Kipeä akillesjänne

Harri

Olen treenannut maratonia varten. Harjoittelun aloitin jo talvella, jolloin kaikki oli ok. Nyt riesanani on ollut oikean jalan akillesjänne, joka kipeytyi pitkän lenkin jälkeen. Lepo auttaa, mutta kipu ei häviä kokonaan. Olen venytellyt lenkkien jälkeen. Mikä neuvoksi?? Maraton olisi tarkoitus juosta heinäkuun alussa.

7

14791

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsööts

Jänteessä on ehkä lievä tulehdus, johtuen siitä, että olet lisännyt juoksumääriä liian nopeasti, eikä parane jos sitä ärsytetään lisää.

Kokeile kylmähoitoa jänteeseen ennen ja jälkeen lenkin, sen pitäisi rauhoittaa tulehdusta.

Lenkkareihin kantapaäähän pohjallisen alle voit laittaa n. 3-5 mm kantalapun, niin jänne ei kiristy niin paljon juostessa, eikä ärsyynny lisää.

Venyttely on ihan hyvä asia, mutta jos akillesjänne on kovin kipeä voi se myös ärsyyntyä liian voimakkaasta venytyksestä, joten venyttele pohjelihasta varoen.

Näillä konsteilla voit ehkä selvitä sinne heinäkuun alkuun ja pystyt juoksemaan sen maratonin, mutta veikkaan että kisan jälkeen on jänne siinä kunnossa, että pidät vähän pidemmän tauon ja hoidat jalan kuntoon.

• Kannattaa hoitaa kuntoon levolla. Itse pilasin vasemman akillesjänteeni itsepäisyydelläni ja liian kovalla tavoiteasettelulla. Harrastin eroni jälkeen talvella 1989-1990 lähes joka päivä jotain liikuntaa parhaimmilla viikoilla seitsemää eri lajia. Hinku liikkua oli kova eivätkä paikatkaan reistailleet. Huhtikuussa siirryin pelkästään lenkkeilemään. Lisäsin kilometrimääriä ja vauhtia liian reippaasti, pisimpien lenkkien ollessa 28km ja juoksuvauhti tuolla pitkällä lenkillä oli 4:45/km joka meni todella kevyesti.

Sitten alkoi akilles vaivata mutta muistin kuinka Juha Väätäisen totesi kirjassaan, ettei pienet akilleskivut mitään haittaa. Päätin jatkaa mutta kivut yltyivät. Kävin hierojalla ja lääkärissä joka määräsi särkylääkekuurin. No en ole pahemmin lääkkeitä käyttänyt, enkä katsonut kipuja sen arvoiseksi, että olisin kipulääkkeitä syömään. Jännekipu ei hellittänyt ja kävin muutaman viikon päästä samalla lääkärillä joka kyseli lääkkeistä johon totesin, etten ole syönyt kun ei se niin kipeä ole ollut. No lekurihan sai melkein hepulin ja totesi, ettei hän sitä kipuun olutkaan määrännyt vaan tulehdukseen.

Pyöräilin kuukauden ja kivut hellittivät. Aloitin lenkkeilyn uudelleen ja kivut palasivat. Hierojakin ihmetteli, että miten se nyt noin on tummunut. Tein kaikki mahdolliset virheet, otin mäkivetoja jotka vain pahentivat tilannetta. Yritin myös eräässä hölkkäkisassa mutta juoksun alkumatkassa astuin vahingossa kuopan tapaiseen johon matka tyssäsi kun ruotasi sen verran kovaa akilleksesta.

Ei muuta kuin urheilupolille jossa lääkäri määräsi kuurin Arteparon pistoksia. Kun hoito oli ohi muutaman viikon jälkeen kysyin lääkäriltä, että voisinko mennä treeneihin. Lääkäri totesi jalan olevan kunnossa ja ei muuta kuin liikkumaan. Oli mahtava tunne kun jalka oli ensimmäisen kerran puoleen vuoteen kivuton. Tätä onnea jatkui ainoastaan kymmenisen minuuttia kun se tapahtui! Pelasimme sählyä alkuverryttelynä ja kurkottelu tilanteessa tuntui kuin joku olisi tullut jalkapohja edellä akillekseeni. Nilkuttelin pesuhuoneeseen ja pidin jalkaa juoksevan kylmän veden alla ja kokeilin jännettä. Ihmettelin kun mitään ei tuntunut. Nilkuttelin takaisin saliin ja pyysin kavereita kokeilemaan, että tuntuuko siellä mitään. Ei tuntunut jänteen katkettu. Jalka leikattiin marraskuisena yönä 1990 ja pohje on vieläkin kapeampi.

Leikannut lääkäri totesi jänteen olleen kuin hevosen hännän, yhtä rispantunut.

Eräs hieroja totesi silloin kesällä, että mitä sinä aikuinen mies vouhotat, lopeta tuollainen riehkaisu. En tietenkään uskonut kaveria vaan hakeuduin maaotteluhierojan hoteisiin ja jatkoin kun olin sellaiset suunnitelmat laatinut. Ei muuta kuin päätä seinään! Vai mitä? Maltti on valttia.

Myöhemmin olen kuullut Arteparonista, että sekin haurastuttaa jänteitä lähes samalla tavalla kuin kortisonikin.

Esa Liedes, Pohjois-Suomen silloisia parhaita kestävyysjuoksijoita, totesi, että hänellä oli krooninen akillesjänteiden tulehdus jota hän hoiti aina lenkin jälkeen liottamalla jalkojaan ämpärillisessä jäävettä. Akillesten ollessa pahimmillaan hän harjoitteli pyöräilemällä ja voitti silti kilpakumppaninsa. Samoin hän totesi, ettei hän voinut juosta pururadalla kun siellä kantapää uppoa puruun jolloin tulee akillekseen liian suuria venyttäviä voimia kuten mäkijuoksussakin, hän juoksi pelkästään asfaltilla tai kangasmetsän kimmoisilla poluilla.

• etana

Joo, missään tapauksessa ei kannata antaa laittaa kortisonipiikkiä akillekseen. Voi koko jänne katketa.

• Lomittaja
        etana kirjoitti:

Joo, missään tapauksessa ei kannata antaa laittaa kortisonipiikkiä akillekseen. Voi koko jänne katketa.

Olen ammatiltani maatalouslomittaja. En ole mikää urheilija tyyppi jonka riesana ja vaivana tämä vaiva yleensä siis on. Jalkani on vihoitellut pitkään ja nyt alkoi mennä hermo ku lypsy asemalla vaiva on vain pahentunu nii kamalaksi että se vei ajatukset kokoaika ihan muualle kuin pitäisi! Ja kaiken lisäksi vielä todettii että tulehdus on molemmissa akilesjänteissä. Oikea ny on vaa se pahempi...Saikulla oon ny ollu kolmatta viikkoo ja kotiaskareetkin tuntuu olevan välillä rassittavia ja jos jonai päivänä seisoskelee keittiös hiuka enemmä tehden ruokaa ja tiskaten kaikki yhtee pötköö nii saat kärsii siitä seuraavanakin päivänä! Mobilaattia oon pahimpaa särkyy laittanu lisäksi yöksi ettei aamul tarttis herät särkyy ja jomotuksee!600mg buranaa otan jotta pää ei hajoo särkyy päiväl! Onneksi olen yksin, Mies ystäväni saa kuulla pahimpina päivinä kunniansa ku tulee käymää... Ja seksikin on kärsiny tämän takia! Todella rasittavaa!!! Läääkärii ennen joulua vielä ja katsotaa mikä tuomio! Ei auta muu kuin venytel ja pitää jalat 90:n asteen kulmas KOKO AIKA! Ei kiva! Kiduttavaa!

• ei-urheileva
        Lomittaja kirjoitti:

Olen ammatiltani maatalouslomittaja. En ole mikää urheilija tyyppi jonka riesana ja vaivana tämä vaiva yleensä siis on. Jalkani on vihoitellut pitkään ja nyt alkoi mennä hermo ku lypsy asemalla vaiva on vain pahentunu nii kamalaksi että se vei ajatukset kokoaika ihan muualle kuin pitäisi! Ja kaiken lisäksi vielä todettii että tulehdus on molemmissa akilesjänteissä. Oikea ny on vaa se pahempi...Saikulla oon ny ollu kolmatta viikkoo ja kotiaskareetkin tuntuu olevan välillä rassittavia ja jos jonai päivänä seisoskelee keittiös hiuka enemmä tehden ruokaa ja tiskaten kaikki yhtee pötköö nii saat kärsii siitä seuraavanakin päivänä! Mobilaattia oon pahimpaa särkyy laittanu lisäksi yöksi ettei aamul tarttis herät särkyy ja jomotuksee!600mg buranaa otan jotta pää ei hajoo särkyy päiväl! Onneksi olen yksin, Mies ystäväni saa kuulla pahimpina päivinä kunniansa ku tulee käymää... Ja seksikin on kärsiny tämän takia! Todella rasittavaa!!! Läääkärii ennen joulua vielä ja katsotaa mikä tuomio! Ei auta muu kuin venytel ja pitää jalat 90:n asteen kulmas KOKO AIKA! Ei kiva! Kiduttavaa!

Sama vika, sano rahikainen. Mun urheiluni on lähinnä rajoittunut käyntiin postilaatikolla ja takas, no okei ehkä vähän enemmän, mutta huippu-urheilusta ei tietoakaan. Molemmat akillesjänteet tulehtuivat loppuraskaudesta. Toinen jalka parani kahdella kortisonipiikillä, toinen ei (neljännen jälkeen todettiin että tähän nilkkaan ei sitten ikinä enää kortisonipiikkiä). Hyvä (siis oikeasti todella hyvä) fysioterapeutti voi auttaa enemmän kuin lääkäri, korjaa asentovirheen joka tilan aiheuttaa ja antaa muitakin ohjeita!!! Mobilaatat eivät ole mulla auttaneet tippaakaan, korkokengät kylläkin. Että ei muuta kuin siivoamaan 10cm stileteillä... Miehestä herttaista katsottavaa... Lohduttaa en osaa, oma on ollut rikki aika tarkkaan 2v eikä naurata tippaakaan. Olisi luultavasti parempi, jos tervarin pellet olisivat ohjanneet heti aluksi fysioterapeutille. Kahdessa vuodessa krooninen ongelma on todellakin krooninen, mutta leikkausta ennen pitäisi vielä kokeilla vielä yhtä harjoitusohjelmaa. Yritän ajatella, että parempi tämä kuin esim MS-tauti, aina voisi mennä huonomminkin...

• boy wonder
        ei-urheileva kirjoitti:

Sama vika, sano rahikainen. Mun urheiluni on lähinnä rajoittunut käyntiin postilaatikolla ja takas, no okei ehkä vähän enemmän, mutta huippu-urheilusta ei tietoakaan. Molemmat akillesjänteet tulehtuivat loppuraskaudesta. Toinen jalka parani kahdella kortisonipiikillä, toinen ei (neljännen jälkeen todettiin että tähän nilkkaan ei sitten ikinä enää kortisonipiikkiä). Hyvä (siis oikeasti todella hyvä) fysioterapeutti voi auttaa enemmän kuin lääkäri, korjaa asentovirheen joka tilan aiheuttaa ja antaa muitakin ohjeita!!! Mobilaatat eivät ole mulla auttaneet tippaakaan, korkokengät kylläkin. Että ei muuta kuin siivoamaan 10cm stileteillä... Miehestä herttaista katsottavaa... Lohduttaa en osaa, oma on ollut rikki aika tarkkaan 2v eikä naurata tippaakaan. Olisi luultavasti parempi, jos tervarin pellet olisivat ohjanneet heti aluksi fysioterapeutille. Kahdessa vuodessa krooninen ongelma on todellakin krooninen, mutta leikkausta ennen pitäisi vielä kokeilla vielä yhtä harjoitusohjelmaa. Yritän ajatella, että parempi tämä kuin esim MS-tauti, aina voisi mennä huonomminkin...

Olin pelaamassa sählyä työ porukan kanssa muutama päivä sitten. Juoksin ja pysähdyin kovasta vauhdista..akillesjänteeseen sattui yli kovaa! Hetken kuluttua en tuntunut kipua enää! Myöhemmin illalla rupes särkemään! Normaalissa kävelyssä EI satu yhtään mutta kun nousen varpaille seisomaan sattuu akillesjänteeseen! Auttaako pelkkä venyttely ja lepo?

• Anonyymi
        boy wonder kirjoitti:

Olin pelaamassa sählyä työ porukan kanssa muutama päivä sitten. Juoksin ja pysähdyin kovasta vauhdista..akillesjänteeseen sattui yli kovaa! Hetken kuluttua en tuntunut kipua enää! Myöhemmin illalla rupes särkemään! Normaalissa kävelyssä EI satu yhtään mutta kun nousen varpaille seisomaan sattuu akillesjänteeseen! Auttaako pelkkä venyttely ja lepo?

Ehkä våhän myöhässä vastaus, mutta venyttely vain pahentaa akillesjänteen tilaa. Minä venyttelen akulkesjännettä hyvin varovasti korkeintaan kerran viikossa, jotta se ei jäykistyisi liikaa. Ensin lepoa ja sitten akillesjänteen vahvistamista, esim korokkeella varpaillenousua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1568
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      27
      1112
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1064
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      980
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      188
      914
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      855
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe