Rakkulat kantapäissä

J. Apila

Sain tuossa toissailtana sauvakävellessäni muhevat rakkulat kantapään sivulle sisäpuolelle (reilun tunnin sauvakävelyn jälkeen hankaus oli tuntuvaa).Rakkuloita tuli matkan edetessä vielä päkiäseudullekin molempiin jalkoihin ja kantapäähän.

Nyt mietin, missä oli vikaa? Yksi vaihtoehto on se, että kävelin pari kuukautta vanhoilla juoksutossuilla. Olen kyllä käyttänyt juoksutossuja aikaisemmin sekä kävellessä että juostessa eikä aikaisemmin ole tullut rakkuloita.

Vika voi olla joko siinä, että tossut olivat kuitenkin liian uudet pitkälle kävelymatkalle tai sitten siinä, että juoksutossu ei yksinkertaisesti ole sopiva kävelyjalkineeksi. Kolmas vaihtoehto on se, että minulla oli vääränlainen sukka jalassa. Minulla ei ollut juoksusukkaa jalassa. Olisikohan sukka voinut ollut liian paksu ja pehmeä ja aiheuttanut sen takia hankausta?

Onko kokemuksia / tietoa siitä, olisiko nuo edellä mainitsemani seikat aiheuttaneet rakkulat?

6

1991

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asd

ostin keväällä uudet kengät, ensimmäisellä lenkillä painoivat hieman toiseen jalkaan, mutta sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia. jos kengät ovat jo 2kk vanhat niin vika ei voi mielestäni olla niissä. juoksukengät sopivat hyvin myös kävelyyn.
      pari vuotta sitten aloin käyttämään juoksusukkia juostessa. tai aluksia vain kokeilin huvikseni, mutta enää en vaihtaisi niitä pois. moni ei usko miten paljon sukat vaikuttavat. minulla ainankin tulee tavallisista sukista jalat nykyisin kipeiksi jos joudun juoksemaan niillä. tietysti nauhat ovat voineet olla liian löysällä, mutta en uskoisi siihen, koska niiden pitää olla silloin todella löysällä.

• runner32

Hei!

On mahdollista että syy on sukissa, mutta myös kengät on toinen mahdollinen syy yhteys. Kenkien sopivuus voidaan selvittää pienen testin avulla, mikäli kiinnostaa. Meilaa mulle asiasta: [email protected]

• nylkky

Veikkaisin, että olet ostanut halpamarket- sauvat, jotka notkuvat ylämäkikävelyssä. Silloin syntyy väkisin tuskin huomattava jalan takaisin päin liikahtaminen, jonka tyypillinen seuraus on kyseinen rakko. Luin sakasalaisesta urheilulehdestä samaisesta ongelmasta ja siellä oli urheiluinstituutin tutkimuksissa päädytty johtopäätökseen, että tällaisia vammoja aiheuttavat juuri liian notkeat tai väärän pituiset sauvat.

• J. Apila

Ei mulla ihan halpamarket sauvoja ole, mutta ei kalliimmasta päästäkään. Exelin sauvat nuo muistaakseni ovat ja maksoivat n. 40 €. En osaa sanoa sauvojen jäykkyydestä mitään. No, mulla on massaa n. 88 kg, joten täytyypi selvitellä tota sauvojen jäykkyys puolta.

Sauvat ovat minulle ilmeisesti hieman liian pitkät. Voisiko ylipitkän sauvan käyttö aiheuttaa tuota jalan liikkumista.

Enpä olisi itse voinut arvata, että vika voisi olla sauvoissa!

No. Rakkulat alkavat pikkuhiljaa parantumaan.

Toissapäiväinä kävin lyhyellä juoksulenkillä samaisilla tossuillani. Kävelin vähän matkaa ennen juoksemista, jolloin laastaroidut rakkulan kohdat hankasivat tossuun. Juostessa tuota hankausta ei sitten tuntunut.

Tuntui, että kenkä tai pohjallinen olisi tossussa liian kapea. Miksiköhän se sitten tuntuu vain kävellessä. Pääseköhän jalka liikkumaan kengässä enemmän kävellessäni niillä kuin juostessa? Vai tulenko enemmän kantapää edellä maahan kävellessä kuin juostessa? Onkohan tästä kokemuksia / muuten tietoa?

• Ekitalo
        J. Apila kirjoitti:

Ei mulla ihan halpamarket sauvoja ole, mutta ei kalliimmasta päästäkään. Exelin sauvat nuo muistaakseni ovat ja maksoivat n. 40 €. En osaa sanoa sauvojen jäykkyydestä mitään. No, mulla on massaa n. 88 kg, joten täytyypi selvitellä tota sauvojen jäykkyys puolta.

Sauvat ovat minulle ilmeisesti hieman liian pitkät. Voisiko ylipitkän sauvan käyttö aiheuttaa tuota jalan liikkumista.

Enpä olisi itse voinut arvata, että vika voisi olla sauvoissa!

No. Rakkulat alkavat pikkuhiljaa parantumaan.

Toissapäiväinä kävin lyhyellä juoksulenkillä samaisilla tossuillani. Kävelin vähän matkaa ennen juoksemista, jolloin laastaroidut rakkulan kohdat hankasivat tossuun. Juostessa tuota hankausta ei sitten tuntunut.

Tuntui, että kenkä tai pohjallinen olisi tossussa liian kapea. Miksiköhän se sitten tuntuu vain kävellessä. Pääseköhän jalka liikkumaan kengässä enemmän kävellessäni niillä kuin juostessa? Vai tulenko enemmän kantapää edellä maahan kävellessä kuin juostessa? Onkohan tästä kokemuksia / muuten tietoa?

Jos olet huomannut niin tennis pelaajat ainakin käyttävät kahta ohutta sukkaa päällekkäin kuulemma estää rakkoja ja hiertymiä en kyllä itse ole kokeillut kun ei ole ollut mitään ongelmia.

• Akilles

Siirryin juoksusta sauvakävelyyn ja kantapääni aukesivat parissa päivässä, vaikka käytin pari kuukautta vanhoja lenkkareita. Seuraavaksi ostin uudet lenkkari; sam juttu. Pidin viikon tauon, koska jalkani olivat vereslihalla. Tänään ostin juoksusukat ja lähdin sauvomaan. Ja taas tuli rakot kantapäihin. Huomasin, että rakko muodostuu eteenpäin astuttaessa. Kun juoksin välillä, kantapäissä ei tuntunut mitään, mutta heti kun sauvoin, kantapäässä alkoi hiertää. Summa summarum: kävelyn tekniikka on erilainen kuin juoksun ja ilmeisesti normaali tjuoksulenkkarit eivät siihen tekniikkaan sovellu. Kunpa vain tietäisin millaiset kengät seuraavaksi pitäisi hankkia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      83
      7101
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7063
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      109
      6168
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5414
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5238
    6. Demarikultin uhri kertoo

Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      63
      5205
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5108
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4595
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      16
      3467
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3390
    Aihe