Työnantaja hukkasi vanhat työtodistukseni

Anonyymi-ap

Olen töissä Helsingin kaupungilla ja aloittaessani vein alkuperäiset( kopiot eivät kelvanneet) työtodistukseni näytille ja ne jäivät työnantajani haltuun.

Olen niitä vuosien varrella kysellyt, melkein 15 vuotta, mutta selityksiä olen vain saanut takaisin.

Nyt olen lähtemässä pois kaupungin hommista huonon johtamisen, palkka sotkuja ja suoranaisen valehtelu takia.

Nyt tarvitsisin työtodistuksiani hakiessani uutta työtä, enkä voi todistaa työhistoriaan ilman todistuksia.

Jos kaupunki on hukannut työtodistukseni, ( osa firmoista, joissa olin työskennellyt ovat lopettaneet), miten tässä tilanteessa olisi toimittava?

19

315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Haasta oikeuteen.

      • Anonyymi

        Se taitaa olla edessä, mutta muita ajatellen nämä kaupungin kiusaajat olisi saatava pois.


      • Anonyymi

        Käytä kopioita.


    • Anonyymi

      ei varmastikaan ollut ensimmäinen kerta. Kaupunkien arkistointi on aina ollut leväperäistä. Kuinka monet tärkeät paperit onkaan hukattu. Olin 80 luvun alussa erään pienemmän kaupungin (ei Helsinki) palveluksessa apulaiskanslistina. Juuri työni aloittanut merkonomi. Tein kiinteistöjen arvojen ja poistojen määrityksiä. Yhtenä päivänä kaupunginjohtaja tarvitsi välittömästi 5:den kiinteistön tiedot. Sanoin että asiapapereista täytyy ottaa kopiot. Ei kuulema ollut aikaa. Oli kiire. Annoin vastentahtoisesti dokumentit. Viikon päästä kyselin dokumenttejani takaisin. Arvaa oliko niitä enää missään. Johtaja oli ne kadottanut. Mistään ei löytynyt. Varmaan paperiroskiin menneet. Arvatkaa vetuttiko. Erosin muutaman kuukauden päästä ja lähdin raksahommiin. Päänuppi ei kestänyt kaupungin puupäiden kuvioita.

      • Anonyymi

        Hyvä veli järjestelmä pyörii ja kaikilla on suun ympärys ruskeana.


    • Anonyymi

      työhistorian tiedot löytyy työeläkeotteestasi.
      Työantajat ja päivämäärät.

      • Anonyymi

        Ne eivät käy työpaikkahaastattelussa, vaan tarvitsisi olla alkuperäiset paperit.

        Työtodistukset voi pyytää takautuvasti, mutta siinäkin on 10 vuoden aikaraja, joka on ylittynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne eivät käy työpaikkahaastattelussa, vaan tarvitsisi olla alkuperäiset paperit.

        Työtodistukset voi pyytää takautuvasti, mutta siinäkin on 10 vuoden aikaraja, joka on ylittynyt.

        Jos entisiä työnantajia ei enää ole, niin olet menettänyt paperisi. Mikään oikeus ei niitä palauta.

        Kaupunki voi kirjoittaa todistuksen, missä kertoo tapahtuman ja ottaa syyn kontolleen. Asia on helppo hoitaa ellei siinä ole mitään riitaa, kuten se, että kiistetään työtodistusten vastaanotto.


    • Anonyymi

      Hell sink!

    • Anonyymi

      Muka maailman paras kaupunki, kenelle?

    • Anonyymi

      Miksi annoit alkuperäiset todistukset työnantajallesi. Eihän niitä todistuksia tarvinnut kuin näyttää ja tarvittaessa samantein ottaa niistä kopiot.

      • Anonyymi

        Tyhmyys


      • Anonyymi

        Niinhän se yleensä menee mutta ei Helsingin kaupungilla.

        Haastattelija kerää kaikki paperit ja sitten niitä tutkivat työhönottajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmyys

        Tyhmä luottaa, ettei kaupungin töissä kuseteta.

        Mutta meillä maalla on erilaiset arvot.


    • Anonyymi

      Aivan ihme tarina. Itse pitää huolehtia, että saa alkuperäiset takaisin. Kopiot otetaan työhaastattelun yhteydessä, koskaan ei ole mitään alkuperäisiä otettu, enkä usko, että he mitään työtodistuksia säilyttelee.

      Nythän sinä sitten pyydät niiltä aikaisemmilta työnantajilta uudet työtodistukset. Tuskin sinulla niitä niin monta on, kun olet 15 tuollakin ollut. He sitten päättävät kirjoittavatko.

      • Anonyymi

        Kaikki firmat eivät ole enää toiminnassa/vaihtanut omistajaa.


    • Anonyymi

      Eikö se niihen ongelma ole selvittää?

      • Anonyymi

        voiko näyttää toteen että on alkuperäiset todistuksensa silloin aikoinansa työnantajan edustajalle luovuttanut. Omiin muistikuviin perustuen on varmasti vaikeata näyttää toteen. Toiset ihmiset eivät jaa samaa muistikuvaa. Ihmisetkin vaihtuneet matkan varrella.
        Hyvä puoli on se että 15 viimeisestä vuodesta saa työtodistukset. Sen vanhemmilla työtodistuksilla ei paljoa painoarvoa olekaan,


    • Täytyy olla jotenkin erikoinen tyyppi, jos ei itse ota kopioita työtodistuksistaan ja antaa alkuperäiset pois jossakin hämärässä työhaastattelussa. Ei ole ihme, että nigerialaiskirjeillä tienataan vieläkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tilaisuuden perunut yrittäjä Eira Maijala vahvistaa Ylelle, että hän ei halunnut, että hänen yrityks

      – Hän kertoi, että meille on varattu paikka jostain ihan muualta. Sitten hän kertoi, että se paikka on helvetti. Yrittä
      Maailman menoa
      78
      3866
    2. Mikä ampuminen illalla Kiuruvedellä?

      Huhu kertoo että oma äiti ammuttu autoon??? 😢
      Kiuruvesi
      51
      3460
    3. Kuuluuko ehkäisy parisuhteessa molemmille

      Mieheni pelkää kovasti sitä, että minun käyttämä ehkäisy (pillerit) pettävät ja että tulisin raskaaksi. Hänellä on jo en
      Parisuhde
      110
      3124
    4. Mihin ihastuit ensimmäisenä

      kaivatussasi? 💯
      Ikävä
      108
      2444
    5. Pitopalvelu yrittäjä teki ainoan oikean ratkaisun .

      Emme saa suomea ja Haapajärven PIIRUAKAAN paremmaksi nostamalla moraalittomuuden edessä kädet pystyyn antautumisen ja
      Haapajärvi
      53
      1572
    6. Miten paljon odotat hänen

      Kohtaamisia tai näkemistä? Kuinka hyvä keskusteluyhteys teillä on?
      Ikävä
      80
      1486
    7. Tänään valtuustossa

      Striimi rikki. Mennään saliin ja otetaan pussillinen mätiä omenoita mukaan. Popcornit valmiiksi kun Savola alkaa puhumaa
      Ähtäri
      28
      1468
    8. Lapsuus 50-60 luvulla

      Oli ihanaa aikaa. Lapsi sai olla pieni pitkään. Ei joka tuutista työnnetty silmille ja korville Setaa ja muita sukupuoli
      Maailman menoa
      149
      1205
    9. Kari Kanala paljastaa - Papin työhön paluu Myyrästä vaati "nollauksen" ensin: "Pitää siinä..."

      Kari Kanala: ihminen, mies ja pappi. Kanala nähdään tänä syksynä tv:ssä Ensitreffit alttarilla -ohjelmassa sekä Myyrä-ki
      Suomalaiset julkkikset
      22
      1096
    10. Sinne eivät homot tule

      Että tälläistä käytöstä tällä kertaa. Saattoväki odotteli sateessa kun yrittäjä saarnaa herran nimessä homoja ja lesboja
      Luterilaisuus
      243
      1043
    Aihe