Polkupyörät suunniteltu pieleen

Anonyymi-ap

Tavallisten polkypyörien tavaratelineet ovat surkeita. Tarakan on oltava leveämpi ja pitempi tai säädettävissä. Taka- ja etukorien on oltava leveämpiä niin, että normaali kauppakassi mahtuu niihin. Vähintään +10 cm. Myös seisontatukien on oltava sellaisia, että pyörä pysyy pystyssä kuormattuna. Satulat mukavammiksi istua.

84

859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siitä sitten vaan suunnittelemaan.

    • Anonyymi

      No satulahan nuissa on ollu iät ajat päin persettä!

    • Anonyymi

      Suurin osa polkupyöristä on ajokelvottomia. Mielikuvitus loppunut runkoa taivutettaessa sen seitsemälle mutkalle, ettei vain joutuisi maksamaan jonkun muun peltipään patentista.

      • Anonyymi

        Vielä ei ole tullut vastaan sellaista polkupyörää, joka olisi ajokelvoton suunnittelunsa vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä ei ole tullut vastaan sellaista polkupyörää, joka olisi ajokelvoton suunnittelunsa vuoksi.

        Tarkennetaan kauppareissuihin ja muuhun hyötykäyttöön sopimaton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkennetaan kauppareissuihin ja muuhun hyötykäyttöön sopimaton.

        Osta kunnolliset tarakkalaukut, typerää kuskata kauppatavaraa koreissa. Tarakkalaukkuja ei tarvitse raahata mukanaan kauppaan, vaan ostokset voi pakata kestokasseihin ja kestokassit nostaa laukkuihin. Kukaan ohi hiippailija ei vie laukkuja, jos laukut kiinnittää riippulukolla tarakkaan. Hanki laadukkaat, noin 25 litran laukut. esim. Thule tai Vaude.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkennetaan kauppareissuihin ja muuhun hyötykäyttöön sopimaton.

        Hanki kauppareissuihin ja muuhun hyötykäyttöön soveltuva, Turha peiliä syyttää jos naama on vino.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osta kunnolliset tarakkalaukut, typerää kuskata kauppatavaraa koreissa. Tarakkalaukkuja ei tarvitse raahata mukanaan kauppaan, vaan ostokset voi pakata kestokasseihin ja kestokassit nostaa laukkuihin. Kukaan ohi hiippailija ei vie laukkuja, jos laukut kiinnittää riippulukolla tarakkaan. Hanki laadukkaat, noin 25 litran laukut. esim. Thule tai Vaude.

        Korit ovat paljon laukkuja kätevämmät. Naisten pyörä on kaiken kaikkiaan miesten pyörää käytännöllisempi. Tarakat ovat sääntöjään onnettomia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hanki kauppareissuihin ja muuhun hyötykäyttöön soveltuva, Turha peiliä syyttää jos naama on vino.

        Turhinta on tehdä pyöriä, mitkä eivät sovellu hyötykäyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korit ovat paljon laukkuja kätevämmät. Naisten pyörä on kaiken kaikkiaan miesten pyörää käytännöllisempi. Tarakat ovat sääntöjään onnettomia.

        Korit laitetaan tarakalla, eli paljon ylemmäs kuin laukut. Laukkuja käyttäessä painopiste pysyy alhaalla ja meno on vakaata.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarkennetaan kauppareissuihin ja muuhun hyötykäyttöön sopimaton.

        Silloin olet vain ostanut vääränlaisen pyörän omiin tarpeisiisi.
        Valikoimaa riittää vaikka minkälaiseen käyttötarkoitukseen, pitää vain valita oikein.


    • Tuossa olisi (tarakan saa jälkikäteen hankittua jos kokee tarvitsevansa).
      Ihan kurillani otin kuvat äskeisellä kauppareissullani omastani, niin aloittaja varmasti keksii miksi ei kävi hänelle (varsinaiset tavarapyörät sitten omanaan).

      https://aijaa.com/dPrrsN

      Löytyy 15kg luokiteltu etukori mitoilla 45cm *30cm*20cm joka pultattu runkoon kiinni.

      https://aijaa.com/8P4ug2

      Ja löytyy todella tukeva jalka joka pitää pyörän sivusuunnassa pystyssä vaikka olisi kuormattuna tai kuski istuu pyörän päällä

      https://aijaa.com/ngT416


      Mahtuu pieneen tilaan, on ketterä mutta silti suhteellisen vakaa ajaa.
      Joo, tiedän aloittaja vastaa ei käy, on sähkäavusteinen, no tuota löytyy aivan vastaavana myös ilman sähköjä.

      • Anonyymi

        Karmeita hökötyksiä perinteistä naisten pyörää käytännöllisellä tarakalla ja koreilla haluavalle. En ole ainoa, joka manaa perinteisten pyörien ilmiselviä suunnittelumokia. Ymmärrän kyllä, että suunnittelija ei määrää, mitä suunnitellaan. Mahdollisimman edullista, että yrityksen omistajat nettoaisivat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Karmeita hökötyksiä perinteistä naisten pyörää käytännöllisellä tarakalla ja koreilla haluavalle. En ole ainoa, joka manaa perinteisten pyörien ilmiselviä suunnittelumokia. Ymmärrän kyllä, että suunnittelija ei määrää, mitä suunnitellaan. Mahdollisimman edullista, että yrityksen omistajat nettoaisivat.

        Kerrotko mikä tekee "hökötyksen"?
        Löytyy iso ja kantava (15kg.) kori mihin mahtuu isompikin kauppakassi, löytyy vankka kaksihaarainen keskiseisontatuki, löytyy matalahko nousukorkeus rungon yli, löytyy geometria joka soveltuu hyvin eri pituisille kuljettajille, ja pienehkö koko mahdollistaa sijoittamisen pienempään tilaan (esimerkiksi paikallisjunan kyydissä yms.) joten mikä ominaisuus ei nyt sitten ollut mieleesi? (kuten sanoin, löytyy myös sähkötön versio).

        Mutta jatketaan aihetta, sitten noita etukorillisia naistenpyöriä nyt löytyy hyvin laajalti, jos niistä ei mieleistä löydy niin on kumma. Vaikka Crescent:n Tova/Tove mallit
        https://www.crescent.fi/tove-7-v-1266.html

        Monark Karin
        https://www.monark.fi/karin-3-vaihteinen.html

        Helkama Saimi
        https://www.helkamavelox.fi/tuoteosastot/city/saimi-3v-28-valkoinen/

        Winther
        https://www.bikester.fi/fi/articles/2.2497.51689/winther-naisten-pyora-4

        Tuossa nyt vain muutama poiminta netistä, vastaavia löytyy iso liuta lisää.
        Sitten jos tavarankuljetuskapasitteetti on se määräävä tekijä, niin sitten alkaa katsomaan ns.pitkäperäpyörää, jossa tuolle asialle on annettu se iso painoarvo.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kerrotko mikä tekee "hökötyksen"?
        Löytyy iso ja kantava (15kg.) kori mihin mahtuu isompikin kauppakassi, löytyy vankka kaksihaarainen keskiseisontatuki, löytyy matalahko nousukorkeus rungon yli, löytyy geometria joka soveltuu hyvin eri pituisille kuljettajille, ja pienehkö koko mahdollistaa sijoittamisen pienempään tilaan (esimerkiksi paikallisjunan kyydissä yms.) joten mikä ominaisuus ei nyt sitten ollut mieleesi? (kuten sanoin, löytyy myös sähkötön versio).

        Mutta jatketaan aihetta, sitten noita etukorillisia naistenpyöriä nyt löytyy hyvin laajalti, jos niistä ei mieleistä löydy niin on kumma. Vaikka Crescent:n Tova/Tove mallit
        https://www.crescent.fi/tove-7-v-1266.html

        Monark Karin
        https://www.monark.fi/karin-3-vaihteinen.html

        Helkama Saimi
        https://www.helkamavelox.fi/tuoteosastot/city/saimi-3v-28-valkoinen/

        Winther
        https://www.bikester.fi/fi/articles/2.2497.51689/winther-naisten-pyora-4

        Tuossa nyt vain muutama poiminta netistä, vastaavia löytyy iso liuta lisää.
        Sitten jos tavarankuljetuskapasitteetti on se määräävä tekijä, niin sitten alkaa katsomaan ns.pitkäperäpyörää, jossa tuolle asialle on annettu se iso painoarvo.

        Kaikissa on mainitsemani onneton tarakka. Alumiinirunkokaan ei kelpaa. Pitää olla etu- ja takakori, riittävän leveät. Rungon keskiosan on oltava matalampi kuin Monarkissa. Renkaan koon on oltava mallia 26" Helkama Aino, mutta siinäkin on onneton tarakka. Satulat eivät ole mukavia yhdessäkään.
        Aino on tähän mennessä näkemistäni paras, mutta sekin vaatisi tuunaamista - ainakin tarakka,, takakori, etukori ja seisontatuki, todennäköisesti satulakin. Vahvat pistosuojatut renkaat ovat ehdoton edellytys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa on mainitsemani onneton tarakka. Alumiinirunkokaan ei kelpaa. Pitää olla etu- ja takakori, riittävän leveät. Rungon keskiosan on oltava matalampi kuin Monarkissa. Renkaan koon on oltava mallia 26" Helkama Aino, mutta siinäkin on onneton tarakka. Satulat eivät ole mukavia yhdessäkään.
        Aino on tähän mennessä näkemistäni paras, mutta sekin vaatisi tuunaamista - ainakin tarakka,, takakori, etukori ja seisontatuki, todennäköisesti satulakin. Vahvat pistosuojatut renkaat ovat ehdoton edellytys.

        Aino tarvitsisi jalan lisäksi myös jonkunlaisen jousen pitämään etupyörän suorassa seisontatilanteessa. Muuten kaatuu varmasti, kun etukoriin tällätään tavaraa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa on mainitsemani onneton tarakka. Alumiinirunkokaan ei kelpaa. Pitää olla etu- ja takakori, riittävän leveät. Rungon keskiosan on oltava matalampi kuin Monarkissa. Renkaan koon on oltava mallia 26" Helkama Aino, mutta siinäkin on onneton tarakka. Satulat eivät ole mukavia yhdessäkään.
        Aino on tähän mennessä näkemistäni paras, mutta sekin vaatisi tuunaamista - ainakin tarakka,, takakori, etukori ja seisontatuki, todennäköisesti satulakin. Vahvat pistosuojatut renkaat ovat ehdoton edellytys.

        Nyt tuntuu "maalitolpat siirtyvän" kokoajan, ok. mitä tarvitset tarakalta? Vakionahan takakorit eivät tule oikeastaan missään pyörässä, vaan ne pitää hankkia erikseen, mutta nykyään isossa osassa pyörien tarakoista ja koreista on toisiinsa sopivat kiinnityssysteemit millä kori kiinnitetaan tarakkaan parilla vivun liikkeellä. eli tuo tarakan koko ei sinänsä ole merkitsevä vaan siihen kiinnitettävä lisävaruste.
        Mikä peruste ettei alumiinirunkoa? Ihan hauska olisi kuulla mikä tässä takana.

        Jokaisen takapuoli on erilainen ja kaikki satulat eivät sovi kaikille, siksi satula onkin yksi eniten myydyistä pyörän tarvike osista (eikä muutamaan kymppiä enempää maksa), eli jos pyörässä oleva satula ei miellytä niin vaihtaa omaan mieltymykseen paremmin soveltuvan satulan tilalle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa on mainitsemani onneton tarakka. Alumiinirunkokaan ei kelpaa. Pitää olla etu- ja takakori, riittävän leveät. Rungon keskiosan on oltava matalampi kuin Monarkissa. Renkaan koon on oltava mallia 26" Helkama Aino, mutta siinäkin on onneton tarakka. Satulat eivät ole mukavia yhdessäkään.
        Aino on tähän mennessä näkemistäni paras, mutta sekin vaatisi tuunaamista - ainakin tarakka,, takakori, etukori ja seisontatuki, todennäköisesti satulakin. Vahvat pistosuojatut renkaat ovat ehdoton edellytys.

        Pyörä mikä täyttäisi vaatimuksesi isoilta osin, olisi tuossa, mutta tiedän, tiedän ei missään nimessä kelpaa sinulle.
        Mutta täyttäisi juurikin ne ominaisuusvaatimukset isolta osin mitä olet kertonut (poislukien että on alumiinirungolla ja ei todellakaan ole "perinteinen")
        https://www.onnipyora.fi/verkkokauppa/tuote/crescent-elmer-pitkapera-sahkopyora?attribute_pa_runkokoko=50&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIj66-wNKMhgMVEAcGAB3jDwF-EAQYAiABEgKDH_D_BwE


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Nyt tuntuu "maalitolpat siirtyvän" kokoajan, ok. mitä tarvitset tarakalta? Vakionahan takakorit eivät tule oikeastaan missään pyörässä, vaan ne pitää hankkia erikseen, mutta nykyään isossa osassa pyörien tarakoista ja koreista on toisiinsa sopivat kiinnityssysteemit millä kori kiinnitetaan tarakkaan parilla vivun liikkeellä. eli tuo tarakan koko ei sinänsä ole merkitsevä vaan siihen kiinnitettävä lisävaruste.
        Mikä peruste ettei alumiinirunkoa? Ihan hauska olisi kuulla mikä tässä takana.

        Jokaisen takapuoli on erilainen ja kaikki satulat eivät sovi kaikille, siksi satula onkin yksi eniten myydyistä pyörän tarvike osista (eikä muutamaan kymppiä enempää maksa), eli jos pyörässä oleva satula ei miellytä niin vaihtaa omaan mieltymykseen paremmin soveltuvan satulan tilalle.

        Tarakalla täytyy voida kuljettaa joskus jotakin, mikä ei mahdu koriin. Siksi tarakan on oltava leveämpi ja pitempi ja säätötarvetta on myös. Satula vie yleensä tilaa tarakalta, koska tarakka on liian korkealla satulaan nähden ja ulottuu osittain myös satulan alle.

        Pidän teräsrunkoa alumiinista luotettavampana. Alumiinisia on katkennut yhtäkkiä kesken ajon, mutta teräs varoittaa yleensä ennen katkeamistaan.. Ohjaustankojen putketkin ovat liian heppoisia. Ohjaustangon varassa ei saisi kuljettaa mitään, mutta tätä ohjetta rikotaan yleisesti tietämättömyyttä.

        Täydellistä satulaa en ole toistaiseksi kokeillut. Muutaman kymmenen kilometrin lenkillä täytyy välillä kävellä ylämäissä, ettei takamus puudu.
        Takana on vuosikymmenien pyöräilykokemus, joten en polkaissut ketjua alulle hetken huumassa. En ole mikään asfalttijyrä, vaan pyöräilen paljon sorateilläkin. Yhdestä fillarista on oltava monenlaiseen käyttöön.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarakalla täytyy voida kuljettaa joskus jotakin, mikä ei mahdu koriin. Siksi tarakan on oltava leveämpi ja pitempi ja säätötarvetta on myös. Satula vie yleensä tilaa tarakalta, koska tarakka on liian korkealla satulaan nähden ja ulottuu osittain myös satulan alle.

        Pidän teräsrunkoa alumiinista luotettavampana. Alumiinisia on katkennut yhtäkkiä kesken ajon, mutta teräs varoittaa yleensä ennen katkeamistaan.. Ohjaustankojen putketkin ovat liian heppoisia. Ohjaustangon varassa ei saisi kuljettaa mitään, mutta tätä ohjetta rikotaan yleisesti tietämättömyyttä.

        Täydellistä satulaa en ole toistaiseksi kokeillut. Muutaman kymmenen kilometrin lenkillä täytyy välillä kävellä ylämäissä, ettei takamus puudu.
        Takana on vuosikymmenien pyöräilykokemus, joten en polkaissut ketjua alulle hetken huumassa. En ole mikään asfalttijyrä, vaan pyöräilen paljon sorateilläkin. Yhdestä fillarista on oltava monenlaiseen käyttöön.

        Eli käytännössä tarvitsisit ns."tavarapyörän", mutta et kuitenkaan halua sellaista kun siinä on sellaista ja tälläistä...

        Eli haluat henkilöauton jossa on pakettiauton kuljetuskyky jos autovertausta käytetään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa on mainitsemani onneton tarakka. Alumiinirunkokaan ei kelpaa. Pitää olla etu- ja takakori, riittävän leveät. Rungon keskiosan on oltava matalampi kuin Monarkissa. Renkaan koon on oltava mallia 26" Helkama Aino, mutta siinäkin on onneton tarakka. Satulat eivät ole mukavia yhdessäkään.
        Aino on tähän mennessä näkemistäni paras, mutta sekin vaatisi tuunaamista - ainakin tarakka,, takakori, etukori ja seisontatuki, todennäköisesti satulakin. Vahvat pistosuojatut renkaat ovat ehdoton edellytys.

        Workcyclesin GR8 voisi olla lähellä (kaikkea vaatimaasi ei vain yhdestä pyörästä löydy), varustaa sopivilla koreilla niin siinä se varmasti voisi olla?

        https://liikkuvalaatikko.fi/shop/workcycles-gr8-kesken/


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Workcyclesin GR8 voisi olla lähellä (kaikkea vaatimaasi ei vain yhdestä pyörästä löydy), varustaa sopivilla koreilla niin siinä se varmasti voisi olla?

        https://liikkuvalaatikko.fi/shop/workcycles-gr8-kesken/

        Aino on lähempänä haluamaani.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aino on lähempänä haluamaani.

        Kysytään niin, että mikä Workcyclessä on vikana ja miksi Aino on parempi? Kun vaatimuksiisi nähden tuo Workcycle olisi niitä lähempänä kuin Aino.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Kysytään niin, että mikä Workcyclessä on vikana ja miksi Aino on parempi? Kun vaatimuksiisi nähden tuo Workcycle olisi niitä lähempänä kuin Aino.

        Ja miten tuo linkkaamani Crescentin Elmer pyörä sopisi jos ei olisi sähköavusteinen? (eli siis vastaava ilman sähköä).


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ja miten tuo linkkaamani Crescentin Elmer pyörä sopisi jos ei olisi sähköavusteinen? (eli siis vastaava ilman sähköä).

        Täytyy arvostaa tuota, miten jaksat vastata trollille faktoilla. Siltä menee sen omasta mielestä nokkela trollaus pieleen, ja taisi pahoittaa mielensä, kun poistui keskustelusta.


    • Anonyymi

      Syvä etukori on kaupalla käynnissä se toimivin ratkaisu. Toki moni käyttää reppua, jossa on tyhjää ilmatilaa yläselän kohdalla. Ja takaa hengittämään pääsevä takki päälle, vaikka hiihtotakki.

      Kaikenkaikkiaan myös pyöräilyvaatteet ovat epäkäytännölliset muuhun kuin kilpapyöräilyyn, siis alle 1% siitä mistä kilometrit kertyvät.

      Täällä aiemmin kerrottu totuus eli hanki 1970-luvun pyörä. Saat kestävän ja käytännöllisen, oikean polkupyörän.

      • Anonyymi

        Omistan perinteisen teräsrunkoisen naisten pyörän, mutta siinä on edellä mainitsemiani puutteita hyötykäyttöä ajatellen. Pyörä on uudempi, mutta niitä valmistetaan yhä samalla vanhalla kaavalla jotain ihmeellisiä ulkonäköarvoja korostaen. Merkkiä en viitsi sanoa, etten tule loukanneeksi ketään.
        Ei tunnu järkevältä, että uutta pyörää on tuunattava saadakseen mieleisen tuiki tavallisen käytännöllisen fillarin.


      • Anonyymi

        Etukori on typeryyttä ja tekee ohjauksen huteraksi. Yleensä etukori kiinnitetään aisoilla navan akselin päihin. Pitkät aisat aiheuttavat koriviritelmään sivuttaisliikettä.
        Korit ovat nyt muotia, ei järkeä voi kenenkään päähän pakottaa, muoti määrää!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Omistan perinteisen teräsrunkoisen naisten pyörän, mutta siinä on edellä mainitsemiani puutteita hyötykäyttöä ajatellen. Pyörä on uudempi, mutta niitä valmistetaan yhä samalla vanhalla kaavalla jotain ihmeellisiä ulkonäköarvoja korostaen. Merkkiä en viitsi sanoa, etten tule loukanneeksi ketään.
        Ei tunnu järkevältä, että uutta pyörää on tuunattava saadakseen mieleisen tuiki tavallisen käytännöllisen fillarin.

        Tuskin se ketään loukkaa jos kerrot pyörän mallisi (siis olettaen että sinulla sellainen oikeasti on), niin tietää mikä ei ole sinulle sopiva sekä mitä puutteita siinä mielestäsi on ja aletaan sitten etsimään josko sopivampi malli joltain valmistajalta löytyisi.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuskin se ketään loukkaa jos kerrot pyörän mallisi (siis olettaen että sinulla sellainen oikeasti on), niin tietää mikä ei ole sinulle sopiva sekä mitä puutteita siinä mielestäsi on ja aletaan sitten etsimään josko sopivampi malli joltain valmistajalta löytyisi.

        Kuvailin jo edellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etukori on typeryyttä ja tekee ohjauksen huteraksi. Yleensä etukori kiinnitetään aisoilla navan akselin päihin. Pitkät aisat aiheuttavat koriviritelmään sivuttaisliikettä.
        Korit ovat nyt muotia, ei järkeä voi kenenkään päähän pakottaa, muoti määrää!

        Hieman enemmän tavarankuljetukseen suunnitelluissa pyörissä on monasti etukiinitykselle pisteet emäputkessa (ei etuhaarukassa / ohjaustangossa) jolloin hitaassakaan vauhdissa ohjatessa ei pyörän painopiste muutu, vaan se pystyy rungonsuuntaisena.


    • Anonyymi

      HEH, meinasin ostaa uuden pyörän, mutta jouduin toteamaan, että vanhassa vara parempi. Ei olisi edes saanut jalkaa, runkolukko mahdottomuus, satula joku italianpersiille sopiva, ei polkimia lukkopolkimia yrittivät myydä. Ei kelloa, ei valoja, ei heijastimia, listahan on ihan loputon. Jopa pumppu olisi pitänyt tunkea taskuun tai käyttää niitä ihmekapseleita. Naurettavaa, täysin kestämätöntä.

      Ostat 3 t€ pyörän ja saat varustella sitä vielä tonnilla, JA, lopulta toteat, että se on täysin sopimaton käyttötarkoitukseeni.

      No, samahan vaivaa myös nykyautoja, etenkin sähköautoja ja hybriideitä. Niiden kanssa saa olla vain sydän syrjällään, lähteekö ne enää liikkeelle. Lada Niva oli paras myös Euroviisuissa ja samoin täällä Suon maan sydänmailla eli Hellsinskayassa.

      • Miksi kyseisentyyppisen pyörän sitten olit edes ostamassa kun ei sinun käyttöösi sopiva?

        Sama kuin menisit autokauppaan ostamaan henkilöautoa ja myyjä alkaa myymään sinulle pakettiautoa, ei se tarkoita ettei henkilöautoja (ja hyviä sellaisia) ole olemassa, joko kyseessä täysin osaamaton myyjä taikka sinä et osannut tuoda esille minkälaista pyörää olet tarvitsemassa.


      • Anonyymi

        Minusta on todella yllättävää, että tilanne on kuvailemasi aikana, kun kansaa yritetään patistaa pyöräilyyn. Ainoa selitys on, rahat pois keinoja kaihtamatta. Terv. aloittaja.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Miksi kyseisentyyppisen pyörän sitten olit edes ostamassa kun ei sinun käyttöösi sopiva?

        Sama kuin menisit autokauppaan ostamaan henkilöautoa ja myyjä alkaa myymään sinulle pakettiautoa, ei se tarkoita ettei henkilöautoja (ja hyviä sellaisia) ole olemassa, joko kyseessä täysin osaamaton myyjä taikka sinä et osannut tuoda esille minkälaista pyörää olet tarvitsemassa.

        Pyörän joutuu ostamaan sokkona. Paikallisessa kaupassa on yleensä suppea valikoima ilman kunnollista koeajoa. Sama vaivaa autokauppaa. Terv. aloittaja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pyörän joutuu ostamaan sokkona. Paikallisessa kaupassa on yleensä suppea valikoima ilman kunnollista koeajoa. Sama vaivaa autokauppaa. Terv. aloittaja.

        Eli jos ostaa pyörää vaikka paikallisesta Citymerketista niin joutuu sitten tyytymään paikallisen Citymarketin valikoimaan jossa on se muutama malli valikoimissaan ja myjien tietämys sitten sitä mitä on. Asiantunteva iso pyöräliike paljon todennäköisemmin löytää sinulle sopivan pyörän valikoimistaan, nykypäivänä pystyy jopa liikkeiden valikoimaa katsomaan etukäteen mitä heillä on.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Eli jos ostaa pyörää vaikka paikallisesta Citymerketista niin joutuu sitten tyytymään paikallisen Citymarketin valikoimaan jossa on se muutama malli valikoimissaan ja myjien tietämys sitten sitä mitä on. Asiantunteva iso pyöräliike paljon todennäköisemmin löytää sinulle sopivan pyörän valikoimistaan, nykypäivänä pystyy jopa liikkeiden valikoimaa katsomaan etukäteen mitä heillä on.

        Asiantuntevakaan liike tuskin tilaa mahdolliselle asiakkaalle pyörää kokeiltavaksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Asiantuntevakaan liike tuskin tilaa mahdolliselle asiakkaalle pyörää kokeiltavaksi.

        Ei todennäköisesti näin tee, joten siksi tuohon viestiini kirjoitinkin että liikeiden valikoimaa pystyy netistä etukäteen katsomaan, eli jos heillä ei vaikuta olevan mitään omaan tarpeeseen viittavaa pyörää, niin sitten ei tuolaliseen liikkeeseen luonnollisestikkaan mene vaan sellaiseen missä on pyöriä mitkä oletuksellisesti voisi olla omat tarpeet täyttäviä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Miksi kyseisentyyppisen pyörän sitten olit edes ostamassa kun ei sinun käyttöösi sopiva?

        Sama kuin menisit autokauppaan ostamaan henkilöautoa ja myyjä alkaa myymään sinulle pakettiautoa, ei se tarkoita ettei henkilöautoja (ja hyviä sellaisia) ole olemassa, joko kyseessä täysin osaamaton myyjä taikka sinä et osannut tuoda esille minkälaista pyörää olet tarvitsemassa.

        Ei se mitään ollut ostamassa, kunhan keksii päästään jotain josta valittaa.


      • Anonyymi

        Vaikutat aivan samanlaiselta kuin se "Mielensäpahoittaja" kirjojen päähenkilö pienellä ripauksella "Ämpyilijää" Kummeli-ryhmän sketseistä.


    • Anonyymi

      Tavaran kuljetukseen olisi kehittämistä. Aloittaja on oikeassa.

      • Anonyymi

        Tavaraa voi myös kuljettaa pyörällä sopivalla tavalla.


      • Tavarankuljetukseen on kehitetty paljon pyörämalleja, mutta aloittajalla hieman vaatimukset menevät ristiin pyörämallistojen kanssa, haluaa "henkilöauton pakettiauton kuljetuskapasiteetillä" niin jostain suunnasti joutuu tinkimään.


    • Anonyymi

      Pitää hankkia sellainen pyörä joka tyydyttää tarpeet ja niihin saa nykyään kovin paljon vaikka millaisia lisävarusteita, eli jos ei löydä sopivaa, niin on laiska ja tyhmä ottamaan asioista selvää.

    • Anonyymi

      Työsuhdepyörää tilatessa totesin, että työnantajan sopimista malleista yksikään ei ollut arkiliikkumiseen soveltuva. Asun savipohjaisen hiekkatien päässä ja asfaltti alkaa vasta 6 km päässä.

      Maastosähkäriä en kelpuuttanut. Ihan soveltumaton, kun pyörää pitää seisottaa VRn asemalla.

      No, onneksi sain hyvän pyörän saturaisen setelillä. Rungossa on ruostetta, mutta kyllä se kestää ja jos joku pöllii sen, muistan iltarukouksessa. Ja haen uuden vanhan.

    • Anonyymi

      Kannattaisko harkita peräkärryä polkupyörään? Niitä on aika laaja valikoima. Tarvittaessa voi hakea vaikka pihagrillin muuraustarvikkeet.

      • Ei varmasti ole ostamassa, aloittajalla tuskin on oikeasti tarkoitus mitään uutta pyörää edes hankkia, eikä varmasti myöskään peräkärryä, aloittaja haluaa ennemminkin valittaa ja ihmetellä miksi mikään valmistaja ei tee juuri hänen haluamaansa pyörää (ja vielä halvalla), kun hän tietää minkälainen polkupyörän pitää olla, mikään muu ei käy.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ei varmasti ole ostamassa, aloittajalla tuskin on oikeasti tarkoitus mitään uutta pyörää edes hankkia, eikä varmasti myöskään peräkärryä, aloittaja haluaa ennemminkin valittaa ja ihmetellä miksi mikään valmistaja ei tee juuri hänen haluamaansa pyörää (ja vielä halvalla), kun hän tietää minkälainen polkupyörän pitää olla, mikään muu ei käy.

        Kahdella 25 litran sivulaukulla laukulla pysyy kuljettamaan kymmenen litraa mehua tai maitoa ja lihat ja juustot ja hedelmät päälle päälle. Jos ei kuljetuskapasiteetti riitä, niin etuhaarukkaan saa laukkutelineen, jonka avulla etuhaarukan kummallekin sivulle voi kiinnittää pienet laukut. Itse takatarakalla voi kuljettaa kevyttä ja tilaa vievää tavaraa. Pyörää lastatessa pitää ottaa huomioon palstalla usein mainittu lihasheikkous...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kahdella 25 litran sivulaukulla laukulla pysyy kuljettamaan kymmenen litraa mehua tai maitoa ja lihat ja juustot ja hedelmät päälle päälle. Jos ei kuljetuskapasiteetti riitä, niin etuhaarukkaan saa laukkutelineen, jonka avulla etuhaarukan kummallekin sivulle voi kiinnittää pienet laukut. Itse takatarakalla voi kuljettaa kevyttä ja tilaa vievää tavaraa. Pyörää lastatessa pitää ottaa huomioon palstalla usein mainittu lihasheikkous...

        Samaa mieltä, että etukorilla + sivulaukuilla aloittaja kattaisi varmastikkin osoimman osan kuljetustarpeistaan, niitä ”isoja tavaroita” lukuunottamatta mitä kuulemma aika-ajoin tarakallaan joutuisi kuljettamaan.
        Olisi mielenkiinnosta hauska tietää mitä nämä isot tavarat oikein ovat mitä joutuisi tarakalla kuljettamaan, ne kun yhä enemmän puhuisivat ns. Pitkäperä pyörän suuntaan, mutta kun nämä eivät ilmeisimmin aloittajalle käy kun…


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Samaa mieltä, että etukorilla sivulaukuilla aloittaja kattaisi varmastikkin osoimman osan kuljetustarpeistaan, niitä ”isoja tavaroita” lukuunottamatta mitä kuulemma aika-ajoin tarakallaan joutuisi kuljettamaan.
        Olisi mielenkiinnosta hauska tietää mitä nämä isot tavarat oikein ovat mitä joutuisi tarakalla kuljettamaan, ne kun yhä enemmän puhuisivat ns. Pitkäperä pyörän suuntaan, mutta kun nämä eivät ilmeisimmin aloittajalle käy kun…

        Iso, kevyt tavara mm. pehmopaperisäkki tai vaateparret.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Iso, kevyt tavara mm. pehmopaperisäkki tai vaateparret.

        Niin, kyseisentyylisten tavaroiden satunnaisiin kuljettamisiin tuollainen ns.pitkäperäpyörä soveltuu juuri mainiosti. Muutamaa sellaista ”tarjottukkin” mutta kun ei käy niin ei käy.
        Se sitten ei enään ole ollenkaan pyöräsuunnittelijoiden vika vaan aloittaja saa sitten omalla jääräpäisyydellään vaan hokea että kaikkk muut ovat väärässä ja hän oikeassa, miksi kukaan ei häntä käsitä kun tietää parhaiten…


    • Anonyymi

      Kuule tarakalla ei tarvitse kyysätä satakilosia

    • Anonyymi

      Kädettömät eivät vaan osaa. Kädettömien määrä tuntuu vain lisääntyvän.

      • Anonyymi

        Polkupyörää poljetaan jaloilla, mutta pyöräily kuormittaa koko kehoa mm. juoksua monipuolisemmin.

        Ammattipyörätallit edellyttävät joukkueiltaan, että jokainen edustuskelpoinen kisaaja tekee 10 chinuppia.


    • Anonyymi

      Osta ketjunteroitin ja perspäärryytin, niillä voit tehdä Cer velo stasi kauppapyörän.

      Ps Wolt tuo kotiin monta vuotta pyörän hinnalla

    • Anonyymi

      Olen tuonut jo julki, millainen tavallinen polkupyörä on lähimpänä haluamaani. Olen esittänyt myös, mitä parannuksia ko. pyörä tarvitsee istuakseen käyttööni. Ketjussa ei ole ilmennyt mitään, mikä muuttaisi käsitystäni tavallisista polkupyöristä ja niiden soveltumisesta hyötykäyttöön. Terv. aloittaja

      • Anonyymi

        Täyttä asiaa. Nämä seikat vaivaavat myös muita nykypäivän tuotteita. Järki puuttuu suunnittelijoilta. Aivan kuin olisivat pelkkiä keskenkasvuisia pojankoltiaisia, joilla ei ole mitään tolkkua päässä. Kuten myös lainsäätäjillä.

        Autoihinkin kehitetään liikkumisen tarpeen kannalta vain pelkkiä vikaantuvia turhakkeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyttä asiaa. Nämä seikat vaivaavat myös muita nykypäivän tuotteita. Järki puuttuu suunnittelijoilta. Aivan kuin olisivat pelkkiä keskenkasvuisia pojankoltiaisia, joilla ei ole mitään tolkkua päässä. Kuten myös lainsäätäjillä.

        Autoihinkin kehitetään liikkumisen tarpeen kannalta vain pelkkiä vikaantuvia turhakkeita.

        Taidat itse olla aloittajan tavoin keskenkasvuinen pojankoltiainen. Myynnissä on tavarapyöriä, mene ostamaan la lopeta turhanpäiväinen kitinä, kakaara! OLISI HULLUUTTA MUUTTAA KAIKKI PYÖRÄMALLIT TAVARANKULJETUSPYÖRIKSI!!!!


      • Ja sinulle on tuotu iso lista nimenomaan tavaroiden kuljettamiseen tehtyjä polkupyöriä, mutta kun ei kelpaa niin ei kelpaa vaikka isolta osalta täyttäisivät juuri niitä tarpeita joita olet pyörältä ilmoittanut tarvitsevasi.
        Miksi tehdä jostain siihen lähtökohtaisesti tarkoittamattomasta pyörästä "tavarapyörää" kun tavarapyöriä löytyy iso liuta joiden suunnittelun yhtenä isona lähtökohtana on juurikin ollut tuo tavaroidenkuljetuskyky.

        Ja tuo termisi "tavallinen polkupyörä", se on todella todella epämääräinen ja tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Sinulle se tarkoittaa pyörää tyyliin "aino" yms. jollekkin se voi olla jopo ja minä mieltäisin termillä "tavallinen polkupyörä" tuollaisen marketti hybridipyörän joka on vuosia ollut myydyin polkupyörämalli Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyttä asiaa. Nämä seikat vaivaavat myös muita nykypäivän tuotteita. Järki puuttuu suunnittelijoilta. Aivan kuin olisivat pelkkiä keskenkasvuisia pojankoltiaisia, joilla ei ole mitään tolkkua päässä. Kuten myös lainsäätäjillä.

        Autoihinkin kehitetään liikkumisen tarpeen kannalta vain pelkkiä vikaantuvia turhakkeita.

        Kun vastaat itsellesi, niin yritä edes vähän muuttaa kirjoitustyyliä. Sen verran jaksaa kyllä panostaa.


      • Anonyymi

        En ole vastannut itselleni kertaakaan ennen tätä kommenttiani. Santtu vääntää väen väkisin tavallista pyörää tavarapyöräksi, vaikka en ole sellaisesta kiinnostunut. Kotimainen Aino käy minulle vähän tuunattuna, mutta ei normaalina tehdasversiona. Terv. aloittaja


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole vastannut itselleni kertaakaan ennen tätä kommenttiani. Santtu vääntää väen väkisin tavallista pyörää tavarapyöräksi, vaikka en ole sellaisesta kiinnostunut. Kotimainen Aino käy minulle vähän tuunattuna, mutta ei normaalina tehdasversiona. Terv. aloittaja

        No, mikä sinua estää sitä sitten tuunaamasta? Manaat täällä kyllä suunnittelijoiden huonoutta kun eivät sinulle ole suunnitelleet "rahti ainoa", mutta monta muuta rahtipyörää kyllä ovat suunnitelleet jotka eivät sinulle kelpaa.


    • Anonyymi

      Tässä näin on sinulle kitisevä pojankoltiainen pyörä: Yuba Mundo Lux Pitkäperäinen Tavarapyörä


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Tern on kyllä kompaktin kokoinen.

        Niinhän se olisi, ja jos/kun tutustuu Ternin lisävarustevalikoimaan, niin siitä saisi aika hyvin rakennettua omiin kuljetustarpeisiin sopivan pelin.


    • Anonyymi

      Aloittaja on kuin kolmivuotias lapsi: äitiii mutt kun mä haluuu, ääääiiiitiii!!!

    • Anonyymi

      Tavarankuljetuspyörä? Ovatko ne niitä sellaisia naistenpyöriä?

    • Anonyymi

      Ei polkupyörä iskunvaimentimia kaipaa. Kunnon 70-luvun pyörässä on jousitettu satula, se riittää.

      Ja Brooksin jousitetun satulan hinnalla saat vìisi 70-luvun yksinkertaista ja toimivaa polkupyörää.

    • Anonyymi

      Vaalimaalla oli hyviä käyttöpyöriä huutokaupan. Itse huusin kolme hyvää käyttöpyörää yhteensä 210 eur. Jokainen on hyvä ja toimiva, niin soralle kuin asfaltille.

      Uusia huutoksia on vielä tulossa.

      Kiitos venäjän karhulle, laittakaa lisää tulemaan.

    • Anonyymi

      Väinönlinnasta noita voi hakea, Narvassa raja auki, ei Tuomas Raja kuitenkaan. Vennäillä tehhään hyvvää käyttökonkelia.

      • Anonyymi

        Venäläiset polkupyörät on surkeaa laatua.


    • Anonyymi

      Miksi polkpyörässä on tarakka, kun sillä ei kuitenkaan pysty kuljettamaan juuri mitään?

      • Kyllä sillä pystyy senverran kuljettamaan kuin mitä peruspolkupyörällä pitääkin pystyä. Siihin saa kiinnitysremmeillä kiinnitettyä jonkin kokoisia tavaroita taikka kaseja, mutta terakka on kuitenkin etupäässä ennemmin kiinnityspiste eriaisteisille kuljetusapuvälineille jos niitä tarvitsee, esimerksiksi sivulaukuille taikka tavarakorille.
        Ja kuten jo tässäkin ketjussa tullut ilmi, niin henkilöille jotka tarvitsevat pyöriltään isompaa kuljetyuskapasiteettiä, kuin mitä peruspyörä tarjoaa, on tarjolla joko ns.pitkäperäpyöriä taikka sitten ihan tavarankuljetukseen suunniteltuja ns.laatikkopyöriä.
        Peruspyörän funktio kun on kuitenkin lähtökohtaisesti ajajan "kuljettaminen".


      • Anonyymi

        Siihen kiinnitetään tarakkalaukut joilla kuljettaa vaikka mitä.


    • Anonyymi

      Menkää Intian suurten kaupunkien slummeihin katsomaan, miten kätevä kuljetusväline polkupyörä on. Niiden pyöriä ei tarvitse ladata kuten höpöhöpö-tsuhnien.

    • Anonyymi

      polkupyörän tarakka voisi olla jo ihan valmiiksi / valmiina , - tarakka-kori , reunoineen.
      eikä niin kuin nykyisin , tarakan päälle haetaan / hankitaan vähintäänkin se , kori.

      • Kori valmiina takana, miksi? Takalaukut ovat paremmat kuljetukseen kuin kori. Ja jos katsot katukuvassa ajavia pyöriä, niin mikäköhän on yleisin ”lisävaruste” mikä pyörän tarakalta löytyy, se ei ole kori eikä myöskään nuo sivulaukut, vaan lastenistuin.
        Eli eiköhän ole parempi että jokainen hankkii itselleen pyöräänsä niitä lisävarusteita joita katsoo itse tarvitsevansa.
        Poislukien tietyt tavarapyörät jotka jo valmiiksi rakennettu tiettyä tarkoitusta varten.


      • Miten muuten, jos/kun laitetaan tuollaisen tavallisen 28" rengastuksella olevan miestenpyörän tarakan päälle kohtuukokoinen kori joka oletuksellisesti tulee jo satulapinnan yläpuolelle ja levyettä sekä pituutta myös kohtuullisesti jos sitä meinaisi kuljetuksiin käyttää, niin saattaapi olla että siinä vaiheessa jää jo osalla kuskeista kyllä pyörän kyytiin nousematta (eli toinen jalka polkimelle ja sitten toinen jalka heilautetaan takakautta takarenkaan/satulan yli että päästään satulaan istumaan), kun tuo kori varmasti haittaisi kyytiin nousemista jo kohtuullisen runsaasti.
        Vai tarkoittaisiko tämä "takakori pakko" nyt sitten myös pyöränrunkotyypin vaihtoa ns. Easy entry pyöriin? Siinä tapauksessa tuossa takakorin "pakossa" olisi vielä vielä vähemmän järkeä (no ei siinä ole muutenkaan).

        Itselläni tuo kuvassani oleva "takakorkeus" on aika maksimi mikä tuolla omalla 13L satulalaukullani muodostuu, tuosta vähän jos menee vielä korkeammaksi/pidemmäksi/leveämmäksi, niin sitten jää itselläni kyllä kyytiin nousematta taikka siitä tulisi ihan liian ongelmallista taiteilua
        https://aijaa.com/2CcsIM


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Miten muuten, jos/kun laitetaan tuollaisen tavallisen 28" rengastuksella olevan miestenpyörän tarakan päälle kohtuukokoinen kori joka oletuksellisesti tulee jo satulapinnan yläpuolelle ja levyettä sekä pituutta myös kohtuullisesti jos sitä meinaisi kuljetuksiin käyttää, niin saattaapi olla että siinä vaiheessa jää jo osalla kuskeista kyllä pyörän kyytiin nousematta (eli toinen jalka polkimelle ja sitten toinen jalka heilautetaan takakautta takarenkaan/satulan yli että päästään satulaan istumaan), kun tuo kori varmasti haittaisi kyytiin nousemista jo kohtuullisen runsaasti.
        Vai tarkoittaisiko tämä "takakori pakko" nyt sitten myös pyöränrunkotyypin vaihtoa ns. Easy entry pyöriin? Siinä tapauksessa tuossa takakorin "pakossa" olisi vielä vielä vähemmän järkeä (no ei siinä ole muutenkaan).

        Itselläni tuo kuvassani oleva "takakorkeus" on aika maksimi mikä tuolla omalla 13L satulalaukullani muodostuu, tuosta vähän jos menee vielä korkeammaksi/pidemmäksi/leveämmäksi, niin sitten jää itselläni kyllä kyytiin nousematta taikka siitä tulisi ihan liian ongelmallista taiteilua
        https://aijaa.com/2CcsIM

        Niin, aika heikosti tuntuu tulevan nyt kommenttia tuon takakorin omaavan polkupyörän satulaan nousemisen suhteen näiden koreja pyöriin haluavien taholta.
        Saattanee aihettaa ongelmia suhteellisen monissa tapauksissa.


    • Anonyymi

      Typerät itkevät koria tarakalle. Kun tarakalla on kori, niin paljoa ei voi kuljettaa pyörän tarakalla, koska tarakalla kököttää typerä kori.

    • Anonyymi

      Tavarankuljetuspyörä on aina suomalaisessa katsannossa vanhanaikain naistenpyörä. Siitä ei yritetäkään heittää jalkaa yli. Bangladeshissä näin neljä metriä korkean kuorman polkupyörän päällä. Liikkui sujuvasti. Siitä olisi jopa Rämö liikuttunut. Puuvillaa ajavat polkemalla.

      • Nyt en kyllä ole samaa mieltä tuosta asiata, kirjoita Googlen kuvahakuun Tavarapyörä/tavarankuljetuspyörä ja katso mitä Google sinulle kyseisillä sanahauilla tarjoaa, ei sieltä mitää "ainoja" yms. tule vastaan, vaan laatikkopyöriä sekä pitkäperäpyöriä. Ja nuo ovat ihan unisex malleja lähes kaikki joista ei mitään miesten/naisten versioita ole olemassakaan.


      • Anonyymi

        Näin se on, muualla maailmassa kuljetetaan vaikka mitä ns. perinteisten naistenpyörien päällä.
        Afrikassa taitavimmat ajavat korkea ruukku pään päällä ilman käsiä, silmät ummessa.
        Santtu ymmärtää asiat kirjaimellisesti, ymmärrystä hänelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      235
      16760
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      26
      2143
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      110
      1940
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1730
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      119
      1453
    6. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1102
    7. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      216
      962
    8. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      119
      857
    9. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      61
      748
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      212
      731
    Aihe