Saako enää sitten myydä polttisautoa edes käytettynä ja saako niillä ajaa. Kuinka kauan polttoaineen jakelua jatketaan.
Sanomattakin selvää, että ennen polttisautojen täyskieltoa polttisautojen arvo putoaa nollaan, ellei niistä peräti tule ongelmajätettä, mistä eroon päästäkseen pitää kaivaa kuvetta. Uuden polttisauton omstajana jo miettisin sitäkin, että jos autoni käyttö ja jälleenmyynti tulee ehkä jo 10 vuoden kuluttua mahdottomaksi, niin millainen arvonalennus siitä koituu jo lähivuosina.
Vaan eipä nuo polttisautoilijat taida miettiä moisia asioita, ajattelevat vaan, että kaikki jatkuu aina niinkuin ennenkin.
Miten käy polttisautojen kun 2035 lähestyy
43
336
Vastaukset
- Anonyymi
Loppuu jo aikaisemmin, muutaman vuoden kuluttua selviää sakeaverisemmällekin että polttisten aika on ohi, silloin tulee kiire päästä siitä eroon jolloin seuraa dominoefekti, vaihtoarvo laskee ja iskee paniikki, kukaan ei enään maksa vaihdossa mitään. Tähän ei kauaa mene.
- Anonyymi
Ei lopu , vaikka saisi ja pitäisi vähentää, jos ilmastotavoitteita edes yritettäisiin saavuttaa. Tämä ilmastohuoli, jota suuri valtiomies Halla-aho sanoi ilmastoposeeraukseksi on eu tasolla taatusti tulossa kevennyksiä mikäli ennusteet siitä, että laitaoikeisto etenee, toteutuvat. Meillä perussuomalaiset ajavat selkeää ilmastoskeptistä politiikkaa, joka takaa ainakin 4:ksi vuodeksi vähintään lupauksen bensiinin ja dieselin hinnan rauhallisen kehityksen. Hollannin maanviljelijät pistivät hyrskyn myrskyn, kun hallitus aikoi pienentää polttoaineen diesel tukia. Laitaoikeiston poliitikot seisovat näiden takana ja kannatus kasvussa. Polttomoottori pitää pintansa niin kauan, kun ihmiset eli äänestäjät tahtovat. Polttoaineen hinta saattaa sähköä hiukan puoltaa. Ympäristöasiat, uskallan väittää ei 75% Suomalaisista kiinnosta pätkän vertaa. Se on itse asiassa painolasti. Isot dieselit tyhjäkäynnillä marketin pihalla on selvä viesti kuten Purra sanoi en välitä paskan vertaa, niin ja "tuulivoiman tieltä pitää kaataa valtava määrä metsää". Tuulivoimahankkeet ovat "vastatuulessa" ja vetyhankkeet se mukana, koska ne tarvitsevat edullista sähköä paljon. Silti sähkö on luotettavampi kotimaisuusaste 60%, kuin fossiilinen. OPEC ruuvaa hanoja pidemmälle. Huthit ampuvat tankkerin pohjaan. Isku jalostamolle ja raakaöljy nousee raketin lailla. En toki enempää sotaa lähi-itään toivo. Suomen sähkön tuotantoon ei kriisit kovin paljon vaikuta. Tämä maakaasuperusteinen "kalleimman tuotantomuodon periaate" on niin pitkä tarina, että jätän omatoimiselle tutkittavaksi. Ajakaa millä haluatte, mutta Brownilla loput ( sähköpsrranajokone), jos jollain sähköparta on.
- Anonyymi
Uusien polttisten myynti on kielletty tuon jälkeen, mutta se voi muuttua kun aika lähenee, sillä sähköauton tuleminen on hidasta ja latausinfran pitäisi olla tuolloin paljon parempi. Joka tapauksessa bensalla ajetaan vielä pitkään tulevaisuuteen, ellei jotain ihmeitä tapauhdu.
- Anonyymi
Turhaa huolehdit. Ei 10 vuotta vanhasta autosta, ellei nyt joku täysin korvaamaton vekotin ole, takkiin tule sitä eteenpäin kaupitellessa. Sähköautoa ei tarvitse edes suunnitella jälleen-myytäväksi 10 vuoden kohdalla, muuta kuin romuttamolle ongelmajätteenä.
- Anonyymi
Alä huolehdi, saa ajaa, myydä ja ostaa.
- Anonyymi
Mites käy nyt ostetun sähköauton? Onko liikenteessä enää 2035?
- Anonyymi
Ei ole käyttökelpoinen enään noin vanha sähköauto .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole käyttökelpoinen enään noin vanha sähköauto .
Sano yksikin syy miksi ei olisi.
- Anonyymi
Ajaa saa senkin jälkeen jos omistaa polttiksen. Oma autoni on diesel, joten siihen saa polttoainetta helposti, koska sitä on oltava raskasta liikennettä varten.
Ennen kuin päästään vuoteen 2035, nuo päätökset ehditään peruuttaa (onhan tuota rajaakin jo siirretty vuodesta 2030). - Anonyymi
Ei ne minnekään katoa. Ajamisen kustannus saattaa olla vain kova.
Juuri Euroopan isot auto valmistajat ottavat pakkia sähköistymisessä. Ja jos eu alue painuu syvään taantumaan, niin maalitolppa kyllä siirretään kauemmaksi. - Eri juttu on seuraako Suomi perässä. - Anonyymi
No tuohon on 10 vuotta. Tuolloin on jo varmasti hyviä sähköautoja meille köyhemmille jotka odottavat että koska saa hyvän kymppitonnilla. Tai sitten ei saa koska tuntuu olevan kertakäyttöisiä. Ei taida enää tulla autoja jotka kestävät vuosikymmeniä.
- Anonyymi
10 vuoden päästä yksityisautoilusta on tehty vain varakkaiden etuoikeus ja köyhät kävelevät. Kauempana työpaikoista asuvat ovat joko luopuneet työssäkynnistä ja ryhtyneet kotitarveviljelijöiksi tai sitten muuttaneet slummeihin työpaikkojen takapihoille.
- Anonyymi
Polttisautoilla saa luultavasti ajaa 30 vuoden päästäkin. On täysin harhaista sontaa höpöttää siitä, että vuonna 2035 kaikilla olisi sähköautot kun kaikki myyntitilastot osoittavat, että tuo on täysin mahdotonta.
- Anonyymi
No jos ne kielletään 2035 niin ei siihen ole enää kun reilu 10 vuotta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jos ne kielletään 2035 niin ei siihen ole enää kun reilu 10 vuotta.
Miten se vuosi nyt on 2025, kun vähän aikaa sitten petterit höpötti kiellosta jo 2026?
Sitäpaitsi moni autovalmistaja parhaillaan peruu puheita täyssähköautoihin siirtymisest. Kuluttajat ovat äänestäneet lompakoillaan. Ylihintaiset ja keskentekoiset patteriautoräpellykset eivät tee kauppaansa. Myynti romahti jo viime vuonna. Silloin rekisteröintitilastot vielä näytti hyvältä, kun asiakkaille toimitettiin 2022 tai jopa 2021 tilattuja autoja. Mutta 2024 patteriautojen %-osuus rekistereinnestä on romahtanut..
Eikä tämä ole pelkästään Suomalainen ilmiö. Muuallakin patteriautoja seisoo nyt liikkeissä.
Suomalaisen patteriautoautopia mukaan meille piti tula 2030 mennessä käyttöön 700 000 ladattavaa ja päästöjen piti puolittua. Aika erikoista matematiikkaa, koska 700 000 auton on vain 1/4 osa autokannasta ja suurin osa näistäkin olisi lataushybridejä. Kaikkihan muistaa, että tyypillisessä sähköautossa on iso polttomoottori ja 30 km köröttelyyn riittävä akku!
Vähän aikaa sitten ennuste päivitettiin 550 000 ladattavaan. Silti kuvitellaan, että päästöt puolittuu. Varmaan, joo, 2040 mennessä.
Laitettiin kaikki pelimerkit yhdelle hevoselle, vaikka koko ajan on tiedetty, ettei se voita.
Patteriautojen merkitys on hyttysen kusi meressä. Liikenteen päästöjen "väistämätön" kasvu katkaistiin jo 2008 ottamalla biopolttoaineet, etenkin bensaan lisätty etanoli, käyttöön. Tällä samalla tiellä olisi pitänyt jatkaa, koska polttoaineen vaihto tiputtaa päästöjä oitis eikä vasta 20 vuoden viiveellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten se vuosi nyt on 2025, kun vähän aikaa sitten petterit höpötti kiellosta jo 2026?
Sitäpaitsi moni autovalmistaja parhaillaan peruu puheita täyssähköautoihin siirtymisest. Kuluttajat ovat äänestäneet lompakoillaan. Ylihintaiset ja keskentekoiset patteriautoräpellykset eivät tee kauppaansa. Myynti romahti jo viime vuonna. Silloin rekisteröintitilastot vielä näytti hyvältä, kun asiakkaille toimitettiin 2022 tai jopa 2021 tilattuja autoja. Mutta 2024 patteriautojen %-osuus rekistereinnestä on romahtanut..
Eikä tämä ole pelkästään Suomalainen ilmiö. Muuallakin patteriautoja seisoo nyt liikkeissä.
Suomalaisen patteriautoautopia mukaan meille piti tula 2030 mennessä käyttöön 700 000 ladattavaa ja päästöjen piti puolittua. Aika erikoista matematiikkaa, koska 700 000 auton on vain 1/4 osa autokannasta ja suurin osa näistäkin olisi lataushybridejä. Kaikkihan muistaa, että tyypillisessä sähköautossa on iso polttomoottori ja 30 km köröttelyyn riittävä akku!
Vähän aikaa sitten ennuste päivitettiin 550 000 ladattavaan. Silti kuvitellaan, että päästöt puolittuu. Varmaan, joo, 2040 mennessä.
Laitettiin kaikki pelimerkit yhdelle hevoselle, vaikka koko ajan on tiedetty, ettei se voita.
Patteriautojen merkitys on hyttysen kusi meressä. Liikenteen päästöjen "väistämätön" kasvu katkaistiin jo 2008 ottamalla biopolttoaineet, etenkin bensaan lisätty etanoli, käyttöön. Tällä samalla tiellä olisi pitänyt jatkaa, koska polttoaineen vaihto tiputtaa päästöjä oitis eikä vasta 20 vuoden viiveellä.Kun vuosi 2035 lähestyy muuttuu ääni autovalmistajien keskuudessa.
- Anonyymi
Voi olla että käy kuten aikoinaan. Sähköauto todettiin huonoksi. Historia voi toistaa itseään.
- Anonyymi
Polttisautoilla ajellaan niinkauan kuin niitä on. Eurooppalaisista autotehtaista lähtee muutama kymmenen prosenttia Eurooppaan ja loput muualle. Ja ne muualle lähtevät ovat polttiksia. Ei sähköautosta ole polttiksen korvaajaa vaikka aloittaja istuisi perseellään Mannerheimintiellä koko loppuelämänsä.
No can do kettutyttö.- Anonyymi
Totta ja kohta niitä saa halvalla ellei ilmaiseksi. Joku 20v vanha Volvo tai Mersu olisi ikuinen kulkuneuvo jos vaan tulevaisuudessa niihin saisi polttoainetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta ja kohta niitä saa halvalla ellei ilmaiseksi. Joku 20v vanha Volvo tai Mersu olisi ikuinen kulkuneuvo jos vaan tulevaisuudessa niihin saisi polttoainetta.
Käyttökelpoista netemäistä polttoainetta tehdään vaikkapa vedystä. Polttomoottoria voi myös käyttää myös kaasumaisilla polttoaineilla, esimerkiksi biokaasu ja vety (biokaasulla liikkuvia autoja on käytössä Suomessakin).
- Anonyymi
En usko. Polttisauto jäävät pihojen perälle ruostumaan. Kun niiden arvo romahtaa ei niitä oteta enää autokaupoissa vaihtoautona vastaan. Polttisautoilijoiden on pakko ostaa sähköauto kovalla rahalla ilman vaihtoautoa.
- Anonyymi
Vielä on matkaa siihen, että sähköautot voisi korvata dieselautot vaativissa olosuhteissa, kaupunkien nurkka-ajossa ja rouvien kosmetologireissut niillä kyllä hoituu helposti.
- Anonyymi
Nykyisistä sähköautoista ei 2035 ainakaan ole yksikään enää tieliikennekäytössä. Ehkä automuseossa.
Tieliikenteesä valtaosa poistuu jo 2030 tämän hetken sähköleluista.
Se tuleeko sitten polttomoottorin tasoisia sähköautoja 2035 on eri asia. Tuskin ketään haittaa silloin ostaa sähköautoa jos todelliset ranget talvellakin 600-800km ja lataus tapahtuu yhtä nopeasti ja helposti kuin tankkaus tien päällä. Ja yhtä halvalla. Silloin sähköautoja voi kaupaksi mennä.
Mutta näitö nykyisiä ongelmajätteitä ei osta kukaan - Anonyymi
Sähköauton ostajissa on harhainen luulo että polttomoottoriautot olisi kielletty v. 2035 jälkeen, ei EU ole niitä kieltänyt, vaikka jotkut yrittävät sitkeäasti väittää
- Anonyymi
No myyntikielto tulee joten polttisautot on arvotonta romiskamaa sen jälkeen.
- Anonyymi
Eihän tuohon ole kuin vajaan 4 työsuhdesähköauton pitoaika.
- Anonyymi
Mitenkä tämä nyt menee. Saako polttisautolla ajaa 2035 jälkeen, saako niitä myydä uutena tai käytettynä enää sitten.
Olisiko jollakin ihan faktaa tai likkejä.- Anonyymi
Niitä saa myydä uutena, niillä saa ajaa ja niitä saa käytettynä 2035 jälkeenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niitä saa myydä uutena, niillä saa ajaa ja niitä saa käytettynä 2035 jälkeenkin.
Niin mutta saako niistä enää vaihdossa mitään ja kuinka kauan polttoaineen jakelu jatkuu.
Pakko kai tässä on jossakin vaiheessa katsella käytettyä sähköautoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin mutta saako niistä enää vaihdossa mitään ja kuinka kauan polttoaineen jakelu jatkuu.
Pakko kai tässä on jossakin vaiheessa katsella käytettyä sähköautoa.Nopeat reagoi muutokseen ja hankkiutuvat vanhasta tekniikasta eroon. Hitaat jää voivottelemaan maailman epäoikeudenmukaisuutta ja selittellemään sitä millainen vääryys oli kun muut hankkivat sähköautot.
- Anonyymi
Kyllä polttomoottoriautoja on saatavilla uusina kaupoista vielä 2035 jälkeenkin. Mitä nyt polttoaineista tulee käyttöön enemmän uusiutuvia polttoainetta, vähemmän fossiilisia polttoaneita. Ilmastonmuutos propagandalla vain yritetään huijata ihmisiä pois polttomoottoreista, fossiilisista polttoaineista vaikka mitään todellista tarvetta näistä luopumiseen ei ole.
Se on loppujen lopuksi ihan sama onko auto polttomoottoriauto vai sähköauto. Siinä vaiheessa kun autolle ostetaan uudet renkaat, jos niiden uusien renkaiden energialuokka ei ole A tai B jotka tarkoittavat vähäisen vierintävastuksen renkaita. Vaan uusien renkaiden energialuokka onkin vaikka D niin silloin renkaissa on niin paljon vierintävastusta että auto kuluttaa jo pelkästään renkaiden pyörittämiseen jopa 12% enemmän polttoainetta/sähköä kuin tismalleen sama auto normaalisti kuluttaisi vähäisen vierintävastuksen renkailla.
Sähköautoilijat ovat kyllä kovia liioittelemaan autoilun päästöistä. Mutta kuinka moni sähköautoilija sitten oikeasti ajaa ympäristöystävällisemmillä renkailla jotka ovat rakennettu uusiutuvista materiaaleista esim. soijaöljystä, rapsiöljystä/rypsiöljystä, mäntyöljystä? Näiden renkaiden valmistuksessa on käytetty hieman vähemmän fossiilista öljyä. Tällaisia renkaitahan valmistaa ainakin Nokia, Continental, Goodyear. Hankook, Vredestein, Viatti ilmeisesti aloittavat myös näiden ekologisempien renkaiden valmistuksen. Nokia on näistä vanhin ja pitkäaikaisin ympäristöystävällisempien renkaiden valmistaja koska aloitti tällaisten renkaiden valmistamisen jo yli 10 vuotta sitten.- Anonyymi
Se 12% ero vierintävastuksessa on aika mitätöntä jos vertaa polttomoottorin häviöihin. Toisekseen polttomoottori käyttää aina 100% fossiilista energiaa, suomessa sähköstä aika pieni osa on fossiilista.
Puheet siitä ettäeikö ilmastonmuutosta ole kyllä silkka uskonasia. Yhtä hyvin voi uskoa, että maa on litteä ja pitää omaa uskoaan saman veroisena jonkun toisen uskomuksen kanssa.
Valistukse aika on ilmeiseti mennyt ohi ja taannumme takaisin keskiajalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se 12% ero vierintävastuksessa on aika mitätöntä jos vertaa polttomoottorin häviöihin. Toisekseen polttomoottori käyttää aina 100% fossiilista energiaa, suomessa sähköstä aika pieni osa on fossiilista.
Puheet siitä ettäeikö ilmastonmuutosta ole kyllä silkka uskonasia. Yhtä hyvin voi uskoa, että maa on litteä ja pitää omaa uskoaan saman veroisena jonkun toisen uskomuksen kanssa.
Valistukse aika on ilmeiseti mennyt ohi ja taannumme takaisin keskiajalle.Polttomoottorit eivät välttämättä käytä 100% fossiilista energia, koska pian tulevat synteettiset polttoaineet käyttöön. Ja dieselillähän voi jo nyt kulkea ilman fossiilisia, koska myynnissä on biodieseliä. Dieselhän kulkee vaikka rypsiöljyllä.
Ja edes nyt ei bensakaan ole 100% fossiilista. Vai etkö ole huomannut, että bensassa on aina jonkin verran etanolia joukossa?
- Anonyymi
Se ennustaminen, varsinkin tulevaisuuden ennustaminen…..
- Anonyymi
Käytetyillä polttiksilla ajetaan kuten ennenkin ja tämän päivän tietojen perusteella uusia polttiksia ei saisi enää myydä, mutta se näyttää olevan kovin epävarmaa tässä maailmantilanteessa. Eli dieseliä ja bensaa myydään ja tarvitaan vielä 2050 asti.
- Anonyymi
Kyllä polttisten kauppa tyrehtyy omia aikojaan kun 2035 lähestyy. Ihmiset tajuaa että polttisautolla ei ole kohta enää jälleenmyyntiarvoa ja sitten on vielä tuo ajokielto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä polttisten kauppa tyrehtyy omia aikojaan kun 2035 lähestyy. Ihmiset tajuaa että polttisautolla ei ole kohta enää jälleenmyyntiarvoa ja sitten on vielä tuo ajokielto.
Mikä ihmeen ajokielto. Ei sellaista tuleeikä kukaan ole sellaista ehdottanut
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä ihmeen ajokielto. Ei sellaista tuleeikä kukaan ole sellaista ehdottanut
Kyllä sellainen varmaankin ennen pitkää tulee, kun sähköautot yleistyvät tuntuisi oudolta että saastuttavilla polttomoottoriautoilla ajaminen vielä sallittaisiin ja joka tapauksessa kun polttomoottoriautot vähenee, vähenee polttoaineen jakelukin.
- Anonyymi
Köyhän Suomen sähköautojen myynti ei kasva toivottuun tahtiin. Kiinan romuihin päätyvien kohtalokin säälittää.
- Anonyymi
Ei ongelmaa polttiksille, niillä ajellaan edelleen vuosikymmeniä.
Sähköauto kokeilu 2.0 tussahti. Ei pystytty kehittämään akkua, jolla autoilu olisi yhtä vapaata kuin se on ollut viimeiset 100 vuotta polttiksilla, sähköauto jäi pelkästään kaupunki ja lähiliikenteen autoksi- Anonyymi
Se merkitsi myös suurten sähköautojen valmistuksen loppua, kaupungissa ja taajamissa pärjää pienemmällä autolla
- Anonyymi
Miksiköhän sähköautoja sitten suosii nimenomaan ne jotka ajavat paljon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p592110Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,571793- 591654
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.71586Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis61555Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin61475Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä81336Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta
Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul1011314Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta121301Revi siitä ja revi siitä
Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla41193