vakuutuskin näkyy pyörissä olevan mutta en löytänyt yksinkertaista ohjetta jos rakentaa itselleen sähköpyörän lailliseksi ja vakuuttamaton.
En siis halua ja juurikaan kykene polkemaan polvien tähden. Työelämässä toistaiseksi edelleen olen. Haluaisin muuttaa pyöräni 100% sähkövetoiseksi ja minulle riittää se 250w ja ehkä jopa alempiki teho kuten joskus mainostettiin 180W moottori tehoakin. Syy miksi riittä on 7V takanapa vaihde. Moottori saa olla takarenkaan päällä olevaa mallia. Keksimoottori navassa taitaa kallein ja paraskin mutta empä halua laittaa rahaa tonneja "polkupyörään" se on minulle vain pelkkä liikkumaväline ja saa auto jäädä talliin kun en sillä liiku. Miksei ehkä pelkkä etumoottorikin ja polkemista voi avustaa pari kierrosta mutta se olisi harvinaista se polkuavustus tuskin tapahtuisi kuitenkaan. Jos moottori ei jaksa niin kävelytän pyörää on mahdollista mutta helpolla en siihen lähtisi vaan vaihde pienemmälle ja moottori vetää siten riittävästi,nopeus ei ole oleellinen tässä asiassa. Ensisijainen on tämä polkemattomuus eli ei mitään kampikierros tekniikkaa ja veto lakkaa 25kmh vaan pyöräni on kuin moposkootteri. Akkuina vaikka 2 x makita akku on helppo ja toimiva tai joku akkutehdas tyylinnen tms. Valmiit pyörät on vaihtoehto mutta nepä ei ole edes kestäviä ja polkeminen on este. Tuo tavaratelinen veto ja selvennyksenä että ketju ei siis mene ollenkaan eturattaalle. Liekkö vain astinlauta tms ja keskiratas poistettu kampineen painamasta ja tilaa viemästä.
Mitä on on laki pykälät kun en saanut netin etsinnällä selville kokonaisuutta. Range jotain 30km vastatuulessa riittää minimi niin eiköhän se riitä.
Polkematon sähköpyörä?
25
277
Vastaukset
- Anonyymi
Senkun rakennat ei niitä kukaan valvo,itse rakentanut jo kohta 3 pyörää ja kulkee 60km/h 2000w moottoreilla,maalaisjärkeä oon käyttäny kun ajellut.vakuutuksiakaa en ole ottanut kun ei niitäkään kukaan valvo,lähinnä rahastusta.
- Anonyymi
Jos sattuu kolahtamaan, niin aika heikolla on laittomalla vehkeellä liikkeellä oleva. Oma neuvoni on, että jos joutuu kolariin sähkövempaimen kanssa, niin aina poliisi paikalle tarkistamaan laite ja kirjaamaan tapahtunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sattuu kolahtamaan, niin aika heikolla on laittomalla vehkeellä liikkeellä oleva. Oma neuvoni on, että jos joutuu kolariin sähkövempaimen kanssa, niin aina poliisi paikalle tarkistamaan laite ja kirjaamaan tapahtunut.
Vaikka olisi itse syyllinen? Eikä se kolari välttämättä tehosta johdu, vaan lestan pääällä istujasta,,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka olisi itse syyllinen? Eikä se kolari välttämättä tehosta johdu, vaan lestan pääällä istujasta,,
Jos joku auto törmää mun laittomaan sähköpyörää niin ei siinä mitään poliiseja tarvita,riittää että autokuskille jää tilanteesta silmä mustaksi,lommojen lisäksi.
- Anonyymi
Sinun asemassasi kasaisin etunapamoottorisen pyörän 250 W tehoisena. Pelkällä kaasulla jos käyttää niin pinnoihin kohdistuu suurempi rasitus joten niitä kannattaa ehdottomasti varata reilusti katkenneiden tilalle ja tarkistella ehjien kireyttä aina välillä. Etunapamoottorisena olisi polkupyörän omat takanavan vaihteet käytössäsi jos sattuu vaikka akusta virta yllättäen lopahtamaan.
Sähköpyörien rakennussarjoissa taitaa melkein kaikissa kaasuvipu (englanniksi "throttle") sisältyä pakettiin, sen laillisuudesta Suomessa sähköpyörään asennettuna en tiedä vaikka olisi tehot laillisen rajoissa. Jos vaikka toimettomat poliisit huomaavat sinut rullaavan ylämäkeä ilman polkemista niin saattaa pysäytyskäsky kajahtaa ilmoille.
Poljinkeskiöön kannattaa asentaa myös poljinanturi/polkutunnistin kun ei siitä haittaakaan ole. Kyseinen anturi tekee sähköpyörästä poljinavusteisen. Voimakkaammalla napamoottorisella voi siis periaatteessa polkea ns. tyhjää vaikka ilman ketjuja ja moottori vetää pyörää eteenpäin, vaivalloisen hitaasti mutta kuitenkin.- Anonyymi
Sähköpyörissä k̈́äytetään yleensä 13 g pinnoja, paksunpiakin. Minulla ei ole yhtä ainoaa pinnaa katkennut, vaan jokainen pinna on yhtä kauniina, kuin kuvion tehdessänikin. Poljintunnistin on turha härpäke. Kaasulla on jouhevaa ajaa. Itselläni on kiinalainen kaasukahva, jossa puolet on grippiä ja puolet kaasua.
- Anonyymi
Jos kolahtaa niin sitten on arpaa saako vakuutuksesta mitään
- Anonyymi
Autoilijat maksaa pyöräilijöiden vahingot,ainakin tähän asti
- Anonyymi
Sähköavusteinen polkupyörä kuuluu kotivakuutukseen, jos moottorin maksimiteho on enintään 250 W ja pyörän polkemisella avustettu huippunopeus on enintään 25 km/h. Tällainen pyörä ei tarvitse liikennevakuutusta.
Sähköpyörä, eli moottoroitu polkupyörä kuuluu kotivakuutukseen, jos sen teho on enintään 1 kW ja nopeus ilman polkemista enintään 25 km/. Tätä tehokkaammat tai nopeammat sähköpyörät tarvitset liikennevakuutuksen ja sille on mahdollista ottaa vapaaehtoinen kaskovakuutus - Anonyymi
250 watin moottorilla ei hyristellä viittäkymppiä, vaan nopeus jää kolmee kymppiin, mitä oikein kuvittelette!
Aloittaja, osta Saksasta moottori eteen. Ebikesolutionista saa hyvän alle kolmen ja puolen sadan. Hanki vannekehä, hieho tietenkin ja pinnat Euroopasta ja rakenna etukiekko. Kehtaat kulkea kylillä rinta rottingilla.
Osta Aliaxpressista näyttö ja sen parina controller, siis kannattaa ostaa yhdessä. Samasta luukusta saa myös kaasukahvan. Akun pitää olla sopiva controller pariksi. Kolua nettiä lujasti, niin löydät sopivan akun. Littimien yhteen sopivuuteen pitää kiinnittää huomiota. Juota tärkeimmät liitokset. - Anonyymi
Eli eteen 250w ja 36V moottori. Pienemmästä ei ole viisasta haaveilla, sillä tehoja tarvitaan, ei ainoastaan tasamaalla liikumiseen, vaan myös vastatuuleen ja mäkien nousemiseen. Hanki ohjausyksikkö eli controller ja akku myös 36V. Controlleria antamamat liiat tehot voivat rikkoa moottorin. Akku kannattaa sijoittaa ehdottomasti alaputkeen. Takatarakka on tyhmä sijoituspaikka akulle. Juomapullon kiinnikeet avittavat akkutelakan kiinättämistä, mutta muitakin tapoja on. Aikoinaan kiinnitin akun telakan alaputkeen liimattavalla tarralla, samankaltaisella kuin ulkoiluvaateissakin on, sekä Gorilla-teipillä.
Controllerin kautta pystyy säätämään enimmäisnopeutta. Netistä löytyy ohjeita, esim. ebikes.ca - Anonyymi
Samantien kannattaa ostaa vaikka se 1000w-3000w takamotti niin on turvallisempi kuin etumoottori,niin ja nälkä kasvaa syödessä niin ei harmita jälkeepäin kun ostanut vaan 250w kikkareen jolla ei oikeasti tee mitään.1000w ja 48v akun saa jo melkein samaa rahaa kun osaa etsiä.
- Anonyymi
250 watin moottori ei ole kikkare, mitä meuhkaat. Vuosia olen ajellut 250 w etumoottorilla eikä mitään ongelmia ole ollut. KUINKA VOIT VÄITTÄÄ, ETTEI 250 MOOTTORILLA TEE MITÄÄN? Polkupyörää ei ole tarkoitettu ajettavaksi 80 km tunnissa. Taakse ei kannata lastata ylimääräistä painoa. Pyörä keulii! ONKO KEULIMINEN TURVALLISTA?
1000 watin moottori on turhan painon lisäämistä!
- Anonyymi
Jos ostat 1000w moottorin niin tietysti sen sitte ruuvaat kulkemaan 25km/h niin virkavalta on tyytyväinen.
- Anonyymi
1000 watin moottori polkupyörässä turha. 500w moottorilla pääsee mäet ylös, eikä myrskyllä pidä pyöräilläkään.
- Anonyymi
Jos pienistä tykkää
- Anonyymi
Polkupyörää poljetaan. Nimikin sen jo kertoo. Jos ei poljeta, niin ei ole silloin polkupyörä.
- Anonyymi
Osta jokin skuutti jossa on istuin, polkupyörä ei sovi tuohon määritelmään mitä suunnittelet.
- Anonyymi
Kyttyräpyörää joutuukin polkemaan hytkyen hiki päässä kuumalla,ei sovi sulle semmonen
- Anonyymi
Miksei vaan mopo tai skootteri niin ei tarvi olla polkevinaan?
- Anonyymi
Niin koska aloittajahan ei halunnut polkea ollenkaan.
- Anonyymi
Polkupyörän on niin kauan polkupyörä, kun siinä on polkimet ja pyörää voi käyttää polkemalla.
- Anonyymi
Tämä oli myös vaatimus mopoille alussa. Mopo= moottoripolkupyörä.
Pappa-Tunturissa oli polkimet ja sillä pääsi eteenpäin polkemalla tosin vaivalloisesti. Nykyään polkimia ei mopoissa vaadita. Uskon että tämä kehitys tapahtuu myös polkupyörissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä oli myös vaatimus mopoille alussa. Mopo= moottoripolkupyörä.
Pappa-Tunturissa oli polkimet ja sillä pääsi eteenpäin polkemalla tosin vaivalloisesti. Nykyään polkimia ei mopoissa vaadita. Uskon että tämä kehitys tapahtuu myös polkupyörissä.Ei sitä voisi enää kutsus polkupyöräksi. Olisko moottoroitu potkupyörä hyvä?
- Anonyymi
Etumoottori hengen hupaa irtosoralla,takamoottori ehdottomasti ja joku isompi kun 250w koirankikkare
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)825896Haistoin ensin tuoksusi
Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu242536- 262027
- 621785
- 121611
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais51408Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa141321- 91317
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla71249- 141203