Bilteman Yosemite 3-v miesten pyörä 28 tuuman renkailla

Anonyymi-ap

Onko teillä ko. pyörästä kokemuksia? Itsellä on ollut neljä vuotta sulan kelin mökkipyöränä ja parhaimmillaan olen ajanut pyörällä 50 km päivässä. Välillä olen käynyt sillä myös töissä 20 km yhteen suuntaan.

Pyörä oli vähän hankala koota ja ensimmäisellä pyöräretkellä takarengas meni puhki, koska tehtaalla oli jäänyt venttiilin hattu pääliskumin ja sisäkumin väliin.

Reklamoin ja sain 10-20 euron lahjakortin kivusta ja särystä. En muista enää tarkalleen. Renkaan vaihtaminen oli kyllä melkoinen operaatio. Lue alempaa lisää.

Kokoamisohjeet olivat jotenkin sekavat ja piti tavata ruotsinkieliseltä puolelta, että mitähän tässä nyt oikein tarkoitetaan esim. vaihteiden säätämisestä.

Tässä vanhemmassa mallissa takarenkaan vaihtaminen ja irrroittaminen on erityisen hankalaa, koska on monenmoista pikkuosaa irrotettavana. Suosittelen kuvien ottamista ennen kuin purkaa että osaa laittaa kaiken takaisin samalla tavalla.

Huomasin tänään Biltemassa käydessä, että vaihdejärjestelmä on vaihtunut parempaan. Nyt on vain yksi mötikkä irrotettavana kuten Helkaman 20 vuotta vanhassa Velomanissa. Siinä on semmoinen pikku ikkuna, jonka viivojen välissä merkin pitää olla, että vaihteet on oikein säädetty.

Minulla on takanavan muoviosassa pieni reikä, josta pitää katsoa, että vaihteen ketju lähtee vasta siitä aukon kohdalta tulemaan ulospäin. Metallipötikkä pitää olla muoviosan sisällä.

Pyörä on toiminut hyvin ja renkaat ovat sopivat leveät sorateille maaseudulla ajamiseen, jossa pyörää eniten käytän . Asfaltilla pyörä rullaa myös kevyesti.

Polkimet vaihdoin jo heti uutena, kun pyörän omat polkimet olivat mallia lastentarha ja eivätkä pyörineet hyvin vaikka niitä öljysin.

Haittapuolena on se, että vaihteet ovat liian kevyet kun ne on oikein säädetty. Ykkönen ja kakkonen ovat lähinnä alivaihteita ja kolmonen on kuin kakkonen muissa pyörissä.

Koeajoin tänään Biltemassa uudempia pyöriä, joissa on erilainen vaihdesysteemi ja niissä tuntui kolmonen olevan paljon tehokkaampi kuin minun pyörässäni.

Toinen ongelma on se, että ketjut tuntuvat venyneen. Olen yrittänyt säätää takarengasta taaksemmaksi, jotta ketjut eivät olisi niin löysällä mutta en ole onnistunut. Ilmeisesti ketjut ovat venyneet ajan mittaan.

Summa summarum.: Olen ollut pyörään pääasiassa tyytyväinen. Maksoin kai jotain 240 euroa aikoinaan mutta jos nyt ostaisin maaseudulla käytettävää pyörää, jolla ajetaan suhtkoht paljon niin jättäisin Yosemiten kauppaan.

24

542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jatkoa: unohtui sanoa, että ajoasento on Yosemitessa hyvä mutta "vanhanaikanen" ohjaustanko aiheuttaa, että jyrkissä käännöksissä sarvet osuvat pyöräijää polviin ja pitää väistellä ohjaustankoa. Kaupunkipyörässä on suorempi ohjaustanko eikä tätä ongelmaa.

    • Anonyymi

      Varsin palstantasoinen avautuminen. Täällä kun toteaa polkevansa tuhansien euroja kustantaneella polkupyörällä eräät väittävät monenlaista soopaa asiaan liittyen. Asian vierestä itseasiassa kuultuna. Kerrotaan mukakokemuksia eri materiaaleista ja kerrotaan ”niin minullakin” sepityksiä asioista joista ole oikeasti hajuakaan. En yhtään ihmettelisi jos joku ilmoittautuisi tehneensä maailmanympärysmatkan aloittajan kaltaisella ”polkupyörällä” ja kaikki män hienosti vailla edes kumien puhkeamista kertaakaan.

      • Anonyymi

        Mitä tarkoitit, putosin rattailta kuin eno veneestä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitit, putosin rattailta kuin eno veneestä?

        Etkö ymmärrä? Socialistictrebublik Suami haluaa kertoa että kaikki polkupyörät ovat aivan yhtä hyviä maailmanympärysmatkalle. Mitä hyllya maksaa tuhansia kun kahdensadan euron fillarillakin pääsee yhtä kevyesti varmasti ja mukavasti kuin moninkertaisesti kalliimmallakin.


    • Anonyymi

      Vaihda siihen Yosemiteen hieman isompi eturatas, niin sitten jokainen vaihde on pykälää isompi, samalla kun laitat siihen uudet ketjut.

      • Anonyymi

        He he, tuollaiseen eturattaan vaihtaminen edellyttää poljinkeskiön vaihtamista kampineen. Tulee kalliimmaksi kuin uuden polkupyörän hankinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        He he, tuollaiseen eturattaan vaihtaminen edellyttää poljinkeskiön vaihtamista kampineen. Tulee kalliimmaksi kuin uuden polkupyörän hankinta.

        Vaihtaa sitten takarattaan pienemmäksi, ja sehän on halpakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihtaa sitten takarattaan pienemmäksi, ja sehän on halpakin.

        Jaa, kolmivaihteisessa mitään ulkoisia rattaita ole joita voisi vaihdella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, kolmivaihteisessa mitään ulkoisia rattaita ole joita voisi vaihdella.

        On siinä pakko olla ulkoinen ratas, koska ketjulle pitää olla ratas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, kolmivaihteisessa mitään ulkoisia rattaita ole joita voisi vaihdella.

        Shimanon nexus takaratas 1-v, 3-v, 7-v, 8-v Nexus takanapoihin:

        https://www.velo-oxygen.fi/takaratas-nexus.html

        Sama ratas muistaakseni löytyi kuudella eurollakin jostain


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        He he, tuollaiseen eturattaan vaihtaminen edellyttää poljinkeskiön vaihtamista kampineen. Tulee kalliimmaksi kuin uuden polkupyörän hankinta.

        Mistä noin päättelet? Eiköhän riitä uusi kampisarja (oikea ja vasen) eli maksanee nelisen kymppiä, eli tosiaan eturatas lienee kiinteästi oikeassa kammessa, näin on minun DBS:ssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, kolmivaihteisessa mitään ulkoisia rattaita ole joita voisi vaihdella.

        Täh!!! Totta kai on eli yksi niin kuin vaihteettomassakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Shimanon nexus takaratas 1-v, 3-v, 7-v, 8-v Nexus takanapoihin:

        https://www.velo-oxygen.fi/takaratas-nexus.html

        Sama ratas muistaakseni löytyi kuudella eurollakin jostain

        Polje lujempaa se kasvattaa kuntoa

        Asiantuntija


    • Anonyymi

      Jos ketjujen kiristysvara ei riitä, silloin täytyy ottaa ketjusta pala pois.
      Ihan perushomma.

      • Toisaalta, jos ketjuissa uutena on ollut "sopiva" kireys ja sätövaraa riittänyt hyvin niin se että jos nyt ei enään säätövara riitä, alkaisi kertomaan siitä että ketjun venymä on senverran paljon että ketju varmaankin olisi syytä vaihtaa uuteen. Ja sitten jos on venynyt oikeasti paljon sa samalla kuluttanut venyessään etu ja taka rattaita, niin miten uusi ketju sitten asettuu noille vanhoille rattaille, onkin oma asiansa...


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Toisaalta, jos ketjuissa uutena on ollut "sopiva" kireys ja sätövaraa riittänyt hyvin niin se että jos nyt ei enään säätövara riitä, alkaisi kertomaan siitä että ketjun venymä on senverran paljon että ketju varmaankin olisi syytä vaihtaa uuteen. Ja sitten jos on venynyt oikeasti paljon sa samalla kuluttanut venyessään etu ja taka rattaita, niin miten uusi ketju sitten asettuu noille vanhoille rattaille, onkin oma asiansa...

        Niitä uusia rattaita voi viilata, niin se ketju asettuu sitten paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä uusia rattaita voi viilata, niin se ketju asettuu sitten paremmin.

        Päivän niksipirkka. Jopa parempi kuin vanhoista tennistossuista tehdyt ovisaranat.


    • Anonyymi

      Osta kilpapyörä,se paras

    • Anonyymi

      Epäilen itse, että ketju on tosiaan venynyt vuosien saatossa. Pitäisi katsoa minkä pituinen ketju on ja ostaa uusi. Toisaalta voin nyt tälläkin ajella niin kauan kuin pelittää. Kävelen sitten kotiin tai soitan naapurin hakemaan, jos matka katkeaa kauempana.

      Vaihdesysteemi on joku Archer-merkkinen.

      Ostaessa ei tainnut tätä pyörämallia olla ollenkaan esillä ja katsoin vain muista malleista, että vaihdejutut on peitytty pitkulaisella muovikopalla. Jos sen olisin nykäissyt pois niin olisin nähnyt, että systeemi on hankalan näköinen.

      Jarrukengän ruuvi muttereineen oli heti niin huono, että sain se hädin tuskin avattua renkaanvaihdossa. Jengat olivat jo tehtaalta lähtiessä sökönä.

      Mutta toisaalta Wartburgin hinnalla ei saa Mersun laatua. Eilenkin ajelin pyörällä noin 30 kilometriä kesäpaikan lähikyliä kierrellen. Leveät "maastokuvioiset" renkaat ovat hyvät maalaisteillä.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Kannattaa vaihtaa vanha ketju kun se on luotettavalla mitalla mitattuna elinkaarensa päässä, venyneet ketjut pilaavat myös rattaat.

      Parhaimpia ketjumittaustyökaluja ovat ne joissa kolme pykälää, esim. Park Tool CC-4, tarkista ostettaessa että mittatyökalu on suora. Ohjeen mukaan takana olevien kahden pykälän väliin jäävää ketjua painettava peukalolla kireäksi.

    • Anonyymi

      Kiitos kokemuksista! Sain viime kesänä samanlaisen pyörän ja ei se ihan turha laite ole. Pyörällä oli sen saadessani ajettu paljon ja erinäisten ja monien huoltotoimien jälkeen se on ajanut kaupunkipyörän virkaa siinä missä muutkin. Pyörän runko on ihan hyvä ja kestävä. Nexusta piti alkuun availla niin usein etten oikein luota siihen, monimutkainen ja paljon pieniä kuluvia osia, en lähtisi tällä pitemmälle kuin mistä jaksan taluttaa kotiin. Seuraavana edessä on loppuunajetun voimansiirron uusinta, eli eturatas kampineen, ketju ja takaratas. Tämä pyörä on ihan hyvä niin kauan kuin se kestää ehjänä. Kannattaa tarkkailla etuhaarukan käsijarrun jarrupalojen kuntoa. Kun palat kuluvat loppuun, sisältä paljastuu metalli joka puree vanteen rikki.

    • Anonyymi

      Mikä hahaha terässiipi enmmin kun Yosemite jonka eunkokin hajoo

      En usko että ko. On ajellut 5o km koskaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5602
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4217
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      153
      2181
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1916
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      126
      1749
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

      Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe