Kuka haluaa ostaa akkutakuuttoman sähköauton?

Anonyymi-ap

Akkutakuu on yleensä 8 v tai 160000 km. Mitä arvoa autolla on tuon rajan jälkeen? Kelpaako se edes vaihdossa vai joutuuko antamaan ilmaiseksi?

102

517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköromun hinta on tuossa vaiheessa korkeintaan muutamia satasia.

      • Anonyymi

        Aivan. Joutuu maksamaan itse muutaman satasen, että suostuvat ongelmajätelaitoksella ottamaan SER-jätteen vastaan.


      • Anonyymi

        Jopa pieniakkuisen Leafin akussa on lähes 3000 euron arvosta harvinaisia arvomineraaleja. Käytännössä siis sähköauton hinta ei tule ikinä tippumaan alle kolmen tonnin, vaikka kyseessä olisi kuutioksi rutistettu ajokelvoton peli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jopa pieniakkuisen Leafin akussa on lähes 3000 euron arvosta harvinaisia arvomineraaleja. Käytännössä siis sähköauton hinta ei tule ikinä tippumaan alle kolmen tonnin, vaikka kyseessä olisi kuutioksi rutistettu ajokelvoton peli.

        Ei kukaan maksa vanhasta akusta sellaista hintaa, mikä on sen materiaalien teoreettinen arvo valmiiksi jalostettuna uutena tuotteena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jopa pieniakkuisen Leafin akussa on lähes 3000 euron arvosta harvinaisia arvomineraaleja. Käytännössä siis sähköauton hinta ei tule ikinä tippumaan alle kolmen tonnin, vaikka kyseessä olisi kuutioksi rutistettu ajokelvoton peli.

        Ei se materiaali akusta itsekseen ulos valu kun korkin aukaisee.


    • Anonyymi

      Naapurin takia että olis kateellinen

    • Anonyymi

      Jos 60000 euroa maksaneesta polttiksesta saa 8 vuoden/160 tkm jälkeen 20000 euroa ja saman maksaneen sähköauton arvo on romutusarvo, niin käyttökuluissa täytyy säästää tuo 20000 euroa. Onnistuuko?

      • Anonyymi

        Käyttökuluissa säästö on n. 4000€ vuodessa, joten 8 vuoden säästö on 32000€.
        Ja voit esim. Nettiautosta katsoa, minkä hintainen on 2015-2016 Tesla, ei tarvitse romutushinnalla luopua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttökuluissa säästö on n. 4000€ vuodessa, joten 8 vuoden säästö on 32000€.
        Ja voit esim. Nettiautosta katsoa, minkä hintainen on 2015-2016 Tesla, ei tarvitse romutushinnalla luopua.

        4000€ ostaa bensaa 2000 l. Polttis kuluttaa 6l/100 km; niin tuolla 2000 l ajaa yli 30 000 km. Keskimääräinen ajomatka per vuosi on 14 000km.
        Täyttä paskaa on sun laskelmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4000€ ostaa bensaa 2000 l. Polttis kuluttaa 6l/100 km; niin tuolla 2000 l ajaa yli 30 000 km. Keskimääräinen ajomatka per vuosi on 14 000km.
        Täyttä paskaa on sun laskelmat.

        Siinä dieselautossa on myös huolto 800€/a ja dieselvero 700€/a, jotka jo pelkästään tekee 1500€.
        Teslassa ei ole huoltoja ja vero on n. 150€.
        Ja ainakin itse ajan lähes 30000km/a.

        Eli laskelmani olen jo parin vuoden ajan todennut oikeiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttökuluissa säästö on n. 4000€ vuodessa, joten 8 vuoden säästö on 32000€.
        Ja voit esim. Nettiautosta katsoa, minkä hintainen on 2015-2016 Tesla, ei tarvitse romutushinnalla luopua.

        Miten käyttökuluissa voi säästö olla 4000 € vuodessa, kun minulla polttomoottoriautoni käyttökulut KAIKKINEEN ovat vain 2000 € vuodessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten käyttökuluissa voi säästö olla 4000 € vuodessa, kun minulla polttomoottoriautoni käyttökulut KAIKKINEEN ovat vain 2000 € vuodessa?

        Siten että et osaa laskea. Hyvin yksinkertainen syy.

        Itse katsoin kulut pankkini sovelluksesta.
        Autona 2017 MB E200d.
        Polttoaine 3600€
        Huolto 800€
        Dieselvero 700€
        Viimeisenä vuonna tehtyä pakokasuläpän vaihtoa (540€) en huomioinut mukaan kuluihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4000€ ostaa bensaa 2000 l. Polttis kuluttaa 6l/100 km; niin tuolla 2000 l ajaa yli 30 000 km. Keskimääräinen ajomatka per vuosi on 14 000km.
        Täyttä paskaa on sun laskelmat.

        6 litraa menee optimiolosuhteissa. Talvella kaupungissa 10 litraa/100km. Lähemmäs näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siten että et osaa laskea. Hyvin yksinkertainen syy.

        Itse katsoin kulut pankkini sovelluksesta.
        Autona 2017 MB E200d.
        Polttoaine 3600€
        Huolto 800€
        Dieselvero 700€
        Viimeisenä vuonna tehtyä pakokasuläpän vaihtoa (540€) en huomioinut mukaan kuluihin.

        Kukaan muu ei aja tommosella romulla. Laskelmasi on siis jo lähtökohtaisesti pielessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        6 litraa menee optimiolosuhteissa. Talvella kaupungissa 10 litraa/100km. Lähemmäs näin.

        Pakko kommentoida. Alla mb e malli neliveto. Nyt ajettu 64.000 ja keskikulutus tasan 5.0. Auto pommivarma lämmin ja tankkaan silloin kun nafta maksaa 1.60 pintaan. Ei tarvi odottaa siihen päivään kun tankki tyhjä. En tarvitse hybridejä enkä muutakaan ernkä aio ottaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä dieselautossa on myös huolto 800€/a ja dieselvero 700€/a, jotka jo pelkästään tekee 1500€.
        Teslassa ei ole huoltoja ja vero on n. 150€.
        Ja ainakin itse ajan lähes 30000km/a.

        Eli laskelmani olen jo parin vuoden ajan todennut oikeiksi.

        ”Siinä dieselautossa on myös huolto 800€/a ja dieselvero 700€/a, jotka jo pelkästään tekee 1500€.”

        Minun dieseliini tehtiin ns. isompi huolto juuri, jakohihnasarja, vesipumppu, ilmansuodatin jne. Hinta 400 €.
        Normaalit huollot (öljyt, öljynsuodatin, ilmansuodatin jne) teen yleensä itse ja kustannukset on alta 100 €.
        Ja koska autoni on paku, sen käyttövoimavero on täysin sama kuin jos se olisi sähköinen, ja pienempi kuin täyssähkö henkilöautossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Siinä dieselautossa on myös huolto 800€/a ja dieselvero 700€/a, jotka jo pelkästään tekee 1500€.”

        Minun dieseliini tehtiin ns. isompi huolto juuri, jakohihnasarja, vesipumppu, ilmansuodatin jne. Hinta 400 €.
        Normaalit huollot (öljyt, öljynsuodatin, ilmansuodatin jne) teen yleensä itse ja kustannukset on alta 100 €.
        Ja koska autoni on paku, sen käyttövoimavero on täysin sama kuin jos se olisi sähköinen, ja pienempi kuin täyssähkö henkilöautossa.

        Vertaatko E-mersua ja jotain pakettiautoa keskenään?
        Ymmärrät varmaan, ettei ne ole vertailukelpoiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä dieselautossa on myös huolto 800€/a ja dieselvero 700€/a, jotka jo pelkästään tekee 1500€.
        Teslassa ei ole huoltoja ja vero on n. 150€.
        Ja ainakin itse ajan lähes 30000km/a.

        Eli laskelmani olen jo parin vuoden ajan todennut oikeiksi.

        Mun diiselin huolto maksaa n.200 €/ vuosi . Käyttövoimavero on 360 €/ vuosi . Kilometrejä tulee 25000/ vuosi . Minun laskelmilla sähköauton kalliimpi hankintahinta kuoleentuu liian pitkän ajan jälkeen . Viime laskelmilla yli 6 vuotta . Vertasin uusia autoja .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        6 litraa menee optimiolosuhteissa. Talvella kaupungissa 10 litraa/100km. Lähemmäs näin.

        Ompa bensalla iso kulutus . Mun diiseli menee optimiolosuhteissa kesällä maantiellä alle 4 litraa/ 100km . Jos vaan kaupungissa ajelee harppaa kulutus lähemmäs 4,5 / 100 km .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ompa bensalla iso kulutus . Mun diiseli menee optimiolosuhteissa kesällä maantiellä alle 4 litraa/ 100km . Jos vaan kaupungissa ajelee harppaa kulutus lähemmäs 4,5 / 100 km .

        Onpas dieselissä iso kulutus. Mun dieselissä tankkiin tuli lisää polttoainetta ja vieläpä sitä enemmän, mitä lujempaa ajoi.
        Hiukan se haittasi matkantekoa, kun piti välillä pumpata tankista dieseliä kanistereihin.

        Kun valehtelee, se pitää tehdä kunnolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan muu ei aja tommosella romulla. Laskelmasi on siis jo lähtökohtaisesti pielessä.

        Jep, en minäkään tuolla mersunromulla ole ajanut enää pariin vuoteen.
        Vaihdoin mersun Teslaan, joka on ainakin tähän asti osoittautunut erittäin hyväksi autoksi, tosin olen tällä vasta 60tkm ajanut.
        Ajaminen on ollut vielä edullisempaa, kuin olin aiemmin arvioinut.
        Tähän saakka ajamieni kilometrien keskikulutus on ollut 16,4 kWh/100km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko kommentoida. Alla mb e malli neliveto. Nyt ajettu 64.000 ja keskikulutus tasan 5.0. Auto pommivarma lämmin ja tankkaan silloin kun nafta maksaa 1.60 pintaan. Ei tarvi odottaa siihen päivään kun tankki tyhjä. En tarvitse hybridejä enkä muutakaan ernkä aio ottaa

        Ajat ilmeisesti pelkkää maantieajoa?
        Muuten neliveto E-malli ei mene tuohon kulutukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttökuluissa säästö on n. 4000€ vuodessa, joten 8 vuoden säästö on 32000€.
        Ja voit esim. Nettiautosta katsoa, minkä hintainen on 2015-2016 Tesla, ei tarvitse romutushinnalla luopua.

        Nettiautosta näkee, millä hinnalla kukaan ei osta 8 vuotiasta Teslaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttökuluissa säästö on n. 4000€ vuodessa, joten 8 vuoden säästö on 32000€.
        Ja voit esim. Nettiautosta katsoa, minkä hintainen on 2015-2016 Tesla, ei tarvitse romutushinnalla luopua.

        2012-mallisia Leafeja on Nettiautossa parikin kappaletta reiluun neljään tonniin, mutta ne on molemmat puolikuntoisia romuja. Kirjaimellisesti, sillä kummankin auton mittariston kuntoisuuspalkki näyttää 6/12 eli akku on ylittänyt vaihtorajan jo ajat sitten. Ei kuitenkaan ole vaihdettu ilmeisesti korkean hinnan takia. Neljä tonnia on aika järjetön pyynti käytännössä käyttökelvottomasta autosta, johon korjatut akut maksaisivat saman verran.

        Kehtaisiko joku myydä kunnossaolevan hinnalla polttomoottoriautoa, jolla ei jonkun vian vuoksi voi ajaa kuin ihan lyhyitä matkoja kerrallaan? No ei varmasti kehtaisi.
        Jotkut kuitenkin yrittävät tosissaan kaupata kovaan hintaan sähköautoja, joiden akut toimivat vain puoliksi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vertaatko E-mersua ja jotain pakettiautoa keskenään?
        Ymmärrät varmaan, ettei ne ole vertailukelpoiset.

        Ei olekaan. Tahdoin lähinnä vain osoittaa ettei MINUN autoiluni kokonaiskustannukset laskisi sähköautoon vaihtamalla laisinkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpas dieselissä iso kulutus. Mun dieselissä tankkiin tuli lisää polttoainetta ja vieläpä sitä enemmän, mitä lujempaa ajoi.
        Hiukan se haittasi matkantekoa, kun piti välillä pumpata tankista dieseliä kanistereihin.

        Kun valehtelee, se pitää tehdä kunnolla.

        ”Kun valehtelee, se pitää tehdä kunnolla.”

        Niinkuin sähköautofanaatikotkin tekevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nettiautosta näkee, millä hinnalla kukaan ei osta 8 vuotiasta Teslaa.

        Hyvin sanottu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei olekaan. Tahdoin lähinnä vain osoittaa ettei MINUN autoiluni kokonaiskustannukset laskisi sähköautoon vaihtamalla laisinkaan.

        Ja minkä verran on polttoainekulut vuodessa?
        Paljonko kilometrejä vuodessa?


    • Anonyymi

      Moottori, laturi ja tehoelektroniikkakin voi olla jo finaalissa.

    • Anonyymi

      Autoliikkeet tulevat siirtymään sähköautojen myynnissä ns agenttimalliin eli tehdas omistaa autot ja myy ne suoraan asiakkaalle. Perinteinen jälleenmyyjä jää ketjusta pois. Automyyjä toimii vain välittäjänä ja huolehtii "paperihommista". Mielenkiintoinen kysymys on kuka haluaa omistaa sen vaihtoauton. Tuskin tehdas, tuskin kaupanvälittäjä.

      • Anonyymi

        Kuka haluaa ostaa mitään 8 vuotta vanhaa autoa kun ei siinä mikään takuu ole enää voimassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka haluaa ostaa mitään 8 vuotta vanhaa autoa kun ei siinä mikään takuu ole enää voimassa?

        Polttomoottoriautot on olleet aina kannattavampia mitä enemmän rahallinen arvo pudonnut.

        Siksi olen ostanut autoni käytettynä ja 10v käytetty on ollut "nuorin" siitä on aikaa 25 vuotta vuotta.

        Nyt olevassa auto tuotu maahan saksasta vuonna 2003 ja ostin sen 5 vuotta sitten. Ei ole yhtään huonompi kuin se uutena, laatu/kunto/ajettavuus. Kulut on vaan olemattomat verrattuna uuteen tai uudempiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttomoottoriautot on olleet aina kannattavampia mitä enemmän rahallinen arvo pudonnut.

        Siksi olen ostanut autoni käytettynä ja 10v käytetty on ollut "nuorin" siitä on aikaa 25 vuotta vuotta.

        Nyt olevassa auto tuotu maahan saksasta vuonna 2003 ja ostin sen 5 vuotta sitten. Ei ole yhtään huonompi kuin se uutena, laatu/kunto/ajettavuus. Kulut on vaan olemattomat verrattuna uuteen tai uudempiin.

        Tämäkin on erona sähkiksen ja polttiksen välillä. Muutaman tonnin hintainen 2010-luvun sähkis saattaa olla jo puolikuntoinen romu jonka toimintamatka on pudonnut puoleen alkuperäisestä. Samanikäinen ja -hintainen polttis yleensä vielä pystyy samaan kuin uutenakin.


      • Anonyymi

        Myydään häkkikauppiaille tai romuttamolle.


    • Anonyymi

      Jos ostaa akkutakuuttoman auton, on ehdottoman ja äärimmäisen tärkeää mittauttaa jokaisen akkumoduulin kunto ERIKSEEN. Niiden välillä voi olla huimia kulumiseroja.

      • Anonyymi

        Vanha auto täytyy myydä suoraan eniten tarjoavalle. Näitä ostajiahan on jo netissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha auto täytyy myydä suoraan eniten tarjoavalle. Näitä ostajiahan on jo netissä.

        Ei ole 8 vuotiaalle sähköautolle!


      • Anonyymi

        Katsastusasematkin ovat alkaneet tehdä akkutestejä. Tesloihin ei taida kuitenkaan onnistua.


    • Anonyymi

      Joku tyhmä ostaa muttei kahta kertaa.

    • Anonyymi

      Joutuu maksamaan muikean jätemaksun.

    • Anonyymi

      Saako sähköauton akkuromusta saman kilohinnan kuin tavallisista käynnistysakuista ?

    • Anonyymi

      Akut uudelleenkäytetään energiateollisuuden käyttöön kun auto on lahonnut ympäriltä pois. Akun arvioidaan kestävän 1.000.000km - 1.600.000km mutta auto ei sitä kestä.

      • Anonyymi

        Palovaarallisia akkuja ei käytetä mihinkään. Akun kesto on keskimäärin 300 tkm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palovaarallisia akkuja ei käytetä mihinkään. Akun kesto on keskimäärin 300 tkm.

        Ja tietosi perustuu mihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palovaarallisia akkuja ei käytetä mihinkään. Akun kesto on keskimäärin 300 tkm.

        Akut eivät ole palovaarallisia, bensa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akut eivät ole palovaarallisia, bensa on.

        Taatusti ovat ja niitä syttyy palamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tietosi perustuu mihin?

        Kunhan paskaa jauhan joutessani kun en muutakaan elämässäni saa aikaiseksi. Turha minulta on mitään faktoja pyytää. Itse ajan tonnin paskalla joten...


      • Anonyymi

        IS: SAKSALAISMIEHEN uutena ostama vuoden 2013 Tesla Model S P85 -sähköauto on ylittänyt 1 800 000 kilometrin rajapyykin, uutisoivat nyt useat autoalaa seuraavat mediat.

        Teslan ajoakku on esimerkiksi vaihdettu kolme kertaa, joista kaksi ensimmäistä menivät takuuseen. Takuuakuista viimeisellä mies onnistui ajamaan 600 000 kilometriä ennen vaihtotarvetta. Auton tuorein eli se omalla rahalla ostettu uusi ajoakku puolestaan maksoi noin 20 000 euroa. Nyt siis neljäs akku menossa.

        Ennätys-Teslan ajomoottoreita on lisäksi vaihdettu ja korjattu jo kymmenkunta kertaa – eli laskennallisesti noin 180 000 kilometrin välein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taatusti ovat ja niitä syttyy palamaan.

        Mitäpä ei syttyisi palamaan.. taloja palaa, autoja palaa jne. Minulta on jopa vene syttynyt palamaan POLTTOAINE vuodon seurauksena. Kaikkea sitä palaakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä ei syttyisi palamaan.. taloja palaa, autoja palaa jne. Minulta on jopa vene syttynyt palamaan POLTTOAINE vuodon seurauksena. Kaikkea sitä palaakin.

        Surkea veneenomistaja, taitaa olla peukalo keskellä kämmentä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Surkea veneenomistaja, taitaa olla peukalo keskellä kämmentä?

        Näin varmaan voi sanoa. Uudehkosta veneestäni hajosi polttoaineletkun liitin enkä osannut kaikkea tarkastaa UUDEHKOSTA veneestäni. Varmaan viimeisimmät ajoneuvojen liikennepalot ovat myös olleet kädettömien autoja? Tai esimerkiksi salaman sytyttämien talojen omistajat ovat myös olleet peukalot keskellä kämmentä vai kuinka?


      • Anonyymi

        HAH jopa vitsin murjaisit! Nettiautossa on myynnissä vain 150 000 km ajettuja sähköautoja joissa akut jo puoliksi sököt, ja sinä väität että miljoona kilometriä kestää🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akut eivät ole palovaarallisia, bensa on.

        Kumpikaan ei normaalitilanteissa ja oikein käytettynä ole. Poikkeustapauksissa kumpikin on.
        Tästä asiasta on lapsellista väitellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        IS: SAKSALAISMIEHEN uutena ostama vuoden 2013 Tesla Model S P85 -sähköauto on ylittänyt 1 800 000 kilometrin rajapyykin, uutisoivat nyt useat autoalaa seuraavat mediat.

        Teslan ajoakku on esimerkiksi vaihdettu kolme kertaa, joista kaksi ensimmäistä menivät takuuseen. Takuuakuista viimeisellä mies onnistui ajamaan 600 000 kilometriä ennen vaihtotarvetta. Auton tuorein eli se omalla rahalla ostettu uusi ajoakku puolestaan maksoi noin 20 000 euroa. Nyt siis neljäs akku menossa.

        Ennätys-Teslan ajomoottoreita on lisäksi vaihdettu ja korjattu jo kymmenkunta kertaa – eli laskennallisesti noin 180 000 kilometrin välein.

        Moottori pitänyt korjata ja vaihtaa kymmenen kertaa! 10!!

        Ja tämä siis akunvaihtojen lisäksi.

        Akkuvaihto 20000e per kerta. Ja tehty neljä kertaa. Eli 80ke todelliset kulut pelkille akuille!

        Ei ssaattana mitä romuja!


      • Anonyymi

        Joopa joo .


    • Anonyymi

      En ostaisi takuutonta Teslaa muutenkaan, jos moottoria/moottoreita ei ole vaihdettu tai korjattu asiallisesti. Ennemmin tai myöhemmin jäähdytysnestettä pääsee vuotamaan sähkömoottoriin ja se leikin l.oppu

    • Anonyymi

      Kuka haluaa ostaa takuuttoman DSG-TSI hirvityksen?
      Kelpaako se 2 vuoden jälkeen vaihdossa?

      Ei se akun takuun loppuminen ole sen kummempi asia kuin se että siitä perheen Golfista on takuu lopussa.
      Jos akkuun tulee vika, se korjataan eli viallinen moduli vaihdetaan vastaavasti käytettyyn . Ei sitä koko akkua vaihdeta.

      Ne jotka ei koskaan selvitä mitään faktoja, panikoi jatkuvasti turhista asioista.
      Se on sitä akkamaisuutta. Hirveä paniikki joka asista.

      • Anonyymi

        Paljonko maksaa Teslan akkumodulin tai sähkömoottorin vaihto? Dsg korjaus on taskurahoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko maksaa Teslan akkumodulin tai sähkömoottorin vaihto? Dsg korjaus on taskurahoja.

        Hintoja löytyy kyllä kysymällä. Miksi olla huolissaan jonkun Teslan korjauksesta ja samalla sanoa, ettei koskaan hanki sähköautoa? Luuletteko, että nykyiset saastevirityksiä täynnä olevat polttomoottorit ovat ikuisia ja kyläsepän korjattavissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hintoja löytyy kyllä kysymällä. Miksi olla huolissaan jonkun Teslan korjauksesta ja samalla sanoa, ettei koskaan hanki sähköautoa? Luuletteko, että nykyiset saastevirityksiä täynnä olevat polttomoottorit ovat ikuisia ja kyläsepän korjattavissa?

        Jo 300 eurolla saa OBD-lukijan, jolla selviää 95 % vioista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hintoja löytyy kyllä kysymällä. Miksi olla huolissaan jonkun Teslan korjauksesta ja samalla sanoa, ettei koskaan hanki sähköautoa? Luuletteko, että nykyiset saastevirityksiä täynnä olevat polttomoottorit ovat ikuisia ja kyläsepän korjattavissa?

        Tesla ei itse korjaa akkuja Suomessa ollenkaan. Kun akku menee rikki, Tesla vaihtaa tehdaskunnostetun akun tilalle ja lähettää rikkoutuneen akun keskitettyyn korjaukseen muualle Eurooppaan ja myy sen taas tehdaskunnostettuna akkuna eteenpäin. Akun vaihtaminen Teslan toimesta kustantaa noin 12 000 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo 300 eurolla saa OBD-lukijan, jolla selviää 95 % vioista.

        Toki viat selviää mutta entäpä mahdollisten varaosien hinta? Sitä ei OBD-palikkkasi kerro. Toki kaikki on korjattavissa kunhan asiaan perehtyy sama koskee myös akkuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla ei itse korjaa akkuja Suomessa ollenkaan. Kun akku menee rikki, Tesla vaihtaa tehdaskunnostetun akun tilalle ja lähettää rikkoutuneen akun keskitettyyn korjaukseen muualle Eurooppaan ja myy sen taas tehdaskunnostettuna akkuna eteenpäin. Akun vaihtaminen Teslan toimesta kustantaa noin 12 000 euroa.

        Ei mutta akkuihin erikoistuneet korjaamot korjaavat. Sama asia, kuin merkkiliike ei korjaa hajonnutta moottoria vaan vaihtavat sen ”uuteen” ja hinta se mukainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki viat selviää mutta entäpä mahdollisten varaosien hinta? Sitä ei OBD-palikkkasi kerro. Toki kaikki on korjattavissa kunhan asiaan perehtyy sama koskee myös akkuja.

        Irrottele sinä 500 kg akkuja jos haluat.


      • Anonyymi

        Siitä perheen Golfista pystyy aika helposti ja edullisesti korjaamaan mahdolliset viat, etenkin jos kyseessä ei ole TSI eikä DSG. Sähköautojen akkuhommat vaativat aina kallista erikoisosaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mutta akkuihin erikoistuneet korjaamot korjaavat. Sama asia, kuin merkkiliike ei korjaa hajonnutta moottoria vaan vaihtavat sen ”uuteen” ja hinta se mukainen.

        Oletko koskaan kuullut moottoreiden korjaamoista tai vaihtomoottoreista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko koskaan kuullut moottoreiden korjaamoista tai vaihtomoottoreista?

        Olen ja sama asia on akkujen korjaamiseen erikoistuneet korjaamot. Samoin akkuja on myös myynnissä käytettyinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ja sama asia on akkujen korjaamiseen erikoistuneet korjaamot. Samoin akkuja on myös myynnissä käytettyinä.

        Kukahan haluaa vaihtaa sinun käytettynä ostamasi akun? Tuskin ottaa vastuuta ja antaa takuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä perheen Golfista pystyy aika helposti ja edullisesti korjaamaan mahdolliset viat, etenkin jos kyseessä ei ole TSI eikä DSG. Sähköautojen akkuhommat vaativat aina kallista erikoisosaamista.

        Siis korjaat itse autosi? HÄH? Oletksää joku köyhä tai vammainen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis korjaat itse autosi? HÄH? Oletksää joku köyhä tai vammainen?

        Vammainen tuskin pystyy autoa korjaamaan, tai riippuu tietysti vammaisuuden laadusta. Esim. puhtaasti fyysinen vamma ei välttämättä estä vaikkapa diagnostiikkasoftan käyttämistä.
        Sinusta sensijaan mitä luultavimmin asennevamma tekee kykenemättömän suurimpaan osaan ammateista. Kuten asialliseen keskusteluunkin.
        Ja mitä köyhyyteen tulee, voisi todeta vaikkapa että köyhä on se, joka käyttökuluja laskee!


    • Anonyymi

      Muista en mene takuuseen, mutta itsestäni menen: En ostaisi akkutakuutonta sähköautoa. Akun uusiminen voi maksaa 20000 -30000 euroa.

      • Anonyymi

        Ole ostamatta. Kiitos tiedosta!


      • Anonyymi

        Toisaalta esim. Leafiin saa kunnostetun akun 4500 € hintaan. Mutta jos on jo vanhasta Leafista maksanut useita tonneja, niin turhan kallis vanha auto tulee.
        Ei vanhaan polttikseenkaan mitään tonnien remontteja tehdä, paaliin se menee jos isompaa/kalliimpaa häikkää tulee.
        Mutta koska polttikset ovat selvästi halvempia, on v*tutuskin pienempi, jos sattuu tulemaan ns. p*skaa käteen.


    • Anonyymi

      Aina joku tekniikasta mitään ymmärtämätön Excel-nörtti menee halpan ja ostaa romutuskypsän sähköauton. Myyjä vielä vakuuttaa että akkumodulin vaihtokin on halpaa eikä tiedä yhteenkään vaihdetun sähkömoottoria ja mitään elektroniikkaa.

    • Anonyymi

      En uskaltaisi ostaa edes 6 v vanhaa sähkistä, koska parin vuoden päästä siitä olisi todennäköisesti vaikea päästä eroon järjelliseen hintaan.
      Oikeasti en arvon alenemisen vuoksi ostaisi edes 4 v vanhaa sähköautoa, uudesta puhumattakaan.
      Muutama vuosi, niin nykyinen akkuteknologia on museokamaa.

    • Anonyymi

      En ostaisi autoa jossa ei ole takuuta. Eli bensis happanee jo 2 vuodessa. Sähköauto takuissa sentään 8 vuotta.

    • Anonyymi

      Minä en osta ilman vähintään 4v jäljellä olevaa takuuta VAG autoa, kahden yksilön kokemuksen perusteella oli sitten sähköllä tai polttomoottorilla.

      En ole vielä nähnyt yhtään perustelua sille miksi sähköautoon ei voisi vaihtaa akkumodulia vioittuneen tilalle.
      Enkä ole nähnyt perustlelua miksi akkuun ei voisi vaihtaa modulia mutta polttomoottoriin voi vaihtaa laturin.

      No sähköautoja pelkäävien epätoivo alkaa saada uskonnollisia piirteitä. Omia USKOMUKSIA toitotetaan ilman että annetaan faktojen mitenkään häiritä.

      • Anonyymi

        Moduli voi olla halpa esim 1000-2000 euroa mutta se vaihtotyö maksaa. Jo 500 kg akun irrotus ja purkaminen on hankala juttu. Se on useamman asentajan työ.


      • Anonyymi

        Kun akustolla on käyttötunnit täynnä, niin moduulien vaihto ei pitkälle auta. Voisi verrata ehkä bensamoottorin männänrenkaiden uusimiseen tms. tekohengitykseen.
        Täysin mahdoton ajatuksenakin ostaa vanhaa sähköautoa...


      • Anonyymi

        ”Enkä ole nähnyt perustlelua miksi akkuun ei voisi vaihtaa modulia mutta polttomoottoriin voi vaihtaa laturin.”

        No tässä yksi: laturin vaihtaminen polttomoottoriautoon on paljon yksinkertaisempi ja halvempi homma kuin akkumodulin vaihtaminen sähköautoon.

        ”No sähköautoja pelkäävien epätoivo alkaa saada uskonnollisia piirteitä.”

        Sittenhän saadaan kaksi uskontoa vastakkain. Sähköautofundamentalistit ne hurmoksellista väkeä ovatkin.


    • Anonyymi

      Kokeile niin näet. Eipä noista käytetyistä kännyköistä mitään saa. Tulevaa ongelmajätettä jota tulee makaamaan liitereitten takana saastuttamassa

      • Anonyymi

        Jo nyt vanhojen sähköautojen kauppa on seis. Tuojat ovat hädissään, kun hintaa joutuu pudottamaan alle omakustannushinnan eikä sekään auta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo nyt vanhojen sähköautojen kauppa on seis. Tuojat ovat hädissään, kun hintaa joutuu pudottamaan alle omakustannushinnan eikä sekään auta.

        Ainoa kauppa joka on seis on dieseleiden myynti. Pelkkää ongelmajätettä jota mikään autokauppa ei halua pihalleen mätänemään.
        Sähköautoja tuodaan käytettyinä isoja määriä koska ne menevät aupauksi nopeasti ja hyvään hintaan.
        Katsokaa tullin tilastoja niin totuus selviää teillekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoa kauppa joka on seis on dieseleiden myynti. Pelkkää ongelmajätettä jota mikään autokauppa ei halua pihalleen mätänemään.
        Sähköautoja tuodaan käytettyinä isoja määriä koska ne menevät aupauksi nopeasti ja hyvään hintaan.
        Katsokaa tullin tilastoja niin totuus selviää teillekin.

        Xbil -ketju meni eilen konkurssiin.

        Kävin huvikseni katsomassa liikkeen tiloja Raisiossa. Sekä piha että halli olivat tyhjänä. Autot on siis viety jo juhannuksena kaikki pois .

        Syyksi toimari kertoi sähköautojen hintaromahduksesta tulleet tappiot.
        Muutenkin ihmiset däästävät nyt eivätkä osta autoja.

        Tämä ei tue näkemystäsi " nopeasti ja hyvään hintaan'.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Xbil -ketju meni eilen konkurssiin.

        Kävin huvikseni katsomassa liikkeen tiloja Raisiossa. Sekä piha että halli olivat tyhjänä. Autot on siis viety jo juhannuksena kaikki pois .

        Syyksi toimari kertoi sähköautojen hintaromahduksesta tulleet tappiot.
        Muutenkin ihmiset däästävät nyt eivätkä osta autoja.

        Tämä ei tue näkemystäsi " nopeasti ja hyvään hintaan'.

        "Syyksi toimari kertoi sähköautojen hintaromahduksesta tulleet tappiot.
        Muutenkin ihmiset däästävät nyt eivätkä osta autoja.

        Tämä ei tue näkemystäsi " nopeasti ja hyvään hintaan'."

        Kun tämä käytettyjen autojen hintaromahdus on tosiasia niin me kaikki voimme hyötyä siitä,
        Mikä olisikaan parempi tilaisuus kuin ostaa hintaromahtanut sähköauto ja ajaa sillä suurinpiirtein ilmaiseksi. Sähkö kun ei maksa juuri mitään bensaan errattuna.


    • Anonyymi

      Ei mene hyvin uudenkaan sähköauton kaupoissa.

      TM 15.11.23: " Sähköautokauppa vaipuu ”kuoleman laaksoon” vuosina 2024–2027, ennusteet sanovat"

      Reutersin mukaan autokauppiaat sekä toisistaan riippumattomat markkina-analyysiä tekevät yhtiöt kaiuttavat nyt samaa viestiä: korkeiden korkojen lisäksi kuluttajat ovat epävarmoja siitä, vastaavatko sähköautot heidän turvallisuusvaatimuksiaan ja ajotarpeitaan. Myös sähköautojen jälleenmyyntiarvo mietityttää.

      MONET ODOTTAVAT teknologian kehittyvän, ja he odottavat mieluummin kolme vuotta seuraavaa mallia kuin ostavat nyt auton, jonka arvo laskee nopeasti”, sanoo Reutersin haastattelema saksalainen autokauppias.

      https://tekniikanmaailma.fi/sahkoautokauppa-vaipuu-kuoleman-laaksoon-vuosina-2024-2027-ennusteet-sanovat/

      • Anonyymi

        ”Monet odottavat teknologian kehittyvän, ja he odottavat mieluummin kolme vuotta seuraavaa mallia kuin ostavat nyt auton, jonka arvo laskee nopeasti”

        Minäkin kuulun näihin odottajiin.


    • Anonyymi

      Trafi kertoo kehityksen 2019-2023 olevan seuraavanlainen

      Bensa 82.000--> 34.000
      Diesel 21.000 -->5.000
      Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000

      Ei ole niin puusilmää olemassakaan joka ei näistä luvuista ymmärtäisi miten nopeasti maailma on muuttunut. Ja dieseleiden puolella aletaan miettimään kuka on se viimeinen joka sammuttaa valot

      • Anonyymi

        Hyvin menee patterileluilla.
        Toukokuussa - 32,1% vähemmän kuin vuosi sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin menee patterileluilla.
        Toukokuussa - 32,1% vähemmän kuin vuosi sitten.

        Koekaniinit saa ostaa ja maksaa kehityskulut. Viisas ostaa vasta silloin kun tuote on valmis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koekaniinit saa ostaa ja maksaa kehityskulut. Viisas ostaa vasta silloin kun tuote on valmis.

        Nimenomaan näin. Lisäisin vielä: Sitten kun nopea lataus hoituu mutkattomasti ja enempiä suunnittelematta myös pienempiä teitä käyttävillä. Myös talviongelmiin täytyy löytyä ratkaisu, kuten myös matkailuvaunun, painavan peräkärryn ja trailerin vetämiseen.


      • Anonyymi

        Raskaan liikenteen kuorma-autot ja maatalouastraktorit toimivat vielä vuosikymmeniä dieselmoottoreilla. Myöskään hälytysautoissa polttomoottoreista ei voida luopua. Mitähän tapahtuisi, jos paloautosta loppuisi akku kesken sammutustyön? Joku järki tähän sähköautohörhöilyyn pitää löytyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raskaan liikenteen kuorma-autot ja maatalouastraktorit toimivat vielä vuosikymmeniä dieselmoottoreilla. Myöskään hälytysautoissa polttomoottoreista ei voida luopua. Mitähän tapahtuisi, jos paloautosta loppuisi akku kesken sammutustyön? Joku järki tähän sähköautohörhöilyyn pitää löytyä.

        Vesisäiliön tilalle täytyy vaihtaa akusto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koekaniinit saa ostaa ja maksaa kehityskulut. Viisas ostaa vasta silloin kun tuote on valmis.

        Juuri niin ja siksi pysynkin erossa VAG autoista.


    • Anonyymi

      Kuka haluaa ostaa uuden diesel-henkilöauton, jolla ei ole mitään takuuta, että se toimii Suomen talven pakkasilla?

      Vinkki: AdBlue & muut dieselin päästövermeet!

      • Anonyymi

        Dieselin nykyhinnoilla bensaversio on käytännössä parempi. Tosin eipä ole dieselienkään kanssa ollut ainakaan omakohtaisia talvimurheita 90-luvun jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselin nykyhinnoilla bensaversio on käytännössä parempi. Tosin eipä ole dieselienkään kanssa ollut ainakaan omakohtaisia talvimurheita 90-luvun jälkeen.

        Nykydieselit EGRät ja muut ovat pelkkä murheenpesä ja kallis korjata.
        Ei niitä turhan takia ole ohitettu. Nyt tulee isoja laskuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykydieselit EGRät ja muut ovat pelkkä murheenpesä ja kallis korjata.
        Ei niitä turhan takia ole ohitettu. Nyt tulee isoja laskuja.

        Ducatolla mootorin häiriövalo syttyi eka kerran noin 8500 km kohdalla.


    • Anonyymi

      Kysymys pitäisi muotoilla, kuka haluaa ostaa akullisen auton.

      • Anonyymi

        Paha sanoa, kun myynti on romahtanut 32,1 % ( toukokuu 2023 - > toukokuu 2024 )


    • Anonyymi

      Lukekaa TM 11e 2024 erikoisnumeron artikkeli käytettyjen sähköautojen akkuriskeistä niin takuullisten kuin takuuttomien osalta. Ihan hyvää juttua myös miten akkua kannattaa ladata, että se pysyy hyvässä kunnossa. Latauksessa jatkuva roikottaminen ja lataus aina 100 % varaukseen ei tee hyvää akulle. Etenkin lithium-akuille suositellaan vain max 80%. Käytetylle sähköautolle täytyy aina vaatia luotettava akkutesti. Auton ikä ja/tai kilometrit ei ole aina ratkaiseva tekijä akun kunnossa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      5
      2125
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      269
      1831
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      296
      1791
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      70
      1790
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      109
      1625
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      30
      1473
    7. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      56
      1342
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      293
      1254
    9. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      159
      1244
    10. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1223
    Aihe