Askarruttaa miksi niin upeat melodian lahjat saaneen säveltäjän, kuin Jack Mattssonin suurempia kuoro-ja orkesteriteoksia ei kuule missään ja kaikki mistä hänet levytysten perusteella tunnetaan ovat jotkin harvat soolourkukappaleet sekä kevyempi mozart tyylinen cavatina ja vivace huilulle ja uruille, sekä merkittävä Musiikkiteatteri tai musikaali Katrina, jotka on sentään levytetty, mutta säveltäjästä näiden teosten perusteella muodostuva kuva on kovin yksipuolinen, sillä tuotantoon kuuluu myös mm. neljänkymmenen minuutin mittainen "oratorio" ahvenanmaalainen sielunmessukin ym. ja säveltäjän tuntien uskoisin sen sisältävän erittäin vaikuttavaa, kaunista ja tyyliltään ennen kaikkea melodista musiikkia, joka nykymusiikissa on todella havinaista, mutta kieltämättä myös anakronistista. Requiemia hallitsee kirkkain keveys ja vaimea äänimaisema, kuten eräs kriitikko kirjoitti, kutsuen sitä suureksi läpimurtoteokseksi. Jo Beethoven sanoi, että requiemin tulee olla levollista musiikkia eikä vainajien muisteluun tarvita mitään pauhua.
Jack Mattssonin ahvenanmaalainen Requiem
4
210
Vastaukset
- Anonyymi
Haluaisin vielä kertoa sen, että olen ateisti ja tiedän, että musiikki on äärettömästi uskontoja suurempi voima, mutta teosta voi kuunnella sen uskonnollisesta sisällöstä huolimatta puhtaana säveltaiteena.
- Anonyymi
No ei hän nyt niin suuri säveltäjä ollut. Tunsin hänet erittäin hyvin juuri Kartrinan sävellyksen aikoihin. Hän soitti sitä minulle sitä mukaan kun sävelsi ja pidin kyllä todella paljon. Silloin ajattelin että hänestä olisi vaikka mihin. Luulen että ei sitä ennen eikä sen jälkeen tullut sen kummempaa.
- Anonyymi
Ja vielä lisään äskeiseen, ettei Jack mikään uskovainen ollut. Hän piti paljon urkumusiikista ja ylipäätänsä kauniista musiikista. Mutta Beatles-fani oli henkeen ja vereen:)
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614388KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1503187Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo482502Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?512435- 982115
- 241883
- 231632
- 301616
- 1611484
- 341253