Muistatteko vielä polttisatun kanssa temppuilut

Anonyymi-ap

Ad Lube jäässä
Pakkas aamujen käynnistys yritykset
Akkulaturi virittelyä konepellin alle
Apukaapelit
Ikkunoiden raappaaminen
Dieselin hajuiset kädet

Mitä vielä muuta tulee mieleen ...

47

372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oliko Jopon ketjut jäässä?

    • Anonyymi

      Muistatteko akkukäyttöiset akunlämmittimet :-)))

      • Anonyymi

        Aina oli jotain kalliita huoltoja ja ylläri korjauksia. Sai olla tyytyväinen jos tonnilla selvisi huollon tiskillä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina oli jotain kalliita huoltoja ja ylläri korjauksia. Sai olla tyytyväinen jos tonnilla selvisi huollon tiskillä

        Kalliita ja huonoja akkukäyttöisiä akunlämmittimiä sulla….

        Eikö patteriautossasi ole sellaista vai onko siitä varaus karannut? Muista hyvä mies ladata autosi patterit, vaikka se jatkuvasti kaapeleiden kanssa värkkäämisen vaatiikin.


    • Anonyymi

      Vaihdoitko jonkun 50-luvun loppuunajetun dieselisi uuteen kiinalaiseen ’neliveto’sähköautoon? Ilmeisesti, kun sulla muistot on tuollaiset….

      • Anonyymi

        Niin ja tarkistitko, ettei pohjaa ole naarmutettu. Se tulee helposti helv…. kalliiksi, n 15.000 - 30.000€. Uusikin voi olla naarmutettu, kun sillä ajettu autokaupan kynnyksen yli.


    • Anonyymi

      Onko sulla koskaan ollut dieseliä? Ainakin kirjoituksestasi päätellen ei ole.

      • Anonyymi

        Kukaan järkevä ei osta dieseliä Suomen oloihin, diesel ei toimi talvisäässä kovin kehuttavasti. Pahvi keulalla ajaminen on ilmoitus tyhmyydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan järkevä ei osta dieseliä Suomen oloihin, diesel ei toimi talvisäässä kovin kehuttavasti. Pahvi keulalla ajaminen on ilmoitus tyhmyydestä.

        Heh.
        Dieselillä on ylläpidetty Suomen kansantaloutta varmaan lähes sadan vuoden ajan ympäri vuoden ilman suurempia ongelmia.
        Diesel on mitä erinomaisempi talvikäyttöönkin. Luotettava ja sitkeä, riittävä pitkiin matkoihin, nopea tankattava silloin harvoin, kun niin pitää tehdä.
        Sähkö käyttövoimana on vielä kaukana vastaavasta käytettävyydestä. Kehittyy toki koko ajan. ’Pahvi’ keulalla on muuten osoitus fiksuudesta. Tiedätkö edes miksi se ’pahvi’ on hyödyllinen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan järkevä ei osta dieseliä Suomen oloihin, diesel ei toimi talvisäässä kovin kehuttavasti. Pahvi keulalla ajaminen on ilmoitus tyhmyydestä.

        No, minulla on kokemusta parista turbodieselistä tällä vuosituhannella, yhteensä noin 600 000 km, enimmäkseen Suomessa ympäri vuoden. Voin sanoa, että juttusi ovat tietämättömän synkistelyä. Toiminnan suhteen kummassakaan ei ollut murheita talvella. Eber/Webasto hoiti esilämmityksen tarpeen mukaan. Ensimmäisen mukana tuli suojamuovi alempaan ilmanottoaukkoon, kiinnitettiin pikakiinnikkeillä minuutissa, jälkimmäinen hoiteli asian itse pyytämättä kuskilta apuja.


    • Anonyymi

      Polttisatu oli kova juttu! Paras satu mitä oli tarjolla. Autojakin oli, mutta se on ihan eri tarina.

    • Anonyymi

      Ikkunoita olen joskus raapinut, muut jutut jotain ihme haahuilua mitä ei ole sattunut kohdalle ainakaan vielä 37 polttisatuiluvuoden aikana.

    • Anonyymi

      Webasto ja Eberit jotka toimii hyvin paitsi silloin kun pakkanen kiristyy kovaksi. Syksyn viileydessä olivat ihan kivoja mukavuus varusteita.

    • Anonyymi

      Huono akku ollut joskus aloittajalla, ja nyt täällä meuhkaa akkuvehkeitä kehumassa.

    • Anonyymi

      AdLube oli sinä jäässä jos oli vähänkin pakkasta. Eihän niillä tehnyt talvella mitään.

    • Anonyymi

      Muistan hyvinkin, elettiin 70-lukua.

    • Anonyymi

      Noihin ongelmiin on keksitty DEFA joka lataa akun, lämmittää moottorin ja sisätilan, niin helppoa se on polttiksella lähtö - 30 pakkasella 1000km päähän.

      • Anonyymi

        Rehellisyyden nimissä ei ne DEFA't autoa kunnon pakkasella lämpimäksi saanut, ei moottoria eikä sisätilaa. Hädin tuskin ikkunat suli ja auto oli niin kylmä että sai olla pipo päässä ja hanskat kädessä. Webastot ja Eberit taas vaikka lämmittivätkin kunnolla ne ei suostuneet edes käymään yli 20 asteen pakkasissa joten ei niilläkään tosipaikan tullen tehnyt mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rehellisyyden nimissä ei ne DEFA't autoa kunnon pakkasella lämpimäksi saanut, ei moottoria eikä sisätilaa. Hädin tuskin ikkunat suli ja auto oli niin kylmä että sai olla pipo päässä ja hanskat kädessä. Webastot ja Eberit taas vaikka lämmittivätkin kunnolla ne ei suostuneet edes käymään yli 20 asteen pakkasissa joten ei niilläkään tosipaikan tullen tehnyt mitään.

        vai rehellisyyden nimissä.... tuo selostus ei kuulostanut ollenkaan rehelliseltä, mitään tuollaisia ongelmia en ole kohdannut, aina on ollut auto lämmin, päälitakki pois ja menoksi... oli pakkasta vaikka kuinka paljon...


    • Anonyymi

      Polttoaineen jäänesto
      Käynnistysspray
      Nuotio moottorin alle
      Öljyn lämmittäminen kattilassa
      Akun kantaminen sisälle ja aamulla takaisin autoon
      Kaasuttimen jäätäminen
      Sytytyshäiriöt kostealla kelillä
      Dieselin jämähtäminen polttoainesäiliöön
      Diesel-järjestelmän ilmaaminen tankin tyhjenemisen jälkeen
      Lohkolämmitin
      Sisätilanlämmitin
      Säteilylämmitin
      Lämmitystolpan ajastin
      Jäähdytysnesteen jäätyminen ja koneen keittäminen
      Jakohihnan katkeaminen pakkasessa
      Ryypyn käyttäminen
      Tulppien kastuminen

      • Anonyymi

        Unohdit -- Pahvilaatikko nippusiteillä keulalle.


      • Anonyymi

        Noista tunnistan vain lämmittimet ja lämmitystolpat. Niillä auto lämpiää valmiiksi lähtöä varten. Vastaava toimintahan on sähköautossakin.

        Joskus 60-luvulla lienee noita muitakin on ollut, mitä ole kuullut isojen poikien kertoneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohdit -- Pahvilaatikko nippusiteillä keulalle.

        Pahvi keulassa! Ja nimenomaan nippusiteillähän se laitettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahvi keulassa! Ja nimenomaan nippusiteillähän se laitettiin.

        Märkä sanomalehti keulalle oli kätevä, sen sai hyvin muotoiltua ja lähti omia aikojaan pis kun ilmat lämpeni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Märkä sanomalehti keulalle oli kätevä, sen sai hyvin muotoiltua ja lähti omia aikojaan pis kun ilmat lämpeni.

        Tämä oli hyvä 😂


      • Anonyymi

        onneksi patteriautojen pattereilla on lämmitin... jos vaan akussa riittää virtaa, sillä pakkasella ajomatka putoaa noin 30-50%, eli syytä pitää latauksesta huolta kokoajan.... toisin on polttiksilla, ei ole noita murheita.


    • Anonyymi

      Muistatteko sellaisen kuin 'tankkaus hanska". Dieselautossa oli hyvä pitää mukana erikseen oikean käden hanskaa jonka voi sitten laittaa tankatessa käteen ja välttää nolon diesel löyhkän tarttumisen käsiin.

      • Anonyymi

        Tuntematon minulle. Tosin kokemusta dieseleistä on vain reilut 20 vuotta, kun oma talous silloin mahdollisti laatuautoihin siirtymisen.
        Onko se sama kuin lataushanska?


      • Anonyymi

        Joo, tätä pidettiin peräkontissa ettei hytti haise.


    • Anonyymi

      Ei mitään ongelmia polttiksen kanssa.

    • Anonyymi

      Muistatteko, polttisautojen tankkiin piti talvella laittaa jotakin lisäainetta joka imi ylimääräisen kosteuden ettei tankkiin olisi alkanut kertyä vettä.
      Talvella jokin härmistymisilmiö sai polttisauton menettämään tehoa kunnes se kokonaan pysäthyi ja hyytyi tienposkeen, sitten piti vaan hentken aikaa odotella että moottorin lämpö sulattaisi härmän ja taas mentiin. Mistähän tuokin johtui, omalle kohdalle sattui useamman kerran.

    • Anonyymi

      Minä en tuommoista muista ollenkaan.... Sen muistan kun olen autooni istunut ja vääntänyt virta-avaimesta auton käyntiin ja ajanut Treelta Rovaniemelle yhtä soittoa purkanut kamat kyydistä ja ajanut takaisin ja käynyt Tampereella tankilla 5minuuttia ja tankki taas täynnä ja auto valmiina uuteen reissuun...

      • Anonyymi

        No sattui sillä kertaa toimimaan, mutta tottapuhuen olihan niissä polttisautoissa aina kylmä rinki takapuolen alla kun pakkasella käänsi virta-avainta, koskaan ei tiennyt mikä paikka hajoaa ja paljon tuli tehtyä kalliita korjauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sattui sillä kertaa toimimaan, mutta tottapuhuen olihan niissä polttisautoissa aina kylmä rinki takapuolen alla kun pakkasella käänsi virta-avainta, koskaan ei tiennyt mikä paikka hajoaa ja paljon tuli tehtyä kalliita korjauksia.

        Sulla tais olla joku tojota tai muu leluauto.


    • Anonyymi

      Löytyy sähkö sekä polttis.
      Lämmin 2 auton talli, ajelen vuorotellen molemmilla, Tähti keulassa.

    • Anonyymi

      Muistatteko, kun polttisaikana katseltiin kartalta minne sitä seuraavaksi haluaisi ajella ja minkä kautta... nyt pitää kartalta katsella, missä on latausasemia ja mennä sinne... ja toivoa, ettei laturi ole rikki ja ettei sillä kylän ainoalla satu olemaan toista autoa latauksessa... muutoin menee päivän ohjelma uusiksi....

      • Anonyymi

        Niin ja kun patteriauton esilämmittää kovilla pakkasilla, niin sitten pitääkin löytyä lähin toimiva ja vapaa latausasema vierestä ja odotella akkujen täyttymistä.
        Sinä aikana dieselautoilija on käynnistänyt mukavasti lämpimän, moottori ja sisätilat, autonsa ja ajanut jo perille.

        Patteriautoilla on vielä vähän matkaa samaan huolettomaan mukavuustasoon, mutta ei huolta kyllä siihen päästään jossain vaiheessa.


    • Anonyymi

      Poltti-satua pukkaa.

      • Anonyymi

        No, kerro satusi....?


    • Anonyymi

      Taitaa olla niitä polttisatuja!

    • Anonyymi

      Akun kantaminen pakkasiltoina sisälle lämpimään. Aamulla takaisin ja piuhat kiinni. Mersukuskit varsinkin kehuskelivat tällä, mutta toimi muillakin.

      Ei ollut siihen aikaan turhia sähkönkuluttajia autossa. Ei penkin-, peilin-, takalasin tai ratinlämmittimiä. Lampaan talja ahterin alle.

    • Anonyymi

      Kaksiasentoinen rikastin eli "käsiryyppy". Aina hankalassa paikassa, unohtui joskus päälle. Riskinä männänrenkaiden kärähtäminen.

    • Anonyymi

      Virran lainaaminen naapurin autosta. Sitten ajettiin peräkkäin lähekkäin olleisiin työpaikkoihin. Illalla taas takaisin.

    • Anonyymi

      Työpaikalla piti pysäköidä auto niin, että talven kalpea aurinko ehkä hiukan lämmitti konepeltiä. Välillä piti käynnistämässä autoa pakkaspäivinä kadun varressa.

    • Anonyymi

      Huopa auton keulan ja konepellin päällä hidastamassa sen jäähtymistä.

    • Anonyymi

      Autoliikkeiden myyjillä ja työntekijöillä oli aikanaan tapana "verottaa" vaihtoautoja ottamalla niistä hyvät pyyhkijän sulat, akut ja renkaat itselle. Tilalle laitettiin vanhaa loppunkulunutta tavaraa.

    • Anonyymi

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋

      😋 K­­­u­­­u­­m­­­a­­­t­ ­­­t­y­­­t­­­ö­­­t­ ­­­o­­d­­o­­t­­t­a­­v­­­a­t­­­ ­­s­i­n­­u­a­­ -> https://us4.fun/kissgirl?18316292

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      459
      3369
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      451
      3277
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      135
      2918
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2242
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2110
    6. 187
      1460
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1367
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1246
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      86
      1232
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1060
    Aihe