Miksi asiat ovat neliskanttisia kun pyöreä olisi helpompi ja toisinaan taas toisin päin

Pööh.
Pitää kiinnittäää neliskanttinen asia sorviin ja saada se täsmälleen samaan asetukseen kuin tehtaalla.
Noh, nelileukapakkaan, mutta koska se pitkä ja painava, niin ei onnistu helposti.
Pitää tehdä kiinnitykset T-uriin, tai muuten se lentää irti.

Ja miksei koneita tehdä niin, ettei minun tarvitsisi jatkuvasti korjata niitä.
(mieluummin kehittäisin uusia laitteita, enkä korjaisi jonkun suunnitteluvirheitä)

Helsingissäkin pitäisi käydä, mutta ei tästä nyt mihinkään ehdi.
(kasvit ovat siellä kestokastelussa, mutta ei se vesi ikuisesti riitä)

Sébastien Tellier - Look
https://www.youtube.com/watch?v=8jL0vy2YaDg

(oudohko video)

33

305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No mä oon taas sitä mieltä, että olis parempi, kun kaikki puu, betoni, tai rauta ois yhtä muotoa ja jokaisella jätkällä sorvi ja yläjyrsin yms vehkeet...ja tekee itse käypäisen... tulis kerralla hyvä.

      Vietin pitkään aikaani putkihommia kotona tehden ja voi hyvänen aika, miten monenlaista rallukkata ja vimpainta piti olla.... jos käy putki, ei käy mutka, sitten toisessa naaraskierteet ja mihin väliin kartioliitos...🤨

      Kyllä teki mieli kaivaa jo Kemppi esiin....🙄

      • Hei olen ottanut pulttiviputtimen lisäksi toisenkin työkalun käyttöön. Käytin tällä viikolla sahaa (lilaa sellaista) ja sahasin ihan oikeaa puuta sillä. Tai no oikeammin sahasin kuivuneen tuijan, jotta sain sen säkkiin tungettua ja vietyä pois, mutta eikö tuokin nyt vähän niinkuin puuhommiksi lasketa 😁


      • Olemme menossa tuota kohti, mutta se etenee 3D-tulostuksen kautta.
        Harmiillisesti metallin tulostukseen soveltuvat vempeleet ovat vielä hirmuisen kalliita.

        Eräs haaveili juuri muovitulostimen hankintaa (itsellänikin on harkinnassa), mutta tuli järkiinsä kun kerroin miten hankalaa se homma on ja miten jatkuvati pitää säätää ja testata.
        (eikä se ollut perehtynynyt 3D-mallinnukseenkaan ja sen opettelussa kuluu aikaa)


      • Aletheias kirjoitti:

        Hei olen ottanut pulttiviputtimen lisäksi toisenkin työkalun käyttöön. Käytin tällä viikolla sahaa (lilaa sellaista) ja sahasin ihan oikeaa puuta sillä. Tai no oikeammin sahasin kuivuneen tuijan, jotta sain sen säkkiin tungettua ja vietyä pois, mutta eikö tuokin nyt vähän niinkuin puuhommiksi lasketa 😁

        Mulla ois samaa hommaa, parista sireenipensaasta pitäs siistiä kuivuneet pois


      • buddy-love kirjoitti:

        Olemme menossa tuota kohti, mutta se etenee 3D-tulostuksen kautta.
        Harmiillisesti metallin tulostukseen soveltuvat vempeleet ovat vielä hirmuisen kalliita.

        Eräs haaveili juuri muovitulostimen hankintaa (itsellänikin on harkinnassa), mutta tuli järkiinsä kun kerroin miten hankalaa se homma on ja miten jatkuvati pitää säätää ja testata.
        (eikä se ollut perehtynynyt 3D-mallinnukseenkaan ja sen opettelussa kuluu aikaa)

        Sehän ois hienoo jos metalliakin pääsis tulostaan. Mutta eiks esim. Pronssia pysty itekin sulattaan ja siitä vois valaa vaikka minkälaista murikkaa. Minkähänlaisella kipolla sitä vois sulattaa. Mä ite tykkään työstää ihan käsin ilman atk-koneita. Mulla on sekä puu että metallisorvi. Mä en muista oonko lähettäny jotain kuvaa siitä mun työpajasta tänne.


      • Aletheias kirjoitti:

        Hei olen ottanut pulttiviputtimen lisäksi toisenkin työkalun käyttöön. Käytin tällä viikolla sahaa (lilaa sellaista) ja sahasin ihan oikeaa puuta sillä. Tai no oikeammin sahasin kuivuneen tuijan, jotta sain sen säkkiin tungettua ja vietyä pois, mutta eikö tuokin nyt vähän niinkuin puuhommiksi lasketa 😁

        Pulttiviputin kävikin maalla mielessä. Ruisrääkkä piti ääntä, joka ois voinut olla pulttiviputtimen pyöritystä sieltä pulttiavainpäästäpäin...😄

        Saha on jo aika räyhee...

        Se sun tuijas on saanut liikaa kevätaurinkoa... mutta en tiedä kuivaako ne niistä? Ois saattanut eheytyäkin? Mulla sai kanssa, mutta katsotaan miten sen käy? 🙃


      • buddy-love kirjoitti:

        Olemme menossa tuota kohti, mutta se etenee 3D-tulostuksen kautta.
        Harmiillisesti metallin tulostukseen soveltuvat vempeleet ovat vielä hirmuisen kalliita.

        Eräs haaveili juuri muovitulostimen hankintaa (itsellänikin on harkinnassa), mutta tuli järkiinsä kun kerroin miten hankalaa se homma on ja miten jatkuvati pitää säätää ja testata.
        (eikä se ollut perehtynynyt 3D-mallinnukseenkaan ja sen opettelussa kuluu aikaa)

        Niin tarkoitatko, että itse pitäis tehdä kaikki itse, vai sitä, että on liikaa valinnanvaraa?

        Mä saattaisin keksiä muovi 3d, tulostimelle vaikka mitä käyttöä...toisaalta lelujahan ne tekee...🤔


      • pujotteIija kirjoitti:

        Mulla ois samaa hommaa, parista sireenipensaasta pitäs siistiä kuivuneet pois

        Suosittelen työkaluksi pientä lilaa sahaa 😄 Sillä onnistui hyvin kohtuullisen ohuiden oksien sahailu.

        Taitaa tuohon hommaan olla kyllä kätevämpiäkin työkaluja, mutta jos sahaan jotain keskimäärin joka viides vuosi, niin ei maksa vaivaa panostaa työkaluihin.


      • Disseisback kirjoitti:

        Pulttiviputin kävikin maalla mielessä. Ruisrääkkä piti ääntä, joka ois voinut olla pulttiviputtimen pyöritystä sieltä pulttiavainpäästäpäin...😄

        Saha on jo aika räyhee...

        Se sun tuijas on saanut liikaa kevätaurinkoa... mutta en tiedä kuivaako ne niistä? Ois saattanut eheytyäkin? Mulla sai kanssa, mutta katsotaan miten sen käy? 🙃

        Täytyy varmaan hankkia jotain huonekalua tai jotain, missä pulttiviputinta saattaisi joutua käyttämään. Se on ainoa hauska työkalu juuri kun pitää niin hauskaa ääntä 😅

        Tuija taisi päästä ihan rehellisesti kuivahtamaan, sillä se oli ruukussa, joka jäi sen verran katoksen alle, ettei sadevesi päässyt kastelemaan ja jotenkin en tajunnut sitä kuin vasta tuijan alettua ruskistumaan eikä se siitä enää virkonut. Eli kastelin liian vähän. Pistin siis tuijan kiertoon ja istutin uuden tilalle. Katsotaan kauanko menee, ennen kuin saan senkin hengiltä 🙈


      • Aletheias kirjoitti:

        Täytyy varmaan hankkia jotain huonekalua tai jotain, missä pulttiviputinta saattaisi joutua käyttämään. Se on ainoa hauska työkalu juuri kun pitää niin hauskaa ääntä 😅

        Tuija taisi päästä ihan rehellisesti kuivahtamaan, sillä se oli ruukussa, joka jäi sen verran katoksen alle, ettei sadevesi päässyt kastelemaan ja jotenkin en tajunnut sitä kuin vasta tuijan alettua ruskistumaan eikä se siitä enää virkonut. Eli kastelin liian vähän. Pistin siis tuijan kiertoon ja istutin uuden tilalle. Katsotaan kauanko menee, ennen kuin saan senkin hengiltä 🙈

        No sun pitää testiä pulttiviputin silleen, että pyörität sitä räikkää vasten vähän niinkuin väärinpäin...sit saat ruisrääkän ääniä fiilistää. 😄

        Mullakin meni tuija ihan ruskeeks, mutta olkoonsa ruskee, mä luulen, ettei kupsahtanut vielä. 😄


      • Disseisback kirjoitti:

        No sun pitää testiä pulttiviputin silleen, että pyörität sitä räikkää vasten vähän niinkuin väärinpäin...sit saat ruisrääkän ääniä fiilistää. 😄

        Mullakin meni tuija ihan ruskeeks, mutta olkoonsa ruskee, mä luulen, ettei kupsahtanut vielä. 😄

        Sehän vois olla vähän kuin mun stressilelu 😂 Muilla samassa tilassa olijoilla voisi ehkä mennä hermot 😁

        Tuijat saattaa olla hankalia eritoten elämänsä alkutaipaleella. Sitten, kun kokoa on riittävästi, tuntuvat pärjäävän hienosti, mutta alku on hankalinta. Naapurissa meni kokonainen juuri istutettu tuija-aita uusiksi, kun taimet kuivui ihan ruskeiksi. Se oli jo aika paha, kun tuijia oli kymmeniä. Ottaa jo vähän kukkaron päälle tuollainen koko aidan uusiminen 😬
        Ja sehän voit värjätä sen tuijan uudelleen vihreäksi! Olen nähnyt jossain videoita siitä, miten porukka cärjää kuivuneita kasveja uudelleen vihreäksi suihkeella 😄


      • Aletheias kirjoitti:

        Sehän vois olla vähän kuin mun stressilelu 😂 Muilla samassa tilassa olijoilla voisi ehkä mennä hermot 😁

        Tuijat saattaa olla hankalia eritoten elämänsä alkutaipaleella. Sitten, kun kokoa on riittävästi, tuntuvat pärjäävän hienosti, mutta alku on hankalinta. Naapurissa meni kokonainen juuri istutettu tuija-aita uusiksi, kun taimet kuivui ihan ruskeiksi. Se oli jo aika paha, kun tuijia oli kymmeniä. Ottaa jo vähän kukkaron päälle tuollainen koko aidan uusiminen 😬
        Ja sehän voit värjätä sen tuijan uudelleen vihreäksi! Olen nähnyt jossain videoita siitä, miten porukka cärjää kuivuneita kasveja uudelleen vihreäksi suihkeella 😄

        No mikä ettei? 😄

        Ruisrääkkä alkoi kyllä kieltämättä menettää ajansaatossa "hauskankuuloista" ääntään pitemmän päälle.... 🙄

        No mulle nyt on se ja sama minkä värinen on..😄

        Tänä kesänä en keskity pikkuseikkoihin tontilla....kunhan puuta ilmaantuu riittävästi. 😄


      • Disseisback kirjoitti:

        No mikä ettei? 😄

        Ruisrääkkä alkoi kyllä kieltämättä menettää ajansaatossa "hauskankuuloista" ääntään pitemmän päälle.... 🙄

        No mulle nyt on se ja sama minkä värinen on..😄

        Tänä kesänä en keskity pikkuseikkoihin tontilla....kunhan puuta ilmaantuu riittävästi. 😄

        Lintujen laulu on vähän sellaista, että se on yleensä kaunista ja rauhoittavaa, kun kuljeskelee esim. kulkee metsässä ja nauttii luonnosta, mutta aamuviideltä, kun on sängyssä maaten kuunnellut samoja melodioita kolmatta tuntia avoimesta ikkunasta, niin se ei enää ihan niin hurmaavaa olekaan 😄

        Niin onhan ruskeakin hieno ja maanläheinen väri 😁

        En tajua mistä sä sitä puuta aina hommaat ja miten paljon sulla sitä ylipäätään kuluu, kun vaikuttaa siltä, että olet kaiken vapaa-aikasi puuhommissa 😂


      • JeroP kirjoitti:

        Sehän ois hienoo jos metalliakin pääsis tulostaan. Mutta eiks esim. Pronssia pysty itekin sulattaan ja siitä vois valaa vaikka minkälaista murikkaa. Minkähänlaisella kipolla sitä vois sulattaa. Mä ite tykkään työstää ihan käsin ilman atk-koneita. Mulla on sekä puu että metallisorvi. Mä en muista oonko lähettäny jotain kuvaa siitä mun työpajasta tänne.

        Olen joskus valanut pronssia taidetarkoituksiin, mutta siinä oli ongelmana se, että sitä oli liian vähän, eli jäi aukkoja. Muutoinkin systeemini oli liian alkeellinen ja kulutin turhan paljon nestekaasua (vaatii myös puhallusilmaa, tai muutoin ei kuumene tarpeeksi).
        Grafiittiupokas kestää pronssin sulatusta ja paikallinen rautakauppa hankki silloin kauan sitten minulle sellaisen. Nykyisin kun kaikki on netissä, niin ostaminen on paljon helpompaa ja erikoisfirmat löytää itsekin.

        Jos ryhdyt pronssia valamaan, niin kannattaa rakentaa kunnollinen sulatussysteemi ja niin eristettynä, ettei lämpöä kulu hukkaan. Vanha öljypoltin toimii todennäköisesti hyvin lämmönlähteenä.

        Upokkaan kylkeen ei kannata ohjata liekkiä suoraan, sillä sen kärsii siitä ja käyttöikä lyhenee.
        Ja sitten ne lämmöneristeinä käytettävät keraamiset villat ovat usein lähes yhtä pahoja kuin asbesti, eli kannattaa etsiä sitä laatua, joka ei ole ihan sitä pahinta keuhkoille (en ole juuri nyt perillä aiheesta).


      • Disseisback kirjoitti:

        Niin tarkoitatko, että itse pitäis tehdä kaikki itse, vai sitä, että on liikaa valinnanvaraa?

        Mä saattaisin keksiä muovi 3d, tulostimelle vaikka mitä käyttöä...toisaalta lelujahan ne tekee...🤔

        Hyvin voisin teettää tarvitsemiani osia metallitulostimella ja se säästäisi paljon aikaa ja vaivaa ja jos laitteen saisi kohtuullisella hinnalla, niin todennäköisesti hankkisin (tosin metallijauhekin on kuulemma vielä kallista).

        Muovia tulostavassa voi käyttää sellaista muovilaatua, joka palaa poltettaessa täydellisesti, eli silloin se soveltuu valumallineiden tulostamiseen.
        Alumiinivalu on suhteellisen yksinkertaista, sillä se sulaa melko matalassa lämmössä.
        (tosin koska se on kevyttä, niin siihen jää helposti huokosia ja siihen puoleen pitää siksi kiinnittää huomiota)

        Muovia tulostavissa voi käyttää usein myös parempia muoveja, eli ABS ja nailon ovat mahdollisia ja on myös versioita, joissa on hiilikuitua tms. seassa. Noilla aineilla pystyy tulostamaan jo ihan kelvollisia osia koneisiin.


      • Aletheias kirjoitti:

        Lintujen laulu on vähän sellaista, että se on yleensä kaunista ja rauhoittavaa, kun kuljeskelee esim. kulkee metsässä ja nauttii luonnosta, mutta aamuviideltä, kun on sängyssä maaten kuunnellut samoja melodioita kolmatta tuntia avoimesta ikkunasta, niin se ei enää ihan niin hurmaavaa olekaan 😄

        Niin onhan ruskeakin hieno ja maanläheinen väri 😁

        En tajua mistä sä sitä puuta aina hommaat ja miten paljon sulla sitä ylipäätään kuluu, kun vaikuttaa siltä, että olet kaiken vapaa-aikasi puuhommissa 😂

        Joo ja riippuu linnusta. Härkälintu on ulkoisesti ihan kaunis lintu, mutta ääni ei. 😁

        Joo, nyt saa olla ruskea tai vaikka oranssi. Ei haittaa. 🙃

        No mä nyt oon tuonut sitä kaverin metsästä, sitten meidän maapaikalta ja enon luota. Vielä en täysin tiedä paljonko tarvitsen sitä talveen, mutta sitä pitää olla ja mahdollisimman paljon, ettei ainakaan lopu kesken... mulla on nyt jäänyt polttopuunteko viime takavuosina vähäiseksi ja lisäksi en ole tehnyt kattilaan sopivan mittaista. Nyt sitä siis teen, 50 cm pitkää halkoa.

        Ja kaiken lisäksi mun pitää keikauttaa sellainen tekoajankohta talvikeväästä syystalveen...teen ensi talven puut nyt ja sit syksystä ja ensi talven aikaan seuraavaksi vuodeksi. Eli puuhommaa riittää... ensi kesänä en taas juuri tee, jos ei satu jotain tuulenkaatoja tai vst. pihapuita jossain tulemaan vastaan. 😄


      • buddy-love kirjoitti:

        Hyvin voisin teettää tarvitsemiani osia metallitulostimella ja se säästäisi paljon aikaa ja vaivaa ja jos laitteen saisi kohtuullisella hinnalla, niin todennäköisesti hankkisin (tosin metallijauhekin on kuulemma vielä kallista).

        Muovia tulostavassa voi käyttää sellaista muovilaatua, joka palaa poltettaessa täydellisesti, eli silloin se soveltuu valumallineiden tulostamiseen.
        Alumiinivalu on suhteellisen yksinkertaista, sillä se sulaa melko matalassa lämmössä.
        (tosin koska se on kevyttä, niin siihen jää helposti huokosia ja siihen puoleen pitää siksi kiinnittää huomiota)

        Muovia tulostavissa voi käyttää usein myös parempia muoveja, eli ABS ja nailon ovat mahdollisia ja on myös versioita, joissa on hiilikuitua tms. seassa. Noilla aineilla pystyy tulostamaan jo ihan kelvollisia osia koneisiin.

        Joo. Kyllä oon netissä katsellut mitä kaikkea porukka on 3D tulostimilla osannut tehdä. Ihan näppärää.

        Mutta kyllä mä metallissa tykkään sorvista ja jostain yläjyrsimestä. Niillä jo saa vaikka sun minkälaista kalikkaa, ja kemppi siihen kaveriksi. 😄


      • Disseisback kirjoitti:

        Joo ja riippuu linnusta. Härkälintu on ulkoisesti ihan kaunis lintu, mutta ääni ei. 😁

        Joo, nyt saa olla ruskea tai vaikka oranssi. Ei haittaa. 🙃

        No mä nyt oon tuonut sitä kaverin metsästä, sitten meidän maapaikalta ja enon luota. Vielä en täysin tiedä paljonko tarvitsen sitä talveen, mutta sitä pitää olla ja mahdollisimman paljon, ettei ainakaan lopu kesken... mulla on nyt jäänyt polttopuunteko viime takavuosina vähäiseksi ja lisäksi en ole tehnyt kattilaan sopivan mittaista. Nyt sitä siis teen, 50 cm pitkää halkoa.

        Ja kaiken lisäksi mun pitää keikauttaa sellainen tekoajankohta talvikeväästä syystalveen...teen ensi talven puut nyt ja sit syksystä ja ensi talven aikaan seuraavaksi vuodeksi. Eli puuhommaa riittää... ensi kesänä en taas juuri tee, jos ei satu jotain tuulenkaatoja tai vst. pihapuita jossain tulemaan vastaan. 😄

        Venyi vastaaminen täälläkin, kauhea kesäkiire päällänsä 😁

        Ihanan reipasta meininkiä puuntuonti kanssa, vaikka ei kai se muu auta, jos sitä puuta kuluu huushollin lämmitykseen. Mulla kun ei ole edes sitä takkaa, niin ei kulu puutakaan ja vaikka olisi takkakin, niin käyttömäärät jäisi niin pieniksi, että motillinen kestäisi varmaan ties miten pitkään. Olisihan se kiva talvella, kun saisi takkatulen ääressä lämmitellä ja fiilistellä, mutta toistaiseksi saan luvan pärjätä kynttilöillä 🤗


      • Aletheias kirjoitti:

        Venyi vastaaminen täälläkin, kauhea kesäkiire päällänsä 😁

        Ihanan reipasta meininkiä puuntuonti kanssa, vaikka ei kai se muu auta, jos sitä puuta kuluu huushollin lämmitykseen. Mulla kun ei ole edes sitä takkaa, niin ei kulu puutakaan ja vaikka olisi takkakin, niin käyttömäärät jäisi niin pieniksi, että motillinen kestäisi varmaan ties miten pitkään. Olisihan se kiva talvella, kun saisi takkatulen ääressä lämmitellä ja fiilistellä, mutta toistaiseksi saan luvan pärjätä kynttilöillä 🤗

        Hih... en ees katso mihin vastasit....mutta puuhommat jäissä, on ollut hellettä ja työruuhkaa, ylkkää jne. Selvitystä. 😃

        Kyllä mä tänään mietin viimeeksi, että ihminen sinkoilee ihan turhan tskia lopulta...😄

        Näitä munkin hommia voiso miettii yhteiskunnsn tasolla tärkeiksi, mutta vähemmällä hönöilyllä pääsis kun ottaisi järjen käteen. 😄

        Mä kyllä otan tavoitteeksi irtautua tästä idiotismista vielä...

        Parisen vuotta ja sit ollaan lährllä muuten. 😃


      • Disseisback kirjoitti:

        Hih... en ees katso mihin vastasit....mutta puuhommat jäissä, on ollut hellettä ja työruuhkaa, ylkkää jne. Selvitystä. 😃

        Kyllä mä tänään mietin viimeeksi, että ihminen sinkoilee ihan turhan tskia lopulta...😄

        Näitä munkin hommia voiso miettii yhteiskunnsn tasolla tärkeiksi, mutta vähemmällä hönöilyllä pääsis kun ottaisi järjen käteen. 😄

        Mä kyllä otan tavoitteeksi irtautua tästä idiotismista vielä...

        Parisen vuotta ja sit ollaan lährllä muuten. 😃

        Ei lainkaan huono tavoite 😁

        Siten pitää pyrkiä elämään, mikä tuntuu itsestä merkitykselliseltä. Aina sitä on ihmisellä jotain pakollisia velvollisuuksia yma jotka on vain pakko hoitaa, mutta todella moni elää tietyllä tavalla vain, koska ajattelee sen olevan "oikea tapa elää".

        Olin hetki sitten yhteydessä lapsuudenystävääni monen vuoden tauon jälkeen ja hän ilmoitti muuttavansa takaisin pieneen kotikaupunkimme. Siellä hänellä on vanhemmat yms lähellä ja elämä muuttuu ihan toisenlaiseksi. Asuntoja saa murto-osalla siitä hinnasta, mitä joutuu pääkaupunkiseudulla maksamaan ja eläminen on kaikin puolin helpompaa, lyhyet välimatkat jne. Kuitenkin esim lapsille on tarjolla hyvät harrastusmahdollisuudet jne. Ei lainkaan siis huono päätös. Tuo sai minutkin hieman miettimään sitä, että millaisia muutoksia olisin valmis tekemään tulevaisuudessa. Sen tiedän, etten missään erämaassa halua elää, mutta ehkä kuitenkin jotain muutosta voisi harkita. Tällä hetkellä kuitenkin kaikki on hyvin ja menen pojan ehdoilla, mutta aina välillä on hyvä kyseenalaistaa, onko tämä sellaista elämää, jota haluan elää.


      • Aletheias kirjoitti:

        Ei lainkaan huono tavoite 😁

        Siten pitää pyrkiä elämään, mikä tuntuu itsestä merkitykselliseltä. Aina sitä on ihmisellä jotain pakollisia velvollisuuksia yma jotka on vain pakko hoitaa, mutta todella moni elää tietyllä tavalla vain, koska ajattelee sen olevan "oikea tapa elää".

        Olin hetki sitten yhteydessä lapsuudenystävääni monen vuoden tauon jälkeen ja hän ilmoitti muuttavansa takaisin pieneen kotikaupunkimme. Siellä hänellä on vanhemmat yms lähellä ja elämä muuttuu ihan toisenlaiseksi. Asuntoja saa murto-osalla siitä hinnasta, mitä joutuu pääkaupunkiseudulla maksamaan ja eläminen on kaikin puolin helpompaa, lyhyet välimatkat jne. Kuitenkin esim lapsille on tarjolla hyvät harrastusmahdollisuudet jne. Ei lainkaan siis huono päätös. Tuo sai minutkin hieman miettimään sitä, että millaisia muutoksia olisin valmis tekemään tulevaisuudessa. Sen tiedän, etten missään erämaassa halua elää, mutta ehkä kuitenkin jotain muutosta voisi harkita. Tällä hetkellä kuitenkin kaikki on hyvin ja menen pojan ehdoilla, mutta aina välillä on hyvä kyseenalaistaa, onko tämä sellaista elämää, jota haluan elää.

        Mullakin jälkikasvu mielessä...

        Kun saan heidät vähintään yhteiskunnan täystukien piiriin, mä voin loiventaa.

        Hakuisin nauttia eläkkeestäkun terveenä...olla eläväinen laosenlapsille, iloinen ja positiivinen...


        Kyllä mun pitää luopua jostain ja pienentää hommia, että niin voin. 🙃


      • Disseisback kirjoitti:

        Mullakin jälkikasvu mielessä...

        Kun saan heidät vähintään yhteiskunnan täystukien piiriin, mä voin loiventaa.

        Hakuisin nauttia eläkkeestäkun terveenä...olla eläväinen laosenlapsille, iloinen ja positiivinen...


        Kyllä mun pitää luopua jostain ja pienentää hommia, että niin voin. 🙃

        On fiksua suunnitella elämäänsä niin, että voi elää sellaista elämää, kuin haluaa ja panostaa niihin asioihin, jotka tuo lisäarvoa. Vaikkapa siten, että pystyy viettämään aikaa lastenlasten kanssa 😊 Joskus se tarkoittaa uran vaihtoa, muuttoa toiselle paikkakunnalle tai muuta vastaavaa.

        Se, mitä itse arvostan nykyään ihan tähtitieteellisen paljon, on aika läheisten kanssa. On ollut aivan upeaa esim saada olla niin läheisesti mukana siskoni lasten elämässä. Se on niin tärkeää minulle ja toivottavasti myös heille 😊


      • Aletheias kirjoitti:

        On fiksua suunnitella elämäänsä niin, että voi elää sellaista elämää, kuin haluaa ja panostaa niihin asioihin, jotka tuo lisäarvoa. Vaikkapa siten, että pystyy viettämään aikaa lastenlasten kanssa 😊 Joskus se tarkoittaa uran vaihtoa, muuttoa toiselle paikkakunnalle tai muuta vastaavaa.

        Se, mitä itse arvostan nykyään ihan tähtitieteellisen paljon, on aika läheisten kanssa. On ollut aivan upeaa esim saada olla niin läheisesti mukana siskoni lasten elämässä. Se on niin tärkeää minulle ja toivottavasti myös heille 😊

        No mä oon katsonut korpimuijan ja sisulassen kanavia. Mä saisin myös sopivasti kiksejä maalla olemisesta. Kulut putois asumisesta, tosin päivittäistä hommaa olis enempi, mutta se olisi kotosalla.

        Varsinaiset tienestit tulisi ehkä polttopuista, sekä vähän siitä sun tästä tekemisestä. Sähköhommia, raksahommia, ehkä konetöitä ja talkkarihommia ja kaupassakäymisiä muille tms. 🙂

        Ei kuitenkaan ottais sitä työtä vastaan liikaa, vaan sen verran, että pystyy ostamaan tarvittavat hommat itselle. 🙂

        Tämä nykyinen elämä kuluttaa aivan liikaa. Tässä työelämässä mennään aivan liikaa verenmaku suussa ja vaatimukset vaan kasvaa vuosi vuodelta. On vain ajan kysymys, kun joku "palaa pohjaan". 🙄


    • Anonyymi
    • Tuollaisen kiinnityssysteemin väsäsin:

      https://aijaa.com/0Q6rkf

      Se kulunut pää tuossa oikealla on nyt suoristettu ja seuraavaksi pitäisi tehdä siihen hitsattava jatkorengas, jonka sitten sorvaan samaan kokoon kuin tuo alkujaan on ollut.

      Olisi hyvä, jos tuon saisi jotenkin tuettua pyöriessä keskeltä, mutta kappaleen mallin takia se ei onnistu. Nyt sorvaus kyllä onnistuu, mutta vain hyvin varovaisesti, sillä se alkaa muutoin täristä.

      • Anonyymi

        😦 jösses mikä mutikka. Vaikea hahmottaa, mikä se työstettävä osa noista on ja mitä virkaa tuo tuutti toimittaa. Tuohonhan tatvitaan vinssi ja hinuri nostamaan osanen alustalleen, saati mitä sen irrottamiseen kulunut aikaa.

        🐾


      • Anonyymi kirjoitti:

        😦 jösses mikä mutikka. Vaikea hahmottaa, mikä se työstettävä osa noista on ja mitä virkaa tuo tuutti toimittaa. Tuohonhan tatvitaan vinssi ja hinuri nostamaan osanen alustalleen, saati mitä sen irrottamiseen kulunut aikaa.

        🐾

        Tuosta oikealta, kiiltävän kiinnikkeen takana näkyvästä päästä on kulunut pois toista senttiä ja se pitää saada siihen takaisin.
        Eli ensin tuossa suoristin sen kuluneen pään ja sen jälkeen tein pätkän oikean kokoista putkea, jota olisin nyt hitsaamassa siihen suoristettuun päähän, mutta hitsauskone takuaa, eikä homma onnistu ennen kuin huollan sen hitsin.
        Mutta sitten kun on hitsattu, niin osa tulee takaisin kiinni samalla tavalla ja sitten sorvaan sen uuden putkenpätkän sisältä oikeaan kokoon ja sitten se onkin valmis koottavaksi.

        Ei tuo osa ole nyt tyhjänä kovin painava, mutta paikalleen asennus koottuna on paras tehdä ketjutaljan avulla, sillä muutoin sitä on hankala saada pysymään paikallaan pulttien asennuksen aikana.


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Tuosta oikealta, kiiltävän kiinnikkeen takana näkyvästä päästä on kulunut pois toista senttiä ja se pitää saada siihen takaisin.
        Eli ensin tuossa suoristin sen kuluneen pään ja sen jälkeen tein pätkän oikean kokoista putkea, jota olisin nyt hitsaamassa siihen suoristettuun päähän, mutta hitsauskone takuaa, eikä homma onnistu ennen kuin huollan sen hitsin.
        Mutta sitten kun on hitsattu, niin osa tulee takaisin kiinni samalla tavalla ja sitten sorvaan sen uuden putkenpätkän sisältä oikeaan kokoon ja sitten se onkin valmis koottavaksi.

        Ei tuo osa ole nyt tyhjänä kovin painava, mutta paikalleen asennus koottuna on paras tehdä ketjutaljan avulla, sillä muutoin sitä on hankala saada pysymään paikallaan pulttien asennuksen aikana.

        Ahaa :) Jos tuollaisesta osasta on puuttunut kaksi senttiä, niin se on pitänyt olla valtavan lonksuva ja epäkesko. Uudesta osasta pitäisi saada kestävä, mutta metallin muotoilu vaatii erikoistyökaluja ja taitoa. Siinä on melkoinen työ... Tuollaisten takia katselen joskus kunnostus ja korjausohjelmia. Tuottaa kummallista mielihyvää nähdä joku laite uudestaan toimivana, vaikka ei mitää itse osaisi:)

        🐾


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ahaa :) Jos tuollaisesta osasta on puuttunut kaksi senttiä, niin se on pitänyt olla valtavan lonksuva ja epäkesko. Uudesta osasta pitäisi saada kestävä, mutta metallin muotoilu vaatii erikoistyökaluja ja taitoa. Siinä on melkoinen työ... Tuollaisten takia katselen joskus kunnostus ja korjausohjelmia. Tuottaa kummallista mielihyvää nähdä joku laite uudestaan toimivana, vaikka ei mitää itse osaisi:)

        🐾

        Ei ollut lonksuva, sillä laakeri säilyi kunnossa, mutta kun putki lyheni, niin tiiviste putosi pois ja öljyt valuivat ulos.

        Nyt se korjauspätkä on hitsattuna paikallaan, mutta sorvaus on vielä tekemättä.

        (näissä jutuissa menee aina tolkuttomasti aikaa, sillä olen aivan liian huolellinen)
        ((mutta toisaalta, kunnolla tehty ei aiheuta jatkossa niin helposti huolta kuin pikaisesti tehty))


    • Hitsauskoneen langansyöttö jumitti ja tuli jatkuvasti virheilmoituksia. Eilen en siis pystynyt hitsaamaan projektia loppuun, sillä sentin pätkillä hitsaten siitä ei todennäköisesti olisi tullut tiivistä (ja se hitsauskone odottaa jokaisen virheilmoituksen jälkeen hetken, ennen kuin suostuu toimimaan uudelleen, eli hommassa olisi mennyt tuntikausia).

      https://aijaa.com/R8WXOG

      Nyt huolsin hitsauskoneen ja taas toimii. Piti purkaa tuo osa pariin kertaan ennen kuin löysin varsinaisen syyn vikaan, sillä se oli tuon osan takana olevassa sähkömoottorissa, jonka sisään oli mennyt metallipölyä.

      Ja taas suunnittelijan syytä koko ongelma, sillä suojakannessa oli kumitiiviste vain yläpuolella, sillä onhan täysin mahdotonta, että pölyä menisi koneen sisään muutoin kuin juuri siitä yläpuolella olevasta raosta. (ärr jne.)
      ((täytyy teipata se rako umpeen, niin ei tarvitse todennäköisesti huoltaa pitkään aikaan uudelleen))

    • https://aijaa.com/mUq26s

      Nyt se hitsattu ja sorvattu entiseen malliin.
      Hitsaus on ruostumattomalla, sillä koska tuo runko-osa on valua, niin siihen ei voi käyttää tavallista hitsauslankaa, sillä se ylikarkenee valussa olevan hiilen siirtyessä siihen sekaan ja voisi siks ratketa itsekseen irti. On valuterästä kuitenkin onneksi, sillä valurauta olisi selvästi hankalampaa hitsattavaa.

      Pitää vielä koota osat sisään ja asentaa paikalleen.

      (ihan liian hidas projekti, mutta on sitten kunnollinen ja kestävä)

      • Tuo on hieno ja kiiltävä. Voit olla ylpeä itsestäsi. Pitkä prosessi palkitsee. Toivottavasti tuo kestää kulutusta pitkään. Hieno lopputulos.

        Tuolla aloituksessa mainitsit, että vempeleissä on aina jotain korjattavaa. Ovatko ne sinun hankkimia vekottimia, vai annatko naapuriapua, kun niiden halvalla ostetut vekottimet hajoavat? Oletko huomannut, että muiden auttamiseen sinulla kuluu arvokasta aikaa samalla, kun omat projektit seisovat. Olet liian kiltti ja auttavainen.


      • tosi.typy kirjoitti:

        Tuo on hieno ja kiiltävä. Voit olla ylpeä itsestäsi. Pitkä prosessi palkitsee. Toivottavasti tuo kestää kulutusta pitkään. Hieno lopputulos.

        Tuolla aloituksessa mainitsit, että vempeleissä on aina jotain korjattavaa. Ovatko ne sinun hankkimia vekottimia, vai annatko naapuriapua, kun niiden halvalla ostetut vekottimet hajoavat? Oletko huomannut, että muiden auttamiseen sinulla kuluu arvokasta aikaa samalla, kun omat projektit seisovat. Olet liian kiltti ja auttavainen.

        Siinä on vielä paljon muuta korjattavaaa, mutta oneksi ne ovat nopeampia hommia.

        On omia koneita, lainakoneita, yhteisiä koneita ja naapurien koneita.
        Uusia ja vanhoja. Tuo jota nyt korjaan on 2/3 meidän ja 1/3 naapurin ja vasta pari vuotta vanha (eikä uusikaan kone välttämättä kestä, sillä käyttöolot ovat usein ankaria).
        Huomenna käyn kaverillani saunomassa ja siellä on todennäköisesti taas pari korjattavaa juttua (aina on, mutta onneksi yleensä nopeita). On totta, että autan muita ihan liikaa, mutta toisaalta silloin on tavallista hyödyllisempi olo (ne eivät vain ole yhtä hyviä koneiden kanssa ja osa ei käytänössä tajua niistä mitään).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      169
      3059
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      302
      2457
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      195
      1850
    4. 79
      1391
    5. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      82
      1357
    6. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      33
      1219
    7. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      339
      1170
    8. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      81
      1076
    9. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      184
      955
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      898
    Aihe