Proteenin tarve,kysytty tekoälyltä

Anonyymi-ap

Kuinka monta grammaa on proteenin tarve päivässä70 kiloisella keskiraskasta työtä tekevällä miehellä joka harrastaa jonkin verran liikuntaa


TEKOÄLY
Proteiinin tarve päivässä riippuu useista tekijöistä, kuten henkilön painosta, aktiivisuustasosta ja yleisestä terveydentilasta. Yleisesti ottaen, keskiraskasta työtä tekevälle ja jonkin verran liikuntaa harrastavalle miehelle suositellaan seuraavia proteiinimääriä:

1. **Yleinen suositus**: Maailman terveysjärjestö (WHO) suosittelee proteiinin saanniksi noin 0,8 grammaa per painokilo terveelle aikuiselle. Tämä olisi:
\[
0,8 \, \text{g/kg} \times 70 \, \text{kg} = 56 \, \text{g}
\]

2. **Aktiivinen henkilö**: Henkilöille, jotka harrastavat liikuntaa säännöllisesti, suositellaan hieman korkeampaa proteiininsaantia, yleensä välillä 1,2 - 1,6 grammaa per painokilo. Tämä olisi:
\[
1,2 \, \text{g/kg} \times 70 \, \text{kg} = 84 \, \text{g}
\]
ja
\[
1,6 \, \text{g/kg} \times 70 \, \text{kg} = 112 \, \text{g}
\]

Joten 70 kiloa painavan keskiraskasta työtä tekevän miehen, joka harrastaa jonkin verran liikuntaa, proteiinin tarve päivässä voisi olla noin 84 - 112 grammaa.

OMA KOMMENTTI
Se on totta että proteenia syödään yleensä liian vähän,saadakseen proteenia 85 grammaa pitäisi syödä
Lihaa 150g
Raejuustoa 200 g
Kananmuna 2 kpl
Proteenirahka 200g
Jo näissä on kalorit 700 kal,Jos laihduttaa lisää tuohon 1000 kaloria muusta ruuasta jolloin proteenin voi olla jopa 100 g päivässä
1700 kaloria ja mahdollisimman paljon liikuntaa eli 3-4 tuntia päivässä laihduttaa muutaman kilon kuukaudessa.

Proteeni kannattaa ottaa täysin luonnollista lähteistä eikä mistään proteenijauhoista.

19

190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikka kysyt roteenista, miksi tekoäly vastaa proteiinista?

      Onko tekoäly tyhmä, kun ei osaa lukea kysymystä?

      • Anonyymi

        Sama kyssä mulla, miten tekoäly ei tiedä että oikea kirjoitusasu on proteeni niinku skorsteeni kapteeni, pyörätreeni. Näin on jo kuulema ylioppilaskirjootuksissa, vaikken itse ole kirjoittanutkaan kun pistemäärä ei riittäny lukioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama kyssä mulla, miten tekoäly ei tiedä että oikea kirjoitusasu on proteeni niinku skorsteeni kapteeni, pyörätreeni. Näin on jo kuulema ylioppilaskirjootuksissa, vaikken itse ole kirjoittanutkaan kun pistemäärä ei riittäny lukioon.

        ”Proteiini” on paljon yleisempi kuin ”proteeni”, vaikka jälkimmäinen on suositeltava muoto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Proteiini” on paljon yleisempi kuin ”proteeni”, vaikka jälkimmäinen on suositeltava muoto.

        Kuka muka suosittelee. Kysy tekoälyltä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka muka suosittelee. Kysy tekoälyltä...

        Asiasta on vuosien varrella keskusteltu usein tällä palstalla. Kieliviestissä on ollut asiasta aikoinaan artikkelikin.

        Arvovaltainen ProteeniWiki käyttää muuten tätä suositeltua muotoa, ks. https://proteeni-wiki.surge.sh/ .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiasta on vuosien varrella keskusteltu usein tällä palstalla. Kieliviestissä on ollut asiasta aikoinaan artikkelikin.

        Arvovaltainen ProteeniWiki käyttää muuten tätä suositeltua muotoa, ks. https://proteeni-wiki.surge.sh/ .

        Miksi postaat kymmenettä kertaa tuon pilailupuodin linkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi postaat kymmenettä kertaa tuon pilailupuodin linkin?

        Tästä asiasta on keskusteltu vuosien varrella noin viisi kertaa, ja noin neljä kertaa olen "postannut" tuon linkin. Sivusto on tehnyt minuun suuren vaikutuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä asiasta on keskusteltu vuosien varrella noin viisi kertaa, ja noin neljä kertaa olen "postannut" tuon linkin. Sivusto on tehnyt minuun suuren vaikutuksen.

        Sen ymmärtää. Kertoo paljon kyllä itsestäsi. Muutenkin susta tuntuu olevan hyvä vitsi keksiä jotain muka ravitsemukseen liittyviä tutkimuksia ja laittaa joku vitsilinkki joka kertoo ihan muuta. Lienet just se pilailija-veitsenterävä karkkihiihtäjä. Onko muka ihme ettei kukaan ota näitä juttuja vakavasti.


    • Anonyymi

      Mutta sinähän painat 62 kiloa tms, etkä tee keskiraskasta työtäkään.

      • Anonyymi

        Hmm...Henot luut sen tekevät,hennot.


    • Anonyymi

      Proteeni on tärkeää,mutta ei se saa mennä yli 100 grammaa päivässä,JOS menee niin ei varmasti laihdu yhtään jos on tavallinen liikunnan harrastaja KOSKA silloinhan kasvaa myös kalorimääräkin.

      Työpaikassa jossa nyt olen on kaksi oikein luisevaa työntekijää.Ruokana niillä on aina salatti kastikkeella ei yhtään lihaa tai mitään muutakaan proteenin lähdettä.
      Niillä voi olla proteenit päivässä vain 10- 20 g

      • 2000 kcal valkokaalia sisältää 76 g proteiinia eikä proteiinin välttämiseen ole mitään syytä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        2000 kcal valkokaalia sisältää 76 g proteiinia eikä proteiinin välttämiseen ole mitään syytä.

        Hampurilaisillakin PYSYYY laihduttamaan.
        Tein itse tuosta leivästä vielä enemmän proteenipitoisemman lisäämällä soijaproteenijauhoa ja puolet enemmän raejuustoa.

        Hampurilainen ei ole roskaruokaa jos tekee sen täysin itse.Siinä on erittäin paljon proteenia

        https://vm.tiktok.com/ZGebkJuWJ/


      • Anonyymi

        Tiedätkö niiden luisevien koko vuorokauden ravintomäärät ja proteiinit?
        Yli 100g peoteiinia / päivä EI TAATUSTI lihota jos sillä korvaa jonkun muun, vaikkapa höttöhiilareiden sisältämän energian.
        Nämä proteiinivouhkaajat lähtevät ajatuksesta, että proteiini on jotain lisää normaaliin ravintoon!!!!!!! Proteiini on osa kokonaissapuskaa ja kaiken lisäksi hitaasti sulavaa, pitkään nälän tunnetta pois pitävää!
        Olen 1943 vuosimallia ukko ja päivittäinen proteiinin saamiseni on taatusi yli 100g eikä ole nostanut painoani. Päin vastoin. Höttöjen vähentäminen, ei lopettaminen, ja vanhuksen proteiinin saannin varmistaminen on aiheuttanut painon putoamista. Osa rasvaa, osa lihasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hampurilaisillakin PYSYYY laihduttamaan.
        Tein itse tuosta leivästä vielä enemmän proteenipitoisemman lisäämällä soijaproteenijauhoa ja puolet enemmän raejuustoa.

        Hampurilainen ei ole roskaruokaa jos tekee sen täysin itse.Siinä on erittäin paljon proteenia

        https://vm.tiktok.com/ZGebkJuWJ/

        Taikinaan ei tule yhtään rasvaa,mausteeksi sinappi ja ketsuppi.Liha 10% naudan jauheliha pihvi.

        Nyt kannattaa syödä pääruokana vain uusia perunoita kun niitä on ja sipulisilliä,siihen sitten joku dippi kastike.

        Sitä PYSTYY tosiaan laihtumaan herkuillakin kunhan herkut on terveellisiä herkkuja.


    • Anonyymi

      Toinen tekoäly Copilot vastasi näin:

      Aikuisilla proteenin tarve vaihtelee, mutta yleensä suositellaan noin 1,1–1,3 grammaa proteenia per painokilo päivässä. Esimerkiksi 60-kiloinen henkilö tarvitsee noin 70–80 grammaa proteenia päivittäin³. Proteenin tarve voi kuitenkin vaihdella iän ja fyysisen aktiivisuuden mukaan. Jos haluat tarkemman arvion omasta päivittäisestä proteenintarpeestasi, voit käyttää proteenilaskuria⁵. 😊

      Lähde: Keskustelu Copilotin kanssa, 13.6.2024

      (1) Proteenin tarve - Valio. https://www.valio.fi/artikkelit/proteiinin-tarve/
      (2) Proteeni – mitä proteeni on ja paljonko sitä pitää saada .... https://kuntoplus.fi/terveellinen-ruokavalio/ravitsemusneuvoja/proteiini
      (3) Proteenin tarve painonhallinnassa - Käypä hoito. https://www.kaypahoito.fi/nix01665
      (4) Proteenin tarve - Valio. https://bing.com/search?q=Mikä+on+ihmisen+proteiinin+tarve?
      (5) Proteenin tarve vaihtelee – Mistä tietää saavansa proteenia .... https://seura.fi/terveys/hyvinvointi/proteiinin-tarve-vaihtelee-mista-tietaa-saavansa-proteiinia-juuri-sopivasti/

      https://copilot.microsoft.com/

      • Anonyymi

        Laskuri on kanssani samaa mieltä.
        Lienee sattumaa, että tulos osuu jopa samalle grammaluvulle. 140g.


      • Anonyymi

        Olen ottanut tuon 1,1 gr painokiloa kohti. En usko, että munuaiset ja maksa tykkää, jos syö liikaa proteiinia, samoin liikaa suolaa on hyvä välttää. Kahviakin olen rajoittanut 5-6 kkp päivässä.
        Kun en syö leikkeleitä, teen aamukahville itsetekoisia leipiä, Air Fryerissä. Siihen tulee proteiinijauhetta, kik-hernejauhoa, hiivaleipäjauhoa ja leivinjauhetta, maitoa.
        Kaikki ruokani teen itse, kalapuikot poikkeuksena.


      • Anonyymi

        Väärennettyä tietoa pilailupuodin kauppiaalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe