Mustavalkoisuus

Anonyymi-ap

Miksi vapaa-ajattelijat ovat niin mustavalkoisia suhteessa uskontoon? Uskovia syytellään mustavalkoajattelusta ja usein aiheesta, mutta ei nähdä omissa porukoissa olevaa mustavalkoisuutta. Tuntuu olevan kova usko(!) siihen, että maailma ja ihmiset muuttuvat paremmiksi, kun uskonnoista päästään eroon. Kaikkien kuitenkin pitäisi omaksua sekulaarihumanistinen ateismi ja niinhän ei tule käymään missään olosuhteissa.

71

388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikö maailma sitten ole muuttunut paremmaksi samalla kun uskonnollisuus on vähentynyt?

      Toiseksi miksi olisi jokin uskovien minimiosuus, jota ei voisi alittaa?

      • Anonyymi

        Eipä voi sanoa paremmaksi muuttuneen. Esim. 1900-luvulla kaikkein tuhoisimmissa maailmansodissa uskonto ei ollut mitenkään ratkaisevassa osassa, jos edellisinä vuosisatoina käytiinkin ns. uskonsotia. Ehkä joltakin osin muutosta parempaan on tapahtunutkin, mutta ei ainakaan globaalissa mittakaavassa. Ja olisi todella mustavalkoista väittää, että sekin olisi uskonnon syytä kuin edistyskin ateismin ansiota.


      • Anonyymi

        Onko vaparien määrässä jokin minimiosuus, jota ei voi alittaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko vaparien määrässä jokin minimiosuus, jota ei voi alittaa?

        Ei tietenkään. Onhan maita joissa ateismi on kiellettykin, ja tietysti muuten vahvan uskonnollisia maita. Jos jossa 83 % uskoo jumaliin, miksipä ei voisi olla 84 %?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eipä voi sanoa paremmaksi muuttuneen. Esim. 1900-luvulla kaikkein tuhoisimmissa maailmansodissa uskonto ei ollut mitenkään ratkaisevassa osassa, jos edellisinä vuosisatoina käytiinkin ns. uskonsotia. Ehkä joltakin osin muutosta parempaan on tapahtunutkin, mutta ei ainakaan globaalissa mittakaavassa. Ja olisi todella mustavalkoista väittää, että sekin olisi uskonnon syytä kuin edistyskin ateismin ansiota.

        Se on tietysti totta, ettei muutosta parempaan voi laittaa mitenkään yksioikoisesti yhden tekijän ansioksi. Olen kirjoittanut huonosti, jos tekstistäni jää kuva jonka mukaan kaikki maailman ongelmat johtuisivat uskonnosta.

        Mutta itse muutoksen suunnasta... Lue vaikkapa Esko Valtaojan kirja Avoin tie.

        (Tietysti tässä on myös tietty näköharha, kun yksittäiset vapaa-ajattelijat pohtivat monia asioita, mutta va-liitto järjestönä keskittyy yhteen. Toisaalta Linux-käyttäjätkin pohtivat montaa asiaa, mutta Linux-käyttäjäryhmässä vaan käännellään kerneliä ja väkerretään shelliskriptejä.)


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Ei tietenkään. Onhan maita joissa ateismi on kiellettykin, ja tietysti muuten vahvan uskonnollisia maita. Jos jossa 83 % uskoo jumaliin, miksipä ei voisi olla 84 %?

        Onko sinulla vapaa-ajattelijana jokin minimiosuus uskovaisia jonka määrä yhteiskunnassa ei olisi häiritsevä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla vapaa-ajattelijana jokin minimiosuus uskovaisia jonka määrä yhteiskunnassa ei olisi häiritsevä?

        Kysymyksellä tuskin on merkitystä, koska oletan osuuden jossain vaiheessa putoavan käytännössä nollaan kun se ei enää ole itse itseään kannatteleva. Lisäksi kun yhteiskunnallinen merkitys poistuu, varmaan käytännössä va-liikekään ei enää uusia jäseniä juuri houkuttele.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Kysymyksellä tuskin on merkitystä, koska oletan osuuden jossain vaiheessa putoavan käytännössä nollaan kun se ei enää ole itse itseään kannatteleva. Lisäksi kun yhteiskunnallinen merkitys poistuu, varmaan käytännössä va-liikekään ei enää uusia jäseniä juuri houkuttele.

        Tuskin sinun aikanasi uskovaisten/uskontojen osuus putoaa nollaan, mutta vastauksesi siis on, että vapaa-ajattelijalle ei riitä vähempi kuin uskontojen häviäminen kokonaan? Uskonnot ja uskovaiset häiritsevät pelkällä olemassa olollaan.

        En kysymykselläni tarkoittanut sitä, että vapaa-ajattelijoiden kerho tulisi lakkauttaa jos pieni määrä uskovia ei häiritse.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin sinun aikanasi uskovaisten/uskontojen osuus putoaa nollaan, mutta vastauksesi siis on, että vapaa-ajattelijalle ei riitä vähempi kuin uskontojen häviäminen kokonaan? Uskonnot ja uskovaiset häiritsevät pelkällä olemassa olollaan.

        En kysymykselläni tarkoittanut sitä, että vapaa-ajattelijoiden kerho tulisi lakkauttaa jos pieni määrä uskovia ei häiritse.

        Jep, minun elinaikani siihen ei riitä.

        Ehkä tuo 'häiritä' tuntuu sanana jotenkin... häiritsevältä. Mutta kun va-liiton tavoitteena on "edistää tiedepohjaista maailmankuvaa, kriittistä ja rationaalista ajattelua sekä humanistista elämänkatsomusta ja etiikkaa", niin kai se sisältää ajatuksen siitä, ettei mitään rajaa ole.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Jep, minun elinaikani siihen ei riitä.

        Ehkä tuo 'häiritä' tuntuu sanana jotenkin... häiritsevältä. Mutta kun va-liiton tavoitteena on "edistää tiedepohjaista maailmankuvaa, kriittistä ja rationaalista ajattelua sekä humanistista elämänkatsomusta ja etiikkaa", niin kai se sisältää ajatuksen siitä, ettei mitään rajaa ole.

        Mihin perustuu uskosi (!), että uskovien osuus painuu nollaan?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Jep, minun elinaikani siihen ei riitä.

        Ehkä tuo 'häiritä' tuntuu sanana jotenkin... häiritsevältä. Mutta kun va-liiton tavoitteena on "edistää tiedepohjaista maailmankuvaa, kriittistä ja rationaalista ajattelua sekä humanistista elämänkatsomusta ja etiikkaa", niin kai se sisältää ajatuksen siitä, ettei mitään rajaa ole.

        Entä toimintatavat?
        Uskonnottomia aina syrjitään vaikka meillä uskonto esiintyy varsin vähän arkipäivässä. Jollei satu olemaan pappi.

        Tapa esittää ilkeää kritiikkiä toivoisi olevan mennyttä aikaa ja olisi hyvä siirtyä keskustelevampaan sävyyn. Elämänkatsomuksesta ja etiikasta löytyisi varmaan keskusteltavaa oman piirin sisälläkin saati jaettavaksi viisautta tietämättömille.

        "edistää tiedepohjaista maailmankuvaa, kriittistä ja rationaalista ajattelua sekä humanistista elämänkatsomusta ja etiikkaa",
        Onko humanistinen elämänkatsomus ja etiikka edistynyt kun, ihminen eroaa kirkosta ja/tai ja uskoo evoluutioteoriaan. Vai onko se jotain syvällisempää?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Entä toimintatavat?
        Uskonnottomia aina syrjitään vaikka meillä uskonto esiintyy varsin vähän arkipäivässä. Jollei satu olemaan pappi.

        Tapa esittää ilkeää kritiikkiä toivoisi olevan mennyttä aikaa ja olisi hyvä siirtyä keskustelevampaan sävyyn. Elämänkatsomuksesta ja etiikasta löytyisi varmaan keskusteltavaa oman piirin sisälläkin saati jaettavaksi viisautta tietämättömille.

        "edistää tiedepohjaista maailmankuvaa, kriittistä ja rationaalista ajattelua sekä humanistista elämänkatsomusta ja etiikkaa",
        Onko humanistinen elämänkatsomus ja etiikka edistynyt kun, ihminen eroaa kirkosta ja/tai ja uskoo evoluutioteoriaan. Vai onko se jotain syvällisempää?

        Uskontokritiikin muodosta on va-liikkeen piirissä keskusteltu ainakin se 25 vuotta mitä olen mukana ollut. Aikanaan VA-lehden pilakuvista, nyt Instagramin meemeistä.

        Jotenkin keskustelevampi sävykin tuntuu kummalta. Eihän Skepsiskään varsinaisesti keskustele homeopaattien kanssa, siis siten että oikea lääketiede, homeopatia, kiinalainen kansanlääkintä jne. olisivat lähtökohtaisesti samalla viivalla.

        Evoluutio ei suoraan etiikkaan liity, mutta toki totuudenrakkaus on osa etiikkaa.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Uskontokritiikin muodosta on va-liikkeen piirissä keskusteltu ainakin se 25 vuotta mitä olen mukana ollut. Aikanaan VA-lehden pilakuvista, nyt Instagramin meemeistä.

        Jotenkin keskustelevampi sävykin tuntuu kummalta. Eihän Skepsiskään varsinaisesti keskustele homeopaattien kanssa, siis siten että oikea lääketiede, homeopatia, kiinalainen kansanlääkintä jne. olisivat lähtökohtaisesti samalla viivalla.

        Evoluutio ei suoraan etiikkaan liity, mutta toki totuudenrakkaus on osa etiikkaa.

        Eikö evoluutio ole osa humanistista elämänkatsomusta?

        Valtaojan kirja, Skepsis tai jonkun edesmenneen katkeran ateistin nasevat ilmaisut, niitä on hyvä muistella ja kunnioittaa. Voi niitä aikoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö evoluutio ole osa humanistista elämänkatsomusta?

        Valtaojan kirja, Skepsis tai jonkun edesmenneen katkeran ateistin nasevat ilmaisut, niitä on hyvä muistella ja kunnioittaa. Voi niitä aikoja.

        En ehkä saa viimeksimainitusta kiinni.

        Ateisteilla ei ole pyhiä kirjoja. On kyvyttömyyttä nousta oman kuplan ulkopuolelle jos ei osaa ajatella että kaikilla ei ole sellaista, vaikka itsellä olisi.


    • Anonyymi

      Msalo Eikö maailma sitten ole muuttunut paremmaksi samalla kun uskonnollisuus on vähentynyt

      Mutta. Tuomioja ja mullahit poistivat Shaahin
      Köyhän tavissuvun pojan
      joka poisti. hunnut ja länsimaalaisti Iranin

      mutta Tuomioja ja mullahit palauttivat Khomenin ja sorron ja hunnut ja tekivät Iranista vaarallisen
      terroristivaltion jolla saattaa olla ryssienyliääniohjuksia ja jolla on ydinase

      Va-liitto on palkinnut Tuomiojan, voihan vilttu

    • Anonyymi

      Uskontojen taivas/hvetti -jako nyt vaan on aika mustavalkoinen. Sitä voi aan joko kannattaa ysi ei.
      Sen sijaan vaparien tavoitteet ja strategia on joustava. Kertarysäyksen vaihtoehtona pidetään oikkuparannusten kautta etenemistä.

      • Anonyymi

        Oikkuparannukset. 🤣 vaparit tosiaan oikkuilee.


      • Anonyymi

        Uskoohan nykyään moni jälleensyntymiseen ja karmaankin. Uskontoja on erilaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskoohan nykyään moni jälleensyntymiseen ja karmaankin. Uskontoja on erilaisia.

        Eri muotoisia fiktioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eri muotoisia fiktioita.

        Niinpä, kaikki uskonnot eivät ole samanlaisia.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Tavoitteet tosiaan on "joustavat". Ensin vastustetaan et:n avaamista kaikille. Sehän on suunnattu uskonnottomille. Sitten halutaan avata et kaikille ja syytellään niitä jotka eivät kannata ajatusta.


      • Anonyymi

        Jos vaparit päättäisivät edetä "kertarysäyksen" kautta, en ymmärrä yhtään kuinka se tapahtuisi? Tarvittaisiinko väkivaltaa, aivopesua, pakottamista? Pikkuparannusten kautta eteneminen on pakko, ei valinta. Toisaalta "pikkuparannukset" ovat aikaan saaneet sen, ettei vapsuihin enää luoteta. Kun antaa vapsulle pikkusormen, se yrittää viedä koko käden. Pikkuparannuksilla.


      • Anonyymi

        Juu, että mikäs pikkuparannus laitetaan seuraavaksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavoitteet tosiaan on "joustavat". Ensin vastustetaan et:n avaamista kaikille. Sehän on suunnattu uskonnottomille. Sitten halutaan avata et kaikille ja syytellään niitä jotka eivät kannata ajatusta.

        Linjaa kehitettiin myös ympäröivän tilanteen mukaan. Aika 1985-2005 oli eri kuin 2005-2024.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vaparit päättäisivät edetä "kertarysäyksen" kautta, en ymmärrä yhtään kuinka se tapahtuisi? Tarvittaisiinko väkivaltaa, aivopesua, pakottamista? Pikkuparannusten kautta eteneminen on pakko, ei valinta. Toisaalta "pikkuparannukset" ovat aikaan saaneet sen, ettei vapsuihin enää luoteta. Kun antaa vapsulle pikkusormen, se yrittää viedä koko käden. Pikkuparannuksilla.

        Kertarysäys tarkoittaa kirkon ja valtion erottamista. Ei sen kummempaa. Koko hoito vaatii muutoksia useisiin kymmeniin lakeihin. Osa teknistä, osassa harkintasäätöäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertarysäys tarkoittaa kirkon ja valtion erottamista. Ei sen kummempaa. Koko hoito vaatii muutoksia useisiin kymmeniin lakeihin. Osa teknistä, osassa harkintasäätöäkin.

        Ei kai vapaa-ajattelijoilla ole minkäälaista mandaattia puuttua lakeihin joten "kertarysäys" nyt on itsessään mahdoton.
        Olen ymmärtänyt että va-kritiikki kohdistuu laajasti uskontoihin eikä ainoastaan kirkon asemaan yhteiskunnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertarysäys tarkoittaa kirkon ja valtion erottamista. Ei sen kummempaa. Koko hoito vaatii muutoksia useisiin kymmeniin lakeihin. Osa teknistä, osassa harkintasäätöäkin.

        Eihän tuo poista uskontoa, mistä vaparit haaveilevat. On kummallista, että takerrutte tuollalailla kirkkoonsa sen asemaan, jos kysymys on uskonnon poistamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuo poista uskontoa, mistä vaparit haaveilevat. On kummallista, että takerrutte tuollalailla kirkkoonsa sen asemaan, jos kysymys on uskonnon poistamisesta.

        Juurikin näin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuo poista uskontoa, mistä vaparit haaveilevat. On kummallista, että takerrutte tuollalailla kirkkoonsa sen asemaan, jos kysymys on uskonnon poistamisesta.

        Tavoitteita meillä on kaksi tai kolme. Yksi on yhteiskunnalllinen eli poistaa uskontojen etuoikeudet. Toinen on aatteellinen eli levittää uskonnoista vapaata maailmankuvaa. Kolmas on näkökulmasta riippuen tavoite tai väline, uskonnoton tapakulttuuri.

        Käytännössä on kyllä jäseniä, jotka ovat suoraan sanoneet että eroavat va-liitosta kun kirkko ja valtio erotetaan toisistaan.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Tavoitteita meillä on kaksi tai kolme. Yksi on yhteiskunnalllinen eli poistaa uskontojen etuoikeudet. Toinen on aatteellinen eli levittää uskonnoista vapaata maailmankuvaa. Kolmas on näkökulmasta riippuen tavoite tai väline, uskonnoton tapakulttuuri.

        Käytännössä on kyllä jäseniä, jotka ovat suoraan sanoneet että eroavat va-liitosta kun kirkko ja valtio erotetaan toisistaan.

        Sinä itse taas olet kirjoittanut, ettei sinua niinkään haittaa kirkon yhteiskunnallinen asema, vaikka siitä jauhetaan, vaan itse usko. Kun uskovat ovat väärässä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä itse taas olet kirjoittanut, ettei sinua niinkään haittaa kirkon yhteiskunnallinen asema, vaikka siitä jauhetaan, vaan itse usko. Kun uskovat ovat väärässä.

        Joo, mutta tiedän olevani tässä vähemmistössä va-liiton jäsenistössä.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Joo, mutta tiedän olevani tässä vähemmistössä va-liiton jäsenistössä.

        Jos kirkon yhteiskunnallinen asema muuttuisi. Millaiset toimintamahdollisuudet vapaa-ajattelijoille jäisi uskonnottomuuden apostoleina kun heitä olisi alle puolet nykyisestä? Kuinka monta yhdistystä jäisi, Helsinki, Turku ja Tampere?

        Kun uskovaiset eroaa kirkosta siksi, että se maallistuu liikaa, sen ei pitäisi olla sinulle mikään juhlinnan aihe, sillä usko ei vähene yhtään. Järjestäytyy vain eri tavalla.


    • Anonyymi

      Avauksessa on väärä väite, joka yrittää vääntää valkoista mustaksi. Uskonto on mustavalkoista, vapaa-ajattelijat eivät.

      • Anonyymi

        Mutta ovat ainakin suhteessa uskontoon mustavalkoisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ovat ainakin suhteessa uskontoon mustavalkoisia.

        Miten niin? Uskontojen välillä nähdään eroja? Teoissa. Ev.-lut. kirkon osalta suhtautuminen kirkon etuoikeuksiin on aivan eri kuin toiminnan uskonnonvapauteen. Ei ollenkaan mustavalkoista vaan erittelevää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin? Uskontojen välillä nähdään eroja? Teoissa. Ev.-lut. kirkon osalta suhtautuminen kirkon etuoikeuksiin on aivan eri kuin toiminnan uskonnonvapauteen. Ei ollenkaan mustavalkoista vaan erittelevää.

        Kirkko on teille kuin joku saatana. Aika mustavalkoista.


      • Eikö tuo väite itsessään ole mustavalkoinen? :=)

        Minä olen tällä palstalla joskus yrittänyt kysyä toisaalta mitä hyvää löytää va-liitosta sellainen joka on yleisesti meitä vastaan, ja samaa kirkosta. Vähänlaisesti on tullut vastauksia, kumpaankaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin? Uskontojen välillä nähdään eroja? Teoissa. Ev.-lut. kirkon osalta suhtautuminen kirkon etuoikeuksiin on aivan eri kuin toiminnan uskonnonvapauteen. Ei ollenkaan mustavalkoista vaan erittelevää.

        Ei kaikki vaparit näe eroja. Esimerkiksi Korkeelle kaikki uskonnot ovat samaa paskaa.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Eikö tuo väite itsessään ole mustavalkoinen? :=)

        Minä olen tällä palstalla joskus yrittänyt kysyä toisaalta mitä hyvää löytää va-liitosta sellainen joka on yleisesti meitä vastaan, ja samaa kirkosta. Vähänlaisesti on tullut vastauksia, kumpaankaan.

        No onko sinusta kirkossa yhtään mitään hyvää?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Eikö tuo väite itsessään ole mustavalkoinen? :=)

        Minä olen tällä palstalla joskus yrittänyt kysyä toisaalta mitä hyvää löytää va-liitosta sellainen joka on yleisesti meitä vastaan, ja samaa kirkosta. Vähänlaisesti on tullut vastauksia, kumpaankaan.

        En ole hän jolle vastasit.
        Minä kysyin joskus löytääkö vapaa-ajattelija mitään hyvää kristinuskosta (tai kirkosta, en muista kumpi) Vastauksia ei tosiaan tullut. Jori taisi olla ainut ja vastasi kutakuinkin että uuden mahdollisuuden ajatus (armo?) on jotenkin hyvä.

        Käytännön tasolla koen olevani uskovaisena vapaampi kuin vapaa-ajattelija. Minua ei häiritse sekulaari hälinä ympärilläni kunhan en anna sille valtaa itseeni. Voin nauttia musiikista, taiteesta, luonnosta, ruuasta jne.... ajattelematta onko tämä sekulaaria vai uskonnollista. Lahjoittaa katastrofi yms. keräyksiin kunhan luotan avun menevän perille, miettimättä toimijan katsomuksellista pohjaa. Jos kyseessä on elintarvikkeiden tai muiden välttämättömien tarvikkeiden jakaminen, kärjistäen on aivan sama tuleeko se ateistin tai kristityn kädestä, kunhan apu löytää kohteensa.

        Introverttina en odota mitään yhteisöllistä taivasta, mutta toki jos sellainen on, Jumalalla on kyllä tekemistä minun kanssani jotta en ahdistu liikaa. ;) Varauksella suhtaudun kuoleman jälkeisen pohdiskeluun.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Eikö tuo väite itsessään ole mustavalkoinen? :=)

        Minä olen tällä palstalla joskus yrittänyt kysyä toisaalta mitä hyvää löytää va-liitosta sellainen joka on yleisesti meitä vastaan, ja samaa kirkosta. Vähänlaisesti on tullut vastauksia, kumpaankaan.

        surkea va-liitto pyytää lukemaan lehtiään jossa on jotain stasimiesboriksia ja hölmöerkki tuomiojia khomeinia ja kommunisteja ylistämässä ja
        kertomassa vitsejä wehrmachtin vyösoljesta


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole hän jolle vastasit.
        Minä kysyin joskus löytääkö vapaa-ajattelija mitään hyvää kristinuskosta (tai kirkosta, en muista kumpi) Vastauksia ei tosiaan tullut. Jori taisi olla ainut ja vastasi kutakuinkin että uuden mahdollisuuden ajatus (armo?) on jotenkin hyvä.

        Käytännön tasolla koen olevani uskovaisena vapaampi kuin vapaa-ajattelija. Minua ei häiritse sekulaari hälinä ympärilläni kunhan en anna sille valtaa itseeni. Voin nauttia musiikista, taiteesta, luonnosta, ruuasta jne.... ajattelematta onko tämä sekulaaria vai uskonnollista. Lahjoittaa katastrofi yms. keräyksiin kunhan luotan avun menevän perille, miettimättä toimijan katsomuksellista pohjaa. Jos kyseessä on elintarvikkeiden tai muiden välttämättömien tarvikkeiden jakaminen, kärjistäen on aivan sama tuleeko se ateistin tai kristityn kädestä, kunhan apu löytää kohteensa.

        Introverttina en odota mitään yhteisöllistä taivasta, mutta toki jos sellainen on, Jumalalla on kyllä tekemistä minun kanssani jotta en ahdistu liikaa. ;) Varauksella suhtaudun kuoleman jälkeisen pohdiskeluun.

        Ainakin jossain olen tuosta armollisuuden ajatuksesta kertonut, luulisin että juuri tällä palstalla. Toinen mainitsemani on ollut toimitilat partioliikkeelle.

        Enpä ole koskaan syödessäni miettinyt uskontoja. Toki muistan että mämmi kuvaa happamatonta leipää, ihmishahmoiset piparit kai viittaavaat muinaisiin uskomuksiin jne. Luontoviittausta en edes ymmärrä.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Ainakin jossain olen tuosta armollisuuden ajatuksesta kertonut, luulisin että juuri tällä palstalla. Toinen mainitsemani on ollut toimitilat partioliikkeelle.

        Enpä ole koskaan syödessäni miettinyt uskontoja. Toki muistan että mämmi kuvaa happamatonta leipää, ihmishahmoiset piparit kai viittaavaat muinaisiin uskomuksiin jne. Luontoviittausta en edes ymmärrä.

        En minäkään. Mutta monissa vanhoissa uskonnoissa ja sekä nykyisin myös uususkonnoissa otetaan varsin yksityiskohtaisestikin kantaa ruokavalioon. Kristinusko on aika vapaata siinä suhteessa.

        Luonto tuli varmaan mieleen ketjusta jossa lueteltiin vapaa-ajattelijain "henkisiä iloja". Katsomuksesta riippumatta ihmisen perustarpeet ja ilon aiheet ovat kohtalaisen samanlaisia. Uskovaisena voi nauttia luonnosta "sekulaaristikin" ilman haltioitumista Jumalan luomistyöstä, vaikka sitäkin tapahtuu. Sekä että.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En minäkään. Mutta monissa vanhoissa uskonnoissa ja sekä nykyisin myös uususkonnoissa otetaan varsin yksityiskohtaisestikin kantaa ruokavalioon. Kristinusko on aika vapaata siinä suhteessa.

        Luonto tuli varmaan mieleen ketjusta jossa lueteltiin vapaa-ajattelijain "henkisiä iloja". Katsomuksesta riippumatta ihmisen perustarpeet ja ilon aiheet ovat kohtalaisen samanlaisia. Uskovaisena voi nauttia luonnosta "sekulaaristikin" ilman haltioitumista Jumalan luomistyöstä, vaikka sitäkin tapahtuu. Sekä että.

        Kristinusko aika vapaata? Luterilaisuus kyllä, mutta jotkut ortodoksien paastosäännöt esimerkiksi ovat monipolvisia. Eri asia sitten miten moni niitä noudattaa.

        Perustarpeisa ja ilonaiheista olemme samaa mieltä.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Kristinusko aika vapaata? Luterilaisuus kyllä, mutta jotkut ortodoksien paastosäännöt esimerkiksi ovat monipolvisia. Eri asia sitten miten moni niitä noudattaa.

        Perustarpeisa ja ilonaiheista olemme samaa mieltä.

        Onhan kristinusko aika vapaata kun sitä tulkitaan hyvin monella tapaa. Hyvin liberaalisti, äärimmäisen tiukasti ja kaikkea siltä väliltä. Ilman sydämen uskoa kaikki jää kuitenkin sanan helinäksi.

        Juutalaisilla on erilaisia lausahduksia ihmisistä. Niitä mukaellen voisi sanoa vaikkapa
        On neljää tyyppiä ihmisiä:
        ihmisiä jotka ovat ankaria itselle ja ankaria toisille
        ihmisiä jotka ovat ankaria itselle mutta lempeitä toisille
        ihmisiä jotka ovat lempeitä itselle mutta ankaria toisille
        ihmisiä jotka ovat lempeitä itselle ja lempeitä toisille

        En tiedä löydätkö ajatuksen, mutta jokainen näistä eläisi uskoaan varmaan hieman eritavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan kristinusko aika vapaata kun sitä tulkitaan hyvin monella tapaa. Hyvin liberaalisti, äärimmäisen tiukasti ja kaikkea siltä väliltä. Ilman sydämen uskoa kaikki jää kuitenkin sanan helinäksi.

        Juutalaisilla on erilaisia lausahduksia ihmisistä. Niitä mukaellen voisi sanoa vaikkapa
        On neljää tyyppiä ihmisiä:
        ihmisiä jotka ovat ankaria itselle ja ankaria toisille
        ihmisiä jotka ovat ankaria itselle mutta lempeitä toisille
        ihmisiä jotka ovat lempeitä itselle mutta ankaria toisille
        ihmisiä jotka ovat lempeitä itselle ja lempeitä toisille

        En tiedä löydätkö ajatuksen, mutta jokainen näistä eläisi uskoaan varmaan hieman eritavalla.

        Vaikuttaa siltä, että Jori ei oikein ymmärrä uskontoa. Se on hänelle vain vierastaja vieraan pelko hallitsee. Sitten on loogista olla vapari ja vastustaa pelottavaa uskontoa. Sivullisen silmin touhu on aivan irrationaalista.


    • Anonyymi

      Kuitenkaan jumalia ei ole ja uskonnot pilaavat kaiken.

      • Anonyymi

        Onpa mustavalkoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa mustavalkoista.

        Vaparius on sellaista


    • Anonyymi

      Vapaa-ajattelijat=Tiukkapipoateistit

    • Anonyymi

      Taivas/helvetti. Melko mustavalkoista.

    • Anonyymi

      Kaikkivaltias joko on tai ei ole. Mustavalkoista.

    • Anonyymi

      Jeesuksella oli täydellinen moraali. Jeesus edustaa altruismia hyvähyvyyttä, pyyteettömyyttä.

      Hyvä elämä edellyttää moraalia ja etiikkaa voidaan testata ja havaita ihmisten teoissa, ajatuksissa ja hedelmissä. Moraalinen ja eettinen käytös ilmenee ihmisten päivittäisessä elämässä heidän tekemissään valinnoissa ja toimissa. Tämä voi sisältää esimerkiksi toisten kunnioittamisen, oikeudenmukaisuuden, rehellisyyden, empatian ja rakkauden osoittamisen.

      Ajatukset ja asenteet voivat myös paljastaa paljon ihmisen moraalisesta ja eettisestä näkökulmasta. Esimerkiksi ihmisen arvot ja uskomukset heijastuvat usein hänen mielipiteisiinsä ja asenteisiinsa eri tilanteissa.

      Hedelmät, voivat viitata siihen, että moraalinen ja eettinen käytös tuottaa myönteisiä tuloksia yksilölle ja yhteisölle. Esimerkiksi rehellisyys ja oikeudenmukaisuus voivat luoda luottamusta ja hyviä suhteita muihin ihmisiin, kun taas itsekäs tai epäoikeudenmukainen käytös voi johtaa konflikteihin ja epäluottamukseen.

      Kaiken kaikkiaan moraali ja etiikka ovat keskeisiä osia ihmisen käyttäytymisessä ja ne voidaan havaita ihmisten teoissa, ajatuksissa ja niiden hedelmissä eli seurauksissa.

    • Hiukan vielä "kertarysäyksestä". Ihan niin se ei mene, että teknisestikään "kaikki" voisi poistua kerralla. Esimerkkinä olkoon jumalanpilkkalaki, joka ei ole sidoksissa valtionkirkkojen verotusoikeuteen.

      Käytännössä oletan että mm. työaikalain ja kirkkolain kytkös poistetaan ennen kirkon verotusoikeutta. Ja itse asiassa tuotakin on vähän tehty, terminä on nykyään "kansallinen" juhlapäivä eikä "kirkollinen".

      • Anonyymi

        Ensin täytyy saada uusi systeemi jonka ammattiliitot hyväksyvät. Työnantajapuoli yrittää takuuvarmasti vähentää vapaita. Vai uskotko ettei niin tapahtuisi?
        Lakkoja on viimeaikoina piisannut. Aivan ilman syytä varmaan? Enkä tarkoita nyt suomuuraimia.


      • Anonyymi

        Jaa, tarkoitatko uudenvuodenpäivää? Enpä ole ajatellut koskaan että se on myös kirkollinen juhlapyhä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, tarkoitatko uudenvuodenpäivää? Enpä ole ajatellut koskaan että se on myös kirkollinen juhlapyhä.

        Jeesuksen ympärileikkaamisen juhla, seitsemän päivää joulusta.

        Ei-kirkollisia kansallisia juhlapäiviä ovat virallisesti vappu ja itsenäisyyspäivä. Oikeasti vapun taustalle voi muun ohessa ajatella myös pyhän Valpurin päivän.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Jeesuksen ympärileikkaamisen juhla, seitsemän päivää joulusta.

        Ei-kirkollisia kansallisia juhlapäiviä ovat virallisesti vappu ja itsenäisyyspäivä. Oikeasti vapun taustalle voi muun ohessa ajatella myös pyhän Valpurin päivän.

        No joo, on toki hyvä muistaa, että Jeesus oli juutalainen.

        Juutalaisille annettiin juhlapäivät ja sapatit, kristityt ovat saaneet itse pähkäillä mitä juhlivat. Jos Valpuria juhlitaan, niin sitten voisi olla vaikka Paavalin kääntymisen päivä. Ennenhän sellainen on ollutkin. Kirkolliset juhlapyhät ovat ihmisten sopimuksia siitä mitä muistetaan, eivät kiveen hakattuja. Kohta on kiirastorstai joka on ehtoollisen asettamisen muistopäivä.

        Maalliselta kannalta pyhät näkyvät monen palkkapussissa vahvasti plusmerkkisenä. Eikä pyhäkorvauksia kielletä uskonnottomiltakaan. Harvase vuosi työnantajajärjestöt esittävät että pyhäkorvaukset pitäisi poistaa. Lähtisiköhän Jape lakkovahdiksi jos näin tehtäisiin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        No joo, on toki hyvä muistaa, että Jeesus oli juutalainen.

        Juutalaisille annettiin juhlapäivät ja sapatit, kristityt ovat saaneet itse pähkäillä mitä juhlivat. Jos Valpuria juhlitaan, niin sitten voisi olla vaikka Paavalin kääntymisen päivä. Ennenhän sellainen on ollutkin. Kirkolliset juhlapyhät ovat ihmisten sopimuksia siitä mitä muistetaan, eivät kiveen hakattuja. Kohta on kiirastorstai joka on ehtoollisen asettamisen muistopäivä.

        Maalliselta kannalta pyhät näkyvät monen palkkapussissa vahvasti plusmerkkisenä. Eikä pyhäkorvauksia kielletä uskonnottomiltakaan. Harvase vuosi työnantajajärjestöt esittävät että pyhäkorvaukset pitäisi poistaa. Lähtisiköhän Jape lakkovahdiksi jos näin tehtäisiin?

        Tiedän kyllä että kumpikin osapuoli pelkää muutoksia nyt kun vapaapäivistä jonkinlainen sopu on.

        Itse en oikein jaksa uskoa, että palkka nyt vaan olisi absoluuttisesti jonkun määrän pienempi tai suurempi (ja työaika sama), jos jotain vapaata ei olisi, tai olisi joku vapaa jota ei nyt ole. Asian näkee helposti kun karrikoi ja miettii vaikka sataa pyhimyksen päivää.


    • Anonyymi

      Vapaa-ajattelu ei siis ole mustavalkoista, vaan vapaa-ajattelijat näkevät sekä harmaan eri sävyt että värien kirjon eli sateenkaaren värit.

      • Anonyymi

        Tarkoitatko auraa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko auraa?

        En enkä äestä. Mitä mieltä omet uskontojen mustavalkoisuudesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En enkä äestä. Mitä mieltä omet uskontojen mustavalkoisuudesta?

        Uskontoja on niin paljon ja erilaisia. Värikkäitä tulkintoja samoistakin opinkappaleista löytyy.
        Vapaa-ajattelijain kanta on yksioikoinen uskontojen suhteen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskontoja on niin paljon ja erilaisia. Värikkäitä tulkintoja samoistakin opinkappaleista löytyy.
        Vapaa-ajattelijain kanta on yksioikoinen uskontojen suhteen?

        Ihmiset ovat monenlaisia, mutta jos uskontunnustus on mustavalkoinen, oppia voi sellaiseksi sanoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset ovat monenlaisia, mutta jos uskontunnustus on mustavalkoinen, oppia voi sellaiseksi sanoa.

        Eri uskonnoilla on erilaisia tunnustuksia.
        Itselleni olisi kauhistus jälleensyntymä. En haluaisi tänne enää uudelleen. Yksi kerta riittää.

        Vapaa-ajattelijoilla ei ole virallista tunnustusta, mutta kanta uskontoihin, tunnettuihin ja tuntemattomiin taitaa olla yksiselitteinen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset ovat monenlaisia, mutta jos uskontunnustus on mustavalkoinen, oppia voi sellaiseksi sanoa.

        Mustavalkoistahan se on, joko tai, joko uskoo tai sitten ei.

        Minä uskon Jumalaan,
        Isään, Kaikkivaltiaaseen
        taivaan ja maan Luojaan.

        ja Jeesukseen Kristukseen,
        Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,
        joka sikisi Pyhästä Hengestä,
        syntyi neitsyt Mariasta,
        kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
        ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
        astui alas tuonelaan,
        nousi kolmantena päivänä kuolleista,
        astui ylös taivaisiin,
        istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
        ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

        ja Pyhään Henkeen,
        pyhän yhteisen seurakunnan,
        pyhäin yhteyden,
        syntien anteeksiantamisen,
        ruumiin ylösnousemisen
        ja iankaikkisen elämän.
        Amen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mustavalkoistahan se on, joko tai, joko uskoo tai sitten ei.

        Minä uskon Jumalaan,
        Isään, Kaikkivaltiaaseen
        taivaan ja maan Luojaan.

        ja Jeesukseen Kristukseen,
        Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,
        joka sikisi Pyhästä Hengestä,
        syntyi neitsyt Mariasta,
        kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
        ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
        astui alas tuonelaan,
        nousi kolmantena päivänä kuolleista,
        astui ylös taivaisiin,
        istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
        ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

        ja Pyhään Henkeen,
        pyhän yhteisen seurakunnan,
        pyhäin yhteyden,
        syntien anteeksiantamisen,
        ruumiin ylösnousemisen
        ja iankaikkisen elämän.
        Amen.

        No ei oikeastaan. Mustavalkoista on se, että jonkinlainen jumala on tai sitten ei.

        Sen sijaan "uskon, mutta en kuten kirkko opettaa" taitaa olla suomalaisten yleisin uskontunnustus.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        No ei oikeastaan. Mustavalkoista on se, että jonkinlainen jumala on tai sitten ei.

        Sen sijaan "uskon, mutta en kuten kirkko opettaa" taitaa olla suomalaisten yleisin uskontunnustus.

        "Mustavalkoista on se, että jonkinlainen jumala on tai sitten ei" Nyt en ymmärrä? Onko tuo olemisen ja olemattomuuden mustavalkoisuus vain Jumalan ominaisuus vai voidaanko samoin sanoa muistakin joiden olemassa olosta tieteessä kiistellään? Sinulla on varmaan jokin esimerkki?

        Vapaa-ajattelijat tahtoisivat että kirkko opettaisi ja valvoisi uskoa tiukasti? Vieläpä niin, että kirkko opettaisi vanhatestamentillisesti ja sananmukaisesti? En tarkoita nyt kymmentä käskyä. Onko vähän ärsyttävää, ettei kirkko paremmin valvo ihmisten elämää ja potki pois "julkisyntisiä"? Se olisi kyllä hieman mustavalkoista. Sitähän vapaa-ajattelijat ajattelevat kirkon olevan.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10646
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3023
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1646
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1458
    Aihe