Jos pääsee kesätöihin jonnekin, onko sieltä mahdollista ottaa vapaata? Esimerkiksi paria-kolmea päivää, jos on sopinut menevänsä tapaamaan sukulaisia? Onko törkeää kysyä tätä haastattelussa?
Lomaa kesätyöstä??
9
11373
Vastaukset
- sdfsdf
No yleensähän kesätöihin mennään nimenomaan tuuramaan vakituisia työntekijöitä silloin kun he ovat kesälomalla -> kesätyöntekijöillä ei ole kesälomaa. Mutta onhan tuossa toki poikkeuksia, joissain paikoissa ollaan sen verran reiluja että lomaa voidaan myöntää, tosin nuo vapaat on sitten yleensä palkattomia jos työssä on ollut niin vähän aikaa että lomapäiviä ei ole kertynyt. (Siis lomapäiviähän kertyy kesätöissäkin, yleensä ne vain maksetaan rahana kesätyön päätyttyä.) Eli ainahan sitä kysyä voi, tosin ei vielä työhaastattelussa vaan vasta sitten kun työpaikka on varma ja mielellään työpäiviäkin takana muutama. Ja jos työnantaja ei lomaa anna, niin ainahan sitä saikkua saa.. ;)
- arbetare
Tuo nyt riippuu täysin siitä, minne olet menossa kesätöihin. On paikkoja, joissa ei haluta kesätyöläisten ottavan yhtäkään vapaapäivää ja toisaalta paikkoja, joissa voi hyvissä ajoin etukäteen sopimalla saada viikonkin lomaa keskellä kesää. Vaikutusta on varmaankin myös sillä, meneekö tuttuun työpaikkaan, jossa on ollut jo aikaisempinakin kesinä - ja sillä, kuinka hyvän työntekijän maineessa on. Tosin sinähän et taida tuttuun paikkaan olla menossa?
"Onko törkeää kysyä tätä haastattelussa?"
Ei, mutta kannattaa kysyä oikein. Eli ei näin:
- Mää tulisin töihin, mutta olisko mahdollista saada pari päivää vapaata jossakin välissä.
Vaan näin:
- Mää tulisin töihin, ja jos mahdollista, niin voisiko saada pari päivää vapaata jossakin välissä. Jos ei, niin ei se sitten haittaa.
:-)- m:vastaava...
Olenkin jo aikasemmin kirjoittanut että kesätyöpaikkoja aukeaa taas kesäkuun jälkeen.eli koska työntekijän lomat siis kesätekijän tulee työnantajalle usein täys yllärinä...työntekijä aloittaa ja sitten tulee esiin että niin juu mä oisin tos heinäkuus pariviikkoo pois/mummolassa.Huh.
ehdottomasti:älä totea pitäväsi vapaata!
mieti miksi kesätyöntekijöitä palkataan!
älä lusmuu sairaslomilla/et jää hyvänä tekijänä talon mieleen.
kysyä voi ja kysyä hyvissä ajoin eikä tosiaan vain ilmottaa.Mutta riippuu työpaikasta tietenkin voiko vapaata saada.
- Friidu
Mielestäni sinulle kuuluu ihan normaalit lomapäivät, eli 2pv/kk. Ainakin itse olen saanut nuo kun olen ollut kesätöissä. Voithan aina kysyä sitä haastattelussa, että kuuluuko työhön kesälomaa. Minusta se ei ole ollenkaan tökeröä, vaan osoittaa, että olen ottanut selvää lakisääteisistä lomista.
- arbetare
...nyt jokaisesta yli 14 työpv:n (mutta alle vuoden) työsuhteesta tuo 2 lomapv/kk kertyy lainsäädännönkin mukaan, mutta on siis näissä lyhyissä, muutaman kuukauden työsuhteissa täysin työnantajan päätäntävallassa, antaako se kertyvät lomapäivät lomapäivinä vai rahana eli lomakorvauksena.
- et oo ihan ajan tasalla
Tottakai lomaa kertyy 2 päivää kuukaudessa, jos olet ollut sen kuun aikana 14 päivää tai enemmän töissä.
Noita lomapäiviä sitten kerätään ajalla 1.4 - 31.3 ja ne pidetään SEURAAVANA lomakautena vasta, eli seuraavana kesänä, ellei työnantaja maksa niitä rahana työsuhteen päätyttyä.
Loma-asiat ei siis mene ihan niin, että joka kuukausi pidetään kaksi päivää lomaa tai, että niitä lomia pidetään silloin kun haluaa. Sillekkin on määrätty tarkka aika, missä välissä kesälomat on pidettävä. Ravintola-alalla lomakausi on 2.5 - 30.9 (muistaakseni).
Joku roti näihin kirjotuksiin :)
- Työnantajan edustaja.
Eihän tämä töissä olo semmoista ole,
etteikö sieltä esimiehen kanssa sopien
asiallisen syyn esittäen
vapaata saa
(kysytty ei vissiin vuosilomasta, Friidu ym?).
Jos olet sijaisena esim. semmoisessa paikassa,
että korvaat sen pisteen ainoan lomalla
olevan työntekijän, niinhän on
ymmärrettävää, ettei työnantaja erityisesti
ilahdu ylimääräisestä (palkattomasta)
lomastasi. - ihmetellään
Ja vielä ihmetellään, että ei löydy välttämättä töitä jos asenne on tuo, että heti pitäisi olla jo lomia kyselemässä kun olis mahdollisuus päästä töihin. Kukaan työnantaja ei katso hyvällä kesätyöntekijää, joka pyytää lomaa; ei vaikka sen hymysuin antaisikin. Tietäisitpä vaan mitä selän takana kuitenkin puhutaan moisesta kesätyöntekijästä. Eli jos olet fiksu menet tapaamaan sukulaisiasi viikonloppuna tms. mutta et pyydä lomaa.
Huh huh.. Ihan hyvin olen minäkin jaksanut joka kesä olla töissä koko kesän ilman lomia. Ja tiedoksi ihan vaan, että aina olen töitä saanut ilman ongelmia ja varmaan juuri siksi, että olen ahkera = ENKÄ ANELE LOMIA KUN KERRAN MENEN TEKEMÄÄN TOISTEN LOMIA!!! - vinkki
Kyse ei ole välttämättä laiskuudesta tai ahkeruudesta...
Jos opiskelee vuoden ja kesällä yrittää ansaita rahaa, niin kesällä on toki ihan kiva käydä joku ulkomaan reissu heittämässä, kun ei lukukauden aikana siihen mahdollisuutta ole.
Itse olen kysynyt joka kesä lomaa (1 viikko) eikä se koskaan ole ollut estee työn saamiselle. Sopimalla hyvissä ajoin saa usein hommat hoidettua. Itse mieluumin etsin muita töitä, jos ei työnantajalle sovi, YKSI viikko lomaa KOKO kesän aikana. Elämästä voi nauttia :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen kannatusromahdus ilahduttaa
Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.2024800Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?
Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o2183633Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän
elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi1233008Pitkän päivän ilta
Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel1562972Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?
Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis552913Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?
Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat142452Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin
Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos642442Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien782273En selvinnyt ilman naarmuja
Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa132095Totuus sattui demareihin, vaativat asiallisen jutun poistoon
ja oli vielä suosittu, mutta kun demarit tarpeeksi valittivat, niin poistettiin. Raukkamaista toimintaa. Eli siis juttu572054