Niin, olen pohtinut kovasti, että mikä osasarja sopisi erityisen hyvin gravel-pyörään.
Olen tullut siihen tulokseen, että Shimanon Sora on kaikkein paras vaihtoehto.
Osasarja gravel-pyörään
24
414
Vastaukset
- Anonyymi
Sora on ihan hyvä. Mitään erityistä gravel-osasarjaa ei oikeastaan tarvi mutta toki shimano halusi sellaisen kehitellä ja hölmöt ostaa. Helpompi olisi vain vaihtaa takapakka sopivaksi. Gravel-takapakan kehittäminen road ja mtb-pakkojen lisäksi olisi ollut liian joustavaa ja halpaa käyttäjälle niin uusi gravel osasarja tarvittiin. Sillä tehdään rahaa.
Itsellä on maantiekampien parina itse modifioitu gravel-pakka joka alkaa 14-hampaasta ja päättyy 38:iin. Tuo ajaa saman asian kuin 30/46-kammet. Olet pohtinut mikä osasarja sopisi erityisen hyvin Gravel pyörään ja tullut siihen lopputulokseen että siihen sopii ERITYISEN hyvin Shimanon maantieosarjojen toiseksi edullisimman osasarjan osat kun vaihtoehtona olisi nimenomaan Graveliin suunniteltu GRX osasarja?
Kerrotko miksi tuo SORA (jonka nimellä ei ole soran kanssa mitään tekemistä, vaan tarkoittaa "taivasta" japanin kielessä), osasarja on parempi gravel pyörään kuin GRX?
(eli miksi sinä tiedät paremmin kuin Shimanon tuotekehitys osasto).- Anonyymi
Eri... mutta Sorassa on ainakin sopiva määrä vaihteita ettei mene napsutteluksi kun vauhti vaihtelee noilla gravel-lenkeillä jatkuvasti maaston ja tienpinnan muutosten vuoksi jatkuvasti.
Anonyymi kirjoitti:
Eri... mutta Sorassa on ainakin sopiva määrä vaihteita ettei mene napsutteluksi kun vauhti vaihtelee noilla gravel-lenkeillä jatkuvasti maaston ja tienpinnan muutosten vuoksi jatkuvasti.
Sora on joko 2*9 tai 3*9
kun GRX:n vaihtoehdot ovat.
2*10, 1*11, 2*11 sekä 1*12, 2*12
Eli oletko sitä mieltä että Soran 2*9 on sopivampi kuin vaikka GRX:n 1*11?- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Sora on joko 2*9 tai 3*9
kun GRX:n vaihtoehdot ovat.
2*10, 1*11, 2*11 sekä 1*12, 2*12
Eli oletko sitä mieltä että Soran 2*9 on sopivampi kuin vaikka GRX:n 1*11?11-vaihteisissa on liian tiheät välitykset vaihtelevalla alustalla ajamiseen, saa napsutella pakkaa laidasta laitaan. . 9-pakkoja löyyy sopivan harvalla välityksellä. Tarvii vaihtaa vähemmän.
11-pakat taas sopivat paremmin maantieajoon jossa tiheät välit vaihteiden välillä on hyödyksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
11-vaihteisissa on liian tiheät välitykset vaihtelevalla alustalla ajamiseen, saa napsutella pakkaa laidasta laitaan. . 9-pakkoja löyyy sopivan harvalla välityksellä. Tarvii vaihtaa vähemmän.
11-pakat taas sopivat paremmin maantieajoon jossa tiheät välit vaihteiden välillä on hyödyksi.Pikemminkin päinvastoin. Lisäksi 1x11 on siitäkin kiva että tarvitse näppäillä kuin oikean käden sormin. Joten, sanos pullajaska. Kevyt muutoinkin ja helppua pitää puhtaana.
Anonyymi kirjoitti:
11-vaihteisissa on liian tiheät välitykset vaihtelevalla alustalla ajamiseen, saa napsutella pakkaa laidasta laitaan. . 9-pakkoja löyyy sopivan harvalla välityksellä. Tarvii vaihtaa vähemmän.
11-pakat taas sopivat paremmin maantieajoon jossa tiheät välit vaihteiden välillä on hyödyksi.Ihanaa lukea tekstiä minkä kirjoittajalla ei ole asiasta oikeasti mitään "hajua" kuullut vain jonkun sanovan kyseisellä tavalla "esson pöydässä".
Nythän oli kyse Shimanon Sora osasarjasta joka on Shimanon maantieosasarja ja verrataan siteä Shimanon varsinaiseen Gravel osasarjaan, eli GRX:ääm-
Koska Sora on nimenomaisesti maantie-osasarja ja suunniteltu ajettavaksi joko 2x tai 3x systeemillä niin kyseisen sarjan takapakat ovat juurikin maantiepyörän pakkoja, ja sarjan vaihtoehdot ovat: (kaikki siis 9:llä takarattaalla)
11-30 (11-12-14-16-18-20-23-26-30T)
12-25 (12-13-14-15-17-19-21-23-25T)
13-25 (13-14-15-16-17-19-21-23-25T)
14-25 (14-15-16-17-18-19-21-23-25T)
Kun taasen GRX:n 1x vaihdoehdossa pakat ovat maastopuolen pakkoja(kaikki siis 11 rattaalla)
11-40 (11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40T )
11-42 (11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42T)
11-46 (11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-46T)
Tuosta kun vertaa noita soran ja GRX:n välitysten eroja, niin nuo Soran välitykset ovat nimenomaan todella tiheällä jaolla kun se on maantieosasarja.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ihanaa lukea tekstiä minkä kirjoittajalla ei ole asiasta oikeasti mitään "hajua" kuullut vain jonkun sanovan kyseisellä tavalla "esson pöydässä".
Nythän oli kyse Shimanon Sora osasarjasta joka on Shimanon maantieosasarja ja verrataan siteä Shimanon varsinaiseen Gravel osasarjaan, eli GRX:ääm-
Koska Sora on nimenomaisesti maantie-osasarja ja suunniteltu ajettavaksi joko 2x tai 3x systeemillä niin kyseisen sarjan takapakat ovat juurikin maantiepyörän pakkoja, ja sarjan vaihtoehdot ovat: (kaikki siis 9:llä takarattaalla)
11-30 (11-12-14-16-18-20-23-26-30T)
12-25 (12-13-14-15-17-19-21-23-25T)
13-25 (13-14-15-16-17-19-21-23-25T)
14-25 (14-15-16-17-18-19-21-23-25T)
Kun taasen GRX:n 1x vaihdoehdossa pakat ovat maastopuolen pakkoja(kaikki siis 11 rattaalla)
11-40 (11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40T )
11-42 (11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42T)
11-46 (11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-46T)
Tuosta kun vertaa noita soran ja GRX:n välitysten eroja, niin nuo Soran välitykset ovat nimenomaan todella tiheällä jaolla kun se on maantieosasarja.Ei pidä kangistua kaavoihin. Jotkut tuntuvat pitävän shimanoa jumalana mitä tulee pyöränosiin ja ova sen sanansaattajia.
9-vaihteisiin asti maasto-osia ja maantieosia voi sekoittaa vapaasti ja mikään ei estä käyttämästä maastopakkaa sora vaihtajien kanssa. Osien sekoittaminen onnistuu osin vielä10-vaihteissakin.
Sora oli muuten aluksi 8-vaihteinen sarja.
11 vaihteisiin viittasin yleisesti enkä pelkästään grx-sarjaan. Grx-sarjassa on liian pienet eturattaan omaan makuun eikä ole siihen kiinnostusta. Sopii heikkojalkaiselle muotipyöräilijälle.
6000km vuosittaisen LUOMUpyöräilyn seurauksena osaan muodostaa omat mielipiteeni enkä vain pureksimatta niellä sen mitä shimanon markkinointi syöttää. Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä kangistua kaavoihin. Jotkut tuntuvat pitävän shimanoa jumalana mitä tulee pyöränosiin ja ova sen sanansaattajia.
9-vaihteisiin asti maasto-osia ja maantieosia voi sekoittaa vapaasti ja mikään ei estä käyttämästä maastopakkaa sora vaihtajien kanssa. Osien sekoittaminen onnistuu osin vielä10-vaihteissakin.
Sora oli muuten aluksi 8-vaihteinen sarja.
11 vaihteisiin viittasin yleisesti enkä pelkästään grx-sarjaan. Grx-sarjassa on liian pienet eturattaan omaan makuun eikä ole siihen kiinnostusta. Sopii heikkojalkaiselle muotipyöräilijälle.
6000km vuosittaisen LUOMUpyöräilyn seurauksena osaan muodostaa omat mielipiteeni enkä vain pureksimatta niellä sen mitä shimanon markkinointi syöttää.Voihan sitä toitysti käyttää maastopakkaa, mutta yllätys yllätys, Soran takavaihtajien (jotka siis maantiepuolen osasarja ja sen myötä maantiepuolen pienemmille pakoille tarkoitetut) kapasiteetti loppuu sitten kesken näiden maastopakkojen kanssa, eli myös vaihtaja vaihtoon,,,
Jos sieltä vaihdetaan pakka ja takavaihtaja maastopuolen sarjaan, niin vieläkö on Sora:n osasarja se mikä on se paras vaihtoehto Graveliin..?
Harvoin Gravel pyörässä on tarvetta mihinkään 50 hampaisiin eturattaisiin (etenkin jos takana pienin on 10 hampainen), kun mm. tasonkin kuskit ajavat 4x kokoisilla eturattailla kun Garavelissa vauhdit ei ihan maantilukemiin kuitenkaan nouse.
Vai ajatko Gravel pyörällä sekä soraa että maantietä?santtu_1975X kirjoitti:
Voihan sitä toitysti käyttää maastopakkaa, mutta yllätys yllätys, Soran takavaihtajien (jotka siis maantiepuolen osasarja ja sen myötä maantiepuolen pienemmille pakoille tarkoitetut) kapasiteetti loppuu sitten kesken näiden maastopakkojen kanssa, eli myös vaihtaja vaihtoon,,,
Jos sieltä vaihdetaan pakka ja takavaihtaja maastopuolen sarjaan, niin vieläkö on Sora:n osasarja se mikä on se paras vaihtoehto Graveliin..?
Harvoin Gravel pyörässä on tarvetta mihinkään 50 hampaisiin eturattaisiin (etenkin jos takana pienin on 10 hampainen), kun mm. tasonkin kuskit ajavat 4x kokoisilla eturattailla kun Garavelissa vauhdit ei ihan maantilukemiin kuitenkaan nouse.
Vai ajatko Gravel pyörällä sekä soraa että maantietä?Eli tuon GRX:n (tai SRAM:n tapauksessa XPLR:n) tarkoitus on poimia ja yhdistää Gravel pyörien tekniikkaan sopivat asiat sekä maantieltä että maastosta ja tehdä niistä yksi kokonaisuus.
santtu_1975X kirjoitti:
Eli tuon GRX:n (tai SRAM:n tapauksessa XPLR:n) tarkoitus on poimia ja yhdistää Gravel pyörien tekniikkaan sopivat asiat sekä maantieltä että maastosta ja tehdä niistä yksi kokonaisuus.
Ja jos katsoo vaikka viime viikonlopun FNLD GRVL:n voittajien pyöriä, (Markus Pajur Miehissä ja Tiffany Gromwell naisissa), niin 1x vaihteistoilla olivat molemmat voittajat liikkeellä ja muutenkin kuvia kun reitiltä katsoo, niin 1x vaihteisto on vallannut sijaa 2x vaihteistolta jo hyvin isoilta osin.
Jos kelpaa maailman huipuille, niin...- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ja jos katsoo vaikka viime viikonlopun FNLD GRVL:n voittajien pyöriä, (Markus Pajur Miehissä ja Tiffany Gromwell naisissa), niin 1x vaihteistoilla olivat molemmat voittajat liikkeellä ja muutenkin kuvia kun reitiltä katsoo, niin 1x vaihteisto on vallannut sijaa 2x vaihteistolta jo hyvin isoilta osin.
Jos kelpaa maailman huipuille, niin...Joo - taas tää meni tähän... ketä kiinnostaa tietää millä jotkut voittajat ajaa jossain kilpailussa. Ihme pätijä. Suksi virittämään niitä lihasheikkousmopojasi. Alunperin heitin aloituksen, kun mun mielestä Sora rimmaa niin hyvin gravelin kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo - taas tää meni tähän... ketä kiinnostaa tietää millä jotkut voittajat ajaa jossain kilpailussa. Ihme pätijä. Suksi virittämään niitä lihasheikkousmopojasi. Alunperin heitin aloituksen, kun mun mielestä Sora rimmaa niin hyvin gravelin kanssa.
No mutta. Eikös Santtu tehnyt selväksi että sora tarkoittaa jotain muuta kuin suomalainen sora. Eihän se trimmaa yhtään gravelin kanssa. Jos Shimano ei kiinnosta niin hanki Sram Rival1 silloin. Erittäin hyvä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mutta. Eikös Santtu tehnyt selväksi että sora tarkoittaa jotain muuta kuin suomalainen sora. Eihän se trimmaa yhtään gravelin kanssa. Jos Shimano ei kiinnosta niin hanki Sram Rival1 silloin. Erittäin hyvä.
Kyllä rimmaa, metatasolla.
Anonyymi kirjoitti:
Joo - taas tää meni tähän... ketä kiinnostaa tietää millä jotkut voittajat ajaa jossain kilpailussa. Ihme pätijä. Suksi virittämään niitä lihasheikkousmopojasi. Alunperin heitin aloituksen, kun mun mielestä Sora rimmaa niin hyvin gravelin kanssa.
Eli siis aloitus oli taas täysin "tyhjä" aloitus ilman mitään todellista tarkoitusta, näinkö on?
Ja tuollaisten aloitusten tekijä sitten käskee minua "suksimaan" kun korjaan faktoilla aloitusta...- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Eli siis aloitus oli taas täysin "tyhjä" aloitus ilman mitään todellista tarkoitusta, näinkö on?
Ja tuollaisten aloitusten tekijä sitten käskee minua "suksimaan" kun korjaan faktoilla aloitusta...Osaa täällä toisetkin laskea rattaiden piikkejä ja rakentaa pakkoja.
- Anonyymi
Gravelista tulee mieleen graavilohi.
- Anonyymi
Rääveliin sopii Vana Tallin, Viru Kangeella höystettynä.
- Anonyymi
Makuasioista on turha kiistellä. Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.
- Anonyymi
Mutta paree ottaa molemmat makuuvaunuun, etenkin, kun VR hinnoittelee vaunukohtaisesti, ei petipaikoittain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta paree ottaa molemmat makuuvaunuun, etenkin, kun VR hinnoittelee vaunukohtaisesti, ei petipaikoittain.
Tykkään noista molemmista!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tykkään noista molemmista!
Mä tykkään niistä kaikista!
- Anonyymi
Graaveli on vaan uusi maantiepyöräily. Spandeksit eri alustalla taistelemassa sekunninkymmenyksistä hampaat irvessä.
- Anonyymi
Hee... Alun perin maantiepyöräily on ollut nimenomaan gravel-pyöräilyä (vittu, miten tyhmä tuo g-sana onkaan!).
Nyt jälleen kerran markkinoidaan uudelleen keksittyä (ja ah, niin seksikkäästi nimettyä) pyörää uudelleen muotipyöräilijälampaiden kulutusintoa tyydyttämään.
Toinen outous on bikepacking, jossa siinäkin tuntuu olevan päämääränä etsiä mahdollisimmina hankalia tapoja toteuttaa jo aikaisempina vuosikymmeninä huippuunsa hiottuja asioita.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152091Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi812000- 1011347
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1211126Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771067Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen81002Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 60770
- 59731
Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.237695