Cannondale Lefty keula

santtu_1975X

Onko kenelläkään mitään isompaa kokemusta tuosta Cannondalen Lefty keulasta ja etenkin sen huoltamisesta?
Kysehän on pyörämaailman yhdestä ”kummajaisesta”, eli toispuoleisesta keulasta jossa vain yksi alajalka.

Sattui nyt vain ”vahingossa” tulemaan yksi hieman vanhempi (erittäin vähän ajettu) Cannondale itselleni joka varustettu Leftyllä.

16

1115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Hei kiitoksia tästä, en näitä ohjeita ollutkaan vielä nähnyt/löytänyt. Tästä on apuja, kun tuo Lefty on itselleni aivan totaalisen uusi tuttavuus.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Hei kiitoksia tästä, en näitä ohjeita ollutkaan vielä nähnyt/löytänyt. Tästä on apuja, kun tuo Lefty on itselleni aivan totaalisen uusi tuttavuus.

        Ja uskoisin että tuo Lefty on suht vieras tuttavuus useimmille muillekkin, ennen ostoa olen vain kahdesti nähnyt Leftyllä varustetun pyörän liikenteessä.
        Vanhemmat mallit (oliko se nyt vm.2018 asti) jotka tuplakruunulla olivat ilmeisesti haastavat asentaa muihin pyöriin kuin Cannondalen vasrtavasten kyseisten keulojen käyttöön suunniteltuihin malleihin.
        Sitten oliko tuosta 2019- eteenpäin Lefty siirtyi "notmaaliin" tapered keulakiinnitykseen joten ilmeisimmin sen jälkeen jälkiasennus helpoittui muihinkin merkkeihin. Uutena keulaa saa yhä vain valikoiduissa Cannondalen malleissa ja nekin lähinnä malliston yläpään malleja, kun uusi perus lefty maksaa sen 1000-1200€ ja hiilikuitaversio sitten muutamia satasia enemmän (eli hintaluokka samaa kuin vaikkapa Fox:n kalleimpien huippukeulojen hinta).


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Hei kiitoksia tästä, en näitä ohjeita ollutkaan vielä nähnyt/löytänyt. Tästä on apuja, kun tuo Lefty on itselleni aivan totaalisen uusi tuttavuus.

        Nyt on tullut tutustuttua Leftyn huolto-ohjelmaan ja miten mahdolliset huollot tehtäisiin. Nuo helpommat huollot, (laakereiden "resetointi"/paikoilleen laitto, joka on Leftyn uniikista rakenteesta johtuva "oma juttu" mitä missään muissa keuloissa ei tehdä, sekä sitten sisäinen puhdistus ja öljyjen vaihto) on itse tehtävissä ja niihin tarvittavat tarpeet laitoinkin tänäin tilaukseen, mutta sitten tuo isoin huolto eli keulan purku ja täydellinen huolto tiivisteiden ja eri komponenttien vaihtoineen vaatiikin sitten useamman aivan vartavasten kyseiseen keulaan/työhön tarkoitetun Cannondalen oman työkalun sekä jo kohtuullisen hyvää osaamista, eli jos tuo täytyy tehdä, niin sitten se on teetätettävä niillä muutamamalla Leftyihin erikoistuneille polkupyörähuollolla.


    • Anonyymi

      Metallin keräys lootaan, kahvat irti, kellon voit pitää, muistona.

      • Tälle kommentille sinulla on varmaan joitakin perusteluitakin, lyhyessä koeajossa keula kun tuntui ihan suhteellisen hyvältä (tosin keulan paineet oli liian alhaiset kun entisellä omistajalla ja minulla joku 25-30kg painoeroa). Keulalla / pyörällä ajettu suht vähän ja se on seissyt isoimman ajan varastossa kun entisellä omistajalla suht laaja pyörävalikoima.


    • On se Lefty jotenkin vain niin kiehtovan outo, ettei saa nähdä koska silmä siihen tottuu...
      https://aijaa.com/KMQ79c

      Osia vielä odottelen että pääsee keulahuoltoon ja kasaamaan pyörän taasen ajokuntoon (haastava pyörä siinä mielessä että osia joutunnut metsästämän/tilaamaan useamasta paikasta, etenkin nuo Leftyn osat ongelmallisia).

      • Nyt olisi Lefty (ja pyörä muutenkin) huollettu ja ensi koeajo tehty, vielä hakee sopivia paineita keulaan, mutta onhan se Lefty 10vuotta vanhaksi keulaksi aivan erinomainen yhä vielä tänäkin päivänä. Sääli ettei tuo Cannondalen suunnittelema ja käyttämä jousitustekniikka ole yleistynyt enempää maastokäytössä.

        https://aijaa.com/s3KJYA
        https://aijaa.com/lnfQwO
        https://aijaa.com/XcV1x9


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Nyt olisi Lefty (ja pyörä muutenkin) huollettu ja ensi koeajo tehty, vielä hakee sopivia paineita keulaan, mutta onhan se Lefty 10vuotta vanhaksi keulaksi aivan erinomainen yhä vielä tänäkin päivänä. Sääli ettei tuo Cannondalen suunnittelema ja käyttämä jousitustekniikka ole yleistynyt enempää maastokäytössä.

        https://aijaa.com/s3KJYA
        https://aijaa.com/lnfQwO
        https://aijaa.com/XcV1x9

        Hi hi, onpas hassun näköinen putkipuoli. Ei ihme että ei ole yleistynyt käytössäni.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hi hi, onpas hassun näköinen putkipuoli. Ei ihme että ei ole yleistynyt käytössäni.

        Se on omasta mielestäni niin oudon näköinen, että on jo hyvännäköinen.
        Lefty-kuskin kuulema yleinen vitsi muiden kuskien taholta onkin:"saitko puoleen hintaan kun puuttuu puolet keulasta"...
        Tekinisestihän Lefty on kyllä erinomainen ja myös pitkän matkan kulkenut "outolintuna" (ensimmäinen lefty malli tuli myyntiin jo vuonna 1999), yhtenä yleistymisen esteenä on vatrmasti ollut tuo että vuoteen 2018 asti Lefty käynyt vain Cannondalen omiin pyöriin joissa aivan omalla mitoituksella oleva emäputki jota ei muilla valmistajilla ollut. Vuodesta 2019 eteenpäin oleva malli on sitten yhteensopiva muiden valmistajien pyörien kanssa kun Cannondale muutti omien pyöriensä sekä Leftyn mitoituksen Standardin mukaiseksi.

        Tosiaan Cannondalen tehdastiimin kuski on voittanut Leftyllä varustetulla pyörällä useammankin maastopyöräilyn XC luokan maailmanmestaruuden, joten ei se huono keula voi olla...


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Se on omasta mielestäni niin oudon näköinen, että on jo hyvännäköinen.
        Lefty-kuskin kuulema yleinen vitsi muiden kuskien taholta onkin:"saitko puoleen hintaan kun puuttuu puolet keulasta"...
        Tekinisestihän Lefty on kyllä erinomainen ja myös pitkän matkan kulkenut "outolintuna" (ensimmäinen lefty malli tuli myyntiin jo vuonna 1999), yhtenä yleistymisen esteenä on vatrmasti ollut tuo että vuoteen 2018 asti Lefty käynyt vain Cannondalen omiin pyöriin joissa aivan omalla mitoituksella oleva emäputki jota ei muilla valmistajilla ollut. Vuodesta 2019 eteenpäin oleva malli on sitten yhteensopiva muiden valmistajien pyörien kanssa kun Cannondale muutti omien pyöriensä sekä Leftyn mitoituksen Standardin mukaiseksi.

        Tosiaan Cannondalen tehdastiimin kuski on voittanut Leftyllä varustetulla pyörällä useammankin maastopyöräilyn XC luokan maailmanmestaruuden, joten ei se huono keula voi olla...

        Paljonko leftyllä on painoeroa jos verrataan saman tason ja joustomatkan perinteiseen keulaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko leftyllä on painoeroa jos verrataan saman tason ja joustomatkan perinteiseen keulaan?

        Riippuu verrokista. 120mm uusi hiilikuitu Lefty Ocho painaa noin 1500gr. ja huipputason "perinteiset" XC keulat (esim. Fox 32 Factory tai RockShox SID Ultimate) on siellä 1450-1500gr. paikeilla myös. eli aika samoissa ovat (tosin FOX on julkistanut tässä hiljattain uuden 2025 mallistonsa jossa 32 Factory StepCast 100mm keulan paino ollaan tiputettu huimaan alle 1300gr. painoon...)
        Halvempi alumiiniversio on siellä noin 1700gr. paikkeilla joka taasen on suht verrannollinen vaikkapa Fox 32:n taikka RockShox SID:n halvemman pään versioihin.

        Ero tulee ehkäpä jousitustuntumassa, johtuen Leftyssä käytettävästä neulalaakereista, eli tointatapa on osittain erilainen kuin "perinteisessä" polkupyörän jousikeulassa.


    • Anonyymi

      Vaseliini on tuon huoltoon sopiva aine.

    • Anonyymi

      Onks se sähkö?

      • Cannondalen Lefty joustokeulassako?
        Ei siinä joustokeulassa mitään sähköjä ole tuon ikäisessä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1293
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      73
      623
    4. 50
      557
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      471
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      148
      406
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      362
    Aihe