Edullinen sähköpyörä työmatkalle?

Anonyymi-ap

Olisi tarvetta polkupyörälle mutta tuolle mäkiselle hiekkatielle en aio mennä tavallisella pyörällä.
Kilsoja tulisi 27 suunta, 5 päivää viikossa. Autokorttia ei ole.
Paljon on pyöräiltävää ja budjetti on rajallinen. raja menee ehdottomasti 1500 eurossa, siihenkin otan lainan.
Mitä suosittelette?

48

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo maks 1500€ on uudesta pyörästä juuri hieman vähän, mutta tuolle budjetille, niin hassulta se kun kuulostaakin, niin tuota kyseistä Bilteman pyörää (mitä ollut myynnissä muutamalla muullakij brändillä) melkein siihen rahaan ja kyseiseen käyttöön suosittelisin.
      On kuitenkin Shimanon tekniikkaa niin sähköissä, kuin vaihteissa että jarruissakin.
      Tosin Runkokokoa vain yksi tarjolla

      https://www.biltema.fi/polkupyorat/sahkopyorat/sahkopolkupyora-275-10-vaihteinen-2000046274

    • Anonyymi

      Millä olet tähän asti kulkenut? Yli 50 km päivässä 5 krt vkossa, 20 krt kuukaudessa tekee yli 1000 km kuukaudessa. Melko paljon. Onko pyöräilystä miten paljon kokemusta? Riskinä on että takapuoli tai polvet eivät kestä joten kiinnittäisin erityistä huomiota ajoasennon säätämiseen. Ja.halvinta sähkäriä ei kannata ostaa.

      • Anonyymi

        Helppo sanoa rikkaana että ei halvinta mutta ostapa köyhyysrajan alapuolelle jäävällä palkalla. Pankista lupasivat 1500 euroa lainaa.

        Kohta lähden pyöräilemään mutta työmatka on nyt lyhyempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helppo sanoa rikkaana että ei halvinta mutta ostapa köyhyysrajan alapuolelle jäävällä palkalla. Pankista lupasivat 1500 euroa lainaa.

        Kohta lähden pyöräilemään mutta työmatka on nyt lyhyempi.

        Köyhän ei kannata halpaa ostaa. Kestävä ja hyvä kannattaa olla, vaikka joutuukin maksamaan joitain satasia enemmän.


    • Anonyymi

      Työmatkoille pitää olla toinen varalla. Ota kaksi luomua a uusi 300 eur, b käytetty 120 eur.

    • Anonyymi

      5800 työsuhdepyörä maastotäpäri sähköavustuksella, 3v lunastat sen tolla 1500 leasin kauden jälkeen.

      • Anonyymi

        Työsuhdepyörä on polkupyörä tai sähköpyörä, jonka työnantaja hankkii työntekijälle vapaaseen käyttöön. Työsuhdepyörä voi olla osa palkkaa tai palkan päälle tarjottava etu. Työntekijä saa käyttää työsuhdepyörää vapaasti sekä työ- että vapaa-ajanmatkoilla. Työsuhdepyörä on houkutteleva etu niin työntekijälle kuin työnantajallekin.

        Työsuhdepyörällä tarkoitetaan perinteistä tai sähköavusteista pyörää, jonka työnantaja hankkii työntekijän käyttöön työ- ja vapaa-ajan matkoja varten. Etu voidaan tarjota työntekijän palkan päälle tai etu voidaan vähentää työntekijän bruttopalkasta.
        Sähköavusteinen työsuhdepyörä tulee olla varustettu enintään 250W tehoisella sähkömoottorilla, jonka moottori toimii vain poljettaessa ja lopettaa avustuksen 25km/h vauhdissa.

        Vuoden 2021 alusta lähtien polkupyöräetu on tuloverovapaa 1200 € asti. Käytännössä tämä tarkoittaa, että jos polkupyörän kustannukset on jaettu esim. neljälle vuodelle, voi työntekijä hankkia tuloverovapaasti esimerkiksi 4800 € hintaisen sähköpolkupyörän. Työsuhdepyörä toimii samalla periaatteella kuin työsuhdeauto. Työnantaja voi hankkia työsuhdepyörät helposti rahoitus- tai leasingsopimuksella tai suoraostona. Leasingsopimus kestää tyypillisesti 24-48kk.

        Sopimuskauden päätyttyä sähköpyörä on mahdollista lunastaa käyttöön.


    • Anonyymi

      Ei ole realismia nojautua talvioloissa pelkkään polkupyörään, ei edes sähköapupyörin.

      • Anonyymi

        Se on pakko kun töihin pitää mennä. Poljenhan minä nytkin töihin kesät talvet, kaatosateessa, helteessä, kovassa pakkasessa, myrskyssä jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on pakko kun töihin pitää mennä. Poljenhan minä nytkin töihin kesät talvet, kaatosateessa, helteessä, kovassa pakkasessa, myrskyssä jne.

        Kuinka pitkä työmatka tällä hetkellä?


      • Anonyymi

        Pari vuotta sitten oli joku juttu jossain iltapäivälehdessä USAlaisesta miehestä joka käveli töihin ja kotiin joka päivä kymmeniä kilometrejä.

        Keskustelun aloittajan tapauksessa aikaa kertyisi edestakaiseen kävelyyn noin 11 tuntia. Työpäivä 8 tuntia niin siinä ehtisi nukkumaan 5 tuntia. Viikonloppuna univelat pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pari vuotta sitten oli joku juttu jossain iltapäivälehdessä USAlaisesta miehestä joka käveli töihin ja kotiin joka päivä kymmeniä kilometrejä.

        Keskustelun aloittajan tapauksessa aikaa kertyisi edestakaiseen kävelyyn noin 11 tuntia. Työpäivä 8 tuntia niin siinä ehtisi nukkumaan 5 tuntia. Viikonloppuna univelat pois.

        Ei siinä mitään jos kunto kestää ajaa pitkiä matkoja mutta jos tähän asti ajanut 4 km päivässä ja yhtäkkiä matka kasvaa yli 50 kiometriin niin haastavaa tulee olemaan.


    • Anonyymi

      Ammattitasolle nousee kunto. Ajelihan Hänninenkin Isla de Mamasta Imatralle koulumatkat, kesät talvet.

      Ala varailemaan paikkaa ammattitallista ja varaudu kolmeen lääkärinpalkkaan.

    • Anonyymi

      Verkkokaupassa olisi nyt tarjouksessa GZR sähkötaittopyörä 600 eur.

    • Anonyymi

      Miksei vaikka skootteria tai mopoa? Saa alle tonnilla hyviä käytettyjä ja menee vaivattomasti ja halvalla.
      Halpa sähköpyörä on epäluotettava ja vaatii huoltoa.

      • Anonyymi

        Tuo olisi kyllä järkevin noin pitkälle matkalle, nastoitettuja talvirenkaitakin näköjään saa skoottereihin ja mopoihin nykyään.

        Sodan jälkeisinä vuosikymmeninä työmiehet ja jotkut naisetkin ajelivat mopoilla kesät talvet ilman nastarenkaitakin työmailleen jotka saattoivat olla 50 km suuntaansakin, myös kaikenlaiset valtion ja kuntien virkamiehet ajelivat mopoilla vuodenajasta riippumatta. Tosin siihen aikaan maaseutu oli asutumpaa ja tarvittaessa pääsi torppaan lämmittelemään ilman sen suurempia seremonioita tai valepoliisiepäilyksiä.
        Sodan käyneiden keskuudessa ajokorttibuumi tuli sitten joskus 1970-luvulla kun ikä alkoi painaa 1920-luvun ikäluokkaa ja lapsetkin häipyneet Ruotsiin tai kaupunkeihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo olisi kyllä järkevin noin pitkälle matkalle, nastoitettuja talvirenkaitakin näköjään saa skoottereihin ja mopoihin nykyään.

        Sodan jälkeisinä vuosikymmeninä työmiehet ja jotkut naisetkin ajelivat mopoilla kesät talvet ilman nastarenkaitakin työmailleen jotka saattoivat olla 50 km suuntaansakin, myös kaikenlaiset valtion ja kuntien virkamiehet ajelivat mopoilla vuodenajasta riippumatta. Tosin siihen aikaan maaseutu oli asutumpaa ja tarvittaessa pääsi torppaan lämmittelemään ilman sen suurempia seremonioita tai valepoliisiepäilyksiä.
        Sodan käyneiden keskuudessa ajokorttibuumi tuli sitten joskus 1970-luvulla kun ikä alkoi painaa 1920-luvun ikäluokkaa ja lapsetkin häipyneet Ruotsiin tai kaupunkeihin.

        Mopo oli 70-luvun ajoneuvo, mutta ei tämän päivän kulkupeli. Seitsemänkymmen luvulla Suomessa oli suunnilleen 750 tuhatta autoa, mutta tänään liikennekäytössä on pari miljoonaa autoa enemmän.
        Taajamissa yleensä mopoilla täytyy ajaa ajoväylällä, autojen seassa.


    • Anonyymi

      Puolustusvoimain Komentaja ajaa Tuusula-Esikunta väliä useamman kerran viikossa. Tuo taitaa olla yli tuplan mittainen. Hänellä on myös virka-auto kuljettajineen.

      Harvassa on ne varushenkilöt, joilla menee cooperissa enemmän, joillain urkkakoululaisilla saattaa mennä, ei läheskään kaikilla.

      Porvoo-Helsinki tai Lohja-Helsinki väliä ajaa kymmeniä kesäisin, mutta eivät hekään työpäivittäin. Ja, huomioitavaa on, että yksikään heistä ei aja akkumoottorilla.

      Maantiepyöräilyn Suomen Mestari mallia 2019 ajaa työmatkansa pyörällä mallia "LinkosPena" ja on syntynyt vuonna 1968. Poikansa voitti samana vuonna Kortteliajon SMn.

    • Anonyymi

      Työmatka sähköpyörään saa tukea, otahan selvää..

    • Anonyymi

      Kyllä se pitää olla vähintään kahden tonnin pyörä et sillä jotain tekee.
      Tunturi ja Helkama on hyvä valinta! Maksavat sen pari tonnia tarjouksessa ja yli normaalihinnoilla.
      Fitnorrdilla ei tee mitään! Oli yhdellä tutulla ja koko ajan rikki ja huollossa! Onneksi sai rahat takaisin epäluotettavasta ja huonosta romusta!
      Minulla Tunturi ja todella hyvä pyörä akultaan ja moottoriltaan. Vaihteisto meni kylläkin rikki ja se vaihdettiin uuteen. Ja kilometrejä yhteensä melkein 18 000!
      Kysy sitä työpaikka pyörä-etua?

    • Anonyymi

      Tavallisilla pyörillä ei 27 suunta ajeta,vähänkin jos haluaa olla ihmisten aikaa töissä/kotona

      • Anonyymi

        Ennenkaikkea, jos meinaa töissä tehdä töitäkin. No, suurin osa tekee nykyisin vain pahaa osakkeenomistajan kannalta. Tämä on ylisukupolvellinen tieto.


      • Anonyymi

        Aikanaan nuorempana ajoin 6 vuotta 23km työmatka sivuja tavallisella, mutta asfalttia oli alusta ei soraa. Tosin en lumella ajanut ollenkaan ja rankalla vesisateella bussi vei töihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikanaan nuorempana ajoin 6 vuotta 23km työmatka sivuja tavallisella, mutta asfalttia oli alusta ei soraa. Tosin en lumella ajanut ollenkaan ja rankalla vesisateella bussi vei töihin.

        Noin se menee kun bussiyhteyd varalla. Mutta että vain pyörällä mahdollisuus päästä töihin 27 km suunta. Mitä jos jalka kipeytyy tai pientä tai isompaa flunssaa. Ei tuu mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennenkaikkea, jos meinaa töissä tehdä töitäkin. No, suurin osa tekee nykyisin vain pahaa osakkeenomistajan kannalta. Tämä on ylisukupolvellinen tieto.

        Osakekauppa ja siinä sijoittaminen perustuvat muiden työnteolla spekulointiin ja rikastumiseen. Yrityksiä kiinnostaa tietenkin myös saada palkkakulut pieneksi, koska silloin voittomarginaali paranee, eli voitot suurenevat.

        Lisäksi vielä tämä:

        Suomeen syntyi köyhien työssäkäyvien luokka
        https://www.hs.fi/suomi/art-2000004322823.html

        Suomeen on syntynyt työtä tekevien köyhien luokka, tutkijat sanovat
        https://seura.fi/asiat/tutkivat/koyhyys-suomeen-on-syntynyt-tyota-tekevien-koyhien-luokka-tutkijat-sanovat/

        Mikään näistä ei toki suoraan liity sähköpyörään, mutta voi toki liittyä epäsuorasti sähköpyörän hankintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osakekauppa ja siinä sijoittaminen perustuvat muiden työnteolla spekulointiin ja rikastumiseen. Yrityksiä kiinnostaa tietenkin myös saada palkkakulut pieneksi, koska silloin voittomarginaali paranee, eli voitot suurenevat.

        Lisäksi vielä tämä:

        Suomeen syntyi köyhien työssäkäyvien luokka
        https://www.hs.fi/suomi/art-2000004322823.html

        Suomeen on syntynyt työtä tekevien köyhien luokka, tutkijat sanovat
        https://seura.fi/asiat/tutkivat/koyhyys-suomeen-on-syntynyt-tyota-tekevien-koyhien-luokka-tutkijat-sanovat/

        Mikään näistä ei toki suoraan liity sähköpyörään, mutta voi toki liittyä epäsuorasti sähköpyörän hankintaan.

        Ei ole mikään uusi ilmiö tuo köyhien työssäkäyvien luokka. Sellainen oli ennen kuin Suomessa aloitettiin verovaroin kustannettu tukiverkosto.

        Nykyään köyhällä on paljon helpompaa kuin entisajan köyhälistöllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mikään uusi ilmiö tuo köyhien työssäkäyvien luokka. Sellainen oli ennen kuin Suomessa aloitettiin verovaroin kustannettu tukiverkosto.

        Nykyään köyhällä on paljon helpompaa kuin entisajan köyhälistöllä.

        Jotkut silti kuvittelevat kaikki köyhät työttömiksi. Näinhän ei siis ole.


    • Anonyymi

      "Edullisuus" on suhteellista. Yhdelle 2 000 € saattaa olla paljon rahaa ja kallis, kun taas toiselle se on edullinen.

    • Anonyymi

      Osamaksulla on köyhemmätkin kyenneet ostamaan arvokkaampia tuotteita. Mitoittaa maksuerät tulojen mukaan että varmasti kykenee sen kuukausilyhennyksen maksamaan.

    • Anonyymi

      Osta edullinen tavallinen pyörä ja muunnossarja pyörän sähköistämiseen. Muunnossarjoja saa akulla ja ilman akkua. Esimerkiksi Ebaysta tai Amazonista löytyy.

    • Anonyymi

      Eiköhän ne oo sitten etupyörään asennettavavia moottoreita jos itse tekee tavalliseen pyörään sähköistyksen? Ja huomattavasti huonompi kuin keskiömoottori!
      Eikä sitä kaikki kuitenkaan itse osaa tehdä? En ainakaan minä näin naisena?

      • Anonyymi

        Etumoottori on täysin kelpo peli. Valheellista väittää etumoottorin olevan huonompi kuin keskiömoottori. Etumoottori on paras vaihtoehto talviajoon. Minä näin naisena olen itse rakentanut kiekkoja, useita sähköpyöränkin.
        Pyörän sähköistämiseen tarvitaan etukiekko moottorilla, sekä ohjain eli controller ja kaasu ja kaapelit ja näyttö. Pitää osata irroittaa etukiekko, ja riisua kummit. Sen jälkeen kumit sähköpyörän vanteeseen ja kiekko paikoilleen.
        Controlleriin liitetään akkutelakasta tulevat piuhat, ja moottoriin menevät piuhat. Sen jälkeen katsotaan controllerista kaasulle liitin. Näyttö asennetaan ohjaustankoon ja näytön piuha kiinni controlleriin.
        Jos vain mahdollista, niin akkutelakka sijoitetaan alaputkeen.
        Kun piuhat ja kaapelit on yhdistetty, kokeillaan, toimiiko. Myöhemmin akku-ja moottorikaapelit voi juottaa kiinni, sillä liittimet hukkaavat sähköä.
        Controller sujautetaan vahvaa muovipussiin ja omaan pikku boksiin ja ehkä teipataan sinne minne sattuu sopimaan.
        Aliexpressin sivuilla voi tutustua ohjaimiin ja kaasuihin. Controller ja näyttö kannattaa hankkia parina. Jotta saisi sääntöjen mukaisen pyörän, niin 250 watin moottori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etumoottori on täysin kelpo peli. Valheellista väittää etumoottorin olevan huonompi kuin keskiömoottori. Etumoottori on paras vaihtoehto talviajoon. Minä näin naisena olen itse rakentanut kiekkoja, useita sähköpyöränkin.
        Pyörän sähköistämiseen tarvitaan etukiekko moottorilla, sekä ohjain eli controller ja kaasu ja kaapelit ja näyttö. Pitää osata irroittaa etukiekko, ja riisua kummit. Sen jälkeen kumit sähköpyörän vanteeseen ja kiekko paikoilleen.
        Controlleriin liitetään akkutelakasta tulevat piuhat, ja moottoriin menevät piuhat. Sen jälkeen katsotaan controllerista kaasulle liitin. Näyttö asennetaan ohjaustankoon ja näytön piuha kiinni controlleriin.
        Jos vain mahdollista, niin akkutelakka sijoitetaan alaputkeen.
        Kun piuhat ja kaapelit on yhdistetty, kokeillaan, toimiiko. Myöhemmin akku-ja moottorikaapelit voi juottaa kiinni, sillä liittimet hukkaavat sähköä.
        Controller sujautetaan vahvaa muovipussiin ja omaan pikku boksiin ja ehkä teipataan sinne minne sattuu sopimaan.
        Aliexpressin sivuilla voi tutustua ohjaimiin ja kaasuihin. Controller ja näyttö kannattaa hankkia parina. Jotta saisi sääntöjen mukaisen pyörän, niin 250 watin moottori.

        Youtubesta löytyy neuvoja ja ohjetta. Pyörän sähköistäminen ei ole erityisen vaikeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Youtubesta löytyy neuvoja ja ohjetta. Pyörän sähköistäminen ei ole erityisen vaikeaa.

        Eiks kuitenkin sen muutettavan pyörän tulisi olla kunnossa ja varustettuna hyvillä jarruilla eli aika uus sen pitäis mielestäni olla.


      • Anonyymi

        Keskiömoottori kuluttaa voimansiirtoa, ketjua ja etu- ja takarattaita. Voimansiirron uusiminen maksaa ja on itse tehtynä kokemattomalle ehkä työlästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etumoottori on täysin kelpo peli. Valheellista väittää etumoottorin olevan huonompi kuin keskiömoottori. Etumoottori on paras vaihtoehto talviajoon. Minä näin naisena olen itse rakentanut kiekkoja, useita sähköpyöränkin.
        Pyörän sähköistämiseen tarvitaan etukiekko moottorilla, sekä ohjain eli controller ja kaasu ja kaapelit ja näyttö. Pitää osata irroittaa etukiekko, ja riisua kummit. Sen jälkeen kumit sähköpyörän vanteeseen ja kiekko paikoilleen.
        Controlleriin liitetään akkutelakasta tulevat piuhat, ja moottoriin menevät piuhat. Sen jälkeen katsotaan controllerista kaasulle liitin. Näyttö asennetaan ohjaustankoon ja näytön piuha kiinni controlleriin.
        Jos vain mahdollista, niin akkutelakka sijoitetaan alaputkeen.
        Kun piuhat ja kaapelit on yhdistetty, kokeillaan, toimiiko. Myöhemmin akku-ja moottorikaapelit voi juottaa kiinni, sillä liittimet hukkaavat sähköä.
        Controller sujautetaan vahvaa muovipussiin ja omaan pikku boksiin ja ehkä teipataan sinne minne sattuu sopimaan.
        Aliexpressin sivuilla voi tutustua ohjaimiin ja kaasuihin. Controller ja näyttö kannattaa hankkia parina. Jotta saisi sääntöjen mukaisen pyörän, niin 250 watin moottori.

        Kiekkoa, moottorivannetta asennattessa pitää erityisesti huomioida, että stopparit, akselilla, navan kummallakin puolella olevat kynnelliset rinkulat, painuvat haarukan hahloon.
        Johdot ovat yleensä värikoodattuja, eli punainen johto liitätään punaiseen ja musta mustaan.


      • Anonyymi

        Kiinalaiset keskimoottorit katkoo ketjuja. Olisi aika ikävää jäädä keskelle korpea pakkaseen kun ketjut poikki.


    • Anonyymi

      Minulla on keskiömoottori ja turhaan levitätte paskapuhetta ettei kestä!! Ajettu samoilla rattailla, moottorilla ja akulla melkein 18 000 kilomertriä ja kahdet ketjut on vaihdettu!
      Etupyörässä oleva moottori nykäisee ja ei todellakaan ole niin kestävä kuin keskiömoottori!!
      Hommatkaa sellainen pyörä missä on keskiömoottori ja aukokaa sitten päätänne!!
      Minulla on kokemusta etumoottoristakin ja en tidellakaan tykännyt!!
      Ketjujen vaihto ei paljoa maksa eikä rattaittenkaan!

      • Anonyymi

        Ole vuosia ajanut etumoottoottrilla, EIKÄ YHTÄ AINOAA NYKÄISYÄ OLE OLLUT!!! Vaahtoat olemattomia!!!! PÄÄNUPPISI NYKII!!!


      • Anonyymi

        Ukonkäppärät eivät osaa ajaa, ja syyttävät etumoottoria!


      • Anonyymi

        Ok, etumoottori ei sovi dementikoille.


      • Anonyymi

        Etumoottorilla saa 2-vetoisen fillarin. Kauramoottori pyörittää takarengasta ja sähkömoottori eturengasta.


    • Anonyymi

      Pyörä mihin laittaa/laitattaa sähköistyksen pitää olla vähän parempi ja tukevampi kuin tavallinen mummopyörä tai kolmivaihteinen vaihdepyörä jos vähänkin enempi aikoo sillä ajella.

      • Anonyymi

        Maastopyörät ovat vahvoja, ja jos joustokeulan vaihtaa kunnon cromoly-haarukkaan, niin taatusti kestää.


    • Anonyymi

      Kylläpä on hankalia tuollaiset härvelit

    • Anonyymi

      Prismasta 999e sähköpyörä
      Ei ne mitään palopommeja Prismassa vissii myy sentään

      • Anonyymi

        Pyörän akkua ja laturia pitää käsitellä huolella. Pudonnut ja muuten rikkoontunut laite syttyy herkemmin palamaan kuin ehyt.


    • Anonyymi

      Kuka hullu nyt tavallisella kulkee,kun on nopeempiakin tarjolla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8049
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2111
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2030
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      92
      1680
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1617
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      52
      977
    9. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      24
      918
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      850
    Aihe