Hydrauliset levyjarrut

Anonyymi-ap

Voikohan noiden hydraullisten levyjarrujen tilalle vaihtaa mekaaniset levyjarrut ja millainen homma olisi osien kannalta, että sopiiko noin mikä tahansa yleinen mekaaninen levyjarru systeemi? Tai tuleeko muita vaikeuksia? Kiitos : )

17

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oletan että voi, jos vain jarrusatulan kiinnityskohdat ovat samalla kohtaa, kuin poistettavassa mallissa, eli uudet jarrusatulat saa kiinni samoihin kiinnityskohtiin. Syytä miksi haluaisi vaihtaa, eli noin tehdä, niin on eri asia.

    • Anonyymi

      Ei ole mitään yleistä levyjarrysysteemiä tai levyjarrupaloja, jokainen levyjarru tarvitsee omat palansa ja tulee muita vaikeuksiakin.

      Vannejarruaikaan oli selkeää, v-jarruun kävi v-jarrupala merkistä riippumatta, maantiewjarruun maantiejarrupala. Mutta levyjarruun ei käy levyjarrupala, pitää etsiä kissojen ja koirien kanssa oikea sadoista erilaisista vaihtoehdoista.

      • Anonyymi

        Aloituksessa ei ollut kyse jarrupaloista, vaan koko jarrujärjestelmän vaihtamisesta hydraulisesta mekaaniseen.


    • Anonyymi

      Itse olen vaihtanut mekaaniset levyjarrut hydrauliseen, niin tottakai voi vaihtaa toisinkin päin.

    • Anonyymi

      Miksi vaihtaa hydrauli mekaaniseen vaijerivälitteiseen ?

      Pyörämekaanikko korjaa, jos tulee ongelmia.

    • Anonyymi

      Roskalavalta kun hakee retrorungon ja siitä pykää, jo neljäs kyhäelmä on parempi kuin 5 the maksava nimivelo.

      • Anonyymi

        Tää on niin totta.


    • Anonyymi

      Rajan ukot pitää huutiksen ennen Jussia, sieltä vaan hakemaan näperreltävää.

    • Anonyymi

      Miksi ihmeessä jarrut vaihtaa huonompiin?!

      • Anonyymi

        Mitä tarkoitat huonommilla? Tehoa, varaosien saatavuutta, helppohuoltoisuutta vaikka tienpäällä vai mitä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat huonommilla? Tehoa, varaosien saatavuutta, helppohuoltoisuutta vaikka tienpäällä vai mitä?

        Ykis varmaankin iso asia on, että nuo mekaaniset levyjarrut ovat nykyään lähtökohtaisesti niitä "hinnat alkaen" versioita ja isoin osa valmistettu vain "hinnat alas" mentaliteetillä, taitaa TRP olla ainoita valmistajia joka isommassa mittakaavassa tekee oikeasti laadukkaita mekaanisia levyjarruja (Shimanolla myös kohtuutasoinen M375 mekaaninen levyjarrusarja), mutta nuo täydet TRP:n osasarjat sitten maksavatkin jo useita satoja euroja.

        Isoimmassa osassa näissä edullisissa mekaanisia levyjarruissa on se tekninen ongelma, että vain toinen jarrupala liikkuu, eli puristaessaan jarrulevyä, levy lievästi taipuu kun puristuu palojen väliin .

        Ja mikä ero on sitten hydraulisella ja mekaanisella levyjarrulla, teho ja tunnokkuus hydraulisen hyväksi kun verrataan samantasoisia tuotteita (joku TRP:n huippimalli on varmasti parempi kuin joku halpa hinnat alkaen hydraulinen levyjarru).

        Ei kyllä ihan heti tule mieleen vikaa mitä tienpäällä jarruista alettaisiin hoitamaan, hydraulisiin jarruihin harvoin tulee mitään "äkillisiä" vikoja, mitkä vaatisivat huomiota, siis verrattuna mekaanisiin levyjarruihin, esimerkiksi jarrusatuloiden keskityksen taikka jarrupalojen pintojen vaurioitumisen suhteen. Mekaaninen jarru vaatii aika-ajoin säätöä palojen kulumisen ja vaijerin venymisen takia mitä hydraulinen jarru ei taasen lähtökohtaisesti vaadi (tosin Hydraulinen jarru pitää ilmata muutaman vuoden välein ja mahdollisesti myös vaihtaa jarrunesta muutamaan otteeseen pyörän elinajan sisällä).

        Talviajaossa mekaanisen jarrun vaijerit helpommin jumiutuvat, tosin taasen myös erittäin kova pakkanen saattaa myös "kovettaa" hydraulisia jarruja, etenkin jos jarrunesteitä ei ole vuosiin vaihdettu ja jarrunesteen sekaan on päässyt vettä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ykis varmaankin iso asia on, että nuo mekaaniset levyjarrut ovat nykyään lähtökohtaisesti niitä "hinnat alkaen" versioita ja isoin osa valmistettu vain "hinnat alas" mentaliteetillä, taitaa TRP olla ainoita valmistajia joka isommassa mittakaavassa tekee oikeasti laadukkaita mekaanisia levyjarruja (Shimanolla myös kohtuutasoinen M375 mekaaninen levyjarrusarja), mutta nuo täydet TRP:n osasarjat sitten maksavatkin jo useita satoja euroja.

        Isoimmassa osassa näissä edullisissa mekaanisia levyjarruissa on se tekninen ongelma, että vain toinen jarrupala liikkuu, eli puristaessaan jarrulevyä, levy lievästi taipuu kun puristuu palojen väliin .

        Ja mikä ero on sitten hydraulisella ja mekaanisella levyjarrulla, teho ja tunnokkuus hydraulisen hyväksi kun verrataan samantasoisia tuotteita (joku TRP:n huippimalli on varmasti parempi kuin joku halpa hinnat alkaen hydraulinen levyjarru).

        Ei kyllä ihan heti tule mieleen vikaa mitä tienpäällä jarruista alettaisiin hoitamaan, hydraulisiin jarruihin harvoin tulee mitään "äkillisiä" vikoja, mitkä vaatisivat huomiota, siis verrattuna mekaanisiin levyjarruihin, esimerkiksi jarrusatuloiden keskityksen taikka jarrupalojen pintojen vaurioitumisen suhteen. Mekaaninen jarru vaatii aika-ajoin säätöä palojen kulumisen ja vaijerin venymisen takia mitä hydraulinen jarru ei taasen lähtökohtaisesti vaadi (tosin Hydraulinen jarru pitää ilmata muutaman vuoden välein ja mahdollisesti myös vaihtaa jarrunesta muutamaan otteeseen pyörän elinajan sisällä).

        Talviajaossa mekaanisen jarrun vaijerit helpommin jumiutuvat, tosin taasen myös erittäin kova pakkanen saattaa myös "kovettaa" hydraulisia jarruja, etenkin jos jarrunesteitä ei ole vuosiin vaihdettu ja jarrunesteen sekaan on päässyt vettä.

        Eli tuosta voi tehdä johtopäätöksen, että vannejarrut ovat parempi vaihtoehto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli tuosta voi tehdä johtopäätöksen, että vannejarrut ovat parempi vaihtoehto.

        Parempi vaihtoehto miten?
        Hydrauliset ja mekaaniset levyjarrut ovat lähtökohtaisesti vaihtokelpoiset keskenään, mutta vannejarrut taasen eivät, koska lähtökohtaisesti vannejarruille suunnitellussa pyörässä ei ole kiinnityspisteitä levyjarruille ja päinvastoin.
        Samoin myös levyjarrullisessa ja vannejarrullisessa pyörässä on erilaiset vanteet joten tähän keskusteluun on sinänsä turha vetää enään vannejarruja mukaan.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Parempi vaihtoehto miten?
        Hydrauliset ja mekaaniset levyjarrut ovat lähtökohtaisesti vaihtokelpoiset keskenään, mutta vannejarrut taasen eivät, koska lähtökohtaisesti vannejarruille suunnitellussa pyörässä ei ole kiinnityspisteitä levyjarruille ja päinvastoin.
        Samoin myös levyjarrullisessa ja vannejarrullisessa pyörässä on erilaiset vanteet joten tähän keskusteluun on sinänsä turha vetää enään vannejarruja mukaan.

        Edulliset varaosat, yksinkertainen huoltaa (ei ilmauksia yms erikoistyökaluja), homma hoituu pikkurahalla kädenkäänteessä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Edulliset varaosat, yksinkertainen huoltaa (ei ilmauksia yms erikoistyökaluja), homma hoituu pikkurahalla kädenkäänteessä

        Siis mistä jarruista nyt puhuit?

        Ja mikä "mörkö" se ilmaaminen on? Esimerkiksi Shimanon perus ilmauskitti maksaa noin 20€ ja täydellinen Shimanon "ammattilais" sarja mitä vaikka pyöräkorjaamot käyttävät maksaa noin 80€.
        Itse ainakin ilmaan omat jarruni ilman mitään ongelmia, mutta kunnossa olevien jarrujen kohdalla tuon ilmauksen tekee 1-2 vuoden välein ja mitään ongelmia ei tule. Ja tietysti asennusvaiheessa myös ilmaus tehtävä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Siis mistä jarruista nyt puhuit?

        Ja mikä "mörkö" se ilmaaminen on? Esimerkiksi Shimanon perus ilmauskitti maksaa noin 20€ ja täydellinen Shimanon "ammattilais" sarja mitä vaikka pyöräkorjaamot käyttävät maksaa noin 80€.
        Itse ainakin ilmaan omat jarruni ilman mitään ongelmia, mutta kunnossa olevien jarrujen kohdalla tuon ilmauksen tekee 1-2 vuoden välein ja mitään ongelmia ei tule. Ja tietysti asennusvaiheessa myös ilmaus tehtävä.

        Varmaan vannejarruista....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan vannejarruista....

        Jos on vannejarrut niin sitten on, niitä ei ilman isompia pyöränrakentamisia vaihdeta toisiin malleihin ja samoin, ei levyjarrullisiin pyöriin vaihdeta vannejarruja.

        Jarrujen tyyppi määräytyy suoraan pyörän ostohetkellä tuon asian suhteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2111
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      83
      2046
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1357
    4. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      135
      1153
    5. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1116
    6. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      1107
    7. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      170
      842
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      61
      808
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      59
      741
    10. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      248
      721
    Aihe