Keskustellaanko hetki sähköautoilusta

Anonyymi-ap

Ei nämä toisten ihmissuhdeasiat kuitenkaan ketään kiinnosta.

Uskotteko sähköautoilun tulevaisuuteen?
Polestar julkisti viime vuoden tilinpäätöksensä. Liikevaihto n. 2,5 mrd dollaria, jossa laskua edelliseen vuoteen verrattuna kolmisen prosenttia. Ja tuolla liikevaihdolla tehtiin nettotappiota yli miljardi dollaria!!

Usko täytyy olla kova, että esim. ko. firmaan hakkaa rahojansa. Volvokin jätti jo laivan.

54

374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotenkin en jaksa olla yllättynyt yhtään tuosta sähköautojen suosion laskusta. Ne on kuitenkin aika hankalia vehkeitä monessa mielessä. Ehkä liian nopeasti koitettiin pelastaa maailma niiden avulla.

      • Anonyymi

        Minun veikkaus on, että jos puhtaat sähköautofirmat aikovat vielä pelastaa itsensä, niin
        niiden on kehitettävä yhteiset standardit vaihdettaviin akkuihin ja robotteihin jotka vaihtavat akut 5 minuutissa vaihtoasemilla.

        Tämä siis sillä oletuksella että muutaman vuoden sisään ei keksitä akkuteknologiaa johon saadaan ladattua energiaa 500 km ajoa varten tuossa noin viidessä minuutissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minun veikkaus on, että jos puhtaat sähköautofirmat aikovat vielä pelastaa itsensä, niin
        niiden on kehitettävä yhteiset standardit vaihdettaviin akkuihin ja robotteihin jotka vaihtavat akut 5 minuutissa vaihtoasemilla.

        Tämä siis sillä oletuksella että muutaman vuoden sisään ei keksitä akkuteknologiaa johon saadaan ladattua energiaa 500 km ajoa varten tuossa noin viidessä minuutissa.

        Joo, jotain sellaista se pitäis olla. En minä ainakaan innostu siitä, että autoa lataillaan kuin kännykkää jatkuvasti. Tosin pitää tuota bensaakin olla koko ajan tankkaamassa, mutta silti siitä suoriutuu nopeammin ja matka jatkuu. Sähköautoilla ei käsittääkseni edes ajeta yhtä pitkää matkaa lataamatta välillä.


      • Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

        Joo, jotain sellaista se pitäis olla. En minä ainakaan innostu siitä, että autoa lataillaan kuin kännykkää jatkuvasti. Tosin pitää tuota bensaakin olla koko ajan tankkaamassa, mutta silti siitä suoriutuu nopeammin ja matka jatkuu. Sähköautoilla ei käsittääkseni edes ajeta yhtä pitkää matkaa lataamatta välillä.

        Tästä kun ajan Lappiin sen 900 km, niin kerran tankkaan välillä ja n, 5 minuuttia se ottaa.
        Ei mulla ole aikaa eikä halua istua siellä välillä kahta kertaa tunnin lataustauoilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tästä kun ajan Lappiin sen 900 km, niin kerran tankkaan välillä ja n, 5 minuuttia se ottaa.
        Ei mulla ole aikaa eikä halua istua siellä välillä kahta kertaa tunnin lataustauoilla.

        Aivan näin. Onhan polttomoottoriauton korjaaminenkin helpompaa. Eihän sähköautoon saa kai koskea ihan tavan autonrassaaja? Ja kolaritilanteessa sähköauto taitaa olla monta kertaa vaarallisempi, jos syttyy palamaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä kun ajan Lappiin sen 900 km, niin kerran tankkaan välillä ja n, 5 minuuttia se ottaa.
        Ei mulla ole aikaa eikä halua istua siellä välillä kahta kertaa tunnin lataustauoilla.

        Joo Lappiin pitää ajaa monta kertaa viikossa ja aina peräkärry perässä.

        Ja annas kun pitää käydä Espanjassa tai Thaimaassa! Jumalauta sitä lataamista sähköauton kanssa!

        No joo.
        Itse en patteriautoon käsiäni pistä, vakuutusmaksut ja korjaaminen ovat ihan tolkuttomissa hinnoissa.
        Vanhalla muutaman tonnin paskalla ajaminen on huolettomampi vaihtoehto.
        Jos se laukeaa pahemmin, soitto romikseen ja vievät pois pihaa rumentamasta, eikä edes maksa mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo Lappiin pitää ajaa monta kertaa viikossa ja aina peräkärry perässä.

        Ja annas kun pitää käydä Espanjassa tai Thaimaassa! Jumalauta sitä lataamista sähköauton kanssa!

        No joo.
        Itse en patteriautoon käsiäni pistä, vakuutusmaksut ja korjaaminen ovat ihan tolkuttomissa hinnoissa.
        Vanhalla muutaman tonnin paskalla ajaminen on huolettomampi vaihtoehto.
        Jos se laukeaa pahemmin, soitto romikseen ja vievät pois pihaa rumentamasta, eikä edes maksa mitään.

        Noin 5-6 kertaa vuodessa ja tavaraa kulkee usein kun mökki on siellä, eli kärrykin toisinaan.
        Perillä vietetään aikaa minissään aina 5 päivää, useimmiten pidempiä jaksoja, joten mikään vuokra-autojuttu mökkireissuille ei kannata.


    • Anonyymi

      En ole missään vaiheessa oikein ymmärtänyt hypeä juuri sähköautojen ympärillä. Olen ajatellut niiden olevan nykymuodossaan pikemmin siirtymävaiheen ajoneuvoja. Ei se tietenkään mahdotonta oke, etteivätkö uudet innovaatiot voi jatkossa kehittää tuota teknologiaa toimivammaksi, mutta nykymuodossaan ne ovat no sanotaan nyt sitten vaikka hankalia ja ympäristövaikutuksiltaankin kaikkea muuta kuin positiivisia.

      Uutta akkutekniikkaa tietysti kannattaa kehittää, vaikka sähköautot eivät olisikaan pysyvä ilmiö. Jos vaikkapa nyt suola-akku saadaan kehiteltyä oikeasti käyttökelpoiseksi vaihtoehdoksi, niin se olisi vaikutuksiltaan positiivinen keksintö, ilman laajaa sähköautokantaakin. Minun mielestäni kuitenkin järkevinnjehityssuunta, johon laittaa isoja panoksia, ovat sähköpolttoaineet ja niiden kehitys. Sähköstä on jo nykykapasiteetilla toisinaan ylituotantoa ja taloudellinen tapa tuon muuttamiseksi suht helposti säilytettäväksi sähköpolttoaineeksi, olisi hyödyllinen keksintö. Itse säiluttäisin ihan mielelläni varsin luotettavaksi, kestäväksi ja suht edulliseksi osoittautuneen polttomoottoritekniikan ja kehittäisin ennemmin sen polttoaineita.

      • Anonyymi

        Se vetypolttokennoteknologia ainakin autoissa odottaa aina vaan tuloaan. Vähän niin kuin fuusioydinvoimalat sähköntuotannossa. Omasta puolestani olisin valmis ottamaan riskin onnettomuudessa mahdollisesti räjähtävästä vetypöntöstä auton takapaksissa, kun se vaikuttaa muuten niin järkevältä tavalta hyödyntää esim. tuulivoimaa autoilussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vetypolttokennoteknologia ainakin autoissa odottaa aina vaan tuloaan. Vähän niin kuin fuusioydinvoimalat sähköntuotannossa. Omasta puolestani olisin valmis ottamaan riskin onnettomuudessa mahdollisesti räjähtävästä vetypöntöstä auton takapaksissa, kun se vaikuttaa muuten niin järkevältä tavalta hyödyntää esim. tuulivoimaa autoilussa.

        Minä en näe mitään järkeä siinä, että pitäisi keks pyörä uudelleen. Ei minulla sinällään ole mitään vetypolttoteknologiaa vastaan ja olisihan se taloudellisempaa kuin hiilivedyksi muuttaminen. Itse en kuitenkaan pidä puhtaan vedyn polttamista (ihmiset tuntien) järkevänä suuntaba.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en näe mitään järkeä siinä, että pitäisi keks pyörä uudelleen. Ei minulla sinällään ole mitään vetypolttoteknologiaa vastaan ja olisihan se taloudellisempaa kuin hiilivedyksi muuttaminen. Itse en kuitenkaan pidä puhtaan vedyn polttamista (ihmiset tuntien) järkevänä suuntaba.

        Vetyhän nimenomaan on sähköpolttoaine.
        Sähköllä vetyä ja autossa vedystä sähköä sähkömoottoreille.

        Sitä pyörää ei ole keksitty vielä ollenkaan kuinka vetyä säilytetään ja kuljetetaan liikenteessä täysin turvallisesti. Itse olisin valmis ottamaan riskin, räjähdysvaarat ovat kuitenkin niin pieniä nykyisilläkin teknologisilla ratkaisuilla. Mutta jostain syystä autojen valmistajat eivät innostu kehittelemään näitä vety-sähköautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyhän nimenomaan on sähköpolttoaine.
        Sähköllä vetyä ja autossa vedystä sähköä sähkömoottoreille.

        Sitä pyörää ei ole keksitty vielä ollenkaan kuinka vetyä säilytetään ja kuljetetaan liikenteessä täysin turvallisesti. Itse olisin valmis ottamaan riskin, räjähdysvaarat ovat kuitenkin niin pieniä nykyisilläkin teknologisilla ratkaisuilla. Mutta jostain syystä autojen valmistajat eivät innostu kehittelemään näitä vety-sähköautoja.

        Onhan se, mutta minä en puhunut vedystä. Puhtaassa vedyssä on omat ongelmansa ja vaikka hiilivedyksi muuttaminen ei olekaan yhtä energiatehokasta, niin koen sen silti paljon järkevämmäksi vaihtoehdoksi nykymuotoisessa yhteiskunnassa. Mikään ei tietenkään estä kehittämästä samalla vetyteknologiaa, mutta minä henkilökohtaisesti en tosiaan tajua miksi tässä kohtaa olisi tarpeen kehittää pyörä uudelleen. Puhtaan vedyn käyttöön polttoaineena kannattaa minun mielestäni palata aiheena vasta sitten, kun se teknologia olisi sillä tasolla turvallista, että sen voisi antaa isojen massojen käyttöön. Sinä voit tietenkin ajatella, että sulle olisi ihan ok, jos sulla on räjähdysherkkä pönttö takapaksissasi, mutta tosiaan ottaen huomioon millaisia hyvin iso osa ihmisistä yleisesti ottaen on, niin ei kukaan täysijärkinen halua niitä kaikkien autojen takapakseihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se, mutta minä en puhunut vedystä. Puhtaassa vedyssä on omat ongelmansa ja vaikka hiilivedyksi muuttaminen ei olekaan yhtä energiatehokasta, niin koen sen silti paljon järkevämmäksi vaihtoehdoksi nykymuotoisessa yhteiskunnassa. Mikään ei tietenkään estä kehittämästä samalla vetyteknologiaa, mutta minä henkilökohtaisesti en tosiaan tajua miksi tässä kohtaa olisi tarpeen kehittää pyörä uudelleen. Puhtaan vedyn käyttöön polttoaineena kannattaa minun mielestäni palata aiheena vasta sitten, kun se teknologia olisi sillä tasolla turvallista, että sen voisi antaa isojen massojen käyttöön. Sinä voit tietenkin ajatella, että sulle olisi ihan ok, jos sulla on räjähdysherkkä pönttö takapaksissasi, mutta tosiaan ottaen huomioon millaisia hyvin iso osa ihmisistä yleisesti ottaen on, niin ei kukaan täysijärkinen halua niitä kaikkien autojen takapakseihin.

        Paljon tietysti riippuu hyötysuhteista, mutta jos hukkaenergia tuotannossa saadaan merkittävin osin hyötykäyttöön (esim. asuntojen lämmittämiseen) niin paljon luontevampi siirtymä synteettisiin polttoaineisiin kulkisi niin että tehdään litkua jota nykyiset bensiini- ja dieselmoottorit pystyisivät hyödyntämään.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Paljon tietysti riippuu hyötysuhteista, mutta jos hukkaenergia tuotannossa saadaan merkittävin osin hyötykäyttöön (esim. asuntojen lämmittämiseen) niin paljon luontevampi siirtymä synteettisiin polttoaineisiin kulkisi niin että tehdään litkua jota nykyiset bensiini- ja dieselmoottorit pystyisivät hyödyntämään.

        Niinhän mä taisin juuri todeta, että menetelmän pitää olla taloudellinen. Taoudellinenhan ei tosiaan tarkoita sanana pelkkää rahaa, vaan hyötysuhdetta ylipäänsä (vrt. taloudellinen ajotapa). Jokatapauksessa on selvää, että sähköisestä liikenteestä ei tule mitään taikaratkaisua, joka sopisi kaikkialle ja kaikkiin olosuhteisiin. Ei ainakaan ennen ja jos akkuteknologia kehittyy valtavasti. Sähköiset kulkuneuvot ovat hyvin toimivia mm. kaupunkien joukkoliikenteessä, jossa voluumit ovat suuria, etäisyydet suht pieniä ja latausta mahdollista toista suht usein. Sen sijaan syrjäisillä seuduilla ja ääriolosuhteissa olleen vielä hyvin kaukana siitä, että sähkö olisi riittävän luotettava ainoaksi voimanlähteeksi. Maailmassa on paljon paikkoja, joissa sähköä ei ole (aina) tarjolla edes ruoanlaittoon ja lämmitykseen. Meillä Suomessakin laajat sähkökatkot ovat vielä varsin tavallinen ilmiö haja-asutusalueilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän mä taisin juuri todeta, että menetelmän pitää olla taloudellinen. Taoudellinenhan ei tosiaan tarkoita sanana pelkkää rahaa, vaan hyötysuhdetta ylipäänsä (vrt. taloudellinen ajotapa). Jokatapauksessa on selvää, että sähköisestä liikenteestä ei tule mitään taikaratkaisua, joka sopisi kaikkialle ja kaikkiin olosuhteisiin. Ei ainakaan ennen ja jos akkuteknologia kehittyy valtavasti. Sähköiset kulkuneuvot ovat hyvin toimivia mm. kaupunkien joukkoliikenteessä, jossa voluumit ovat suuria, etäisyydet suht pieniä ja latausta mahdollista toista suht usein. Sen sijaan syrjäisillä seuduilla ja ääriolosuhteissa olleen vielä hyvin kaukana siitä, että sähkö olisi riittävän luotettava ainoaksi voimanlähteeksi. Maailmassa on paljon paikkoja, joissa sähköä ei ole (aina) tarjolla edes ruoanlaittoon ja lämmitykseen. Meillä Suomessakin laajat sähkökatkot ovat vielä varsin tavallinen ilmiö haja-asutusalueilla.

        Tuota ajatusta voi yrittää selkeyttää vaikkapa niin, että sähkökäyttöinen ruohonleikkuri tai trimmeri on oikein mainio väline kotipihan siistinä pitämiseen, Ollaan kuitenkin vielä tilanteessa, jossa sähkökäyttöinen ruohonleikkuri ei ole kauhean kätevä täysimittaisne golfkentän hoitamiseen ja sähkö on vielä suhteellisen hankala käyttövoima leikkuupuimurille.


      • scrg kirjoitti:

        Paljon tietysti riippuu hyötysuhteista, mutta jos hukkaenergia tuotannossa saadaan merkittävin osin hyötykäyttöön (esim. asuntojen lämmittämiseen) niin paljon luontevampi siirtymä synteettisiin polttoaineisiin kulkisi niin että tehdään litkua jota nykyiset bensiini- ja dieselmoottorit pystyisivät hyödyntämään.

        Tämä olis oikeesti järkevintä.


    • Anonyymi

      Akut palavat ja kuluvat loppuun alta aikayksikön (eli niitä joutuu lataamaan usein). Miten olisi jos asennettaisiin aurinkopaneeleita auton katolle? Voisi toimia Välimeren ilmastossa ja sitä trooppisemmissa olosuhteissa. Rockefeller ja kumppanit ovat syyllisiä siihen että sähköautoilun aikakausi on käynnistetty viiveellä. Ahneus. Sitä se on. Öljybisnes on niin merkittävä juttu että bensapolttomoottoreita ei haluta niin vain heivata.

      Joko alkaa tuskahikeä pukkaamaan suomalaisilla kun lämpötila ylittää 20 astetta 🥵? Sähköautoilua markkinoidaan ilmaston pelastamistoimenpiteenä niin siksi mainitsin tuon lämpötilan. Auringon ja Maapallon sisäinen lämpö tarjoaa itsessään kaiken mahdollisen energian, mitä ihmiskunta täällä tarvitsee. Ne vain pitää valjastaa ja tietysti päättäjät yrittävät estää ihmisiä valjastamasta kyseistä energiaa itselleen. Omavarainen ihminen on valtion vihollinen. Tesla tiesi nämä asiat.

    • Anonyymi

      EU n verot tulos kiinalaisille autoille Volova

    • Anonyymi

      Sähköautot ovat tulevaisuudessa paljon halvempia mitä nyt ovat, myös yhdellä latauksella kuljettava matka tuplaantuu. Nykyiset ovat vielä raakileita.

      AV

      • Anonyymi

        Mutta se teknologinen kehitysaskel odottaa aina vaan tuloaan. Firmojen rahoittajilta loppuu usko tätä menoa.

        Montako sähköautofirman osaketta sinä omistat?


      • Anonyymi

        Tuhannen kilometrin akustoja on ollut "aivan kulman takana" jo 10 vuoden ajan.
        Edelleen sähköautot painavat järjestään 2000kg.

        Eipä ole ihmeakkuja vieläkään näkynyt, vaikka ihan just kohta ne tulevat hahahahah!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuhannen kilometrin akustoja on ollut "aivan kulman takana" jo 10 vuoden ajan.
        Edelleen sähköautot painavat järjestään 2000kg.

        Eipä ole ihmeakkuja vieläkään näkynyt, vaikka ihan just kohta ne tulevat hahahahah!!!!

        Joo, hypeä on ainakin ollut, muusta ei ole tietoa.
        Mutta tuollahan sitä on uskovaisilta aina huijattu rahat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuhannen kilometrin akustoja on ollut "aivan kulman takana" jo 10 vuoden ajan.
        Edelleen sähköautot painavat järjestään 2000kg.

        Eipä ole ihmeakkuja vieläkään näkynyt, vaikka ihan just kohta ne tulevat hahahahah!!!!

        Tuo on jo olemassa, mutta ei Suomen olosuhteissa.
        Hybridilläkin pääsee jo yli 2000 km ilman tankkauksia ja latauksia.
        Kehitys kehittyy. Tässä bloombergin juttu aiheesta.

        https://www.youtube.com/watch?v=9IJNpZo7Ft4

        AV


      • Anonyymi

    • Eihän ne sähköautot hyviä ole. Miettikää myt kaikkee, mitä pahaa siellä talvivaarassakin tapahtu. Jos nyt polttomoottoreista haittoja ollut, niin sähköautot on ihan katastrofaalisia. Se on ihan hölmö väittää, että jos autossa ei oo pakoputkeen, niin se ei muka saastuttaisi. Ja sitten kun nää tulee käyttöiän päähän, niin tulee niin hirvee jäteralli taas kehitysmaihin, niinhän ne menee pienakut nykyäänkin, ei niitä suomessa hyödynnetä. Vanha kunnon trollibussi tai ratikka, siinä on se ratkaisu. Ja niitä me voidaan valmistaa kotimaisin voimin.

      • Näinpä. Tarvitaan aika monta kobolttikaivosta sotkemaan ympäristöä, näitä akkuja varten, joista tulee lopulta ongelmajätettä.


    • Mä katsoin jonkun Miikan sähköautouutisia youtubessa. Moni sähköauton viimevuosina ostaneet ovat menettäneet useita itonneja lyhyeen aikaan. Käytetyssä sähköautossa voi olla 40 t€ velkaa ja auto maksaa enää 20 t€.

      Joku autoliike teki konkurssin, kun varastossa olleiden autojen hinnat putosi yksksks... ostettu kalliimmalla, mitä niistä nykyään saisi.

      Vissiin sama autoliike pisti monet julkisuuden henkilöt kuseen, kun möivät jollain halpasopparilla näkyvyyden takia niille autoja...

      https://yle.fi/a/74-20095916

      Tässähän onkin juttua.

      Minä olenkin pitänyt tätä sähköautohössötystä vähän tehtynä vouhotuksena vielä. Isoissa markkina-aluemaissa, esimerkiksi Saksassa infra ei ole valmis sähköautoon ja se pitäisi olla kunnossa, että se saisi tuulta alleen. Ja Suomi on taas niin pieni verrattuna muuhun Eurooppaan. Eikä täälläkään sähköinfra kovin kaksista ole.

      Jaxuhalit kalliin sähköauton ostajille.

    • Anonyymi

      Sähköautoissa on tulevaisuus, ei kuitenkaan kiinalaisissa.

      - Sheena

      • Anonyymi

        PYD on jo maailman eniten myyty sähköautomerkki.
        Heillä kehitystä tulee jokainen vuosi, muotoilun autoon tekee ulkomaalaisyritys joka on muotoillut monta länsimaista menestyjää.

        Autoteollisuus on kansainvälistynyt, enpä tiedä enää yhtään osiltaan länsimaalaista autoa, joka olisi vieläpä tehty länsimaissa.

        PYD tulee olemaan menestynein merkki myös vuonna 2025. Hyvä mallisto ja huokea hankintahinta suhteessa varustelutasoon. Menestynyt Australiassa ja muissa lämpimissä maissa enemmän mitä kylmissä olosuhteissa, kuten sähköautot yleisestikin.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PYD on jo maailman eniten myyty sähköautomerkki.
        Heillä kehitystä tulee jokainen vuosi, muotoilun autoon tekee ulkomaalaisyritys joka on muotoillut monta länsimaista menestyjää.

        Autoteollisuus on kansainvälistynyt, enpä tiedä enää yhtään osiltaan länsimaalaista autoa, joka olisi vieläpä tehty länsimaissa.

        PYD tulee olemaan menestynein merkki myös vuonna 2025. Hyvä mallisto ja huokea hankintahinta suhteessa varustelutasoon. Menestynyt Australiassa ja muissa lämpimissä maissa enemmän mitä kylmissä olosuhteissa, kuten sähköautot yleisestikin.

        AV

        Siinä asiantuntemusta.
        Edes merkin nimeä ei osaa kirjoittaa oikein. Se merkki on BYD, joka on lyhenne englanninkielen sanoista: Rakenna Unelmasi.

        Kuka idiootti ostaa auton, jonka nimikin on jo pelkkää vedätystä ja markkinointia? Varmaan samat tyypit jotka luulee että lukemalla selfhelp-oppaita elämä paranee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä asiantuntemusta.
        Edes merkin nimeä ei osaa kirjoittaa oikein. Se merkki on BYD, joka on lyhenne englanninkielen sanoista: Rakenna Unelmasi.

        Kuka idiootti ostaa auton, jonka nimikin on jo pelkkää vedätystä ja markkinointia? Varmaan samat tyypit jotka luulee että lukemalla selfhelp-oppaita elämä paranee.

        Sen on ostanut yli puolet sähköautojen omistajista, ehkä se kertoo heidän aivokapasiteetistaan jotain?

        Ostajat päättävät ketkä menestyvät.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen on ostanut yli puolet sähköautojen omistajista, ehkä se kertoo heidän aivokapasiteetistaan jotain?

        Ostajat päättävät ketkä menestyvät.

        AV

        Mistä lähtien myyntivolyymit ovat kertoneet mitään tuotteen absoluuttisesta hyvyydestä? Se kertoo korkeintaan ko. tuotteen hyvyydestä juuri niillä kyseisillä markkinoilla ja silloinkin harvemmin absoluuttisesta hyvyydestä, vaan suhteellisesta hyvyydestä. Jos kyseinen markkina on itsessään riittävän suuri, niin myös myyntivolyymi on suuri, mutta se ei silti kerro mitään koko globaalista tilanteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä lähtien myyntivolyymit ovat kertoneet mitään tuotteen absoluuttisesta hyvyydestä? Se kertoo korkeintaan ko. tuotteen hyvyydestä juuri niillä kyseisillä markkinoilla ja silloinkin harvemmin absoluuttisesta hyvyydestä, vaan suhteellisesta hyvyydestä. Jos kyseinen markkina on itsessään riittävän suuri, niin myös myyntivolyymi on suuri, mutta se ei silti kerro mitään koko globaalista tilanteesta.

        Jos myyntivoluumit kertoisivat jotain tuotteen hyvyydestä ja laadusta, niin maailman laadukkaimmat vaatteet löytyvät silloin kertakäyttömuodista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos myyntivoluumit kertoisivat jotain tuotteen hyvyydestä ja laadusta, niin maailman laadukkaimmat vaatteet löytyvät silloin kertakäyttömuodista.

        Ja amerikkalaiset pikaruokajätit myyvät maailman laadukkainta ruokaa. 😉


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen on ostanut yli puolet sähköautojen omistajista, ehkä se kertoo heidän aivokapasiteetistaan jotain?

        Ostajat päättävät ketkä menestyvät.

        AV

        Se kertoo sen, että ostajaa on helppo vedättää ja markkinointi toimii. Myös tuo toisen kommentoijan esittämä merkin kotimarkkinan valtava koko selittää paljon.

        Kun minulle mainostetaan jotain sanoilla: luotetuin merkki, en ikinä osta.
        Sehän tarkoittaa vain sitä, että luottajia on paljon.
        Ej se mitään oikeasta luotettavuudesta kerro.

        Kukaan ei mainosta, että: luotettavin merkki. Se on huomattavasti vaikeampi todentaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos myyntivoluumit kertoisivat jotain tuotteen hyvyydestä ja laadusta, niin maailman laadukkaimmat vaatteet löytyvät silloin kertakäyttömuodista.

        Näin just,
        Ja Kiinan verkkokaupoista tulisi mm. maailman parhaat työkalut :)) Halvalla :))))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se kertoo sen, että ostajaa on helppo vedättää ja markkinointi toimii. Myös tuo toisen kommentoijan esittämä merkin kotimarkkinan valtava koko selittää paljon.

        Kun minulle mainostetaan jotain sanoilla: luotetuin merkki, en ikinä osta.
        Sehän tarkoittaa vain sitä, että luottajia on paljon.
        Ej se mitään oikeasta luotettavuudesta kerro.

        Kukaan ei mainosta, että: luotettavin merkki. Se on huomattavasti vaikeampi todentaa.

        Ja ihminenhän pyrkii yleensä ostamaan tuotteen, joka sopii hänen tilanteeseensa. Hyvin monille hinta on kriteeri, joka jyrää valtaosin kaikkien muiden kriteerien ohitse. Jos hinta on itselle sopiva ja käytettävyys riittävä, niin harva alkaa kuluttaa enemmän rahaa "täydellisen käytettävyyden" löytämiseksi. Tuollainen on rikkaiden etuoikeus, mutta heillä taas sitten alkaa usein painaa brändi ja mielikuvat, jotka sitten taas usein jyräävät sen "täydellisen käytettävyyden" ohitse. Erittäin hyväkään tuotteen on hyvin vaikea päästä markkinoille ja isoihin myynteihin, jos se ei ole joko mahdollisimman halpa tai sillä ei ole jo valmiiksi varhva brändi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin just,
        Ja Kiinan verkkokaupoista tulisi mm. maailman parhaat työkalut :)) Halvalla :))))

        Noinpa. Hyvän voi kyllä saada myös halvemmalla, mutta hyvää ei oikeastaan koskaan saa halvalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin just,
        Ja Kiinan verkkokaupoista tulisi mm. maailman parhaat työkalut :)) Halvalla :))))

        Käy moni Prismassakin vaikka mainostavat halvin, tai yhtä halpa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ihminenhän pyrkii yleensä ostamaan tuotteen, joka sopii hänen tilanteeseensa. Hyvin monille hinta on kriteeri, joka jyrää valtaosin kaikkien muiden kriteerien ohitse. Jos hinta on itselle sopiva ja käytettävyys riittävä, niin harva alkaa kuluttaa enemmän rahaa "täydellisen käytettävyyden" löytämiseksi. Tuollainen on rikkaiden etuoikeus, mutta heillä taas sitten alkaa usein painaa brändi ja mielikuvat, jotka sitten taas usein jyräävät sen "täydellisen käytettävyyden" ohitse. Erittäin hyväkään tuotteen on hyvin vaikea päästä markkinoille ja isoihin myynteihin, jos se ei ole joko mahdollisimman halpa tai sillä ei ole jo valmiiksi varhva brändi.

        Ja Kiinan tuotteiden halpuuden taustat tiedetään. Tervettä vapaata ihmistä ei kiinnosta tukea kiinalaisten maailmanvalloitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Kiinan tuotteiden halpuuden taustat tiedetään. Tervettä vapaata ihmistä ei kiinnosta tukea kiinalaisten maailmanvalloitusta.

        Olenkin pitänyt Teslan Model Y:n omistajia vähäjärkisinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käy moni Prismassakin vaikka mainostavat halvin, tai yhtä halpa.

        Sen sijaan moni ei käy Lidlissä, vaikka sekin mainostaa olevansa halvin. Tähän on syynä se, että Lidlin tuotteet ovat monilta osin eri tuotteita, kuin mihin useat ovat tottuneet. On eri asia myydä sama tuote halvimmalla, kuin "vastaava" (mutta kuitenkin eri) tuota halvimmalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käy moni Prismassakin vaikka mainostavat halvin, tai yhtä halpa.

        Ruoka on kuitenkin melko eri asia kuin kestokulutushyödyke.
        Ja oikeasti ne kenellä on vara valita, eivät osta prismastakaan halvinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruoka on kuitenkin melko eri asia kuin kestokulutushyödyke.
        Ja oikeasti ne kenellä on vara valita, eivät osta prismastakaan halvinta.

        On olemassa high end tuotteita, niille vain on Suomessakin vähän kysyntää.
        Sähköautoissakin voi ostaa Ferrarin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olenkin pitänyt Teslan Model Y:n omistajia vähäjärkisinä.

        Autoilusta kun puhutaan ja Kiinaa ei halua nostattaa, niin järkevintä on ajaa vanhalla 60-luvun brittikalustolla ja sorvata siihen tarvittavat osat aina itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On olemassa high end tuotteita, niille vain on Suomessakin vähän kysyntää.
        Sähköautoissakin voi ostaa Ferrarin.

        Niinhän se on, mutta se porukka ei käy sitten itse ruokakaupassa ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilusta kun puhutaan ja Kiinaa ei halua nostattaa, niin järkevintä on ajaa vanhalla 60-luvun brittikalustolla ja sorvata siihen tarvittavat osat aina itse.

        Minusta on hassua miten osa ilmeisesti kuitenkin ihan järkevistä ihmisistä lähtee aina tässä kysymyksessa ihan laukalle. Se, että haluaa "vähensää riippuvuutta" ei ainakaan itselleni tarkoita samaa kuin "boikotti". Vaikka itse en halua erityisesti tukea jotain bisnestä, niin ei se silti läheskään aina tarkoita sitä, että minun pitäisi olla sen suhteen absolutisti. Järjen käyttö on sallittua. 🙂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PYD on jo maailman eniten myyty sähköautomerkki.
        Heillä kehitystä tulee jokainen vuosi, muotoilun autoon tekee ulkomaalaisyritys joka on muotoillut monta länsimaista menestyjää.

        Autoteollisuus on kansainvälistynyt, enpä tiedä enää yhtään osiltaan länsimaalaista autoa, joka olisi vieläpä tehty länsimaissa.

        PYD tulee olemaan menestynein merkki myös vuonna 2025. Hyvä mallisto ja huokea hankintahinta suhteessa varustelutasoon. Menestynyt Australiassa ja muissa lämpimissä maissa enemmän mitä kylmissä olosuhteissa, kuten sähköautot yleisestikin.

        AV

        PYD on halpa, eli se ei ole hyvä.

        Sekoitan politiikan ja anarkismin ennenkaikkea kaikkiin mahdollisiin kiinatuoteitteisiin, boikotoin niitä mahdollisimman rankasti, en vain autoissa.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä lähtien myyntivolyymit ovat kertoneet mitään tuotteen absoluuttisesta hyvyydestä? Se kertoo korkeintaan ko. tuotteen hyvyydestä juuri niillä kyseisillä markkinoilla ja silloinkin harvemmin absoluuttisesta hyvyydestä, vaan suhteellisesta hyvyydestä. Jos kyseinen markkina on itsessään riittävän suuri, niin myös myyntivolyymi on suuri, mutta se ei silti kerro mitään koko globaalista tilanteesta.

        Ei mistään todellakaan. Yleensäkin halpaa ostetaan enemmän kuin kallista (ei vain autojen suhteen), ja se kertoo vain sen, ettei kykene ostamaan kalliimpaa.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta on hassua miten osa ilmeisesti kuitenkin ihan järkevistä ihmisistä lähtee aina tässä kysymyksessa ihan laukalle. Se, että haluaa "vähensää riippuvuutta" ei ainakaan itselleni tarkoita samaa kuin "boikotti". Vaikka itse en halua erityisesti tukea jotain bisnestä, niin ei se silti läheskään aina tarkoita sitä, että minun pitäisi olla sen suhteen absolutisti. Järjen käyttö on sallittua. 🙂

        No joo, Ei mulla oikeasti sitä brittiä ole. Teoreettinen idealismi taustalla auttaa vaan muistuttamaan näistä asioista hankintoja tehtäessä.

        Ostin minä tuossa vähän kalliimman harrastelaitteen. Vanhan (ja kunnostusta vaativan) japanilaisen hinnalla olisi saanut uuden vastaavan kiinalaisen. Ei tarvinnut kahta kertaa miettiä kumpaan kallistuisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo, Ei mulla oikeasti sitä brittiä ole. Teoreettinen idealismi taustalla auttaa vaan muistuttamaan näistä asioista hankintoja tehtäessä.

        Ostin minä tuossa vähän kalliimman harrastelaitteen. Vanhan (ja kunnostusta vaativan) japanilaisen hinnalla olisi saanut uuden vastaavan kiinalaisen. Ei tarvinnut kahta kertaa miettiä kumpaan kallistuisin.

        Minusta teoreettinen idealismi on lähinnä idiotimsiä, ellei toinen osapuoli ole ensimmäisenä osoittanut sitä idiotismia, eli ehdottanut esim. täydellistä boikottia. Se, jos alkaa lässyttää teorettisesta idealismista, vaikka toinen osapuoli ei ole osoittanut pienintäkään merkki kyseisen kaltaiseen idiotismiin, kolahtaa aina vain omaan nilkkaan. Ihmiset eivät yleensä jaksa keskustella järkevästäkään aiheesta tyhjänpäiväisen kärjistävän kanssa, joka vaikuttaa ainostaan haastavan olematonta konfliktia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta on hassua miten osa ilmeisesti kuitenkin ihan järkevistä ihmisistä lähtee aina tässä kysymyksessa ihan laukalle. Se, että haluaa "vähensää riippuvuutta" ei ainakaan itselleni tarkoita samaa kuin "boikotti". Vaikka itse en halua erityisesti tukea jotain bisnestä, niin ei se silti läheskään aina tarkoita sitä, että minun pitäisi olla sen suhteen absolutisti. Järjen käyttö on sallittua. 🙂

        Totta, nyt on sama menossa mitä oli 1970-luvulla japanilaisten autojen suhteen, ja 1980-luvulla korealaisten.
        https://www.youtube.com/watch?v=MOreJAyfUUU

        Uusi sähköauto alle 10 000 euron?
        Saa kohta vielä halvemmalla.
        https://www.youtube.com/watch?v=nE_-wilGupQ

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo, Ei mulla oikeasti sitä brittiä ole. Teoreettinen idealismi taustalla auttaa vaan muistuttamaan näistä asioista hankintoja tehtäessä.

        Ostin minä tuossa vähän kalliimman harrastelaitteen. Vanhan (ja kunnostusta vaativan) japanilaisen hinnalla olisi saanut uuden vastaavan kiinalaisen. Ei tarvinnut kahta kertaa miettiä kumpaan kallistuisin.

        Itse ostin viimeksi suoraan Kiinasta elektroniikkatuotteen, jollaista ei yksinkertaisesti (silloin) ollut muilla tarjolla. Se ei ollut halpa tuote, vaikka olikin kiinasta. Jos sellainen ylipäänsä olisi ollut muualta saatavilla, niin se olisi luultavasti toki ollut kalliimpi, mutta halpatuote se ei tosiaan edes Kiinasta tilattuna ollut.


    • Uskon. Tilaa tulee olemaan sekä polttomoottoreille että sähkömoottoreille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      169
      3059
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      302
      2457
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      195
      1850
    4. 79
      1391
    5. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      82
      1357
    6. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      33
      1219
    7. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      339
      1170
    8. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      81
      1076
    9. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      184
      955
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      898
    Aihe