Itselataava hybridi-Toyota avasi silmät

Anonyymi-ap

Pari viikkoa sitten yksi lapsuudenkaverini tuli käymään meillä ihan yllättäen. Olihan siinä mukavaa muistella kahvikupin ääressä kaikkia vanhoja mukavia asioita ja lapsuudessa tehtyjä harmittomia kolttosia. Kaverilla oli kuitenkin vielä pitkä matka edessään, joten hän ei ehtinyt kauhean pitkään tarinoimaan.

Kun kaveri meni pihalle lähteäkseen kotimatkalle, niin hän kiinntti heti katseensa itselataavaan hybridi-Toyotaani ja tiedusteli sitä, kuinka olen auton kanssa pärjännyt. Sanoin hänelle, että onhan auton tekniikka vähän monimutkainen, mutta Toyota on koonnut auton niin huolellisesti, että mitään ongelmia ei ole koskaan esiintynyt, vaikka auto on ollut käytössä melkein 7 vuotta. Kaveri sanoi, että hän ei ole koskaan ollut hybridi-Toyotan kyydissä eikä ole itse uskaltanut käydä edes koeajamassa näin kummallista autoa. Hän piti parempana käyttää printeistä dieselkäyttöistä manuaalivaihteistolla varustettua autoa.

Sanoin kaverilleni, että nyt hänen kannattaa lähteä kanssani oikein kunnolliselle koeajolle kaikkein helppokäyttöisimmällä autolla. Laitoin autoon virran päälle, istutin kaverini ratin taakse. Itse menin apukuskin paikalle ja aloin esitellä auton käyttäytymistä erilaisissa ajotlanteissa. Kaverini vähän ihmetteli sitä, että kesken juttelun auton polttomoottori käynnistyi itsekseen. Vielä enemmän hän ihmetteli sitä, että lyhyen käyntijakson jälkeen polttomoottori pysähtyi ihan itsekseen, koska ilma ei ollut erityisen kylmä, eikä kabiiniin tarvittu paljon lämpöä.

Kehotin kaveriani laittamaan ajosuunnanvalitsimen R-asentoon, jotta pienen peruuttamisen jälkeen saatoimme suunnata ajotielle. Kaverini ihmetteli sitä, että auto lähti liikkumaan, vaikka polttomoottori ei ollut käynnissäkään. Peruuttamisen jälkeen kaverini laittoi vaihteenvalitsimen D-asentoon ja sitten lähdimme maantielenkille. Kun pääsimme ajotielle, niin sen jälkeen polttomoottorikin heräsi taas henkiin kiihdytyksessä.

Eniten kaveriani ihmetytti se, että että autossa ei tuntunut mitään nykäyksiä siinäkään vaiheessa kuin veto siirtyi sähkömoottorilta polttomoottorille tai takaisin. Kaverini ihmetteli myös sitä, että energiamonitorin mukaan maantielenkillä ajettiin monta kertaa sellaisessa tilanteessa, että auto veti samanaikaisesti polttomoottorilla ja sähköllä ja sen lisäksi se latasi vielä akkuakin. Sanoin hänelle, että Toyotan Atkinson-moottorin pitää käydä aina 85 % teholla, jotta paras hyötysuhde saavutetaan. Silloin voi käydä niin, että kiihdytyksessa sähkömoottorin avustamaa polttomoottoria pitää kuormittaa vielä lisää akkua lataamalla, jotta 85 % kuormitus saavutetaan. Akkuun varattua energiaa voidaan sitten jatkossa käyttää uuteen kiihdytykseen.

Maantielenkin jälkeen pyöriskelimme vähän aikaa myös taajamassa liikennevalojen seassa. Kaveriani alkoi ällistyttää ajamisen helppous kaikissa ajotilanteissa. Kun tulimme takaisin meidän pihaan, niin hän kertoi, että hän ei ikinä ole ajanut noin helppokäyttöisellä autolla. Hän tuumasi ostavansa seuraavaksi autokseen itselataavan hybridi-Toyotan, koska sen kanssa ei tarvitse leikkiä latausjohtojen ja puhelinapsien kanssa. Sitten hän kuitenkin totesi, että 80-vuoden ikä on sellainen realiteetti, ettei autokauppaan tarvitse enää mennä. Hän aikoi ajaa loppuelämänsä ajot dieselkäyttöisellä käsivaihteisella autolla.

12

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eihän se Toyotalla ajaminen paljoa rasita.

      • Anonyymi

        Siksi niitä ostetaankin eniten. Ihmiset haluavat saada parasta vähillä rahoillaan.


      • Anonyymi

        Aika lailla sähköauto ajoa.
        Virta päälle
        Suunta R
        Seisontajarru pois
        Poljinta painamalla kameran ja peilien avulla peruutus kadulle
        Suunta D ja poljinta painamalla liikkeelle
        Plim plim turvavyö.
        Latauksessa ei ollut kantama vielä likemmäs 400km
        KIA ev6


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika lailla sähköauto ajoa.
        Virta päälle
        Suunta R
        Seisontajarru pois
        Poljinta painamalla kameran ja peilien avulla peruutus kadulle
        Suunta D ja poljinta painamalla liikkeelle
        Plim plim turvavyö.
        Latauksessa ei ollut kantama vielä likemmäs 400km
        KIA ev6

        "Aika lailla sähköauto ajoa.
        Virta päälle
        Suunta R
        Seisontajarru pois
        Poljinta painamalla kameran ja peilien avulla peruutus kadulle
        Suunta D ja poljinta painamalla liikkeelle
        Plim plim turvavyö.
        Latauksessa ei ollut kantama vielä likemmäs 400km
        KIA ev6"

        Tuohon voisi lisätä, että edes seisontajarrua ei tarvitse erikseen kytkeä pois.
        VW ID.x


    • Anonyymi

      Toyota osaa tehdä myös mainioita ladattavia hybridiautoja. Niissäkin voimalinja on täsmälleen samanlainen kuin itselataavissa hybridiautoissa, mutta ajoakun kapasiteetti on suurempi..

    • Anonyymi

      Oliko Peltorit päässä vai oliko vauhti alle 80 kmh noihan huudattaa konetta mielettömästi ja meno on kuin kumilankaa venyttäisi

      • Anonyymi

        Kyllähän Toyota iloisesti kierroksia ottaa, mutta moottori on kuitenkin hyvin taloudellinen normaalissa ajossa.


      • Anonyymi

        Niin, mikä se on se peltori? En ole koskaan kuullutkaan sellaisesta vempeleestä. Mitä sillä oikein tehdään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mikä se on se peltori? En ole koskaan kuullutkaan sellaisesta vempeleestä. Mitä sillä oikein tehdään?

        Onko sivistyksessä aukko? https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Peltor
        Kuulostaan kannattaa pitää huolta. Peltorit ovat tarpeelliset elokuvissa, konserteissa, meluisissa töissä, ja tietysti myös meluisissa autoissa.


    • Anonyymi

      Kyllä siinä bensaa palaa kun moottoria pitää rasittaa koko ajan 85 prosentilla. Normaalilla polttomoottoriautolla ajetaan suurin osa ajosta paljon pienemmällä kuormituksella.

      Ajaminenkin nykyaikaisella automaattivaihteisella polttomoottoriautolla (dieselinäkin) on yhtä helppoa. 9 vaihteinen automaatti vaihtaa niin siististi ettei sitä huomaakaan kuin kierroslukumittarin lukemin muuttumisesta.

      • Anonyymi

        " Kyllä siinä bensaa palaa kun moottoria pitää rasittaa koko ajan 85 prosentilla. Normaalilla polttomoottoriautolla ajetaan suurin osa ajosta paljon pienemmällä kuormituksella. "


        Viestisi kertoo siitä, että ymmärryksesi ei riitä itselataavan hybridi-Toyotan nerokkaan toiminta-ajatuksen sisäistämiseen. Toyotan nokkelat suunnittelijat ovat testanneet sen, että Atkinson-moottorin terminen hyötysuhde saadaan nousemaan yli 40 % siinä tilanteessa, kun moottorin kuormitus on 85 %. Juuri tästä syystä polttomoottorista otetaan useissa ajotilanteissa enemmän energiaa kuin auton liikuttamiseen tarvittaisiin. Ylimääräinen energia muutetaan sähköksi ja varataan pieneen akkuun tulevaa kiihdyttämistä varten. Tällä periaatteella saadaan kaupunkikulutukseksi erittäin railakkaassa ajossa vain 4 - 4,5 l/100 km.

        Normaaleilla polttomoottoriautoilla ajellaan kyllä kaupunkiajossanin hyvin paljon pintakaasulla, jolloin moottorin hyötysuhde on olematon. Juuri tästä syystä pikkuautotkin kuluttavat railakkaassa kaupunkiajossa bensaa 9 - 10 l/100 km. Itselataava hybridi-Toyota on näissä kisoissa täysin lyomätön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Kyllä siinä bensaa palaa kun moottoria pitää rasittaa koko ajan 85 prosentilla. Normaalilla polttomoottoriautolla ajetaan suurin osa ajosta paljon pienemmällä kuormituksella. "


        Viestisi kertoo siitä, että ymmärryksesi ei riitä itselataavan hybridi-Toyotan nerokkaan toiminta-ajatuksen sisäistämiseen. Toyotan nokkelat suunnittelijat ovat testanneet sen, että Atkinson-moottorin terminen hyötysuhde saadaan nousemaan yli 40 % siinä tilanteessa, kun moottorin kuormitus on 85 %. Juuri tästä syystä polttomoottorista otetaan useissa ajotilanteissa enemmän energiaa kuin auton liikuttamiseen tarvittaisiin. Ylimääräinen energia muutetaan sähköksi ja varataan pieneen akkuun tulevaa kiihdyttämistä varten. Tällä periaatteella saadaan kaupunkikulutukseksi erittäin railakkaassa ajossa vain 4 - 4,5 l/100 km.

        Normaaleilla polttomoottoriautoilla ajellaan kyllä kaupunkiajossanin hyvin paljon pintakaasulla, jolloin moottorin hyötysuhde on olematon. Juuri tästä syystä pikkuautotkin kuluttavat railakkaassa kaupunkiajossa bensaa 9 - 10 l/100 km. Itselataava hybridi-Toyota on näissä kisoissa täysin lyomätön.

        Ihmeellistä, ihmeellistä! TDI + DSG on pystynyt samaan jo yli 20 vuoden ajan. Ei siis mitään uutta Toyotalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1827
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1697
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      819
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      767
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      707
    Aihe