"Pysähdyksen pituutta ei enää sanele lataamiseen tarvittava aika, koska...."

Anonyymi-ap

...lapsiperheen vessakäynteihin, vaipanvaihtoon ja eväiden syöntiin menee enemmän kuin 30 minuuttia mikä nykyään riittää tyhjän akun täyttämiseen pikalaturilla. Sitten taas ajetaan 300 km.

Uudemmissa autoissa riittää 15 minuuttia.

85

501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tottakai tämäkin puoli kehittyy, satsataanhan siihen valtavasti ja myös verohelpotuksin.

      Ei siihen enää kauaa mene, kun sujuvuus tältä osin alkaa olla polttisten tasoista.

      • Anonyymi

        Mitä verohelpotuksia?


    • Anonyymi

      Kaikenkaikkiaan tuo hössötys pikalatauksesta on täysin ylimitotettua. Tavallinen suomalainen perhe siirtyy hyvin harvoin yli 400km matkoja päivässä.

      Se mikä on sähköautoilussa oleellista on se että kotilatauksella ajaa 100km kustannuksella 1,5 euroa. Ja sillä kotilatauksella ajetaan ne jokapäiväiset kilometrit.
      Niitä sukulaisia maakunnissa kuolee onneksi hyvin harvaan. Ei tarvii hukata aikaansa autossa istumiseen.

      • Anonyymi

        Patteriautoilussa on oleellista, että pikku kolaus pohjaan = auto on paalausvalmis.

        https://www.seiska.fi/katso/jateshokki-norjassa-uudenkarheita-sahkoautoja-viedaan-surutta-romuttamolle-taustalla-erikoinen-syy-ei-jarin-ymparistoystavallista/199769

        Jos ei käyttö noin äkillisesti pääty, niin arvonalenema on silti helppo laskea. Perhekäyttöön ja maantieajoon sopiva patteriauto -> hintaluokka mieluummin eli kuin alle 50 000 €.

        Pari ensimmäistä vuotta arvonalenema on noin 1 €/h. Eli viikonloppuna käväistään mökillä, ajoa 2x100 km, niin auton arvosta lähtee pois 50 €. Yhdessä yössä 10 €.

        Em. syystä patterisuristimen todellinen käyttökulu onkin luokkaa 50 €/100 km. 1,50 €/100 km ei riitä edes rengaskuluihin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriautoilussa on oleellista, että pikku kolaus pohjaan = auto on paalausvalmis.

        https://www.seiska.fi/katso/jateshokki-norjassa-uudenkarheita-sahkoautoja-viedaan-surutta-romuttamolle-taustalla-erikoinen-syy-ei-jarin-ymparistoystavallista/199769

        Jos ei käyttö noin äkillisesti pääty, niin arvonalenema on silti helppo laskea. Perhekäyttöön ja maantieajoon sopiva patteriauto -> hintaluokka mieluummin eli kuin alle 50 000 €.

        Pari ensimmäistä vuotta arvonalenema on noin 1 €/h. Eli viikonloppuna käväistään mökillä, ajoa 2x100 km, niin auton arvosta lähtee pois 50 €. Yhdessä yössä 10 €.

        Em. syystä patterisuristimen todellinen käyttökulu onkin luokkaa 50 €/100 km. 1,50 €/100 km ei riitä edes rengaskuluihin!

        "Patteriautoilussa on oleellista, että pikku kolaus pohjaan = auto on paalausvalmis."

        Olet selkeästi hieman yksinkertainen. Vakuutus otetaan juuri tuollaisten onnettomuuksien varalle. Vakuutusyhtiö maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Patteriautoilussa on oleellista, että pikku kolaus pohjaan = auto on paalausvalmis."

        Olet selkeästi hieman yksinkertainen. Vakuutus otetaan juuri tuollaisten onnettomuuksien varalle. Vakuutusyhtiö maksaa.

        Paaliin menee kolhittu patterilelu. Ihan siitä syystä, että akuston pelkkä purku ja tarkastus voi maksaa 15 000 ja mahd. korjaukset päälle. Ja aikaakin kuluu, kun moiseen kykeneviä korjaamoita on tosi harvassa. Helpompaa kaikille lunastaa patterilelu.

        Tällaiseksi touhu on siis mennyt jopa patteriautoilun unelmaa elävässä Norjassa!

        Suomessa patterilelujen vakuutukset jo 50 % kalliimpia kuin polttomoottoriautoilla ja vaikkaan, että nousupainetta on yhä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriautoilussa on oleellista, että pikku kolaus pohjaan = auto on paalausvalmis.

        https://www.seiska.fi/katso/jateshokki-norjassa-uudenkarheita-sahkoautoja-viedaan-surutta-romuttamolle-taustalla-erikoinen-syy-ei-jarin-ymparistoystavallista/199769

        Jos ei käyttö noin äkillisesti pääty, niin arvonalenema on silti helppo laskea. Perhekäyttöön ja maantieajoon sopiva patteriauto -> hintaluokka mieluummin eli kuin alle 50 000 €.

        Pari ensimmäistä vuotta arvonalenema on noin 1 €/h. Eli viikonloppuna käväistään mökillä, ajoa 2x100 km, niin auton arvosta lähtee pois 50 €. Yhdessä yössä 10 €.

        Em. syystä patterisuristimen todellinen käyttökulu onkin luokkaa 50 €/100 km. 1,50 €/100 km ei riitä edes rengaskuluihin!

        "Perhekäyttöön ja maantieajoon sopiva patteriauto -> hintaluokka mieluummin eli kuin alle 50 000 €."

        Vastaavasta polttomoottoriautosta joutuu maksamaan käytännössä ihan saman hinnan, eli tuon hintaluokan autossa on joka tapauksessa huomattava arvonalenema, oli voimanlähde mikä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Perhekäyttöön ja maantieajoon sopiva patteriauto -> hintaluokka mieluummin eli kuin alle 50 000 €."

        Vastaavasta polttomoottoriautosta joutuu maksamaan käytännössä ihan saman hinnan, eli tuon hintaluokan autossa on joka tapauksessa huomattava arvonalenema, oli voimanlähde mikä tahansa.

        Vastaava polttomoottoriauto on 15-20 000 euroa halvempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaava polttomoottoriauto on 15-20 000 euroa halvempi.

        Ei pidä paikkaansa läheskään aina. Esimerkkinä noin 50 k€:n sähköautosta nelivetoinen ID.4. Ei 30-35 k€:lla saa tiloiltaan/ominaisuuksiltaan/varustelultaan vastaava polttomoottoriautoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaava polttomoottoriauto on 15-20 000 euroa halvempi.

        Puhumattakaan laadusta, joka on polttomoottoriautoissa huomattavasti korkeampi kuin tesloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa läheskään aina. Esimerkkinä noin 50 k€:n sähköautosta nelivetoinen ID.4. Ei 30-35 k€:lla saa tiloiltaan/ominaisuuksiltaan/varustelultaan vastaava polttomoottoriautoa.

        Tuolla 30-35 k€:llä saa paljon paremman polttomoottoriauton. ID.4 on heikkolaatuinen paska romu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla 30-35 k€:llä saa paljon paremman polttomoottoriauton. ID.4 on heikkolaatuinen paska romu.

        No mainitsetko sitten vaikka esimerkkinä mikä vastaava polttomoottoriauto löytyy tuolla 30-35 k€ hinnalla niin arvioidaan onko se parempi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Patteriautoilussa on oleellista, että pikku kolaus pohjaan = auto on paalausvalmis."

        Olet selkeästi hieman yksinkertainen. Vakuutus otetaan juuri tuollaisten onnettomuuksien varalle. Vakuutusyhtiö maksaa.

        Sähköautoilija sen maksaa kalliiden vakuutusten muodossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilija sen maksaa kalliiden vakuutusten muodossa.

        Sehän taas riippuu ihan siitä kuinka paljon tuon tyyppisiä vahinkoja tulee korvattavaksi. Tällä hetkellä vakuutusmaksuun vaikuttaa paljon enemmän merkki/malli kuin auton käyttövoima, ei ainakaan itselläni sähköauton vakuutuksissa ollut käytännössä mitään eroa saman valmistajan lähinnä vastaavaan polttikseen verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mainitsetko sitten vaikka esimerkkinä mikä vastaava polttomoottoriauto löytyy tuolla 30-35 k€ hinnalla niin arvioidaan onko se parempi?

        Jotenkin ei yhtään yllättänyt että sitä ID.4:sta parempaa ja halvempaa polttista ei sitten löytynytkään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Patteriautoilussa on oleellista, että pikku kolaus pohjaan = auto on paalausvalmis."

        Olet selkeästi hieman yksinkertainen. Vakuutus otetaan juuri tuollaisten onnettomuuksien varalle. Vakuutusyhtiö maksaa.

        Tuo, että luottaa sokeasti vakuutusyhtiön maksavan tuollaiset vahingot, voi käydä kalliiksi. Ainakaan Moottorilehden artikkelin mukaan, sen jossa tuo karmeus tuli julkisuuteen, yksikään vakuutusyhtiö ei yksiselitteisesti lupautunut kustantamaan noita valtaisia kuluja. Ja jo nythän on muutamia sähköautomerkkejä, joihin ei edes myönnetä sellaista vakuutusta, joka korvaisi auton pohjakosketuksissa tulleita vahinkoja.

        Nytpä en löydä mistään tietoa, miten vakuutusyhtiöt ovat korvanneet polttisten pohjakosketuksissa tulleita vahinkoja. Eihän naarmut autojen pohjalevyissä ole niin kovin harvinaisia, mutta niistä vain ei ole tarvinnut huolestua, koska harvoin niistä on ollut mitään haittaa eikä katsastuksessa niihin ole puututtu.

        Asiahan tuli ajankohtaiseksi juuri siksi, ettei sähköauto läpäissyt katsastusta pohjalevyssä olleen pienen naarmun vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo, että luottaa sokeasti vakuutusyhtiön maksavan tuollaiset vahingot, voi käydä kalliiksi. Ainakaan Moottorilehden artikkelin mukaan, sen jossa tuo karmeus tuli julkisuuteen, yksikään vakuutusyhtiö ei yksiselitteisesti lupautunut kustantamaan noita valtaisia kuluja. Ja jo nythän on muutamia sähköautomerkkejä, joihin ei edes myönnetä sellaista vakuutusta, joka korvaisi auton pohjakosketuksissa tulleita vahinkoja.

        Nytpä en löydä mistään tietoa, miten vakuutusyhtiöt ovat korvanneet polttisten pohjakosketuksissa tulleita vahinkoja. Eihän naarmut autojen pohjalevyissä ole niin kovin harvinaisia, mutta niistä vain ei ole tarvinnut huolestua, koska harvoin niistä on ollut mitään haittaa eikä katsastuksessa niihin ole puututtu.

        Asiahan tuli ajankohtaiseksi juuri siksi, ettei sähköauto läpäissyt katsastusta pohjalevyssä olleen pienen naarmun vuoksi.

        "Ja jo nythän on muutamia sähköautomerkkejä, joihin ei edes myönnetä sellaista vakuutusta, joka korvaisi auton pohjakosketuksissa tulleita vahinkoja."

        Ei pidä paikkaansa. Eräs yksittäinen yhtiö lopetti uusien vakuutusten tarjoamisen muutamaan kalliiseen sähköautomalliin, mutta muista vakuutusyhtiöistä ko. autoihin saa edelleen vakuutukset. Ja tämä yksittäinen yhtiökin on sittemmin höllentänyt linjaansa, ja vakuutuksen saa nykyään jos auto on hankittu virallisen jälleenmyyjäliikkeen kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo, että luottaa sokeasti vakuutusyhtiön maksavan tuollaiset vahingot, voi käydä kalliiksi. Ainakaan Moottorilehden artikkelin mukaan, sen jossa tuo karmeus tuli julkisuuteen, yksikään vakuutusyhtiö ei yksiselitteisesti lupautunut kustantamaan noita valtaisia kuluja. Ja jo nythän on muutamia sähköautomerkkejä, joihin ei edes myönnetä sellaista vakuutusta, joka korvaisi auton pohjakosketuksissa tulleita vahinkoja.

        Nytpä en löydä mistään tietoa, miten vakuutusyhtiöt ovat korvanneet polttisten pohjakosketuksissa tulleita vahinkoja. Eihän naarmut autojen pohjalevyissä ole niin kovin harvinaisia, mutta niistä vain ei ole tarvinnut huolestua, koska harvoin niistä on ollut mitään haittaa eikä katsastuksessa niihin ole puututtu.

        Asiahan tuli ajankohtaiseksi juuri siksi, ettei sähköauto läpäissyt katsastusta pohjalevyssä olleen pienen naarmun vuoksi.

        Polttomoottoriautolla worst case on kolauttaa öljypohja puhki kiveen. Vaikka menisi koko moottori vaihtoon, niin kustannus on samaa luokkaa kuin pelkkä patteriauton akuston tarkastus ja uuden pohjalevyn asennuskustannus!

        Hintaluokka patterisuristimien korjauksissa on ihan toinen ja edelleen on syytä muistuttaa, että jo peukalon pään kokoinen (raja-arvo 10 mm) painuma pohjalevyssä tai helmakoteloissa on hylkäysperuste patteriauton katsastuksessa!

        Polttomoottoriautoissa osumaa ottaa ensimmäisenä aerodynamiikkaa parantavat suojamuovit moottoritilan alla. Yleensä selvitään ilman pysyviä vaurioita (kun on useampi cm tyhjää tilaa muovien päällä) tai riittää pelkkä pohjamuovin kiinnittely uudelleen.

        Ei ole lainkaan harvinaisia nämä pikku pohjakosketukset. Talven lumipenkkojen jäljiltä näkee paljon autoja, joissa osittain kiinnikkeistään revenneet muovit lepattaa pohjan alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttomoottoriautolla worst case on kolauttaa öljypohja puhki kiveen. Vaikka menisi koko moottori vaihtoon, niin kustannus on samaa luokkaa kuin pelkkä patteriauton akuston tarkastus ja uuden pohjalevyn asennuskustannus!

        Hintaluokka patterisuristimien korjauksissa on ihan toinen ja edelleen on syytä muistuttaa, että jo peukalon pään kokoinen (raja-arvo 10 mm) painuma pohjalevyssä tai helmakoteloissa on hylkäysperuste patteriauton katsastuksessa!

        Polttomoottoriautoissa osumaa ottaa ensimmäisenä aerodynamiikkaa parantavat suojamuovit moottoritilan alla. Yleensä selvitään ilman pysyviä vaurioita (kun on useampi cm tyhjää tilaa muovien päällä) tai riittää pelkkä pohjamuovin kiinnittely uudelleen.

        Ei ole lainkaan harvinaisia nämä pikku pohjakosketukset. Talven lumipenkkojen jäljiltä näkee paljon autoja, joissa osittain kiinnikkeistään revenneet muovit lepattaa pohjan alla.

        Toyotan bensamoottorin vaihtokulut vain 37000€.
        Hiukan kalliimpi kuin akun tarkistus:))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotan bensamoottorin vaihtokulut vain 37000€.
        Hiukan kalliimpi kuin akun tarkistus:))

        No on kyllä erikoinen hinta.

        Yleensä puhutaan tehdaskunnostetuista vaihtomoottoreista, joita saa vajaalla kymppitonnilla + asennuskulut päälle. Siis perus perhepullaautoista puhuttaessa. Eksoottisempien moottorien kanssa hinta voi olla julmempi, samon jos on pakko ostaa upouusi moottori.

        Patterisuristimista taas tiedetään, että ihan peruspulla-auton (joku halvemman pään Kia) tapauksessa pelkkä akuston purku, tarkastus ja nippuun laitto kustantaa 15 000 € ja koko akuston uusiminen 60 000 €, mikä ylittää jo uuden auton arvon. Ja nyt siis puhe halvemman päädyn autosta.


    • Anonyymi

      Mökki on 350 km päässä kotoa. Olen juuri tekemässä valintaa sähköautoista, joiden normirange on 500 km tai yli. Sillä selviää lataamatta perille, ja onhan mökilläkin sähköt. Plugari on menossa vaihtoon.

      • Anonyymi

        "Mökki on 350 km päässä kotoa."

        Tuo on aika ylärajoilla mukavan elämän kannalta. Jos elämästä iso osa menee autossa istumiseksi niin se on aika hukkaan heitettyä aikaa.
        Mitä muuta kuin hukka-aikaa on autossa istuminen matkalla jonnekin missä haluaisi olla?


      • Anonyymi

        Normirange toteutuu köröttelemällä lauhalla kesäkelillä max. 80 km/h.

        Moottoritieajo 120 km/h kasvattaa kulutusta 50 % eli se on kolmannes pois toimintamatkasta. Jos iso osa matkasta moottoritietä, voi kesälläkin tehdä tiukkaa. Siihen on syynsä, että Helsingin ja Tampereen välilläkin iso osa patteriautoista tyytyy kesällä peesaamaan rekkoja.

        Paukkupakkasilla kulutus +50...+100 % riippuen mm. ajomatkojen pituudesta. Välilataus pakollinen.


      • Anonyymi

        Minä suunnittelin käytetyn Leafin hankkimista, muuhunkaan sähköautoon ei rahat riitä.
        Suunnittelemisen asteelle jäikin. Toimintasäde turhan pieni eikä chademo-asemia ole riittävän tiuhin välein. Golfilla mennään edelleen.


      • Anonyymi

        Akku yli 100 kWh?


    • Anonyymi

      Me ajamme Lappiin, niin 300 kilometrin välein lyhyt pysähdys ja pikalaturilla akku (lähes) täyteen. Ruokailutauon aikana akku ehtii täyttyä kokonaan ja lataus ehtii pysähtyä ennen lähtöä.

      • Anonyymi

        tämä perinteinen kerran vuodessa Lappiin, pääväyliltä poikkeamatta.

        Maamme eteläosissakin on laajoja alueita, missä ei ole lainkaan teholatureita. Jos moisilla alueilla joutuu satunnaisesti liikkumaan vaikkapa työtehtävissä, niin ei ole patterilelusta moiseen. Vaikka niitä latureita olisikin, ei välttämättä kiinnoistaisi lähten klo 7 sijaan matkaan jo 6:15 ja/tai saapua kotiin ½-1 h myöhemmin, kun pitää mennen/tullen tehdä monen kilometrin ylimääräinen koukkaus + viettää ½ h laatuaikaa johonkin latauspömpeliin nojaten.


    • Anonyymi

      Lapsiperheet ylipäätään on vähemmistö autoilijoista, joten niistä höpiseminen on typerää. Lapsiperheitä on kotitalouksista muistaakseni noin 25%. Sinkkutalouksiakin on jo enemmän kuin lapsiperheitä. Varsinkin lapsiperheitä joissa on vauvaikäinen lapsi on vain vähän, korkeintaan muutama prosentti autoilevista kotitalouksista.

      Jopa Lappiin matkaavista autoista valtaosassa ei ole yhtäkään lasta.

      • Anonyymi

        Ja lisäksi nuo 15 minuutin lataukset ovat liioittelua. Yhtäkään markkinoilla olevaa sähköautoa ei kyetä edes ihannetilanteessa lataamaan alle 15 minuutissa tyhjästä täyteen (tai edes 20-80%). Ja mitään sähköautoa ei talvella saada täyteen edes 30 minuutissa.

        Varsinkin kun noita supernopeita latureita on erittäin harvassa. Jopa 100 kW latausnopeus on harvinaista.


      • Anonyymi

        Korjaan... Itse asiassa lapsiperheiden osuus kotitalouksista on jo alle 20%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lisäksi nuo 15 minuutin lataukset ovat liioittelua. Yhtäkään markkinoilla olevaa sähköautoa ei kyetä edes ihannetilanteessa lataamaan alle 15 minuutissa tyhjästä täyteen (tai edes 20-80%). Ja mitään sähköautoa ei talvella saada täyteen edes 30 minuutissa.

        Varsinkin kun noita supernopeita latureita on erittäin harvassa. Jopa 100 kW latausnopeus on harvinaista.

        Lähes kaikki laturit on yli 100 kW latureita.
        Tyhjähkö akku lataantuu aluksi yli 150 kW:n teholla, josta akun täyttyessä laskee hiukan alle 100 kW:n tehoon.
        Siitä voit laskeskella kauanko lataukseen menee, kun akkujen koot on 50-70 kWh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes kaikki laturit on yli 100 kW latureita.
        Tyhjähkö akku lataantuu aluksi yli 150 kW:n teholla, josta akun täyttyessä laskee hiukan alle 100 kW:n tehoon.
        Siitä voit laskeskella kauanko lataukseen menee, kun akkujen koot on 50-70 kWh.

        Niissä autoissa joissa on nopeampi latausnopeus on myös isommat akut. Harvemmin alle 80 kWh akkua. Toisin sanoen tuossa tilanteessa akun lataus vie noin 40 minuuttia.

        Lisäksi latauskentissä maksiminopeus saavutetaan vain jos lataa yksin. Nimittäin esimerkiksi 4 laturin kentässä voi joskus yhteensä antaa vain 200 kW lataus 4 autolle. Jokainen laturi voi olla 100 kW tehoinen, mutta jos kaikki paikat tulevat täyteen niin latausta saa vain 50 kW teholla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niissä autoissa joissa on nopeampi latausnopeus on myös isommat akut. Harvemmin alle 80 kWh akkua. Toisin sanoen tuossa tilanteessa akun lataus vie noin 40 minuuttia.

        Lisäksi latauskentissä maksiminopeus saavutetaan vain jos lataa yksin. Nimittäin esimerkiksi 4 laturin kentässä voi joskus yhteensä antaa vain 200 kW lataus 4 autolle. Jokainen laturi voi olla 100 kW tehoinen, mutta jos kaikki paikat tulevat täyteen niin latausta saa vain 50 kW teholla.

        Älä jauha paskaa, kun sinulla ei selvästikään ole kokemusta lataamisesta.
        Tesloissa on tehokas lataus jo pienempiakkuisissakin.
        Uudemmissa latauskentissä teho on yli 1 MW, joten se riittää kyllä useammalle autolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes kaikki laturit on yli 100 kW latureita.
        Tyhjähkö akku lataantuu aluksi yli 150 kW:n teholla, josta akun täyttyessä laskee hiukan alle 100 kW:n tehoon.
        Siitä voit laskeskella kauanko lataukseen menee, kun akkujen koot on 50-70 kWh.

        Lähes kaikki laturit ovat yli 100 kW latureita, mutta monessa laturissa on 2 latauspaikkaa, joiden kesken teho jaetaan. Ei se latausteho voikin olla vaan 75 kW, kun on 2 suristinta samaan aikaan tankkaamassa 150 kW laturista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä jauha paskaa, kun sinulla ei selvästikään ole kokemusta lataamisesta.
        Tesloissa on tehokas lataus jo pienempiakkuisissakin.
        Uudemmissa latauskentissä teho on yli 1 MW, joten se riittää kyllä useammalle autolla.

        Ai nyt on jo megawattitehot latureissa. Tenillä pili pystyssä ja huimat fantasiat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes kaikki laturit ovat yli 100 kW latureita, mutta monessa laturissa on 2 latauspaikkaa, joiden kesken teho jaetaan. Ei se latausteho voikin olla vaan 75 kW, kun on 2 suristinta samaan aikaan tankkaamassa 150 kW laturista.

        Juuri noin, esim. ABC-latauspisteillä konfiguraatio on tyypillisesti sellainen, että vaikka nimellisesti laturi antaa esim. 200 kW, niin aseman kokonaisteho rajoittaa tehoa siten että jos kaikki laturit ovat samaan aikaan käytössä jää latausteho reilusti alle 100 kW:n, tyypillisesti jonnekin 50-75 kW:n väliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä jauha paskaa, kun sinulla ei selvästikään ole kokemusta lataamisesta.
        Tesloissa on tehokas lataus jo pienempiakkuisissakin.
        Uudemmissa latauskentissä teho on yli 1 MW, joten se riittää kyllä useammalle autolla.

        Latauskentissä on ehkä enemmän kokonaistehoa, mutta paikkoja myös enemmän. Ja kun sähköautot lisääntyvät niin jossain vaiheessa koko latauskenttä on täynnä autoja ruuhka-aikaan.

        Ja valtaosa Suomen latauskentistä ei ole noin tehokkaita. Niitä voi olla muutama kappale Suomessa, mutta valtaosa on paljon tuota tehottomampia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai nyt on jo megawattitehot latureissa. Tenillä pili pystyssä ja huimat fantasiat.

        Mikä on ”teni”?

        Ja kyllä, latauskentillä on jo yli megawatin teho.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lisäksi nuo 15 minuutin lataukset ovat liioittelua. Yhtäkään markkinoilla olevaa sähköautoa ei kyetä edes ihannetilanteessa lataamaan alle 15 minuutissa tyhjästä täyteen (tai edes 20-80%). Ja mitään sähköautoa ei talvella saada täyteen edes 30 minuutissa.

        Varsinkin kun noita supernopeita latureita on erittäin harvassa. Jopa 100 kW latausnopeus on harvinaista.

        Ja pikalataaminen saa akut heikkenrmään entistäkin nopeammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on ”teni”?

        Ja kyllä, latauskentillä on jo yli megawatin teho.

        Niin, megawatin teho jaettuna usealle laturille, joissa taas teho saatetaan jakaa kahden auton kesken.

        Ja jos ei ole omaa muuntamoa latauskentällä, vaan kyseessä vaikkapa kauppakeskuksen pysäköintihalli, niin rajoja asettaa myös sen kauppakeskuksen sähköliitäntä. Kun meinaa mennä liittymisteho yli, pitää jarrutella latausta.

        Eikä edelleenkään lataudu isot eikä pienet akut vartissa. Edelleen tyypillisin tapaus on, että saadaan 30-80 % lataus (puolet nimekapasiteetista) tuutattua akkuun puolessa tunnissa. Kuten sanottu, iso akku = iso latausteho, mutta halvemman päädyn autojen pienempiä akkuja lataillaan sitten valtaosin alle 100 kW tehoilla. Piikkiteho latauksen alussa voi olla >100 kW, mutta aika usein vauhti hiipuu jo lataustilan ylittäessä 50 %.

        Jolloin menee edelleen se ½ h. Talvella kauemminkin, jos ja kun esilämmitys puuttuu.

        Onhan se jo autolehtien testeissäkin nähty, että hetkellisen piikkitehon merkitys on pieni. Keskiteho ratkaisee ja se ei usein ole huima.

        Samoin aikaa palaa runsaasti, jos pitää saada akku ihan täyteen. Koska vauhti hidastuu loppua kohti.


    • Anonyymi

      Kun ei ole lapsia ja oma vessassa käynti kestää vajaan 5 minuuttia enintään , niin paljonko range pitenee tuossa ajassa ?

      • Anonyymi

        Riippuu autosta, mutta n. 100 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu autosta, mutta n. 100 km.

        150 kW teholla 5 minuutissa sisään 12,5 kWh. Kesällä kulutus maantieköröttelyssä parhaimmillaan jotain 14 kWh/100 km luokkaa, joten saa sähköt 90 km ajomatkaan maantiellä tai 50 km matkaan moottoritiellä (kulutus 25 kWh/100 km @ 120 km/h)

        Jos auto kykenee moisen tehon vastaanottamaan. Ei todellakaan kaikki paterisuristimet edes optimioloissa pääse reilusti yli 100 kW tehoihin.

        Talvipakkasilla latausteho voi jäädä alle 50 kW autoissa, mistä puuttuu akun esilämmitys. Ja voi muuten jäädä myös tehot pieniksi kesälläkin, jos akusta puuttuu aktiivinen jäähdytys ja lataukseen kurvataan suoraan moottoritieajosta (esim Datsun Leaf)

        Talvella se kulutus voi olla pahimmillaan 25 kWh/100 km maantieköröttelyssäkin. 5 min latauksella sisään 4 kWh, mikä riittää 17 km ajomatkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        150 kW teholla 5 minuutissa sisään 12,5 kWh. Kesällä kulutus maantieköröttelyssä parhaimmillaan jotain 14 kWh/100 km luokkaa, joten saa sähköt 90 km ajomatkaan maantiellä tai 50 km matkaan moottoritiellä (kulutus 25 kWh/100 km @ 120 km/h)

        Jos auto kykenee moisen tehon vastaanottamaan. Ei todellakaan kaikki paterisuristimet edes optimioloissa pääse reilusti yli 100 kW tehoihin.

        Talvipakkasilla latausteho voi jäädä alle 50 kW autoissa, mistä puuttuu akun esilämmitys. Ja voi muuten jäädä myös tehot pieniksi kesälläkin, jos akusta puuttuu aktiivinen jäähdytys ja lataukseen kurvataan suoraan moottoritieajosta (esim Datsun Leaf)

        Talvella se kulutus voi olla pahimmillaan 25 kWh/100 km maantieköröttelyssäkin. 5 min latauksella sisään 4 kWh, mikä riittää 17 km ajomatkaan.

        Tesla lataa parhaimmillaan n. 250kW teholla.
        Näin kesäaikaan kulutus maantieajossa n. 12kWh/100km.
        Vuotuinen keskikulutus 16,6kWh/100km.

        Ei pidä ostaa mitään datsuneita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla lataa parhaimmillaan n. 250kW teholla.
        Näin kesäaikaan kulutus maantieajossa n. 12kWh/100km.
        Vuotuinen keskikulutus 16,6kWh/100km.

        Ei pidä ostaa mitään datsuneita.

        Teslassa lataa tuolla huippunopeudella alle minuutin ja sitten nopeus tippuu. Teslan keskimääräinen latausnopeus on parhaimmillaan 150 kW ja sekin lähinnä kesällä. Halvemmat Teslat lataavat sitten tätä hitaammin. Pieniakkuisiin Tesloihin latausnopeus on vain 100 kW keskimäärin. Ja tämäkin siis kesällä, talvella lataaminen on paljon hitaampaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu autosta, mutta n. 100 km.

        Aila vähän , kun ei tarvitse käydä vessassa tunnin välein .


    • Anonyymi

      Ongelmahan noissa latausnopeuksissa on se, että ne ovat laboratoriotuloksia. Lähelle voi päästä tosielämässä jos suorittaa lataukset lämpimänä kesäyönä aamu neljän aikoihin. Silloin latauskentällä ei ole muita autoja alentamassa laturin todellisia tehoja ja lämpötila lähentelee optimia. Mutta jos lataa mökkimatkan varrella perjantaina alkuillasta saattaa ensin joutua jonottamaan laturia ja sitten kun sen saa, ei siitä todellakaan tule sähköä siihen tahtiin kuin auto sitä jaksaisi hörppiä.

      • Anonyymi

        Mistä sähköautosta sinulla on tuollaisia kokemuksia?
        Itselläni ei Teslalla ole ollut mitään ongelmia.


    • Anonyymi

      Polttiksella noin 5 minuuttia ja menoksi. Voi käydä kusella perillä.

    • Anonyymi

      Tummassa autossa kärvistelevä perhe, ostaa jäätelöä ja limudaadia reilusti essolta.🥵

      • Anonyymi

        Täytyy toivoa, että tämäkin perhe pystyy joskus ostamaan täyssähköauton. Ei tarvitse olla kuumassa (tai kylmässä) autossa koskaan.


    • Anonyymi

      Eihän tästä tuu nyt lasta ei paskaa . Kun sähkö on loppu.ja verkot hajalla , niin dieselauto se vain jatkaa matkaa .

      • Anonyymi

        Tuossa vaiheessa on paljon suurempia murheita kuin autoilu! Kuten esimerkiksi mitä syödä.

        Dieseliä voi kätevästi tehdä omalla aurinkopaneelilla tms., niinhän?


      • Anonyymi

        Noin realistisesti ajatellen, kuinka todennäköisenä pidät tuollaista skenaariota?


    • Anonyymi

      Bensa-autolla riittää 3 minuuttia kerran kolmessa viikossa. Eikä tarvi keksiä oheistoimintaa kuten vaipanvaihtoa ja eväiden syöntiä.

      • Anonyymi

        Kyllä se vaipanvaihto ja syö minen tulee elämässä vastaan aivan ilman keksimistäkin. Myös fossiilipolttimella ajavalle jos on perhettä.


      • Anonyymi

        No voihan tankkaus 3 viikon välein riittää, jos autoa ei käytä juuri lainkaan.

        Sähköautoilijana varmaanlataisit 1-2 viikon välein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voihan tankkaus 3 viikon välein riittää, jos autoa ei käytä juuri lainkaan.

        Sähköautoilijana varmaanlataisit 1-2 viikon välein.

        Tankkaus kerran 3 viikossa: 3 minuuttia
        Latausjohdon kytkentä/irrotus kerran viikossa, 3 viikon ajalta: 3 x 10 s = 30 s

        Aika paljon aikaa kuluu bensa-auton tankkaukseen... ja tuossa 3 minuutissa ei vielä ole mukana bensa-asemalle ajamiseen kuluvaa aikaa. Pumpun vierelle siirtymiseen menee helposti minuutti-pari, vaikka asema muuten olisikin esim. ruokakaupan vieressä.


      • Anonyymi

        Nyt et ihan tainnut ymmärtää. Puheena oli pidempi yhtäjaksoinen reissu, jossa ajetaan paljon yhdellä kertaa.
        Jos matkassa on vauvaikäisiä, niin kyllä ne vaipat pitää vaihtaa aika tiheään. Nälkäkin tulee koko porukalle jossain vaiheessa päivää.

        Minullakin riittää normaalisti tankkaus parin viikon välein, moottoripyörällä jopa kerran kuukauteen, mutta silloin en olekaan millään lomareissullla kauas, vaan hoitelen normaalia lyhyttä arkiajoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tankkaus kerran 3 viikossa: 3 minuuttia
        Latausjohdon kytkentä/irrotus kerran viikossa, 3 viikon ajalta: 3 x 10 s = 30 s

        Aika paljon aikaa kuluu bensa-auton tankkaukseen... ja tuossa 3 minuutissa ei vielä ole mukana bensa-asemalle ajamiseen kuluvaa aikaa. Pumpun vierelle siirtymiseen menee helposti minuutti-pari, vaikka asema muuten olisikin esim. ruokakaupan vieressä.

        Mutta tuon 3:n minuutin jälkeen sitten voi huristella heti matkaan…


    • Anonyymi

      Sähköauton "pysähdyksen" pituuden määrää varaosien saanti, kuukaudesta puoleen vuoteen.

      • Anonyymi

        Meneekö usein vaihdelaatikko rikki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meneekö usein vaihdelaatikko rikki?

        Pohjalevy rikki seurauksena yhteenotosta lumivallin/jääkokkareen kanssa. Näitähän on autolehdissä ollut esillä useita tapauksia. Yhdelle vuoden 2023 lopussa parkkiin jääneelle patterisuristimelle ennuste on, että ehkä 2025 on auto takaisin liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pohjalevy rikki seurauksena yhteenotosta lumivallin/jääkokkareen kanssa. Näitähän on autolehdissä ollut esillä useita tapauksia. Yhdelle vuoden 2023 lopussa parkkiin jääneelle patterisuristimelle ennuste on, että ehkä 2025 on auto takaisin liikenteessä.

        Tapauksia on ollut yksi kappale.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapauksia on ollut yksi kappale.

        Tapauksia on ollut useia. Tämä mahdollisesti yli vuoden korjausohjeita odottava on joku uusi & outo kinkkimerkki. Sen lisäksi on ainakin olikosenyt Moottorilehden koeajossa ollut KIa.

        If puolestaan ilmoitti välillä, ettei se enää tule myöntämään tietyille automalleille (muistaakseni 3 mallia,. E--Tron... muita en nyt jaksa muistaa) kaskoa kalliiden korjauskustannusten vuoksi. Aika ilmiselvää, että pohjakosketukset näissäkin taustalla. Tosin If on myöhemmin pyörtänyt päätöksensä.

        Jenkeissa Hertz on päättänyt luopua patteriautoista kalliiden korjauskulujen ja huiman arvonaleneman vuoksi.

        Reaalimaailma <> patteripetterien valheet (kulut vain 2 €/km, arvo ei laske, mitään vikoja ei ikinä tule jne.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapauksia on ollut useia. Tämä mahdollisesti yli vuoden korjausohjeita odottava on joku uusi & outo kinkkimerkki. Sen lisäksi on ainakin olikosenyt Moottorilehden koeajossa ollut KIa.

        If puolestaan ilmoitti välillä, ettei se enää tule myöntämään tietyille automalleille (muistaakseni 3 mallia,. E--Tron... muita en nyt jaksa muistaa) kaskoa kalliiden korjauskustannusten vuoksi. Aika ilmiselvää, että pohjakosketukset näissäkin taustalla. Tosin If on myöhemmin pyörtänyt päätöksensä.

        Jenkeissa Hertz on päättänyt luopua patteriautoista kalliiden korjauskulujen ja huiman arvonaleneman vuoksi.

        Reaalimaailma <> patteripetterien valheet (kulut vain 2 €/km, arvo ei laske, mitään vikoja ei ikinä tule jne.)

        Se kinkkimerkki (Maxus) odotti korjausta kyllä ihan normaalin kolarin vuoksi, ei ollut kyse mistään jääkokkareeseen ajosta. Toki joka tapauksessa harmi juttu jos korjaus venyy osien saatavuuden vuoksi, mutta tuota nyt voi periaatteessa käydä minkä tahansa merkin kanssa.


    • Anonyymi

      Ei kaikilla ole vaippaikäisiä lapsia, eikä nälkäkään aina parin tunnin välein.

      • Anonyymi

        Mutta lataus on parin tunnin välein, varsinkin talvella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta lataus on parin tunnin välein, varsinkin talvella.

        Ja kuumemmalla säällä myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta lataus on parin tunnin välein, varsinkin talvella.

        Sähköautossa vaihdelaatikon öljyt pitää ja muistaa lämmittää parin tunnin välein, talvella useamminkin, että pysyvät juoksevina. Hyvä puoli kylmyydessä on se, että kylmissä johtimissa sähkövastus on pienempi kuin lämpimällä kelillä ja lämpöä eli energiahukkaa syntyy sekä latausvaiheessa että käytön aikana johtimissa kylmällä vähemmän ja akkua on ladattava entistä harvemmin.


    • Anonyymi

      Entä kun autolla ei ajeta ja olet kuukauden etelässä.
      Tulet takaisin kentälle ja ajat kotiin.
      Mitä autolle tapahtui parkissa sillä aikaa?
      Dieselillä vaikka 1000 kiometriä yön selkään.

      • Anonyymi

        Jos jättää latauspaikalle, niin alku on töynnä.
        Ellei jätä latauspaikalle, niin akusta häviää pari prosenttia.


      • Anonyymi

        Jos ajan kotiin niin sitten kai olen kotona!
        Tosin hyvin pieni osa suomalaisista asuu paikoilla joista lähimmälle lentokentälle on 1000 km...


    • Anonyymi

      On idioottimaista väittää sähköautosta katoavan kaksi prosenttia kuukaudessa.
      Otetaan ajankohdaksi talvi ja saavut 15 asteen pakkasella takaisin Suomeen kahden viikon päästä, joka on varsin normi matkan pituus.

      Esimerkiksi Tesla Model 3:n käyttöohjeissa kerrotaan, että akun varaus voi purkautua noin yhden prosentin päivässä. Kahden viikon aikana akun varaus voi siis purkautua noin 14 %:a. Tottakait sinä haluat nähdä lomallasi kalliin autosi tiedot. Ajaako sillä joku ja mikä tilanne siinä muuten on.

      Akkua kuluttaa Tesloista tuttu Sentry mode eli järjestelmä valvoen auton ympäristöä, tallentamalla videoita ja antamalla hälytyksiä. Joku kertoi viikossa katoavan 30 prosenttia latauksesta Teslasta tuolla modella. Toinen viikko ja 60 prosenttia, entä oliko pakkanen?

      Ei kun lataamaan ja on kivaa 13 tunnin lentomatkan jälkeen.

      • Anonyymi

        Kylläpä on taas keksimällä keksitty ongelma...

        Sentry-mode kyllä nostaa virrankulutusta, mutta kumma kun polttomoottoriaikana kenelläkään ei ollut tarvetta valvoa auton ympäristöä jatkuvasti. Tai jos pysäköinti lentokentälle noin huolettaa niin ehkä on sitten parempi jättää auto kotitalliin ja mennä kentälle jollain muulla tavalla.

        Mainitaan nyt se itsestäänselvyys lisäksi että myös siellä lentokentän parkkipaikalla on sähköauton latausmahdollisuus...


      • Anonyymi

        Tuosta sentry-modesta höpöttäminen on ääliömäistä. Ensinnäkään tuota ominaisuutta ei lähes missään muussa autossa ole. Toiseksi tuota ei ole pakko käyttää. Eli sinä kateellisena höpiset jostain ominaisuudesta, jota sinun autossasi ei ole. Sinä et edes kykene katsomaan loman aikana mitä autollesi tapahtuu, mutta tuo on muka ongelma Teslan kohdalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta sentry-modesta höpöttäminen on ääliömäistä. Ensinnäkään tuota ominaisuutta ei lähes missään muussa autossa ole. Toiseksi tuota ei ole pakko käyttää. Eli sinä kateellisena höpiset jostain ominaisuudesta, jota sinun autossasi ei ole. Sinä et edes kykene katsomaan loman aikana mitä autollesi tapahtuu, mutta tuo on muka ongelma Teslan kohdalla?

        Lisäksi 14% varauksen tippuminen ei ole ongelma, jos siitä on tietoinen ennalta. Minkä lisäksi lentokentälläkin on nykyään latauspaikat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta sentry-modesta höpöttäminen on ääliömäistä. Ensinnäkään tuota ominaisuutta ei lähes missään muussa autossa ole. Toiseksi tuota ei ole pakko käyttää. Eli sinä kateellisena höpiset jostain ominaisuudesta, jota sinun autossasi ei ole. Sinä et edes kykene katsomaan loman aikana mitä autollesi tapahtuu, mutta tuo on muka ongelma Teslan kohdalla?

        "Tuosta sentry-modesta höpöttäminen on ääliömäistä. Ensinnäkään tuota ominaisuutta ei lähes missään muussa autossa ole. Toiseksi tuota ei ole pakko käyttää."

        Trollit vedättää tällä kun näkevät että joku aina tarttuu täkyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuosta sentry-modesta höpöttäminen on ääliömäistä. Ensinnäkään tuota ominaisuutta ei lähes missään muussa autossa ole. Toiseksi tuota ei ole pakko käyttää."

        Trollit vedättää tällä kun näkevät että joku aina tarttuu täkyyn.

        Osa trolleja, mutta kyllä ihan elävässä elämässäkin törmää ihmisiin jotka suhtautuvat kriittisesti sähköautoihin vastaavan tyyppisten asioiden vuoksi. Eli täysin teorian pohjalta kuviteltuihin tilanteisiin joihin ko. henkilöt eivät kuitenkaan todellisuudessa koskaan joutuisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuosta sentry-modesta höpöttäminen on ääliömäistä. Ensinnäkään tuota ominaisuutta ei lähes missään muussa autossa ole. Toiseksi tuota ei ole pakko käyttää."

        Trollit vedättää tällä kun näkevät että joku aina tarttuu täkyyn.

        Asennutin just Volvo Amazoniini centry moden sillä haluan nähdä lomallakin mitä autoni ympärillä tapahtuu.
        Emäntä kuulemma aikoo tehdä saman Fiat Puntolleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi 14% varauksen tippuminen ei ole ongelma, jos siitä on tietoinen ennalta. Minkä lisäksi lentokentälläkin on nykyään latauspaikat.

        Jos esim. 27 kWh:sta purkautuu ensimmäisen tarkasteluvuorokauden aikana 1 %, jäljellä on 26, 73 kWh.
        Jos seuraavan vrk aikana edelleen purkautuu 1 %, jäljellä on 26, 4627 kWh.
        Ja kun seuraavan vrk aikana 26,4627 kWh:sta edelleen purkautuu 1 % jne. paljonko on akkukapasiteetista jäljellä kahden viikon kuluttua?


    • Anonyymi

      Tiisseli-petterin vaimo ja lapset tykkää, kun tiisseli-petteri ajaa 600 km pysähtymättä, pitäähän sähköautoilijoille todistella tiisselin ylivoimaisuutta. Varmasti ihanaa matkantekoa.

      • Anonyymi

        Mutta kun sillä dieselillä on halvempaa ajaa ja mitä enemmän ajaa niin sitä enemmän säästää joten kannattaa ajella vaikka ihan huvikseen. Tämähän se perinteisesti on ollut diesel-kuskin logiikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun sillä dieselillä on halvempaa ajaa ja mitä enemmän ajaa niin sitä enemmän säästää joten kannattaa ajella vaikka ihan huvikseen. Tämähän se perinteisesti on ollut diesel-kuskin logiikka.

        Dieselissä on ollut jo vähän aikaa kaikkein kalleimmat kilometrit.
        6-8 kertaa kalliimpaa kuin sähköllä ajaminen ja 2-3 kertaa kalliimpaa kuin kaasulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselissä on ollut jo vähän aikaa kaikkein kalleimmat kilometrit.
        6-8 kertaa kalliimpaa kuin sähköllä ajaminen ja 2-3 kertaa kalliimpaa kuin kaasulla.

        Jo aika monta vuotta kallein on ollut polttoainekustannuksiltaan bensa- auto. Vaikka bensiinin ja dieselin hintaero onkin kutistunut olemattomiin, diesel kulkee keskimäärin vähän vähemmällä polttoaineella, tosin sen eron hyödyn taitaa syödä puolestaan bensa- autoon verrattuna suunnilleen kaksinkertainen ajoneuvovero...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1727
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1547
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      55
      1260
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      729
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      725
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      717
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      668
    Aihe