Miksi energiamerkintä heittää saman automerkin ja mallin välillä?

Anonyymi-ap

Katsoin Nettiautosta muutamia autoja ja huomasin, että energiamerkintä heittää saman merkin ja mallin välillä. Yhdessä oli esim. B ja toisessa D, vaikka sama malli kyseessä. Mistä johtuu, että noin on?

14

246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Perustuuko jokaisen auton todelliseen mittaustulokseen?

      • Anonyymi

        Taitaa perustua ihan valmistajan antamaan tietoon, eikä joka auton kohdalla todellisiin mittaustuloksiin.


    • Anonyymi

      Ihmettelen suuresti, että sama moottorimalli, mutta ilmoituksissa eri ilmoituksissa on eri CO2 -päästöjen arvot. Toisessa ilmoituksessa on CO2 päästöt = 112 g/km ja toisessa ne ovat CO2 päästöt = 131 g/km. Miten voi olla, jos on sama moottorityyppi?

      • Anonyymi

        Vaikka automalli voi olla sama, niin moottorin tyypissä voi olla pientä eroa. Näin voi olla saman vuoden autoissakin. Molemmat moottorit voivat olla tilavuudeltaan samat, mutta tehot saattavat olla hivenen erit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka automalli voi olla sama, niin moottorin tyypissä voi olla pientä eroa. Näin voi olla saman vuoden autoissakin. Molemmat moottorit voivat olla tilavuudeltaan samat, mutta tehot saattavat olla hivenen erit.

        Sama moottori, mutta erilainen vaihteisto (häviöt & välityssuhteet), kori (esim. töpöperä/sedan) tai erilainen varustelutaso, ml. renkaat?

        Erilainen varustelu = erilainen massa, erilainen ilmanvastus (esim kattokaiteet tai jotain muuta härpäkettä "ilmajarruna", mitkä vaikuttavat kulutukseen. Ja se oleellisin - renkaat. Voi olla autossa A ekomalin rengastus kapeilla ja pienen vierintävastuksen kumeilla + vanteetkin vielä optimoitu ilmanvastuksen suhteen. B:ssä sitten menty näyttävyys / maksmaalinen pito edellä. Ihan helposti tulee 0,3-0,5 l/100 ero kulutukseen... melkein riittää jo tämä yksinään selittämään 112 vs 131 g/km speksit!


    • Anonyymi

      Käytettyjen autojen myynti-ilmoituksissa on niin paljon virheitä, että niihin ei kannata luottaa alkuunkaan. Esim. katselin aikoinaan erään entisen autoni myynti-ilmoituksen joka oli täynnä paikkansa pitämättömiä varusteita ja väitteitä.

    • Anonyymi

      Myös tietyt varusteet nostavat päästöjä. Pitäisi tutkia verrokit todella tarkasti yksityiskohtia myöden, jopa rengaskoko voi vaikuttaa jne....

      • Anonyymi

        Vaikka sama rengaskoko, niin renkaan merkki/malli vaikuttaa myös, helposto tulee joku 0,3 l/100 km ero. Ja vanteella/pölykapseleillakin voi olla vaikutusta, kun lähdetään viimeistä desiä tiristämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka sama rengaskoko, niin renkaan merkki/malli vaikuttaa myös, helposto tulee joku 0,3 l/100 km ero. Ja vanteella/pölykapseleillakin voi olla vaikutusta, kun lähdetään viimeistä desiä tiristämään.

        Mutta tuo ei nyt sentään vaikuta viralliseen päästöarvoon mitä valmistaja autolleen antaa.


    • Anonyymi

      On myös kaksi mittaustapaa, NEDC-mittaustapa ja WLTP-mittaustapa.

      • Anonyymi

        Aiemmin käytössä ollut laboratoriotesti NEDC (New European Driving Cycle) luotiin 1980-luvulla. Teknologian ja ajo-olosuhteiden kehittymisen myötä se on jäänyt ajastaan jälkeen. Euroopan Unioni onkin laatinut uuden testimenetelmän ( http://wltpfacts.eu/ ), joka tunnetaan nimellä Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP).

        NEDC-testissä arvot määritellään teoreettisen ajotavan perusteella, kun taas WLTP-sykli pohjautuu eri puolilta maailmaa kerättyyn aineistoon, joka kuvaa totuudenmukaisemmin ajo-olosuhteita ja ajoneuvon käyttöä.

        WLTP-ajosyklissä on neljä osaa, joissa käytetään neljää eri keskinopeutta: hidas, keskinopea, nopea ja erittäin nopea. Jokaisessa osassa on erilaisia ajovaiheita, pysähdyksiä, kiihdytyksiä ja jarrutuksia.


        Miksi kahdella saman näköisellä autolla voi olla kahdet eri päästöarvot?

        Aiemmin myytyjen autojen CO2-päästöarvot on mitattu NEDC-menetelmällä. Siirtymävaihe NEDC-testauksesta WLTP-menetelmään käynnistyi syyskuussa 2017. Sitä ennen hyväksyttyjen autojen CO2-päästöt on mitattu NEDC-menetelmällä.

        WLTP-menetelmän mukaisesti mitattujen autojen virallisessa ajoneuvoasiakirjassa (vaatimustenmukaisuustodistus) CO2-päästöarvot ilmoitetaan sekä NEDC- että WLTP-mittausten mukaisesti.

        Tämä voi aiheuttaa sekaannusta ja vaikeuttaa automallien vertailua. Syyskuusta 2018 alkaen kaikilla uusilla autoilla on oltava WLTP-CO2-päästöarvot. Erityisen tärkeää on huolehtia siitä, että WLTP-tiedot sisällytetään ajoneuvon merkintöihin ja muuhun kuluttajainformaatioon asianmukaisella tavalla.

        WLTP-testatulla automallilla CO2-päästöt voivat olla esimerkiksi 120 g/km, kun taas saman auton NEDC-lukema on noin 100 g/km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiemmin käytössä ollut laboratoriotesti NEDC (New European Driving Cycle) luotiin 1980-luvulla. Teknologian ja ajo-olosuhteiden kehittymisen myötä se on jäänyt ajastaan jälkeen. Euroopan Unioni onkin laatinut uuden testimenetelmän ( http://wltpfacts.eu/ ), joka tunnetaan nimellä Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP).

        NEDC-testissä arvot määritellään teoreettisen ajotavan perusteella, kun taas WLTP-sykli pohjautuu eri puolilta maailmaa kerättyyn aineistoon, joka kuvaa totuudenmukaisemmin ajo-olosuhteita ja ajoneuvon käyttöä.

        WLTP-ajosyklissä on neljä osaa, joissa käytetään neljää eri keskinopeutta: hidas, keskinopea, nopea ja erittäin nopea. Jokaisessa osassa on erilaisia ajovaiheita, pysähdyksiä, kiihdytyksiä ja jarrutuksia.


        Miksi kahdella saman näköisellä autolla voi olla kahdet eri päästöarvot?

        Aiemmin myytyjen autojen CO2-päästöarvot on mitattu NEDC-menetelmällä. Siirtymävaihe NEDC-testauksesta WLTP-menetelmään käynnistyi syyskuussa 2017. Sitä ennen hyväksyttyjen autojen CO2-päästöt on mitattu NEDC-menetelmällä.

        WLTP-menetelmän mukaisesti mitattujen autojen virallisessa ajoneuvoasiakirjassa (vaatimustenmukaisuustodistus) CO2-päästöarvot ilmoitetaan sekä NEDC- että WLTP-mittausten mukaisesti.

        Tämä voi aiheuttaa sekaannusta ja vaikeuttaa automallien vertailua. Syyskuusta 2018 alkaen kaikilla uusilla autoilla on oltava WLTP-CO2-päästöarvot. Erityisen tärkeää on huolehtia siitä, että WLTP-tiedot sisällytetään ajoneuvon merkintöihin ja muuhun kuluttajainformaatioon asianmukaisella tavalla.

        WLTP-testatulla automallilla CO2-päästöt voivat olla esimerkiksi 120 g/km, kun taas saman auton NEDC-lukema on noin 100 g/km.

        Tuo selittää hyvin eroavaisuuden, jos autot sattuvat olemaan molemmin puolin rajaa, jolloin mittaustapa muuttui (2017).


    • Anonyymi

      Siellä on ne tiedot mitä myyjä sinne panee. Onhan siellä kasa vanhoja Volvojakin joiden päästöluokka on Ö mutta myyjän ilmoittamana A.

    • Anonyymi

      Millä perusteella oletatte että jokainen Nettiautoon kirjattu auto on oikein kirjattu?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      109
      2820
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2385
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      21
      2320
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1930
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1620
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      169
      1341
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      284
      1169
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1024
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1024
    10. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      979
    Aihe