Rakkulat kantapäissä

J. Apila

Sain tuossa toissailtana sauvakävellessäni muhevat rakkulat kantapään sivulle sisäpuolelle (reilun tunnin sauvakävelyn jälkeen hankaus oli tuntuvaa).Rakkuloita tuli matkan edetessä vielä päkiäseudullekin molempiin jalkoihin ja kantapäähän.

Nyt mietin, missä oli vikaa? Yksi vaihtoehto on se, että kävelin pari kuukautta vanhoilla juoksutossuilla. Olen kyllä käyttänyt juoksutossuja aikaisemmin sekä kävellessä että juostessa eikä aikaisemmin ole tullut rakkuloita.

Vika voi olla joko siinä, että tossut olivat kuitenkin liian uudet pitkälle kävelymatkalle tai sitten siinä, että juoksutossu ei yksinkertaisesti ole sopiva kävelyjalkineeksi. Kolmas vaihtoehto on se, että minulla oli vääränlainen sukka jalassa. Minulla ei ollut juoksusukkaa jalassa. Olisikohan sukka voinut ollut liian paksu ja pehmeä ja aiheuttanut sen takia hankausta?

Onko kokemuksia / tietoa siitä, olisiko nuo edellä mainitsemani seikat aiheuttaneet rakkulat?

6

1844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asd

      ostin keväällä uudet kengät, ensimmäisellä lenkillä painoivat hieman toiseen jalkaan, mutta sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia. jos kengät ovat jo 2kk vanhat niin vika ei voi mielestäni olla niissä. juoksukengät sopivat hyvin myös kävelyyn.
      pari vuotta sitten aloin käyttämään juoksusukkia juostessa. tai aluksia vain kokeilin huvikseni, mutta enää en vaihtaisi niitä pois. moni ei usko miten paljon sukat vaikuttavat. minulla ainankin tulee tavallisista sukista jalat nykyisin kipeiksi jos joudun juoksemaan niillä. tietysti nauhat ovat voineet olla liian löysällä, mutta en uskoisi siihen, koska niiden pitää olla silloin todella löysällä.

    • runner32

      Hei!

      On mahdollista että syy on sukissa, mutta myös kengät on toinen mahdollinen syy yhteys. Kenkien sopivuus voidaan selvittää pienen testin avulla, mikäli kiinnostaa. Meilaa mulle asiasta: [email protected]

    • nylkky

      Veikkaisin, että olet ostanut halpamarket- sauvat, jotka notkuvat ylämäkikävelyssä. Silloin syntyy väkisin tuskin huomattava jalan takaisin päin liikahtaminen, jonka tyypillinen seuraus on kyseinen rakko. Luin sakasalaisesta urheilulehdestä samaisesta ongelmasta ja siellä oli urheiluinstituutin tutkimuksissa päädytty johtopäätökseen, että tällaisia vammoja aiheuttavat juuri liian notkeat tai väärän pituiset sauvat.

      • J. Apila

        Ei mulla ihan halpamarket sauvoja ole, mutta ei kalliimmasta päästäkään. Exelin sauvat nuo muistaakseni ovat ja maksoivat n. 40 €. En osaa sanoa sauvojen jäykkyydestä mitään. No, mulla on massaa n. 88 kg, joten täytyypi selvitellä tota sauvojen jäykkyys puolta.

        Sauvat ovat minulle ilmeisesti hieman liian pitkät. Voisiko ylipitkän sauvan käyttö aiheuttaa tuota jalan liikkumista.

        Enpä olisi itse voinut arvata, että vika voisi olla sauvoissa!

        No. Rakkulat alkavat pikkuhiljaa parantumaan.

        Toissapäiväinä kävin lyhyellä juoksulenkillä samaisilla tossuillani. Kävelin vähän matkaa ennen juoksemista, jolloin laastaroidut rakkulan kohdat hankasivat tossuun. Juostessa tuota hankausta ei sitten tuntunut.

        Tuntui, että kenkä tai pohjallinen olisi tossussa liian kapea. Miksiköhän se sitten tuntuu vain kävellessä. Pääseköhän jalka liikkumaan kengässä enemmän kävellessäni niillä kuin juostessa? Vai tulenko enemmän kantapää edellä maahan kävellessä kuin juostessa? Onkohan tästä kokemuksia / muuten tietoa?


      • Ekitalo
        J. Apila kirjoitti:

        Ei mulla ihan halpamarket sauvoja ole, mutta ei kalliimmasta päästäkään. Exelin sauvat nuo muistaakseni ovat ja maksoivat n. 40 €. En osaa sanoa sauvojen jäykkyydestä mitään. No, mulla on massaa n. 88 kg, joten täytyypi selvitellä tota sauvojen jäykkyys puolta.

        Sauvat ovat minulle ilmeisesti hieman liian pitkät. Voisiko ylipitkän sauvan käyttö aiheuttaa tuota jalan liikkumista.

        Enpä olisi itse voinut arvata, että vika voisi olla sauvoissa!

        No. Rakkulat alkavat pikkuhiljaa parantumaan.

        Toissapäiväinä kävin lyhyellä juoksulenkillä samaisilla tossuillani. Kävelin vähän matkaa ennen juoksemista, jolloin laastaroidut rakkulan kohdat hankasivat tossuun. Juostessa tuota hankausta ei sitten tuntunut.

        Tuntui, että kenkä tai pohjallinen olisi tossussa liian kapea. Miksiköhän se sitten tuntuu vain kävellessä. Pääseköhän jalka liikkumaan kengässä enemmän kävellessäni niillä kuin juostessa? Vai tulenko enemmän kantapää edellä maahan kävellessä kuin juostessa? Onkohan tästä kokemuksia / muuten tietoa?

        Jos olet huomannut niin tennis pelaajat ainakin käyttävät kahta ohutta sukkaa päällekkäin kuulemma estää rakkoja ja hiertymiä en kyllä itse ole kokeillut kun ei ole ollut mitään ongelmia.


    • Akilles

      Siirryin juoksusta sauvakävelyyn ja kantapääni aukesivat parissa päivässä, vaikka käytin pari kuukautta vanhoja lenkkareita. Seuraavaksi ostin uudet lenkkari; sam juttu. Pidin viikon tauon, koska jalkani olivat vereslihalla. Tänään ostin juoksusukat ja lähdin sauvomaan. Ja taas tuli rakot kantapäihin. Huomasin, että rakko muodostuu eteenpäin astuttaessa. Kun juoksin välillä, kantapäissä ei tuntunut mitään, mutta heti kun sauvoin, kantapäässä alkoi hiertää. Summa summarum: kävelyn tekniikka on erilainen kuin juoksun ja ilmeisesti normaali tjuoksulenkkarit eivät siihen tekniikkaan sovellu. Kunpa vain tietäisin millaiset kengät seuraavaksi pitäisi hankkia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1856
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe