E85 KÄYTTÖKIELTO

Anonyymi-ap

"Korkeaseosetanoli eli E85-polttoaine ei sovellu käytettäväksi bensiiniautoihin, Autoalan tiedotuskeskus muistuttaa tiedotteessaan.

Huolet bensiinin saatavuudesta lakon aikana ovat nostaneet viime päivinä keskusteluun korkeaseosetanolin (E85) soveltuvuuden bensiiniautoihin. Mahdollisista saatavuusongelmista huolimatta autoon ei saa tankata muuta kuin autolle soveltuvaa polttoainelaatua, tiedotteessa muistutetaan.

Lakon ei odoteta aiheuttavan keskeytystä polttoaineen jakelulle, mutta alueellisia ongelmia saattaa ajoittain esiintyä.

Tavanomaista bensiinimoottoria ei ole suunniteltu käytettäväksi korkeaseosetanolilla tai yli 10 prosentin etanoliseoksella, vaan niihin tulisi tankata yksinomaan 95 E10 tai 98 E5 -polttoainetta. Nämä polttoaineet sisältävät nimensä mukaisesti enintään 10 tai 5 tilavuusprosenttia etanolia.

Jos tavanomaisessa bensiiniautossa käytettäisiin korkeaseosetanolia, on todennäköistä, että auton komponentit eivät kykene syöttämään moottoriin etanolin kanssa tarvittavaa suurempaa polttoainemäärää. Tämän seurauksena voivat olla esimerkiksi moottorin käyntiongelmat, pätkiminen ja pahimmillaan vakava moottorivaurio.

Jos etanolin määrä on tavanomaista korkeampi, moottorin vaurioitumisriskin lisäksi ongelmia voi tulla öljyn kontaminaatiosta tai esimerkiksi polttoaineen kanssa tekemisissä olevien komponenttien korroosiosta ja vaurioitumisesta, tiedote kertoo.

Auton käyttäminen muilla kuin autoon tarkoitetuilla polttoaineilla vaikuttaa auton takuuseen ja myyjän virhevastuuseen. Etanolin käytöstä aiheutuvien vaurioiden korjaukset tulisivat auton omistajan maksettaviksi.

E85:n käyttöä siihen soveltumattomassa autossa ei tiedotteen mukaan voi suositella edes tilapäisesti. Jos autoon on tankattu korkeaseosetanolia, autoa ei kannata käyttää, vaan se kannattaa hinauttaa korjaamolle polttoaineen vaihtoa varten."
Joten saanko rahani takaisin flexfuel ja asennus rahat?

17

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen tankannut plussakeleillä silloin tällöin 1/3 tai 1/4 RE85 ja 95 seosta 1.6 Volkkariin. Hyvin on toiminu. Eikä koneeseen ole tehty mitään flexifuel muunnoksia. Toki pelkän Re85 tankkaamista kannattaa välttää jos muunnosta ei ole tehty.

    • Anonyymi

      Brasiliassa ovat hävittäneet sademetsät etanolin takia ei naarata yhtään!🤪

      • Anonyymi

        Jos halutaan välttämättä polttomoottoreita niin niin siinä käy.


      • Anonyymi

        ” Brasiliassa ovat hävittäneet sademetsät etanolin takia ei naarata yhtään!”
        Mitähän brasilian sademetsät liittyy abc etanoliin? Selitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Brasiliassa ovat hävittäneet sademetsät etanolin takia ei naarata yhtään!”
        Mitähän brasilian sademetsät liittyy abc etanoliin? Selitä!

        Yltää ne ilmastovaikutukset tännekin mitkä viherpiiperöt aiheuttaa.


      • Anonyymi

        Ei ole eettistä autoilua. Sähköautojen akkujenkin mineraalit kaivaa lapset paljain käsin ilman suojia.


    • Anonyymi

      "Jos tavanomaisessa bensiiniautossa käytettäisiin korkeaseosetanolia, on todennäköistä, että auton komponentit eivät kykene syöttämään moottoriin etanolin kanssa tarvittavaa suurempaa polttoainemäärää. Tämän seurauksena voivat olla esimerkiksi moottorin käyntiongelmat, pätkiminen ja pahimmillaan vakava moottorivaurio."

      Eli käytännössä liian laiha polttoaine/ilmaseos. Sillä ei todellisuudessa yhtään merkitystä millä polttoaineella moottori toimii vaan moottori tuhoutuu siltikin jos polttoaine/ilmaseos on liian laihalla, ihan sama vaikka moottoria käytettäisiin 100% prosenttisella bensalla. Etanoli muunnossarjat nimenomaan estävät moottoria käymästä liian laihalla seoksella E85 polttoainetta käytettäessäkin koska se etanoliboksi tunnistaa polttoaineessa olevan etanolin ja bensan pitoisuudet. Sitten etanolilla ajettaessa pidentää polttoaineruiskujen auki olemisen aikoja jolloin moottori saa riittävästi polttoainetta.

      "moottorin vaurioitumisriskin lisäksi ongelmia voi tulla öljyn kontaminaatiosta"
      Pelkällä bensaakin pääsee pieniä määriä bensaa öljyn joukkoon, kaikista eniten talven pakkasilla kylmäkäynnistetystä moottorista. Pahiten öljyn kontaaminaatiota esiintyy autoissa joissa on suorapolttoaineen ruiskutus+turboahdin koska mäntien renkaisiin tulee paljon suurempaa painerasitusta kuin missään muissa moottoreissa. Polttoaineesta riippumatta Öljykontaaminaation riskiä kasvattaa toistuva pätkäajo jossa moottori ei pääse lämpenemään kunnolla kuumaksi/normaaliin käyntilämpötilaansa. Polttoaine, kondensiovesi eivät poistu kylmästä, vajaalämpöisestä moottorista. API SN, API SN plus, API, GM Dexos 1 gen2 moottoriöljyt ovat jalostettu kestämään E85 polttoainetta, biokaasua.

      "tai esimerkiksi polttoaineen kanssa tekemisissä olevien komponenttien korroosiosta ja vaurioitumisesta"
      Tuo koskee pääasiassa 90luvun ja vanhempia autoja. Ei koske useimpia 2000 luvun ja uudempia bensa-autoja autoja koska nämä ovat jo tehtaalta suunniteltu ainakin 10% etanolipitoisuudelle ,jotkut 2010 ja uudemmista jopa 15% etanolipitoisuudelle. E85 sisältämä etanoli on pääasiassa Suomessa valmistettua jätteistä joita syntyy teollisuudesta ja elintarviketuotannon hävikistä. Lisäksi Suomen E85 polttoaine on lisäaineistettu voitelukykyisemmäksi, paremmin korroosiolta paremmin suojaavaksi kuin monilla ulkomaiden E85.

      Hohhhoijakkaa mitä pelottelu roskaa tuo uutinen. Taitaa olla media saanut rahallista tukea fossiisilta öljyjalostajilta ja öljy-yhtiöitä. Nämähän ovat yrittäneet saada ihmisiä pelkäämään uusiutuvien polttoaineiden kuten etanolin(moonshine) käyttöä autoissaan jo useiden vuosikymmenien ajan, näin saivat ihmisten täysin riippuvaisiksi fossiilisista polttoaineista, mahdollistaen samalla melkoiset öljytuotantojen muutokset kuten leikkaukset että ihmiset joutuisivat maksamaan polttoaineista aivan törkeitä ylihintoja milloin milläkin keksityllä tekosyyllä. Jo historian aikoina etanoli oli autojen yleisin polttoaine ennen kuin bensasta tehtiin autojen polttoainetta. Jos etanoli olisi oikeasti kova syövyttämään materiaaleja niin ei pitäisi olla ihmisten päihdeaineena viinankaan myynnissä muovisissa pulloissa. Bensa lisäaineen on kyllä kovempi materiaalien syövyttäjä kuin puhdas etanoli.

      • Anonyymi

        ^API SN, API SN plus, API SP, GM Dexos 1 gen2 moottoriöljyt ovat jalostettu kestämään E85 polttoainetta, biokaasua.


    • Anonyymi

      N 10 vuotta käyttänyt E85 seosta n 10 L 95 ja 30 L 85 ihan tavallisessa Nissan bensa koneessa ja toiminut hyvin kesät talvet joten ihan höpö höpö hommia letkujen tai koneen hajoaminen. Voi pikkusen enempi viedä mut 85 yleensä n 50 c halvempaa kuin 95 joten vuotuinen säästö merkittävä. On katsastuksessakin ollut seos bensa ja aina menny läpi.

      • Anonyymi

        Mikähän sinulla on tuollaisen sekakäytön syy? Ei kai vaan raha?


      • Anonyymi

        Itseasiassa menee jopa paremmin päästöistä läpi kun tankkaa ennen mittausta E85 bensaa tai kaataa purkillisen masinolia tankkiin.


    • Anonyymi

      V i t t u mitä paskaa suolletaan.
      Jos auto muutetaan softalla E85 sopivaksi, niin ei se softamuutos muuta polttoainelinjaa muuksi.
      Joten menkää ja ajakaa maks. 40% etanoliseoksella.

    • Anonyymi

      *Jos tavanomaisessa bensiiniautossa käytettäisiin korkeaseosetanolia, on todennäköistä, että auton komponentit eivät kykene syöttämään moottoriin etanolin kanssa tarvittavaa suurempaa polttoainemäärää."

      https://www.youtube.com/watch?v=0TjJRwYTgU0
      Autoissa on tuossa kieltämättä eroja. joissakin riittää, toisissa ei. Aika monen autoon moottoriin on kuitenkin mahdollista erikseen vaihtaa vakiota isommat suuttimet/ruiskut. Joihinkin moottoreihin saa jopa vaihdettua suuremmat suuttimet saman automerkin isomman hieman kokoisesta moottorista. Vaihdetut suuttimet sitten pitää koodata ECU:n ohjelmistoon. Sitten on joitakin autoja missä voi joutua vaihtamaan polttoainepumpun, polttoaineletkutkin. E85 yhteensopivia polttoainepumppuja valmistaa ainakin AEM(AEM 320lph tai 340lph), Holley, Walbro. Polttoaineletkuja on sitten laadukkaista vaihtoehdoista Viton, PTFE jotka sietävät paljon syövyttävämpiä aineita kuin bensa, etanoli. Toki on olemassa sellaisiakin autoja jotka eivät tarvitse mitään muutoksia muunnosarjojen lisäksi. Nämä ovat sellaisia asioita joista pitää ottaa ensin selvää ennen kuin mitään muutoksia tehdään autolle. En kiellä sitäkään mahdollisuutta, että joihinkin autoihin ei välttämättä voi vaihtaa suuttimia.

      Vastuullisimmat flexifuel muunnossarjojen valmistajat eivät valmista ollenkaan muunnossarjoja autoihin jotka eivät kestä etanolia edes muutoksien avulla. Jotkut munnossarjojen valmistajat jopa antavat ohjeita tarvittavien polttoainejärjestelmän muutoksista että auto saadaan muutettua toimimaan etanolilla. Se että mittaristoon syttyy "check engine" valo ei ihan aina tarkoita sitä, että moottori käy liian laihalla seoksella jos moottori muuten toimii hyvin. Vaan "check engine" voi syttyä koska päästöt tai lambda arvot poikkeavat siihen ECU:lle ohjelmoiduista arvoista, myös siksikin että ECU joutuu lisäämään polttoainesyöttöä tavallista suuremmaksi. Tämäkin on tapaus kohtaista että onko syynä oikeasti laiha seos vai ei. Useimmiten se laiha seos kyllä paljastuu moottorin huonona toimintana lämpöisenäkin.

    • Anonyymi

      E85:n käyttöä siihen soveltumattomassa autossa ei tiedotteen mukaan voi suositella edes tilapäisesti. Jos autoon on tankattu korkeaseosetanolia, autoa ei kannata käyttää,

      Kuvitteleeko joku voivansa ajaa tavallisella bensa autolla E85:sella, eipä taida juuri liikkua ainakaan pelkällä E85:sella.

      "Etanoliatoilija"

      • Anonyymi

        Voihan sitä vanhemmilla ja halvalla bensa-autoilla ottaa riskin ja kokeilla syttyykö pelkkä e85 moottorissa ilman muutossarjaa.

        Itse ajelin monta vuotta kesäisin Meganella 95/E85 n. 50/50 seoksella silloin kun E85 oli vielä halpaa (alle euron/litra). Nykyisin sen hinta on jo noussut lähelle 95:sta joten ei enää kannata. Ainoa ongelma oli että kylmällä ja kosteilla kelillä sai starttailla konetta enemmän että lähti käyntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sitä vanhemmilla ja halvalla bensa-autoilla ottaa riskin ja kokeilla syttyykö pelkkä e85 moottorissa ilman muutossarjaa.

        Itse ajelin monta vuotta kesäisin Meganella 95/E85 n. 50/50 seoksella silloin kun E85 oli vielä halpaa (alle euron/litra). Nykyisin sen hinta on jo noussut lähelle 95:sta joten ei enää kannata. Ainoa ongelma oli että kylmällä ja kosteilla kelillä sai starttailla konetta enemmän että lähti käyntiin.

        Onneksi on vanha kaasari-vapari. RE85 kelpaa ihan hyvin.
        Ja lämpimästä tallista lähtee kuin unelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi on vanha kaasari-vapari. RE85 kelpaa ihan hyvin.
        Ja lämpimästä tallista lähtee kuin unelma.

        Korkeakolesteroli BMW Z4 E85 ei sovellu käytettäväksi Suomen tiestöön...
        Rättikatto jumiutuu auki, lunta, loskaa ja rakeita sataa niskaan, kylmä viima palelluttaa kuskin aivon silmistä käsin.
        Täten puollan käyttökieltoa.
        Kääkkä Kyykmann


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2032
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      56
      1755
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1644
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1567
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1465
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1193
    10. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      71
      1173
    Aihe