"yksinkertainen" ystävä(kö?)

Lilli

Mun on nyt pakko saada tästä kysyä muiltakin ihmisiltä ennen kuin tuntuu että todellisesti pimahdan tämän ystäväni kanssa. Kyseessä on siis naispuolinen ystävä, hän on myös 20 ikäinen kuten minä ja sanotaan nyt häntä vaikka Jaanaksi. Välillä tai nyt aika useinkin olen saanut miettiä että eikö Jaana oikeasti tajua/ymmärrä joitain asioita vai onko hän vaan niin yksinkertainen ihminen. Hänelle on diagnosoitu mm. kilpirauhasen vajaatoiminta sekä pikkuaivojen vajaatoiminta (tästä termistä en ole täysin varma) ja hän sanoikin monta monta vuotta sitten lääkäri käynnin jälkeen että lääkäri sanoi tämän vaajatoiminnan aiheuttavan tietynlaista hitautta hoksaamiskyvyssä ja muissakin toiminnoissa, mitä hän itse ei kyllä ole huomannut (nyt voin olla eri mieltä hänen kanssaan..)
Ystäväni on asunut 24 vuotta dominoivan isän ja äidin luona, hänellä ei ollut paljon ystäviä koskaan. (Jaana ei saanut muutenkaan kutsua ystäviä yökylään koskaan, jos kavereita oli kuitenkin päiväkylässä MINKÄÄNLAISTA metakkaa ei saanut kuulua, esim. kovaäänistä naurua tai puhetta, jos kuului niin kaverien lähdettyä Jaanan isä piti puhuttelun Jaanalle ja kielsi käyttämästä esim. internetiä sinä päivänä.. ja ottakaa huomioon että tätä tapahtui vielä kun Jaana täytti 18 vuotta) Hän muutti pois kotoa sen takia koska hänen vanhempansa muuttivat eri paikkakunnalle rakentamaan taloa ja sanoivat Jaanalle (eli heidän omalle lapselleen!) että he eivät aio tehdä huonetta häntä varten uuteen taloon (=eli et ole tervetullut sinne edes yöksi). Jaanan muuttopäivänä pari kertaa uskoin oikeasti että hänelle on tulossa joku paniikkikohtaus "apua, mitä mä teen, kaikki on vielä niin sekaista! miksi minä en saa näitä järjestykseen heti! miten minä pärjään ilman vanhempia?!" selitin hänelle rauhallisesti että tämä nyt on ihan normaalia kun muuttaa että paikat on sekaisin (haloo?!) monta päivää. Jaanan äiti sitten sanoi n. viikko muuton jälkeen Jaanalle, että heillä ei ole mennyt ikinä aiemmin näin hyvin Jaanan isän kanssa nyt kun he asuvat vaan kahdestaan. Eikö tuommonen kommentti ois voitu jättää sanomatta? vielä omalle lapselleen? Jaana on vahinkolapsi ja hänen takiaan hänen vanhempansa ovat menneetkin naimisiin mutta eikö omista vahingoistakin pidä kantaa vastuu?
Jaana on vieläkin kiinni vanhemmissaan, käy heillä joka viikko (vaikka asuvat toisella paikkakunnalla ja matkaa on n. 100km! eikä hänellä ole töitä.)
Hänen päivittäiset rutiinit ovat elämäntärkeitä hänelle, hän ei voi esim. tulla ennen kello viittä käymään viikonloppuisin koska hänen on saatava katsoa omat lempiohjelmansa ja kotiin hänen on mentävä viimeistään puoli kahdeksaksi illalla koska hänen ruoka-aikansa on silloin (ollut ilmeisesti myös vanhempien kotona tähän aikaan). Viikolla hänen on saatava käydä ensin kotona tarkistamassa ettei siellä ole mitään tapahtunut ennen kuin hän voi lähteä minun kanssa esim. kaupungille kahville tms. Ottaen huomioon että hän asuu n. puolen tunnin päästä keskustasta hän kuitenkin tarvitsee 3 ja puoli tuntia aikaa käydä kotona ja suorittaa omat rutiininsa.
Mitään eksoottista ruokaa/juomaa ei voi koskaan hänelle tarjota jos kokataan yhdessä jotain koska hän ei ole niitä aiemmin syönyt, kaikki mausteet ja erikoiseinekset (sipuli, oliivi, herkkusienet yms. mausteiset) pitää pilkkoa pieneksi niinkuin pikkulapselle ettei hän vaan maista niitä ruoasta.
Kaikki aina menee hänen ehdoilla! Jos minä väkisten teen sitten jotain eksoottisempaa esim. syntymäpäiville (itse rakastan mausteisia ruokia!) niin hän jättää syömättä. Kaiken huippu on nyt ollut kolmena vuotena peräkkäin kun olen järjestänyt esim. synttäriä tai muuta juhlaa niin olen pyytänyt kaikkia vieraita saapumaan vaikka esim. neljältä ja olen tehnyt lämmintä ruokaa yms. tarjolle niin Jaana on tullut aina kaksi tuntia myöhässä ja sanonut "anteeksi mutta minun piti syödä ensin kotona ennen kuin voin tulla tänne"... sitten hän ei syö mitään juhlissa, korkeintaan hypistelee jotain ja juo lasin vettä.
Mitä minun pitäisi tehdä? ottaa etäisyyttä tähän ystävään vai sanoa hänelle suorat sanat oudosta käytöksestaan? pelkään kuitenkin sanoa hänelle yhtään mitään hänen tavoistaan, kun ottaa huomion hänen historian vanhempien kanssa ja muutenkin.
Mua vaan niin vaivaa ja ärsyttää tämän ihmisen tavat, vaikka oma ystävä onkin.

23

4007

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vähäinen

Ystävyys perustuu toisen ihmisen kunnioittamiseen ja hyväksymiseen. Ystävä hyväksyy sinut sellaisena kuin olet, luottaa siihen, ettet arvostele turhista ja pidät hänen salaiset ja herkät asiat omana tietonasi. Ystävyys siis, kuten myös parisuhde, perustuu toisen rakastamiseen sellaisena kuin hän on. Toista ei voi muuttaa. Voitko kutsua itseäsi hyväksi ystäväksi?

• surusilmä

Se, mitä kirjoitit ystävän ominaisuuksista, on mielestäni paikkansapitävää. Minulla oli sellainen "ystävä", joka ei todellisuudessa missään vaiheessa hyväksynyt minua, en vain ymmärtänyt sitä aluksi. Hän tarkkaili käytöstäni ja tekemisiäni ja kuori minua kuin sipulia, kunnes löysi minusta vian, jonka vuoksi pisti välit kokonaan poikki. Siinä yhteydessä hän sitten mainitsi muutamia muitakin vikojani, joiden vuoksi hän ei "valinnut minua" ystäviensä joukkoon (hänen käyttämänsä sanonta). Olin kuulemma liian kiintynyt ja ihmisenä raskassoutuinen. Olin ollut allapäin työttömyyteni vuoksi, kun taas hänen ystävänsä olivat reippaita ja iloisia. Olen itsekin sitä mieltä, että vikoja löytyy, mutta oikea ystävä rakastaa ja välittää eikä metsästä vikoja. Sitä paitsi, kuka voi sanoa itseään virheettömäksi? Nämä olivat omia tuntojani, eivät osoitettu alkuperäiselle kirjoittajalle.

• Lilli
        surusilmä kirjoitti:

Se, mitä kirjoitit ystävän ominaisuuksista, on mielestäni paikkansapitävää. Minulla oli sellainen "ystävä", joka ei todellisuudessa missään vaiheessa hyväksynyt minua, en vain ymmärtänyt sitä aluksi. Hän tarkkaili käytöstäni ja tekemisiäni ja kuori minua kuin sipulia, kunnes löysi minusta vian, jonka vuoksi pisti välit kokonaan poikki. Siinä yhteydessä hän sitten mainitsi muutamia muitakin vikojani, joiden vuoksi hän ei "valinnut minua" ystäviensä joukkoon (hänen käyttämänsä sanonta). Olin kuulemma liian kiintynyt ja ihmisenä raskassoutuinen. Olin ollut allapäin työttömyyteni vuoksi, kun taas hänen ystävänsä olivat reippaita ja iloisia. Olen itsekin sitä mieltä, että vikoja löytyy, mutta oikea ystävä rakastaa ja välittää eikä metsästä vikoja. Sitä paitsi, kuka voi sanoa itseään virheettömäksi? Nämä olivat omia tuntojani, eivät osoitettu alkuperäiselle kirjoittajalle.

Haluaisin vielä tarkentaa että en missään nimessä ole etsimällä etsinyt näitä "vikoja" tai "omituisuuksia" Jaanassa, halusin vain kertoa myös hieman hänen taustaa, toivoen että sieltä löytyisi syy hänen käytökseensä. Itselläni on oma tausta on hiukka erilainen ja olen muutenkin rohkeampi/aktiivisempi/sosiaalisempi kuin Jaana, siksi olen yrittänyt häntä rohkaista aina uusiin asioihin (esim. työpaikan haussa ja asioiden selvittämisessä esim. Kelalla tai pankissa), hän on vaan niin hirveän ujo ja minä olen hänen ainut ystävänsä paikkakunnalla, tottakai arvostan häntä ja pidän hänestä ihmisenä mutta nuo pakkomielteiset pikkutavat vain ärsyttää pitemmän päälle, eikä hän suostu niistä luopumaan millään vaikka se sotkisi muiden aikataulut ja suunnitelmat täysin. Kait hän tuntee olonsa jotenkin turvalliseksi rutiineissaan ja pelkää maailmansa menevän sekaisin jos tekee jotain erillä tavalla. Minä kun taas olen semmoinen ex tempore asioita tekevä ihminen. Ei kait minun auta kuin kestää sitten?

• Tane_k

Kirjoituksesi perusteella Jaana on kokenut henkistä väkivaltaa pitkän aikaa - ehkä jopa siitä asti, kun on jotain ymmärtänyt. On selvää, että se jättää ihmiseen jälkensä. Toivon, että jaksat sietää hänen omituisuuksiaan ja että jaksat olla hänen ystävänsä. Ystäviä hän nimittäin tarvitsee, että toipuu kaikesta kokemastaan.

Myös ihan ammattiapu voisi olla hyväksi Jaanan tilanteessa.

• Lilli

Tietysti olen hänelle tukena ja turvana ja ystävänä, sen verran itsekin ymmärrän että ystävää hän tarvitsee nyt kaikista eniten, mutta se vaan voi olla niin.. raskasta välillä kun hän masentuu välillä todella pienistä ja mitättömistä asioista, esim. rutiinin muuttamisesta juuri.

• Tane_k
        Lilli kirjoitti:

Tietysti olen hänelle tukena ja turvana ja ystävänä, sen verran itsekin ymmärrän että ystävää hän tarvitsee nyt kaikista eniten, mutta se vaan voi olla niin.. raskasta välillä kun hän masentuu välillä todella pienistä ja mitättömistä asioista, esim. rutiinin muuttamisesta juuri.

Ensimmäiseksi nostan sinulle hattua siitä, että pysyt ystäväsi rinnalla. On selvää, että tuollainen käytös voi joskus sinua väsyttää ja jopa ärsyttääkin. Ihmisiä olemme kaikki ja sen vuoksi inhimillisiä. Esimerkiksi omalta kohdaltani en tiedä, kuinka kauan jaksaisin vaikeaa ystävää. Toki haluan ajatella, että jaksaisin, mutta mikä on totuus?

Rutiinit ja niissä tiukasti pysyminen kuuluvat joihinkin mielisairauksiin tai häiriötiloihin. Alkaa tuntua siltä, että parhaiten voisit auttaa Jaanaa saamalla hänet ammattiauttajan puheille. Jos hän jo käy terapiassa, autat parhaiten olemalla ystävä.

• summer
        Tane_k kirjoitti:

Ensimmäiseksi nostan sinulle hattua siitä, että pysyt ystäväsi rinnalla. On selvää, että tuollainen käytös voi joskus sinua väsyttää ja jopa ärsyttääkin. Ihmisiä olemme kaikki ja sen vuoksi inhimillisiä. Esimerkiksi omalta kohdaltani en tiedä, kuinka kauan jaksaisin vaikeaa ystävää. Toki haluan ajatella, että jaksaisin, mutta mikä on totuus?

Rutiinit ja niissä tiukasti pysyminen kuuluvat joihinkin mielisairauksiin tai häiriötiloihin. Alkaa tuntua siltä, että parhaiten voisit auttaa Jaanaa saamalla hänet ammattiauttajan puheille. Jos hän jo käy terapiassa, autat parhaiten olemalla ystävä.

rutiinit ovat tapa pitää elämä kasassa. Siksi muutokset niissä voivat tuntua ahdistavilta - hänelle ne ovat paljon enemmän kuin rutiineja. Ehkä ne tarjoavat turvallisuutta jne. Ne kyllä kuuluvat joihinkin mielisairauksiin mutta niille on olemassa tälläinen järkevä syy.

Mitä jos aloittaja ottaisi vähän rennommin. Tarkoitan, että antaa hänen tehdä asiat tavallaan: ehkä voisi tehdä muutakin kuin sitä mausteista ruokaa. Tai voi sallia sen, että hän tulee myöhässä juhliin. Nuohan ovat ihan pikkuasioita ja juhlissa yleensä joutuu muutenkin huomioimaan erilaiset ruokavaliot. Yksi ei syö maitotuotteita, toinen lihaa jne.

Jaanassa on varmasti hyviäkin puolia, keskity niihin. Ja anna tukea, jota hän tuntuu tarvitsevan. Kuitenkin voisi ola hyvä idea ohjata Jaana jollekin ammattilaiselle, hänen itsensä takia.

• muista
        Lilli kirjoitti:

aina miettiä miltä jaanasta tuntuu jos hän näkee tuon viestisi..pahalta varmaankin??ihmissuhteet eivät ole niin yksinkertaisia mutta kellään ei ole oikeutta suhtautua toiseen ylimielisesti! Hyvin erilaisetkin ihmiset voivat olla hyvät ystävät vrt. mikki ja hessu. Ystävyys on hieno asia. Tuetaan toisia..ja ne "valikoivat" ystävät ovat niitä, jotka tosipaikan tullen livistävät ensimmäisenä paikalta. Muista tämä..Hyvää kesää!!

• minnenas

Kirjoitanpa tässä entisestä ystävästä,joka oli sitä nuorena sällinä.Myöhemmin hänet kohdatessa ei vastannut tervehdykseen riippumatta kohtaanko autolla vai kävellen.Tätä on jatkunut kolmisenkymmentä vuotta.Kuulemma ei tervehdi muitakaan vaan sopivassa paikassa menee piiloon välttääkseen kohtaamisen.Yksinkertaiseksi häntä luonnehtidaan.Äijän pukeutumistyyli viestii voimakkaasti sitä.Aina näkyy seiskaluvun tuuli-ja toppapukuja asusteena.Auto kyllä on uusi,merkistä en ole varma,kun en ole nähny kuin kohdatessa vauhdissa.Pihansa on sulkenut puuesteillä ja paljon on poissa kotoa,eli ei kummikaa erakko.
        Eräs kertoi musiikin soivan pihalla kesällä usein kuuluen muutaman sadan päähän naapureihin.

• eppu

Tuli mieleeni kun ystävälläsi on kilpirauhasen vajaatoiminta,onko lääkitys kohdallaan se saattaa syynä että ajatukset hidastuu.Tiedän monia ihmisiä joilla on kilpirauhasen vajaatoiminta,he ovat fiksuja ja älykkäitä ihmisiä ja he eivät ole mitään yksinkertaisia ihmisiä.
      Hyväksytkö sinä ystäväsi sairaudesta huolimatta?
      Todellinen ystävyys kunnioittaa toisen erilaisuutta.

• lääkäri

Ensinnäkin, kilpirauhasen vajaatoiminta ei aiheuta kuvailemiasi Jaanan persoonallisuden piirteitä. Et oikein tiedä mitä kirjoitat, joten otappa asioista selvää,kilpirauhasen vajaatoiminta on AINEENVAIHDUNNALLINEN sairaus ja ei siis aivotoiminnallinen. Kilpirauhasen hormoonia erittyy aivoissa, joka EI VAIKUTA IHMISEN AIVOTOIMINTAAN kuvailemallasi tavalla.Ei siis ihmisen älykkyyteen yms.Sairaus ei ole
        siis ole mikään mielisairaus kuten kuvauksestasi päätelen voisi kuvitella, hävettää kaltaisesi ihmiset jotka luettelevat asioita tietämättään mitä edes kirjoittavat.
        Hitaus näkyy mm. liikeiden hitautena tai väsymisenä.
        Olet aika lapsellisen oloinen ja muutenkin kirjoituksesui oli todella vastenmielinen, illainen ystävä kuvoittelet olevasi kun vielä kehtaat tänne kirjoitella toisten henkilökohtaisista sairauksista, joista sinulla ei ol tuon taivaallistatajua. mene itseesi ja toivottavasti joudut kärsimään tulevaisuudessa jonkin vastaavan sairauden kourissa, kuten ns. ystäväsi.Sinulla ei ole aavistustakaan millaista on kyseisen sairauden ihmiselle mukanaan tuomat vaikeudet jokapäiväisessä elämässä, itse varmasti jaksat hoitaa arkiaskareetkin normaalisti, kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivä sairastaa vakavaa sairautta, joka ilmenee mm. erittäin voimakkaana väsymyksenä. Lääkityksen avulla tasataan veren kilpirauhashormoonin arvoja.Lääkitys kestää loppuelämän, mutta kuten sanottua,kilpirauhasen vajaatoimnta on AINEENVAIHDUNNALLINEN SAIRAUS.
        Olet kertakaikkiaan typerän tietämätön, kylmä ja hirvittävän typerä likka. Ystäväsi ansaitsee paremman tukijan kuin selän takan tänne paskaa kirjoittelevan idiootin.
        Et todella ole mikään mukava ihminen, juorunhaluinen ällötys pikemminkin. Hanki elämä.

• kirjoittaa
        lääkäri kirjoitti:

Ensinnäkin, kilpirauhasen vajaatoiminta ei aiheuta kuvailemiasi Jaanan persoonallisuden piirteitä. Et oikein tiedä mitä kirjoitat, joten otappa asioista selvää,kilpirauhasen vajaatoiminta on AINEENVAIHDUNNALLINEN sairaus ja ei siis aivotoiminnallinen. Kilpirauhasen hormoonia erittyy aivoissa, joka EI VAIKUTA IHMISEN AIVOTOIMINTAAN kuvailemallasi tavalla.Ei siis ihmisen älykkyyteen yms.Sairaus ei ole
        siis ole mikään mielisairaus kuten kuvauksestasi päätelen voisi kuvitella, hävettää kaltaisesi ihmiset jotka luettelevat asioita tietämättään mitä edes kirjoittavat.
        Olet aika lapsellisen oloinen ja muutenkin kirjoituksesui oli todella vastenmielinen, illainen ystävä kuvoittelet olevasi kun vielä kehtaat tänne kirjoitella toisten henkilökohtaisista sairauksista, joista sinulla ei ol tuon taivaallistatajua. mene itseesi ja toivottavasti joudut kärsimään tulevaisuudessa jonkin vastaavan sairauden kourissa, kuten ns. ystäväsi.Sinulla ei ole aavistustakaan millaista on kyseisen sairauden ihmiselle mukanaan tuomat vaikeudet jokapäiväisessä elämässä, itse varmasti jaksat hoitaa arkiaskareetkin normaalisti, kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivä sairastaa vakavaa sairautta, joka ilmenee mm. erittäin voimakkaana väsymyksenä. Lääkityksen avulla tasataan veren kilpirauhashormoonin arvoja.Lääkitys kestää loppuelämän, mutta kuten sanottua,kilpirauhasen vajaatoimnta on AINEENVAIHDUNNALLINEN SAIRAUS.
        Olet kertakaikkiaan typerän tietämätön, kylmä ja hirvittävän typerä likka. Ystäväsi ansaitsee paremman tukijan kuin selän takan tänne paskaa kirjoittelevan idiootin.
        Et todella ole mikään mukava ihminen, juorunhaluinen ällötys pikemminkin. Hanki elämä.

noin huonoa suomea? Aagh!!!!!

• Lilli
        lääkäri kirjoitti:

Kyseessä oli kaksi eri vajaatoimintaa ja kuten mainitsin jo ensimmäisessä viestissä että nämä termit/oireet Jaana itse kertoi minulle, minä en ole siis vetänyt itse mitään johtopäätöksiä/diagnooseja. Opettele lukemaan koko viesti, älä sanoja sieltä täältä.
        Ja sen verran voin vielä selkäänpuukotuksesta sanoa että Jaana sattui viemään viimeisimmän työpaikan minun nenäni edestä, minä olin paikassa ollut ensin haastattelussa ja Jaana kiilasi eteen ja vei paikan, siinä sinulle ystävyyttä ja hän sanoi minulle vaan ettei hän kuvitellut että kyseessä olisi sama paikka.
        Edelleenkään sinä arvoisa "lääkäri" ettekä kukaan muu tiedä koko tarinaa enkä sitä tule tänne ikinä kertomaan, jutussa on niin paljon monta muuta seikkaa mitkä vaikuttavat tähän. Minä olen vain liian kiltti ihminen ollut hänelle ja hän on sitä käyttänyt hyväksi nyt ihan tarpeeksi, olkoot sairauksia tai ei.

• että niin
        Lilli kirjoitti:

Kyseessä oli kaksi eri vajaatoimintaa ja kuten mainitsin jo ensimmäisessä viestissä että nämä termit/oireet Jaana itse kertoi minulle, minä en ole siis vetänyt itse mitään johtopäätöksiä/diagnooseja. Opettele lukemaan koko viesti, älä sanoja sieltä täältä.
        Ja sen verran voin vielä selkäänpuukotuksesta sanoa että Jaana sattui viemään viimeisimmän työpaikan minun nenäni edestä, minä olin paikassa ollut ensin haastattelussa ja Jaana kiilasi eteen ja vei paikan, siinä sinulle ystävyyttä ja hän sanoi minulle vaan ettei hän kuvitellut että kyseessä olisi sama paikka.
        Edelleenkään sinä arvoisa "lääkäri" ettekä kukaan muu tiedä koko tarinaa enkä sitä tule tänne ikinä kertomaan, jutussa on niin paljon monta muuta seikkaa mitkä vaikuttavat tähän. Minä olen vain liian kiltti ihminen ollut hänelle ja hän on sitä käyttänyt hyväksi nyt ihan tarpeeksi, olkoot sairauksia tai ei.

vei työpaikan nenäsi edestä. No, kuule, ei niitä työpaikkoja viedä kenenkään nenän edestä, haastattelujen perusteella ne saa yleensä se pätevämpi ja sopivampi alalle...
        Näistä sinun kertomista asioista ei kyllä saa käsitystä, että Jaana olisi mitenkään hidas älyinen.
        Ehkä et itse olekaan niin hyvä ystävä hänelle, kuin esität. Onko hän sopiva pompotuksen kohde sinulle? Riippuvainen " ystävyydestäsi" ehkä.
        Jatkat samaa komentelua ja halveksuntaa häntä kohtaan, mitä Jaana on kokenut, ehkä koko ikänsä.
        Ja hermostut siitä, kun hän ei toimikaan täsmälleen sinun aikataulusi mukaisesti. Ei tottele käskyjäsi tulla ja mennä silloin kun sinä olet käskenyt.
        Mietipäs tätä.

• Lilli
        että niin kirjoitti:

vei työpaikan nenäsi edestä. No, kuule, ei niitä työpaikkoja viedä kenenkään nenän edestä, haastattelujen perusteella ne saa yleensä se pätevämpi ja sopivampi alalle...
        Näistä sinun kertomista asioista ei kyllä saa käsitystä, että Jaana olisi mitenkään hidas älyinen.
        Ehkä et itse olekaan niin hyvä ystävä hänelle, kuin esität. Onko hän sopiva pompotuksen kohde sinulle? Riippuvainen " ystävyydestäsi" ehkä.
        Jatkat samaa komentelua ja halveksuntaa häntä kohtaan, mitä Jaana on kokenut, ehkä koko ikänsä.
        Ja hermostut siitä, kun hän ei toimikaan täsmälleen sinun aikataulusi mukaisesti. Ei tottele käskyjäsi tulla ja mennä silloin kun sinä olet käskenyt.
        Mietipäs tätä.

Tässäkään asiassa ette tiedä koko juttua, enkä sitä tänne kerro. Juuri täällä palstalla näkee millaisia suurinosa ihmisistä on todellisuudessa, kärkkäitä arvostelemaan, haukkumaan ja mäkättämään jos toinen tulee asiallisesti neuvoa hakemaan. Unohtakaa koko juttu, ystävyys on jo ohi!

• tiiu
        Lilli kirjoitti:

Tässäkään asiassa ette tiedä koko juttua, enkä sitä tänne kerro. Juuri täällä palstalla näkee millaisia suurinosa ihmisistä on todellisuudessa, kärkkäitä arvostelemaan, haukkumaan ja mäkättämään jos toinen tulee asiallisesti neuvoa hakemaan. Unohtakaa koko juttu, ystävyys on jo ohi!

Että ulkopuolinen näkee asiat vähän etäämmältä ja selvemmin. Ei se sen kummempaa arvostelemista ole.
        Itsehän tulit neuvoja pyytämään, eikö?
        Valitan, ettei neuvot miellyttäneet ...mistä taas voi vetää sen johtopäätöksen, että halusit kaikkien kommentoivan, että olet oikeassa ja ystäväsi väärässä.
        Sori vaan, tää nyt on se puolueeton käsitys asiasta, mikä syntyy, kun kirjoituksias lukee.
        Katsos, rivien välistä se totuus paistaa...

• Mia
        tiiu kirjoitti:

Että ulkopuolinen näkee asiat vähän etäämmältä ja selvemmin. Ei se sen kummempaa arvostelemista ole.
        Itsehän tulit neuvoja pyytämään, eikö?
        Valitan, ettei neuvot miellyttäneet ...mistä taas voi vetää sen johtopäätöksen, että halusit kaikkien kommentoivan, että olet oikeassa ja ystäväsi väärässä.
        Sori vaan, tää nyt on se puolueeton käsitys asiasta, mikä syntyy, kun kirjoituksias lukee.
        Katsos, rivien välistä se totuus paistaa...

Ehkä kannattaisi ajatella asiaa myös "Lillin" kannalta.
        Minä sain hänen kirjoituksestaan sellaisen käsityksen, että hän joutuu jatkuvasti sopeutumaan "Jaanan" elämäntyyliin.
        Vaikka se sairauden nojalla on tietyssä mielessä hyväksyttävää voi se kuitenkin olla raskasta.

Tuskin hän saa ystävyydestä paljoa irti, kun aina tehdään kuten toinen haluaa.

Olen sitä mieltä, että ystävyys on niin sanotusti kahden kauppa. MOLEMPIEN on kyettävä joustamaan, ei vain toisen.

• Mia

Hei!

Luin viestisi ja vastaukset. Valitettavasti näytit saaneen melkein yksinomaan negatiivista palautetta.

Ehkä viittaus "hitauteen" oli se, joka sai ihmiset niin sanotusti takajaloilleen.

Itse olen elänyt osan elämästäni tietyllä tavalla sairaan ihmisen kanssa. (Siis lääketieteellisessä mielessä sairaan.)
      Joten uskon tietäväni, millaista se voi olla.
      Minä jouduin jatkuvasti olemaan se sopeutuja. Minä joustan ja suostun "kompromisseihin". Kaikkia tapahtui hänen pillinsä mukaan eikä hän, sairautta syyttämällä, koskaan suostunut joustamaan minun suhteen.

Lopuksi en yksinkertaisesti jaksanut. Monen turhan keskustelun jälkeen päätin, ettei hänella ole oikeutta kohdella minua epäystävällisesti ja epäkunnioittavasti vain sairauden takia.
      Ei ole mukavaa olla aina se, joka luopuu omista toiveistaan ja tekee toiselle mieliksi.

Kuten kirjoitin "tiialle" on ystävyys aina kahden kauppa, jossa molempien on kyettävä joustamaan.

Kehottaisin sinua juttelemaan Jaanan kanssa. Ei syyttäen tai kritisoiden, vaan kysyen onko hän koskaan tullut ajatelleeksi sinun "rutiinejasi"?

Onnea.
      Erilaisuudet eivät ole välttämättä estä ystävyydelle.

• Lilli

Ensimmäisen kerran tuntuu että joku vihdoinkin ymmärtää! Se on niin raskasta yrittää olla toiselle ystävä ja ystävällinen kun tuntuu että omilla "rutiineilla" tai tahtomisilla ei ole mitään väliä. Sitten jos kerrankin päätän että nyt en anna periksi, esim. haluan katsoa jotain lempi tv-sarjaani josta Jaana ei pidä, niin sitten mökötetään tai nyrpistellään nenää tai hän kääntyy televisiosta pois päin ja katselee sitten seiniä. Viimeksikin hän vetosi siihen miten hänen vanhempansa ovat tehneet hänestä emotionaalisesti vammaisen (mutta silti hän jatkuvasti on tekemisissä vanhempiensa kanssa?) joten häntä ja hänen tapojaan on jaksettava "ymmärtää". Äh, ei hän ole ainut maailmassa (muutakuin omassaan ilmeisesti) jota on kohdeltu huonosti, minäkin olen oman osani huonosta kohtelusta saanut mutta olen päässyt siitä yli enkä tarrautunut siihen ja jäänyt synkistelemään. Jotenkin vaan tuntuu ja vaikuttaa siltä, että on helmpompaa ottaa hieman etäisyyttä Jaanaan kuin enää jaksaa hänen pakonomaisia rutiinejaan.

• assi83

Nämä kaikki "Jaanan" oireet viittaavat asperger-oireyhtymään: - Rutineeja - Tarkka ruokavalio - Ei itsenäisty helposti - "Hitaat" vuorovaikutustaidot - Tarvitsee paljon aikaa suorituksiin ja kaiken on yleensä oltava tiptop-kunnossa - ei pidä muutoksesta

• Tottapa

Kyllä! Ensimmäiseksi tulee mieleen autismin kirjon ihminen rutiineineen.

• 2323

Hyväksytkö mies "ystävän/kaverin" sellaisena kuin on? ei näytä siltä.

• vastavuoroisuuss

Sellasista pakko-oireista yms on yllättävänhelppo luopua toisen mieliksi etenkin jos vaikuttaa siltä että toisen mitta on tulossa täyteen. On aika todennäköistä että ystäväsi saattaa sen jälkeen vaatia sinua puolestaan luopumaan joistakin asioista. Oletko valmis siihen? Uskotko että osaat perustella riittävän hyvin miksi sinä toimit omassa arjessasi niinkuin toimit?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe