Saamelaisten asiat on lähteneet väärään suuntaan.

Anonyymi-ap

Koltansaamelaiset ei olis saaneet lähteä edes hoitamaan saamelaisten asioita, koska he ovat oma alkuperäiskansan ryhmä joille Suomen valtio on antanut oman alueen sekä oikeudet.

Pride ei liity millään tavalla Saamelaisten alkuperäiskansaan vaikka saamelaisissakin on homoja, lesboja sekä transuja, mutta heidän seksuaalisella suuntautumisella ei ole mitään tekemistä alkuperäiskansan kanssa, koska kyse on vain alkuperäiskansasta.

Kunnallispolitiikassa he toimii itseään vastaan, koska mm Inarin kunnan päättäjät ovat antaneet vuosikausia polkea kaikkien alkuperäisten kuntalaisten oikeuksia. Jos he olis tukeneet niin me alkuperäiset kuntalaiset puhuttais kaikki suomea, ruotsia, norjaa, kaikkia saamen kieliä, englantia ja venäjää.

Inarin kunnasta kyllä taitoa olis löytynyt eli opettajia jotka olis opettaneet puhumalla ja lukemaan sekä kirjoittamaan oltas opittu siinä sivussa.
Päättäjät eivät ole halunneet tukea, koska HE OVAT ITSE MEITÄ TYHMEMPIÄ!

14

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaaksa vaaraan,
      Viiksi väärään

    • Anonyymi

      sdp ja keskusta saamelaiset sexiii myymää loiset yhteiskunnan elätit

      • Anonyymi

        Halpamainen kommentti. Elämä on...


    • Anonyymi

      Alkuperäiset Inarin kuntalaiset osataan kyllä riidellä asioita, koska meiltä on kaikilta kielletty oppimasta muita kieliä kuin pakolliset suomi, ruotsi sekä englanti.

      Ei Suomen valtio ole kieltänyt vaan Inarin kuntaan töihin tulleet joita päättäjät on palkanneet töihin.
      Opettajien sekä asuntolanhoitajien tehtävät on olleet opettaa sekä ohjata lapsia tulemaan toimeen keskenään joka olis ollut edistävää alkuperäiskansojen kielien oppimiseen, koska lapset olis oppineet toisiltaan kieliä jos aikuiset olis toimineet lasten ehdoilla eli tukeneet heitä ja pitäneet huolen ettei kukaan kiusaa ketään jos toinen ei osaa puhua riittävän hyvää suomea tai ei ymmärrä saamea/koltankieltä.

      Ruotsissa toimittiin noin ja meidät suomalaiset lapset esiteltiin ruotsalaisille ja heille kerrottiin, että me ei osata ruotsia yhtä hyvin mitä ruotsalaiset, mutta meitä ei saa tuosta syystä kiusata eikä syrjiä.
      6 luokkalaiset määrättiin pitämään meidän suomalaisten puolia niin meitä ei kiusattu.
      En ollut ainut viisas suomalainen lapsi joka osas ruotsia, kun eka luokalle mentiin mutta olin ainut joka oli syntynyt Ivalossa sekä Inarin kunnassa vaikka minun luokalla oli myös tyttö jonka isä on alkuperäisiä Inarin kuntalaisia, mutta hänen tyttö oli syntynyt Ruotsissa.
      Minusta hän ja hänen sisarukset on koltansaamelaisia, mutta heidän isä ei ole välttämättä itsekkään tuota ymmärtänyt. Ruotsissa on Ruotsin suomalainen ja siihen aikaan Ruotsissa Suomesta tulleet edisti suomalaisten asioita.
      Heillä olis ollut vielä suurempaa sotkua jos he olis kaikkien Suomesta tulleiden eri vähemmistöjen asioita alkaneet hoitamaan.
      Minun luokalla oli minä joka huomasin olevani kveeni, koltansaamelainen, Ruotsin suomalaisia, suomalaisia, romaneita ja opettaja oli meänkielen väkeä!

      Me oltas suomalaisina lapsina saatu Lasten oikeuksien avulla koko RUOTSI sekaisin, koska SUOMALAISILLA on samat OIKEUDET RUOTSISSA kuin RUOTSALAISILLA!
      Ruotsissa LASTEN OIKEUDET on sellaiset, että vanhemmat voi joutua vankilaan jos he polkee omien lasten oikeuksia!
      Ei siellä saa polkea kenenkään LASTEN OIKEUKSIA!

      • Anonyymi

        Tuolla saadaan myös isät sekä äidit yhdenvertaisiksi, koska isillä ei ole samoja oikeuksia mitä äideillä Suomessa.

        Tuon avulla saadaan myös suomalaiset alkuperäiskansaksi ja YHDESSÄ MEILLÄ ON ENEMMÄN VOIMAA HOITAA KAIKKIEN SUOMEN ALKUPERÄISKANSOJEN ASIAT KUNTOON JA SYRJINNÄT LOPPUMAAN!

        Meillä ei ollut Aikion Leon kanssa perheen sisällä eriarvoisuutta, mutta tuota eriarvoisuutta perheeseen toi minun sekä hänen sisko perheeseen joka aiheutti meidän välillä riitaa ja me erottiin, koska ei meitä pystynyt perheenä tukemaan edes meidän omat vanhemmat, koska meidän sisarukset käveli meidän perheen yli ja aiheutti riitaa.

        Minun edellisestä liitosta oleva lapsi sekä minun veli kuului meidän perheensä ja ei heitä syrjitty vaan me kuljettiin perheenä yhdessä kalalla, mökillä ja metsässä niin, kuin meidän molempien perinteisiin kuuluu.

        En palais tuohon suhteeseen, koska pitäs aamulla antaa selekää ensimmäisenä ja illalla viimisenä ennen kuin menee nukkumaan, koska ei se muista IHMISOIKEUKSIA sen jälkeen kun silmistä katoaa!

        Minun pitäis kävellä NYRKKIRAUTA kädessä vieressä ja sano niin, kuin hänellä oli tapana sanoa mulle.
        Näytti nyrkkiä sekä sano : Jutteleppa tuolle, mutta varo ettet kompastu tuohon!
        Tuo päätty aina siihen, että minä huitasin nyrkillä ja sano mulle : Opettele edes lyömään!
        Minä voitin eikä tarvinnut edes lyödä, koska minä pärjäsin puremalla ja sano itse : En kyllä sinun kanssa ala tappelemaan!

        Toki hyvän palkan saan niin kyllähän voin toki palata, koska TEKKEN NAISEN ELÄMÄ jäi kesken!
        TEKKEN NAISESTA TULI ÄITI ja ei tyttö lasta sentään TEKKEN TYTÖKSI VOINUT KASVATTAA!

        TEKKEN NAINEN OPETTI IHMISOIKEUKSIA ja jos toimi väärin niin se kävi kipeää!

        Kyllä oli aihetta, koska ei meillä ollut edes LEHMÄÄ josta olis MAITOA voinut sen verran lypsää että olis tilkan kahviin saanut ja voita leivän päälle!
        Meillä oli SONNI kotona joka tuotti vaan tappiota ja kyllä hän käveli kahdella jalalla, mutta hänen lahtaamisesta olis saanut yhtä suuren tuomion mitä ihmisen taposta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla saadaan myös isät sekä äidit yhdenvertaisiksi, koska isillä ei ole samoja oikeuksia mitä äideillä Suomessa.

        Tuon avulla saadaan myös suomalaiset alkuperäiskansaksi ja YHDESSÄ MEILLÄ ON ENEMMÄN VOIMAA HOITAA KAIKKIEN SUOMEN ALKUPERÄISKANSOJEN ASIAT KUNTOON JA SYRJINNÄT LOPPUMAAN!

        Meillä ei ollut Aikion Leon kanssa perheen sisällä eriarvoisuutta, mutta tuota eriarvoisuutta perheeseen toi minun sekä hänen sisko perheeseen joka aiheutti meidän välillä riitaa ja me erottiin, koska ei meitä pystynyt perheenä tukemaan edes meidän omat vanhemmat, koska meidän sisarukset käveli meidän perheen yli ja aiheutti riitaa.

        Minun edellisestä liitosta oleva lapsi sekä minun veli kuului meidän perheensä ja ei heitä syrjitty vaan me kuljettiin perheenä yhdessä kalalla, mökillä ja metsässä niin, kuin meidän molempien perinteisiin kuuluu.

        En palais tuohon suhteeseen, koska pitäs aamulla antaa selekää ensimmäisenä ja illalla viimisenä ennen kuin menee nukkumaan, koska ei se muista IHMISOIKEUKSIA sen jälkeen kun silmistä katoaa!

        Minun pitäis kävellä NYRKKIRAUTA kädessä vieressä ja sano niin, kuin hänellä oli tapana sanoa mulle.
        Näytti nyrkkiä sekä sano : Jutteleppa tuolle, mutta varo ettet kompastu tuohon!
        Tuo päätty aina siihen, että minä huitasin nyrkillä ja sano mulle : Opettele edes lyömään!
        Minä voitin eikä tarvinnut edes lyödä, koska minä pärjäsin puremalla ja sano itse : En kyllä sinun kanssa ala tappelemaan!

        Toki hyvän palkan saan niin kyllähän voin toki palata, koska TEKKEN NAISEN ELÄMÄ jäi kesken!
        TEKKEN NAISESTA TULI ÄITI ja ei tyttö lasta sentään TEKKEN TYTÖKSI VOINUT KASVATTAA!

        TEKKEN NAINEN OPETTI IHMISOIKEUKSIA ja jos toimi väärin niin se kävi kipeää!

        Kyllä oli aihetta, koska ei meillä ollut edes LEHMÄÄ josta olis MAITOA voinut sen verran lypsää että olis tilkan kahviin saanut ja voita leivän päälle!
        Meillä oli SONNI kotona joka tuotti vaan tappiota ja kyllä hän käveli kahdella jalalla, mutta hänen lahtaamisesta olis saanut yhtä suuren tuomion mitä ihmisen taposta!

        Mitä luin Muddusjärven paliskunnan asioista niin he toimii vääriin.

        Yksi poromies on rakentanut porotilansa paljon myöhemmin mitä he joiden pihoilla hänen porot laiduntaa ja heillä jotka tuossa on asuneet ei ole välttämättä ollut edes poroja koskaan.

        Saman poromiehen perhe on asunut toisessa paikassa alunperin ja he on muuttaneet Kaamasen kylälle myöhemmin ja hän on itse kertonut tuon aikoinaan.
        Minä olen käynyt hänen ja Aikion Leon kanssa siellä missä he ovat alunperin asuneet.
        En muista paikan nimeä, mutta molemmat miehet on sanoneet minulle että heidän siskot on pöljiä ja he ei ymmärrä mistään mitään!

        Ei kai he ymmärräkkään, koska veljet joutuu hoitamaan heidänkin poroja ilmaiseksi ilman palkkaa ja molempien siskot räkyttää, nostelee pororahoja ja väittävät siihen päälle että heitä syrjitään!
        Minun sisko on just yhtä pöljä mitä heidän siskot!
        Taitaa olla muillakin Muddusjärven paliskunnan poromiehillä sama ongelma eli naiset syrjii miehiä ja nostelee vain rahoja!

        Kuulin että joku nainen oli erossa vienyt eräältä poromieheltä kaikki porot jotka hän oli saanut syntymällä poromies perheeseen!

        En minä ole saanut erossa enkä parisuhteessa ollessa taloudellista hyötyä poromieheltä vaan minä olen käynyt töissä ja me ollaan perheenä eletty minun tuloilla.
        Hän oli nuori poromies tuolloin ja hänellä oli yksi lapsi etelä Suomessa jota hänen piti porotuloillaan elättää!
        Hänen etelä Suomessa kasvanut TYTTÄRENSÄ ON ENEMMÄN SAAMELAINEN mitä MUDDUSJÄRVEN PALISKUNNAN POROMIEHET!

        Muddusjärven paliskunnan porotmiehet VALEHTELEE ja loukkaa tuon tytön äidin kunniaa!
        Muddusjärven paliskunnan poromiehissä sekä poronaisissa on minun sukulaisia jotka on SAAMELAISIA vaikka minä en olekkaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä luin Muddusjärven paliskunnan asioista niin he toimii vääriin.

        Yksi poromies on rakentanut porotilansa paljon myöhemmin mitä he joiden pihoilla hänen porot laiduntaa ja heillä jotka tuossa on asuneet ei ole välttämättä ollut edes poroja koskaan.

        Saman poromiehen perhe on asunut toisessa paikassa alunperin ja he on muuttaneet Kaamasen kylälle myöhemmin ja hän on itse kertonut tuon aikoinaan.
        Minä olen käynyt hänen ja Aikion Leon kanssa siellä missä he ovat alunperin asuneet.
        En muista paikan nimeä, mutta molemmat miehet on sanoneet minulle että heidän siskot on pöljiä ja he ei ymmärrä mistään mitään!

        Ei kai he ymmärräkkään, koska veljet joutuu hoitamaan heidänkin poroja ilmaiseksi ilman palkkaa ja molempien siskot räkyttää, nostelee pororahoja ja väittävät siihen päälle että heitä syrjitään!
        Minun sisko on just yhtä pöljä mitä heidän siskot!
        Taitaa olla muillakin Muddusjärven paliskunnan poromiehillä sama ongelma eli naiset syrjii miehiä ja nostelee vain rahoja!

        Kuulin että joku nainen oli erossa vienyt eräältä poromieheltä kaikki porot jotka hän oli saanut syntymällä poromies perheeseen!

        En minä ole saanut erossa enkä parisuhteessa ollessa taloudellista hyötyä poromieheltä vaan minä olen käynyt töissä ja me ollaan perheenä eletty minun tuloilla.
        Hän oli nuori poromies tuolloin ja hänellä oli yksi lapsi etelä Suomessa jota hänen piti porotuloillaan elättää!
        Hänen etelä Suomessa kasvanut TYTTÄRENSÄ ON ENEMMÄN SAAMELAINEN mitä MUDDUSJÄRVEN PALISKUNNAN POROMIEHET!

        Muddusjärven paliskunnan porotmiehet VALEHTELEE ja loukkaa tuon tytön äidin kunniaa!
        Muddusjärven paliskunnan poromiehissä sekä poronaisissa on minun sukulaisia jotka on SAAMELAISIA vaikka minä en olekkaan!

        Kyllä minä KUNNIOTAN saamelaisia vainajia sekä heidän omaisia, kun käyn SIIVOAMASSA KIRKON HAUTAJAISTEN JÄLKEEN!

        En minä käy SEURAKUNTA TALOLLA JOSSA PITOPALVELU HOITAA MUISTOTILAISUUDEN TARJOILUT!

        Ravintola Sarrit hoitaa kuulemma tarjoilut Siidan talon ravintolasta ja hän on suomalainen joka on kuulemma saamelaisen kanssa naimissa joten kuuluu luonnollisesti AIKIOIDEN MAHTAVAAN SUKUUN ja hän on aina ollut parempi mitä minä sekä minun surkeat SAAMELAISET sukulaiset!

        Ei me kyllä aleta syrjimään ketään eikä me aleta näistä KUNNIOISTA TAPPELEMAAN!
        Minä kyllä saan sukujeni ainoana NAISENA päättää sen verran koska olen sentään VANHEMPI PANOSTAJA KOULUTUKSELTA ja ei me sentään HULLUJA OLLA!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä KUNNIOTAN saamelaisia vainajia sekä heidän omaisia, kun käyn SIIVOAMASSA KIRKON HAUTAJAISTEN JÄLKEEN!

        En minä käy SEURAKUNTA TALOLLA JOSSA PITOPALVELU HOITAA MUISTOTILAISUUDEN TARJOILUT!

        Ravintola Sarrit hoitaa kuulemma tarjoilut Siidan talon ravintolasta ja hän on suomalainen joka on kuulemma saamelaisen kanssa naimissa joten kuuluu luonnollisesti AIKIOIDEN MAHTAVAAN SUKUUN ja hän on aina ollut parempi mitä minä sekä minun surkeat SAAMELAISET sukulaiset!

        Ei me kyllä aleta syrjimään ketään eikä me aleta näistä KUNNIOISTA TAPPELEMAAN!
        Minä kyllä saan sukujeni ainoana NAISENA päättää sen verran koska olen sentään VANHEMPI PANOSTAJA KOULUTUKSELTA ja ei me sentään HULLUJA OLLA!!!

        Meistä on vain mukava katella sekä seurata sivusta, kun tappelevat keskenään!
        Meitä vain kiinnostaa enemmän se, että miksi he eivät voi sanoa Ravintola Sarritin omistajalle että ” Painu saatanan sekopää helevettiin Siidaan tiloista häpäsemästä kaikkia saamelaisia ja heidän hautoja sekä hautojen kautta kaikkien omaisia!”

        Minähän vain huolehdin, ettei Inarin ja Ivalon kirkkoja häpäistä enempää koska KUNNIATON voi tulla KUNNIALLISEKSI VAIN HOITAMALLA KIRKON SIIVOUKSEN ja sitä kautta suojata kaikki alkuperäiskansat jotka häpäistään myös tuollaisella toiminnalla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meistä on vain mukava katella sekä seurata sivusta, kun tappelevat keskenään!
        Meitä vain kiinnostaa enemmän se, että miksi he eivät voi sanoa Ravintola Sarritin omistajalle että ” Painu saatanan sekopää helevettiin Siidaan tiloista häpäsemästä kaikkia saamelaisia ja heidän hautoja sekä hautojen kautta kaikkien omaisia!”

        Minähän vain huolehdin, ettei Inarin ja Ivalon kirkkoja häpäistä enempää koska KUNNIATON voi tulla KUNNIALLISEKSI VAIN HOITAMALLA KIRKON SIIVOUKSEN ja sitä kautta suojata kaikki alkuperäiskansat jotka häpäistään myös tuollaisella toiminnalla!

        Olen sopinut Suomen valtion kanssa, että pidän saamelaisten puolia.
        Kaikki saamelaiset ei ole SAKÄ:n jäseniä, koska SAKÄ valehtee ja hekään ei erota SUOMALAISTA SAAMELAISESTA vaikka heillä on INARISSA SAAMELAISTEN MUSEOKIN!

        He varmaan muumioista Ravintola Sarritin omistajan Saamelais museoon niin kaikki voi käydä katsomassa SAAMELAISTA KOKKIA SEKÄ LEIPURIA!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen sopinut Suomen valtion kanssa, että pidän saamelaisten puolia.
        Kaikki saamelaiset ei ole SAKÄ:n jäseniä, koska SAKÄ valehtee ja hekään ei erota SUOMALAISTA SAAMELAISESTA vaikka heillä on INARISSA SAAMELAISTEN MUSEOKIN!

        He varmaan muumioista Ravintola Sarritin omistajan Saamelais museoon niin kaikki voi käydä katsomassa SAAMELAISTA KOKKIA SEKÄ LEIPURIA!

        Piti laittaa muumioivat, mutta vettä valu silmistä joten en nähnyt kunnolla….


    • Anonyymi

      Kolttien ei mielestäni tarvitse sekaantua tunturissamelaisten vapaustaisteluun,sevetissä rauhallista,kaikki hyvin.

    • Anonyymi

      Laittakaa tänne isämeidän rukous saamenkielellä. Kiitos!

    • Anonyymi

      Joro tai sitten ainakin yksi lämmin ateria pitää syödä päivässä tai parissa vuodessa vaikka mitä kivaa kun ne ovat kierot nykyisin punasen madon kanssa päivä metässä on totuus tuolla hallituksella on pääskyset tulleet saamenmaalle tule välttämättä edes pillua niin lähtö tulee erottaa virallisesta nimestä lähtien kun radio rock haluaa tuoda joikuja Pohjanmaalle.

    • Anonyymi

      Oo sen vaivatta..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      599
      16475
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      52
      14808
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      381
      9301
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      45
      5389
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      11
      4572
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      171
      3109
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      118
      1875
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      57
      1359
    9. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      94
      1282
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      41
      1237
    Aihe