12, 11, 10 vuotta... Fossiilikielto lähestyy eikä fossiilivapaata polttonestettä näy eikä kuulu.

Anonyymi-ap

Kohta alle vuosikymmen aikaa saada aikaan hinnaltaan kilpailukykyinen fossiilivapaa polttoaine, tuotantolaitokset ja jakeluverkosto...

Tällä hetkellä halvimmat synteettiset hiilivetynesteet maksavat litrahinnaltaan maltaita. Me kutsumme niitä täyssynteettisiksi voiteluaineiksi tai jotkut jopa "öljyksi". Hintaa ei ole saatu alas.

Autovalmistajat pitäisi saada uskomaan hankkeeseen ja parin vuoden sisällä. Myöhemmin on jo myöhäistä.

Akkuun tarvitsee jalostaa materiaalit vain kerran, polttomoottoriautoon noin 400 tankillisen verran.

31

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aikaa on vaikka kymmeniä vuosia tuon kehittämiseen, koska polttiksilla ajetaan vielä kymmeniä vuosia. Ja kun tuo on kehitetty niin autojen tuotanto käynnistyy hetkessä, koska kokemusta polttisten tekemisestä on paljon. Vaikka tuotanto jopa lopetettaisiin vuosiksi niin se pystytään käynnistämään uudestaan. Jos kysyntää on polttiksille niin niitä myös valmistetaan.

      • Anonyymi

        Ei ole aikaa, eikä tule mitään. Polttikset kielletään piakkoin jo pelkästään lähipäästöjen takia, eikä niillä isommissa määrin ajella enää kovin pitkään.

        Synteettisen polttoaineen valmistukseen kuluu niin paljon sähköä, ettei sen tuottamisessa suurissa määrin ole mitään järkeä. Sillä määrällä sähköä, jolla sähköautolla voi ajaa 100 km, voi tuottaa sellaisen määrän synteettistä polttoainetta, jolla voi ajaa 15 km. Ei mitään järkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole aikaa, eikä tule mitään. Polttikset kielletään piakkoin jo pelkästään lähipäästöjen takia, eikä niillä isommissa määrin ajella enää kovin pitkään.

        Synteettisen polttoaineen valmistukseen kuluu niin paljon sähköä, ettei sen tuottamisessa suurissa määrin ole mitään järkeä. Sillä määrällä sähköä, jolla sähköautolla voi ajaa 100 km, voi tuottaa sellaisen määrän synteettistä polttoainetta, jolla voi ajaa 15 km. Ei mitään järkeä.

        Polttiksia ei kielletä vielä 30 vuoteen vaikka mielisairas sähköautofanaatikko kuinka rääkyen valehtelee.


    • Anonyymi

      Älä huoli. Kyllä bensaa ja dieseliä saa jatkossakin. Eu ajautuu tässä taantumaan, niin tavoitteet karkaa kauemmas. Jo nyt on merkkejä että aikataulu viivästyy. Sillä eu:n isot auton valmistajat ovat ilmoitelleet että polttomoottoria ei ole vielä kuopattu, vaan uusia suunnitellaan. Raha tai siis sen puute on syynä ( korot yms).

    • Anonyymi

      "Valitukset auton hankintaan liittyvistä pulmista ovat kasvaneet rajusti."
      https://yle.fi/a/74-20092003
      Mutta Yle ei voi sanoa, että patteriautot ovat paskoja. Sen täytyy taas vääntää ja vääristää ja työntää kuin anusaukkoon ja syvälle ja poikittain.
      Eikä mun tartte tehdä muuta kuin maksaa siitä veroa. Muiden tyhmyydestä ja tyhmyyden peittelyyn tarvittavasta valehtelusta jne.
      *huokaus*

      • Anonyymi

        Polttomoottoriautot ovat aivan liian vaivalloisia.

        Helpompaa ladata kotona kun tarvitsee. Välillä päivittäin, mutta toisinaan myös vain kerran viikossa.

        Jos on oikein hitaalla tuulella, plugin kiinnitykseen menee 10 sekuntia, irroitukseen vähemmän.


    • Anonyymi

      Fossiilivapaita polttoaineita on ollut käytössä jo hyvän aikaa. Suomessa autoliikenteen CO2 päästöjen "väistämätön" kasvu saatiin katkaistua ja käännettyä tuskallisen hitaaseen laskuun jo 2008. Temppu tehtiin biopolttoaineilla, ensisijaisesti etanolin lisäämiselle bensaan.

      Myös biometaani on käytössä sekä henkiloöautojen että raskaan liikenteen polttoaineena ja siinä sivussa sillä korvataan maakaasua myös energiantuotannossa. Itseasiassa moni biometaanin tuottaja tuottaa sitä ensisijaisesti omaan käyttöön voimalaitoksessaan, mutta myy myös polttoainetta autoille.

      Biometaani on jo parin vuoden ajan ollut maakaasua halvempaa. Etanolin ja biodieselin kanssa sujuu huonommin. Syynä ensisijaisesti epäjohdonmukainen politiikka.

      Pitkään pyrittiin torppaamaan vaihtoehtoisia polttoaineita, kun pelättiin bensanmyynnistä saatavien verotulojen laskua. Ja nyt on kaikki paukut laitettu patteriautoihin eikä varasuunnitelmaa ole. Vaikka tarvittaisiin, kun myynti jää koko ajan pahemmin jälkeen patturiuskovaisten utopioista. Patterisuristimien osuus ensirekisteröinneistä on romahtanut 36 -> 27 % viimeisen vuoden aikana ts. kolme neljästä 2024 aikana myydystä autosta on ollut polttomoottorilla varustettu.

      Synteettistenkin polttoaineiden tuotantoa on kehitelty jo hyvän aikaa. Se ei vain vielä ole hinnaltaan kilpailukykyistä. Viimeisimpien tietojen mukaan ollaan sillä tasolla, että valmistus olisi kannattavaa, jos bensa maksaisi 5 €/l. Kuulostaa pahalta, mutta ero on jo aika pieni.... enää ei siis puhuta mistään kympperjä tai jopa satasia per litra hinnoista.

      Vedystä ja tai sähköautoista rummuttanaissa isoissa maissa (USA, Saksa jne) liikenteen päästöt sen sijaan kasvavat kasvamistaan!

      Sähköautojen osuus autokannasta on yhä merkityksetön ja sähköautot ovat muutoinkin paljastuneet huijaukseksi. Kuten vetyautot jo aiemmin.

      Suomessa tyypillisen sähköauton kulutus on vajaa 6 l/100 km ja CO2 päästö 140 g/km. Muualla maailmassa kulutus ja päästöt ovat vielä kymmeniä prosentteja suuremmat.

      Ai että miten?

      No, tyypillisin sähköauto kun on lataushybridi.

      Ihan itse patterievankelistit halusivat autot määritellä näin voidakseen paisutella myyntimääriä. Sehän on sanomattakin selvää, että päästöisät puhuttaessa plugarit valehdellaan täysin päästöttömiksi tai laskelmissä käytetään WLTP päästölukemia, jotka ovat 1/4 osa todelllisista päästöistä.

      Sähköistymisen hyöty on ollut pyöreä nolla. Autojen energiatehokkuus on parantunut, mutta hyödyn on syönyt hurjasti kasvanut massa. Tyypillinen patterisuristin painaa 600 kg enemmän kuin vastaava polttomoottoriauto eikä lisämassa ole halpaa ja helposti kierrätettävää terästä. Massan kasvu syö hyödyt ja tyypillinen plugari kuluttaa yhtä paljon kuin modernilla pienellä bensaturbolla ja energiatehokkaalla kaksoiskytkinvaihteistolla varustettu auto.

      • Anonyymi

        Kumma juttu minulla plugari kulutti n 3l/100km ja se oli monen mielestä paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumma juttu minulla plugari kulutti n 3l/100km ja se oli monen mielestä paljon.

        Sinunkin plugarissasi lie normipäästöt jotain 30-40 g/km tjso, mikä vastaa 1-1,5 l/100 bensankulutusta. Todellisuus vähintään tuplat.

        Itse ajan kaasuatolla. CO2 päästöt määritetty maakaasun perusteella 108 g/km ja kaupan päälle vielä käyttövoimavero, vaikka ajot todellisuudessa biokaasulla (0 g/km). Bensaa menee kaasun loputtua + webastoon pakkasilla, tästä CO2 päästöt 40 g/km todellisen kulutuksen mukaan laskettuna.

        Plugareina on erityisesti kalliita työsuhdeautoja, joilla pahimmillaan kontataan helsingin ruuhkissa 12 l/100 km kulutuksella. Latausjohdot käyttämättömina alkup. muovipussissa,. koska
        - ei latausmahdollisuutta kotona eikä työpaikalla
        - työnantaja maksaa bensat, joten ei latausta

        Mutta näille siis myönnetään kymppitonnien veronalennukset, koska sähköautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinunkin plugarissasi lie normipäästöt jotain 30-40 g/km tjso, mikä vastaa 1-1,5 l/100 bensankulutusta. Todellisuus vähintään tuplat.

        Itse ajan kaasuatolla. CO2 päästöt määritetty maakaasun perusteella 108 g/km ja kaupan päälle vielä käyttövoimavero, vaikka ajot todellisuudessa biokaasulla (0 g/km). Bensaa menee kaasun loputtua webastoon pakkasilla, tästä CO2 päästöt 40 g/km todellisen kulutuksen mukaan laskettuna.

        Plugareina on erityisesti kalliita työsuhdeautoja, joilla pahimmillaan kontataan helsingin ruuhkissa 12 l/100 km kulutuksella. Latausjohdot käyttämättömina alkup. muovipussissa,. koska
        - ei latausmahdollisuutta kotona eikä työpaikalla
        - työnantaja maksaa bensat, joten ei latausta

        Mutta näille siis myönnetään kymppitonnien veronalennukset, koska sähköautoja.

        Tuo on hupaisa juttu että se auton mukana oleva schuko laturi olisi otettava pois muoveista että näyttäisi siltä että sitä on käytetty. Eiköhän se auto useinmiten ladata kotoa löytyvällä laturilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on hupaisa juttu että se auton mukana oleva schuko laturi olisi otettava pois muoveista että näyttäisi siltä että sitä on käytetty. Eiköhän se auto useinmiten ladata kotoa löytyvällä laturilla.

        Ei silloin jos kyseessä on työsuhdeauto. Siinä tapauksessa kotona lataaminen ei aina kannata, koska työnantaja maksaa bensat, mutta ei omaa sähköä.


    • Anonyymi

      vaaraana on että kotitalous sähkö nousee hinnassa,kun autoilu yleistyy,

      • Anonyymi

        Tähän näkemykseen olisi hyvä kuulla vähän perusteluita miksi näin kävisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän näkemykseen olisi hyvä kuulla vähän perusteluita miksi näin kävisi.

        Jos sähkön kulutus lisääntyy niin sähkön hinta nousee. Tämä on täysin loogista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sähkön kulutus lisääntyy niin sähkön hinta nousee. Tämä on täysin loogista.

        Patteriautojen pikalataus kauppareissujen yhteydessä ym. kasvattaa etenkin arki-iltojen kulutuspiikkiä ja nostaa siten sähkön huippuhintoja.

        Vaikka patteriautot "myyty" meille sillä idealla, että tasaavat sähkönkulutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriautojen pikalataus kauppareissujen yhteydessä ym. kasvattaa etenkin arki-iltojen kulutuspiikkiä ja nostaa siten sähkön huippuhintoja.

        Vaikka patteriautot "myyty" meille sillä idealla, että tasaavat sähkönkulutusta.

        Tosin pääosa sähköautojen latauksesta tapahtuu yöllä kotona. Nuo kauppareissujen lataukset ovat vähäisiä ja harva siellä autoaan lataa. Kotona lataaminen kun on paljon halvempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin pääosa sähköautojen latauksesta tapahtuu yöllä kotona. Nuo kauppareissujen lataukset ovat vähäisiä ja harva siellä autoaan lataa. Kotona lataaminen kun on paljon halvempaa.

        Lisään... Kannattaa nimittäin muistaa, että kauppojen latauspaikat eivät ole ilmaisia. Ilmaisia latauspaikkoja oli vielä jokunen aika sitten, mutta nyt niitä ei käytännössä ole.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        kuluttajaa kiinostaa lähinnä hinta,


    • Anonyymi

      Jos näät kaupassa hiilivähennettyä maitoa, niin melkovarmasti maajussilla on ollut traktorissaan Nesteen MY dieseliä. Kiitos arlan.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      On jo pitkään ollut olemassa kotimainen päästötön vaihtoehto bensalle, dieselille ja maakaasulle, mutta politiikalla halutaan pitää ne kalleimpana vaihtoehtoina.

      • Anonyymi

        Joo niin on, nimittäin sähkö.


    • Anonyymi

      Sitä ennen kaikki nykyiset tiellä liikkuvat sähköautot on jo paalattu kuusakoskella. Sähköauton käyttäikä 6 vuotta jonka jälkeen arvoton.

    • Anonyymi

      Oletteko huomanneet: Fossiilimoottorit ovat nykyään uskon asia.

      • Anonyymi

        Järjen asiahan se ei voi olla joten usko jää jäljelle.


      • Anonyymi

        Toisen uskonnollista vakaumusta ei saa kyseenalaistaa, joten annnetaanhan niiden olla uskossaan.


    • Anonyymi

      Kukaan ei lähde investoimaan, jos fossiiliautojen määrä nähdään laskevan ja näin on käymässä.

      • Anonyymi

        Fossiiliautojen määrä ei ole maailmassa merkittävästi vähentynyt. Noin 99% autoista on edelleen fossiiliautoja.


    • Anonyymi

      Vuonna 2035 ja sen jälkeen myytävissä uusissa fossiiliautoissa pitäisi olla järjestelmä, joka estää ajamisen fossiilibensiinillä... Vai kuka valvoo ettei tällaiseen autoon tankata synteettistä selvästi edullisempaa fossiilibensiiniä?

      Yksi keino on tehdä tankkausaukosta ja tankkauspistoolista vielä nykyistäkin pienempi mikä tosin johtaa hitaampaan tankkaamiseen. Lisäksi fossiilipolttoaineisiin pitää saada markeri, jonka tulli ja poliisi voi havaita.

      Mutta aika harva valitsee 200 euron tankkauksen, kun akun saa täyteen muutamalla eurolla...

    • Anonyymi

      Ylivoimainen vaihtoehto on sähkö.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe