Sähköautojen vaihdelaatikot

Anonyymi-ap

Millaiset vaihdelaatikot ja vaihteet on sähköautoissa, ovatko automaattilaatikot yleisempiä kuin manuaalisellaiset? Onko nelivedoissa mahdollisuus tasauspyörästön lukitukseen esim. erityisen liukkailla keleillä?

60

398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköautossa ei le vaihteita sähkömoottorin laajan kierrosalueen vuoksi ja bähemmän hajoobia osai

      Toyota bzx awd ssä pystyy sähköisesti ohjaamaan lukistuasta

      Aken kehui sen oarhaaksi maasturiksi
      Muissa esim teslassa ei ole napalukkoja

    • Anonyymi

      Muutamissa sähköautoissa on 2 vaihteinen aski. Esmes Porchella on. Tämä tulee tarpeeseen jotta saadaanhyvä kiihtyvyys ja huippunopeus mutta edelleen hyvä hyötysuhde. huippunopeus on ongelma tuossa yhtälössä kun halutaan mennä liki 300km/h.

      Nelivedossa tasauspyörästö edessä tai takana lukitaan kuten polttiksissakin, eli pääasiassa jarruilla hidastetaan sutivaa pyörää. Voisi siellä olla kitkalukko.
      On myös 3-moottorisia sähköautoja missä on molemmille takapyörille oma moottori. Silloin voidaan tehokkaammin hallita pitoa maksimikiihdytyksessä. Tämä kuitenkin on vain erittäin tehokkaiden ja kalliiden autojen erikoisratkaisu.

      4 vetoisissa sähköautoissa kuitenkin on aina edessä ja takan oma moottori joten kesipyörästöä ei ole eikä sen lukitusta tarvita eikä jarruja tarvitse kuormittaa.

    • Anonyymi

      Kun tuossa viimeksi käytin taksia, sattui sähköauto ja sen verran juttelin mukavan kuskin kanssa että hän kertoi miten autossa on jokaiselle pyörälle oma moottori.
      Sähkömoottorin kierrosluvun pitänee olla aina suhteessa auton nopeuteen eli vaihdellen nollasta johonkin max. nopeuden lukemaan mutta miten tuo sitten määräytyy, onhan moottorin osattava tuottaa suurempaa voimaa samassakin vauhdissa eri tilanteissa, esim. 60 km/h jyrkähkössä nousussa vaatii huomattavasti enemmän voimaa kuin ajo aivan tasaisella samalla nopeudella jne.
      Vaihtovirtamoottoreissa ohjaus nykyään tapahtuu taajuusmuuttajatekniikalla jolloin vaikkapa pumpun jälkeinen paine voi olla säätösuureena jota tekniikka ylläpitää pumpun kierroksia säätämällä joka taas tapahtuu moottorin kierroksia säätämällä mutta samalla tarpeen mukaan tehoa lisäämällä jos esim. massavirta vaihtelee.
      Mutta miten tämä hoituu tasavirtasysteemeissä eli akkukäytössä?

      • Anonyymi

        Ei taatusti ole joka pyörälle omaa moottoria missään taksissa.


      • Anonyymi

        Ei auto milään pumpulla kulje vaan kolmivaihe sähkö moottorilla elikkä


      • Anonyymi

        Tasavirtasähkömoottori on moottori, joka ei pyöri, koska magneettikenttä ei liiku.

        No toisaalta onhan "tasavirtasähkömoottoreita", mutta niissä vaiheet tehdään mekaanisesti.


    • Anonyymi

      Jonkinlainen vaihdelaatikko tulee varmaan sähköautoihin jahka niiden energiatehokkuus alkaa joutua todelliseen syyniin. Sähkömoottori on hyötysuhteeltaan hyvä, mutta erinomainen siitä saadaan vasta kun moottorin kierrosluku saadaan pidettyä parhaan hyötysuhteen alueella aiemmin ja pidempään. Saattaa tietysti olla, että parhaan hyötysuhteen kierrosaluetta, joka on ennestäänkin melko laaja, saadaan laajennettua entisestään, silloin saattaa olla, että vaihteiston mahdolliset häviöt ylittävät niillä saatavan säästön.

      • Anonyymi

        Varmaan ei tule, ei ole tarvis! Mutta miten ne sähköauton sähkömoottorit toimivat, miten niitä ohjataan ja säädetään ja silleen?
        Jos sähkömoottorin ottoteho on 10 kW ja se siirtää siitä 97 % hyötysuhteella 9,7 kW tehon käyttökohteeseen eli autonpyörään niin kierrosluku on toisarvoinen kunhan se on juuri sopiva antamaan autolle halutun vauhdin...
        Sähkömoottorikin on sellainen vempain että se lakkaa toimimasta jos hyötysuhde on 100 %, ts. se ei voi olla sitä, sillä on oltava jättämä jotta se ylipäätään pyörisi ja sen käynti aikaansaa aina hieman lämpöä eli häviöitä jne. Kun hyötysuhde on luokkaa 97 tai hitusen ylikin, on se sähköauton energiatehokkuus aika tasan siinä mikä se voi olla, eri juttu sitten akuston kapasiteetti, ladattavuus yms. sillä puolella se kehityksen paikka on mitä sitä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan ei tule, ei ole tarvis! Mutta miten ne sähköauton sähkömoottorit toimivat, miten niitä ohjataan ja säädetään ja silleen?
        Jos sähkömoottorin ottoteho on 10 kW ja se siirtää siitä 97 % hyötysuhteella 9,7 kW tehon käyttökohteeseen eli autonpyörään niin kierrosluku on toisarvoinen kunhan se on juuri sopiva antamaan autolle halutun vauhdin...
        Sähkömoottorikin on sellainen vempain että se lakkaa toimimasta jos hyötysuhde on 100 %, ts. se ei voi olla sitä, sillä on oltava jättämä jotta se ylipäätään pyörisi ja sen käynti aikaansaa aina hieman lämpöä eli häviöitä jne. Kun hyötysuhde on luokkaa 97 tai hitusen ylikin, on se sähköauton energiatehokkuus aika tasan siinä mikä se voi olla, eri juttu sitten akuston kapasiteetti, ladattavuus yms. sillä puolella se kehityksen paikka on mitä sitä on.

        Unihdit sähkön lataushäbiön akkuun ja purkuhöbiön moottoriin jossa kaikessa syntyy lä,pöä
        Noin 20 pros


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan ei tule, ei ole tarvis! Mutta miten ne sähköauton sähkömoottorit toimivat, miten niitä ohjataan ja säädetään ja silleen?
        Jos sähkömoottorin ottoteho on 10 kW ja se siirtää siitä 97 % hyötysuhteella 9,7 kW tehon käyttökohteeseen eli autonpyörään niin kierrosluku on toisarvoinen kunhan se on juuri sopiva antamaan autolle halutun vauhdin...
        Sähkömoottorikin on sellainen vempain että se lakkaa toimimasta jos hyötysuhde on 100 %, ts. se ei voi olla sitä, sillä on oltava jättämä jotta se ylipäätään pyörisi ja sen käynti aikaansaa aina hieman lämpöä eli häviöitä jne. Kun hyötysuhde on luokkaa 97 tai hitusen ylikin, on se sähköauton energiatehokkuus aika tasan siinä mikä se voi olla, eri juttu sitten akuston kapasiteetti, ladattavuus yms. sillä puolella se kehityksen paikka on mitä sitä on.

        Hyötysuhde ei ole lähellekään 97% , pienellä kuormalla sähkömoottoreiden hyötysuhde romahtaa.
        Mitä suurempitehoinen moottori, sitä huonompi käytännön hyötysuhde, kun moottoria ajetaan lähes pelkästään pienellä kuormalla. Voi olla, että varsinainen vaihteisto, ei ratkaise tätä ongelmaa, ehkä se on ratkaistavissa tekemällä "dual-motor" autoja, joista toinen moottoreista on tarkoitettu siihen "kevyellä pintakaasulla" ajoon ja matalille nopeuksille. ja toinen kone kytkeytyy päälle vasta kun sille saadaan myös sellainen kuorma jolla sen hyötysuhde on lähellä optimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyötysuhde ei ole lähellekään 97% , pienellä kuormalla sähkömoottoreiden hyötysuhde romahtaa.
        Mitä suurempitehoinen moottori, sitä huonompi käytännön hyötysuhde, kun moottoria ajetaan lähes pelkästään pienellä kuormalla. Voi olla, että varsinainen vaihteisto, ei ratkaise tätä ongelmaa, ehkä se on ratkaistavissa tekemällä "dual-motor" autoja, joista toinen moottoreista on tarkoitettu siihen "kevyellä pintakaasulla" ajoon ja matalille nopeuksille. ja toinen kone kytkeytyy päälle vasta kun sille saadaan myös sellainen kuorma jolla sen hyötysuhde on lähellä optimia.

        Sähköautoissa on käytössä montaa erilaista moottorityyppiä. Joilla on omat etunsa ja haittansa. Joissain moottorityypeissä on pyörintävastusta virrattomanakin joten tällainen on huono valinta 4-vetoauton etuakselille (ei voi säästää energiaa ajamalla pitävällä pinnala pelkällä takavedolla).

        Tosin johonkin kinkkiautoon oli laitettu tällainen moottori + vapaakytkin, joka sallii moottorin vedon eteenpäin ajettaessa + salliin vapaan rullauksen. Pieni haittakin on, ao. auto muuttuu peruutettaessa 4-vedosta 2-vetoiseksi ;-D

        Myös edellä esitetyssä dual motor eli 2 moottoria yhdelle akselille ratkaisussa tarvitaan jonkinlainen ohjattu kytkin tai vapaakytkin moottorien välille.

        On tosiaan normaalia, että moottorin hyötysuhde heikkenee pienellä teholla tai kierrosluvulla (etenkin oikosulkumoottorit). Petterit tottakai hehkuttaa jotain megawattiluokan teollisuusmoottoreita ja unohtavat myös taajuusmuuttajan häviöt. Taitaa ne realistisemmat hyötysuhdselukemat patteriautoille (sis akun häviöt) olla reilun 70 %.

        Elikkä sähkömoottorinkin kanssa saataisiin etua vaihteistosta, jolla moottorin nopeus saataisiin optimaaliselle alueelle. Mutta vaihteisto myös lisää hintaa, painoa ja valmistuskustannuksia, joten suurimmassa osassa patteriautoja on vain alenmnusvaihde kiinteällä välityssuhteella. (vrt sinkulafillari). Ja ne vaihteistotkin mitä löytyy on vain 2-pykäläisiä.

        Mutta on siis kuitenkin se alennusvaihde on ja siiinäkin on siis mekaaninen komponentti, joka voi vikaantua.

        Petterithän aina selittää, ettei ole lainkaan vaihteistoja patteriautoissa. Ymmärtämättä lainkaan, mistä puhuvat.


    • Anonyymi

      Eipä hyödytä olla vaihtristoa vie vaan enemmän energiaa. Porcen oli pakko tehdä vaihteisto että pärjäsi teslan model s kiihsyryksessä.

      • Anonyymi

        No kysymyshän ei ole lainkaan tuosta. Vai Porce, hihiii!


    • Anonyymi

      Ensimmäinen vaihde antaa Taycanille jopa paremman kiihtyvyyden kuin useimmat sähköautot, sillä se kiihtyy 0–60 MPH vain 2,6 sekunnissa. Ei silti pärjää vanhalle teslalle? Porsche Taycanin toinen vaihde mahdollistaa sen, että apumoottorin hyötysuhde paranee suurilla nopeuksilla jolloin saadaan rangea.

      • Anonyymi

        Taycan on lelu, siksi sinullakaan ei sellaista ole...eihän..?


      • Anonyymi

        "huippunopeus on ongelma tuossa yhtälössä kun halutaan mennä liki 300km/h."

        Mutta Tesla Model S Plaidilla ei ole ongelmaa mennä yhdellä vaihteella 0-348 km/h?

        "Ensimmäinen vaihde antaa Taycanille jopa paremman kiihtyvyyden kuin useimmat sähköautot, sillä se kiihtyy 0–60 MPH vain 2,6 sekunnissa."

        Tesla Plaid kiihtyy 60 MPH nopeuteen 2,0 sekunnissa. Ei siis vaihteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "huippunopeus on ongelma tuossa yhtälössä kun halutaan mennä liki 300km/h."

        Mutta Tesla Model S Plaidilla ei ole ongelmaa mennä yhdellä vaihteella 0-348 km/h?

        "Ensimmäinen vaihde antaa Taycanille jopa paremman kiihtyvyyden kuin useimmat sähköautot, sillä se kiihtyy 0–60 MPH vain 2,6 sekunnissa."

        Tesla Plaid kiihtyy 60 MPH nopeuteen 2,0 sekunnissa. Ei siis vaihteita.

        Jäikö nyt Taycan- levy päälle?
        Miltä tuntui olla Teslan kyydissä kun mentiin 2 sekunnissa nollasta 60 MPH:n?


      • Anonyymi

        Jo mutta tesla hajoaa kuiyenkin alle vuodessa.

        Akut ja elektronikka ja peilit kahvat irtoo

        Aurauskulmat ei pysy mikä vie renkaat alla vuodessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "huippunopeus on ongelma tuossa yhtälössä kun halutaan mennä liki 300km/h."

        Mutta Tesla Model S Plaidilla ei ole ongelmaa mennä yhdellä vaihteella 0-348 km/h?

        "Ensimmäinen vaihde antaa Taycanille jopa paremman kiihtyvyyden kuin useimmat sähköautot, sillä se kiihtyy 0–60 MPH vain 2,6 sekunnissa."

        Tesla Plaid kiihtyy 60 MPH nopeuteen 2,0 sekunnissa. Ei siis vaihteita.

        Kyllä Teslassakin on alennusvaihde .


    • Anonyymi

      Teslan moottorin maksimikierrosluku on 18000 rpm. Ei ihme, että moottori ei kestä yli 200 tkm.

      • Anonyymi

        Sama juttu liikennelentokoneiden suihkukoneiden kanssa, pyörimisnopeus on niis suuri, että mitkään laakerit ei sitä kestä. Esimerkiksi A320 moottorit on vaihdettava 12kk välein.


      • Anonyymi

        Tuota minäkin jo vähän mietin että eikö sähkömoottorin kovilla kierroksilla käyttämisestä ole mitään haittaa, esim. juuri laakereille. Vääntöähän siitä löytyisi pienemmillekin kierroksille. Mutta toisaalta, eihän se kai haittaa jos sähkömoottori hajoaa, muutaman tonnin remontti vaan, niin kuin olisi vaihteistonkin hajoaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota minäkin jo vähän mietin että eikö sähkömoottorin kovilla kierroksilla käyttämisestä ole mitään haittaa, esim. juuri laakereille. Vääntöähän siitä löytyisi pienemmillekin kierroksille. Mutta toisaalta, eihän se kai haittaa jos sähkömoottori hajoaa, muutaman tonnin remontti vaan, niin kuin olisi vaihteistonkin hajoaminen.

        Sitäkö mietit, mietipä sitä lisää.
        Esim. maamme suurimpien voimaloiden höyrykattikattiloiden noin 170 bar ja noin 500000 litraa per tunti noin 98-110 asteista vettä pumppaavien höyrykattiloden syöttövesi pumppujen ohjauksessa on jo yli 30 vuotta käytetty taajuusmuuttajatekniikkaa, autoilu seuraa tätä mutta perästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota minäkin jo vähän mietin että eikö sähkömoottorin kovilla kierroksilla käyttämisestä ole mitään haittaa, esim. juuri laakereille. Vääntöähän siitä löytyisi pienemmillekin kierroksille. Mutta toisaalta, eihän se kai haittaa jos sähkömoottori hajoaa, muutaman tonnin remontti vaan, niin kuin olisi vaihteistonkin hajoaminen.

        Sähkömoottori on ylivertainen luotettavuudessaan mäntämoottoriin verrattuna, Ihan oikeasti suihkumoottorit toimivat hyvinkin yli 30 vuotta laakerien puolesta. Sähkömoottorit ovat vieläkin luotettavampia. Pyörivä liike on jatkuvaa toisin kuin jatkuvat mekaanisesti rasittavat toistuvat kiihtyvyysvoimat ja mekaaniset suunnanmuutokset mäntämoottoreissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkömoottori on ylivertainen luotettavuudessaan mäntämoottoriin verrattuna, Ihan oikeasti suihkumoottorit toimivat hyvinkin yli 30 vuotta laakerien puolesta. Sähkömoottorit ovat vieläkin luotettavampia. Pyörivä liike on jatkuvaa toisin kuin jatkuvat mekaanisesti rasittavat toistuvat kiihtyvyysvoimat ja mekaaniset suunnanmuutokset mäntämoottoreissa.

        Just vähän aikaa sitten meni erään työkaverin audista sähkömoottori vaihtoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkömoottori on ylivertainen luotettavuudessaan mäntämoottoriin verrattuna, Ihan oikeasti suihkumoottorit toimivat hyvinkin yli 30 vuotta laakerien puolesta. Sähkömoottorit ovat vieläkin luotettavampia. Pyörivä liike on jatkuvaa toisin kuin jatkuvat mekaanisesti rasittavat toistuvat kiihtyvyysvoimat ja mekaaniset suunnanmuutokset mäntämoottoreissa.

        Suihkumoottoreissakin haetaan sitä parasta hyötysuhdetta nykyisin vaihteiston avulla (geared turbofan)
        Periaatteessa sähköauton simppeli alennusvaihde on jo siihen suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just vähän aikaa sitten meni erään työkaverin audista sähkömoottori vaihtoon.

        TM käyttötestissä olevasta datsunista (sarjahybridi ts. liikkuu vain ja ainoastaan sähkömoottorin voimi) porsi se sähkömoottori heti käyttötestin alussa. Lähti tehtaalle purettavaksi, mutta kyseessä ei tainnut olla pelkkä laakerivika.

        Opel Amperoissa sähkömoottorin laakerien pettäminen on yleinen vika. Eikä ihan tuntematon täyssähköautoissakaan.

        Ja just tuli luettua, että laakerine/alennusvaihteen viat riivaavat jotain Teslankin malleja. Moottorilla nestejäähdytys ja jonkin tiivisteen pettäessä on nesteet hiukka väärässä paikassa.

        Vaikka sähkömoottorissa on periaatteessa vain 1 liikkuva osa, niin löytyy näitä vikamahdollisuuksia silti.


    • Anonyymi

      Ei nykyaikaisessa sähköautossa ole vaihteistoa lainkaan! Kiinteävälityksinen alennusvaihde ainoastaan. Sähkömoottorin vääntöalue on niin laaja, ettei vaihteita tarvita. Se onkin yksi suurimpia etuja sähköautoissa.

    • Anonyymi

      Vaihteisto sähköautossa kasvattaisi rangea, mutta se nostaisi auton hintaa ihan liikaa ja toinen ongelma on se, että sähkömoottoreissa on iso vääntö ja se vaatii myös ison ja kestävän laatikon ja taas hinnat nousisi lisää.

      • Anonyymi

        Tesla yritti tehdä ensimmäisen Roadsteriin kaksivaihteista lootaa muttei saanut kestämään ajoissa niin borgwarnerin yksvaihteinen tuli tilalle.


      • Anonyymi

        Vaihteisto pudottaisi rangea ja nostaisi painoa.


      • Anonyymi

        Miten se vaihteisto toimisi?
        Miten kasvaisi range?
        Miten esim. viisivaihteinen vaihdelaatikko kasvattaisi rangea?
        Paljonko hinnat nousisivat jos range olisi oikein iso range?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se vaihteisto toimisi?
        Miten kasvaisi range?
        Miten esim. viisivaihteinen vaihdelaatikko kasvattaisi rangea?
        Paljonko hinnat nousisivat jos range olisi oikein iso range?

        Vaikea sanoa miten vaihteisto toimisi, se selviää varmaan silloin kun joku patentoi ratkaisun. Oletus, että teknologian huippu on jo saavutettu, on jotenkin absurdi ajatus.
        Siinä vaiheessa kun sähköautoihin aletaan laittaa niitä A-G energiatarroja oikein tosissaan ja nykyinen Tesla Model 3 saa F-merkinnän, niin eiköhän siitä lähdetä kohti A-energialuokkaa hakemaan niitä ratkaisuja.
        Tuleeko siinä joku vaihteistoratkaisu tai moottoriratkaisu jossa kevyen kuorman hyötysuhdeongelma saadaan fixattua, tiedä häntä, mutta satoja patentteja tullaan vuosien varrella tekemään sähköauton moottoreihin ja voimansiirtoon, eikä ole ihan järkevää olettaa, että patentit eivät tule näkymään millään tavalla auton energiatehokkuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikea sanoa miten vaihteisto toimisi, se selviää varmaan silloin kun joku patentoi ratkaisun. Oletus, että teknologian huippu on jo saavutettu, on jotenkin absurdi ajatus.
        Siinä vaiheessa kun sähköautoihin aletaan laittaa niitä A-G energiatarroja oikein tosissaan ja nykyinen Tesla Model 3 saa F-merkinnän, niin eiköhän siitä lähdetä kohti A-energialuokkaa hakemaan niitä ratkaisuja.
        Tuleeko siinä joku vaihteistoratkaisu tai moottoriratkaisu jossa kevyen kuorman hyötysuhdeongelma saadaan fixattua, tiedä häntä, mutta satoja patentteja tullaan vuosien varrella tekemään sähköauton moottoreihin ja voimansiirtoon, eikä ole ihan järkevää olettaa, että patentit eivät tule näkymään millään tavalla auton energiatehokkuudessa.

        Vaihteisto painaa ja hukkaa energiaa. Lähinnä hyödyllinen polttomoottorin huonoutta paikkaamaan.


      • Anonyymi

        Eihän niissä moottoreissa ole riittävää vääntöä, kun pitää laittaa alennusvaihde perään.

        Jos vääntö riittäisi, ei alennusvaihdetta tarvittaisi. Mutta tällainen runsaan vääntömomentin tuottava ja hidaskäyntinen moottori olisi iso, kallis ja painava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihteisto painaa ja hukkaa energiaa. Lähinnä hyödyllinen polttomoottorin huonoutta paikkaamaan.

        Yhden hammasratasvälityksen häviö on prosentti tai 2.

        Polttomoottoriauton voimansiirron häviö on alle 10 %, ehkä jotain 6-8 % luokkaa.

        Sähköinen voimansiirto, siis polttomoottori -> generaattori -> taajuusmuuttaja -> sähkömoottori -> alennusvaihde. Hukkaa paljon enemmän.

        Esim. generaattori ja moottori vaikka 85 %, taajari 95 % ja alennusvaihde 98 %, niin koko ketju 67 %.

        Siihen on syynsä, ettei sarjahybdidejä juuri ole. No, datsunilla on tällainen ja se on juoppo moottoritieajossa.

        Opel Ampoeraa väitetään usein sarjahybridiksik ja se onkin sarjahybridi kaupunkiajossa, mutta maantienopeuksissa moottori kytketään mekaanisesti vetoakseleihin. Jotta vältetään sähkömoottorien mekaanista voimansiirtoa suuremmat häviöt. Myös Hondalla on jossain autossa vastaava ratkaisu.

        Paras hyötysuhde on rahtilaivoilla, joista on heivattu hevon kuuseen jopa alennusvaihde. Moottorina hyvin hidaskäyntinen diesel ja propelli on kytkettynä suoraan kampiakselin päähän.

        Pakitus sujuu "kätevästi" käynnistämällä moottori pyörimään takaperin. Sekin onnistuu, kun moottori on 2-tahtinen.


    • Anonyymi

      Miten vaihteettomassa sähköautossa toimiin vaihtaminen?
      Automaattivaihteisessa polttomoottorisautossa sen vielä ymmärtää (useimmat eivät ymmärrä!) mutta entä vaihteettomissa autoissa?

      • Anonyymi

        Vaihtaminen toimii kuten vaihteettomissa polkupyörissä. Vaihteettomissa autoissa on aina sama vaihde.

        Edes peruutusvaihdetta ei tarvita, koska sähkömoottori voi pyöriä myös vastakkaiseen suuntaan.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihtaminen toimii kuten vaihteettomissa polkupyörissä. Vaihteettomissa autoissa on aina sama vaihde.

        Edes peruutusvaihdetta ei tarvita, koska sähkömoottori voi pyöriä myös vastakkaiseen suuntaan.

        Polkupyörän vielä maallikko ymmärtää ja usein niissäkin on vaihteet mutta miten sähkömoottori osaa pyöriä aina sopivalla kierrosluvulla ja samalla aina oikean tehon auton pyöriin?
        Vastaapas tähän?
        Miksi jätä vastaamatta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkupyörän vielä maallikko ymmärtää ja usein niissäkin on vaihteet mutta miten sähkömoottori osaa pyöriä aina sopivalla kierrosluvulla ja samalla aina oikean tehon auton pyöriin?
        Vastaapas tähän?
        Miksi jätä vastaamatta?

        Tamulla säädetään vaihtovirran taajuutta ja moottorin pyörintänopeus muuttuu .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tamulla säädetään vaihtovirran taajuutta ja moottorin pyörintänopeus muuttuu .

        Entä jos onkin DC-moottori, kuten kaikissa 1900-luvun alun sähköautoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tamulla säädetään vaihtovirran taajuutta ja moottorin pyörintänopeus muuttuu .

        Tiedän että taajuusmuuttajalla hoituu vaihtovirtakoneen säätö mutta kun akku antaa tasavirtaa?
        Pitääkö se tasavirta vaihtosuunnata ensin vaihtovirraksi vai miten?
        Esim. Suomesta Ruotsiin ja Viroon meren alitse kulkevien sähkökaapelien vaihtovirta on jossain rannalla sijaitsevalla tasasuuntausasemalla tasavirraksi muunnettua ja siellä toisella rannalla se taas muunnetaan vaihtovirraksi ja sopivaksi verkkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos onkin DC-moottori, kuten kaikissa 1900-luvun alun sähköautoissa.

        Entä jos...no, DC- virtaahan se akku antaa, jopa 2024 vuoden akut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos...no, DC- virtaahan se akku antaa, jopa 2024 vuoden akut!

        Mutta ottaako vuoden 2024 moottori vastaan DC :tä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihtaminen toimii kuten vaihteettomissa polkupyörissä. Vaihteettomissa autoissa on aina sama vaihde.

        Edes peruutusvaihdetta ei tarvita, koska sähkömoottori voi pyöriä myös vastakkaiseen suuntaan.

        Vastoin petterien valheita, sähkömoottoreissa on häviöitä. Jopa silloin, kun rullataan vapaalla.

        Jossain 4-vetoisessa kinkkiautossa on polkupyörien tekniikkaa enemmänkin. Kun ei ole tarvetta 4-vedolle, on vain 1 moottori käytössä ja toinen kytkeytyy irti voimansiirrosta voimaa vain yhteen suuntaan välittävän vapaakytkimen avulla. Tällä vältetään tyhjää pyörivän sähkömoottorin vastus/häviö.

        Em. kytkimestä johtuen toinen akseli ei kykene osallistumaan talkoisiin peruutettaessa.

        Mutta patteriautoissa ei tällaiset puutteet haittaa. Hyvin kelpasi myös 4-vetoisina myydyt autot, joissa tosiasiassa vain 1 akseli veti. 4-veto saatiin ohjelmistopäivityksillä käyttöön vasta sen jälkeen, kun joku lehti nosti asiasta älämölön. Ja sekin uutisoitiin uskovaisille mieluisaan tapaan "2-vetoisesta tehtiin 4-vetoinen pelkällä ohjelmistopäivityksellä".

        Eli oli myyty 2-vetoisia nelivedon hinnalla, mutta sehän on ihan OK, ettei lupaukset täyty, kun kyseessä on patterisuristin. Tämähä on nähty myös luokattoman surkeiden luistonestojen yms. kanssa.

        Patteriauto on pakko ostaa 4-vetoisena, että pärjää talvella edes 2-vetoista polttomoottoriautoa vastaan etenemiskyvyssä.


    • Anonyymi

      Sähköautoissa ei ole vaihteita, miksi pitäisi olla?

    • Anonyymi

      Sähköautoissa on kiinteä välitys.

      Polttomoottoriautoissa pitää olla vaihteisto ja se vain huonontaa polttisauton hyötysuhdetta, koska vaihdelaatikossa syntyy häviöitä.

      • Anonyymi

        Höpöhöpö. Vaihteet on jätetty pois kustannussyistä. Muutamasta vaihteesta olisi suuresti hyötyä mutta vaihdeaski maksaan saman kuin sähkömoottori.

        kaksivaihteisen askin häviöt on hyvin pienet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö. Vaihteet on jätetty pois kustannussyistä. Muutamasta vaihteesta olisi suuresti hyötyä mutta vaihdeaski maksaan saman kuin sähkömoottori.

        kaksivaihteisen askin häviöt on hyvin pienet.

        Vaihteita ei ole koska niitä ei tarvita!
        Askia ei tarvi ellei tupakoi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihteita ei ole koska niitä ei tarvita!
        Askia ei tarvi ellei tupakoi...

        Kumma kyllä muutamissa kalliimman pään patteriautoissa on 2-portainen vaihteisto.

        Halpiksissa sinnitellään kiinteällä välityksellä ja joudutaan tekemään kompromisseja.

        Esim. tiheä välitys = hyvä kiihtyvyys, mutta sähkömoottorin max. pyörimisnopeus rajoittaa huippunopeuden pahimmillaan 140 km/h tasolle.

        Harva välitys = suurempi huippunopeus, mutta vähemmän vääntöä/kiihtyvyyttä.

        Sähkömoottoreita on montaa eri tyyppia ja osalla näistä hyötysuhde ottaa aika tavalla hittiö, jos moottoriä pitääkin käyttää pienellä kuormituksella tai hyvin pienellä nopeudella.

        Vastoin petterien valheita sähkömoottorin teho, vääntö tai hyötysuhde eivät ole pyörimisnopeudesta ja kuormituksesta riippumattomia vakioita eikä pienet moottorit todellakaan tahkoa 97 % lukemia....


    • Anonyymi

      Myös sähkömoottorilla on taloudellisin kierrosluku olemassa ja siksi vaihteisto olisi siinä suhteessa järkevä, mutta sen hinta suhteessa muuhun ei välttämättä ole järkevää.

    • Anonyymi

      Patteriautoissa invertteri/, taajuusmuuntaja hoitaa vaihteiston virkaa.

      Sähköauton "kaasu(virta)polkimella" ohjataan siis taajuusmuuntajaa, joka päästää sopivan määrän virtaa akulta moottorille. Jos haluat ajaa autolla kovempaa, virtaa päästetään moottorille enemmän. Jos taas haluat ajaa hiljempaa, virtaa tulee moottorille vähemmän. Taajuusmuuntajan avulla pystyy muuttamaan myös sähköauton kulkusuuntaa.

      https://projektiloota.fi/2021/12/26/miten-sahkoauto-toimii-sahkoauton-osat-ja-toiminta/

      • Anonyymi

        Muuntaja on muuntaja , tajuusmuuttaja on taajuusmuuttaja...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuntaja on muuntaja , tajuusmuuttaja on taajuusmuuttaja...

        Miksi sana on nimen omaan taajuusmuuttaja, ei virta- tai jännitemuuttaja..?
        Mikä on tasasähkön taajuus, miten sitä muutetaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sana on nimen omaan taajuusmuuttaja, ei virta- tai jännitemuuttaja..?
        Mikä on tasasähkön taajuus, miten sitä muutetaan?

        Vaihtovirtamoottorissa kierrosnopeutta muutetaan taajuusmuuttajalla joka muuttaa vaihtovirran taajuutta (Hz). Tasasähkömoottorissa moottorin kierrosnopeutta muutetaan jännitteenmuuntimella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihtovirtamoottorissa kierrosnopeutta muutetaan taajuusmuuttajalla joka muuttaa vaihtovirran taajuutta (Hz). Tasasähkömoottorissa moottorin kierrosnopeutta muutetaan jännitteenmuuntimella.

        Mutta kun I on U per ÄR, jolloin U on I kertaa ÄR jne. niin mitä virta vaikuttaa asiaan, tehoa tarvitaan eri tilanteissa mutta samoillakin kierroksilla eri suuri määrä?
        Miten virtaa ohjataan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun I on U per ÄR, jolloin U on I kertaa ÄR jne. niin mitä virta vaikuttaa asiaan, tehoa tarvitaan eri tilanteissa mutta samoillakin kierroksilla eri suuri määrä?
        Miten virtaa ohjataan?

        Kannattaa (trollin) opiskella sähkötekniikkaa jossain muualla kuin täällä suoli24 palstalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa (trollin) opiskella sähkötekniikkaa jossain muualla kuin täällä suoli24 palstalla.

        Olisiko se varmasti kannattavaa?
        Ovatko esim. Martti Paavolan oppikirjat hyviä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa (trollin) opiskella sähkötekniikkaa jossain muualla kuin täällä suoli24 palstalla.

        Eli koska et ymmärrä miten sähköautot toimivat, pidät autoista kiinnostuneita kysyjiä trolleina. Tulkintasi on sekin aika mielenkiintoinen, tavallaan...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe