


    • Kolari-ristikossa oli huolimattomuusvirhe. Sain korjattua onneksi varsin pienin muutoksin. Hieman tekninen laatu kärsi, mutta ainakin oikea yläreuna on nyt oikein sanoin.

      Kiutos huomiosta. Yleensä ristikoilla on tarkustahat. Jos olisi lehteen menossa olisi useissa furmoussa palautettu korjattavaksi - tosin ei Hesarissa.

      • Uusiksi, sillä oli liikaa kirjoitusvirheitä

        Kiitos huomiosta. Yleensä ristikoilla on tarkistajat. Jos olisi lehteen menossa olisi useissa firmoissa palautettu korjattavaksi - tosin ei Hesarissa.


    • Anonyymi

      Oli äärimmäisen loukkaabasti kirjoitettu, että ristikkoni on räpelly.

      Ristikon toteus on täydellinen UTAH-layout, jossa on pääkuvasta johdettu kolme ratkaisulausetta, jotka kulkevat reunoja myöten ja yksi muu ratkaisusana. Eki tai Teemu ei löhtisi yrittämään vastaavaa MAANANTAIKeskis-ristikoihin.

      Kaikki pääkuvista johdetut ratkaisulauseet ja yksittöinen ratkaisusana päätyvät ristikon reunoihin, mikä on esim. Ekin tavoite omissa ristikoissaan.

      Olen asettanut ristikon rakenteelle kyllä ammattilaistason lähtökohdat ja vähän ylikin normaalista tasosta.

      Ristikko on tässä suhteessa ihan eri planeetalta kuin esim. Mirja Pihlajamäen ristikot, jotka ovat laadintateknisessä mielessä amatöörimäisiä räpellyksiä, jotka joskus rimaa hipoen ovat täyttäneet hyväksyttävissä olevan ristikon tekniset edellytykset. Saman tapaista amatöörimäistä räpellystä on Reijo Wirénin ristikot.

      Teemu Palloinen olisi ristikon sisälle saanut paremmat ratkaisusanat ja olisi pystynyt välttämään pari heikkoa liittymää muihin alueisiin.

      Vihjeiden sijoittelun arvostelu on ollut vaöheellista, koska noudatan ohjeita, Jos minulla pystyvihjeissä ratkaisusana ei ole yhtään siihen liittyvän vihjeen alueella tai vaakavihje ei ole yhtään sen ratkaisusana oikealla puolella, laitan kulmanuolen - silloinkin kun se ei olisi aivan välttämätöntä, Vähintään noin kolmannes vihjeestä tulee olla vihjeruutunsa ylä- tai sivupuolella. En aio koskaan rikkoa ohjeita kuten Sanarisin porukka usein tekee tai on ainakin tehnyt. Olisin Ekinä monta Kärkkääisen kuvitusta palauttanut Kärkkäiselle takaisin korjattavaksi. Minä en olisi johtajana niin löperö kuin Eki.

      • Anonyymi

        Pihlajamäen kritiikissä Tku SK 9/2024

        "Lisäksi ristikon rakenne on ainakin tällä kertaa kovin sirpaleinen: se koostuu monesta pikkuisesta alueesta, jotka ovat kiinni toisissaan usein vain kahdella piilokirjaimella. Onneksi tämän laatijan tuotoksia ei ole kattauksessa kovin usein."

        Juuri tuo on on amatoorimäisyyttä - sitä ollut kymmeniä vuosia - jota pyrin välttämään. Se, mihin Mirjan toin syyllisityä on tistikon sisällä "onkalot". Yritän kovin isoja onkaloita välttää. Harmittaa, että vöhän phhlajamäkisiä heikkouksia ristikkoon jäu.

        Seuraavassa niitä ei tule olemaan liian ohuita liittymiä, mutta yksi turhan iso (7 ruutua) vihjealue on tulossa.


      • Anonyymi

        "Oli äärimmäisen loukkaabasti kirjoitettu, että ristikkoni on räpelly."

        Juuri samanlaista kielenkäyttöä sinä itsekin harrastat, vieläpä tuossa samassa kirjoituksessasi.

        "Ristikon toteus on täydellinen UTAH-layout"

        Ei se täydellinen ole. Pääkuvan vieressä olevan alueen vasemmassa yläkulmassa on tyhjä ruutu, joka täydellisessä Utah-layoutissa olisi kirjainruutu. Lisäksi ristikon vasen alakulma, johon yksi ratkaisulause päättyy ja josta toinen ratkaisulause alkaa, on kyllä rakenteeltaan niin kehno, että siitä on täydellisyys kaukana: jotta tavoittelemasi rakenne toimisi kunnolla, vasemman reunan ja alareunan olisi oltava yhtä ja samaa ratkaisulausetta ja kulmaruudun olisi oltava linkkiruutu.

        "Kaikki pääkuvista johdetut ratkaisulauseet ja yksittöinen ratkaisusana päätyvät ristikon reunoihin, mikä on esim. Ekin tavoite omissa ristikoissaan."

        Vaan alareunan ratkaisulausepa alkaa keskeltä ristikkoa. Ei sekään kuulu arvostetuimpien laatijoiden tavoitteisiin.


      • Anonyymi

        Sitten kun olet saanut yli 10 ristikkoa julkaistua jossain lehdessä voit tulla puhumaan muiden räpellyksistä. Siihen asti pidä suutas pienemmällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Oli äärimmäisen loukkaabasti kirjoitettu, että ristikkoni on räpelly."

        Juuri samanlaista kielenkäyttöä sinä itsekin harrastat, vieläpä tuossa samassa kirjoituksessasi.

        "Ristikon toteus on täydellinen UTAH-layout"

        Ei se täydellinen ole. Pääkuvan vieressä olevan alueen vasemmassa yläkulmassa on tyhjä ruutu, joka täydellisessä Utah-layoutissa olisi kirjainruutu. Lisäksi ristikon vasen alakulma, johon yksi ratkaisulause päättyy ja josta toinen ratkaisulause alkaa, on kyllä rakenteeltaan niin kehno, että siitä on täydellisyys kaukana: jotta tavoittelemasi rakenne toimisi kunnolla, vasemman reunan ja alareunan olisi oltava yhtä ja samaa ratkaisulausetta ja kulmaruudun olisi oltava linkkiruutu.

        "Kaikki pääkuvista johdetut ratkaisulauseet ja yksittöinen ratkaisusana päätyvät ristikon reunoihin, mikä on esim. Ekin tavoite omissa ristikoissaan."

        Vaan alareunan ratkaisulausepa alkaa keskeltä ristikkoa. Ei sekään kuulu arvostetuimpien laatijoiden tavoitteisiin.

        Kirjoitin: "jotta tavoittelemasi rakenne toimisi kunnolla, vasemman reunan ja alareunan olisi oltava yhtä ja samaa ratkaisulausetta ja kulmaruudun olisi oltava linkkiruutu."

        Toinen vaihtoehto: tottahan myös se toimisi, että vasen reuna ja alareuna olisivat edelleen erillisiä ratkaisulauseita, mutta alareunan ratkaisulause alkaisi aivan ristikon vasemmasta laidasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitin: "jotta tavoittelemasi rakenne toimisi kunnolla, vasemman reunan ja alareunan olisi oltava yhtä ja samaa ratkaisulausetta ja kulmaruudun olisi oltava linkkiruutu."

        Toinen vaihtoehto: tottahan myös se toimisi, että vasen reuna ja alareuna olisivat edelleen erillisiä ratkaisulauseita, mutta alareunan ratkaisulause alkaisi aivan ristikon vasemmasta laidasta.

        "Pihlajamäen amatöörimäisiä räpellyksiä"
        "Samanlaista amatöörimäistä räpellystä on Reijo Wirénin ristikot"
        "Ekillä on Aulus-tason sanoja"
        "Lehto on amatööri"
        "Eki on löperö"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Oli äärimmäisen loukkaabasti kirjoitettu, että ristikkoni on räpelly."

        Juuri samanlaista kielenkäyttöä sinä itsekin harrastat, vieläpä tuossa samassa kirjoituksessasi.

        "Ristikon toteus on täydellinen UTAH-layout"

        Ei se täydellinen ole. Pääkuvan vieressä olevan alueen vasemmassa yläkulmassa on tyhjä ruutu, joka täydellisessä Utah-layoutissa olisi kirjainruutu. Lisäksi ristikon vasen alakulma, johon yksi ratkaisulause päättyy ja josta toinen ratkaisulause alkaa, on kyllä rakenteeltaan niin kehno, että siitä on täydellisyys kaukana: jotta tavoittelemasi rakenne toimisi kunnolla, vasemman reunan ja alareunan olisi oltava yhtä ja samaa ratkaisulausetta ja kulmaruudun olisi oltava linkkiruutu.

        "Kaikki pääkuvista johdetut ratkaisulauseet ja yksittöinen ratkaisusana päätyvät ristikon reunoihin, mikä on esim. Ekin tavoite omissa ristikoissaan."

        Vaan alareunan ratkaisulausepa alkaa keskeltä ristikkoa. Ei sekään kuulu arvostetuimpien laatijoiden tavoitteisiin.

        "Lisäksi ristikon vasen alakulma, johon yksi ratkaisulause päättyy ja josta toinen ratkaisulause alkaa, on kyllä rakenteeltaan niin kehno, että siitä on täydellisyys kaukana"

        Olet oijeassa. Hieman eriskummallinen rajenne. Mainitse ouutteen puutelistauksessani.

        "jotta tavoittelemasi rakenne toimisi kunnolla, vasemman reunan ja alareunan olisi oltava yhtä ja samaa ratkaisulausetta ja kulmaruudun olisi oltava linkkiruutu."

        Teknisessä miellessä ei tullut täydellinen UTAH-läyout, sen myönnän. Olet teknisen toteutuksen kannalta oikeassa. Melko lähelle teknisessä mielessä UTAH-layoutia pääsin, mikä miekestäni on varsin hyvä saavutus.

        Yritin samaa Amiraalit ristikossa, mutta onnistuin siinä joissakin suhteissa huonommin. Tuli yksi kulpapatti, yksi sivupatti ja yksi kolo. Niistä huolimatta yläreunat ja vasemmat reunat ovat varsin siistejä.

        Aina pitää ainakin asettaa itselleen kunnon tavoitteet, vaikka joskus joutuu tavoitteistaan tinkimään. En ole koskaan tavannut ainuttakaan töydellustä UTAH-layoutia.

        Tarkoitin kyllä UTAH-layoutilla VISUAALISESSA mielessä SUORIA linjoja. Suorat linjat saavutin, joten TÄSSÄ suhteessa on täydellinen UTAH-layout.

        "Vaan alareunan ratkaisulausepa alkaa keskeltä ristikkoa. Ei sekään kuulu arvostetuimpien laatijoiden tavoitteisiin."

        Ei nyt liioitella. Ratkaisulause alka kahden ruudun päästä reunasta. Olet kuitenkin kritiikissösi täysin oikeassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten kun olet saanut yli 10 ristikkoa julkaistua jossain lehdessä voit tulla puhumaan muiden räpellyksistä. Siihen asti pidä suutas pienemmällä.

        Enhän minä saa missään julkaistua, joten tuo on täysin absurdi vaatimus.

        Syyt on tiedossa.

        Lehto pitää kynsin hampain kiinni reviiristään. Ja jos ei pitäisi, niin Eki viimeistään torppaa likaisiakaan keinoja välttämättä mahdollisuuteni saada julkaista ristikoitani Hesarin kuukausiliitteessä.

        Eki ei julkaisisi, vaikka ristikkoni okisi miten hyviä tahansa.

        Kolmiokirja ei kaipaa Iisakkiin uusia laatijoita, tuli vastauksena.

        IS Ristikot ei ole vastannut.

        Anun Ridtikot ei kaipaa uusia laatijoita.

        Aurifera ei vastaa.



        Onnikustannut ei julkaise niin vaikeita ristikoita kuin luon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitin: "jotta tavoittelemasi rakenne toimisi kunnolla, vasemman reunan ja alareunan olisi oltava yhtä ja samaa ratkaisulausetta ja kulmaruudun olisi oltava linkkiruutu."

        Toinen vaihtoehto: tottahan myös se toimisi, että vasen reuna ja alareuna olisivat edelleen erillisiä ratkaisulauseita, mutta alareunan ratkaisulause alkaisi aivan ristikon vasemmasta laidasta.

        Tuo olisi ehkä toteutettavissa.

        Alareuns lausetta en saa pidennettyä niin pitkäksi, että se olisi laidasta laitaan. Ja vaikka saisin, olisi liikaa työtä. Varsiinkin kun ristikkoa ole lehtiin julkaisemassa. Yritetään seuraavalla kerralla parempaa lopputulosta. Puutteen olen maininnut sivustollani.

        Toki Utah-latout oli niin lähellä, että joskus voisi yrittää saada myös laadintateknisesti eikä vain visuaalisesti täydellinen Utah-layout. Alareuna pitäisi aika lailla rakentaa uusiksi, enkä ainakaan juuri nyt ole sitä tekemässä. Saatan joskus yrittää.

        Minulla on hitusen kesken oikea yläkulma 4/2024 ristikossa. Jos kiinnostaa tulla esittämään valmistumista edesauttavia kommentteja, laittaisin ristikon Magmaan, jonne voisit tulla esittämään ideasi kulman suhteen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo olisi ehkä toteutettavissa.

        Alareuns lausetta en saa pidennettyä niin pitkäksi, että se olisi laidasta laitaan. Ja vaikka saisin, olisi liikaa työtä. Varsiinkin kun ristikkoa ole lehtiin julkaisemassa. Yritetään seuraavalla kerralla parempaa lopputulosta. Puutteen olen maininnut sivustollani.

        Toki Utah-latout oli niin lähellä, että joskus voisi yrittää saada myös laadintateknisesti eikä vain visuaalisesti täydellinen Utah-layout. Alareuna pitäisi aika lailla rakentaa uusiksi, enkä ainakaan juuri nyt ole sitä tekemässä. Saatan joskus yrittää.

        Minulla on hitusen kesken oikea yläkulma 4/2024 ristikossa. Jos kiinnostaa tulla esittämään valmistumista edesauttavia kommentteja, laittaisin ristikon Magmaan, jonne voisit tulla esittämään ideasi kulman suhteen

        Älä rakas Tapio yritä heti ensimmäisellä loikalla tehdä Suomen ennätystä. Tee ensin sata ihan perusristikkoa, jotta saat rutiinitasot kohdilleen. Sitten voit alkaa lisäämään itsellesi vaatimustasoja. Kukaan ei odota sinulta ihailemiesi ammattilaatijoiden tasoa vielä pitkään aikaan. Älä siis itsekään luo itsellesi ylisuuria paineita heti alkuun. Se nimittäin tappaa innostuksen nopeasti, koska pettymyksiä on taatusti luvassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä rakas Tapio yritä heti ensimmäisellä loikalla tehdä Suomen ennätystä. Tee ensin sata ihan perusristikkoa, jotta saat rutiinitasot kohdilleen. Sitten voit alkaa lisäämään itsellesi vaatimustasoja. Kukaan ei odota sinulta ihailemiesi ammattilaatijoiden tasoa vielä pitkään aikaan. Älä siis itsekään luo itsellesi ylisuuria paineita heti alkuun. Se nimittäin tappaa innostuksen nopeasti, koska pettymyksiä on taatusti luvassa.

        Minun on vaikea olla ottamatta maksimaalisia haasteita. Tiedän, että niistä ainakin sanasto hieman kärsii.

        Kuten toin esille, googlaamistarvetta hyväksyn IS Viikonloppu 10.-11.2.2024 Ekin Koviksn verran, vaikka en oudö niin suurta googlaustarvetta ihanteellisena.

        Pahemmin rakenne ei valmiiksi tehdyissä ristikoissa ole hankalien rakenteiden takia hirveäst kärsinyt, vaikka pieniä myönnytyksiä (alku- ja loppupiilot ja isohkot vihjealueet) olen jotunut tekemään.

        Olisi joo Suomen ennätys luoda Utah-layout ristikko, jossa kaikki hyvän ristikon edellytykset täyttyisivät. Uskon, että kaikissa suhteissa hyvän Utah-ristikon saisi Suomessa aikaan vain ja ainoastaan Teemu Pallonen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enhän minä saa missään julkaistua, joten tuo on täysin absurdi vaatimus.

        Syyt on tiedossa.

        Lehto pitää kynsin hampain kiinni reviiristään. Ja jos ei pitäisi, niin Eki viimeistään torppaa likaisiakaan keinoja välttämättä mahdollisuuteni saada julkaista ristikoitani Hesarin kuukausiliitteessä.

        Eki ei julkaisisi, vaikka ristikkoni okisi miten hyviä tahansa.

        Kolmiokirja ei kaipaa Iisakkiin uusia laatijoita, tuli vastauksena.

        IS Ristikot ei ole vastannut.

        Anun Ridtikot ei kaipaa uusia laatijoita.

        Aurifera ei vastaa.



        Onnikustannut ei julkaise niin vaikeita ristikoita kuin luon.

        Miten niin absurdi vaatimus? Jos sinä osaat laatia hyviä ristikoita, ne julkaistaan. Jos et osaa, niin voi voi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin absurdi vaatimus? Jos sinä osaat laatia hyviä ristikoita, ne julkaistaan. Jos et osaa, niin voi voi.

        Ensinnäkään tavoite ei ole laatia sataa ristikkoa. Haluan luoda sellaisia ristikoita kuin halua tiedostaen ristikoitteni heikkoudet. Ottaen huomioon ristikoiden haastavat lähtökohdat, olen onnistunut kohtuullisen hyvin. Kun ottaa haastavan lähtökihdan, tietää jo aloittaessaan, että lopputulos ei tule täysin täyttämään asetettuja tavoitteita. Mutta niihin voi päästä jatkossa.

        Laadintojsni tulee verrata harvoin ristikoita laativien henkilöiden tuotoksiin. Harvoin julkaistavia laatijoita on Punaisessa Pelikaanissa Harto Hakonen, Tuomas Holopainen, Tapio Lähteenmäki, Auri Saari, Antti Viitamäki. Heiltä ei kuvaristikoita ole yleensä kuin joka toinen kuukausi. Petri Karaksela tekee hieman useammin, sillä ristikoita on ainakin Passeli Pelikaanissa. En tiedä laatiko Petri Lehtinen myös Passeliin.
        Tähän joukkoon minua pitää rinnastaa. Joukkoon en itse tosin pääse mukaan henkilökemiasyistä.

        Kyllä laatijoiden tuotoksia kritisoivat nekin, jotka eivät ensimmästäkään ristikkoa ole laatineet. Kun tiedän jotain haasteista, osaa arvioida asioita paremmin kuin henkilö, joka ei ainuttakaan ristikkoa ole itse luonut.

        Ei kritiikki ole vain huippulaatioiden etuoikeus, jollaiseksi sen tunnut esittävän. Kyllä ristikoita laatimatonkin ymmärtää, jos ristikon tekninen rakenne on huono - se on tullut hyvin selväksi SK 9/2024 kuvaristikon kritiikisdä, joka on täysin oikeutettua. Kyllä ristikkoa laatimatonkin ymmärtää, milloin kuvittaja on sijoittanut vihjeet huonosti.. Kritiikin dissaaminen on tyypillistä joillekin Sanarisin foorumissa kirjoittavalle - taidat kuulua tähän joukkoon.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ensinnäkään tavoite ei ole laatia sataa ristikkoa. Haluan luoda sellaisia ristikoita kuin halua tiedostaen ristikoitteni heikkoudet. Ottaen huomioon ristikoiden haastavat lähtökohdat, olen onnistunut kohtuullisen hyvin. Kun ottaa haastavan lähtökihdan, tietää jo aloittaessaan, että lopputulos ei tule täysin täyttämään asetettuja tavoitteita. Mutta niihin voi päästä jatkossa.

        Laadintojsni tulee verrata harvoin ristikoita laativien henkilöiden tuotoksiin. Harvoin julkaistavia laatijoita on Punaisessa Pelikaanissa Harto Hakonen, Tuomas Holopainen, Tapio Lähteenmäki, Auri Saari, Antti Viitamäki. Heiltä ei kuvaristikoita ole yleensä kuin joka toinen kuukausi. Petri Karaksela tekee hieman useammin, sillä ristikoita on ainakin Passeli Pelikaanissa. En tiedä laatiko Petri Lehtinen myös Passeliin.
        Tähän joukkoon minua pitää rinnastaa. Joukkoon en itse tosin pääse mukaan henkilökemiasyistä.

        Kyllä laatijoiden tuotoksia kritisoivat nekin, jotka eivät ensimmästäkään ristikkoa ole laatineet. Kun tiedän jotain haasteista, osaa arvioida asioita paremmin kuin henkilö, joka ei ainuttakaan ristikkoa ole itse luonut.

        Ei kritiikki ole vain huippulaatioiden etuoikeus, jollaiseksi sen tunnut esittävän. Kyllä ristikoita laatimatonkin ymmärtää, jos ristikon tekninen rakenne on huono - se on tullut hyvin selväksi SK 9/2024 kuvaristikon kritiikisdä, joka on täysin oikeutettua. Kyllä ristikkoa laatimatonkin ymmärtää, milloin kuvittaja on sijoittanut vihjeet huonosti.. Kritiikin dissaaminen on tyypillistä joillekin Sanarisin foorumissa kirjoittavalle - taidat kuulua tähän joukkoon.

        Joo, kyllä kuulun ja ylpeästi kuulunkin. Mitäpäs siitä sanot?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, kyllä kuulun ja ylpeästi kuulunkin. Mitäpäs siitä sanot?

        Asiasta ei kannata ylpeillä. Puolustelu silloin, kun on oikeasti syytä kritiikkin, on itsensä naurettavaksi tekemistä.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Asiasta ei kannata ylpeillä. Puolustelu silloin, kun on oikeasti syytä kritiikkin, on itsensä naurettavaksi tekemistä.

        ”…on itsensä naurettavaksi tekemistä.”

        No, tuotahan sinä olet tehnyt jo melkein 10 vuotta.


    • 4/2024 on Lehdon NAISNIMIÄ-tssoisella ratkaisusanalla tavallaan valmis ja voisi sanaston puolesta kelvata Hesariin, muttei mihinkään muuhun lehteen Suomessa. Parempaa kuin Aulis-tasoa pitäisi saada kulmaan. Ehdotuksia olisi hyvä saada. En millään Aulis-tasolle kehtaisi ristikkoani jättää. Tukisi varsin nolo tunne ja häpeäisin liikaa yläkulmaa.

      • Anonyymi

        Sain sanastollisesti kulman ihan ok, mutta laadintateknisesti kulma ei ole sitten kovin hyvä alkupiilon vuoksi. Parempi asia kaiketi on ok ratkaisusanat ja pienet tekniset heikkoudet kuin päinvastoin. Kiska kyse on vanhan ristikon lämmittelystä, ei siihen kannattane enempää aikaa käyttää. Puutelista on sivullani.

        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/omat-ristikot/#post-31801

        Ensikuun vanhan ristikon lämmittelyä saa etukäteiskatseluna.
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/wp-content/uploads/ristikot/vimmat-hs.jpg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sain sanastollisesti kulman ihan ok, mutta laadintateknisesti kulma ei ole sitten kovin hyvä alkupiilon vuoksi. Parempi asia kaiketi on ok ratkaisusanat ja pienet tekniset heikkoudet kuin päinvastoin. Kiska kyse on vanhan ristikon lämmittelystä, ei siihen kannattane enempää aikaa käyttää. Puutelista on sivullani.

        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/omat-ristikot/#post-31801

        Ensikuun vanhan ristikon lämmittelyä saa etukäteiskatseluna.
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/wp-content/uploads/ristikot/vimmat-hs.jpg

        Pikku virhe jäi filisofin sukya po. filosofi. Uusitussa versiossa ei tule monikkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikku virhe jäi filisofin sukya po. filosofi. Uusitussa versiossa ei tule monikkoa.

        Korjadi palvelimelle löhetetyllä uudella kuvalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjadi palvelimelle löhetetyllä uudella kuvalla.

        Kävib ensi gakal,


    • Anonyymi

      Oletko jo korjannut optikkoliikkeen?

      • En huomannut sitä


      • Näistä voisi kertoa vihjeet tarkentaen. Korjasin oikean ylänurkan kun huomasin siinä virheen.

        Laitoin ensi kuukauden ristikon esille. Jos siinä on jokin virhe voi kertoa ennen kuin tulee viralliseen julkaisuun.


      • "Jos et löydä muuta korjattavaa, niin mene optikkoliikkeeseen (!)."

        En tajunnut vinkiksi virhekohdasta. Selvisin kahdeksan vihjeen ja ratkaisusanan vaihtamisella. Costa Ricaa on vähän aulismainen vihje.



      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kataja ei ole Riia.

        Mutta kun Huuhaa aidosti kokee Katajan olevan juuri Riia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kataja ei ole Riia.

        Pyysin yhdeltä nettitutulta tarkistusta myös. Sain häneltä saman huomautuksen. Olin laittanut nimen ulkomuistista. Faktan tarkistus jäi siinä tekemättä. Korjasin vihjeitysvirheen (onneksi virhe oli vain vihjeessä, sillä ratkaisusana sinänsä on ihan OK).
        Sen ristikon nyt sitten pitäisi olla ok. Teknisistä puutteistaan huolimatta sitä ei kannata enää lähteä muuttamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyysin yhdeltä nettitutulta tarkistusta myös. Sain häneltä saman huomautuksen. Olin laittanut nimen ulkomuistista. Faktan tarkistus jäi siinä tekemättä. Korjasin vihjeitysvirheen (onneksi virhe oli vain vihjeessä, sillä ratkaisusana sinänsä on ihan OK).
        Sen ristikon nyt sitten pitäisi olla ok. Teknisistä puutteistaan huolimatta sitä ei kannata enää lähteä muuttamaan.

        Olet kova pyytämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet kova pyytämään.

        Tokihan Keisari on piällysmiesten piällysmies.


    • Kiitos irheilmoituksista, mutta toivon, että kerrotaan tädmällisesti, missä on virhe.

      • Anonyymi

        Toivomisesta puheen ollen: Moni toivoo, että kirjoittelisit tänne huomattavasti hillitymmin. Luuletko, että kukaan sellainen ristikkojulkaisija, joka on tietoinen nettihistoriastasi, haluaa ryhtyä julkaisemaan ristikkojasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivomisesta puheen ollen: Moni toivoo, että kirjoittelisit tänne huomattavasti hillitymmin. Luuletko, että kukaan sellainen ristikkojulkaisija, joka on tietoinen nettihistoriastasi, haluaa ryhtyä julkaisemaan ristikkojasi?

        Minylla on oikeus kirjoittaa tönne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minylla on oikeus kirjoittaa tönne.

        Lopettakaa kinastelu ja keskittykää asiaan. Toiset ratkoo, toiset laatii tai mikä ikinä mieltäsi piristääkään.
        Kiitos!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minylla on oikeus kirjoittaa tönne.

        2024-03-08 07:26:22 oli matkijalta. Ihan vaan muistutuksesi, että ei kaikki, mitä joku luulee kirjoittamakseni, ole minun kirjoittamaani. Liikkeellä on taitava huijari.

        Ymmärrän nettihistorian merkitystä, mutta minulla katson olisi ollut annettavaa Hesarille. Ensikuunkin ristikon idea on erittäin hyvä ja voin syystä kehua siitä itseäni ja olla ideasta reilusti ylpeä. Se olisi ideansa puolesta ilman muuta ansainnut paikkansa julkaista jossakin lehdessä. Toteutus jäi aavistuksen vajaaksi. Koska sen julkaisen vain sivuillani, en oikeaa yläkulmaa yrittänyt luoda paremmaksi kuin mitä se on. Se jäi hieman matalaksi. Halusin säilyttää siinä olevat sanat ja ne sopi vain vähän vajaaseen korkeuteen.

        Oli hyvä, että joku nosti sääntö no. 9. Olin ensimmäisessä "ristikossani" rikkonut sääntöä jopa kaksi kertaa. Ristikossa oli paljon alkupiiloja sekä yksi erittäin heikosti muuhun ristikkoon liittyvä pieni alue (tein "pihlajamäet"). Se oli niin surkea räpellys, että hävitin koko ristikon. Se oli uusimiskelvoton kahden väärin toteutetun linkkinuolen vuoksi. Idea jäi myös yhden ratkaisulauseen verran vajaaksi. HS-formaatille saa mahtumaan sen puuttuvan ratkaisulauseen. Idea ekassa "ristikossa" on niin hyvä, että luon ristikon kokonaan uusiksi.

        Uudistin pääkuvan. Teetätin DALL-E 3:lla uuden taustan, jota editoin ja johon lisäsin kaksi omaa lintupiirrosta. Pääkuva on siten osittain tekoälyn luoma, mutta kokonaisuus on enemmän minun kuin tekoälyn aikaansaannos. Tekoälyä voi siis hyödyntää myös tekemään vain osan piirrosta.

        Editoin myös pankkiasiointiristikossa pääkuvaa ja sen oikealla puolella olevaa kahta kuvaa. Pieniä tarpeettomia kuvan kohtia poistan. En siis aina muutenkaan ihan sellaisinaan käytä tekoälyn luomia kuvia. DALL-E 3:sta tuli kuitenkin pysyvä pääkuvittaja ristikoihini.

        PS. Tämän tekstin oikoluetin Oikofixillä (sanaa "oikoluetin" se ei tuntenut, mutta mielestäni oikoluvun teetättämistä voi niin ilmaista).


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        2024-03-08 07:26:22 oli matkijalta. Ihan vaan muistutuksesi, että ei kaikki, mitä joku luulee kirjoittamakseni, ole minun kirjoittamaani. Liikkeellä on taitava huijari.

        Ymmärrän nettihistorian merkitystä, mutta minulla katson olisi ollut annettavaa Hesarille. Ensikuunkin ristikon idea on erittäin hyvä ja voin syystä kehua siitä itseäni ja olla ideasta reilusti ylpeä. Se olisi ideansa puolesta ilman muuta ansainnut paikkansa julkaista jossakin lehdessä. Toteutus jäi aavistuksen vajaaksi. Koska sen julkaisen vain sivuillani, en oikeaa yläkulmaa yrittänyt luoda paremmaksi kuin mitä se on. Se jäi hieman matalaksi. Halusin säilyttää siinä olevat sanat ja ne sopi vain vähän vajaaseen korkeuteen.

        Oli hyvä, että joku nosti sääntö no. 9. Olin ensimmäisessä "ristikossani" rikkonut sääntöä jopa kaksi kertaa. Ristikossa oli paljon alkupiiloja sekä yksi erittäin heikosti muuhun ristikkoon liittyvä pieni alue (tein "pihlajamäet"). Se oli niin surkea räpellys, että hävitin koko ristikon. Se oli uusimiskelvoton kahden väärin toteutetun linkkinuolen vuoksi. Idea jäi myös yhden ratkaisulauseen verran vajaaksi. HS-formaatille saa mahtumaan sen puuttuvan ratkaisulauseen. Idea ekassa "ristikossa" on niin hyvä, että luon ristikon kokonaan uusiksi.

        Uudistin pääkuvan. Teetätin DALL-E 3:lla uuden taustan, jota editoin ja johon lisäsin kaksi omaa lintupiirrosta. Pääkuva on siten osittain tekoälyn luoma, mutta kokonaisuus on enemmän minun kuin tekoälyn aikaansaannos. Tekoälyä voi siis hyödyntää myös tekemään vain osan piirrosta.

        Editoin myös pankkiasiointiristikossa pääkuvaa ja sen oikealla puolella olevaa kahta kuvaa. Pieniä tarpeettomia kuvan kohtia poistan. En siis aina muutenkaan ihan sellaisinaan käytä tekoälyn luomia kuvia. DALL-E 3:sta tuli kuitenkin pysyvä pääkuvittaja ristikoihini.

        PS. Tämän tekstin oikoluetin Oikofixillä (sanaa "oikoluetin" se ei tuntenut, mutta mielestäni oikoluvun teetättämistä voi niin ilmaista).

        Hieno kirjoitus siinä mielessä, että vain yksi käsittämätön lause ja vain yhtä laatijaa morkattu.



      • Anonyymi kirjoitti:

        Hieno kirjoitus siinä mielessä, että vain yksi käsittämätön lause ja vain yhtä laatijaa morkattu.

        Mitä et ymmärtänyt, voin selventää.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Mitä et ymmärtänyt, voin selventää.

        Tämä lause ei jäänyt Oikofixin haaviin:

        Ymmärrän nettihistorian merkitystä, mutta minulla katson olisi ollut annettavaa Hesarille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä lause ei jäänyt Oikofixin haaviin:

        Ymmärrän nettihistorian merkitystä, mutta minulla katson olisi ollut annettavaa Hesarille.

        Laureen rakennevioissa se ei auta. Alla oikein ilmaistuna:

        "Ymmärrän nettihistorian merkitystä, mutta katson, että minulla olisi ollut annettavaa Hesarille."


    • Ensi kuussa joku voisi kokeeksi laittaa säikeen"Tapio Huuhaan kuukauden ristikot"
      Niitä on nyt valmiina kolmelle kuukaudelle ja yhden otin työn alle. Voisi mainita olemassa olevien lisäksi, että ainakin muutama on tulossa.

      Saa kertoa jos haluaa, miksi ristikot on HS-formaatilla.

      • Lähimmät nettitutut eivät halua laittaa säiettä Ekin foorumiin. Ainakin yksi tiedostaa sen, että jos laittaisi Ekin foorumiin minuun liittyvän säikeen, joutuisi Ekin "mustalle listalle" eli Ekin tarkkailun alle ja jopa kirjoittamiskieltouhan alaiseksi.. Omalle mustalle listalleen nettituttuni voisi laittaa myös Jaska, iso S , Jukkis ja moni muu Ekin "henkivartiokaartin" jäsen. Harmia tulisi joka tapauksessa "sylttytehtaan" tuotosten maininta.

        Joku joka ei kuulu Ekin eikä oman foorumini lähipiiriin, voisi kokeilla laittaa VPN:ää käyttäen ja aivan uudella nimimerkillä säikeen esille ensikuun alussa.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Lähimmät nettitutut eivät halua laittaa säiettä Ekin foorumiin. Ainakin yksi tiedostaa sen, että jos laittaisi Ekin foorumiin minuun liittyvän säikeen, joutuisi Ekin "mustalle listalle" eli Ekin tarkkailun alle ja jopa kirjoittamiskieltouhan alaiseksi.. Omalle mustalle listalleen nettituttuni voisi laittaa myös Jaska, iso S , Jukkis ja moni muu Ekin "henkivartiokaartin" jäsen. Harmia tulisi joka tapauksessa "sylttytehtaan" tuotosten maininta.

        Joku joka ei kuulu Ekin eikä oman foorumini lähipiiriin, voisi kokeilla laittaa VPN:ää käyttäen ja aivan uudella nimimerkillä säikeen esille ensikuun alussa.

        Heidi Hullu yritti jo pari päivää sitten. Aloitus poistettiin mitä pikimmiten. Olet tehnyt ikimuistoisen vaikutuksen Ekiin. Saattavat jopa vähän inhota sinua siellä. Saavutus sekin.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Lähimmät nettitutut eivät halua laittaa säiettä Ekin foorumiin. Ainakin yksi tiedostaa sen, että jos laittaisi Ekin foorumiin minuun liittyvän säikeen, joutuisi Ekin "mustalle listalle" eli Ekin tarkkailun alle ja jopa kirjoittamiskieltouhan alaiseksi.. Omalle mustalle listalleen nettituttuni voisi laittaa myös Jaska, iso S , Jukkis ja moni muu Ekin "henkivartiokaartin" jäsen. Harmia tulisi joka tapauksessa "sylttytehtaan" tuotosten maininta.

        Joku joka ei kuulu Ekin eikä oman foorumini lähipiiriin, voisi kokeilla laittaa VPN:ää käyttäen ja aivan uudella nimimerkillä säikeen esille ensikuun alussa.

        En siis kehota ketään pilaamaan mainettaan, vaikka joku Ekin foorumin vakiokävijä laittaisi säikee. Sen verran kehottaisin rikkomaan Ekin sääntöjä, ettei käytä normaalia nimimerkkiään ja käyttää VPN:ää. Eki tai Niko tarkkailee ip-osoitteita ja Ekin foorumissa huomaataan kyllä, jos joku vakiokävijä on vaihtanut nimimerkkiä, mikäli vakiokäviä ei käytä VPN:ää oman ip-osoitteensa salaamiseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Heidi Hullu yritti jo pari päivää sitten. Aloitus poistettiin mitä pikimmiten. Olet tehnyt ikimuistoisen vaikutuksen Ekiin. Saattavat jopa vähän inhota sinua siellä. Saavutus sekin.

        Heidi-Hullu on nimerkkinä sellainen, että se kuuluu Ekin mustalle listalle. Eki poistelee/poistattaa kaikki muutkin em. nimerkin kommentit. Toki jos olisi ollut tavanomainen asiallinen nimimerkki, olisi todennäköisesti käynyt samoin.

        Voisin itsekin kokeilla ennen käyttämättä olevalla nimimerkillä ja ip-osoitteella, jota ei ole ennen käytetty. Nikolla saattaa kuitenkin olla lista tunnetuista VPN-osoitteista ja VPN:n käyttö oman ip-osoitteen salaamiseen saattaa Nikolla aiheuttaa "Hälytys, hälytys - vaara uhkaa sylttytehtaalta!" -reaktion.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        En siis kehota ketään pilaamaan mainettaan, vaikka joku Ekin foorumin vakiokävijä laittaisi säikee. Sen verran kehottaisin rikkomaan Ekin sääntöjä, ettei käytä normaalia nimimerkkiään ja käyttää VPN:ää. Eki tai Niko tarkkailee ip-osoitteita ja Ekin foorumissa huomaataan kyllä, jos joku vakiokävijä on vaihtanut nimimerkkiä, mikäli vakiokäviä ei käytä VPN:ää oman ip-osoitteensa salaamiseen.

        Eikö sua Huuhaa yhtään harmita että et pystynyt käyttäytymään siellä? Voisit kirjoittaa melkein mistä aiheista huvittais. Tää nykytouhu taas sais hävettää sua. Syystä sait fudut ja vehkeilet kaikkea, käytät hyväkses ihmisiä ja paljastelet juonesi ihan julkisesti. Lisäksi haukut suunnilleen kaikki ja muodostat mielessäsi henkivartiokaarteja ja ilkeämielisiä torppaamisias. Ootko sä kenties vainoharhainen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sua Huuhaa yhtään harmita että et pystynyt käyttäytymään siellä? Voisit kirjoittaa melkein mistä aiheista huvittais. Tää nykytouhu taas sais hävettää sua. Syystä sait fudut ja vehkeilet kaikkea, käytät hyväkses ihmisiä ja paljastelet juonesi ihan julkisesti. Lisäksi haukut suunnilleen kaikki ja muodostat mielessäsi henkivartiokaarteja ja ilkeämielisiä torppaamisias. Ootko sä kenties vainoharhainen?

        En oke vainohatainen. Osaan kyllö laatia ristykoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heidi Hullu yritti jo pari päivää sitten. Aloitus poistettiin mitä pikimmiten. Olet tehnyt ikimuistoisen vaikutuksen Ekiin. Saattavat jopa vähän inhota sinua siellä. Saavutus sekin.

        Hyvin monet Sanaris-foorumin kirjoittajat toivovat, että sinä Huuhaa ja sinun agendasi pysyisitte poissa sieltä, koska käytöksesi siellä on ollut ala-arvoista. Sinun on turha yrittää leimata heitä "Ekin henkivartiokaartiksi". Tämä leimausyritys on vain yksi uusi esimerkki ala-arvoisesta käytöksestäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin monet Sanaris-foorumin kirjoittajat toivovat, että sinä Huuhaa ja sinun agendasi pysyisitte poissa sieltä, koska käytöksesi siellä on ollut ala-arvoista. Sinun on turha yrittää leimata heitä "Ekin henkivartiokaartiksi". Tämä leimausyritys on vain yksi uusi esimerkki ala-arvoisesta käytöksestäsi.

        Olipa hyvin sanottu. Tapio on tosiaan suljettu lopullisesti sisäpiirin ulkopuolelle. Kyllä häntä pitkään siedettiinkin. Jatkuvaa jankkausta, valitusta ja omien tekemisien selostusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa hyvin sanottu. Tapio on tosiaan suljettu lopullisesti sisäpiirin ulkopuolelle. Kyllä häntä pitkään siedettiinkin. Jatkuvaa jankkausta, valitusta ja omien tekemisien selostusta.

        Oli myls asiallista kritiikkiä, mitä ei siedetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin monet Sanaris-foorumin kirjoittajat toivovat, että sinä Huuhaa ja sinun agendasi pysyisitte poissa sieltä, koska käytöksesi siellä on ollut ala-arvoista. Sinun on turha yrittää leimata heitä "Ekin henkivartiokaartiksi". Tämä leimausyritys on vain yksi uusi esimerkki ala-arvoisesta käytöksestäsi.

        Minulla on erittäin hyviä agendoja, joita kannattaisi sielläkin tuoda esille. Eki apuu itesään jalkaan monissa asioissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin monet Sanaris-foorumin kirjoittajat toivovat, että sinä Huuhaa ja sinun agendasi pysyisitte poissa sieltä, koska käytöksesi siellä on ollut ala-arvoista. Sinun on turha yrittää leimata heitä "Ekin henkivartiokaartiksi". Tämä leimausyritys on vain yksi uusi esimerkki ala-arvoisesta käytöksestäsi.

        Eiköm"henkivar'tiokaarti" ole aktiivinen torppaaja ja Ekin tukiryhmä. Siitähän on kyse. Ei mistäön vainoharhaisuudesta tai leimaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli myls asiallista kritiikkiä, mitä ei siedetty.

        Jos käyttäytyy ala-arvoisesti, niin käyttäytyy ala-arvoisesti. Se on silloin yks hailee, onko siellä asiattoman jankkauksen ja muun häiriköinnin seassa kenties ripaus asiallistakin kritiikkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on erittäin hyviä agendoja, joita kannattaisi sielläkin tuoda esille. Eki apuu itesään jalkaan monissa asioissa.

        Tuo on puhdasta fantasiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköm"henkivar'tiokaarti" ole aktiivinen torppaaja ja Ekin tukiryhmä. Siitähän on kyse. Ei mistäön vainoharhaisuudesta tai leimaamista.

        Jos joku ajattelee noin, niin se on häiriintyneen mielen tuotosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos käyttäytyy ala-arvoisesti, niin käyttäytyy ala-arvoisesti. Se on silloin yks hailee, onko siellä asiattoman jankkauksen ja muun häiriköinnin seassa kenties ripaus asiallistakin kritiikkiä.

        En Piken laiila pyrkinyt asiattomuuksiin. Jukkis akoi hyvin usei jankkauskaveriksi, mikä lisäsi jjannkausten määrää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos joku ajattelee noin, niin se on häiriintyneen mielen tuotosta.

        Ei ole perusteeton ajatus ydinjoukosta ja sitten muista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole perusteeton ajatus ydinjoukosta ja sitten muista.

        Tarkoitettiin varmaan sinua Tapio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on puhdasta fantasiaa.

        Magmasta olisi suuri apu Sanarisin laatijoille, kuvittajille ja tarkistajille keskinäiseen kommunikaatioon.

        Teemu P. ei itse kuvita ristikoitaan. Oletetaan, että Teemu P. laittaisi ristikkonsa Magmaan ja lähettäisi tiedon ristikosta kuvittajalle ja tarkistajalle. He voisivat tarkastella rustikkoa Magmassa tai ottaa siitä itselleen kopion tulostettavaksi. Jos kuvittajalla tai tarkistajalla on kysyttävää tai huomautettavaa, he voisivat laittaa kommentteja, joista Teemu P. saisi välittömästi tiedon asiasta s-postiinsa. Hän voisi tehdä tarvittavat muutokset ja laittaa uuden version Magmaan itselleen sopivana ajankohtana. Magma tarjoaa kolmikolle yhteisen alustan eikä muutoksista tarvitsisi erikseen lähettää s-postia tarkastajalle ja kuvittajalle. Korjauksen tekemisestä Teemu P:n pitäisi kyllä ilmoittaa tarkastajalle ja kuvittajalle, sillä he eivät automaattisesti muutoksista saa tietää. Mielestäni Magma auttaisi homman pysymisesdä kasassa. Tosin tarkistajan ja kuvittajan pitäisi tarkasti pitää kirjaa keneltä laatijalta on tullut mitäkin.

        Ihan kimpparatkontasn olisi samat edut. Mutta asiasta ei voi tiedottaa.

        Moni muukin asia olisi käsittelyn arvoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Magmasta olisi suuri apu Sanarisin laatijoille, kuvittajille ja tarkistajille keskinäiseen kommunikaatioon.

        Teemu P. ei itse kuvita ristikoitaan. Oletetaan, että Teemu P. laittaisi ristikkonsa Magmaan ja lähettäisi tiedon ristikosta kuvittajalle ja tarkistajalle. He voisivat tarkastella rustikkoa Magmassa tai ottaa siitä itselleen kopion tulostettavaksi. Jos kuvittajalla tai tarkistajalla on kysyttävää tai huomautettavaa, he voisivat laittaa kommentteja, joista Teemu P. saisi välittömästi tiedon asiasta s-postiinsa. Hän voisi tehdä tarvittavat muutokset ja laittaa uuden version Magmaan itselleen sopivana ajankohtana. Magma tarjoaa kolmikolle yhteisen alustan eikä muutoksista tarvitsisi erikseen lähettää s-postia tarkastajalle ja kuvittajalle. Korjauksen tekemisestä Teemu P:n pitäisi kyllä ilmoittaa tarkastajalle ja kuvittajalle, sillä he eivät automaattisesti muutoksista saa tietää. Mielestäni Magma auttaisi homman pysymisesdä kasassa. Tosin tarkistajan ja kuvittajan pitäisi tarkasti pitää kirjaa keneltä laatijalta on tullut mitäkin.

        Ihan kimpparatkontasn olisi samat edut. Mutta asiasta ei voi tiedottaa.

        Moni muukin asia olisi käsittelyn arvoinen.

        Ja jos Teemu huomaidi, että tatkastaja katsoo ristikkoa samaan aikaa, hän voisi soittaa ohjelmalla tarkastajalle saman tien. Yhtä lailla jos tarkastaja huomaisi Teemun olevan paikalla, hän voisi soittaa saman tien soittaa Teemulle ohjelmalla. Ohjelmasta näkee, ketkä ovat ristikon nähneet, sillä kävijät näkyvät kuvalistassa. Ohjelma antaa siis automaattisen kuittauksen ristikon näkemisestä kun ohjelman avaa.
        Teemu siis saisi tiedon, että kuvittaja ja tarkastaja ovat nähneet ristikon ilman, että sen paremmin kuvittaja kuin tarkastajakaan ovat mitään kommenttia laittaneet tai muulla tavalla asiasta ilmoittaneet. Tämäntapaiseen toimintaan ohjelma on nimen omaisesti suunniteltu.


    • Anonyymi

      Ristikouden vihjeiden sijoittelu on muussa maissa paljon säntillisempää kuin Suomessa. Ilmaisristikko on suunniteltu muiden maiden täsmällisten toimintatapojen mukaan. Jokaiselle vihjeelle on oma tila paitsi jos samasta ruudusta menee vihje kahteen suuntaan. Vihjeitä ei voi laittaa huolimattomasti toisen vihjeen alueelle. Vähän liiankin säntillistä asettelua se saattaa vastia, mikä suomalaista noin suuri piirtein ja vähän sinne päin -sijoitteluun tottuneille voisi olla vaikea hyväksyä.

      Suomessa hyväksytty vierekkäisten pystyyn menevien ratkaisusanojen vihjeiden pinoaminen ei Ilmaisristikoiden ohjelmassa ole se tapa, mitä tulisi käyttää. Vihjeet tulisi sijoittaa omille alueilleen ja vihjeet tulisi jakaa useille riveille omaan alueesensa eikä pinota yhteisellä alueella. Yhdistämällä vihjealueita pinoaminenkin ehkä on mahdollista.

      Ohjelmaa pitäisi harkita siksi, että ibisPaintX ei salli pienentää riittävästi riviväliä eikä vihjeruutuin sovi useinkaan riittävästi tekstiä.

      • Anonyymi

        Mistä tiedät, että Teemu ja piirtäjät eivät keskustele Magmassa? Sinä oletat kaikkea, vaikka olet täysin ulkopuolinen. Olet ollut ulkona jo vuosia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät, että Teemu ja piirtäjät eivät keskustele Magmassa? Sinä oletat kaikkea, vaikka olet täysin ulkopuolinen. Olet ollut ulkona jo vuosia.

        Mutta kun minä… Magms ja ibisPaintX kekdinyt olen. Minulla in Suimen psras kokemus näistö ohjelmista. Voin vain js sinosdtaan suttaa Ekiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun minä… Magms ja ibisPaintX kekdinyt olen. Minulla in Suimen psras kokemus näistö ohjelmista. Voin vain js sinosdtaan suttaa Ekiä.

        Tuo on matkijalta - hän teki vielä enemmän kirjoitusvirheitä tekstiin kuin minä teen.

        Kyllähän Eki ja Teemu toki tuetävät Magman mahdollisuudet keskinäisessä yhteydenpidossa. Olen Sanarista siinä yrittänyt neuvoakin, sillä minulla on asiadta kokemusta.' ja tiedän, miten ohjelmaa on miellyttävin käyttää.

        Magman käyttöön on aina köyttöönottokynnys, jota minä olen pyrkinyt omilla opadtuksillani madaltamaan. Mutta Eki pantaa opadtusta kaikilta muilta kuin omilta työntekijölltään. Sivuillaan hän ei anna tiedottaa opastuksesta, koska opastus tulee "sylttytehtaalta". Tämö ei ole rakentavaa toimintaa.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Tuo on matkijalta - hän teki vielä enemmän kirjoitusvirheitä tekstiin kuin minä teen.

        Kyllähän Eki ja Teemu toki tuetävät Magman mahdollisuudet keskinäisessä yhteydenpidossa. Olen Sanarista siinä yrittänyt neuvoakin, sillä minulla on asiadta kokemusta.' ja tiedän, miten ohjelmaa on miellyttävin käyttää.

        Magman käyttöön on aina köyttöönottokynnys, jota minä olen pyrkinyt omilla opadtuksillani madaltamaan. Mutta Eki pantaa opadtusta kaikilta muilta kuin omilta työntekijölltään. Sivuillaan hän ei anna tiedottaa opastuksesta, koska opastus tulee "sylttytehtaalta". Tämö ei ole rakentavaa toimintaa.

        Voi sitä röhönaurua ristikkoammattilaisilta, jos tälle sivustolle jostain syystä eksyvät.
        Yksi muutaman kömpelön tekeleen tehnyt opastaa satoja, jo vuosia ristikoita yhdessä tehneitä ammattilaisia, miten olisi parasta kommunikoida. Ihan kuin näillä ei olisi jotain sujuvaa ja helppoa systeemiä, vaan kirjekyyhkyillä hoitaisivat asiansa.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Tuo on matkijalta - hän teki vielä enemmän kirjoitusvirheitä tekstiin kuin minä teen.

        Kyllähän Eki ja Teemu toki tuetävät Magman mahdollisuudet keskinäisessä yhteydenpidossa. Olen Sanarista siinä yrittänyt neuvoakin, sillä minulla on asiadta kokemusta.' ja tiedän, miten ohjelmaa on miellyttävin käyttää.

        Magman käyttöön on aina köyttöönottokynnys, jota minä olen pyrkinyt omilla opadtuksillani madaltamaan. Mutta Eki pantaa opadtusta kaikilta muilta kuin omilta työntekijölltään. Sivuillaan hän ei anna tiedottaa opastuksesta, koska opastus tulee "sylttytehtaalta". Tämö ei ole rakentavaa toimintaa.

        Kyllä sinä Huuhaa olet viimeinen henkilö vaatimaan toisilta "rakentavaa toimintaa", kun oma toimintasi on niin repivää kuin olla ja voi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi sitä röhönaurua ristikkoammattilaisilta, jos tälle sivustolle jostain syystä eksyvät.
        Yksi muutaman kömpelön tekeleen tehnyt opastaa satoja, jo vuosia ristikoita yhdessä tehneitä ammattilaisia, miten olisi parasta kommunikoida. Ihan kuin näillä ei olisi jotain sujuvaa ja helppoa systeemiä, vaan kirjekyyhkyillä hoitaisivat asiansa.

        Jos aikoo kommunikoida, paras tapa on nähdä ristikko. Laatija, kuvittaja tarkastaja ja koeratkojat voiva yhtä aikaa nähdä saman ristikon ja puhua siitä kuin olisivat kokoontuneet samaan tilaan. Virtuaalitila on sitäpaitsi siinä paremoi, että jokainen näkee AINA SAMAN VERSION. Niin ei ole, jos ollaan fyysisesti pöydän ääressä, mikäli ristikkoon tehdään vähäinenkin muutos.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Jos aikoo kommunikoida, paras tapa on nähdä ristikko. Laatija, kuvittaja tarkastaja ja koeratkojat voiva yhtä aikaa nähdä saman ristikon ja puhua siitä kuin olisivat kokoontuneet samaan tilaan. Virtuaalitila on sitäpaitsi siinä paremoi, että jokainen näkee AINA SAMAN VERSION. Niin ei ole, jos ollaan fyysisesti pöydän ääressä, mikäli ristikkoon tehdään vähäinenkin muutos.

        Voibolla, että Teams hoitaa suurin piirtein saman asian. Magnan etu, että muutokset voi tehdä VÄLITTÖMÄSTI luonnokseen.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Jos aikoo kommunikoida, paras tapa on nähdä ristikko. Laatija, kuvittaja tarkastaja ja koeratkojat voiva yhtä aikaa nähdä saman ristikon ja puhua siitä kuin olisivat kokoontuneet samaan tilaan. Virtuaalitila on sitäpaitsi siinä paremoi, että jokainen näkee AINA SAMAN VERSION. Niin ei ole, jos ollaan fyysisesti pöydän ääressä, mikäli ristikkoon tehdään vähäinenkin muutos.

        Mistä tiedät ettei heillä ole jo välineitä hoitaa asiaa. Sinä olet räpeltäen löytänyt jotain maksuttomia amatööriohjelmia ja luulet olevasi asiantuntija.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät ettei heillä ole jo välineitä hoitaa asiaa. Sinä olet räpeltäen löytänyt jotain maksuttomia amatööriohjelmia ja luulet olevasi asiantuntija.

        "maksuttomia amatööriohjelmia"

        Väitteesi ei pidä paikkaansa. Magma on ammattilaisille suunnuteltu ohjelma, josta on rajoitetuin ominaisuuksin tarjolla ilmainen versio. Ohjelma kn suunniteltu myös koulutustapahtumiin.

        ibisPaintX on yksi parhaimmista piirrosohjelmista, mitä Androidille on tarjota. Siitä on mainoksellinen ja rajoitetuin ominaiduuksin tarjolla ilmaisversio.

        Siitä on myös IOS- ja Windows-versiot. Olen valinnut ohjelman siksi, että se soveltuu hyvin sekä piirtämiseen että ristikoiden ratkontaan. Se on siten monikäyttöisempi kuin esim. Sketchbook. Ristikouden laatimiseen se ei ole optimaalinen puutteellisen tekstityökalun takia.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Voibolla, että Teams hoitaa suurin piirtein saman asian. Magnan etu, että muutokset voi tehdä VÄLITTÖMÄSTI luonnokseen.

        Jos olet Teamsidsa, sinun pitää näyttää erikseen tekrmisesi. Magmassa idea on se, että tyhdessä tekeminen on koko ajan esillä ja jokainen tiimin jäsen voi jokaista muutosta välittömästi kommentoida. Olennaista on vain se, että laatija tai ehkä joku muukin toimii vastuuhenkilönä, joka tee ehdotetut muutokset. Jos ei tee niitä suoraan ristikkoon, voi lähettää uuden cersion niin nopeasti kuin mahdollista kaikkien nähtävillä. Juuri se ristikon kokoaikainen näkyminen os se idea - ei toisten naamojen katselu!


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Jos aikoo kommunikoida, paras tapa on nähdä ristikko. Laatija, kuvittaja tarkastaja ja koeratkojat voiva yhtä aikaa nähdä saman ristikon ja puhua siitä kuin olisivat kokoontuneet samaan tilaan. Virtuaalitila on sitäpaitsi siinä paremoi, että jokainen näkee AINA SAMAN VERSION. Niin ei ole, jos ollaan fyysisesti pöydän ääressä, mikäli ristikkoon tehdään vähäinenkin muutos.

        Tapio-Huuhaa, oletko tässä asiassa jonkinlainen kokemusasiantuntija? Kuinka laaja kokemus sinulla on ryhmätyömuotoisesta ristikkotuotantoprosessista?

        Vai oletko tässä asiassa ehkä muunlainen asiantuntija? Samanlainen kuin nämä hyvinvointialueiden konsultit, joiden agendana on ennen kaikkea siirtyminen etävastaanottoihin ja menetelmänä lääkärien ja hoitajien säröttäminen eli henkinen horjuttaminen?


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Jos olet Teamsidsa, sinun pitää näyttää erikseen tekrmisesi. Magmassa idea on se, että tyhdessä tekeminen on koko ajan esillä ja jokainen tiimin jäsen voi jokaista muutosta välittömästi kommentoida. Olennaista on vain se, että laatija tai ehkä joku muukin toimii vastuuhenkilönä, joka tee ehdotetut muutokset. Jos ei tee niitä suoraan ristikkoon, voi lähettää uuden cersion niin nopeasti kuin mahdollista kaikkien nähtävillä. Juuri se ristikon kokoaikainen näkyminen os se idea - ei toisten naamojen katselu!

        Ammattilaiset käyttävät yleensä ammattilaisten työkaluja. Ja ovat niistä myös valmiita maksamaan. Tuskinpa ammattilaistimpurikaan käyttää jotain ilmaista muropaketista saatua muovivasaraa, vaikka silläkin ehkä jotain voi naputtaa.
        Emmehän me tiedä millä systeemillä nuo ristikkomaakarit hommansa hoitavat. Tiedä vaikka heillä olisi ihan oma tarkoitukseen räätälöity ja maksettu ohjelmansa. Varmasti kuitenkin jokin toimiva, varma ja helppo systeemi on vuosien varrella kehittynyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ammattilaiset käyttävät yleensä ammattilaisten työkaluja. Ja ovat niistä myös valmiita maksamaan. Tuskinpa ammattilaistimpurikaan käyttää jotain ilmaista muropaketista saatua muovivasaraa, vaikka silläkin ehkä jotain voi naputtaa.
        Emmehän me tiedä millä systeemillä nuo ristikkomaakarit hommansa hoitavat. Tiedä vaikka heillä olisi ihan oma tarkoitukseen räätälöity ja maksettu ohjelmansa. Varmasti kuitenkin jokin toimiva, varma ja helppo systeemi on vuosien varrella kehittynyt.

        Magma on ammattilaisillekin. Hyväksi todettu ristikoiden käsittelyyn porukalla. Siinä keskityy olennaisern. Videointikin on lisämaksusta tarjolla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tapio-Huuhaa, oletko tässä asiassa jonkinlainen kokemusasiantuntija? Kuinka laaja kokemus sinulla on ryhmätyömuotoisesta ristikkotuotantoprosessista?

        Vai oletko tässä asiassa ehkä muunlainen asiantuntija? Samanlainen kuin nämä hyvinvointialueiden konsultit, joiden agendana on ennen kaikkea siirtyminen etävastaanottoihin ja menetelmänä lääkärien ja hoitajien säröttäminen eli henkinen horjuttaminen?

        Idea on pohjimmiltaan ihan sama kuin etävastaanotoissa. Miksi mennä paikan päälle yhteen, jos asian voi hoitaa etänä. Magma on erittäin hyvä etäkimppalaadintaan ja -ratkontaan.

        Kojemusta on vain etäkimpparatkonnasta, mutta voin sen pohjalta kuvitella, mitä voisi olla etäkimppalaadinta. Etäkimppalaadintaan olen pyytänyt kavereita, mutta en ole saanut siihen ketään mukaan. Mielelläni soisin etäkimppalaadintaan jonkun mukaan, kun tulee oikein tiukka paikka.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ammattilaiset käyttävät yleensä ammattilaisten työkaluja. Ja ovat niistä myös valmiita maksamaan. Tuskinpa ammattilaistimpurikaan käyttää jotain ilmaista muropaketista saatua muovivasaraa, vaikka silläkin ehkä jotain voi naputtaa.
        Emmehän me tiedä millä systeemillä nuo ristikkomaakarit hommansa hoitavat. Tiedä vaikka heillä olisi ihan oma tarkoitukseen räätälöity ja maksettu ohjelmansa. Varmasti kuitenkin jokin toimiva, varma ja helppo systeemi on vuosien varrella kehittynyt.

        "Tiedä vaikka heillä olisi ihan oma tarkoitukseen räätälöity ja maksettu ohjelmansa."

        En usko,sillä sanaristikkoala on niin pieni.

        Pitää käyttää yleuskäyttöusiä igjekmia kuten Microsoft Teams.

        Lähinnä ristikkokäyttöön soveltuvaa tiimityökalua on minusta Magma. Siinä kun kaikki paitsi "kirjuri", voivat tarkastella ristikkoa kokoruutunäytöllä ilman MITÄÄN häiritsevää käyttöliittymää taisen osasia. Selvemmin on TOTAALISEN MAHDOTON nähdkä kumppalaadinnan/-ratkonnan kohteena olevaa ristikkoa. Tässä suhteessa Nagma on taatusti paras ohjelma.

        Tosin jos ristikko on koko ajan näkyvillä, voi helposti puhua toisen puheen päälle. Mikrofonin voi väkiaikaisesti hiljentää.


    • Anonyymi

      Tapio-Huuhaa: "Laatija, kuvittaja tarkastaja ja koeratkojat voiva yhtä aikaa nähdä saman ristikon ja puhua siitä kuin olisivat kokoontuneet samaan tilaan."

      Mitähän hyötyä tuollaisella järjestelyllä saavutetaan? Sen sijaan siitä seuraa valtavasti ajanhukkaa: ei ole viisasta ruveta keskustelemaan palavereissa sellaisista asioista, jotka eri asiantuntijat voivat hoitaa itsenäisesti. Palaverien edellyttämä eri ihmisten aikataulujen tiukka yhteensovittaminen hankaloittaa pahasti jokaisen niihin osallistumaan joutuvan töitä.

      • Anonyymi

        Tiiminä toteuteuissa ristikoissa ainakin tarpeetonta kokoontumista voisi välttää. Ei ole koko tiimiä tarpeen kutsua aina koolle. Eki, Pekka, Antti ja Heli voisivat tarpeen mukaan olla yhteydessä.


      • Anonyymi

        Mikä ihmeen tarve jollskin on dissata ihan jokaista ehdotustani?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiiminä toteuteuissa ristikoissa ainakin tarpeetonta kokoontumista voisi välttää. Ei ole koko tiimiä tarpeen kutsua aina koolle. Eki, Pekka, Antti ja Heli voisivat tarpeen mukaan olla yhteydessä.

        Eivätköhän tiimilaadintaa harjoittavat nauti juuri mukavasta ja suhteellisen häiriöttömästä yhdessäolosta samanhenkisten ihmisten kanssa - mahdollisuudesta pieneen arjesta irtautumiseen tavallisesta poikkeavassa ympäristössä. Samalla kertaa ymmärtääkseni työstetään useita ristikoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ihmeen tarve jollskin on dissata ihan jokaista ehdotustani?

        Miksi Huuhaan kynästä lähteviä kaiken maailman ehdotuksia ei saisi kommentoida kriittisesti? Siksikö että Huuhaa on Keisari?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi Huuhaan kynästä lähteviä kaiken maailman ehdotuksia ei saisi kommentoida kriittisesti? Siksikö että Huuhaa on Keisari?

        Toivottavasti Huuhaa pyytää Magma-kaveriltaan sellaisen (tietysti ilmaisen) lisäpalvelun, että kimppalaatijat voisivat laittaa virtuaalipullon kiertämään, jotta rento meininki rentoutuisi entisestään ja ideoita alkaisi irrota vauhdikkaammin.

        Nimittäin, kun Alatölviön ristikkokerho, Rustikkonörtit är yy, kokoontuu kerhoisännän mökille, niin siellä se ideointipullo kiertää pöydän ympäri ihan oikeasti ja kimppakiva sen kuin yltyy kun pikkutunneille asti ehditään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivätköhän tiimilaadintaa harjoittavat nauti juuri mukavasta ja suhteellisen häiriöttömästä yhdessäolosta samanhenkisten ihmisten kanssa - mahdollisuudesta pieneen arjesta irtautumiseen tavallisesta poikkeavassa ympäristössä. Samalla kertaa ymmärtääkseni työstetään useita ristikoita.

        En minä Magmaa korvikkeeksi ajatellut, vaan jos yhteisten pöydän vieressä käytyjen sessioiden välillä tulee tarve ristikoiden käsittelyyn, Magma on erittäin hyvä apuvälinen virtuaalityöskentelyyn. Siihen voi ladata useitakin ristikoita tarkasteluun ihan erillisinä ristikoina. Jos maksaa 9 $ saa vaikka kuinka paljon. Ilmaiseen voi omiin dioihinsa ladata neljä ristikkoa.


    • Anonyymi

      "yleuskäyttöusiä igjekmia"

      Ihan mielenkiinnosta kyselen Tapion hinnastoa, eli:

      Paljonko pitäisi maksaa, jos jokin nimeltä mainitsematon markkinajohtaja lähestyisi ja esittäisi pyynnön koodata ihan uusi, vain ristikoiden laadintaan suunniteltu "yleuskäyttöunen igjekma" -ohjelmisto, missä olisi kaikki tarpeellinen ryhmätyössä tapahtuvaan, rentoon ristikoiden laadintaan?

      Kukaan muu sitä ei osaisi tehdä, koska ymmärtääkseni vain Tapio on perehtynyt asiaan perin pohjin, etten sanoisi jopa juurta jaksain. Näin ollen Huuhaalla olisi monopoli ja lupa laskuttaa työstä sen minkä omatunto vielä nippanappa sallii.

      • Anonyymi

        Esitin firmalke ristikkotyöskentelyyn varta vasten suunniteltua ohjelmaa.


    • Anonyymi

      Onkohan Tapio Huuhaa tuottamassa jatkossa myös kovis-tasoisia tavuristikoita?
      Yksinoikeudella - ainoana maailmassa?

      Se vasta olisi tapa erottua muista!

      ✍️(◔◡◔)

      • Anonyymi

        Punaisessa Pelikaanissa on jo nykyään aina
        yksi T. Lähteenmäen kovistason tavuristikko, joka on usein koko lehden vaikein ristikko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Punaisessa Pelikaanissa on jo nykyään aina
        yksi T. Lähteenmäen kovistason tavuristikko, joka on usein koko lehden vaikein ristikko.

        Niinpä tietenkin. Hetken jo ehdin luulla että keksin jotain uutta ja mullistavaa.

        Toisekseen, jos markkinoilla on vasta yksi kappale, joka ilmestyy joka toinen kuukausi, niin Tapio Huuhaa voi pistää paremmaksi ja työstää siihen yksi kappale lisää ja (huom.) vieläpä joka kuukausi.


      • Anonyymi

        Onko jo viikonloppuna tulossa markkinointi-ilmoitus jossain valtakunnallisessa lehdessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko jo viikonloppuna tulossa markkinointi-ilmoitus jossain valtakunnallisessa lehdessä?

        Jis sponssataan, voidin laittaakin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jis sponssataan, voidin laittaakin

        Laita atk:lle.


    • Anonyymi

      "Jis sponssataan, voidin laittaakin"

      Mielestäni "Tapio Huuhaa Rustikot" on huono brändi.

      Ehdotan rakennettavaksi brändiä nimellä "Kerjäläisen kovisristikot".

      Toki kansainvälisesti ajatellen äät on hankalia, mutta oletetaan tässä kohtaa vielä, että toiminta-alueena on vain kotimaamme Suomi.

      • Kieltämättä Tapio Huuhaan Ristikot aika huono brändi, mutta kelpaa näissä piireissä.

        Mietin, laittaisinko kaikki viisi esille, vaikka ajatus oli vain kuukausittain pikku hiljaa esitellä.

        Mihinkään en ole teknisessä ja sanastollisessa mielessä tyytyväinen, mutta kivat kuvitukset ja vihjeet olen pyrkinyt luomaan.

        Vihjeitten onnistumisesta toivoisin palautetta, koska niiden onnistumista on vaikeinta itse arvioida.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kieltämättä Tapio Huuhaan Ristikot aika huono brändi, mutta kelpaa näissä piireissä.

        Mietin, laittaisinko kaikki viisi esille, vaikka ajatus oli vain kuukausittain pikku hiljaa esitellä.

        Mihinkään en ole teknisessä ja sanastollisessa mielessä tyytyväinen, mutta kivat kuvitukset ja vihjeet olen pyrkinyt luomaan.

        Vihjeitten onnistumisesta toivoisin palautetta, koska niiden onnistumista on vaikeinta itse arvioida.

        Laita se mainos ensin, niin sitä kautta saat niitä ratkojia ja vain sitä kautta saat myös palautetta.


    • Lähetin toukokuun ristikon muutamalle nettitutulle arvioitavaksi. Yksi ratkoi sen ja piti ristikkoa onnistuneena. Idea, kuvitus ja vihjeitys toimi.

      Palaute
      Kuvitus jälleen upea, toi piristystä sumuiseen päivään
      Vaikeat kohdat löytyivät kaikki Googlesta.
      Sanat (tekstit) selkeitä.
      Sopivasti apuja suluissa vaikeisiin kohtiin.
      Muutama helppo sana mukana; lähti kivasti alkuun.

      Kaksi ruutua palautteen antajaa hämäsi. Niissä ei ollut vihjeitä, sillä vihjeet oli viereisessä tilassa. Suurensin kahden vihjeen tekstin kokoa niin, että vihjeet menivät kahden ruudun alueelle.

      Sain siitä riittävästi palautetta.

      Sisällöllisesti monipuolisin, kirjaimistoltaan laajin (käytetty 24 eri aakkosta) ja rakenteellisesti oudoin on ritariristikko, joka tulee kesäkuulle. Siitä olisi taatustusti Hesarin ristikouden ratkojille ollut mielenkiintoa ratkoa.


      Huonoa on vain 5.6 tason tekninen toteutus, mutta siihen ei nettituttu kiinnittänyt mitään huomiota.

      Ei asia muuten harmita, mutta tiedän, että on ihmisiä, jotka kyllä teknisiin heikkouksiin kiinnittävät huomiota samaan tapaan kuin minä kiinnitän toisten laatimissa ristikoissa huomiota teknisiin heikkouksiin. Eki ja Teemu eivät tästä syystä olisi voineet ajatellakaan itse hyväksyvänsä oman ristikkoansa julkaisua niin paljon teknisiä puutteita sisältäväänä Mutta teknisesti huonompia ristikoita Eki on Mirja Pihlajamäeltä hyväksynyt.

      • Anonyymi

        Hmm, tällä hetkellä pyörität siis "bisnestä" yhdelle henkilölle.

        Tuossa tilanteessa kutsuttaisiin johtoryhmä kriisipalaveriin pohtimaan onko touhussa järkeä ja jos ei, niin mikä on toimintasuunnitelma luvun yksi (1) kasvattamiseksi, tunnettuuden parantamiseksi ja ylipäätään tilanteen muuttamiseksi järkevämpään suuntaan.

        Yhden kortin varaan harvoin kannattaa rakentaa! Poikkeuksena tietysti jos kyse on vain omasta harrastuksesta ja halusta pistää kaikki energiat likoon jotta pysyisi poissa pahuuden poluilta.

        Sivuhuomiona hieman harmittaa että et kykene hankkimaan lahjakkuudellesi näkyvyyttä muutoin kuin niitä yhden käden sormin laskettuja nettituttuja vaivaamalla.

        Kuntopyörää polkemalla maisema ei vaihdu, mutta kunto sentään kasvaa. Tuo nykyinen "nettituttu"-taktiikka on verrattavissa kuntopyörän polkemiseen sillä poikkeuksella, että edes kunto ei kasva. Ja tuota samaa olet palstan jutuista päätellen ilmeisesti tehnyt jo useita vuosia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hmm, tällä hetkellä pyörität siis "bisnestä" yhdelle henkilölle.

        Tuossa tilanteessa kutsuttaisiin johtoryhmä kriisipalaveriin pohtimaan onko touhussa järkeä ja jos ei, niin mikä on toimintasuunnitelma luvun yksi (1) kasvattamiseksi, tunnettuuden parantamiseksi ja ylipäätään tilanteen muuttamiseksi järkevämpään suuntaan.

        Yhden kortin varaan harvoin kannattaa rakentaa! Poikkeuksena tietysti jos kyse on vain omasta harrastuksesta ja halusta pistää kaikki energiat likoon jotta pysyisi poissa pahuuden poluilta.

        Sivuhuomiona hieman harmittaa että et kykene hankkimaan lahjakkuudellesi näkyvyyttä muutoin kuin niitä yhden käden sormin laskettuja nettituttuja vaivaamalla.

        Kuntopyörää polkemalla maisema ei vaihdu, mutta kunto sentään kasvaa. Tuo nykyinen "nettituttu"-taktiikka on verrattavissa kuntopyörän polkemiseen sillä poikkeuksella, että edes kunto ei kasva. Ja tuota samaa olet palstan jutuista päätellen ilmeisesti tehnyt jo useita vuosia.

        Minulle yhden käden laskettavat nettitutut ovat ristikoitteni suhteen koeratkojia ja/tai tarkistajia. 3/2024 kohdalka tuli esille, että ristikko olisi tarvinnut koeratkojan ennen julkaisua. Tällä 4/2024 joku koeratkoi kun huomasi virheen tai ratkoi ainakin osittain. 5/2024 tuli ainakin koeratkonta.

        Koeratkojaksi voi ilmoittautua
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/muut/ota-yhteytta/

        Annan ristikon alussa s-postilla ja myöhemmin linkin.


      • Anonyymi

        En ymmärrä, miksi et voisi.


      • Anonyymi

        Pari nettituttuani katsoi tuota ja olivat kuolla nauruun..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pari nettituttuani katsoi tuota ja olivat kuolla nauruun..

        Jos he tekivät sen positiivisessa mielessä, se oli ristikon tarkoituskin. Kirjainten korvaaminen piirroksilla on ristikossa ennennäkemättömissä mittasuhteista. Ristikossa on 20 piiroskohtaa! Piirroksia EI voi korvata tekstillä, sillä silloin idea ei toteudu! Ihan tahallani överiksi siis vedetty. Jotta pystyin vetämään kunnolla överiksi, tingin piilokirjainsäännön noudattamisessa ja eräästä toisestakin säännöstä. Ei siis ovi säännöistä tiukasti kiinni pitäville.

        Ristikosta on laitteellani helpotettu versio, jossa 20 paikkaa on suoraan esillä. Kaipaako joky helpotettua versiota.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Jos he tekivät sen positiivisessa mielessä, se oli ristikon tarkoituskin. Kirjainten korvaaminen piirroksilla on ristikossa ennennäkemättömissä mittasuhteista. Ristikossa on 20 piiroskohtaa! Piirroksia EI voi korvata tekstillä, sillä silloin idea ei toteudu! Ihan tahallani överiksi siis vedetty. Jotta pystyin vetämään kunnolla överiksi, tingin piilokirjainsäännön noudattamisessa ja eräästä toisestakin säännöstä. Ei siis ovi säännöistä tiukasti kiinni pitäville.

        Ristikosta on laitteellani helpotettu versio, jossa 20 paikkaa on suoraan esillä. Kaipaako joky helpotettua versiota.

        Sen verran helpotin kaikkua, että kerron suoraan, että on 20 kpl piirroskohtaa.


    • Omien ristikoideni ohella voisin julkausta toisten tekemiä ristikoita.

      Sanarisin foirumussa nimim. Utelias loi säikeen 11506. Itse tekemä ristikko lehteen

      "Miten voi julkaista itse tekemän ristikon? Minne sen voi lähettää? Maksutta tai maksua vastaan, kaikki muutkin vinkit tervetulleita!"

      Siihen vastasin:

      "Jos ristikkosi on tarpeeksi laadukas, Eki voi ottaa Punaisen Pelikaaniin.

      Kolmiokirjalla, IS Ristikoilla on vakiintunut kaarti, johin ei uusi tulokas helpolla pääse.

      Onni kustannus saattaisi helppoja tai helpohkoja ristikoitasi julkaista.

      Jos ristikkosi on sääntöjen mukaan laadittu ja kuvitus on riittävän laadukas, voin sivuillani ristikkosi julkaista. Ristikon tulee täyttää asettamani minimiehdot tekniselle toteutukselle ja kuvituksen laadulle. Huonisti kuvitettuja ristikoita en julkaise.

      Minulla on kuvaristikoita, joita saan julkaistua vain sivuillani."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2123
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1799
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1659
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1597
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1566
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1484
    7. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      112
      1361
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1341
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1306
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1203
    Aihe