Liian kiltti.. ?

Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?

Itse pidän itseänikin kilttinä ja kunnollisena ja arvostan sitä piirrettä muissakin. Niin miehissä kuin naisissakin.

Mutta mitä on kiltteys oikeasti?
Toisten huomioonottamista? Tottelevaisuutta? Lempeyttä? Vai ihan jotakin muuta? Mitä on olla kiltti?

Minä olen lempeä ja hyväntahtoinen. Haluan yrittää nähdä asiat hyvyyden kannalta. Pidän sitä osana kiltteyttä. Mutta se nyt on vain oma näkemykseni.

Mutta toinen juttu on tuo liika kiltteys.. eli kun kiltteys menee yli. Alistuvaisuus ja oman tahdon puute, näkisin että kuuluvat liikaan kiltteyteen. Ainakin osittain.

Katsotaan saadaanko keskustelua kiltteydestä ja olisi mukavaa lukea ihmisten ajatuksia aiheesta.
Ja kyssärinä;
Pidätkö itseäsi kilttinä?

285

2028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika samoin nään asian, kun sinäkin. Ja olen kiltti mielestäni minäkin, vaikken enää nykyään ota vastaan mutisematta kaikenlaista soopaa mitä joskus nieleskelin itku kurkussa. Olen löytänyt omat rajani ja itsekunnioituksen, silti olen yhä kiltti ja uskon hyvään ja haluan vaalia sitä omissa teoissani ja ihmissuhteissani.

      Mutta ylikiktteyteen en enää halua takaisin taipua, vaikka jotkut yrittää välillä väkisin vääntää polvilleen, kun näkevät mun olevan hyväntahtoinen ja huomioonottava. Yllätys, kun en enää annakkaan käyttää sitä hyväksi.

      Sitten alkaa murjotus mulle. 😜

      Itsensä yli ei kannata antaa kävellä ja sulloa purkkiin, rajoista kannattaa pitää kiinni ja siitä, että kunnioitus toimii molempiin suuntiin, muutoin jättää jälkeensä ne jotka ei kykene tuohon. Ei menetä mitään ihmisissä, jotka kohtelee huonosti.

      • Juu. Sinusta tosiaan joku sinua tuntematon voisi varmastikin sanoa ettet sinä ole kilttiä nähnytkään, kun niin topakasti pidät puoliasi.

        Minä pidän sinua lempeänä ihmisenä ja hyväntahtoisena. Vaikka oletkin hitonmoinen jääräpää.

        Olen varma myös siitä, että joillekin on vaikea uskoa että minä olisin kiltti, mutta se ja sama se on minulle.

        Sinäkin siis olet ollut liian kiltti. Niin minäkin. En tosin koskaan ole niellyt itku kurkussa. Olen vain alistunut kaikkeen kohtalooni. Vastoinkäymisten edessä teen edelleen niin.

        Omasta mielestäni olen parisuhdekelvoton juurikin liiallisen kiltteyteni takia.
        Samaa fiilinkiä olen ollut huomaavinani myös sinussa. Eli kun hommat on paketissa niin et vissiin sinäkään enää halua parisuhdetta.. vai?


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Juu. Sinusta tosiaan joku sinua tuntematon voisi varmastikin sanoa ettet sinä ole kilttiä nähnytkään, kun niin topakasti pidät puoliasi.

        Minä pidän sinua lempeänä ihmisenä ja hyväntahtoisena. Vaikka oletkin hitonmoinen jääräpää.

        Olen varma myös siitä, että joillekin on vaikea uskoa että minä olisin kiltti, mutta se ja sama se on minulle.

        Sinäkin siis olet ollut liian kiltti. Niin minäkin. En tosin koskaan ole niellyt itku kurkussa. Olen vain alistunut kaikkeen kohtalooni. Vastoinkäymisten edessä teen edelleen niin.

        Omasta mielestäni olen parisuhdekelvoton juurikin liiallisen kiltteyteni takia.
        Samaa fiilinkiä olen ollut huomaavinani myös sinussa. Eli kun hommat on paketissa niin et vissiin sinäkään enää halua parisuhdetta.. vai?

        Juu, täällä nyt harva näkee minussa mitään hyvää. Johtuu siitä etten edes piittaa mikä mielikuva minusta syntyy, en tullut tänne mielistelemään. Siihen saatan vielä irl sortua toisinaan, jos niin pääsen helpommalla.

        Mutta muuten olen pahansisuinen ja pidän pääni, se on niiden lukuisien ylijyräämisien seurausta, saanut tarpeekseni olla kynnysmatto. Piti käydä psykofyysisessä terapiassa löytääkseen rajansa ja liksauttaa kaikki palat rti ja koota uudestaan jotta löysin rauhan itseeni. Ja ne rajat, niitä kuule mulle on moni tolkuttanut, vedä Jasu rajat, se on vain sulle hyväksi ja tervettä.

        En tosiaan tämän suhteen jälkeen halua muuta kuin elää vapaasti, ominpäin. Mutten halua tämän suhteen loppuvankaan, vain asioiden löytävän oikeat mittasuhteet ja kummankin ymmärtävän puhaltavan yhteen hiileen. Mä silloin aikoinaan valitsin ihmisen, jolle sydämeni annan ja omistan, enkä mä halua sitä hältä pois ottaa, mielummin ohjaan häntä löytämään takas sen luokse, kun eksyy.


      • EivorCreed kirjoitti:

        Juu, täällä nyt harva näkee minussa mitään hyvää. Johtuu siitä etten edes piittaa mikä mielikuva minusta syntyy, en tullut tänne mielistelemään. Siihen saatan vielä irl sortua toisinaan, jos niin pääsen helpommalla.

        Mutta muuten olen pahansisuinen ja pidän pääni, se on niiden lukuisien ylijyräämisien seurausta, saanut tarpeekseni olla kynnysmatto. Piti käydä psykofyysisessä terapiassa löytääkseen rajansa ja liksauttaa kaikki palat rti ja koota uudestaan jotta löysin rauhan itseeni. Ja ne rajat, niitä kuule mulle on moni tolkuttanut, vedä Jasu rajat, se on vain sulle hyväksi ja tervettä.

        En tosiaan tämän suhteen jälkeen halua muuta kuin elää vapaasti, ominpäin. Mutten halua tämän suhteen loppuvankaan, vain asioiden löytävän oikeat mittasuhteet ja kummankin ymmärtävän puhaltavan yhteen hiileen. Mä silloin aikoinaan valitsin ihmisen, jolle sydämeni annan ja omistan, enkä mä halua sitä hältä pois ottaa, mielummin ohjaan häntä löytämään takas sen luokse, kun eksyy.

        Et sä ole pahansisuinen mielestani sit olleskaan. Sisukas kylläkin.

        Musta on niin hyvä kun sä olet jus noin ku oot. Mä tykkään ihmisistä jotka ovat omia ihtejään. Ei kukaan meistä ole yäydellinen. Minä nyt viimetteeksi.

        Sun kiltteys näkyy kyllä palstalla siinä valtavassa omistautuneisuudessasi perheellesi ja kodillesi. Ja tietysti elukoillesi.

        Se, että pitää puolensa ei vesitä kiltteyttä suinkaan. Kiltteyden käsite onkin minulla pikkuisen hakusessaan. Se taitaa kuitenkin olla aika subjektiivinen näkemys,mikä on kilttiä.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Et sä ole pahansisuinen mielestani sit olleskaan. Sisukas kylläkin.

        Musta on niin hyvä kun sä olet jus noin ku oot. Mä tykkään ihmisistä jotka ovat omia ihtejään. Ei kukaan meistä ole yäydellinen. Minä nyt viimetteeksi.

        Sun kiltteys näkyy kyllä palstalla siinä valtavassa omistautuneisuudessasi perheellesi ja kodillesi. Ja tietysti elukoillesi.

        Se, että pitää puolensa ei vesitä kiltteyttä suinkaan. Kiltteyden käsite onkin minulla pikkuisen hakusessaan. Se taitaa kuitenkin olla aika subjektiivinen näkemys,mikä on kilttiä.

        Kiitos. 🤗

        Sinussakin ihastuttavaa on sekä aitous, mutta myös kyky nähdä pintaa syvemmälle. Se on hieno taito. ❤️

        Niinhän se on, subjektiivista aika monikin asia. Ja tosiaan, ei kiltteys poissulje itsekunnioitusta oikeestaan jopa päinvastoin.


      • EivorCreed kirjoitti:

        Kiitos. 🤗

        Sinussakin ihastuttavaa on sekä aitous, mutta myös kyky nähdä pintaa syvemmälle. Se on hieno taito. ❤️

        Niinhän se on, subjektiivista aika monikin asia. Ja tosiaan, ei kiltteys poissulje itsekunnioitusta oikeestaan jopa päinvastoin.

        Pitää muistaa olla kiltti myös itselle.

        Vielä kysyisin mitä kiltteys on sinun mielestäsi? Sinun subjektiivista näkemystäsi.
        Kiltti.. se on aiheena kuin saippuanpala minulle. Se luiskahtaa koko ajan hyppysistäni.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Pitää muistaa olla kiltti myös itselle.

        Vielä kysyisin mitä kiltteys on sinun mielestäsi? Sinun subjektiivista näkemystäsi.
        Kiltti.. se on aiheena kuin saippuanpala minulle. Se luiskahtaa koko ajan hyppysistäni.

        Juu, ehdottomasti. 👍

        Kiltteys minun arvoissani on muiden olemassaolon ja elämän kunnioittamista heidän näköisenään ja ihmisarvon antamista, antaa jokaisen olla itsensä eikä lähde muuttelemaan ihmisiä, koskee myös itseä ja omaa elämää.

        Kiltteys on hyväntahtoisuutta ja muiden huomioonottamista. Näin referoiden lyhyesti.


      • EivorCreed kirjoitti:

        Juu, ehdottomasti. 👍

        Kiltteys minun arvoissani on muiden olemassaolon ja elämän kunnioittamista heidän näköisenään ja ihmisarvon antamista, antaa jokaisen olla itsensä eikä lähde muuttelemaan ihmisiä, koskee myös itseä ja omaa elämää.

        Kiltteys on hyväntahtoisuutta ja muiden huomioonottamista. Näin referoiden lyhyesti.

        Esim. en pidä yhtään kilttinä, että joku etiketti rajoittaa jonkun yksilön vaikka vaatetusta tai sukupuolen ilmentämistä. Se on epäkilttiä ja massan alle painamista, ymmärrän jos vaatetus on alastomuutta tai jotenkin äärimmäistä överiä, että se ahdustaa ja menee mauttomuuteen.

        Mutta linnanjuhlien tyyliin arvostelu jonkun vaatteita kihtaan on mautonta, kukaan kun ei ole vielä munasillaan juhliin tullut, niin epäkiltit arvostelut voisi pitää päänsä kiinni.


      • EivorCreed kirjoitti:

        Juu, ehdottomasti. 👍

        Kiltteys minun arvoissani on muiden olemassaolon ja elämän kunnioittamista heidän näköisenään ja ihmisarvon antamista, antaa jokaisen olla itsensä eikä lähde muuttelemaan ihmisiä, koskee myös itseä ja omaa elämää.

        Kiltteys on hyväntahtoisuutta ja muiden huomioonottamista. Näin referoiden lyhyesti.

        "Kiltteys minun arvoissani on muiden olemassaolon ja elämän kunnioittamista heidän näköisenään ja ihmisarvon antamista, antaa jokaisen olla itsensä eikä lähde muuttelemaan ihmisiä, koskee myös itseä ja omaa elämää."

        Toi on mielestäni ihan parasta sussa. Sä olet sä ja annat muidenkin olla omia itsejään. Ei sua kiinnosta muiden olemassaolon speksit vaan annat kaikkien olla. Sellaisenaan.

        Kiitos.

        J.K. kiva kun olet taas rekkuna. Mukavaa jubailla taas kanssasi.


      • EivorCreed kirjoitti:

        Esim. en pidä yhtään kilttinä, että joku etiketti rajoittaa jonkun yksilön vaikka vaatetusta tai sukupuolen ilmentämistä. Se on epäkilttiä ja massan alle painamista, ymmärrän jos vaatetus on alastomuutta tai jotenkin äärimmäistä överiä, että se ahdustaa ja menee mauttomuuteen.

        Mutta linnanjuhlien tyyliin arvostelu jonkun vaatteita kihtaan on mautonta, kukaan kun ei ole vielä munasillaan juhliin tullut, niin epäkiltit arvostelut voisi pitää päänsä kiinni.

        Arvosteleminen ei ole koskaan kilttiä. Mielestäni.


    • Anonyymi

      Ihmisen pahuuskin voi olla kiltteyden alle piilotettuna? Eli yli herkät persoonat ovat monesti myös ylireakoivia ja siten monen pahan alulle panijoita?

      • Onko yliherkkyys mielestäsi kiltteyttä? Mielestäni ei.
        Mutta kiltteys voi kääntyä pahuuteen, se on totta.
        Joku voi kiltteyttään satuttaa toista.


      • Pahuus on sisäsyntyistä ja sitä ei kaikki edes tunne itsessään. En tunne minäkään muussa tilanteessa pahuutta itsessäni, kuin silloin jos joudun puolustautumaan tosissani. Muutoin päässäni ei pahuus edes viihdy, joten väitän jotta on paha pitää olla hyvin paha ollakin.


    • Olen oikeasti kiltti ja kunnollinen, vaikka olenkin joskus palstalla käyttänyt kilttiä ja kunnollista sen takia kun se ärsytti porukkaa

      • Sinä olet kiltti. Hyvin kiltti. Siksipä juuri minä olen oppinut rakastamaan sinua.
        Kiltteytesi hipoo jopa täydellisyyttä.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Sinä olet kiltti. Hyvin kiltti. Siksipä juuri minä olen oppinut rakastamaan sinua.
        Kiltteytesi hipoo jopa täydellisyyttä.

        On minullakin rakkaudellisia ja lämpimiä tunteita sinua kohtaan

        En mie nyt ehkä sentään noin kiltti ole :D


      • pujotteIija kirjoitti:

        On minullakin rakkaudellisia ja lämpimiä tunteita sinua kohtaan

        En mie nyt ehkä sentään noin kiltti ole :D

        No et ole vielä esittänyt sellaista, mikä saisi minut epäilemään täydellistä kiltteyttäsi.

        Mutta sie oletkin hiljainen mehtien mies.. ;D


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        No et ole vielä esittänyt sellaista, mikä saisi minut epäilemään täydellistä kiltteyttäsi.

        Mutta sie oletkin hiljainen mehtien mies.. ;D

        Kyllä, hiljainen mehtienmies https://aijaa.com/uoQ6sN


      • Anonyymi
        UUSI

      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuo puu vielä pystyssä?

        Vastaan pujottelijan puolesta.. on naapurin metsästä oleva puu.. joten pujis ei voi kaataa sitä. Muuten se olisi jo miljoonasti kaadettu.. :)

        Olisi moottorisaha laulanut...


      • UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Vastaan pujottelijan puolesta.. on naapurin metsästä oleva puu.. joten pujis ei voi kaataa sitä. Muuten se olisi jo miljoonasti kaadettu.. :)

        Olisi moottorisaha laulanut...

        Juu, pystyssä on. Mukavahan toi ois rojauttaa nurin, pitäs vaan olla sahassa pidempi laippa. Ympärysmitta käsien kohdalta 2 metriä


      • UUSI
        pujotteIija kirjoitti:

        Juu, pystyssä on. Mukavahan toi ois rojauttaa nurin, pitäs vaan olla sahassa pidempi laippa. Ympärysmitta käsien kohdalta 2 metriä

        Jos tuut ja rojautat minut nurin..:D
        Miten ois..?


      • UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Jos tuut ja rojautat minut nurin..:D
        Miten ois..?

        Mielellänihän minä sinut rojautan, pitkä laippakin on vakiona :D


      • UUSI
        pujotteIija kirjoitti:

        Mielellänihän minä sinut rojautan, pitkä laippakin on vakiona :D

        Ja laipallakin on vielä tyytyväisyystakuu..


      • UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Ja laipallakin on vielä tyytyväisyystakuu..

        Nimenomaan. Nyt tämä rojauttaja lähtee saunaan


      • UUSI
        pujotteIija kirjoitti:

        Nimenomaan. Nyt tämä rojauttaja lähtee saunaan

        Hyviä löylyjä..


      • UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Hyviä löylyjä..

        Kiitos kultaseni.


    • Itsestä adjektiivi "kiltti" kuullostaa jotenkin kuin kolmannessa persoonassa itsestä puhuminen yleensä.

      Kiltteys on jonkun muun kuin ao. ihmisen antama meriitti. Ei itseään voi minusta sanoa kiltiksi...jos ei sitten tarkoita Skottien lannevaatetta... 😁
      Sitten jos kuvittelee olevansa miehen päälle pyöriteltävä kangaspala, kertoo se ihmisestä jo paljon. 😄

      Kunnollinenkin on hiukka venyvä käsite.... täällä moni kunnollisena itseään pitävä voisi sallia jollekin itsensä mielestä inhottavalle ihmiselle todella pahaa.... eli en pitäisi sellaisia kunnollisena.

      Muutenkin en itse näe edes tarvetta itsessä määritellä itsestäni mitään vst. piirteitä....savolaisena vastuutan muiden itse määrittelemään.

      • Huh..
        Sait minut nauramaan.

        Totta, moni mieltää itsensä kiltiksi, mutta mitä se sitten onkaan. Ja en puhu lannevaatteesta ..

        Millainen ihminen on sinun mielestäsi kiltti tai jopa liian kiltti?


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Huh..
        Sait minut nauramaan.

        Totta, moni mieltää itsensä kiltiksi, mutta mitä se sitten onkaan. Ja en puhu lannevaatteesta ..

        Millainen ihminen on sinun mielestäsi kiltti tai jopa liian kiltti?

        Saat hekottaa. 😄

        Minusta tärkeämpi kysymys on, että miksi kenenkään pitää edes ilmoittaa itsensä kiltteydestä, kunniallisuudesta, komeudesta, kauneudesta tms? Eiköhän ne ole aikalailla siitä toisesta sellaisia piirteitä kun on?

        No mä en tiedä minkälainen lopulta on kiltti... tai liiankaan kiltti. Typerä sana jotenkin...
        Kun huomioi muutkin, mutta ei oman elämän kustannuksella, niin ollaan jo hyvällä tolalla. Niin ja sitten, että osaa pitää omista rajallisuuksistaan itse huolen, eikä odota, että muiden pitäisi keksiä ne jostain nenän kulmasta tai jalkaterien asennosta. 😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Saat hekottaa. 😄

        Minusta tärkeämpi kysymys on, että miksi kenenkään pitää edes ilmoittaa itsensä kiltteydestä, kunniallisuudesta, komeudesta, kauneudesta tms? Eiköhän ne ole aikalailla siitä toisesta sellaisia piirteitä kun on?

        No mä en tiedä minkälainen lopulta on kiltti... tai liiankaan kiltti. Typerä sana jotenkin...
        Kun huomioi muutkin, mutta ei oman elämän kustannuksella, niin ollaan jo hyvällä tolalla. Niin ja sitten, että osaa pitää omista rajallisuuksistaan itse huolen, eikä odota, että muiden pitäisi keksiä ne jostain nenän kulmasta tai jalkaterien asennosta. 😁

        No ei taida sullekaan olla käsite kiltti kovin tuttu. Luulemma.
        Mutta ei sen väliä. Ei vaan ole sulle tärkeä juttu.

        Minulle on. Tärkeä juttu.

        Kiltti joustaa omista rajoistaan. On mukautuva ja joustava. Antaa jopa omalla kustannuksellaan.

        Noin nähdäkseni.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        No ei taida sullekaan olla käsite kiltti kovin tuttu. Luulemma.
        Mutta ei sen väliä. Ei vaan ole sulle tärkeä juttu.

        Minulle on. Tärkeä juttu.

        Kiltti joustaa omista rajoistaan. On mukautuva ja joustava. Antaa jopa omalla kustannuksellaan.

        Noin nähdäkseni.

        No mä miettisin tuota mainitsemaani kohtaa: "kuitenkaan ei huomioi oman elämänsä kustannuksella...".

        Sanoisin, että henkilöt yhteisössä, jotka joustavat joustamistaan oman elämän kustannuksella, ovat "mahdollistajia."

        Kuinkahan moni asia tässäkin maassa olisi toisin, kun "mahdollistajat" eivät venyisi jokaiseen asiaan muitten puolesta?

        On aina helpompi antaa periksi, myöntyä, tehdä itse, kaataa itselle taakka, kun ottaa se muiden pettymys vastaan.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        No ei taida sullekaan olla käsite kiltti kovin tuttu. Luulemma.
        Mutta ei sen väliä. Ei vaan ole sulle tärkeä juttu.

        Minulle on. Tärkeä juttu.

        Kiltti joustaa omista rajoistaan. On mukautuva ja joustava. Antaa jopa omalla kustannuksellaan.

        Noin nähdäkseni.

        Palsilen asiaan aamulla... pakko vetää unta kaaliin...

        Mut täällähän nää jutut däilyy. 🙂


      • Disseisback kirjoitti:

        No mä miettisin tuota mainitsemaani kohtaa: "kuitenkaan ei huomioi oman elämänsä kustannuksella...".

        Sanoisin, että henkilöt yhteisössä, jotka joustavat joustamistaan oman elämän kustannuksella, ovat "mahdollistajia."

        Kuinkahan moni asia tässäkin maassa olisi toisin, kun "mahdollistajat" eivät venyisi jokaiseen asiaan muitten puolesta?

        On aina helpompi antaa periksi, myöntyä, tehdä itse, kaataa itselle taakka, kun ottaa se muiden pettymys vastaan.

        Minähän olen mahdollistaja. Mahdollistan monia asioita. Kiltteyttäni.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Minähän olen mahdollistaja. Mahdollistan monia asioita. Kiltteyttäni.

        Sivusta totean, että niin minäkin. Minä olen mielelläni ja ilolla mahdollistaja, vaikka se nyt ei aina niin kauheasit mun mieleeni olisikaan. Tietysti silläin on rajansa, että mitä kaikkea mahdollistan, mutta kyllä mä mielelläni vähän venyn ja hieman enemmänkin, jos sana sillä toisen tyytyväiseksi. Se puolestaan tekee minut onnelliseksi.


      • Disseisback kirjoitti:

        Palsilen asiaan aamulla... pakko vetää unta kaaliin...

        Mut täällähän nää jutut däilyy. 🙂

        Palaillaan.. hyvää yötä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sivusta totean, että niin minäkin. Minä olen mielelläni ja ilolla mahdollistaja, vaikka se nyt ei aina niin kauheasit mun mieleeni olisikaan. Tietysti silläin on rajansa, että mitä kaikkea mahdollistan, mutta kyllä mä mielelläni vähän venyn ja hieman enemmänkin, jos sana sillä toisen tyytyväiseksi. Se puolestaan tekee minut onnelliseksi.

        Sama. Minun venyminen ei haittaa jos sillä saa hyvää aikaiseksi.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No mä miettisin tuota mainitsemaani kohtaa: "kuitenkaan ei huomioi oman elämänsä kustannuksella...".

        Sanoisin, että henkilöt yhteisössä, jotka joustavat joustamistaan oman elämän kustannuksella, ovat "mahdollistajia."

        Kuinkahan moni asia tässäkin maassa olisi toisin, kun "mahdollistajat" eivät venyisi jokaiseen asiaan muitten puolesta?

        On aina helpompi antaa periksi, myöntyä, tehdä itse, kaataa itselle taakka, kun ottaa se muiden pettymys vastaan.

        "Kuinkahan moni asia tässäkin maassa olisi toisin, kun "mahdollistajat" eivät venyisi jokaiseen asiaan muitten puolesta? "

        Kuinkahan moni asia tässäkin maassa olisi toisin jos kiltit pitäisivät oman puolensa ja rajansa eivätkä alistuisi kiltteytään?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kuinkahan moni asia tässäkin maassa olisi toisin, kun "mahdollistajat" eivät venyisi jokaiseen asiaan muitten puolesta? "

        Kuinkahan moni asia tässäkin maassa olisi toisin jos kiltit pitäisivät oman puolensa ja rajansa eivätkä alistuisi kiltteytään?

        On kiltteyttä joka ei ole alistumista. Valintoja nääs...


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Minähän olen mahdollistaja. Mahdollistan monia asioita. Kiltteyttäni.

        Ei se kiltteyttä ole vaan kyvyttömyyttä. Et kykene ottamaan vastaan toisen pettymystä tai et osaa toimia ihmisten kanssa sulavasti jolloin osaisit kieltäytyä aiheuttamatta pahaa mieltä jne. Näet helpommaksi myöntyä.

        Tiedän monta kilttiä ihmistä jotka osaavat kieltäytyä niin tahdikkaasti että toiselle jää siitä jopa hyvä mieli. Kieltäytyvät aina kun se on toisen edun kannalta parasta vrt. mahdollistaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se kiltteyttä ole vaan kyvyttömyyttä. Et kykene ottamaan vastaan toisen pettymystä tai et osaa toimia ihmisten kanssa sulavasti jolloin osaisit kieltäytyä aiheuttamatta pahaa mieltä jne. Näet helpommaksi myöntyä.

        Tiedän monta kilttiä ihmistä jotka osaavat kieltäytyä niin tahdikkaasti että toiselle jää siitä jopa hyvä mieli. Kieltäytyvät aina kun se on toisen edun kannalta parasta vrt. mahdollistaminen.

        "Et kykene ottamaan vastaan toisen pettymystä tai et osaa toimia ihmisten kanssa sulavasti jolloin osaisit kieltäytyä aiheuttamatta pahaa mieltä jne. Näet helpommaksi myöntyä."

        Olen hän, joka totesi tuossa aiemmin olevansa myös mahdollistaja ja tyytyväinen sellainen. Ainakaan minulla kyse ei ole lainkaan tuosta. En mulle tuota mitään vaikeuksia ottaa vastaan toisen pettymystä. Toisen ilon vastaanottaminen kuitenkin tuottaa minulle paljon enemmän tyytyväisyyttä, joten jos en koe omaa venymistäni mitenkään mahdottoman isoksi jutuksi, niin teen sen mielelläni, sillä se tuottaa minulle iloa. Jos koen riittävän monta kertaa, että se venyminen ei tuotakaan sitä toisen ilon tuottamaa tyytyväisyyttä, niin lopetan sen kyseisen mahdollistamisen.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Minähän olen mahdollistaja. Mahdollistan monia asioita. Kiltteyttäni.

        Joo. Väkisinkin sitä esimerkiksi vanhempana on jo mahdollistaja.
        Mutta itse vanhemmuus on melkein jopa erillinen asia.

        Olen mäkin mahdollistaja monellatapaa. Ehkä monesti huonossakin mielessä.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        On kiltteyttä joka ei ole alistumista. Valintoja nääs...

        Tuo, että sen sanoittaa jo kiltteydeksi, on jo jotenkin sellaista, mikä saa sen kuullostamaan uhrautumiselle.

        On parempiakin termejä, millä tuollaisen voi esittää. Välittäminen, huomioiminen, huolehtiminen, auttaminen jne.

        Tuossa kiltteys-sanassa on jokin outo klangi.... se käy hyvin toisen suusta kuulluksi, mutta itsestä ilmaistuna se ei oikein minusta sovellu ollenkaan....ja jos sitä käyttää, sen tarkoitus on sanoa itsestä jokin erityinen piirre, joka pitää nostaa esiin. Vähän kuin jokin erikoismeriitti.

        Täällä on esillä näitä meriitin itselle luoneita....on ätmiä, ytmiä, ketmiä, viinamiestä, kilttimiestä, panomiestä.... Ihan samaa kategoriaa, kuin joka sanoo olevansa kiltti.


      • Disseisback kirjoitti:

        Tuo, että sen sanoittaa jo kiltteydeksi, on jo jotenkin sellaista, mikä saa sen kuullostamaan uhrautumiselle.

        On parempiakin termejä, millä tuollaisen voi esittää. Välittäminen, huomioiminen, huolehtiminen, auttaminen jne.

        Tuossa kiltteys-sanassa on jokin outo klangi.... se käy hyvin toisen suusta kuulluksi, mutta itsestä ilmaistuna se ei oikein minusta sovellu ollenkaan....ja jos sitä käyttää, sen tarkoitus on sanoa itsestä jokin erityinen piirre, joka pitää nostaa esiin. Vähän kuin jokin erikoismeriitti.

        Täällä on esillä näitä meriitin itselle luoneita....on ätmiä, ytmiä, ketmiä, viinamiestä, kilttimiestä, panomiestä.... Ihan samaa kategoriaa, kuin joka sanoo olevansa kiltti.

        Nyt kun mietin, niin ehkä mulla onkin jokin käsitys "liian kiltistä".

        Jossain olen kuullut sellaisenkin ilmiön, kuin "sairastua vahvuuteen". Minä luulen, että tälläiset ihmiset ovat "liian kilttejä". Oma rajallisuus ei tule vastaan, kunnes on joku burnout tai vastaava kriisi päällä.
        Ja varmaan varsinkin tämä nykyajan hektisyys ja sellainen ihmisten "kaukaisuus" toisista ihmisistä ja heidän elämistään korostaa tälläisien ihmisten takkaa. "Liian kiltit ja vahvuuteen sairastuneet" kun eivät osaa itse rajoittaa itseään, he kippaavat selkäänsä lisää ja lisää takkaa, kunnes jotain sattuu...

        Tuli mieleen tätini... Hän oli ainakin joskus ihan tavaton hössö... Kun tulivat perheineen Ruotsista niin hän passasi omat ja vieraat muksut ja miehet. Suu auki katseltiin kun kuori pottuja hiki päässä ja hössäsi... Hänelle piti oikeasti sanoa kädestä kiinni pitäen, silmiin katsoen, että ei minulle tarvitse kuoria perunaa ja osaan kyllä itse ottaa ruokaa muutenkin ja tiedän miten nälkä minulla on. Omat porukat ei vissiin sille sitä osannut sanoa. Ne antoi sen hääriä ja odottivat, kun on ruoka lautasella tyynesti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei se kiltteyttä ole vaan kyvyttömyyttä. Et kykene ottamaan vastaan toisen pettymystä tai et osaa toimia ihmisten kanssa sulavasti jolloin osaisit kieltäytyä aiheuttamatta pahaa mieltä jne. Näet helpommaksi myöntyä.

        Tiedän monta kilttiä ihmistä jotka osaavat kieltäytyä niin tahdikkaasti että toiselle jää siitä jopa hyvä mieli. Kieltäytyvät aina kun se on toisen edun kannalta parasta vrt. mahdollistaminen.

        Älähän nyt. En todellakaan ole mikään mielistelijä ja matonen.

        En näje tarpeelliseksi tehdä asioista numeroa. Siedän pientä epämukavuutta jos se aiheuttaa suurempaa hyvää.
        Nähdäkseni tuo on kiltyeyttä eikä mitään muuta.

        Osaan kieltäytyä, teen sen suoraan ja töksäyttäen.. hienovaraisuus on siitä aina kaukana. En ole mikään joo,joo ihminen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Et kykene ottamaan vastaan toisen pettymystä tai et osaa toimia ihmisten kanssa sulavasti jolloin osaisit kieltäytyä aiheuttamatta pahaa mieltä jne. Näet helpommaksi myöntyä."

        Olen hän, joka totesi tuossa aiemmin olevansa myös mahdollistaja ja tyytyväinen sellainen. Ainakaan minulla kyse ei ole lainkaan tuosta. En mulle tuota mitään vaikeuksia ottaa vastaan toisen pettymystä. Toisen ilon vastaanottaminen kuitenkin tuottaa minulle paljon enemmän tyytyväisyyttä, joten jos en koe omaa venymistäni mitenkään mahdottoman isoksi jutuksi, niin teen sen mielelläni, sillä se tuottaa minulle iloa. Jos koen riittävän monta kertaa, että se venyminen ei tuotakaan sitä toisen ilon tuottamaa tyytyväisyyttä, niin lopetan sen kyseisen mahdollistamisen.

        Ihan sama minulla. Kyllä se mahdollistaminen loppuu, kun se ei enää anna itselle muuta kuin pahaa mieltä.

        Mahdollistaja ei alenna itseään. Mielestäni. Ja se on kilttiä toimintaa. Myös itseään kohtaan.


      • Disseisback kirjoitti:

        Joo. Väkisinkin sitä esimerkiksi vanhempana on jo mahdollistaja.
        Mutta itse vanhemmuus on melkein jopa erillinen asia.

        Olen mäkin mahdollistaja monellatapaa. Ehkä monesti huonossakin mielessä.

        En tunne sinua niin, nähdäkseni olet kyllä osittain liian kiltti, mutta vain kun etusi on kyseessä. Tarkoitan että kun saat hommasta jonkinlaista tyydytystä.

        Menet kiltteyttäsi kaverille halkomaan .. mut se on ollut pitkään yksi lempipuuhistasi.

        Enkä oikeastaan pidä sinua mahdollistajana sanan varsinaisessa merkityksessä. Olet liian egoistinen ollaksesi sitä. Mielestäni.

        Mutta sinussa egoismi esiintyy viehättävällä tavalla. Sä olet sä, ja se siinä. Sä viihdyt itsenäsi. Se on jopa hurmaavaa. Siksi olenkin fanisi.

        Tavallaan sä voisit olla mahdollistaja, sillä sulla on siihen viittaavia "heikkouksia", silti en kykene pitämään sinua mahdollistajana siten kuin minä sen sanan ymmärrän.


      • Disseisback kirjoitti:

        Tuo, että sen sanoittaa jo kiltteydeksi, on jo jotenkin sellaista, mikä saa sen kuullostamaan uhrautumiselle.

        On parempiakin termejä, millä tuollaisen voi esittää. Välittäminen, huomioiminen, huolehtiminen, auttaminen jne.

        Tuossa kiltteys-sanassa on jokin outo klangi.... se käy hyvin toisen suusta kuulluksi, mutta itsestä ilmaistuna se ei oikein minusta sovellu ollenkaan....ja jos sitä käyttää, sen tarkoitus on sanoa itsestä jokin erityinen piirre, joka pitää nostaa esiin. Vähän kuin jokin erikoismeriitti.

        Täällä on esillä näitä meriitin itselle luoneita....on ätmiä, ytmiä, ketmiä, viinamiestä, kilttimiestä, panomiestä.... Ihan samaa kategoriaa, kuin joka sanoo olevansa kiltti.

        Voit hyvinkin olla oikeassa. Itsensä korottamista.. tai jotakin. Ehkä.

        Ei tosiaankaan tulisi mieleenikään irl tuoda esiin että olen kiltti.. siis arjessa. Siinä mielessä olet kyllä oikeassa, jos siltä kantilta kahtelee.

        Mulle jäi vain kiertelemään tuo kiltteysasia yhdestä ketjusta jota täällä luin. Jokunen aika sitten..

        Tuumasin että mitä se kiltteys nyt sitten oikeasti on. Kyseessähän on hyvinkin subjektiivinen käsite.

        Joku voi hyvin pitää itseään hyvinkin kilttinä, vaikka olisi itsekäs kuspää..


      • Disseisback kirjoitti:

        Nyt kun mietin, niin ehkä mulla onkin jokin käsitys "liian kiltistä".

        Jossain olen kuullut sellaisenkin ilmiön, kuin "sairastua vahvuuteen". Minä luulen, että tälläiset ihmiset ovat "liian kilttejä". Oma rajallisuus ei tule vastaan, kunnes on joku burnout tai vastaava kriisi päällä.
        Ja varmaan varsinkin tämä nykyajan hektisyys ja sellainen ihmisten "kaukaisuus" toisista ihmisistä ja heidän elämistään korostaa tälläisien ihmisten takkaa. "Liian kiltit ja vahvuuteen sairastuneet" kun eivät osaa itse rajoittaa itseään, he kippaavat selkäänsä lisää ja lisää takkaa, kunnes jotain sattuu...

        Tuli mieleen tätini... Hän oli ainakin joskus ihan tavaton hössö... Kun tulivat perheineen Ruotsista niin hän passasi omat ja vieraat muksut ja miehet. Suu auki katseltiin kun kuori pottuja hiki päässä ja hössäsi... Hänelle piti oikeasti sanoa kädestä kiinni pitäen, silmiin katsoen, että ei minulle tarvitse kuoria perunaa ja osaan kyllä itse ottaa ruokaa muutenkin ja tiedän miten nälkä minulla on. Omat porukat ei vissiin sille sitä osannut sanoa. Ne antoi sen hääriä ja odottivat, kun on ruoka lautasella tyynesti.

        Juu.. liika kiltteys on sairasta. Kyse oli ennemminkin terve kiltteys minkä pohjia kaivelen. Toki liika kiltteyskin kiehtoo, mutta se pitää eriyttää kiltteydestä, sillä liika on liikaa ja kiltteyskin muuttuu sairaaksi, kun sitä on liikaa.

        Semmoinen normikiltteys.. sitä haen.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        En tunne sinua niin, nähdäkseni olet kyllä osittain liian kiltti, mutta vain kun etusi on kyseessä. Tarkoitan että kun saat hommasta jonkinlaista tyydytystä.

        Menet kiltteyttäsi kaverille halkomaan .. mut se on ollut pitkään yksi lempipuuhistasi.

        Enkä oikeastaan pidä sinua mahdollistajana sanan varsinaisessa merkityksessä. Olet liian egoistinen ollaksesi sitä. Mielestäni.

        Mutta sinussa egoismi esiintyy viehättävällä tavalla. Sä olet sä, ja se siinä. Sä viihdyt itsenäsi. Se on jopa hurmaavaa. Siksi olenkin fanisi.

        Tavallaan sä voisit olla mahdollistaja, sillä sulla on siihen viittaavia "heikkouksia", silti en kykene pitämään sinua mahdollistajana siten kuin minä sen sanan ymmärrän.

        Niin, enpä tuohon liioin osaa itse mitään tuumia? Noi on sun huomioitasi. 😁

        Tuota egoistisuutta en ole tarkkaan lukenut, niin en sano mitään. 😃


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Voit hyvinkin olla oikeassa. Itsensä korottamista.. tai jotakin. Ehkä.

        Ei tosiaankaan tulisi mieleenikään irl tuoda esiin että olen kiltti.. siis arjessa. Siinä mielessä olet kyllä oikeassa, jos siltä kantilta kahtelee.

        Mulle jäi vain kiertelemään tuo kiltteysasia yhdestä ketjusta jota täällä luin. Jokunen aika sitten..

        Tuumasin että mitä se kiltteys nyt sitten oikeasti on. Kyseessähän on hyvinkin subjektiivinen käsite.

        Joku voi hyvin pitää itseään hyvinkin kilttinä, vaikka olisi itsekäs kuspää..

        Joo, siis subjektiivinen käsite on.

        Mutta monessa kohdassa ihminen arvioi oman jonkun piirteensä eriperusteilla, kuin toisesta saman. Joku mustasukkainen voi itse olla flirttaileva ja ehkä tyrkyhkökin, mutta oma muru pidetään piilossa ja torutaan, jos katsookin toisia liian pitkään. 😁

        Tai sitten ruoskii enemmän itseään kuin muita jossain...


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Juu.. liika kiltteys on sairasta. Kyse oli ennemminkin terve kiltteys minkä pohjia kaivelen. Toki liika kiltteyskin kiehtoo, mutta se pitää eriyttää kiltteydestä, sillä liika on liikaa ja kiltteyskin muuttuu sairaaksi, kun sitä on liikaa.

        Semmoinen normikiltteys.. sitä haen.

        Niin... se subjektiivisuus...😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Niin, enpä tuohon liioin osaa itse mitään tuumia? Noi on sun huomioitasi. 😁

        Tuota egoistisuutta en ole tarkkaan lukenut, niin en sano mitään. 😃

        Ego on minä ja egoistisuus minäkeskeisyyttä.

        Itse myönnän olevani egoisti ja minulla on valtavan kokoinen ego. Silti osaan halutessani laittaa itseni sivuun suuremnan hyvän edessä.

        Kukas sen kissan hännän nostaisi.. muu kuin kissa itse.


      • Disseisback kirjoitti:

        Joo, siis subjektiivinen käsite on.

        Mutta monessa kohdassa ihminen arvioi oman jonkun piirteensä eriperusteilla, kuin toisesta saman. Joku mustasukkainen voi itse olla flirttaileva ja ehkä tyrkyhkökin, mutta oma muru pidetään piilossa ja torutaan, jos katsookin toisia liian pitkään. 😁

        Tai sitten ruoskii enemmän itseään kuin muita jossain...

        No tuossa olen samaa mieltä kanssasi. Oma näkemys itsestään vaatii törkeän hyvää rehellisyyttä - itselleen.

        Minä nähdään usein jonkinlaisten ruusunpunaisten lasien läpi ja on monasti vaikeaa ymmärtää toisten kritiikkiä.
        Sama pätee tähän kiltteysasiaan.

        Riippuu niin paljon mistä vinkkelistä asiaa katselee. Toinen näkee toisin kuin itse.


      • Disseisback kirjoitti:

        Niin... se subjektiivisuus...😁

        Nimen omaan..


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Ego on minä ja egoistisuus minäkeskeisyyttä.

        Itse myönnän olevani egoisti ja minulla on valtavan kokoinen ego. Silti osaan halutessani laittaa itseni sivuun suuremnan hyvän edessä.

        Kukas sen kissan hännän nostaisi.. muu kuin kissa itse.

        No mulle se minäkeskeisyys menee varmaan niin, että jeesaan pari kolme kertaa ehkä, sitten on takaisinpäin tultava jotain. Kerran kaks kysyn ja sit en kysele, mutta en kyllä jeesailekaan samaa enää.

        Mä oon lisäksi sen tyyppinen ihminen, etten väkisillä tartte jeesiä. Keksin kyllä keinot selvitä yksinkin. Mutta mullepäin ollaan ennemmin "velkaa" kuin itse olisin velkaa...

        Voihsn se joskus vanhempana napsahtaa, että "joudun turvautumaan" apuihin, mutta sitten hoidetaan rahalla. 😃


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        No tuossa olen samaa mieltä kanssasi. Oma näkemys itsestään vaatii törkeän hyvää rehellisyyttä - itselleen.

        Minä nähdään usein jonkinlaisten ruusunpunaisten lasien läpi ja on monasti vaikeaa ymmärtää toisten kritiikkiä.
        Sama pätee tähän kiltteysasiaan.

        Riippuu niin paljon mistä vinkkelistä asiaa katselee. Toinen näkee toisin kuin itse.

        Joo, tähän muistan hyvin mun exän tapauksen... mä en oikein päässyt kavereiden kaa ulos, enkä mihkään, kun en osaa käyttäytyä kuulemma... mutta hän kyllä osasi käyttäytyä. Mutta sama henkilö punnitsi nämä käyttäytymiset...

        Ois monta tarinaa ao. Tapauksesta. 😄


      • Disseisback kirjoitti:

        Joo, tähän muistan hyvin mun exän tapauksen... mä en oikein päässyt kavereiden kaa ulos, enkä mihkään, kun en osaa käyttäytyä kuulemma... mutta hän kyllä osasi käyttäytyä. Mutta sama henkilö punnitsi nämä käyttäytymiset...

        Ois monta tarinaa ao. Tapauksesta. 😄

        Se mitä sinusta tiedän, exäsi syötti sinulle sellaisya pajunköyttä, ett menit ihan solmuun. En tunne exääsi, mutta uskoisin et o hyvä että on ex.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Se mitä sinusta tiedän, exäsi syötti sinulle sellaisya pajunköyttä, ett menit ihan solmuun. En tunne exääsi, mutta uskoisin et o hyvä että on ex.

        Ei se syöttänyt silleen mitään pajunköyttä edes... se on sellainen. Oli ja on yhä.

        Joskus eron jälkeen mä koetin ymmärtää sitä... vaikea lapsuus, omituiset tapahtumat tms...

        Ei sitä suoranaisesti mikään selitä... ihminen vaan kokee, että maailma on häntä varten, ei toistepäin. 😄
        Ja ei ole tarvettakaan miettiä mitenkääm muuten. 😀


      • Disseisback kirjoitti:

        Ei se syöttänyt silleen mitään pajunköyttä edes... se on sellainen. Oli ja on yhä.

        Joskus eron jälkeen mä koetin ymmärtää sitä... vaikea lapsuus, omituiset tapahtumat tms...

        Ei sitä suoranaisesti mikään selitä... ihminen vaan kokee, että maailma on häntä varten, ei toistepäin. 😄
        Ja ei ole tarvettakaan miettiä mitenkääm muuten. 😀

        Mihinkäs sä sitten hänessä rakastuit? Jos saa kysyä. Sillä sehän nyt on varmaa, että rakastuit.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Mihinkäs sä sitten hänessä rakastuit? Jos saa kysyä. Sillä sehän nyt on varmaa, että rakastuit.

        En kyllä muista? Tai en hslua muistaa?

        Veikkaan jälkimmäistä. 🤔


      • Disseisback kirjoitti:

        En kyllä muista? Tai en hslua muistaa?

        Veikkaan jälkimmäistä. 🤔

        No ehkä on patempi niin. :D


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        No ehkä on patempi niin. :D

        Pelkeleen paljon palempi. 🤣


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Mihinkäs sä sitten hänessä rakastuit? Jos saa kysyä. Sillä sehän nyt on varmaa, että rakastuit.

        Tiedätkös, että rakastumiset muuttuu iän myötä? Ei samat lainalaisuudet enää päde, kun vuonna kivi ja kirves. 🤔

        En mä muutenkaan muista miksi joskus vuonna 2000 mietin jostain mitä mietin...🤔

        Ja mä väitän, että opin elämää...jos ihminen keksii pyörän, niin ei se enää tajua miksi pitäis vetää rekeä kesällä...ja miks veti joskus....toisaalta ei tiennyt muusta...


      • UUSI
        Disseisback kirjoitti:

        Pelkeleen paljon palempi. 🤣

        Palasta sinussa on tuo niin ihana huumolintaju.. 😂


      • UUSI
        Disseisback kirjoitti:

        Tiedätkös, että rakastumiset muuttuu iän myötä? Ei samat lainalaisuudet enää päde, kun vuonna kivi ja kirves. 🤔

        En mä muutenkaan muista miksi joskus vuonna 2000 mietin jostain mitä mietin...🤔

        Ja mä väitän, että opin elämää...jos ihminen keksii pyörän, niin ei se enää tajua miksi pitäis vetää rekeä kesällä...ja miks veti joskus....toisaalta ei tiennyt muusta...

        Juu.. ihminen tuppaa kasvamaan ihmisenä. Se mikä oli joskus tärkeää, voi menettää merkityksensä iän karttuessa ja arvomaailma saattaa muuttua.

        Toki poikkeuksiakin on.. niitä, jotka pinttyneesti tuijottaa mennyttä eikä osaa elää nykyhetkessä.


      • UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Palasta sinussa on tuo niin ihana huumolintaju.. 😂

        Tulee väkisin, vai sanoisinko luonnostaan. 🙂


      • UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Juu.. ihminen tuppaa kasvamaan ihmisenä. Se mikä oli joskus tärkeää, voi menettää merkityksensä iän karttuessa ja arvomaailma saattaa muuttua.

        Toki poikkeuksiakin on.. niitä, jotka pinttyneesti tuijottaa mennyttä eikä osaa elää nykyhetkessä.

        Niin, mikään ei ole kiveenhakattua.

        Paitsi joillekin, mikä on sääli. 🤔


      • UUSI
        Disseisback kirjoitti:

        Tulee väkisin, vai sanoisinko luonnostaan. 🙂

        Tykkään kovin lupsakkuudestasi, vaikka en millään pysty aina ymmärtämään sinua. Tai olemaan samaa mieltä kanssasi.


      • UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Tykkään kovin lupsakkuudestasi, vaikka en millään pysty aina ymmärtämään sinua. Tai olemaan samaa mieltä kanssasi.

        Joo, ei kaikesta tarvitsekaan olla samaa mieltä. 🙂


      • UUSI
        Disseisback kirjoitti:

        Joo, ei kaikesta tarvitsekaan olla samaa mieltä. 🙂

        Sepä. Sun kanssa saan olla hyvillämielin eri mieltä. Ei tarvii pelätä, että otat nokkiisi. Ja sama toistepäin.


      • UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Sepä. Sun kanssa saan olla hyvillämielin eri mieltä. Ei tarvii pelätä, että otat nokkiisi. Ja sama toistepäin.

        Joo, eikä mun tartte väenvängällä saada muita vaihtamaan mielipiteitään. 🙂

        Tai sinunkaan. 🙂

        Ja sehän on selvääkin, että kun on erilaisia ihmisiä, on myös erilaisia mielipiteitä. 🙂


      • UUSI
        Disseisback kirjoitti:

        Joo, eikä mun tartte väenvängällä saada muita vaihtamaan mielipiteitään. 🙂

        Tai sinunkaan. 🙂

        Ja sehän on selvääkin, että kun on erilaisia ihmisiä, on myös erilaisia mielipiteitä. 🙂

        Tsiisus.. maailman luonnollisin asia.. ainakin sulle ja mulle. Täällä tosin törmää tuon tuostakin noihin jotka eivät si millään jaksa osata tai uskoa tuota.


      • UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Tsiisus.. maailman luonnollisin asia.. ainakin sulle ja mulle. Täällä tosin törmää tuon tuostakin noihin jotka eivät si millään jaksa osata tai uskoa tuota.

        Joo, mustavalkoinen maailma on helpompi uskoa. Vaikea joidenkin nähdä värejä... se on joko tai...


      • UUSI
        Disseisback kirjoitti:

        Joo, mustavalkoinen maailma on helpompi uskoa. Vaikea joidenkin nähdä värejä... se on joko tai...

        Yksinkertaistaminen on niin paljon helpompaa kuin mahdollisimman monen vivahteen ymmärtäminen.

        Eikä kaikkien pääpö jaksa edes välittää elämän nyansseista.


      • UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Yksinkertaistaminen on niin paljon helpompaa kuin mahdollisimman monen vivahteen ymmärtäminen.

        Eikä kaikkien pääpö jaksa edes välittää elämän nyansseista.

        Näinhän se on. :o)


    • Kyllähän mä itseni kiltiksi luokittelen, jopa avuliaaksi. Sallin jopa hyväksikäytön jos kokonaisuus sitä vaatii, ei se mun nahkani niin arvokas ole loppujen lopuksi 🙂. Kiltteys on omalla kohdalla enemmänkin sitä että voin jättää pois käytöksestäni ne elementit mitkä muita vahingoittavat ihan vapaaehtoisesti ja omien valintojen kautta, minulla ei ole tarvetta kohottaa itseäni sen ylemmäksi kuin olen...etenkään muita polkemalla.
      Joojoo melkein messias 😂

      • Ohoh.. sinäkin siis ..

        Noh. Nyt menin sanattomaksi. Kerrassaan. Olet liian kiltti. Pitänee ottaa tauko. Pistän kohta viestiä..


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Ohoh.. sinäkin siis ..

        Noh. Nyt menin sanattomaksi. Kerrassaan. Olet liian kiltti. Pitänee ottaa tauko. Pistän kohta viestiä..

        Vedä happea kaikessa rauhassa vaan 🙂


      • Niin.. järkytyin, kun mainitsit että sallit jopa hyväksikäytön.. olen samanlainen.

        Harva tajuaa sitä, että se on eräänlainen kiltyeyden muoto, joka vaatii kantajaltaan hyvin tervettä itsetuntoa ja asioiden ymmärrystä.

        En ole koskaan törmännyt ihmiseen joka tekisi noin itseni lisäksi. Ego ei määrää vaan tarkoitus. Suurempi hyvä.

        Ja älä nyt heittäydy tässä asiassa leikilliseksi. Tämä on kuolemanvakava asia minulle.

        Epäitsekkyys on eri asia kuin kiltteys, vaikka kulkevatkin käsi kädessä.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Niin.. järkytyin, kun mainitsit että sallit jopa hyväksikäytön.. olen samanlainen.

        Harva tajuaa sitä, että se on eräänlainen kiltyeyden muoto, joka vaatii kantajaltaan hyvin tervettä itsetuntoa ja asioiden ymmärrystä.

        En ole koskaan törmännyt ihmiseen joka tekisi noin itseni lisäksi. Ego ei määrää vaan tarkoitus. Suurempi hyvä.

        Ja älä nyt heittäydy tässä asiassa leikilliseksi. Tämä on kuolemanvakava asia minulle.

        Epäitsekkyys on eri asia kuin kiltteys, vaikka kulkevatkin käsi kädessä.

        Enkö tosiaankaan saa hassutella aiheella mitenkään, pyydän sitten nätisti lopuksi anteeksi 😁...no olkoon sitten, en pilaile aiheella 🙂.
        Onko tämäntyyppinen ajattelu tai toimintapa niin harvinaista loppujen lopuksi? Enpä ole koskaan oikeastaan tullut ajatelleeksi asiaa sen kummemmin, toimin vain kuten minusta tuntuu luonnolliselta tavalta toimia. Mittakaava tietysti vaihtelee...


      • E-Lukka kirjoitti:

        Enkö tosiaankaan saa hassutella aiheella mitenkään, pyydän sitten nätisti lopuksi anteeksi 😁...no olkoon sitten, en pilaile aiheella 🙂.
        Onko tämäntyyppinen ajattelu tai toimintapa niin harvinaista loppujen lopuksi? Enpä ole koskaan oikeastaan tullut ajatelleeksi asiaa sen kummemmin, toimin vain kuten minusta tuntuu luonnolliselta tavalta toimia. Mittakaava tietysti vaihtelee...

        Mielestäni on hyvin epäluonnotonta se, että hyväksikäyttö tuntuu luonnolliselta.

        Minua ei esimerkiksi haittaa, että minua hyväksikäytetään töissä, sillä kuulun niihin harvoihin jotka oikeasti pitävät työnteosta.

        Se vain vituttaa että siitä tulee normi. Ja se, että palkankorotukset menee noille hyväksikäyttäjille, vaikka tekisinkin osan heidän töistään.

        Myös exä hyväksikäytti minua .. olin kotiorja. Ihan kiltteyttäni.

        Mutta toi sun kommentti tuosta omasta arvostasi.. tunnen samoin. En ole mikään suurruhtinatar joka tuntee arvonsa..


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Mielestäni on hyvin epäluonnotonta se, että hyväksikäyttö tuntuu luonnolliselta.

        Minua ei esimerkiksi haittaa, että minua hyväksikäytetään töissä, sillä kuulun niihin harvoihin jotka oikeasti pitävät työnteosta.

        Se vain vituttaa että siitä tulee normi. Ja se, että palkankorotukset menee noille hyväksikäyttäjille, vaikka tekisinkin osan heidän töistään.

        Myös exä hyväksikäytti minua .. olin kotiorja. Ihan kiltteyttäni.

        Mutta toi sun kommentti tuosta omasta arvostasi.. tunnen samoin. En ole mikään suurruhtinatar joka tuntee arvonsa..

        Ei tuota "hyväksikäyttö" sanaa kannata tulkita liian kirjaimellisesti, pidän siitä että asiat rullaavat eteenpäin "luonnollisesti" olkoon kyse sitten perheen sisäisistä jutuista tai mistä nyt milloin onkaan kyse.
        Käytännön tasolla tuli noudatettua "luonnollista" jakaumaa työtehtävissä aikoinaan kun tuli oltua parina ekstrovertin kanssa hommissa missä suuri osa tehtävistä oli ihmisten kanssa jankkailua, sovittiin ihan käytännön syistä että minä introverttina hoidan vahvuuksieni mukaisesti lähinnä käytäntöä ja suupaltti ekstrovertti velikulta hoitaa sosiaalisen puolen, sovittiin jopa että saa kunnian tehdyistä töistä kunhan saan itse keskittyä omaan osaamisalueeseen ilman ärsyttäviä keskeytyksiä eli p*skat kunniasta mun puolestani kunhan hommat rullaa 🙂 ja niin rullasivatkin monta vuotta. Hyväksikäyttöä juu mutta sallittua ihan käytännön syistä ja harmaata aluetta saralla riittää loputtomiin.
        Tunnetasolla tapahtuva hyväksikäyttö on tietysti taas oma maailmansa ja siellä hyväksikäytetyksi joutuminen ei sitten niin luonnollista enää olekaan ja sitä ei ole tullut sallittua kuin pienessä mittakaavassa.
        Toivottavasti selkiytti jonkun verran, oikeastaan kannattaisi tuo jasu palkata selkeyttämään näitä juttuja mun osaltani, tulkitsee näitä juttuja paljon paremmin 🙂 kuin minä.


      • E-Lukka kirjoitti:

        Ei tuota "hyväksikäyttö" sanaa kannata tulkita liian kirjaimellisesti, pidän siitä että asiat rullaavat eteenpäin "luonnollisesti" olkoon kyse sitten perheen sisäisistä jutuista tai mistä nyt milloin onkaan kyse.
        Käytännön tasolla tuli noudatettua "luonnollista" jakaumaa työtehtävissä aikoinaan kun tuli oltua parina ekstrovertin kanssa hommissa missä suuri osa tehtävistä oli ihmisten kanssa jankkailua, sovittiin ihan käytännön syistä että minä introverttina hoidan vahvuuksieni mukaisesti lähinnä käytäntöä ja suupaltti ekstrovertti velikulta hoitaa sosiaalisen puolen, sovittiin jopa että saa kunnian tehdyistä töistä kunhan saan itse keskittyä omaan osaamisalueeseen ilman ärsyttäviä keskeytyksiä eli p*skat kunniasta mun puolestani kunhan hommat rullaa 🙂 ja niin rullasivatkin monta vuotta. Hyväksikäyttöä juu mutta sallittua ihan käytännön syistä ja harmaata aluetta saralla riittää loputtomiin.
        Tunnetasolla tapahtuva hyväksikäyttö on tietysti taas oma maailmansa ja siellä hyväksikäytetyksi joutuminen ei sitten niin luonnollista enää olekaan ja sitä ei ole tullut sallittua kuin pienessä mittakaavassa.
        Toivottavasti selkiytti jonkun verran, oikeastaan kannattaisi tuo jasu palkata selkeyttämään näitä juttuja mun osaltani, tulkitsee näitä juttuja paljon paremmin 🙂 kuin minä.

        En mä tarvitse Jasua tähän kun mä hiffaan ihan täysin sua. Olen samankaltainen kuin sinä tässä asiassa. Hyvin pitkälle.

        Siksi mä järkytyin .. kuin olisin peiliin katsonut.

        En pidä itseäni ylitärkeänä osana koneistoa, mutta tiedostan että olen osa koneistoa ja etuni on että kone toimii ja rullaa.
        Toimiakseen koneisto tarvitsee erilaisia osia.. jos kaikki olisivat vain hammasrattaita, koneisto ei toimisi. Jos pitäisi sanoa mikä minä olen,niin olisin raskaan työn raataja joka mahdollistaa liikkeen.. eli laakeri.
        Lisäksi koneisto tarvitsee toimiakseen monen monituista osaa.

        Ja se on sitten sama onko kyse koneistosta töissä, kotona tai vapaa-ajalla. Toimin laakerina.


    • En ymmärrä minäkään, miksi kiltit ja kunnolliset eivät muka kelpaa? täällä on ollut juttua siitä, että naiset muka haluavat vain sellaisia jännämiehiä, jotka ovat kuulemma kiltin ja kunnollisen vastakohta. Minusta se on aivan täyttä soopaa.

      Kiltti on minusta sellainen ystävällinen, toiset huomioon ottava, lähestyttävä ja lämminsydäminen… juuri sellaisista ihmisistä minä pidän.

      Liian kiltti taas on juurikin alistuvainen ja muita palveleva, ei välttämättä omaa tahtoaan ja mielipiteitään tuo esiin, vaan toimii kuten muut tahtovat. Ottaa kaiken ikävän kohtelun vastaan, eikä tohdi puolustautua. Sellainen tulee liian kiltistä ihmisestä mieleen.

      Itse olen kyllä kiltti ja kunnollinenkin, sellaisena itseäni pidän. Jos minua kohdellaan väärin, pidän oikeuksistani huolen.

      • Mielestäni tuo helposti lähestyttävä on enempi kuitenkin sosiaalisiin taitoihin kuuluva kuin kiltteyteen, mutta muuten hyvä kuva sulla kiltteydestä. Aika realistinen.

        Millainen kiltti sinä olet?


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Mielestäni tuo helposti lähestyttävä on enempi kuitenkin sosiaalisiin taitoihin kuuluva kuin kiltteyteen, mutta muuten hyvä kuva sulla kiltteydestä. Aika realistinen.

        Millainen kiltti sinä olet?

        Joo, totta. Tuli vain äkkiseltään mieleen. Omista kokemuksistani, pystyn yhdistää helposti lähestyttävän ja kiltin toisiinsa. Naama viturallaan ja nenä pystyssä olevaa on mielestäni vaikea lähestyä monesti.

        Minä olen sellainen, vähän kuin tuossa edellisessä kirjoituksessani kuvailin kilttiä ihmistä. Kohtelen kaikki tasavertaisesti ja niin, kuin haluaisin itseäni kohdeltavan.
        Tarvittaessa osaan puolustautua ja sanoa vastaan, enkä anna toisten pompotella.


      • Anonyymi
        Prinsessasi kirjoitti:

        Joo, totta. Tuli vain äkkiseltään mieleen. Omista kokemuksistani, pystyn yhdistää helposti lähestyttävän ja kiltin toisiinsa. Naama viturallaan ja nenä pystyssä olevaa on mielestäni vaikea lähestyä monesti.

        Minä olen sellainen, vähän kuin tuossa edellisessä kirjoituksessani kuvailin kilttiä ihmistä. Kohtelen kaikki tasavertaisesti ja niin, kuin haluaisin itseäni kohdeltavan.
        Tarvittaessa osaan puolustautua ja sanoa vastaan, enkä anna toisten pompotella.

        Mihin mies tarvitset näin monta eri nicciä joiden kesken jutustella mukavan arkisia asioita?


    • En nyt jaksanut (vielä) lukea muiden vastauksia. Mutta eikö se kiltteys koeta sellaisena lapatossuna? Miehet jotka ovat niin sanottuja pahojapoikia, nehän saa aina kaiken huomion ja naisia sillä röyhkeydellään ja itsevarmuudellaan. Liian kiltti taas on sellainen anteeks pyytelevä vässykkä. Lukeudun itse näihin nynnyihin. kärsin koko nuoruuteni siitä että olin tämmönen kiltti, kohtelias ja nynny.

      Naisille se on kokonaan eri asia olla kiltti. Sehän voi olla vaan puoleensa vetävämpää ja sellaiset tulevat helpommin hyväksikäytetyksikin ehkä.

      • Pikku-pirpana

        En koskaan ole viehättynyt pahpista pojista ja jännityksestä. Olen valinnut nytkin kumppanikseni hyvin kiltin miehen. Ja ei ole mikään tossukka.

        Joten ei kaikki naiset. Ehkä nuoremmat hakevat jännitystä.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        En koskaan ole viehättynyt pahpista pojista ja jännityksestä. Olen valinnut nytkin kumppanikseni hyvin kiltin miehen. Ja ei ole mikään tossukka.

        Joten ei kaikki naiset. Ehkä nuoremmat hakevat jännitystä.

        No sellaiset naiset eivät tulekaan tänne kertomaan kokemuksiaan.. Ne ovat niiiden jännäjätkien vietävinä jossain. Palsta on vaan luusereita varten niin sanoakseni.


      • mustasusi kirjoitti:

        No sellaiset naiset eivät tulekaan tänne kertomaan kokemuksiaan.. Ne ovat niiiden jännäjätkien vietävinä jossain. Palsta on vaan luusereita varten niin sanoakseni.

        Höpö ja höpö.
        Palstalle nähdäksen kerääntyy ihmisiä jotka haluava olla sosiaalisia olematta sosiaalisia.

        Minä en ole luuseri, etkä ole sinäkään. Sinä olet hyvä tyyppi.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Höpö ja höpö.
        Palstalle nähdäksen kerääntyy ihmisiä jotka haluava olla sosiaalisia olematta sosiaalisia.

        Minä en ole luuseri, etkä ole sinäkään. Sinä olet hyvä tyyppi.

        No mä tarkoitin tuolla sitä, että heidän näkökulmastaan luusereita. :)


      • Anonyymi

        Jani älä yleistä. Mun ystävät on kilttejä mutta ei mikään vässyköitä. Mikä helevetin tarve sulla on yleistää asioita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jani älä yleistä. Mun ystävät on kilttejä mutta ei mikään vässyköitä. Mikä helevetin tarve sulla on yleistää asioita.

        Kunhan yleistän vaan.


      • Anonyymi

        Täytyy todeta tästä täysin sivusta, että minä en pysty kokemaan yleistyksiä viljeleviä yksilöitä kilteiksi. Minusta heiltä tuntuu puuttuvan kiltteyteen olennaisesti liittyvä inhimillinen ja ymmärtävä ote kokonaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy todeta tästä täysin sivusta, että minä en pysty kokemaan yleistyksiä viljeleviä yksilöitä kilteiksi. Minusta heiltä tuntuu puuttuvan kiltteyteen olennaisesti liittyvä inhimillinen ja ymmärtävä ote kokonaan

        Ja lisään vielä, että ainakin oman kokemukseni mukaan ne oikeasti kiltit, kohteliaat ja mukavat on napattu hetkessä pois markkinoilta. Yksikään tuntemani tuohon kuvaukseen sopiva ei ole koskaan jäänyt vaille seuraa, jollei ole itse niin halunnut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jani älä yleistä. Mun ystävät on kilttejä mutta ei mikään vässyköitä. Mikä helevetin tarve sulla on yleistää asioita.

        Lopeta nyt heti. Et tule pilaamaan taas asiallista keskustelua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja lisään vielä, että ainakin oman kokemukseni mukaan ne oikeasti kiltit, kohteliaat ja mukavat on napattu hetkessä pois markkinoilta. Yksikään tuntemani tuohon kuvaukseen sopiva ei ole koskaan jäänyt vaille seuraa, jollei ole itse niin halunnut.

        Juu onhan mullekin tyrkyllä ollut kaikenlaista, mutta en minä ala olemaan vaan sen takia, että tossa olis nyt tommonen, jos ei mikään sytytä.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Kunhan yleistän vaan.

        sulla jani on tapa yleistää asioita


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Lopeta nyt heti. Et tule pilaamaan taas asiallista keskustelua.

        No sanoin vaan ettei mun ystävät ole vässyköitä vaikka ovat kilttejä


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Juu onhan mullekin tyrkyllä ollut kaikenlaista, mutta en minä ala olemaan vaan sen takia, että tossa olis nyt tommonen, jos ei mikään sytytä.

        Tuossa tuli taas tuollainen yleistys, jota en pidä lainkaan kilttinä tia kohteliaana. Sinä siis oletat, että kaikki minun tuntemani ovat tyytyneet kun tossa nyt on tommonen. Todellisuudessa heistä kenenkään ei kyllä ole ollut tarvis tyytyä, vain heidän seuraansa on ollut tunkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lisään vielä, että ainakin oman kokemukseni mukaan ne oikeasti kiltit, kohteliaat ja mukavat on napattu hetkessä pois markkinoilta. Yksikään tuntemani tuohon kuvaukseen sopiva ei ole koskaan jäänyt vaille seuraa, jollei ole itse niin halunnut.

        niih 😪 yksin lyhyen elämän joutuu elämään 😥 oot oikeest tosi kiltti ja ystävällinen 😌 ilman seuraa oon jääny 💔 ei oo oma valinta 🥀
        -23v. Mieheltä sivusta 🤍🎗️✨


    • Anonyymi

      Vaikka olisinkin sellainen, niin en erityisemmin pitäisi siitä, että minut mainittaisiin, kiltiksi, kunnolliseksi, tunnolliseksi ja ahkeraksi 😆

      Onnekseni en tietenkään ole 😀

      🐾

      • Heh.. minä olen sinunkin puolesta kiltti ja kunnollinen. Ahkera ja tunnollinen.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Heh.. minä olen sinunkin puolesta kiltti ja kunnollinen. Ahkera ja tunnollinen.

        Voi sinua :) Kyllä on lupa olla, mutta ihmiset jotka puhuvat näin sinulle, toivovat paljon itselleen :)

        🐾


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi sinua :) Kyllä on lupa olla, mutta ihmiset jotka puhuvat näin sinulle, toivovat paljon itselleen :)

        🐾

        Nyt en kässännyt tuota.. haluatko vääntää rautalangasta?


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Nyt en kässännyt tuota.. haluatko vääntää rautalangasta?

        Se olisi aivan liian pitkä kirjoitus ihmisten odotuksista, toiveista, vallankäytöstä, vähättelystä ja manipuloinnista toisiaan kohtaan.

        🐾


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se olisi aivan liian pitkä kirjoitus ihmisten odotuksista, toiveista, vallankäytöstä, vähättelystä ja manipuloinnista toisiaan kohtaan.

        🐾

        Eli siis.. ihminen joka lupaa minulle luvan kiltteyteen, sillä ketunhäntä kainalossa?


    • En itse ole varsinaisesti kiltti sillä tavalla kuin etenkin naiset kiltteyttään kuvailevat. Olen mielestäni asiallinen ja mahdollisuuksieni rajoissa ihmisolentona rationaalinenkin. Lähinnä olen mukava ja joustava, ellei minua ärsytetä, jonka jälkeen ei ole kellään enää mukavaa.

      Kaikki eivät livenä pidä "virallisuudestani", mutta kukin talloo omien kykyjensä mukaan, puolin ja toisin.

      • Asiallisuus on hyvä piirre. Silloin ei tule ylilyöntejä. Kai senkin voi tehdä kiltillä tavalla, mutta kiltteyttä on se jos pysyy asiallisena siitä huolimatta, että ärsyttää.

        Eikä kiltteys ole sellainen piirre, että se kaikilla pitäisi olla.
        Tässä pätee dualismi. Kiltteyden olemassaolon edellytys on se, ettei kaikki ole kilttejä.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Asiallisuus on hyvä piirre. Silloin ei tule ylilyöntejä. Kai senkin voi tehdä kiltillä tavalla, mutta kiltteyttä on se jos pysyy asiallisena siitä huolimatta, että ärsyttää.

        Eikä kiltteys ole sellainen piirre, että se kaikilla pitäisi olla.
        Tässä pätee dualismi. Kiltteyden olemassaolon edellytys on se, ettei kaikki ole kilttejä.

        Ärsytyskynnykseni on kyllä aika korkea, joten sikäli olen ehkä kilttikin. Toisaalta ainakin eräillä kilteillä ihmisillä on myös minua ärsyttäviä piirteitä, mutta ehkä se on juuri sitä liikakiltteyttä, mistä aikaisemmin oli juttua.

        Ehkä olen vain itse nähnyt liian monta ylikilttiä naista väkivaltaisen alkoholistin kanssa...


      • kollimaattori kirjoitti:

        Ärsytyskynnykseni on kyllä aika korkea, joten sikäli olen ehkä kilttikin. Toisaalta ainakin eräillä kilteillä ihmisillä on myös minua ärsyttäviä piirteitä, mutta ehkä se on juuri sitä liikakiltteyttä, mistä aikaisemmin oli juttua.

        Ehkä olen vain itse nähnyt liian monta ylikilttiä naista väkivaltaisen alkoholistin kanssa...

        Ylikiltteys, se ei ole mikään hyve. Kynnysmattoilu ei tee pyhimykseksi.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Ylikiltteys, se ei ole mikään hyve. Kynnysmattoilu ei tee pyhimykseksi.

        Eikä pskan takasin nakkaaminen pahikseksi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikä pskan takasin nakkaaminen pahikseksi

        No ei tee. Paska paskan ansaitsee. Sitä saa mitä tilaa..


    • Anonyymi

      Tuo onkin hyvä kysymys. Luulen että tähänkin on yhtä monta vastausta kuin on vastaajaakin.

      Minulle kiltteys on pitkälti tuota mitä sinäkin sanot. Minulle se on lempeyttä, toisen huomioonottamista ja sellaista toisen huomioimista, johon ei odoteta vastalahjaa, tai miten sen nyt sanoisi. Sellaista, että jos toinen tuo sulle kaupasta lempijätskiä, ilman että olet sitä pyytänyt, ei tarvitse heti miettiä, että mistä se on hyvitys sillä ei hän muuten sellaista todellakaan tee. Minulle kiltteys on myös sitä, että yrittää nähdä asiathyvän kautta, eikä aina odota sitä kaikkein pahinta. Pahaan saa varautua, mutta ei sitä silti tarvitse odottaa, eikä varsinkaan aina ennakoida. Mä itse olen kai tuossa vähän liaankin hyvä, sillä olen elämässäni useammankin kerran kyennyt unohtamaan toisen vittumaiset puolet ja uskomaan hänen toimivan toisin, vaikkei sille uskolle ole ollut mitään perustetta.

      Itse pidän itseänikin kilttinä ja kunnollisena ja arvostan sitä piirrettä muissakin. Niin miehissä kuin naisissakinMutta mitä on kiltteys oikeasti?
      Toisten huomioonottamista? Tottelevaisuutta? Lempeyttä? Vai ihan jotakin muuta? Mitä on olla kiltti?

      Minä olen lempeä ja hyväntahtoinen. Haluan yrittää nähdä asiat hyvyyden kannalta. Pidän sitä osana kiltteyttä. Mutta se nyt on vain oma näkemykseni.

      Minäkään en tiedä mikä kiltteydessä on vikana, siis silloin kun se nyt ei mene sellaiseen "tahdottomaan matelemiseen". Vaikka on kiltti, niin ei se tarkoita, että pitäisi antaa loputtomiin potkia itseään päähän. Minä ehdottomasti pidän hyvään itsetuntoon ja itsekunniotukseen nojaavaa kiltteyttä hyvänä ominaisuutena ja toivoisin sen olevan yleisempää.

      Kuitenkin mun kokemukseni tässä elämässä on, että hyvin moni ei tunnu pitävän sitä hyvänä ominaisuutena. Tai siis moni sanoo kyllä pitävänsä sitä hyvänä juttuna, mutta käytännössä se ei sitten usein mene niin. Hyvin moni tuntuu kaipaavan jonkinasteista käskyttämistä ja sitä, että heille vain sanotaan mitä pitää tehdä ja miten olla, vaikka se olisi vähän vastenmielistäkin. Moni ei tunnu pitävän siitä, että heille annetaan vapaus päättää itse tai kehdataan kysyä heidän mielipidettään asiaan. Se, että kysy mitä toinen tahtoo, tuntuu olevan välillä pahin mahdollinen asia. Moni tuntuu mielummin valittavan sitä, että vaikkapa puoliso on "omavaltainen tyranni", kuin joutumaan itse tekemään päätöksiä. Onko se sitten ehkä sitä, että on tavallaan helpompaa hypätä toisen pillin mukaan, vaikka se ei ihan omaan mieleen olisikaan? Sitten toisella puolella on tietysti se, että jos olet kiltti, niin osa hyppyyttää juuri niin pitkään, kunnes itse asetat sen rajasi.

      • Anonyymi

        ai niin ja kun/jos asetat ne rajasi, niin silloin saat kyllä kuulla kovaan ääneen sen miten et todellakaan ole yhtään kiltti ja kaikki aiemmin tekemäsi ja suvaitsemasi unohdetaan. 🙂


      • Anonyymi kirjoitti:

        ai niin ja kun/jos asetat ne rajasi, niin silloin saat kyllä kuulla kovaan ääneen sen miten et todellakaan ole yhtään kiltti ja kaikki aiemmin tekemäsi ja suvaitsemasi unohdetaan. 🙂

        Hyviä pointteja. Tahdoton mateleminen ei mielestäni ole enää kiltteyttä. Se on jo jonkinasteista sairautta.

        Itsetuntoinen ja terve kiltteys ei ole matelemista tai nöyristelyä. Sitä vastoin anteliaisuus kylläkin kuuluu kiltteyteen. Ja se, ettei odota vastalahjaa.

        Ja olet oikeassa, että kiltteyttä käytetään hyväksi ihan häikäilemättömästi. Ja on kilttiä hyväksyä sitä jonkin verran. Mutta ei liikaa. On kokaisen itsensä ymmärrettävä rajansa.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Hyviä pointteja. Tahdoton mateleminen ei mielestäni ole enää kiltteyttä. Se on jo jonkinasteista sairautta.

        Itsetuntoinen ja terve kiltteys ei ole matelemista tai nöyristelyä. Sitä vastoin anteliaisuus kylläkin kuuluu kiltteyteen. Ja se, ettei odota vastalahjaa.

        Ja olet oikeassa, että kiltteyttä käytetään hyväksi ihan häikäilemättömästi. Ja on kilttiä hyväksyä sitä jonkin verran. Mutta ei liikaa. On kokaisen itsensä ymmärrettävä rajansa.

        "Ja olet oikeassa, että kiltteyttä käytetään hyväksi ihan häikäilemättömästi. Ja on kilttiä hyväksyä sitä jonkin verran."

        Tuo on minustakin täysin totta. Lisäksi tietysti hyväksikäyttökin on asia, jonka voi määritellä monin eri tavoin. Kyllä mä tiedän, että useampikin tuttavani on ollut sitä mieltä, että minua on käytetty taloudellisesti hyväksi, mutta minä itse taas en ole nähnyt sitä niin. Joo, ole maksanut kaiken elämisen ja mies on asunutkin ilmaiseksi mun asunnossani, mutta en minä ole kokenut, etteikö hän olisi antanut mitään vastineeksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ja olet oikeassa, että kiltteyttä käytetään hyväksi ihan häikäilemättömästi. Ja on kilttiä hyväksyä sitä jonkin verran."

        Tuo on minustakin täysin totta. Lisäksi tietysti hyväksikäyttökin on asia, jonka voi määritellä monin eri tavoin. Kyllä mä tiedän, että useampikin tuttavani on ollut sitä mieltä, että minua on käytetty taloudellisesti hyväksi, mutta minä itse taas en ole nähnyt sitä niin. Joo, ole maksanut kaiken elämisen ja mies on asunutkin ilmaiseksi mun asunnossani, mutta en minä ole kokenut, etteikö hän olisi antanut mitään vastineeksi.

        Hyväksikäyttö on eri asia kuin yhteinen sopiminen asioista. Ja eri asia kun toisen auttaminen.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Hyväksikäyttö on eri asia kuin yhteinen sopiminen asioista. Ja eri asia kun toisen auttaminen.

        Ei sitä oltu mitenkään yhdessä sovittu niin. Se nyt vain oli niin. Monien mielestä se oli hyväksikäyttöä, minusta ei. En minä tosin kokenut myöskään mitenkään häntä auttavani. Mulla nyt vain on varaa siihen, joten miksipä ei ja omatpa ovat rahani. 😉


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä oltu mitenkään yhdessä sovittu niin. Se nyt vain oli niin. Monien mielestä se oli hyväksikäyttöä, minusta ei. En minä tosin kokenut myöskään mitenkään häntä auttavani. Mulla nyt vain on varaa siihen, joten miksipä ei ja omatpa ovat rahani. 😉

        Juurikin noin. Jokainen tyylillään.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Juurikin noin. Jokainen tyylillään.

        Näinpä. Ainoa asia, jonka maksaminen aidosti vitutti, oli tupakka. Se olisi luultavasti vielä pidemmässä suhteessa alkanut ihan todenteolla nyppiä. Mä en oikeastaan edes tiedä mikä siinä niin totaalisesti mua ärsytti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näinpä. Ainoa asia, jonka maksaminen aidosti vitutti, oli tupakka. Se olisi luultavasti vielä pidemmässä suhteessa alkanut ihan todenteolla nyppiä. Mä en oikeastaan edes tiedä mikä siinä niin totaalisesti mua ärsytti.

        Sama mulla exän kanssa. Yllättävän paljon harmitti ostaa tupakkaa vaikka en polttanut itse. Tupakka on ylellisyystuote.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Sama mulla exän kanssa. Yllättävän paljon harmitti ostaa tupakkaa vaikka en polttanut itse. Tupakka on ylellisyystuote.

        Joo, se oli jännä juttu. Mut yllätti itsenikin se miten paljon se mua ärsytti. Se oli varmaankin jotenkin siihen liittyvää, että se on nimenomaan yleellisyystuote ja vaikka hän ei paljon polttanutkaan, niin jotenkin se sen kuitenkin jatkuva kulutus ja säännöllisyys sai sen tuntumaan siltä, että sitä pidettiin itsestäänselvyytenä. Jotenkin se täysin tarpeettoman tuotteen sännöllinen kuluttaminen mun rahoillani oli kipukynnys.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, se oli jännä juttu. Mut yllätti itsenikin se miten paljon se mua ärsytti. Se oli varmaankin jotenkin siihen liittyvää, että se on nimenomaan yleellisyystuote ja vaikka hän ei paljon polttanutkaan, niin jotenkin se sen kuitenkin jatkuva kulutus ja säännöllisyys sai sen tuntumaan siltä, että sitä pidettiin itsestäänselvyytenä. Jotenkin se täysin tarpeettoman tuotteen sännöllinen kuluttaminen mun rahoillani oli kipukynnys.

        Mua ketutti eniten se laiskuus, ettei hän viittinyt/jaksanut itse omia kessujaan hakea. Ja se rahamäärä.. kevyesti satanen viikkoon ja minulla kun on pienet tulot. Ja se hänen kessuttelunsa meni aina mun käyttövaroista. Suoraan minulta itseltäni pois.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Mua ketutti eniten se laiskuus, ettei hän viittinyt/jaksanut itse omia kessujaan hakea. Ja se rahamäärä.. kevyesti satanen viikkoon ja minulla kun on pienet tulot. Ja se hänen kessuttelunsa meni aina mun käyttövaroista. Suoraan minulta itseltäni pois.

        Mulla se ei ollut varsinaisesti siitä rahasta kiinni. Rööki oli toki jo silloin kallista, mutta ei lähelläkään tämän päivän hintoja ja kun ei toinen kuitenkaan sitä lukemattomia askeja viikossa polttanut. Se oli varmasti kuitenkin se, että ei hän omilla tuloillaan maksaen olisi polttanut sitäkään, vaan olisi pyrkinyt lopettamaan. Moneen muuhun asiaan meni paljon enemmän rahaa, eikä se mua vituttanut. Se oli mulle kai se tupakan täydellinen tarpeettomuus, yhdistettynä tuohon että minä maksoin ja että en usko, että hän olisi kauaa Suomen hinnoilla omilla rahoillaan polttanut. Hän siis ei ollut syntyjään täältä ja tuolla muualla Euroopassa rööki oli silloin älyttömän paljon halvempaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mulla se ei ollut varsinaisesti siitä rahasta kiinni. Rööki oli toki jo silloin kallista, mutta ei lähelläkään tämän päivän hintoja ja kun ei toinen kuitenkaan sitä lukemattomia askeja viikossa polttanut. Se oli varmasti kuitenkin se, että ei hän omilla tuloillaan maksaen olisi polttanut sitäkään, vaan olisi pyrkinyt lopettamaan. Moneen muuhun asiaan meni paljon enemmän rahaa, eikä se mua vituttanut. Se oli mulle kai se tupakan täydellinen tarpeettomuus, yhdistettynä tuohon että minä maksoin ja että en usko, että hän olisi kauaa Suomen hinnoilla omilla rahoillaan polttanut. Hän siis ei ollut syntyjään täältä ja tuolla muualla Euroopassa rööki oli silloin älyttömän paljon halvempaa.

        Niin.. jos on varaa, niin asia on pikkuisen eri. Onhan siinä noi periaatteelliset kysymyksetkin.. tupakka on sama kuin polttelisi seteleitä ilmaan. Turhuutta.

        Ite olen polttanut 28 vuotta ja kun pääsin tupakasta eroon, niin ymmärsin kyllä exän tarvetta polttaa, mutta vitutti ostaa sitä hänelle pienistä varoistani.

        Lopulta siitä mainitsinkin, että mulla menee yllättävän paljon rahaa tupakkaan siihen nähden etten polta. Noin puolet kuukausittaisista käyttövaroistani meni siihen. Tilistä jäi elämiseen tuolloin noin 900 laskujen jälkeen ja siitä 2-5 hunttia tupakkaan ni kyllä se otti päähän ihan rahallisesti. Se kaikki raha oli jostakin muusta pois.

        Ja se exän asenne.. se otti päähän. Että tottakai tuon hänelle tupakkaa kun käyn ruokaostoksilla.. kun hän ei viittinyt käydä sitä itselleen ostamassa.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Mua ketutti eniten se laiskuus, ettei hän viittinyt/jaksanut itse omia kessujaan hakea. Ja se rahamäärä.. kevyesti satanen viikkoon ja minulla kun on pienet tulot. Ja se hänen kessuttelunsa meni aina mun käyttövaroista. Suoraan minulta itseltäni pois.

        Aikuinen mies keksii täyttä puutaheinää ja esiintyy naisena kertomassa näistä. Kyllä mannerheim ym gubbe kääntyisi haudassaan


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Niin.. jos on varaa, niin asia on pikkuisen eri. Onhan siinä noi periaatteelliset kysymyksetkin.. tupakka on sama kuin polttelisi seteleitä ilmaan. Turhuutta.

        Ite olen polttanut 28 vuotta ja kun pääsin tupakasta eroon, niin ymmärsin kyllä exän tarvetta polttaa, mutta vitutti ostaa sitä hänelle pienistä varoistani.

        Lopulta siitä mainitsinkin, että mulla menee yllättävän paljon rahaa tupakkaan siihen nähden etten polta. Noin puolet kuukausittaisista käyttövaroistani meni siihen. Tilistä jäi elämiseen tuolloin noin 900 laskujen jälkeen ja siitä 2-5 hunttia tupakkaan ni kyllä se otti päähän ihan rahallisesti. Se kaikki raha oli jostakin muusta pois.

        Ja se exän asenne.. se otti päähän. Että tottakai tuon hänelle tupakkaa kun käyn ruokaostoksilla.. kun hän ei viittinyt käydä sitä itselleen ostamassa.

        Mä yritin kovasti analysoida mikä mua siinä niin ärsytti. Mua ärsytti nimittäin myös se, että se ärsytti, sillä yleensä olen tosi suurpiirteinen rahan suhteen. Tuon olisin ymmärtänyt hyvin ja hyväksynyt ärsyynnykseni, jos kyse olisi ollut siitä, että koen siihen menevän suhteettoman paljon rahaa. Silloin ärsyynnys olisi minusta ihan luonnollinen tunne. Mutta jos voin ostaa itselleni satasella kosmetiikkaa ja sitten mua ärsyttää toisen röökiaski, niin se tuntui pikkumaiselta. Tai, että voin ostaa ilman vitutusta hänelle paljon isommalla rahalla vaatteita, vaikkei ole edes pyydetty, mutta sitten se pyydetty tupakka-aski alkoi risoa. Kaikkein eniten nauroin itselleni (kun ensin pääsin vitutuksesta yli), kun erään kerran ostin hänelle purkin maitoa kahviin käytettäväksi (hän tykkäsi maidosta kahvissaan ja mä taas käytän manteli"maitoa", jota hän inhosi, mutta käytti silti) ja hän alkoi sanoa miten ei olisi tarvinut hänelle erikseen ostaa ja kyllä hän voi sitä mantelimaitoakin käyttää jne. Siinä kohtaa jouduin tosissani niekeskelemään niitä sanoja, että sä kursailet jonkun maidon kanssa, kun samalla pyysit monta askia tupakkaa. 😁


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä yritin kovasti analysoida mikä mua siinä niin ärsytti. Mua ärsytti nimittäin myös se, että se ärsytti, sillä yleensä olen tosi suurpiirteinen rahan suhteen. Tuon olisin ymmärtänyt hyvin ja hyväksynyt ärsyynnykseni, jos kyse olisi ollut siitä, että koen siihen menevän suhteettoman paljon rahaa. Silloin ärsyynnys olisi minusta ihan luonnollinen tunne. Mutta jos voin ostaa itselleni satasella kosmetiikkaa ja sitten mua ärsyttää toisen röökiaski, niin se tuntui pikkumaiselta. Tai, että voin ostaa ilman vitutusta hänelle paljon isommalla rahalla vaatteita, vaikkei ole edes pyydetty, mutta sitten se pyydetty tupakka-aski alkoi risoa. Kaikkein eniten nauroin itselleni (kun ensin pääsin vitutuksesta yli), kun erään kerran ostin hänelle purkin maitoa kahviin käytettäväksi (hän tykkäsi maidosta kahvissaan ja mä taas käytän manteli"maitoa", jota hän inhosi, mutta käytti silti) ja hän alkoi sanoa miten ei olisi tarvinut hänelle erikseen ostaa ja kyllä hän voi sitä mantelimaitoakin käyttää jne. Siinä kohtaa jouduin tosissani niekeskelemään niitä sanoja, että sä kursailet jonkun maidon kanssa, kun samalla pyysit monta askia tupakkaa. 😁

        Juu.. joku siinä tupakassa on oikeasti mikä ärsyttää..

        Vähän sama kun miestä ärsyttää ostaa naiselle tamppooneja.. luulisin.
        En itse koskaan luottanut exään niin,että olisin hänen ostoslistalleen työntänyt Tampaxejani.

        Jotkut asiat ovat vaan niin tavallaan henkilökohtaisia ja omia juttuja, että itse koen että jokaisen kuulunnee hoitaa ihan ite. Ja tupakan koen sellaiseksi.

        Tänäänkin ärsytti, kun kävin kaupassa, piti tuoda samalla exälle pari askia tupakkaa. Hän toki siirsi rahaa tililleni niitä varten, mutta silti se ärsytti.

        Toisaalta ajattelin samalla, että olenhan minä muutoinkin menossa kauppaan ja luvannut auttaa exää kesän aikana. Mutta, sitä tupakkaa...


      • Anonyymi
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Juu.. joku siinä tupakassa on oikeasti mikä ärsyttää..

        Vähän sama kun miestä ärsyttää ostaa naiselle tamppooneja.. luulisin.
        En itse koskaan luottanut exään niin,että olisin hänen ostoslistalleen työntänyt Tampaxejani.

        Jotkut asiat ovat vaan niin tavallaan henkilökohtaisia ja omia juttuja, että itse koen että jokaisen kuulunnee hoitaa ihan ite. Ja tupakan koen sellaiseksi.

        Tänäänkin ärsytti, kun kävin kaupassa, piti tuoda samalla exälle pari askia tupakkaa. Hän toki siirsi rahaa tililleni niitä varten, mutta silti se ärsytti.

        Toisaalta ajattelin samalla, että olenhan minä muutoinkin menossa kauppaan ja luvannut auttaa exää kesän aikana. Mutta, sitä tupakkaa...

        Mä en kyllä osaa laittaa tampooneja ja tupakkaa samalle viivalle. Mä ajattelen tamppoonit samaan kategoriaan kuin vessapaperin, eli jotenkin välttämättömäksi hygieniatuotteeksi. En tisin ole itse käyttänyt ko. tuotetta sitten sen kun 18, vuotiaana haniin kuukupin. Siinä mielessä mä ehkä jopa tajuan tuon rinnastuksen, kun koen nuokin siinä mielessä tuhakkeeksi, että parempiakin vaihtoehtoja on, eikä niitä tarvitse ostaa jatkuvasti uusia. Siinä mielessä kuitenkin eroa, että tuskin juuri kukaan hankkii noita nautintoaineeksi 😁.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en kyllä osaa laittaa tampooneja ja tupakkaa samalle viivalle. Mä ajattelen tamppoonit samaan kategoriaan kuin vessapaperin, eli jotenkin välttämättömäksi hygieniatuotteeksi. En tisin ole itse käyttänyt ko. tuotetta sitten sen kun 18, vuotiaana haniin kuukupin. Siinä mielessä mä ehkä jopa tajuan tuon rinnastuksen, kun koen nuokin siinä mielessä tuhakkeeksi, että parempiakin vaihtoehtoja on, eikä niitä tarvitse ostaa jatkuvasti uusia. Siinä mielessä kuitenkin eroa, että tuskin juuri kukaan hankkii noita nautintoaineeksi 😁.

        Reps.. 😂

        Ehkäpä tuo oli huono vertaus minulta.


    • Anonyymi

      Minä tykkään kilteistä ja mukavista naisista

      • Anonyymi

        Mutta onko sellaisia naisia olemassakaan onkin eri juttu no saduissa mut olis kiva löytää tosi kiltti ja mukava nainen semmone yhden miehen nainen uskollinen ja luotettava


      • Anonyymi

        Millä tavalla tätä tietoa tulisi ns pureksia?


    • Anonyymi

      Mahtaako aloittajalle kelvata kiltti ja mukava veltto kikkeli vai kamala peto ja armoton kova kuin kivi joka tekee gutaa

      • Anonyymi

        Kun se vaan on niin kiltti ja kaveri


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun se vaan on niin kiltti ja kaveri

        Miten noista kumpikaan tekee siitä velton?


      • Minulla on rakastaja joka on kiltti ja kunnollinen. Ja kivikova monta kertaa vuorokaudessa.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Minulla on rakastaja joka on kiltti ja kunnollinen. Ja kivikova monta kertaa vuorokaudessa.

        On täysin selvää, että puhut mies itsestäsi ja ”uskomattomasta” suorituskyvystäsi


    • Anonyymi

      Kiltteyttä ei pidä sekoittaa heikkouteen, tai vastassa saattaa olla hyvinkin ikävä yllätys.

      • Anonyymi

        -Ja tämä pätee niin miehiin, kuin naisiin.


      • Tuossa olet hyvinkin oikeassa. Kiltteys vaatii luonteenlujuutta.


      • Anonyymi

        Joku monen vuoden byää?


    • Anonyymi

      Miehen pitää tehdä aloite ja liian kilteiltä se ei aina luonnistu.

    • Anonyymi

      Ensin olin liian kiltti mies ja minulla ei ollut minkäänlaista yhteyttä naisiin. Nykyään voisi ollakin mutta olen jo ehtinyt muuttua katkeraksi ja sisälläni velloo viha. Omien päiviensä päättäminen on käynyt välillä mielessä, myös tänään. Elämä turhauttaa. Ihmisten kanssa tuli helpommin juttuun silloin kun olin kiltti, paitsi parisuhteiden kannalta siitä ei ollut hyötyä. Pitäisi muuttaa jonnekin ulkomaille ja aloittaa elämä puhtaalta pöydältä. Kiltteys on hyvyyttä mutta siitä ei palkita koska maailma on paha. D4rknessin olisi arvatenkin samoilla linjoilla kuin minä.

      • Katkeruus syö vain itseä sisältäpäin. Kilteille miehille on kysyntää varsinkin keski-ikäisten naisten keskuudessa. Mutta katkeruus on kuin naiskarkoite. Se ei kiehdo ketään.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Katkeruus syö vain itseä sisältäpäin. Kilteille miehille on kysyntää varsinkin keski-ikäisten naisten keskuudessa. Mutta katkeruus on kuin naiskarkoite. Se ei kiehdo ketään.

        Keski-iässä naiset haluaa asettua paikalleen ja katsella telkkua jonkun kanssa ja käydä ysiltä nukkumaan... Ei se ole enää sama asia.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Keski-iässä naiset haluaa asettua paikalleen ja katsella telkkua jonkun kanssa ja käydä ysiltä nukkumaan... Ei se ole enää sama asia.

        Ketkä naiset tuollaista haluaa? Missä tuollaisia ihmeitä pääsee näkemään. Kaikki tuntemani keski-ikäiset naiset ovat jatkuvasti lennossa johonkin suuntaan ja eläkkeelke siirtyessä vauhti vain kiihtyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketkä naiset tuollaista haluaa? Missä tuollaisia ihmeitä pääsee näkemään. Kaikki tuntemani keski-ikäiset naiset ovat jatkuvasti lennossa johonkin suuntaan ja eläkkeelke siirtyessä vauhti vain kiihtyy.

        Ovatko he sinkkuja? Asun itse omakotitaloalueella, jossa ei paljon ainakaan viisikymppisiä näy. Kaikki ovat kumppaninsa kanssa ainakin arkipäivisin illat kotona just katsomassa telkkaria. Ehkä työ vie kaikki mehut, kun ei olla mitään parikymppisiä enää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovatko he sinkkuja? Asun itse omakotitaloalueella, jossa ei paljon ainakaan viisikymppisiä näy. Kaikki ovat kumppaninsa kanssa ainakin arkipäivisin illat kotona just katsomassa telkkaria. Ehkä työ vie kaikki mehut, kun ei olla mitään parikymppisiä enää.

        Mä tunnen hyvin vähän sinkkuja ja asustelen itsekin omakotitaloalueella. Tuttavistanikin valtaosa asuu vähintään rivitaloissa. Näin kesällä naiset tuntuvat olevan kaiken ylimääräisen aikansa puutarhahommissa ja sitten jossain ulkoilemassa. Aina joku lähtee tai tulee ja aidan vierestä ramppaa illemmalla koko ajan naisia kävelyllä keskenään, tai lasten tai koirien kanssa. Ihan naapurissani asuu myös tuollainen kuusikymppinen pariskunta, jossa rouva pyörittää omaa bisnestä, touhuaa iltaisin puutarhassa ja kävelyttää ja kouluttaa koiraa. Lisäksi hänen autonsa on hyvin usein poissa. Miehensä auto on siinä liki aina ja hän ilmeisesti viettää aikaansa lähinnä sisätiloissa, eikä häntä näe muuten kuin korkeintaan postia hakemassa. Tuo vaikuttaa hyvin tavalliselta tuollaisen vähän varttuneemman pariskunnan elämältä.


      • mustasusi kirjoitti:

        Keski-iässä naiset haluaa asettua paikalleen ja katsella telkkua jonkun kanssa ja käydä ysiltä nukkumaan... Ei se ole enää sama asia.

        Onko noin..? Sit vissiin en ole vielä keski-ikäinen.. :)

        Ei mulla ole telkkua enkä halua asettua. Sinkkuna on hyvä olla.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Onko noin..? Sit vissiin en ole vielä keski-ikäinen.. :)

        Ei mulla ole telkkua enkä halua asettua. Sinkkuna on hyvä olla.

        No se oli taas multa yleistämistä... Sorry. 🫣


      • mustasusi kirjoitti:

        No se oli taas multa yleistämistä... Sorry. 🫣

        Voi ihana hukkaseni.. homma menee miin että yleistykset sopii kyllä.. minkäs sinä mielipiteillesi. Sun mielipide on sun mielipide ja hyvä sellaisenaan.

        Älä koskaan pyydä anteeksi mielipiteitäsi. Ne on sun ja arvokkaita sellaisenaan.

        Mielipide on kuin persreikä.. meillä kaikilla on sellainen.

        Se onko mielipide validi onkin sitten ihan eri juttu. Sinun mielipiteesi on sinulle se aito ja oikea siihen asti, kunnes sinä itse päätät muuttaa sitä. Paskat muusta.

        Voi Susi.. sun mielipiteelläsi on väliä. Äläkä koskaan usko muuta.

        Tässä keski-ikäis asiassa olen hyvin eri mieltä kanssasi, mutta saatan minäkin olla väärässä. Minun persreikäni ei ole yhtään tärkeämpi kuin sinun.
        Persreiällä on merkitystä vain kantajalleen.. ja jotkut eivät voi sietää ollenkaan jos heidän persreikää ronkitaan..

        Mielipide on kantajalleen tärkeä. Ja ihminen joka osaa kunnioittaa kanssaihmisiään sallii tämän varauksettomasti. Oli se sitten yleistys taihi ei.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        No se oli taas multa yleistämistä... Sorry. 🫣

        Sinkku keski-ikäinen olen ja katson kyllä telkkaa ihan yksin. Ja ikinä mennyt ysiltä nukkuu. Jani sä yleistät kauheesti asioita jotka koskee keski-ikäsiä. Lopeta jooko keski-ikäisten yleistämiset


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinkku keski-ikäinen olen ja katson kyllä telkkaa ihan yksin. Ja ikinä mennyt ysiltä nukkuu. Jani sä yleistät kauheesti asioita jotka koskee keski-ikäsiä. Lopeta jooko keski-ikäisten yleistämiset

        No mä arvasin että joku vetää herneet nokkaan.


      • Anonyymi

        Olen tuo klo 21:43 eli og kommentoija. Minulla oli heikko hetki yllä kun kirjoitin tuon. Totuus on että minun olisi pitänyt yrittää paljon enemmän parisuhderintamalla tähänastisessa elämässäni, kuin mitä olen irl "yrittänyt". En lähtisi hehkuttamaan viinamiestä, mutta kumminkin salaa joo. Joko olet normaali, sometähti taikka juopottelija. Rahallakin voi yrittää ostaa onnen, jos sitä riittää. Sen tiedän että jokin ratkaiseva siirto minun täytyy elämässäni tehdä.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Katkeruus syö vain itseä sisältäpäin. Kilteille miehille on kysyntää varsinkin keski-ikäisten naisten keskuudessa. Mutta katkeruus on kuin naiskarkoite. Se ei kiehdo ketään.

        Mieti sitä joskus naisena katkerasti esiintyvä mies


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen tuo klo 21:43 eli og kommentoija. Minulla oli heikko hetki yllä kun kirjoitin tuon. Totuus on että minun olisi pitänyt yrittää paljon enemmän parisuhderintamalla tähänastisessa elämässäni, kuin mitä olen irl "yrittänyt". En lähtisi hehkuttamaan viinamiestä, mutta kumminkin salaa joo. Joko olet normaali, sometähti taikka juopottelija. Rahallakin voi yrittää ostaa onnen, jos sitä riittää. Sen tiedän että jokin ratkaiseva siirto minun täytyy elämässäni tehdä.

        Meillä kaikilla on niitä huonoja hetkiä. Ei niitä piä katua. Ne on osa inhimillisyyttä. Suurin osa peittää ja salaa heikot hetkensä.

        Itse arvostan enemmän ihmisiä, jotka uskaltavat olla kokonaisia.. myös heikkoja ja huonoja välillä. Sillä jokainen meistä on heikko ja huono joskus. Moni ei vaan uskalla myöntää sitä.
        Olevat liian peloissaan siitä mitä tapahtuis jos joku saisi tietää heidän heikkoudestaan.

        Minä arvostan kokonaisuutta ihmisissä. Sitä että uskaltaa olla oma itsensa. Kaikkinensa.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        No mä arvasin että joku vetää herneet nokkaan.

        Vaikka itse valvot aamuyöhön niin se ei tarkoita että muut menee ysiltä nukkuu


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka itse valvot aamuyöhön niin se ei tarkoita että muut menee ysiltä nukkuu

        En ole niin myöhään nyt valvonut ja mitä ihmettä?


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        En ole niin myöhään nyt valvonut ja mitä ihmettä?

        sori olet valvonut ainakin aamukahteen joskus. yleesnä olet vielä yöyhdeltä netissä kun muut jo nukkuu arkena


      • Anonyymi kirjoitti:

        sori olet valvonut ainakin aamukahteen joskus. yleesnä olet vielä yöyhdeltä netissä kun muut jo nukkuu arkena

        Niin? Koska mulla voi olla vapaapäiviä.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Niin? Koska mulla voi olla vapaapäiviä.

        Miksi sä valitat sitten väsymys kun meet aamulla töihin. Olet nukkunut muutaman tunnin mikä tarkoittaa että menet edelleen liian myöhään nukkuu


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sä valitat sitten väsymys kun meet aamulla töihin. Olet nukkunut muutaman tunnin mikä tarkoittaa että menet edelleen liian myöhään nukkuu

        En saa unta. Siksi.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        En saa unta. Siksi.

        aha. no mä jatkan telkan katselua . jää sä pitää itelles seuraa ja oota kirsiä palstalle


      • Anonyymi kirjoitti:

        aha. no mä jatkan telkan katselua . jää sä pitää itelles seuraa ja oota kirsiä palstalle

        Mä oon töissä ja naiset bilettää nyt.


    • Anonyymi

      Kiltit ihmiset ei valehtele, keksi juttuja toisista, eivät vainoa, eivät seuraa, stalkkas, eivät satuta, ainoastaan narsistiset psyko - ja sosiopaatit tekee tollasta ja muutenkin häiriintyneet! Mies on keksinyr nuoren neidinkuvan itsestään!

      • Jaa..?


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Jaa..?

        Eli hän viittasi siihen, että olet mies, mikä pitää paikkansa myös. Niin ymmärsin että ymmärsi sinun kuviot millä höynäyttää ihmisiä


    • Anonyymi

      kalsar5i-k4rijo ja alushousu-mikkko....

      olen käynyyt viilentymäddä välillä josd on sellainen peitto minkä alla voi viilentyyä välillä.

    • Anonyymi

      Kiltin miehen ongelma ei ole se että ei kelpaisi, vaan se että hän ei ole tyrkyllä. Odottaa aina vaan vuoroaan ja muut kiilaavat ohitse.

      Ainoastaan oma-aloitteinen ja aktiivinen nainen voi saada tuollaisen kiltin miehen. Ja teitä on tunnetusti vähän.

      • Jos onkin tyrkyllä, saa usein kuulla olevansa vain "ihan kiva", mutta ei tarpeeks jotain mitä ei sanota. Näin ainakin nuorena sai usein kuulla... Moni ahdistui kun kuuli että halusin olla enemmän ku kaveri. Kai siitä kaikesta jäi henkisiä arpia. Meni itsetunto eikä enää kiinnostanut edes yrittää.


    • Anonyymi

      en tykkää pohtia omaa itseäni oonko hyvä vai en, kun tota se on niin hankalaa kun alkaa pohtia noita juttui, kun alkaa pääkoppaa jumittaa heti, mut kai sitä pittää kyssyy lähimmäisiltä ja mun käsityksen mukaan ihan peruskilttinä mua pitää isä+ äiti+veljeni + joku tuttuni&ystävä.

      joskus nuorempana mietin enempi näitä asioita oonko kiltti jne oonko hyvä, oonko tympeä jne, mutten jaksa ennää miettii ku pää hajjoo muuten tiiät sä pikkupirpana eli piä hajoaa =)

      no siehän oot pikkupirpana tällä palstalla nii ussein osoittanu hyvähenkisyyttä ja iloistakin mennoo. Hiano juttu! Keep em same going = jatka sammaa rattaa =)

      • Kyll, kyll.
        Juu, piä hajjoo jos suotta miettii turhia ja aiheettomia juttuja. Haaskuuta sellainen tuumailu, joka aiheuttaa jumitusta.

        Minulla kun jumittaa joku asia, puran sen monasti tänne palstalle. Ei tarvii oravanpyörään lähteä oman pääpänsä kanssa. Ja takuuvarmasti olen saanut sellaisia vastauksia, jotta ei paremmista väliksi.

        Ja nyt viimeisen reilun vuoden ajan mulla on ollut työmaailman murheita ja täältä palstalta löytämäni ihmiset ovat auttaneet minua selviämään tästä hullunmyllystä. Täällä on ihan huipputyyppejä.


    • Anonyymi

      Tahtoisin olla kiltti,kuvittelen jopa olevani, mutta lienen siinä pahasti epäonnistunut. Kiltteyden,hyvyyden, verhoon voi luikerrella kuin käärme paratiisiin. Itse itseään kiltiksi ylistävä,tuskin kiltti on.

      • Anonyymi

        Aidosti kiltti kertoo muille kuin kilttejä he ovat. Ei ota itsekkäästi ja itsekeskeisesti itselleen manttelia,joka ei hänelle edes kuulu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aidosti kiltti kertoo muille kuin kilttejä he ovat. Ei ota itsekkäästi ja itsekeskeisesti itselleen manttelia,joka ei hänelle edes kuulu.

        Kiltti ei paasaa täällä suureen ääneen että olen kiltti. Kiltit ei tee,eikä tunne tarvetta sellaiseen.


      • En nyt näe sitä ylistämisenä. Disukka kirjoitti samankaltaista, mutta nähdäkseni kiltteydellä on negatiivinen leima.. ainakin osittain.

        Aivan kuin kiltteys olisi jotakin vässykkämäisyyttä, alistuvaisuutta ja tahdottomuutta..

        Terveen itsetunnon omaava, täysjärkinen ja kiltti ihminen ei syyllisty itsensä korottamiseen. Ehkäpä jopa päinvastoin.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        En nyt näe sitä ylistämisenä. Disukka kirjoitti samankaltaista, mutta nähdäkseni kiltteydellä on negatiivinen leima.. ainakin osittain.

        Aivan kuin kiltteys olisi jotakin vässykkämäisyyttä, alistuvaisuutta ja tahdottomuutta..

        Terveen itsetunnon omaava, täysjärkinen ja kiltti ihminen ei syyllisty itsensä korottamiseen. Ehkäpä jopa päinvastoin.

        ” Terveen itsetunnon omaava, täysjärkinen ja kiltti ihminen ei syyllisty itsensä korottamiseen. Ehkäpä jopa päinvastoin.” Yes it can be very wrong to be self possessed


    • Kiltit eivät kelpaa koska se kiltteys ei realisoidu aina arvostukssena. Sinun pitää tehdä oikeita asioita tai olla muulla tavoin ensin kiinnostava jonka jälkeen vasta pystyt tuomaan asian esille.

      Katselin tuossa jälkilähetyksiä NHL-finaalin jälkeen ja pisti silmään fanipaitojen jakautuminen. Joukkueissa on pelaajia jotka blokkaa laukauksia, voittaa aloituksia, pelaa alivoimaa jne ja tekevät ne asiat hyvin. Nämä auttavat joukkueita eteenpäin samoin kuin pelaajat jotka tekevät maaleja ja keräävät pisteitä.
      Vaikki kaikki pelaa yhteiseen hyvään niin kyllä fanipaitojen myynti on suurempaa ykköskentän kavereilla kuin neloskentän pelaajilla. Jos ykköskentän pelipaidat loppuvat niin kelpaako enää neloskentän pelipaita; näinä aikoina kun korostetaan ettei haluta tyytyä vaan ollaan ennemmin ilman niin ne paidat jäävät henkariin.

      Kyllähän tuossa helposti tulee olo että kiltit eivät kelpaa koska paitoja ei myydä vaikka teet kaiken ihan oikein ja toivomusten mukaan. Ehkä ollaan jopa menossa siihen suuntaan että parhaiten myy negatiiviset asiat tai tekijät jotka ovat harmaalla alueella.

      Omalta kohdalta; en ole kiltti, hyväntahtoinen kyllä ja kompromissihakuinen toki. Itse ajattelen kiltteyden enemmän sellaisena reagointina tilanteisiin jossa ajatellaan toisen parasta. Itse taas nykyään ajattelen asioita syy-seuraus näkökulmasta ja myös katsoen tulevaisuuteen ja se vaikuttaa ulkoa katsottuna jopa laskelmoivalta.

      • Anonyymi

        Kiltteys on nimen omaan oman egon huomaaatta jättämistä,ja muiden palvelemista. Siihen kitytyy kiltteys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiltteys on nimen omaan oman egon huomaaatta jättämistä,ja muiden palvelemista. Siihen kitytyy kiltteys.

        Ja voiko kukaan olla koskaan liian kiltti? En ymmärrä koko käsitettä. Kiltteys ei ole itsekeskeisyyttää. Mimäminää. Vaatimuksia. Se on uritumista,omasta tahdosta. Siis, saa kysyä itseltään,olenko kiltti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja voiko kukaan olla koskaan liian kiltti? En ymmärrä koko käsitettä. Kiltteys ei ole itsekeskeisyyttää. Mimäminää. Vaatimuksia. Se on uritumista,omasta tahdosta. Siis, saa kysyä itseltään,olenko kiltti?

        omatunto vastaa että joo :)


      • Siis olet kauaskantoinen ja suunnitelmallinen.. en jaksa uskoa sinusta laskemoivallisuutta. Perustat loogisuudesta ja järjestä.
        Okei.

        On sinussa pakko olla kiltteyttäkin hippunen kun toimit jatkuvasti yhteisen hyvän eteen ja palvelet yhteisöä.

        Mutta hyvä tunnistaa itsestään puolia. Tpistan sinulle kysymykseni, jota olen tässä kysellyt monelta. Mitä kiltteys sinusta tarkoittaa? Millainen ihminen on sinun mielestäsi kiltti?

        Itse yritän päästä kiltteyden ytimeen ja luoda itselleni sisältöä sanaan kiltti.
        Minun on vaikeaa hahmottaa mitä tarkoittaa olla kiltti. Ja käsitehän on subjektiivinen ja jokaisella on ihan oma näkemys asiasta. Eli ei ole oikeaa tai väärää vastausta asiaan.


      • Pikku-pirpana
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiltteys on nimen omaan oman egon huomaaatta jättämistä,ja muiden palvelemista. Siihen kitytyy kiltteys.

        Tavallaan joo, mut kuitenkaan ei. Mielestäni.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Siis olet kauaskantoinen ja suunnitelmallinen.. en jaksa uskoa sinusta laskemoivallisuutta. Perustat loogisuudesta ja järjestä.
        Okei.

        On sinussa pakko olla kiltteyttäkin hippunen kun toimit jatkuvasti yhteisen hyvän eteen ja palvelet yhteisöä.

        Mutta hyvä tunnistaa itsestään puolia. Tpistan sinulle kysymykseni, jota olen tässä kysellyt monelta. Mitä kiltteys sinusta tarkoittaa? Millainen ihminen on sinun mielestäsi kiltti?

        Itse yritän päästä kiltteyden ytimeen ja luoda itselleni sisältöä sanaan kiltti.
        Minun on vaikeaa hahmottaa mitä tarkoittaa olla kiltti. Ja käsitehän on subjektiivinen ja jokaisella on ihan oma näkemys asiasta. Eli ei ole oikeaa tai väärää vastausta asiaan.

        Ei sinua mies kyllä filosofiseksi voi sanoa


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Siis olet kauaskantoinen ja suunnitelmallinen.. en jaksa uskoa sinusta laskemoivallisuutta. Perustat loogisuudesta ja järjestä.
        Okei.

        On sinussa pakko olla kiltteyttäkin hippunen kun toimit jatkuvasti yhteisen hyvän eteen ja palvelet yhteisöä.

        Mutta hyvä tunnistaa itsestään puolia. Tpistan sinulle kysymykseni, jota olen tässä kysellyt monelta. Mitä kiltteys sinusta tarkoittaa? Millainen ihminen on sinun mielestäsi kiltti?

        Itse yritän päästä kiltteyden ytimeen ja luoda itselleni sisältöä sanaan kiltti.
        Minun on vaikeaa hahmottaa mitä tarkoittaa olla kiltti. Ja käsitehän on subjektiivinen ja jokaisella on ihan oma näkemys asiasta. Eli ei ole oikeaa tai väärää vastausta asiaan.

        Mitä kiltteys sinusta tarkoittaa? Millainen ihminen on sinun mielestäsi kiltti?

        Yritän tiivistää. Kiltteys on minusta yksittäisiä ja useampia tekoja tai muuten annettuja ilmaisuja joilla osoitetaan että toinen on tärkeä ja että lopputuloksena on win-win-tilanne.
        Jos esim kotityöt jakautuvat toisen mielestä epätasaisesti niin minusta ei ole kiltiä myöskään siltä joka kokee epäoikeudenmukaisuutta olla asiasta hiljaa koska se alkaa nakertaa ihmistä sisältäpäin ja saattaa aiheuttaa esim katkeruutta.

        Minusta kiltti ihminen pyrkii tekemään toisen elämästä parempaa mutta ei hinnalla millä hyvänsä vaan itseän kuunnellen.

        Luottamustoimet ja kiltteys on vähän kuin 0-tapaturmaa tavoite. Hyvä pyrkiä mutta aina jotakin sattuu. Jos olen lautakunnassa joka lakkauttaa koulun niin vaikea kuvitella että koulun piirissä olleet näkevät sitä kilttinä ratkaisuna. Muualla ehkä sitten näkevätkin koska sillä säästetään opettajan palkka ja varnistetaan sijaisten saanti.


      • UUSI
        M184 kirjoitti:

        Mitä kiltteys sinusta tarkoittaa? Millainen ihminen on sinun mielestäsi kiltti?

        Yritän tiivistää. Kiltteys on minusta yksittäisiä ja useampia tekoja tai muuten annettuja ilmaisuja joilla osoitetaan että toinen on tärkeä ja että lopputuloksena on win-win-tilanne.
        Jos esim kotityöt jakautuvat toisen mielestä epätasaisesti niin minusta ei ole kiltiä myöskään siltä joka kokee epäoikeudenmukaisuutta olla asiasta hiljaa koska se alkaa nakertaa ihmistä sisältäpäin ja saattaa aiheuttaa esim katkeruutta.

        Minusta kiltti ihminen pyrkii tekemään toisen elämästä parempaa mutta ei hinnalla millä hyvänsä vaan itseän kuunnellen.

        Luottamustoimet ja kiltteys on vähän kuin 0-tapaturmaa tavoite. Hyvä pyrkiä mutta aina jotakin sattuu. Jos olen lautakunnassa joka lakkauttaa koulun niin vaikea kuvitella että koulun piirissä olleet näkevät sitä kilttinä ratkaisuna. Muualla ehkä sitten näkevätkin koska sillä säästetään opettajan palkka ja varnistetaan sijaisten saanti.

        Niin.. en koskaan ole ajatellut luottamustointa tuolta kannalta. Että joutuu tekemään ikäviäkin juttuja. Mutta tottahan tuo on. Ei elämä ole pelkkää hattaraa ja kinuskikaramelleja.

        Kuvauksesi kiltistä on varmaankin paras mielestäni tähän mennessä. Kiitos siitä.


    • Anonyymi

      laitoin puhelimet latauksiin jos... jonkin tarcirsee ottaaq yhteyttä jotta päällä

    • Anonyymi

      Riippuu siitä onko kyseessä miehen, vaiko miehen kaunottaren kiltteys.

      • Anonyymi

        No kummasta tienais enemmän tappouhkauksia ym persun kannattajien tyylistä hubaa?


    • Anonyymi

      Tällä palstalla kiltiksi itseään tituleeraavat,ei liene ymmärtänyt mitä on aito kiltteys. Se ei ole itsekkyyttää. Kun on aidosti pyyteettömästi epä itsekäs,on mielestäni kiltti. Kiltti ihminen ,tai sen määritelmä ei ole paha,huono tai itsekeskeinen. Kiltti tahtoo muille hyvää,ei itselleen. Asettaa muut oman onnensa edelle. Onko nämä kiltiksi itseään tilureevaavat siis kilttejä..🤔

      • Anonyymi

        "Kun on aidosti pyyteettömästi epä itsekäs,on"

        tyhmä kuin saapas. Ja sinä olet saalistaja, hyväksikäyttäjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun on aidosti pyyteettömästi epä itsekäs,on"

        tyhmä kuin saapas. Ja sinä olet saalistaja, hyväksikäyttäjä.

        Kiitos palautteesta. Älä väistä peliä,jos sellaisen edes omistat.♥️


      • Anonyymi

        Haluan vielä sivusta lusötä tuohon, että kiltteys ei silti tarkoita automaattisesti tyhmää ja naiivia. Kiltteys ei tarkoita sitä, etteikö ihminen voi tajuta, kun jokin teko on äärimmäisen typerä. Vaikka ihminen on kiltti, niin ei hän silti automaattisesti kävele vaikka sarjamurhaajan seuraavaksi uhriksi, vain koska ei ole epäitsekäs.


      • Anonyymi

        Pelkkä epäitsekkyys ei todellakaan ole kiltteyttä vaan siinä on kyse liiasta kiltteydestä.

        - Sheena


      • Jos tuo on sinun määritelmäsi kiltistä, niin sinun määritelmäsi mukaan minä en ole kiltti. En todellakaan aina laita muita oman onneni edelle. Kyllä se on oma napa joka maailmaani pyörittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos palautteesta. Älä väistä peliä,jos sellaisen edes omistat.♥️

        "Älä väistä peliä"

        En koskaan väistä peliä (The Game), se on minulla aina päällä, kunhan kanssapelaajat ovat kaunispainoisia ja kaunisikäisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkä epäitsekkyys ei todellakaan ole kiltteyttä vaan siinä on kyse liiasta kiltteydestä.

        - Sheena

        On olemassa käsite ja piirre "hyväntekijä" joka nähtävästi on täällä tuiki tuntematon asia.


      • Anonyymi

        Oon täysin samaa mieltä. Nämä täällä kilteiksi itseään mainostavat eivät sitä todennäköisesti ole. Jokaikinen ihminen paitsi psykopaatti tekee hyvää läheistensä eteen. Se on normaalia käytöstä eikä mitään erityistä. JOKAINEN TEKEE NIIN.

        Kiltin ihmisen tunnistaa minusta siitä miten kohtelee täysin tuntemattomia joita ei näe enää koskaan. Auttaako mummoa, maksaako kaupassa tuntemattoman lapsen ostoksista puuttuvan pennin jne.


    • Anonyymi

      Kiltteys (sopivasti) on tosiaan toisten huomioimista, hyvää käytöstä, lempeyttä. Sekä sitä että osaa antaa negatiivistakin palautetta kohteliaasti ja kaikissa muissakin puheissansa onnistuu; ei arvostele eikä pyri muuttamaan toista, tai kääntää tämän "päätä", vaan antaa olla sellainen kuin on. Kiltti tuntee omat rajansa ja vartioi niitä, suojelee. Ellei tunne, hän on liian kiltti.

      Toki olen kiltti, mitäs muutakaan.

      - Sheena

      • Pikku-pirpana

        Mun on ihan pakko heittää tähän väliin .. mun niskavillat nousee aina pystyyn kun joku mainitsee hyvän käytöksen.

        En keksi mitään sairaampaa kuin hyvä käytös.

        Hyvä käytös tarkoittaa sitä että alistuu toisten määrittelemään käytösmalliin mukisematta. Hyvä käytös on superhyper subjektiivinen käsite ja toki on olemassa etikettejä, mutta ne nyt on todellakin jonkun tiukkapipoisen itseänsä yliarvioivan kääkän sanelemia.

        Mielestäni hyvällä käytöksellä ei ole muuta virkaa kuin että se kertoo kyseisen ihmisen olevan aivoton zombie. Ja aivottomuus .. ei se tee kenestäkään kilttiä.

        Se, että käyttäytyy toisia arvostavasti on ihan eri asia kuin hyvä käytös. Käytöstavat ovat ihmisarvoa alistavia mandaatteja joista olisi pitänyt luopua aikoja sitten.

        Tuohdun aina tuosta " hyvä käytös " ilmaisusta.

        Tahallenikin olen huonotapainen enkä kunnioita malleja joita tuputetaan käytöstapoina. Piruuttanikin käyttäydyn niitä vasten. Sanelupolitiikan aika on ohi.

        No.. mutta jos sinä pidät kiltteytenä hyvää käytöstä.. se on ihan fine. Minä pidän sitä ihmisen alistamisena totuttuihin muotteihin. Tuttuihin vanhoillisiin kaavoihin kangistuen.

        No, niin mä taas ylireagoin. Mutta en vihaa mitään asiaa niin paljon kuin hyvät käytöstavat.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Mun on ihan pakko heittää tähän väliin .. mun niskavillat nousee aina pystyyn kun joku mainitsee hyvän käytöksen.

        En keksi mitään sairaampaa kuin hyvä käytös.

        Hyvä käytös tarkoittaa sitä että alistuu toisten määrittelemään käytösmalliin mukisematta. Hyvä käytös on superhyper subjektiivinen käsite ja toki on olemassa etikettejä, mutta ne nyt on todellakin jonkun tiukkapipoisen itseänsä yliarvioivan kääkän sanelemia.

        Mielestäni hyvällä käytöksellä ei ole muuta virkaa kuin että se kertoo kyseisen ihmisen olevan aivoton zombie. Ja aivottomuus .. ei se tee kenestäkään kilttiä.

        Se, että käyttäytyy toisia arvostavasti on ihan eri asia kuin hyvä käytös. Käytöstavat ovat ihmisarvoa alistavia mandaatteja joista olisi pitänyt luopua aikoja sitten.

        Tuohdun aina tuosta " hyvä käytös " ilmaisusta.

        Tahallenikin olen huonotapainen enkä kunnioita malleja joita tuputetaan käytöstapoina. Piruuttanikin käyttäydyn niitä vasten. Sanelupolitiikan aika on ohi.

        No.. mutta jos sinä pidät kiltteytenä hyvää käytöstä.. se on ihan fine. Minä pidän sitä ihmisen alistamisena totuttuihin muotteihin. Tuttuihin vanhoillisiin kaavoihin kangistuen.

        No, niin mä taas ylireagoin. Mutta en vihaa mitään asiaa niin paljon kuin hyvät käytöstavat.

        Olisitko naisena esiintyvä mies jotenkin rouheampi naisena mielestäsi kun pidät sellaisen esittämisestä netissä?


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Mun on ihan pakko heittää tähän väliin .. mun niskavillat nousee aina pystyyn kun joku mainitsee hyvän käytöksen.

        En keksi mitään sairaampaa kuin hyvä käytös.

        Hyvä käytös tarkoittaa sitä että alistuu toisten määrittelemään käytösmalliin mukisematta. Hyvä käytös on superhyper subjektiivinen käsite ja toki on olemassa etikettejä, mutta ne nyt on todellakin jonkun tiukkapipoisen itseänsä yliarvioivan kääkän sanelemia.

        Mielestäni hyvällä käytöksellä ei ole muuta virkaa kuin että se kertoo kyseisen ihmisen olevan aivoton zombie. Ja aivottomuus .. ei se tee kenestäkään kilttiä.

        Se, että käyttäytyy toisia arvostavasti on ihan eri asia kuin hyvä käytös. Käytöstavat ovat ihmisarvoa alistavia mandaatteja joista olisi pitänyt luopua aikoja sitten.

        Tuohdun aina tuosta " hyvä käytös " ilmaisusta.

        Tahallenikin olen huonotapainen enkä kunnioita malleja joita tuputetaan käytöstapoina. Piruuttanikin käyttäydyn niitä vasten. Sanelupolitiikan aika on ohi.

        No.. mutta jos sinä pidät kiltteytenä hyvää käytöstä.. se on ihan fine. Minä pidän sitä ihmisen alistamisena totuttuihin muotteihin. Tuttuihin vanhoillisiin kaavoihin kangistuen.

        No, niin mä taas ylireagoin. Mutta en vihaa mitään asiaa niin paljon kuin hyvät käytöstavat.

        Et kauhean kiltiltä kyllä kuulosta.


      • Kiltin vastakohta on ilkeä. Tyypillisesti parisuhteessa ei olla ilkeitä toisilleen, kuin vasta sen jälkeen kun munasarjakkaan vaihdevuodet ovat alkaneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et kauhean kiltiltä kyllä kuulosta.

        Ei niin. Kiltit ei reagoi ihan noin rajusti.


      • Anonyymi
        Thundercock kirjoitti:

        Kiltin vastakohta on ilkeä. Tyypillisesti parisuhteessa ei olla ilkeitä toisilleen, kuin vasta sen jälkeen kun munasarjakkaan vaihdevuodet ovat alkaneet.

        Tuo oli hyvä selkeytys. Sitä kannattaa juuri miettiä vastakohdan kautta koska monelle on epäselvää. Jos on melko ilkeä ei voi olla kovin kiltti.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Et kauhean kiltiltä kyllä kuulosta.

        No minussa on piikkini..


    • Anonyymi

      eikö sua koskaan tahdota olla äärihullu raivoaja noita?

      pääsee ilmaisemaan itseään vapaasti eikä kukaan estä

      • Anonyymi

        kyllä yhteiskunnassa saa raivota kun tuntuu siltä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyllä yhteiskunnassa saa raivota kun tuntuu siltä

        Niin, tietyssä määrin, kyllä jos ei läikähdä ääriajattelun puolelle, kuten tämä alt right


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyllä yhteiskunnassa saa raivota kun tuntuu siltä

        En tiedä on tämä eräs ryhmittymä joiden tapaa ilmaista ei saisi suitsia, mutta joilla olisi muille vaikka mitä päiväsakkoa ja sanktiota ehdotella, esim jos Li sanoo tölsys, että paskapuhetta ym no voi ei


    • Anonyymi

      liian kiltit tyypit eivät saa kakattua

    • Anonyymi

      Joo. No rajat tietty kiltteydellekkin. Kiltti täytyy olla myös itselleen.👍♥️

      • Anonyymi

        Pitää osata lähtä jos kiltteyttä hyväksikäytetään. Vaikka sattuisi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pitää osata lähtä jos kiltteyttä hyväksikäytetään. Vaikka sattuisi.

        Tässä olet oikeassa. Harvinaisen oikeassa.


    • Anonyymi

      Tuhmia käytetään ja kielteistä tulee vaimoja.

      • Anonyymi

        Mikä on ongelmasi? Miksi olet noin kielteinen? Oletko tuollaisena elämääsi tyytyväinen? Onko sinun hyvä olla? Mietikö koskaan mistä pahaolosi kumpuaa. Syytätkö ja syytteletkö kaikesta muita? Auttaako se,tuko se sinulle onnea? Onko tuonut??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on ongelmasi? Miksi olet noin kielteinen? Oletko tuollaisena elämääsi tyytyväinen? Onko sinun hyvä olla? Mietikö koskaan mistä pahaolosi kumpuaa. Syytätkö ja syytteletkö kaikesta muita? Auttaako se,tuko se sinulle onnea? Onko tuonut??

        Elät karmaasi. Sen mitä muille pahaa tahdot,sen itsellesi saat. Eikö viisas ihminen kääntäisi kelkkaa ,ja tekisi päinvastoin?


    • Anonyymi

      Tässä on pari ongelmaa!

      Ihminen itse ei vooi sanoa itsestään, että on kiltti tai kiva. Se on suorastaan narsismia.

      Toinen asia mihin itse olen törmännyt on se, että jollain ihmisellä on sanottavaa, mutta ei sano mitään. Jos on joku asia, niin sanoo sen tai antaa sitten sen viestin vaikka lapulla suoraan itse eikä minkään välikäden kautta. Mistä vituosta sen tietää kuka on, jos kolmas käsi antaa. Tästä on kokemusta muutaman vuoden takaa, mutta myös vuosikymmenten takaa... Tosin se vuosikymmenten takaisen jutun nuori nainen sanoi, mitä halusi, mutta välitti viestiä myös naiskaverinsa kautta. Eli en ole siis mikään junnu, jos olin reilu 30v sitten jo aikuinen.

      Kolmantena asiana ikäni huomioiden voin sanoa, että unohdetaan nettideitti ja etsitään tai ollan vain livessä.

      • Ole eri mieltä kanssasi. Saa ihminen ilmaista olemustaan muutoinkin kuin ulkoisesti. Olla puhelias, kaunis tai kiltti. Ei tee narsistiksi.

        Jakiltteys ei välttämättä olemikään meriitti.


      • No me kaikki oltiin aikuisia jo 30 vuotta sitten.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        No me kaikki oltiin aikuisia jo 30 vuotta sitten.

        En minä ainakaan ollut läheskään aikuinen 30 vuotta sitten. 🙂


      • Anonyymi kirjoitti:

        En minä ainakaan ollut läheskään aikuinen 30 vuotta sitten. 🙂

        Se on surullista. Mutta toivottavasti nyt oot kasvanut. Just käsiteltiin kasvun vaiheita kasvatustieteen luennolla ja aloitetaan esseen kirjotus. Se ihmisen kasvu ja kehitys on niin päänräjäyttävän upeeta.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        No me kaikki oltiin aikuisia jo 30 vuotta sitten.

        Lol mä olin silloin 2-v


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Lol mä olin silloin 2-v

        hei palstateini 😂


    • Anonyymi

      Miksi sinulla on pakkomielle parisuhteeseen tai saada joku? Onko se mielestäsi prioriteetti siihen että kelpaat ja olet ihmisarvoinen? Kuules,se ei ole. Mulla olis monta ottajaa,mutta en niitä purematta niele. Katkerat ja vihaiset ei tule kuuloonkaan. Heistä juoksen niin kauas kun jalat kestää. Ymmärrätkö?

      • Anonyymi

        Tahdotko heitä hyväksikäyttää ja pitää mällilaarina? Jos,niin et todellakaan aitoa rakkautta ansaitse.


      • Täh??

        Nyt meni kommenttisi ihan metsään. Tai ainakin yli hilseen
        ...


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Täh??

        Nyt meni kommenttisi ihan metsään. Tai ainakin yli hilseen
        ...

        Ei ollut sinulle. Tuolle kommentoijalle. Ei koske sinua. Olet ihana.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut sinulle. Tuolle kommentoijalle. Ei koske sinua. Olet ihana.

        Voi kiitos. Toivoisin että voisin sanoa sinustakin jotakin ystävällistä, mutta kun en tiedä kuka olet. Hyvää kesää sinulle.


    • Anonyymi

      Kiltteys on se ettei naiselle kelpaa niin se on ollut vuosi kymmeniä.

      • Anonyymi

        Et ole kiltti. Olet ilkeä.


    • Anonyymi

      kuulitko,,,

    • Anonyymi

      perkele!! !

    • Anonyymi

      pelle!!

    • Anonyymi

      ihan kun joka vitun asiassa pitäisi jotain vikaa nähdä mitä saavutat sillä????

    • Anonyymi

      huomasitko kun taipuu..

    • Anonyymi

      nyt taas suoristuu..

    • Anonyymi

      Naisettomuutta alati valitteleva valittelee kyllä yleensä ulkonäköään eikä luonnettaan.

    • Anonyymi

      Olen tullut siihen tulokseen että ”liika kiltteys” on mairitteleva ja kaunisteleva ilmaus erilaisista syistä kehittyneelle arvostelukyvyn puutteelle ja päätösten teon hankaluudelle. Itselle mukava tapa kehystää oma käytös on ajatella joskus uhriutuenkin että on vain niin kiltti. Mutta jos yhtään lähemmin katsoo, niin harvemmin se on ihmisen oma tietoinen valinta vaan se ”liika kiltteys” koostuu erilaisista tapahtumaketjuista joissa ”liian kiltin” henkilön on vaikea ohjata omaa toimintaansa pois esimerkiksi muiden asioista omiin asioihinsa tai ottaa aktiivista roolia itse omista asioista huolehtimisessa onnistuneesti.

      Ihmisiä jotka kykenee vaivattomasti muiden huomioinnin lisäksi tuohon pidetään ystävällisinä, jämäkköinä, mukavina jne ilman että siihen sisältyy tätä liian kiltteyden tematiikkaa.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Yleensä "liika kiltteys" on vastuun pakoilua, kun ei haluta tehdä mitään päätöksiä, aina muka joku muu tietää paremmin ja pitää nojautua näiden päätöksiin, tarkistaa heiltä, että menikö oikein ja mitä he haluaisivat. Tällaisten ihmisten kanssa on hyvin raskasta olla.


      • UUSI

        Juu.. liika kiltteys yhdistetään monasti myös tahdottomuuteen ja päättämättömyyteen. Huonoon omanarvon tunteeseen ja muihin kovin negatiivisiin asioihin.

        Liian kiltti ei houkuttele.. varsinkin jos henkilö on täysin vailla omaa mielipidettä ja kykenemätön minkäänlaisiin päätöksiin.

        Kiltteys sinällään on hyve, mutta heikkous, jos se menee liian pitkälle.


      • Anonyymi
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Juu.. liika kiltteys yhdistetään monasti myös tahdottomuuteen ja päättämättömyyteen. Huonoon omanarvon tunteeseen ja muihin kovin negatiivisiin asioihin.

        Liian kiltti ei houkuttele.. varsinkin jos henkilö on täysin vailla omaa mielipidettä ja kykenemätön minkäänlaisiin päätöksiin.

        Kiltteys sinällään on hyve, mutta heikkous, jos se menee liian pitkälle.

        Ajattelen tuota vielä enemmän siltä kannalta ettei kyse välttämättä edes olisi siitä ettei haluaisi jos vain osaisi tehdä päätöksiä, vaan että on aitoja kognitiivisia haasteita arvostelukykyyn ja päätöksentekoon liittyen. Nähdäkseni ”liika kiltteys” yhdistetään aivan oikein tahdottomuuteen ja päättämättömyyteen koska ne ovat syy ja ”liika kiltteys” seuraus, ei sattumalta saman ihmisen käytöksen piirteitä.

        ”Liian kilttejä” yhdistää usein se että vaikuttaa siltä että he ei välttämättä edes ole kokenut tai täysin sisäistänyt sitä että muilla ihmisillä voi olla jokseenkin lähes automaattisesti toimiva arvostelukyky ja kyky priorisoida esimerkiksi omia ja perheen asioita.

        Tällöin se että itse jää jalkoihin ja saattaa joutua itselle epäsuotuisiin tilanteisiin ei aina johdu välttämättä siitä että muut talloo tahallaan juuri häntä jalkoihin. Vaan yksinkertaisesti jos on kymmenen ihmistä joista esimerkiksi kahdeksalla toimii arvostelukyky terveehköllä tavalla, yksi ei kykene huomioimaan muita ihmisiä ja yhdellä ei arvostelukyky toimi, niin tässä joukossa nämä kaksi viimeistä päätyy usein tekemisiin keskenään, koska toinen kokee että häntä tarvitaan ja toinen kokee että saa tarpeeksi irti.

        Siinä vaiheessa kun ”liian kiltti” saa apua joka vaikuttaa myös arvostelukykyyn saattaakin aueta täysin uusi maailma jossa päätöksiä syntyy automaattisesti ajattelematta esimerkiksi omien toimivien prioriteettien pohjalta.

        Tuotahan voi testailla esimerkiksi sellaisella ajatuksella että jos ”liian kiltti” toteaa itse ilman mitään tukitoimia että nyt pitää keskittyä enemmän omiin asioihin tai joku toteaa sen hänelle kertomalla esimerkiksi ettei apua tarvita, niin osaako hän alkaa helposti ja vaivattomasti
        toimimaan sen mukaan vai ilmeneekö haasteita, kipuilua ja vanhoihin tapoihin lipsumista.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattelen tuota vielä enemmän siltä kannalta ettei kyse välttämättä edes olisi siitä ettei haluaisi jos vain osaisi tehdä päätöksiä, vaan että on aitoja kognitiivisia haasteita arvostelukykyyn ja päätöksentekoon liittyen. Nähdäkseni ”liika kiltteys” yhdistetään aivan oikein tahdottomuuteen ja päättämättömyyteen koska ne ovat syy ja ”liika kiltteys” seuraus, ei sattumalta saman ihmisen käytöksen piirteitä.

        ”Liian kilttejä” yhdistää usein se että vaikuttaa siltä että he ei välttämättä edes ole kokenut tai täysin sisäistänyt sitä että muilla ihmisillä voi olla jokseenkin lähes automaattisesti toimiva arvostelukyky ja kyky priorisoida esimerkiksi omia ja perheen asioita.

        Tällöin se että itse jää jalkoihin ja saattaa joutua itselle epäsuotuisiin tilanteisiin ei aina johdu välttämättä siitä että muut talloo tahallaan juuri häntä jalkoihin. Vaan yksinkertaisesti jos on kymmenen ihmistä joista esimerkiksi kahdeksalla toimii arvostelukyky terveehköllä tavalla, yksi ei kykene huomioimaan muita ihmisiä ja yhdellä ei arvostelukyky toimi, niin tässä joukossa nämä kaksi viimeistä päätyy usein tekemisiin keskenään, koska toinen kokee että häntä tarvitaan ja toinen kokee että saa tarpeeksi irti.

        Siinä vaiheessa kun ”liian kiltti” saa apua joka vaikuttaa myös arvostelukykyyn saattaakin aueta täysin uusi maailma jossa päätöksiä syntyy automaattisesti ajattelematta esimerkiksi omien toimivien prioriteettien pohjalta.

        Tuotahan voi testailla esimerkiksi sellaisella ajatuksella että jos ”liian kiltti” toteaa itse ilman mitään tukitoimia että nyt pitää keskittyä enemmän omiin asioihin tai joku toteaa sen hänelle kertomalla esimerkiksi ettei apua tarvita, niin osaako hän alkaa helposti ja vaivattomasti
        toimimaan sen mukaan vai ilmeneekö haasteita, kipuilua ja vanhoihin tapoihin lipsumista.

        Hyvää analyysiä.. toi arvostelukyky.. eipä olisi tullut itselleni mieleen koko homma ilman sinua.

        Mutta siinä mielessä pidän kommenrtiasi yleistyksenä että vaikka noin olisikin, ei päde kaikkiin kiltteihin tai liian kiltteihin.

        Olen tähän sinun kommenttiisi asti pitänyt itseäni liian kilttinä, mutta nyt joudun väistämättä muuttamaan mielipidettäni itsestäni. Olen vain kiltti ja ystävällinen, en liian kiltti.
        Mielestäni minulla on hyvä arvostelukyky omissa asioissani. Toki vetäydyn paljolti omiin oloihini, joten pärjään aina omillani. Hoidan hommani, enkä tarvitse tai siedä ketään sanomaan mitä minun pitäisi olla tai tehdä.

        Liian kiltiksi olen itseni mieltänyt siksi, että tietoisesti siedän kaikkea ihme potaskaa ihmisiltä.

        Ei sit kuitenkaan kai ole kohdallani kyse liiasta kiltteydestä, vaan lapsuudessa opitusta tavasta. Sietää epämukavuutta.


    • Anonyymi

      Milloin kiltteys punnitaan?
      Lapsena. Kiltteyttä palkitaan. Jos olet, hyödyt jotenkin.
      Tuhmalle käy heikosti. Ei saa jotain.
      Lapsikin oppii kyllä laittamaan vanhempansa tilille; lupasitte.
      Mielestäni sisäistämme tuon käsitteen hyvin pienenä.
      Voisi väittää, että ymmärrämme kaikki lähes täysin, mitä tarkoitetaan.
      Kiltteyden hyväksikäyttö. On sitä, shit. Kun tämän huomaa, nolottaa toisten puolesta.
      Yrityksiä olen tyrmännyt jonkin verran.
      Pikkasen ylpeyttä. Ei kandee sallia. Ei kellään ole oikeutta käyttää hyväksi. Mielestäni se on röyhkeää.
      Eikös sekin ole kiltteyttä, että epuulla palauttaa toisille muistiin, mitä on olla kiltti = reilu.

      Olipa hyvä aloitus ja ihan ajatuksia antavia kommentteja. Hyvä!

      • UUSI

        Hei.. sä olet ensimmäinen joka tuo esiin sanan reilu. Sehän tosiaan voi kytkeytyä kiltteyteen, vaikka onniin eri juttu.

        Reilu on hyvä asia. Siihen törmää kovin harvoin. Tuntunee, että ihmiset ovat niin täynnä ihtejään, että reiluus ja kiltteys muun muassa on jäänyt paitsioon.

        Luulen olevani ihmisenä reilu, mutta en mene takuuseen siitä. Ainakin haluan olla sellainen. Pelottomasti.


      • UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Hei.. sä olet ensimmäinen joka tuo esiin sanan reilu. Sehän tosiaan voi kytkeytyä kiltteyteen, vaikka onniin eri juttu.

        Reilu on hyvä asia. Siihen törmää kovin harvoin. Tuntunee, että ihmiset ovat niin täynnä ihtejään, että reiluus ja kiltteys muun muassa on jäänyt paitsioon.

        Luulen olevani ihmisenä reilu, mutta en mene takuuseen siitä. Ainakin haluan olla sellainen. Pelottomasti.

        Maailma on täynnä itseään kiltteinä, oikeamielisinä, hyvinä ja ties vaikka minä itseään pitävinä ihmisiä, jotka eivät ole vähäisessäkään määrinä reiluja. Heillä on käsitys miten maailman pitäisi maata eli siis asioiden olla, mutta omat valinnat tai oma panos ei silti tue edellistä.


      • UUSI
        scrg kirjoitti:

        Maailma on täynnä itseään kiltteinä, oikeamielisinä, hyvinä ja ties vaikka minä itseään pitävinä ihmisiä, jotka eivät ole vähäisessäkään määrinä reiluja. Heillä on käsitys miten maailman pitäisi maata eli siis asioiden olla, mutta omat valinnat tai oma panos ei silti tue edellistä.

        Näin se muuten on. Olen hieman yllättynyt, ettei tässä ketjussa ole tuota puolta juurkaan käsitelty.

        Tie helvettiin on kivetetty hyvillä aikomuksilla. Moni vain kuvittelee olevansa kiltti ja oikeamielinen. Nähdään asiat hyvin ruusunpunaisten lasien läpi, varsinkin kun on kyse itsestään.

        Oman itsensä rumia ja huonoja puolia ei haluta nähdä. Sit niitä selitetään itselle ja muille ties minä.

        Vaikein rehellisyyden muoto on olla itselleen rehellinen.


    • Anonyymi

      Oma äitini kokee olevansa "liian kiltti" ja nöyrä jne. Todellisuudessa on narsistinen ja laittaa vastuun kaikesta kaikille muille. Kysyy joka asiaan vahvistusta "haluatko sitä, haluatko tätä, onko ookoo jos teen näin" jne jne. Todella väsyttävää ja jatkuvaa. Näihin kysymyksiin jotka esittää (muka) "koska välittää" ja "koska on kiltti", on tietysti vain yksi vastaus: "ei tietenkään haittaa!" "totta kai voit tehdä noin!" Jos sanot mitään muuta, niin helvetti on irti.
      Ja äiti on edelleen se uhri. Haukkuu itseään ja syyllistää muita. Kaikki muut ovat vastuussa hänen hyvinvoinnistaan. Ei mitään itsereflektiokykyä.

      • UUSI

        Kiltteyden varjolla voi savuverhon takaa "oikeuttaa" omia tarkoitusperiään.

        Otetaampa vaikka sellainen joka ilkeilee suoraan kanssaihmisilleen voi tehdä sitä kiltteyttään.. perustellen sitä, että maailma on kova paikka ja jokaisen on opittava elämään siinä. Tyyliin sääli on sairautta. Ja vittuilu on välittämistä..

        Kiltteyden varjolla tapahtuu paljon pahaa.


    • Anonyymi
      UUSI

      En tiedä, olenko "kiltti", mutta pidän tärkeänä olla ystävällinen ja kohtelias. Näin siis periaatteessa aina henkilöstä ja hänen ehkä heikoista käytöstavoistaan riippumatta.

      Se on ollut hyvä tapa toimia, vaikka toki jos kohtaa täysin *ulkun ihmisen [niitäkin on], niin pyrin poistumaan paikalta. Ärähdän vasta, jos mainittu tarttuu minuun tai muuten toiminta käy fyysiseksi.

      Olen mielestäni kohtuullisen hyvä arvioimaan henkilöitä siltä kannalta, olisivatko he turvallisuudelle uhka.

      • Anonyymi
        UUSI

        Jatkan reiluudesta, kun tuolla kommentoitiin ihmisten epäreiluutta, vaikka itse he kokisivatkin toimivansa oikein.

        Itse en ole reilu. Perustelu on se, että kun reilu toisille pyrkii olemaan, niin säännönmukaisesti joku tulee sitä hyväksikäyttämään. Siksi reiluus ei kannata, ja se on suorastaan typeryyttä.

        Tietenkään sitä ei tarvitse olla jatkuvasti epäreilukaan kaikilla koko ajan, mutta parempana pidän jonkinlaista vastavuoroisuuden tasapainoa ihmisten kanssa. Toisin sanoen, jos sinä teet puolestani näin, niin minäkin puolestani vastaan siihen samalla tavoin. Mutta tasapainon horjuessa, se on "voi, voi".


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan reiluudesta, kun tuolla kommentoitiin ihmisten epäreiluutta, vaikka itse he kokisivatkin toimivansa oikein.

        Itse en ole reilu. Perustelu on se, että kun reilu toisille pyrkii olemaan, niin säännönmukaisesti joku tulee sitä hyväksikäyttämään. Siksi reiluus ei kannata, ja se on suorastaan typeryyttä.

        Tietenkään sitä ei tarvitse olla jatkuvasti epäreilukaan kaikilla koko ajan, mutta parempana pidän jonkinlaista vastavuoroisuuden tasapainoa ihmisten kanssa. Toisin sanoen, jos sinä teet puolestani näin, niin minäkin puolestani vastaan siihen samalla tavoin. Mutta tasapainon horjuessa, se on "voi, voi".

        Noh.. jokainen tyylillään.. meitä on moneksi.

        Hienoa, että tunnistat itsestäsi tuon puolen. Sitä arvostan. Olet oma rehellinen itsesi.
        En pidä sinua yhtään erikoisena tuon reiluusasian kanssa, mutta hyvinkin erityislaatusena pidän suoraa ja rehellistä asennettasi siihen.

        Kiitos kun jaoit itseäsi.


      • Anonyymi
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Noh.. jokainen tyylillään.. meitä on moneksi.

        Hienoa, että tunnistat itsestäsi tuon puolen. Sitä arvostan. Olet oma rehellinen itsesi.
        En pidä sinua yhtään erikoisena tuon reiluusasian kanssa, mutta hyvinkin erityislaatusena pidän suoraa ja rehellistä asennettasi siihen.

        Kiitos kun jaoit itseäsi.

        Tällaisenkin periaatteen olen kuullut, että jos olet reilu minulle, olen minäkin reilu sinulle, mutta jos olet veetumainen minulle, olen minäkin veetumainen sinulle.
        Että tällaista vaihtokauppaa.
        Mutta eivät ihmiset vaihda omenaa omenaan, vaan vaikkapa banaaniin.
        Minusta tuo (yllä), että perusasenne muita kohtaan on ystävällinen ja kohtelias, on mielestäni hyvää käytöstä. Yleensä hyvään käytökseen vastataan hyvällä käytöksellä.
        No. Onko se ystävällisyyttä vai opeteltua, jaa, mielestäni se kuitenkin antaa toiselle mahdollisuuden lähestyä hyvällä.
        Sitten.
        Voi asiaa tarkastella vastakohdankin kautta. Ilkeä, pahansuopa, halpamainen jne.
        Nm. Kiitäjä
        Kirjoitin tuon 11:40
        Yritän muistaa nimmarini. En ole rek.
        En ole aina kiltti, jos haistan, että minua yritetään ohjailla, komennella ja onkia jotain etua.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällaisenkin periaatteen olen kuullut, että jos olet reilu minulle, olen minäkin reilu sinulle, mutta jos olet veetumainen minulle, olen minäkin veetumainen sinulle.
        Että tällaista vaihtokauppaa.
        Mutta eivät ihmiset vaihda omenaa omenaan, vaan vaikkapa banaaniin.
        Minusta tuo (yllä), että perusasenne muita kohtaan on ystävällinen ja kohtelias, on mielestäni hyvää käytöstä. Yleensä hyvään käytökseen vastataan hyvällä käytöksellä.
        No. Onko se ystävällisyyttä vai opeteltua, jaa, mielestäni se kuitenkin antaa toiselle mahdollisuuden lähestyä hyvällä.
        Sitten.
        Voi asiaa tarkastella vastakohdankin kautta. Ilkeä, pahansuopa, halpamainen jne.
        Nm. Kiitäjä
        Kirjoitin tuon 11:40
        Yritän muistaa nimmarini. En ole rek.
        En ole aina kiltti, jos haistan, että minua yritetään ohjailla, komennella ja onkia jotain etua.

        Valitettavasti en löydä tuota 11.40 kommenttiasi, enkä pysty yhdistämään sinuun.

        Mutta tuo ajattelutapa, sitä saa, mitä tilaa.. se on hyvin yleinen. Minä kuulun tavallaan niihin jotka eivät odota saavansa juurikaan mitään.
        Vaikka antaisikin itsestään.
        Korkeintaan paskaa niskaan.

        Vaikka olisin kuinka kiltti ja kunnollinen kaikille, aina löytyy niitä hyväksikäyttäjiä. Aina.

        Ja tuossa sinun ajatusmaailmassa se kokonaistoleranssi määrää aika paljon.

        Tunsin ihmisen, jolle olin kiltti ja niin olivat muutkin, mutta mikään ei riittänyt. Hän halusi itse mitä lie katkeruuttaan aina vain enemmän huomiota ja ystävällisyyttä, minkä hän palkitsi itse loalla ja häiriköinnillä. Hänen toleranssinsa muiden antamalle kritiikille oli sairaan vähäinen. Hän näki asiat aina vääristyneesti. Että häntä vastaan rikottiin, vaikka tosiasiallinen häirikkö oli hän itse.

        Ääripäätapaus.

        Pointtina, oma suhtautuminen asioihin määrittää aika pitkälle kuinka muiden kohtelu vaikuttaa itseen. Jos joka hiukkasesta vetää herneen nenään, niin ei ne muutkaan kohtele silloin väärin, vaan on kyseessä henkilö, jonka toleranssi asioille on pieni. Eli jos tuollainen, joka tulkitsee jatkuvasti väärinkäytöksiä itseään kohtaan antaa takaisin vain samalla mitalla.. niih...

        Ymmärtänet pointin. Kiltti ihminen ei välitä siitä miten häntä kohdellaan ja osaa suhtautua asioihin asioina. Ei ota kaikkea niin henkilökohtaisesti ja osaa olla ystävällinen/asiallinen vaikka kohtaakin epäystävällisyyttä.

        Kuitenkin valtaosa ihmisistä kuulunnee tuohon sinun määrittelemääsi. Olen kiltti jos minulle ollaan ensin kilttejä..
        En tiedä. En tosiaankaan. Kysehän on mielipiteestäni vain.

        Ja mielestäni ihmisillä ei ole mitään hävettävää olla sellaisia millaisia on. Erilaisuus on rikkaus.

        Ja kiitos jos jaksat käyttää nimimerkkiäsi, sillä on mukavaa saada jatkumoa keskusteluun..


    • Anonyymi
      UUSI

      mutta niin vettä on tärkeää juoda paljoa hellewkeleillä... mutta sitten pissattakin se...

      • UUSI

        Myös suolatasapaino pitää muistaa...


      • Anonyymi
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Myös suolatasapaino pitää muistaa...

        Minäkin olen kiltti,mutta ikää on 71 vuotta, ja rahaakin on, mutta naiset pitää minua rumana? Olen ollut niin yksinäinen mies jo pitkään. Tältäkän palstalta ei taida saada muuta kuin pelkkää paskaa.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin olen kiltti,mutta ikää on 71 vuotta, ja rahaakin on, mutta naiset pitää minua rumana? Olen ollut niin yksinäinen mies jo pitkään. Tältäkän palstalta ei taida saada muuta kuin pelkkää paskaa.

        Ehkäpä etsit vääränlaista seuraa.. tältä palstalta voi löytää ystäviä, läheisiä ja jopa rakkaimpia. Noin minulle on käynyt.
        Pääasiassa tältä palstalta löytää parhaimmillaan keskusteluseuraa.
        Jos jotain pariutumista kaipailet, sitten olet väärässä paikassa.


    • Anonyymi
      UUSI

      Mieheni on aivan liian kiltti. Viime kädessä siitä kärsii koko perhe, koska mieheni ei saa laitettua rajoja muiden vaatimuksille. Perheen yhteiset lomasuunnitelmat saattavat muuttua viimehetkellä, koska mies ei saa sanottua "eitä" palvelusten pyytäjille. Lisäksi hän odottaa ulkopuolisilta arvostusta kovasta työtahdistaan ja on erittäin altis toisten imartelulle, ts. toiminta tähtää oman itsetunnon ja minäkuvan tukemiseen olemalla " hyvä ja avulias tyyppi" eikä suinkaan toisten pyyteettömään auttamiseen. Taustalla tiukka kasvatustyyli joka aiheuttaa hankaluuksia vielä aikuisiän ihmissuhteissakin.

      • UUSI

        Juu.. tuo on kenkkumaista, kun joku määrittää itsensä ulkoisten asioiden tähden. Jos ei ole mitään rotia niin kyllähän siitä kärsii kaikki.

        Saanko kysyä.. miten sinä jaksat hänen ylitunnollisuuttaan?


      • Anonyymi
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Juu.. tuo on kenkkumaista, kun joku määrittää itsensä ulkoisten asioiden tähden. Jos ei ole mitään rotia niin kyllähän siitä kärsii kaikki.

        Saanko kysyä.. miten sinä jaksat hänen ylitunnollisuuttaan?

        Kyllähän se kasaa paljon töitä myös minulle jolle jää vastuu lapsista, kodista, pihasta, lemmikeistä... Tuossa joku kiltti mies totesi naisten rakastuvan renttuihin. Oma kiltti mieheni on usein sanonut samaa, mutta naisena näen asian niin, että ylikiltti mies saattaa kokea itseään vähänkin rohkeammat ja ekstrovertimmät miehet " rentuiksi" jotka "vievät" kaikki naiset. Vaan miksi ihmeessä nainen tuntisikaan vetovoimaa tavallisen näköiseen mieheen, joka itse ei osoita kiinnostustaan saati tekemään aloitetta tutustumiseen, on lähes mykkä eikä omaa minkäänlaisia mielipiteitä mihinkään, siis lähes persoonaton ihminen? Enkä nyt sano että kaikki kiltit miehet olisivat tällaisia, mutta suuri osa kyllä, omani mukaanlukien. Häneen tutustuin netissä, onneksi, sillä tosielämässä tutustuminen oli tyssännyt alkuunsa noihin em. seikkoihin!


    • Anonyymi
      UUSI

      Mielestäni kaikkia tulee kohdella ja heidät kohdata kunnioittavasti. Onko se sitten kiltteyttä? Jos on, niin siinä tapauksessa olen kiltti. Minä yritän vuorovaikutustilanteissa toimia niin, että kaikilla osapuolilla on mahdollisuus sanoa mielipiteensä ja vaikuttaa yhteisiin päätöksiin.
      Eilen sain kuulla että olisin yietyissä tilanteissa vähän liian kiltti, joka pisti minut ajattelemaan omaa toimintaani.

      • UUSI

        No oletko sinä omasta mielestäsi liian kiltti?
        Muista se sanoja ja määrittele hänet ensin. Olisikos sanoja itse mahdollisesti kuspää joka hitot välittää muista..?
        Jos tunnet sanojan luotettavaksi ystäväksesi, joka tuntee sinut, niin silloin itsekkin tilanteessasi miettisin.
        Mutta jos sanoja ei ollut läheinen, selvittäisin ensin motiivit jotka sanojalla oli. En todellakaan aloittaisi itseni muokkaamista sen mukaan mikä jonkun minulle merkityksettömän mielipiteen takia.
        Laita asiat ensin oikeaan perspektiiviin. Oleellista tässä on, arvostatko itse tuota ihmistä ja hänen mielipidettään. Jos et, niin olet ihan hyvä tuollaisenaan.

        Liika kiltteys voi olla vahvuus ja erityispiirteinen ominaisuus. Ihan itse päätät mitä se on.


      • UUSI

        No oletko sinä omasta mielestäsi liian kiltti?
        Muista se sanoja ja määrittele hänet ensin. Olisikos sanoja itse mahdollisesti kuspää joka hitot välittää muista..?
        Jos tunnet sanojan luotettavaksi ystäväksesi, joka tuntee sinut, niin silloin itsekkin tilanteessasi miettisin.
        Mutta jos sanoja ei ollut läheinen, selvittäisin ensin motiivit jotka sanojalla oli. En todellakaan aloittaisi itseni muokkaamista sen mukaan mikä jonkun minulle merkityksettömän mielipiteen takia.
        Laita asiat ensin oikeaan perspektiiviin. Oleellista tässä on, arvostatko itse tuota ihmistä ja hänen mielipidettään. Jos et, niin olet ihan hyvä tuollaisenaan.

        Liika kiltteys voi olla vahvuus ja erityispiirteinen ominaisuus. Ihan itse päätät mitä se on.


      • Anonyymi
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        No oletko sinä omasta mielestäsi liian kiltti?
        Muista se sanoja ja määrittele hänet ensin. Olisikos sanoja itse mahdollisesti kuspää joka hitot välittää muista..?
        Jos tunnet sanojan luotettavaksi ystäväksesi, joka tuntee sinut, niin silloin itsekkin tilanteessasi miettisin.
        Mutta jos sanoja ei ollut läheinen, selvittäisin ensin motiivit jotka sanojalla oli. En todellakaan aloittaisi itseni muokkaamista sen mukaan mikä jonkun minulle merkityksettömän mielipiteen takia.
        Laita asiat ensin oikeaan perspektiiviin. Oleellista tässä on, arvostatko itse tuota ihmistä ja hänen mielipidettään. Jos et, niin olet ihan hyvä tuollaisenaan.

        Liika kiltteys voi olla vahvuus ja erityispiirteinen ominaisuus. Ihan itse päätät mitä se on.

        Henkilö joka eilen sanoi tuon kommentin on mielestäni erittäinkin ajatteleva ja älykäs sekä analyyseissaan aika hyvä.
        Tuo liika kiltteys kylllä kieltämättä yllätti minut, mutta hän tarkoitti tällä tapaani kohdata tietynlaiset ihmiset ja tietyssä tilanteessa. Saattaa olla että oma esimerkkini ei sovi tänne ollenkaan..
        Normielämässäkin taidan olla aika kiltti josta olen vain ylpeä. Saan ihan älyttömän usein kuulla tästä (tavastani kohdata muita) kehuja niin töissä kuin siviilissäkin. Välillä tuntuu, että ne ovat melkein ylisanoja mitä kehumiseen ja palautteeseen tulee, mutta mielestäni tämä on se ainut ja oikea tapa kohdata muita.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Henkilö joka eilen sanoi tuon kommentin on mielestäni erittäinkin ajatteleva ja älykäs sekä analyyseissaan aika hyvä.
        Tuo liika kiltteys kylllä kieltämättä yllätti minut, mutta hän tarkoitti tällä tapaani kohdata tietynlaiset ihmiset ja tietyssä tilanteessa. Saattaa olla että oma esimerkkini ei sovi tänne ollenkaan..
        Normielämässäkin taidan olla aika kiltti josta olen vain ylpeä. Saan ihan älyttömän usein kuulla tästä (tavastani kohdata muita) kehuja niin töissä kuin siviilissäkin. Välillä tuntuu, että ne ovat melkein ylisanoja mitä kehumiseen ja palautteeseen tulee, mutta mielestäni tämä on se ainut ja oikea tapa kohdata muita.

        No niih.
        "mutta mielestäni tämä on se ainut ja oikea tapa kohdata muita."

        Eli sä olet jo kiltteytesi muuttanut vahvuudeksi.


    • Anonyymi
      UUSI

      Tulin viihteeltä. Siellä oli kivaa ja ihana ystäviä,ihania ihmisiä. Sitten menin ystäväni kauniista pyynnöstä baariin,missä käy itselleni erimielisiä ihmisiä. Yhdellä oli selässä risti väärinpäin. Alko etoon ja oli pakko päästä pois. Ei se ,ettäkö uskonnot olisi yksikään mikä ainoa oikea,mutta miksi hänen piti viestittää omaa pahaa oloaan tai angstiaan noin? Loiko ympärilleen hyvää ja rakkautta? Minulle ainakin tuli niin paha ja etova olo että lähdin. Kuitenkin toinen samanmielinen auttoi mua,pääsemään köyden yli ettei tarvinnut kiertää. Pörrötin hänen hiuksiaan ja kiitin. Olkaa enkeleitä toisillenne,luokaa hyvää. Siitä tulee hyvä mieli ja se luo uskoa ihmisten hyvyyteen. Kiitos.♥️

      • UUSI

        Tuo.. olkaa enkeleitä toisillenne.. pähee juttu. ❤️


    • Anonyymi
      UUSI

      Älä lässytä.. enkeleitä toisillenne. Phyih...
      Pikku-pirpana on 70-vuotias köntsäpersepillu.
      Lemottaa.

      • Anonyymi
        UUSI

        Sinun väliversio mies tästä itse inter_nettiin luomastasi hahmosta on kyllä vähä hulvaton


    • Anonyymi
      UUSI

      Naisille yleensä liian kiltti mies ei kelpaa siksi että he kokevat jot semmottin ei pysty tarvittaessa heitä puollustamaan

      • Anonyymi
        UUSI

        Enemmän miehestä on naiselle vaaraa kuin turvaa. En tajua mihin puolustamiseen yksikään nainen muka miestä tarvitsee. Kai joillain naisilla pelkotiloja ja neurooseja on ja lisäksi maailman todellisuus pahasti hukassa, jos kokevat pelkän miehen turvalliseksi. 🙂


      • UUSI

        Höpsis pöpsis.. itse en henkilökohtaisesti ainakaan kaipaa mitään suojelijaa. Kiltti on just hyvä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Höpsis pöpsis.. itse en henkilökohtaisesti ainakaan kaipaa mitään suojelijaa. Kiltti on just hyvä.

        Tota mites naisena höyniä hööpöttävä äijä nämä asiat sukkia toisiaan pois? Vähä patologinen teksti vaihteeksi, jos kapasiteetti piisaa nääs


    • Anonyymi
      UUSI

      En sitten lukenut vielä ketjun kirjoituksia.

      Kaikki ovat mielestään kilttejä ja jokainen on jonkun mielestä kiltti.

      Jos on liian kiltti, ei omaa omia mielipiteitä, pyrkii miellyttämään muita itsensä kustannuksella, tai ei ole kapasiteetti riittänyt opettelemaan pitämään puoliaan. Tosi raskas tapaus sellainen. Ja sitten lopulta tuollaisella naksahtaa päässä ja se tappaa kaikki.

      Yksi väärä oletus kiltteydestä on myös toisten jatkuva kehuminen jostain. Ei kaikilla ole tarvetta kuunnella sellaista. Ihan kuin ei ole tarve kuunnella haukkujakaan. Toisen voi antaa olla sellainen kuin on. Tuollainen tarkkailun alla oleminen on aika hyytävää. Manipulointi tulee mieleen.

      xLiner

      • Anonyymi
        UUSI

        Aiai hyi karmeus vielä! Sellainen "kiltti", joka passaa kaiken toiselle eteen tarvitsi tai ei, kantaa lahjoja ja odottaa toiminnastaan ylistystä ja kiitosta 🤮

        Painajainen!!!

        xLiner


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiai hyi karmeus vielä! Sellainen "kiltti", joka passaa kaiken toiselle eteen tarvitsi tai ei, kantaa lahjoja ja odottaa toiminnastaan ylistystä ja kiitosta 🤮

        Painajainen!!!

        xLiner

        Sitä mieltä, kuten joku kirjoitti, että on rajat.
        Täytyy tiedostaa, että meillä on oikeuksia; työ, terveydenhoito, jne.
        Laki pyrkii turvaamaan sen, ettei yksilöä voi kohdella miten sattuu.
        Edelleen olen sitä mieltä, että kun joku yrittää käyttää kiltteyttä hyväkseen, tulee hänelle osoittaa paikkansa.
        En ole sana sanasta, silmä silmästä -ajattelija.
        Ei silti tarvitse olla ihan lapanen.
        Tämä pitäisi jo nuorena oppia ja vanhempien opastaa, jottei ole jonkun ihmishirviön kohde.
        Kiitäjä


      • UUSI

        Taas aika pitkä ketju.. yritän tässä vain sisäistää kiltteyden olemusta.

        Moni tuntuu ajattelevan samoin kuin sinä liiasta kiltteydestä.
        Itselleni alkanut muodostumaan tämän ketjun myötä oma henkilökohtainen kiltteyteni .. alan ymmärtämään sitä.

        Todella hyvää keskustelua aiheesta. Oli hyvä kun avasin tämän keskustelun, selkiyttänyt omia ajatuksiani suuresti ja olen jopa oppinut itsestäni uutta. Palstaa parhaimmillaan.


    • UUSI

      Olen kiltti herrasmies. Hyvä en varmastikaan ole, mutta tuskin kukaan muukaan on. Tärkeintä on, että pyrkii olemaan hyvä ja kunnioittamaan toisia ihmisiä ja heidän tunteitaan. Suhteessa naisiin olen ehkä liian kiltti. Mieleen tulee kysymys, miksi naiset rakastuvat renttuihin. Siinä tuntuu olevan ainakin jokin totuuden siemen.

      • UUSI

        Sanoisin että naiset rakastuvat renttuihin typeryyttään ja kokemattomuuttaan.

        Osaavat arvostaa kiltteyttä vasta kun ovat polttaneet näppinsä ensin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Sanoisin että naiset rakastuvat renttuihin typeryyttään ja kokemattomuuttaan.

        Osaavat arvostaa kiltteyttä vasta kun ovat polttaneet näppinsä ensin.

        Miettiikö naiset koskaan siltä kannalta, että miksi jo nuoruudessaan kiltti ja järkevä mies ottaisi myöhemmässä vaiheessa tuollaisen hitaasti järkiintyvän naisen?


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      164
      3689
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      99
      2447
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2184
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2115
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1839
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1485
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      105
      1327
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1302
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1150
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      104
      1037
    Aihe