Tätä sääntöä rikkovat pyöräilijät aiheuttavat jatkuvasti vaaratilanteita liikenteessä

Anonyymi-ap

Pyörätie on lähtökohtaisesti yksisuuntainen, Pyöräliitto muistuttaa.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/8f23f0ee-837b-4784-acb1-1ddb892d5d1a

Hyvä on toki asiasta muistuttaa. Tieliikennelaissa on kuitenkin määrätty melko pitkä siirtymäaika lisäkilpien kiinnittämisille, joka unohdetaan mainita. Tieliikennelain 195 § lukee mm. seuraavaa:

"Kaksisuuntainen pyörätie tulee osoittaa liitteen 3.2 kohdassa B5 ja liitteen 3.4 kohdassa D5 säädetyllä tavalla seitsemän vuoden kuluessa tämän lain voimaantulosta."

Tämä nykyinen tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020, eli vasta 1.6.2027 jälkeen voidaan olla varmoja siitä, että kyseessä on oikeasti yksisuuntainen pyörätie, mikäli lisäkilpeä ei ole.

64

445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kolme vuotta vielä. Sen jälkeen pyöräteitä pitäisi uutena rakentaa vain yksisuuntaisina vähänkin vilkkaampiin kaupunkeihin/kuntiin. Autoilijoiden taakkaa kannattaa yrittää keventää niin paljon kuin mahdollista. On kaikkien etu, että he näkevät jalan tai pyörällä kulkijat, eivätkä aja heidän ylitseen vahingossa. Kun kaikki ajoneuvot (polkupyörä on ajoneuvo) tulevat samaa puolta samalta suunnalta, havainnoitavaa on paljon vähemmän.

      Oikeissa pyöräilymaissa saadut kokemukset kertovat, että pyöräilyn kulkutapaosuuden noustessa yli kymmenen prosentin pyöräilijöidenkin on alettava noudattaa liikennesääntöjä. Saksassa, Tanskassa tai Hollannissa kukaan ei ikimaailmassa kuvittelisikaan ajavansa pyöräteitä väärään suuntaan.

      Suomen uuden tieliikennelain ehkä kätevin uudistus on pyöräkatu. Kunhan autoilijat saadaan oppimaan niiden käyttöä, ollaan taas askel paremman autoilun suunnalla.

      • Anonyymi

        Monessa paikkaa pärjätään varmasti jatkossakin kaksisuuntaisilla kevyenliikenteen väylillä vallan mainiosti. Ei tarvitse rakentaa kevyenliikenteen väylää molemmille puolille ajorataa ja säästyy rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monessa paikkaa pärjätään varmasti jatkossakin kaksisuuntaisilla kevyenliikenteen väylillä vallan mainiosti. Ei tarvitse rakentaa kevyenliikenteen väylää molemmille puolille ajorataa ja säästyy rahaa.

        Kannatetaan. Nykyään on kätevää polkupyöräillä maantienlaitaa kun se kaksisuuntainen sattuu olemaan toisella puolen maantietä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannatetaan. Nykyään on kätevää polkupyöräillä maantienlaitaa kun se kaksisuuntainen sattuu olemaan toisella puolen maantietä.

        Pyörätie -merkillä osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan. Poikkeava toiminta pitää pystyä perustelemaan, eli miksi kokee kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisemmaksi pyöräillä pientareella tai ajoradan reunalla. "Koska huvittaa" tai "koska haluan" ei ole hyväksyttäviä syitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monessa paikkaa pärjätään varmasti jatkossakin kaksisuuntaisilla kevyenliikenteen väylillä vallan mainiosti. Ei tarvitse rakentaa kevyenliikenteen väylää molemmille puolille ajorataa ja säästyy rahaa.

        Kevyttä liikennettä ei ole. Siksi ei pidä ohjeistaa väyliä sellaiselle.

        Liikennesäännöt tuntevat jalankulkijan ja tähän rinnastettavan liikkujan, ajoneuvon (polkupyörä on myös ajoneuvo) ja raitiovaunun (joka ei ole ajoneuvo, ks. TLL 2 §). Nykyisin tulee uusia kulkimia yhä kiihtyvään tahtiin, ja suomalainen ajoneuvolainsäädäntö ei oikein ehdi niihin reagoida, Traficomin säännöistä puhumattakaan.

        Ajoneuvojen kuljettajien on osattava liikennesäännöt ja ajettava niiden mukaan. Muidenkin tienkäyttäjien pitäisi osata säännöt, mutta osaamattomia varten ajoneuvon kuljettajille on säädetty velvollisuus olla vahingoittamatta tai edes ahdistelematta toisia kulkijoita.

        Miten tässä kokonaisuudessa voi olla vaikeaa noin pieni osa kuin pyörätie ja sillä ajaminen? Kunhan meilläkin jonain päivänä pyöräilijöitä on riittävästi, kyllä he ohjautuvat aika itsekseen omille väylilleen ja oikeaan suuntaan. Autoilijoillehan tämä antaa lisää pelitilaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätie -merkillä osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan. Poikkeava toiminta pitää pystyä perustelemaan, eli miksi kokee kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisemmaksi pyöräillä pientareella tai ajoradan reunalla. "Koska huvittaa" tai "koska haluan" ei ole hyväksyttäviä syitä.

        Noilla syillä silti vaan ajellaan eikä poliisi mitään välitä "pikkuasioista". Ehkä siinä on perussyynä usko että on jotenkin erityisyksilö jota normit ja säännöt eivät koske, hyvin yleistä kuitenkin. En ymmärrä järjellistä perustetta ainskaan vaatimuksille sallia rinnakkainajo ryhmäpyöräilyssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kevyttä liikennettä ei ole. Siksi ei pidä ohjeistaa väyliä sellaiselle.

        Liikennesäännöt tuntevat jalankulkijan ja tähän rinnastettavan liikkujan, ajoneuvon (polkupyörä on myös ajoneuvo) ja raitiovaunun (joka ei ole ajoneuvo, ks. TLL 2 §). Nykyisin tulee uusia kulkimia yhä kiihtyvään tahtiin, ja suomalainen ajoneuvolainsäädäntö ei oikein ehdi niihin reagoida, Traficomin säännöistä puhumattakaan.

        Ajoneuvojen kuljettajien on osattava liikennesäännöt ja ajettava niiden mukaan. Muidenkin tienkäyttäjien pitäisi osata säännöt, mutta osaamattomia varten ajoneuvon kuljettajille on säädetty velvollisuus olla vahingoittamatta tai edes ahdistelematta toisia kulkijoita.

        Miten tässä kokonaisuudessa voi olla vaikeaa noin pieni osa kuin pyörätie ja sillä ajaminen? Kunhan meilläkin jonain päivänä pyöräilijöitä on riittävästi, kyllä he ohjautuvat aika itsekseen omille väylilleen ja oikeaan suuntaan. Autoilijoillehan tämä antaa lisää pelitilaa.

        "Kevyenliikenteen väylä" termiä käytetään esim. monesti ilmaisemaan väylät yhdellä sanalla. Voit toki pyöräilyyn liittyen aina vaihtaa tilalle termit: Pyörätie, Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä sekä Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain. Jalkakäytävä termi liittyy toki myös aiheeseen, mutta sillä ei normaalisti saa pyöräillä (paitsi alle 12-vuotias).


    • Anonyymi

      Ei vaan yksisuuntaisia pyöräteitä on jo olemassa. Sen voi päätellä siitä, jos toiseen suuntaan ajamista ei ole sallittu liikennemerkillä. Pyörätie merkitään aina liikennemerkillä, muuten se ei ole pyörätie. Tieliikennelain perusperiaatteisiin kuuluu, että tienkäyttäjän tulee käyttää paikallistuntemustaan hyväksi. Eli jos tiedän että vastakkaiseen suuntaan ajaminen ei ole sallittu, voin käyttää tätä tietoa hyväkseni. Yksisuuntaisella pyörätiellä ei myöskään tarvitse lain mukaan ajaa oikeassa reunassa, vaan saa ajaa myös vasemmassa reunassa.

      • Anonyymi

        Lisäksi on huomattava, että lisäkilpi on vain lisäkilpi. Sen merkitysarvo ei ole niin suuri kuin oikealla liikennemerkillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi on huomattava, että lisäkilpi on vain lisäkilpi. Sen merkitysarvo ei ole niin suuri kuin oikealla liikennemerkillä.

        Tieliikennelaissa ei ole erikseen määritelty yksisuuntaista pyörätietä, on vain kerrottu miten se osoitetaan vuoteen 2027 mennessä.

        Esim. suojatie on määritelty laissa siten, että se osoitetaan liikennemerkillä tai maalauskuviolla, mutta analoginen määritelmä puuttuu yksisuuntaiselle pyörätielle.

        Sen vuoksi pitää ottaa yleiskieli apuun: jos toiseen suuntaan ajaminen ei ole sallittu, pyörätie on yksisuuntainen vaikkei sitä olisi sallittuun suuntaan ajaville osoitettu.


      • Anonyymi

        "Kaksisuuntainen pyörätie tulee osoittaa liitteen 3.2 kohdassa B5 ja liitteen 3.4 kohdassa D5 säädetyllä tavalla seitsemän vuoden kuluessa tämän lain voimaantulosta." Ennen 1.6.2027 ei voi varmuudella tietää yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaissa ei ole erikseen määritelty yksisuuntaista pyörätietä, on vain kerrottu miten se osoitetaan vuoteen 2027 mennessä.

        Esim. suojatie on määritelty laissa siten, että se osoitetaan liikennemerkillä tai maalauskuviolla, mutta analoginen määritelmä puuttuu yksisuuntaiselle pyörätielle.

        Sen vuoksi pitää ottaa yleiskieli apuun: jos toiseen suuntaan ajaminen ei ole sallittu, pyörätie on yksisuuntainen vaikkei sitä olisi sallittuun suuntaan ajaville osoitettu.

        Tämä lukee tieliikennelain liitteessä, pyörätien liikennemerkin kohdalla.

        "Pyörätiellä ajettaessa on noudatettava, mitä tässä laissa säädetään ajoradalla ajamisesta."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä lukee tieliikennelain liitteessä, pyörätien liikennemerkin kohdalla.

        "Pyörätiellä ajettaessa on noudatettava, mitä tässä laissa säädetään ajoradalla ajamisesta."

        Mikä tämä? Yksisuuntaisen pyörätien määritelmä? Eli olisi samanlainen kuin yksisuuntaisen ajoradan määritelmä? Mutta ei yksisuuntaista ajorataakaan ole määritelty missään, on vain kerrottu miten se osoitetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tämä? Yksisuuntaisen pyörätien määritelmä? Eli olisi samanlainen kuin yksisuuntaisen ajoradan määritelmä? Mutta ei yksisuuntaista ajorataakaan ole määritelty missään, on vain kerrottu miten se osoitetaan.

        Jos pyöräily on sallittu vain yhteen suuntaan, se on yksisuuntainen; jos pyöräily on sallittu molempiin suuntiin, se on kaksisuuntainen. Valitettavasti kaikki liikennemerkit eivät ole ajan tasalla, joten tiellä ensimmäistä kertaa liikkuva ei aina voi varmasti tietää tuleeko vastakkaisesta suunnasta pyöräilijöitä. Mutta kiellettyyn ajosuuntaan ajava kyllä tietää ajavansa kiellettyyn ajosuuntaan ja olevansa väistämisvelvollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tämä? Yksisuuntaisen pyörätien määritelmä? Eli olisi samanlainen kuin yksisuuntaisen ajoradan määritelmä? Mutta ei yksisuuntaista ajorataakaan ole määritelty missään, on vain kerrottu miten se osoitetaan.

        Pyörätiellä ajettaessa on noudatettava, mitä tässä laissa säädetään ajoradalla ajamisesta. Pitää siis katsoa, mitä säädetään ajoradalla ajamisesta. Pyörätiellä ajettaessa on noudatettava niitä samoja asioita. Hyvin selkeä asia.


    • Anonyymi

      On myös lähtökohtaisesti oikeanpuoleinen liikenne. Jos menosuuntaan vasemmalla on pyörätie on sillä ajaminen tyhmäntuntuista ainakin ajokortin omaavalle.

      • Anonyymi

        Vielä tyhmempää on, että ajoradan oikeaa reunaa ajavan pyöräilijän tulisi katsoa ensin, onko ajaradan vasemmalla puolella kaksisuuntaisen pyöräilyn sallivaa liikennemerkkiä. Jos on, niin sitä pitäisi sitten käyttää pääsäännön mukaan: ”Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä tyhmempää on, että ajoradan oikeaa reunaa ajavan pyöräilijän tulisi katsoa ensin, onko ajaradan vasemmalla puolella kaksisuuntaisen pyöräilyn sallivaa liikennemerkkiä. Jos on, niin sitä pitäisi sitten käyttää pääsäännön mukaan: ”Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.”

        Ei tarvitse katsoa ensin yhtään mitään. Jos kulkusuunnassa oikealla puolella ei ole kevyen liikenteen väylää polkupyöräilijä polkee edelleen maantien laitaa hyväksi käyttäen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse katsoa ensin yhtään mitään. Jos kulkusuunnassa oikealla puolella ei ole kevyen liikenteen väylää polkupyöräilijä polkee edelleen maantien laitaa hyväksi käyttäen.

        Olet käsittänyt siteeraamani lainkohdan väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet käsittänyt siteeraamani lainkohdan väärin.

        En ole vaan täysin oikein. Turha kuukuilu tien tuolle puolen aiheuttaa ainoastaan vaaratilanteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä tyhmempää on, että ajoradan oikeaa reunaa ajavan pyöräilijän tulisi katsoa ensin, onko ajaradan vasemmalla puolella kaksisuuntaisen pyöräilyn sallivaa liikennemerkkiä. Jos on, niin sitä pitäisi sitten käyttää pääsäännön mukaan: ”Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.”

        Pyörätie -merkillä osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan. Pääsääntö on siis, että Pyörätie ja myös Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylää käytetään. Tietyissä tilanteissa voidaan sitten toimia eri tavoin, mutta pääsääntö on kuitenkin se, että pyöräillään sillä kevyenliikenteen väylällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole vaan täysin oikein. Turha kuukuilu tien tuolle puolen aiheuttaa ainoastaan vaaratilanteita.

        Kuukuilu – minulle outo sana – on murresanakirjan mukaan jotain ihan muuta kuin katsomista. Kyllä ajoneuvon kuljettajan tehtäviin kuuluu myös havainnointi. Varsinkin jos ajaa samaa reittiä useasti, on varmaan pistänyt merkille liikennemerkit. Suurin osa tienkäyttäjistä ei liiku alueella ensimmäistä kertaa.

        Sanalla ”kuukuilla” tarkoitetaan joko kompastelevaa kävelyä ja hiippailua tai sitten korkealla tapahtuvaa kiipeilyä ja tasapainoilua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuukuilu – minulle outo sana – on murresanakirjan mukaan jotain ihan muuta kuin katsomista. Kyllä ajoneuvon kuljettajan tehtäviin kuuluu myös havainnointi. Varsinkin jos ajaa samaa reittiä useasti, on varmaan pistänyt merkille liikennemerkit. Suurin osa tienkäyttäjistä ei liiku alueella ensimmäistä kertaa.

        Sanalla ”kuukuilla” tarkoitetaan joko kompastelevaa kävelyä ja hiippailua tai sitten korkealla tapahtuvaa kiipeilyä ja tasapainoilua.

        Tarkennetaan. Kuikuilu. Tarkoittaa esimerkiksi utelias tähyily, kaulan kurkottelu. Ajatus sinällään on yhtä älytön kuin että autoilijalta edellytetään katselemaan tien vastakkaiselle puolelle josko sieltä löytyisi väylä jota pitkin tulisi edetä koukkaamalla yli tien ja pientareen sekä taas hetken kuluttua palata takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle jälleen vastaantulevien kaistaa käyttäen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse katsoa ensin yhtään mitään. Jos kulkusuunnassa oikealla puolella ei ole kevyen liikenteen väylää polkupyöräilijä polkee edelleen maantien laitaa hyväksi käyttäen.

        Ei polje, ellei pysty perustelemaan asiaa. Pyörätie -merkillä osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan. On siis siirryttävä vasemmalle puolelle polkemaan, ellei tosiaan ole esim. turvallisuuteen liittyvä seikka jatkaa pientareella tai ajoradan oikeaa reunaa, jonka pystyy perustelemaan. Oma halu ei ole riittävä peruste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei polje, ellei pysty perustelemaan asiaa. Pyörätie -merkillä osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan. On siis siirryttävä vasemmalle puolelle polkemaan, ellei tosiaan ole esim. turvallisuuteen liittyvä seikka jatkaa pientareella tai ajoradan oikeaa reunaa, jonka pystyy perustelemaan. Oma halu ei ole riittävä peruste.

        Tosiaan turvallisuuteen liittyvä seikka on se että jatkaa vaan sitä maantietä pitkin. Varsin turvatonta olisikin mennä yli tien sinne pyörätielle taikka kevyenliikenteenväylälle. Toisin sanoen oma halu on täysin riittävä perustelu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan turvallisuuteen liittyvä seikka on se että jatkaa vaan sitä maantietä pitkin. Varsin turvatonta olisikin mennä yli tien sinne pyörätielle taikka kevyenliikenteenväylälle. Toisin sanoen oma halu on täysin riittävä perustelu.

        Oma halu ei ole riittävä perustelu, mutta turvallisuuteen liittyvä voisi olla. Pyöräilijän velvollisuus on kuitenkin tehdä tienylitys liikennettä vaarantamatta, joten tien ylitys 𝑝𝑒𝑟 𝑠𝑒 ei vielä riittäne perusteluksi, varsinkin kun laissa on sanottu, että pyörätien liikennemerkki on velvoittava. Koko lainkohta olisi muuten aivan tarpeeton, jos puolen vaihtaminen olisi automaattisesti turvatonta.

        Ja kun katsotaan lainkohtaa tarkemmin, niin oikealla ajamisen pitää olla turvallisempaa kuin vasemmalla ajamisen, eli ylitystä ei arvioinnissa edes huomioida. Minun on vaikea kuvitella tilannetta, jossa ajoradan reunassa olisi turvallisempaa pyöräillä kuin sitä varten tehdyllä pyörätiellä.

        ”Merkillä osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan. Mopolla ajo pyörätiellä on sallittu, jos se osoitetaan tekstillisellä lisäkilvellä "Sallittu mopoille". Kaksisuuntainen pyörätie osoitetaan lisäkilvellä H23.2 tai H9.1. Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa. Pyörätiellä ajettaessa on noudatettava, mitä tässä laissa säädetään ajoradalla ajamisesta.”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma halu ei ole riittävä perustelu, mutta turvallisuuteen liittyvä voisi olla. Pyöräilijän velvollisuus on kuitenkin tehdä tienylitys liikennettä vaarantamatta, joten tien ylitys 𝑝𝑒𝑟 𝑠𝑒 ei vielä riittäne perusteluksi, varsinkin kun laissa on sanottu, että pyörätien liikennemerkki on velvoittava. Koko lainkohta olisi muuten aivan tarpeeton, jos puolen vaihtaminen olisi automaattisesti turvatonta.

        Ja kun katsotaan lainkohtaa tarkemmin, niin oikealla ajamisen pitää olla turvallisempaa kuin vasemmalla ajamisen, eli ylitystä ei arvioinnissa edes huomioida. Minun on vaikea kuvitella tilannetta, jossa ajoradan reunassa olisi turvallisempaa pyöräillä kuin sitä varten tehdyllä pyörätiellä.

        ”Merkillä osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan. Mopolla ajo pyörätiellä on sallittu, jos se osoitetaan tekstillisellä lisäkilvellä "Sallittu mopoille". Kaksisuuntainen pyörätie osoitetaan lisäkilvellä H23.2 tai H9.1. Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa. Pyörätiellä ajettaessa on noudatettava, mitä tässä laissa säädetään ajoradalla ajamisesta.”

        ...mutta minulta jäi huomaamatta ilmaus ”kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi”, joten ylittäminen huomioitaisiin ehkä sitä kautta. Pääsääntö kuitenkin on että puolta on vaihdettava, ja pyöräilijä pystyy jokseenkin aina ylittämään ajoradan turvallisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...mutta minulta jäi huomaamatta ilmaus ”kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi”, joten ylittäminen huomioitaisiin ehkä sitä kautta. Pääsääntö kuitenkin on että puolta on vaihdettava, ja pyöräilijä pystyy jokseenkin aina ylittämään ajoradan turvallisesti.

        Ei pysty, ja muutenkin maantie on turvallisempi kuin kevlari jossa on pimeitä pusikon peittämiä risteyksiä yhtenään. Niistä autoilija ponnistaa yli kevyenliikenteenväylän edes vilkaisematta tuleeko jostain suunnasta polkupyöräilijää. Vasta juuri ennen maantietä ymmärretään varoa samankokoisia lähestyviä möhkäleitä. Joo kyllä, maantien oikeassa reunassa on huomattavasti turvallisempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pysty, ja muutenkin maantie on turvallisempi kuin kevlari jossa on pimeitä pusikon peittämiä risteyksiä yhtenään. Niistä autoilija ponnistaa yli kevyenliikenteenväylän edes vilkaisematta tuleeko jostain suunnasta polkupyöräilijää. Vasta juuri ennen maantietä ymmärretään varoa samankokoisia lähestyviä möhkäleitä. Joo kyllä, maantien oikeassa reunassa on huomattavasti turvallisempaa.

        Nopeus on sovitettava olosuhteisiin. Ei pyörätiellä/yhdistetyllä väylällä pyöräillä "täysiä". Jos on halu ja tarve ajaa lujaa, niin sitten pitää suunnata sellaisille reitelle, joilla se on mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeus on sovitettava olosuhteisiin. Ei pyörätiellä/yhdistetyllä väylällä pyöräillä "täysiä". Jos on halu ja tarve ajaa lujaa, niin sitten pitää suunnata sellaisille reitelle, joilla se on mahdollista.

        Juuri näin. Toisin sanoen silloin poljetaan maantiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Toisin sanoen silloin poljetaan maantiellä.

        Mutta jos kohdassa on pyörätie käytettävissä, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan, niin pitää käyttää sitä, eikä kohta silloin sovellu "täysiä" ajamiseen. Halu ajaa pientareella tai ajoradan reunassa ei edelleenkään ole perusteluta omaan tahtoon liittyen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos kohdassa on pyörätie käytettävissä, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan, niin pitää käyttää sitä, eikä kohta silloin sovellu "täysiä" ajamiseen. Halu ajaa pientareella tai ajoradan reunassa ei edelleenkään ole perusteluta omaan tahtoon liittyen.

        ”Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.”

        Siinä sinulle vastaus suoraan tieliikennelaista tuotuna. Lue ja ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.”

        Siinä sinulle vastaus suoraan tieliikennelaista tuotuna. Lue ja ymmärrä.

        Kyllä. Syy pitää löytyä sille, että poiketaan normista. Syy pitää olla perusteltavissa. Koska haluan, ei ole hyväksyttävä syy. Lue ajatuksella 2024-05-21 17:03:19 kirjoitettu kirjoitus.


    • Anonyymi

      Sähköllä tai ilman muuten.

    • Anonyymi

      Siirtymäaika mainitaan kyllä ohimennen jutussa, eli siellä lukee "Lisäkilpien asentamisen siirtymäaika kestää 1.6.2027 saakka." Jutussa ei kuitenkaan huomioida asian vaikutusta tosielämän tilanteisiin.

      Ei siis voi tietää, puuttuuko lisäkilpi siksi, että se kiinnitetään myöhemmin, vai puuttuuko se tarkoituksella ja että kyseessä on yksisuuntainen pyörätie. Vasta 1.6.2027 jälkeen voidaan olla melko varma asiasta.

    • Anonyymi

      Pyöräliitto ja lainsäätäjä pyyhkiköön hanuriaan papereillaan. Pyörätiet on niiiiin HEIKOSSA KUNNOSSA JA VAARALLISESTI MONTTUJA TÄYNNÄ, että pyöräillä on pakko maantien puolella. Niitä sentään yritetään vielä hoitaa.

      Samaiset sällit menkööt pyöräilemään, joka ainoassa alituksessa seisoo yhä hiekat ja niissä kaatuu, kun kuulalaakeria tulee mutkassa alle.

      Hellsinki rakentelee tunneleita ja siltoja, mutta perusliikkumisinfra on unohdettu. Vandal satsaa typerään, kaikille tarpeettomaan ratikkaan vitut viittaamalla niihin väyliin, joilla liikutaan.

      LEspoo on suoraselkäinen, se tekee rehellisesti vanteet ja niskat rikkovia korokkeita. Ei niitä pyöräteitä ole pyöräilyyn tarkoitettukaan.

      Menkää Hollantiin, ei kaljaa juomaan, vaan pyöräilemään ja tutustumaan toimivaan infraan.

      • Anonyymi

        Ennen kelirikon jälkeen TVHn miehet korjasivat klv:t ihan käsipelillä. Nuo lakeja nikkaroivat voisi noudattas Purran hysteeristä hokemaa: MENKÄÄ TEKEMÄÄN IHAN OIKEITA TÖITÄ, paikkaamaan huonokuntoisia pyöräteitä.

        Virkamiehille ja poliitikoille pakollinen oikean työn kokeilu.


      • Anonyymi

        Nopeus pitää sovittaa olosuhteiden mukaan. Jos on huonossa kunnossa, niin pitää ajaa hiljaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeus pitää sovittaa olosuhteiden mukaan. Jos on huonossa kunnossa, niin pitää ajaa hiljaa.

        Eli ajokelvottomilta klv:tä heti pois liikkumisen mahdollistamille väyläosuuksille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli ajokelvottomilta klv:tä heti pois liikkumisen mahdollistamille väyläosuuksille

        Jos on täysin ajokelvoton, eli vaikka kaivettu auki, niin tietenkin. Jos väylällä pystyy etenemään hitaasti, niin väylä ei ole ajokelvoton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on täysin ajokelvoton, eli vaikka kaivettu auki, niin tietenkin. Jos väylällä pystyy etenemään hitaasti, niin väylä ei ole ajokelvoton.

        Jos rytkyttää ja hytkyttää se on täysin riittävä syy siirtyä maantielle polkemaan. Jälkeen oma arviointi so oma halu ratkaisee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on täysin ajokelvoton, eli vaikka kaivettu auki, niin tietenkin. Jos väylällä pystyy etenemään hitaasti, niin väylä ei ole ajokelvoton.

        Aika usein kaupungissa pyöräväylä on ajokelvoton sille pysäköityjen autojen takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on täysin ajokelvoton, eli vaikka kaivettu auki, niin tietenkin. Jos väylällä pystyy etenemään hitaasti, niin väylä ei ole ajokelvoton.

        Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.

        Sen takia jalankulkija on joka paikassa kuningas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos rytkyttää ja hytkyttää se on täysin riittävä syy siirtyä maantielle polkemaan. Jälkeen oma arviointi so oma halu ratkaisee.

        Ei ole riittävä syy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.

        Aivan. Syy pitää olla erityinen ja lisäksi siitä ei saa aiheutua vaaraa eikä huomattavaa haittaa. Esim. se, että hiekoitushiekan takia joutuu ajamaan hiljaa, ei ole kovin erityinen syy, eli sen verukkeella ei ehto toteudu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Syy pitää olla erityinen ja lisäksi siitä ei saa aiheutua vaaraa eikä huomattavaa haittaa. Esim. se, että hiekoitushiekan takia joutuu ajamaan hiljaa, ei ole kovin erityinen syy, eli sen verukkeella ei ehto toteudu.

        Tietysti toteutuu. Tässä on käytettävä lain tarkoittamaa harkintaa ja poljettava maantien laitaa silloin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti toteutuu. Tässä on käytettävä lain tarkoittamaa harkintaa ja poljettava maantien laitaa silloin.

        Mikä on mielestäsi tuo "erityinen syy", johon viittaat, että se toteutuu?

        Yksi esimerkki tällaisesta tapauksesta, jossa erityinen syy on olemassa ja toteutuu, on esim. sellainen, että ajorata on kaivettu auki ja ajoradan liikenne ohjataan kiertotietä kohdan ohi pyörätien kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on mielestäsi tuo "erityinen syy", johon viittaat, että se toteutuu?

        Yksi esimerkki tällaisesta tapauksesta, jossa erityinen syy on olemassa ja toteutuu, on esim. sellainen, että ajorata on kaivettu auki ja ajoradan liikenne ohjataan kiertotietä kohdan ohi pyörätien kautta.

        ”Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.”

        Ei tarvita mitään erityistä syytä vain tunne siitä että nyt on turvallisempaa pyöräillä maantiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.”

        Ei tarvita mitään erityistä syytä vain tunne siitä että nyt on turvallisempaa pyöräillä maantiellä.

        Tunne pitää pystyä perustelemaan, eli miksi on turvallisempaa. Onko jokin tietty risteys erityisen vaarallinen tms.


    • Anonyymi

      Nuo alitukset on syytä harjata uudelleen ja kunnolla. Työkaveri on juuri Terveys/Arvaustalossa, lauta puski päälle, molemmat verillä, sanonko kirosanan.

      Juuri nuo suurimman riskin paikat, pimeät mutkat. Hiekkaa täynnä.

      • Anonyymi

        Nopeus pitää sovittaa tilanteisiin. Riskin paikat, oli sitten pimeä mutka tai mikä muu tahansa, pitää ajaa hitaasti.


    • Anonyymi

      Jos pyörätie on yksiuuntainen, niin pitääkö minun ajaa Helsingistä Utsjoelle päästäkseni kääntymään?

      • Anonyymi

        Voit kääntyä ensimmäisessä kohtaamassasi risteyksessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit kääntyä ensimmäisessä kohtaamassasi risteyksessä.

        Jep. Paluuväylä löytyy ajoradan toiselta puolelta. Tuskin missään tulee sellaiset pyörätiet/yhdistetyt väylät yksisuuntaisiksi, jossa toisella puolella ajorataa ei ole toista yksisuuntaista pyörätietä/yhdistettyä väylää toiseen suuntaan.


    • Anonyymi

      Sis Min Maria Hutisalo ajoi pyörätietä Hangosta Nuorgamiin Suomen matkailuvaltiksi.

      Harmi, ettei toimeen ryhdytty. Euroopassa on niin kuuma, ettei siellä viitsi pyöräillä kuin yöllä. Kääntyä saa milloin haluaa.

      • Anonyymi

        Ei kelpaa. Hanko ei oo Helsinki.


      • Anonyymi

        Ohisalo ehdotti sellaista hanketta sisäministerinä ollessaan. Virkamiehet tukehtuivat pullamössöönsä.

        Rataa ne sinne ajaa, jolla malmia voidaan raijata Ylläkseltä mualimalle. Kunnes nitriittiakut tulevat, ja tulehvat ihan kohta, suomille jää vain saastuneet pohjavedet, joet ja meret sekä helevetilliset onkhalot romua täynnä.

        Ruaatin Kaunisvaara toimii nyt ja tuottaa paska-akkujen ionipiirien raaka-aineita. Ruottit tiesivät millo toihmia. Tsuhna tulee aina vuosikymmenen myöhäsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohisalo ehdotti sellaista hanketta sisäministerinä ollessaan. Virkamiehet tukehtuivat pullamössöönsä.

        Rataa ne sinne ajaa, jolla malmia voidaan raijata Ylläkseltä mualimalle. Kunnes nitriittiakut tulevat, ja tulehvat ihan kohta, suomille jää vain saastuneet pohjavedet, joet ja meret sekä helevetilliset onkhalot romua täynnä.

        Ruaatin Kaunisvaara toimii nyt ja tuottaa paska-akkujen ionipiirien raaka-aineita. Ruottit tiesivät millo toihmia. Tsuhna tulee aina vuosikymmenen myöhäsä.

        Rautuvaaran kaivoksen avaaminen taisi kolahtaa kiville lupahakemuksissa olleiden väärien tietojen vuoksi. Tapojärvi imaisi paskaa. Samaa paskaa suoltaa lainsäätäjätkin. Pyöräilisivät, niin loppuu turhan säätäminen. Liikkumisväylät ovat liikkumista varten, eivät säätäjien pykälien hinkkaukseen. Reppu pykälään ja paanalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rautuvaaran kaivoksen avaaminen taisi kolahtaa kiville lupahakemuksissa olleiden väärien tietojen vuoksi. Tapojärvi imaisi paskaa. Samaa paskaa suoltaa lainsäätäjätkin. Pyöräilisivät, niin loppuu turhan säätäminen. Liikkumisväylät ovat liikkumista varten, eivät säätäjien pykälien hinkkaukseen. Reppu pykälään ja paanalle.

        Tieliikennelaki, eli liikennesäännöt ovat tehty siksi, että kaikki toimivat samalla ennakoitavalla tavalla. Ei sellaisesta tule mitään, että toimitaan miten huvittaa. Ei kukaan tiedä mitä sellainen tyyppi aikoo tehdä, jos hän ei noudata liikennesääntöjä. Sellainen vasta vaarallista on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki, eli liikennesäännöt ovat tehty siksi, että kaikki toimivat samalla ennakoitavalla tavalla. Ei sellaisesta tule mitään, että toimitaan miten huvittaa. Ei kukaan tiedä mitä sellainen tyyppi aikoo tehdä, jos hän ei noudata liikennesääntöjä. Sellainen vasta vaarallista on.

        Valtaosa maapallon liikennesuoritteesta tehdään maissa, joissa viitataan kintaalla maan liikennelakeihin.

        Intiassa naureskellaan liikennevaloille. Ruuhka soljuu kaduilla liikennevalojen väreistä riippumatta. Yleinen vitsi on, että kukaan ei tiedä punaisen merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosa maapallon liikennesuoritteesta tehdään maissa, joissa viitataan kintaalla maan liikennelakeihin.

        Intiassa naureskellaan liikennevaloille. Ruuhka soljuu kaduilla liikennevalojen väreistä riippumatta. Yleinen vitsi on, että kukaan ei tiedä punaisen merkitystä.

        Ei tuollaisiin törppömaihin tarvitse itseämme vertailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosa maapallon liikennesuoritteesta tehdään maissa, joissa viitataan kintaalla maan liikennelakeihin.

        Intiassa naureskellaan liikennevaloille. Ruuhka soljuu kaduilla liikennevalojen väreistä riippumatta. Yleinen vitsi on, että kukaan ei tiedä punaisen merkitystä.

        Noissa maissa onkin sitten huomattavan suuri kuolleisuus liikenteessä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      236
      16771
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      29
      2168
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      110
      1950
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1730
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      122
      1461
    6. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1102
    7. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      216
      972
    8. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      119
      857
    9. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      214
      750
    10. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      61
      748
    Aihe